[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:18

*\o/* _/-\o_ *\o/*
wat een goed nieuws

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:38

Ja zeker goed nieuws *\o/*

Nu ff uitzoeken hoe je het beste een hoefzweer aan kunt pakken......het is alweer 15 jr geleden dat ik dat aan de hand heb gehad met een paardje :roll:

Voor het geval het toch een zweer is, ga ik maar voor het zekere.....

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:48

Mijn verzorg Shetlander is hoefbevangen geweest. Mijn vriendin had het (gelukkig) gezien! Onder het rijden struikelde hij, nee, dat is niks voor hem! :n Eerst dachten we dat het gewoon kreupelheid was, en zette hem rustig stil. Maar toen gingen we weer opstarten en hij bleef niet goed. Dierenarts laten komen, en ja hoor! Hoefbevangen, heeft 4 maanden stil gestaan. Nu gaat alles weer beter gelukkig. +:)+

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:26

Goed nieuws cissie ! Ik duim voor jullie!

Ik ben een beetje onactief hier maar dat komt gewoon doordat het supergoed met Bart gaat. :)

We maken nu al wandelingen van ruim anderhalf/ 2 uur en stap draf en galop gaan hem makkelijk af, zonder pijn! Nu nog even zo door met conditie opbouwen en onze leiderschapsverhoudingen weer op orde brengen: meneer is behoorlijk 'dominant' na die maanden ziek en is het niet altijd met me eens :+ . Over een paar weekjes mag ik er volgens de DA weer op, maar ik wil het wel echt voorzichtig aan doen en zeker weten dat ik hem op geen enkele manier belast. Maar nu gaat het ook prima met grondwerk, wandelen, fietsen en dat soort dingen.

En dan hopen dat die rotziekte weg blijft!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:01

*\o/* Super nieuws Cissie !

Ook hier na 5maanden terug rustige wandelingen gestart stap en draf en een zelfs klein galopje (incl.de vreugdebokjes :p ) lukt ook alweer ! En zeggen dat ik me deze zomer verschillende keren voorbereid had om afscheid van haar te nemen ... Gelukkig dankzij super hs en da blijven vechten en ze is er weer helemaal teug <3

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:32

Vind het fijn om de positieve verhalen te lezen, dat geeft me extra kracht en motivatie om ons erdoorheen te slaan.
Ik hoop voor nu dat ik gelijk heb met mn vermoeden op een fikse hoefzweer......wat zal ik een gat in de lucht springen als na verloop van tijd blijkt dat het een zweer is geweest.
Zo niet , ook dan gaan we door...tenzij het een onhoudbare situatie wordt.

Iedereen veel sterkte met zijn of haar hb paardje!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:54

Wat heerlijk nieuws die positieve verhalen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:03

Zeker fijn al dat goede nieuws!

Cissie ook voor jou ben ik heel blij. Wat goed dat je foto's hebt laten maken. Hou er wel rekening mee dat t langer kan duren voordat de zweer doorbreekt door de medicijnen die je geeft voor de HB.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:17

Was hier tijdje niet geweest in verband met drukte.
Maar mijn drachtige merrie kreeg altijd wel klein beetje ponybrok, maar verder heb ik haar dus niets extra's gegeven. Ze kreeg wel in het voorjaar wat gras en ruwvoer natuurlijk.

Fijn om vorderingen te zien! Blijft soms zo zwaar die HB.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:52

cissie schreef:
Ja zeker goed nieuws *\o/*

Nu ff uitzoeken hoe je het beste een hoefzweer aan kunt pakken......het is alweer 15 jr geleden dat ik dat aan de hand heb gehad met een paardje :roll:

Voor het geval het toch een zweer is, ga ik maar voor het zekere.....

Mijn Charly had 1 1/2 tot 2 jaar voor de hoefbevangenheid ook enkele hoefzweren. Best wel heftige.
Ik denk achteraf dat dat misschien wel een begin was, met mijn andere paarden had ik nooit zoiets.
Ik heb voor haar ook hoefschoenen gekocht omdat ze zo gevoelig was op het harde, andere paarden kachelden gewoon door.
Zij heeft een poos ingezwachteld gestaan in een afgezet stuk op het erf, voor het hek zodat ze er toch bijhoorde. 's Avonds op stal dan een poosje in een hoefschoen in de week. Hoefschoen om en dan met een plantengieter er lauw water met biotex in gieten, ging prima. Uiteindelijk brak hij onder door (3 keer uitgesneden door de DA) en later bleek dat hij ook naar boven doorgebroken was.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:10

flavlip schreef:
Zeker fijn al dat goede nieuws!

Cissie ook voor jou ben ik heel blij. Wat goed dat je foto's hebt laten maken. Hou er wel rekening mee dat t langer kan duren voordat de zweer doorbreekt door de medicijnen die je geeft voor de HB.

Weet ik, ik ben daarom aan het afbouwen met de bute en duivelsklauw ernaast gaan geven, die laatste loopt ze best aardig op.
Ze krijgt helaas nog wel bute maar al wel wat minder.......we gaan kijken tot hoever we kunnen gaan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:34

Vanavond het hoefverband (animalintex) eraf gehaald.
Haar zool ziet er netjes en droog uit, maar de kroonrand is behoorlijk week en meurde pfff wat een lucht.
Er zat geen pus, vocht of iets in die richting in het verband.
Aleen bij dr kroonrand wat smurrie maar het lijkt erop dat dit door het verband komt.
Zal ik over een paar dagen dr hoef wederom inpakken of heeft dat geen nut?
Dit vanwege de kroonrand.. Die ik niet helemaal vertrouw.

Heb de hele hoef maar ingesmeerd net betadinezalf Just in case.

Nu las ik net iets over trekzalf dat dit handig is en goed zou werken bij een kroonrand...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:23

Ook hier veel last gehad van hoefzweren, op de zool en ook eentje die uitbrak via de kroonrand, de zolen hebben we met Betadine gedaan omdat de hs deze kon openen, die op de kroonrand idd met trekzalf, tot ze openbrak (tot er pus uitkwam), daarna ook met Betadine (en toen was t ergste eigenlijk achter de rug ) succes, hoop dat je nu ook snel verbetering ziet

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:15

Thirteen schreef:
Ook hier veel last gehad van hoefzweren, op de zool en ook eentje die uitbrak via de kroonrand, de zolen hebben we met Betadine gedaan omdat de hs deze kon openen, die op de kroonrand idd met trekzalf, tot ze openbrak (tot er pus uitkwam), daarna ook met Betadine (en toen was t ergste eigenlijk achter de rug ) succes, hoop dat je nu ook snel verbetering ziet

Fijn dat trekzalf ook een optie is, iedere keer de hoef inpakken lijkt me ook niet echt bevorderlijk ivm broeien.

Bedankt!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:45

Nou de voorzichtige vreugde is weg...... Ik kom net bij dr vandaan en mijn grote goedheid wat loopt ze beroerd.
Ze loopt amper en ontlast constant dr hoeven door ze op te tillen.
Ik heb er maar trekzalf opgesmeerd voor wat het waard is.

Er is iets niet in de haak, maar potverdikkie ik kom er maar niet achter.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:04

ik wil je alvast heel veel sterkte wensen met je paardje hopelijk komt het weer goed.het is een ellende die ziekte.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:08

Nog niet wanhopen Cissie, mijn paard liep ook beroerd met de hoefzweren, deze zijn enorm pijnlijk zolang ze niet opengebroken zijn ... (ik moest toen bij mijn paard terug meer pijnstilling geven geven ...) Pas nadat alles uitgebroken was is het geleidelijk aan beter gegaan en daar is toch wel een maand over gegaan hoor. Sterkte, het is vreselijk om aan te zien hé ... :(:)

ps ik deed wel nog een verbandje rond de kroonrand boven de trekzalf, de tijd dat het eraan bleef kon de zalf zo beter intrekken

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:36

@ cissie Dat ze nu nog slechter loopt kan ook een teken zijn dat de hoefzweer bijna gaat doorbreken. Mijn pony stond echt op 3 benen en liep ook op 3 benen. Toen de zweer eenmaal uitgesneden was ging het snel beter. Hoe weinig bute je ook geeft het zal het wel afremmen. Moeilijk dit zeg :(:) Is het niet een optie om nog een keer een hoefsmid/DA ernaar te laten kijken? Misschien dat het nu wel gevonden en uitgesneden kan worden? Mijn pony stond vr. op 3 benen, zat. DA erbij, niets te zien/voelen (wel metacam gegeven..), wo. andere DA en toen wel reactie en uitgesneden. Ik hoop echt voor je dat er snel duidelijkheid komt en het beter gaat.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:53

Heel veel sterkte cissie! :(

Ik zit een beetje te twijfelen over wanneer ik weer ga rijden; hij loopt nu al ong. een hele maand lang goed, heeft totaal geen pijn. Hij loopt zo anderhalfuur buiten en een kwartier achter elkaar draven red hij ook. Wat zouden jullie doen? Ik wil niets doen dat niet goed voor hem is. Maar het is wel wat leuker voor hem om dit afval-plan afwisselend te houden, dus als het wel kan is dat beter.

Ook vind hij springen heel leuk, en dit wil ik ook graag weer met hem doen, alleen is dat wel slim om nu te doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:55

Ik ben zelf heel voorzichtig, maar ik ben gewoon begonnen met wandelen op de wei. Lange rechte stukken, de bochten zo ruim mogelijk. We begonnen met 5 minuten. Als dat na een week geen teruggang opleverde deden we er 5 minuten bij. Zo hebben we iedere keer opgebouwd. Later ben ik gaan lange lijnen op het gras om het toch wat minder saai te maken en na een maand of 2 ging het nog steeds goed dat ik buiten met haar ben gaan lopen (wel zo veel mogelijk in de zachte berm). Ik ben pas na minimaal een half jaar weer een beetje gaan werken, springen heb ik 2 jaar niet gedaan en dat vind ik nu nog steeds spannend om te doen. Amber is ook dol op springen, maar ik laat haar maar beperkt springen en ook niet mer zo hoog als vroeger.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:03

capopjekop schreef:
Ik ben zelf heel voorzichtig, maar ik ben gewoon begonnen met wandelen op de wei. Lange rechte stukken, de bochten zo ruim mogelijk. We begonnen met 5 minuten. Als dat na een week geen teruggang opleverde deden we er 5 minuten bij. Zo hebben we iedere keer opgebouwd. Later ben ik gaan lange lijnen op het gras om het toch wat minder saai te maken en na een maand of 2 ging het nog steeds goed dat ik buiten met haar ben gaan lopen (wel zo veel mogelijk in de zachte berm). Ik ben pas na minimaal een half jaar weer een beetje gaan werken, springen heb ik 2 jaar niet gedaan en dat vind ik nu nog steeds spannend om te doen. Amber is ook dol op springen, maar ik laat haar maar beperkt springen en ook niet mer zo hoog als vroeger.

Oh oke. Was er een kanteling bij haar of niet?

De da zegt dat ik er wel weer op kan, maar ik wil wel voorzichtig zijn..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:10

Bij mijn shet wel, bij mijn welsh heb ik geen foto's laten maken, die was ook redelijk snel weer opgeknapt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:44

Zou inderdaad beginnen met rustige stapritjes en dit na verloop van tijd langzaam opbouwen.
Je merkt zelf hoe het gaat.... Springen zou ik nog even laten.

De hs heeft al twee keer dr hoeven nagekeken op zweren hij kan niks vinden.
Ze ontlast ook het hoefje die ik nog niet in het verband heb gehad en zo op het eerste oog ook niet verdenk van een zweer.
Volgende week pak ik ook het andere hoefje in voor de zekerheid maar richt me nu even op de andere hoef.

Ik kijk volgende week hoe het gaat en anders vraag ik de hs nog een keer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:15

Dat ze nu ook het andere voetje ontlast is eigenlijk wel een beetje logisch. Ze is hb, dus beiden voetjes hadden het al zwaar te verduren en nu onlast ze dr voetje die t meest pijn doet waardoor het andere voetje ook meer te verduren krijgt...

@ ilangok het blijft lastig en is per paard verschillend. Als de da zegt dat t kan en jij je er goed bij voelt dan zou ik t rustigaan gaan proberen. Goed kijken hoe je paard reageert en of t niet teveel is. Ik ging ook al vrij snel weer op Flavio, maar omdat hij geen pijnstilling kreeg kon ik heel erg van hem uitgaan. Van wat jij nu verteld denk ik dat het best kan. Je paard krijgt geen pijnstilling meer? Ik ging op Flavio toen hij weer goed stapte en uit zichzelf ging draven. Met springen heb ik wel heel lang gewacht, dat vond ik echt eng, omdat ze dan zo op die voorbeentjes neerkomen, hoe laag t sprongetje ook is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:26

Kan je zeggen ook dat niet ieder paard laat merken dat hij/zij een hoefzweer heeft. Zo had ik die van mij de ene dag nog gewoon heerlijk gereden in de bak. En de dag erna stond hij op 3 benen en binnen 24 uur was de zweer open gebroken bij de kroonrand.

En het lijk me toch ook echt dat de zweer dus al langer aanwezig was, maar ponylief gewoon niks heeft laten merken.