[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:05

Citaat:
@randi: ik heb het zo goed mogelijk schoongemaakt, maar ik heb het niet in de soda gezet, daar had ik niet aangedacht, hij liep gister wel weer meer kreupel, maar mijn moeder vertelde wel dat hij toen hij in de wei kwam samen met een ander paard bokkend door de wei heen rende en toen uitgegleden was, waarschijnlijk doordat het tape nogal glad is, iemand een idee, waardoor ik het iets ruwer kan maken zodat het niet zo glad is?

hoefschoen Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:29

Even helemaal off-topic - zojuist valt m'n oog op het onderschrift van Janouk en heb dus het filmpje bekeken van Image - een NOTARIS afstammeling!!!! Laat dat nou net een favo-lijntje van mij zijn! Wie is Image's mama? Super-paardje!!
Trouwens, Janouk mag er wezen hoor, hartelijk gefeliciteerd met deze mooie en terechte prijzen! Zo wil ik ook wel een haf!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:47

Kymalin schreef:
Da's dan inderdaad niet duur. René Wielens bezorgd, geloof ik, voor 5 euro per zak dus dan ben je met die Bokker geodkoper uit.

Trouwens goed dat ze dat hier in het topic ook weten omdat er toch vaak vraag naar is!

Ze rekent km vergoeding en omdat die bokker 1x in de 2 weken door Harskamp komt scheelt het voor mij in km.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:54

Kymalin schreef:
17,80 per zak

Incl. verzenden betaalde ik bij René Wielens begin dit jaar 23,50 euro.
Dan is Marstall met 15,50 per zak een stuk goedkoper; dat was excl. verzenden; gingen we zelf halen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:01

Timbers schreef:
Ik heb laatst 18.95 betaald en ik moest er 25km voor rijden Knipoog dus die 20 euro valt dan zeker mee!

Gefeliciteerd Janouk! Leuke foto ook Haha!

bij ons is de prijs vandaag ook omhoog gegaan, ik moest 18,50 voor een zak betalen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:04

@Janouk; Leuke foto en gefeliciteerd!!

@Isapaardje; ik heb nog even naar de foto van Isabella gekeken maar is dat nu puur een soort van kit wat je ziet op de foto? Het lijkt net alsof je takken van "normale ijzers er in ziet. Heb je ook standfoto's? Vind het wel interessant Hyper!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:51

Het is een tweecomponenten 'kit' inderdaad die ook met behulp van een 'pistool' wordt aangebracht (net alsof je aan het kitten bent). Ik kon er geen foto's van maken omdat ik zelf het hoefje vast had, zodat Mariel kon kitten. Na 2 laagjes onderkant, werd er ook een randje langs de hoefwand gespoten, wat er later wat omheen werd gevouwen (zo werd het 1 geheel met de onderste laag, waar later nog een laagje opging). Tijdens het wachten en uitharden zagen de voeten er zo uit:
Afbeelding

Daarna kon het worden afgewerkt met een normale hoevenvijl (het is erg flexibel spul, al is het hard; het belemmerd het hoefmechanisme ook niet extreem omdat het wat kan werken).
Afbeelding

Nog een van de onderzijde uit een andere hoek gezien; het lijkt inderdaad wat op een 'ijzer', maar dan dus gekit.
Afbeelding

En dit moet Isabella nu dus eigenlijk niet doen, maar ja met al het neervallende water ontkom ik hier nu niet aan :
Afbeelding

En nog eentje van de zijkant:
Afbeelding

En voor de volledigheid ook een filmpje van het lopen van vandaag ... ik ben in ieder geval tevreden. Kan best zijn dat ze morgen of overmorgen een terugval heeft, omdat ze al weken niet meer zo vlot heeft kunnen lopen als ze vandaag deed en kon. Zal vast de nodige spierpijn opleveren, zeker icm met het langdurig voetje geven van gisteren.
http://nl.youtube.com/watch?v=WYJNNcjT2R4

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:01

Isabella is echt een ondeugende shet....lekker met haar nieuwe schoenen in de plassen stampen Clown

Essie had een goede dag vandaag....en dan zie ik het weer helemaal zitten Haha! Over het lopen hebben we het nog maar niet, maar afgezien van dat ziet mijn paard er happy, glimmend en helder in het koppie uit en dat vind ik al fijn. Ook ligt ze niet meer zoveel wat ook wel positief is volgens mij want vorig weekeind lag ze gewoon plat te eten Bloos

Nou ja we zien wel wat morgen weer brengt maar net maakte ze het prima dus ik kan weer met een gerust hart gaan slapen Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:38

Het is alweer eventjes geleden. Ik heb helaas ook geen tijd om alle pagina's steeds op mijn gemak bij te lezen.
Toch even een update.

Mijn onze kleine hummel gaat alles super.
Heeft geen pas meer onzuiver gelopen en daardoor heb ik zijn beweegruimte weer op kunnen bouwen.
Sinds enkele weken mag hij dan ook weer genieten van de weide zoals hij voorheen altijd deed. Natuurlijk samen met zijn vriendin en hij voelt zich weer helemaal happy.
Hij krijgt ook al weken geen magnesium meer over zijn hooi en nu het weer slechter word(het sneeuwde hier vanavond zelfs even) gaan we kijken of hij marstall vito lekker vind.

Hopelijk mag het zo goed blijven, maar uiteraard houden we het in de gaten dat gras altijd iets is om op te letten voor hem.

Isapaardje, ik las enkele dagen geleden dat het eventjes helemaal niet goed ging met je ponytje.
Hoe gaat het inmiddels?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 07:30

@isapaardje
Isabella loopt inderdaad een stuk beter. Wat een mooie uitvinding. Nu maar hopen dat het een flink tijdje blijft zitten en Isa zo lekker blijft lopen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:50

Ingrid, wat fijn dat Isabella zo goed reageert op de lijmijzers! Ik vind haar echt goed lopen, hoop dat ze lang blijven zitten.

Holly, goed nieuws OK dan!

Lekker geslapen, Timbers ? Wat kan je je zorgen maken he...

Sportpaard Janouk, mooi certificaat, knappe prestatie Ja Jij startte toch M met haar in de dressuur aangespannen ? Of ben je inmiddels al gepromoveerd ?

Gisteren hoorde ik ook dat de S&S 50 cent duurder is geworden (volgens mij heb ik dezelfde leverancier als Kymalin).

Met Nado blijft het goed gaan (klopt af), ze krijgen nu vrijwel onbeperkt graszaadhooi, dat ik niet hoef te weken, en hij heeft er nog steeds geen reactie op. Ook lopen ze iedere dag 2-3 uur op de wei, gaat ook prima. Laatst heel lang op de wei gestaan vanwege omstandigheden en toen had ie dus lichte koliek omdat het vreetmonster zich al die tijd alleen maar vol aan het stouwen was geweest... Nu met deze weersomstandigheden staat ie met een ongevoerde regendeken omdat hij erg weinig vet heeft en ik niet wil dat hij dat gebruikt om warm te blijven. Verder hebben ze natuurlijk de inloopstal, dus hij kan altijd droog/uit de wind staan, maar als de andere 2 buiten staan, dan doet hij het ook. Hoefsmid komt volgende week, ik hoop dat de witte lijn er beter uitziet dan vorige keer en dat de kans dat de wand gaat wijken is afgenomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:59

@ Isapaardje - het lijkt inderdaad wel wat op een ijzer.. maar, wat is nou eigenlijk het beoogde doel van dit plakspulletje?

Oefff.. wat een slecht weer vanmorgen - de bak is een blubber-sneeuw zooi, het hagelt/sneeuwt/regent en over een uurtje komt de smid ( de traditionele) om aan Pauli's hoeven te werken. Niet fijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:30

isapaardje....mooie oplossing en knap gedaan!
ze loopt iedergeval een stuk zekerder!
Tjee,wat een snertweer hebben jullie!
Het schijnt hier morgen aan te komen...ben benieuwd...dat zal wel schrikken worden,van windstil 10 graden naar storm,sneeuw ,wind en onder 0(ben ik verwend?)
Timbers ...er is toch wel vooruitgang met essie begrijp ik!
dat is mooi!
Jannepauli...arme hoefsmid...m'n handen zouden er af vriezen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:19

Jannepauli schreef:
@ Isapaardje - het lijkt inderdaad wel wat op een ijzer.. maar, wat is nou eigenlijk het beoogde doel van dit plakspulletje?

Hoefbescherming.
De zool van Isabella is zo enorm dun, dat het volgens DA dus eigenlijk onmogelijk was dat ze liep.
Nu is ze nogal hard voor zichzelf, dus ze bleef wel lopen, maar heel voorzichtig. Ik vond dat ik dat niet kon maken en wilde dus hoefbescherming, maar dan geen hoefschoenen, want na een week emmeren met die dingen weet je definitief dat ze NIET geschikt zijn voor 24 uur gebruik Bloos
Traditionele hoefsmid erbij gehaald en die kon haar niet beslaan; enige wat nog goed was aan de hoef was de hoefwand en die was zo knetterhard dat de kans op splijten door een nagel erg groot was. Dan waren we nog verder van huis.
Dan kom je dus in plakspul terecht, maar dat is niet te 'smeden' en de standaard grootte van die dingen is niet voor shetlanders geschikt. Alleen veulen'schoentjes' maar daarmee kun je weer niet over de harde weg. En zo kwam ik dus na lang zoeken uit op dit spul. Het is op maat te maken (is een thermoharder) en heeft de functie van een hoefijzer. Zool is dus net vrij van dracht. Het was even de vraag of het voldoende was, maar het antwoord is denk ik dus ja. Ze liep zelfs over fijn grind goed; nou dat is iets wat ik op blote voeten niet eens aandurfde ... Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:49

Ik denk trouwens dat het met de spierpijn wel mee gaat vallen Isapaardje. De voet staat nu weer in een veel natuurlijker stand voor haar en volgens mij hebben de spieren en pezen dan lang niet zoveel te verduren dan toen ze ineens zo laag op de hielen werd gezet. Mooi systeem, hopen dat het blijft zitten nu die stoute shet van je steeds in de plassen gaat staan Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:06

Het waren niet alleen de hielen. Ik had zelf al een tijd gezien dat vooral de rechterhoef scheef was, maar omdat de hoefwand niet echt extreem langer was van onder gezien (tov de zool bedoel ik), leek het 'erbij' te horen. Niet dus ... ook dat is nu gecorrigeerd en waarschijnlijk verklaard deze scheve stand ook waarom er op de röntgenfoto een ruimte tussen het hoefbeen en het kroonbeen te zien was; het scheef op de voet staan dus.

Afbeelding

Na bekapping:
Afbeelding

Het is dus maar goed eigenlijk dat er eens een andere (goede) hoefsmid kwam kijken, dan vallen dit soort dingen wel op en kan het netjes worden gecorrigeerd. Voetassen zijn niet alleen van de zijkant gezien belangrijk Clown

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:18

Ik heb weer een geluksmomentje! Het weer knapte op, mijn tradi-smid is geweest, heeft de hoeven behoorlijk bijgewerkt en een heel stuk van de flares eraf, stralen en steunsels goed bijgwerkt en denk je wat.. Pauli liep weer als een treintje, zelfs over het harde! Blij!!!! Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:54

Da's heel goed nieuws.
Houen zo Knipoog

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:07

hejj,,

hoefsmid is vandaag geweest en heeft de hoefzweer nog verder opengesneden en er kwam nog troep uit. Nu moeten we het verband weer een keer in de 2 dagen gaan verschonen en dat waarschijnlijk nog 2 weken lang, als de wond dan weer genoeg aangegroeid is, kunnen er hoefijzers met leer ertussen opgezet worden. Maargoed dat duurt nog wel 2 weekjes, alle troep is er nu zowiezo uit..

@randi: Hoefschoen is idd ook een idee, iemand vertelde mij ook dat hun paard het ook een keer had gehad en die hebben hem toen gewoon een oude sok aangedaan, een sok is op een gladde vloer natuurlijk wel glad, maar buiten niet. Dus zometeen eens even zoeken naar een oude sok.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:23

Fijn van Pauli. Misschien toch meer een peesprobleem dan een hoefprobleem?

@xxmyrtheexx: een oude sok is niet echt handig ter bescherming van nat worden van het verband. Zelf deed ik in de nacht een sok over de hoefschoen om de sluiting af te schermen tegen 'vasthaken'. In de ochtend was de sok dan kletsnat, en dus ook het onderbeen en de koot. Je moet dus als je met een sok gaat werken, wel regelmatig een 'droge sok' aan doen, anders heb je kans op mok.
Verbaasd me trouwens dat je nu 2 weken nog met dat verband bezig bent. Ik had gedacht dat als een zweer was uitgesneden je er ook gelijk vanaf was (en het paard dus ook). Ik heb dus de hoefzweer niet kunnen laten uitsnijden; hij is er vanzelf uitgekomen. Ik vond dat wel lang duren en had daarom liever gehad dat ze wel hadden kunnen snijden. Maar nu heb ik wel het voordeel dat ik geen wond heb in de hoef, dus ook geen verband nodig. Dit alles heeft korter dan 14 dagen geduurd. Hoefzweer uitsnijden hoeft dus geen voordeel te hebben blijkt maar weer.

Hopelijk blijft het verband nu wel goed zitten.
Trouwens vorig jaar moest ik de wond van de hoefzweer bij de kroonrand reinigen met een teatree oplossing.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:46

@isapaardje: Wij hebben niet echt een verband, maar wij doen er gewoon een babyluier omheen en dan verwikkelen we dat met tape, daardoor kan er geen vocht naar binnen. en momenteel is het hier ook niet vochtig, maar is alles bevroren en komt het hier overdag nauwlijks tot niet boven het vriespunt dus..
maar er is een aardig stukje uitgesneden, en dat moet nu eerst genezen en om te zorgen dat er niet weer troep in komt moet het verband erom. (ik zal proberen wat foto's ervan te maken als ik het verband er weer afhaal om te verschonen, waarschijnlijk maandag)
Heeft jou paardje dan niet een hele tijd ontzettend veel pijn gehad? Bij mijn paardje is het nou al 4 weken bezig, omdat er eerst werd gezegt dat het hoefbevangenheid was, maar dat bleek uiteindelijk helemaal niet zo te zijn, maarja. Nu is de druk pas weg nu het uitgesneden is.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:07

Isapaardje: ziet er mooi uit zo. Op het filmpje loopt ze gelukkig ook stukken beter. Hopen dat ze er veel profijt van heeft.

Janouk: proficiat met je SPORTpredikaatPAARD! Lijst

Nado: wees blij dat je niet hoeft te weken, ik had vandaag bevroren handen…. (mijn handen zijn zowieso niet meer je van het... ze doen echt pijn en zijn zooooow ontzettend droog, volgens mij omdat ik dus steeds met mijn handen in dat water zit, insmeren met handcreme helpt geen bal Boos! ) Met deze kou is het zeker geen pretje om 3x het hooi te gaan weken..

Jannepauli: Fijn voor je dat Pauli zo lekker liep.

Nog ff over die bulten boven de ogen. Volgens mij heeft ze die altijd al.. tenminste.. er komen bollingen boven haar ogen als ze eet… en ik heb ff gekeken bij de rest van de paarden, die hebben het eigenlijk ook…

En over die wormenkuur…. Tja… van de DA kon ik het gewoon geven… en toen heb ik de kliniek gebeld en die zeiden dat het ook geen probleem moest zijn. Gewoon doen, zeiden ze.

Ja, en wat is nu wijsheid…. Verward

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:10

cowgirl: ik heb een ijzeren draadmandje, volgens mij werd het vroeger een aardappelmand genoemd. Daar deed ik het hooi in, en dan zette ik het in een speciekuip. Als het lang genoeg geweekt heeft hoef je alleen maar die mand eruit te tillen en niet met je handen in het water.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:56

Mysa, goed idee, maar waar zou ik zoiets kunnen kopen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:00

Ik heb zoiets ook gebruikt, had een hoge smalle wasmand gekocht bij de blokker.