[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:44

Citaat:
wat heb je voor chinese kruidenmix gegeven?

Alles op advies van Steffi vd Laarse en het is Si Miao San 100. Ik weet NIETS van Chinese kruiden (afgezien van Nasi Mix van Conimex :+ ) Ik ben ook niet echt een fan van wat Chinezen allemaal als geneeskrachtig bestempelen (ze jagen er heel wat beschermde diersoorten doorheen :( )
Het bevat: Coix, Phellodendron Bark, Atractylodes Red, Achyrantes. Ik heb ze een keer opgezocht, maar ben helaas al vergeten wat het precies was. :o?

Geerke, ik denk dat de behandeling gedeeltelijk afhankelijk is van wat de oorzaak is. Wanneer de schildklier niet werkt, zal je die moeten stimuleren en soms moet dat gewoon met levothyroxine en niet met zeewier (ook niet iets wat een paard altijd zal tegenkomen) Acuut was Appie al lang niet meer. Hij had net de 3e aanval van HB achter de rug en 3 hoefzweren in ontwikkeling. Afvallen mag tenslotte ook niet te abrupt en bewegen is lastig als je 3 zere voeten hebt. Iedere keer als we dachten dat hij de goede kant op ging, was er weer een terugslag. Pijnstillers door zijn graspapje hoefde hij niet, wilgenbast wel. Ik ben zelf zo allopathisch als de p*st en dol op ibuprofen in geval van pijn (maar Traumeel helpt dan weer wel bij spierpijn en beurse verwondingen) We hebben hem ook inderdaad Traumeel gegeven tegen de pijn bij de hoefzweren. Er is een gewone DA geweest die adviseerde hem in een bak modder te zetten en muesli te geven 8)7 plus dikke ijzers er onder. We zijn niet vóór ijzers, maar wat moet dat moet... alleen hebben wij hem hoefschoenen onder gedaan als hij mee ging met een korte wandeling. Op de grasbodem liep hij "goed". We hebben een stal met rubber en wat stro ingericht en daar heeft hij veel in gestaan.

Wij denken dat de oorzaak een optelsom is geweest van stress ten gevolge van meerdere verhuizingen in korte tijd en het verlies van zijn vrienden, het veel betere hooi wat ze hier verkopen en dan een zeer strenge winter met gebrek aan beweging, waardoor hij te dik werd en zijn weerstand kelderde. We hadden hem uit de problemen tot de huurders besloten dat de paarden best dag en nacht op de wei konden in april (tegen onze uitdrukkelijke wens in dit pas eind mei te doen!) en de daad bij het woord voegden. Binnen een tel was hij weer bevangen :( De 3e keer kwam door de regen na de droogte (wisten wij veel - nu wel dankzij dit topic.) Na diverse DA's geraadpleegd te hebben die allemaal met de Metacam kwamen aanzetten en stil in een hoekje laten staan, hebben we Steffi geraadpleegd en die kwam met de - voor ons - gouden oplossing.

Van mij mogen plantjes en chemicaliën door elkaar, ik sluit niets uit, als het maar helpt. Ik hang wel de theorie aan dat als je lichaam vergiftigd is, je er niet nog meer gif in moet stoppen. Bij chronische menselijke patiënten zie je vaak dat ze worden volgepropt met pillen die de bijwerkingen van de andere pillen moeten oplossen. (bloeddruk omlaag = plassen = mineralen weg = mineralen toedienen = verstopping = darmstimulantie = enzovoort)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:10

haha, ik ril ook bij chinezen
net als japanners
gek genoeg ben ik er nooit geweest, wel veel in aanraking geweest vanuit mijn werk en vond ze altijd bijzonder aardig. Maar toch blijft er met china en japan een raar gevoel opkomen.
Ik kan zelfs geen films ervan zien.
;(
Echter weer wel de geneeswijze die zij hanteren en gebaseerd is op..het lichaam in balans houden, alvorens er een ziekte beeld ontstaat.
Ik vind ook dat ze daarin veel verder zijn dan wij....
en sta zeker open voor de manier van geneeswijze

ik ga het spulletje eens googelen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:12

Nou....deze meelezer meldt zich, ik hoop dat het topic weer op de oude voet verder gaat, vond ik wel zo prettig.
Ik heb éindelijk foto's gemaakt en wil ze plaatsen maar op een of andere maniet lukt het steeds niet.Dus dan via een omweg:

Dit zijn de voorkanten, dit lijkt nog wat...
Afbeelding

Het zij aanzicht, duideljk minder...
Afbeelding

Rechtervoorpootje:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Het ziet er niet echt netjes uit, maar hij loopt goed, is stabiel en ik rij hem dagelijks op straat door het dorp.
Hopelijk zit er volgende keer een mooier plaatje bij.
Voor de mensen die hem niet kennen:
Chico krijgt overigens 2x per dag een schep muesli en onbeperkt kuil/hooi..
Hij is nu 23 en ik heb hem al 16 jaar...16 jaar geleden bevangen geraakt met kanteling. Daarna nooit meer. Dit jaar opeens volslagen onverwacht direct na een beslagbeurt van een vreemde smid binnen een dag bevangen, 3 nagels vernageld, anders neergezet.
Nu na 3 beslagbeurten door mijn oude smid ( Ron Aalders in dit topic) eigenlijk weer ok.

En ik rommel niks meet supplemeten,ander voer, hooi etc etc...alles blijft hetzelfde alle jaren, ben niet van de altenatieve, homeopathie en andere rommel....sorry, ik geloof in direct contact met DA en hoefsmid. Eigenlijk: blind vertrouwen in DEZE smid.
Tenslotte 16 jaar geleden goed gekomen en nu vertrouw ik erop dat dat weer gebeurt!

nombrado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:19

is die kanteling ontstaan door het verkeerd neerzetten op de voet?
of door het beslaan en de ijzers/nagels?
wat waren de bevindingen van je "oude" smid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:21

Jammer dat je geen fotoos van de onderkant kunt maken met die zooltjes.
Die scheur van onder tot boven ziet er bekend uit. Daar heb ik met Boon 4 jaar mee lopen modderen en diverse smidjes kregen hem niet weg.
Na 3 behandelingen van mijn huidige smid zit er nog een haarscheurtje, maar hij is nooit meer breder geworden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:40

DD: Ronald was te snel....ik ik heb er niet aan gedacht anders hadden jullie mooi de stabiele witte lijn gezien. Die is vrij breed geworden, iets gelig maar goed hard en stevig.

De scheur is een terugkerend probleem. Hij is oppervlakkig. en geeft geen problemen verder.

Nombrado: de eerste kanteling 16 jaar terug? Weten we niet, op een dag stond hij met de voorpootjes naar voren en ging zelfs liggen van de pijn. Acuut optreden van de pensionhouder, DA en Ronald hebben erger voorkomen. Deze keer weten we weer niet zeker wat de oorzaak is geweest. Hij staat al 2 jaar in de wei, langzaam opgebouwd en plots stond hij ná beslaan op drie benen en DA zei bevangen....ik twijfelde en Ronald heeft direct actie ondernomen, ander beslag, siliconen en zooltjes...geen foto gemaakt, eerder in dit topic heeft hij zijn acties uitgelegd. Chico was op 3 plaatsen vernageld door die andere smid en op andere plaasten zo ruim genageld dat hij gelijk weer een ijzer aftrapte...nooit meer een ander dus...helaas weer door schade en schande ondervonden.

Als je op Ron Aalders zoekt vind je andere berichten en topics van hem.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:00

Gewoon even vraagje over het 'rechter voorpootje' .. die van de scheur.
Waarom is er precies in die scheur genageld?
Was het niet handiger die nagel over te slaan? Kan me niet in denken dat dit bevordelijk werkt.

En wat het natuurlijk bekappen betreft bij hoefbevangenheid ... het kan best wel goed uitvallen, zolang je maar niet te veel aan standveranderingen gaat doen en dicht bij de oorspronkelijke vorm van de voet blijft.
Dus geen lage hielen willen gaan aanbrengen bij een paard dat (normaal al) steil op de voeten staat, alleen maar omdat het (gekantelde) hoefbeen zgn. grondparallel moet staan.
Dit gaat fout is mijn ervaring dus. En zonder ijzers (want mijn pony kan niet beslagen worden door te harde hoefwand) duurt het heel lang voordat je dan weer het oude model (enigszins) terug hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:07

en ik dacht dat scheuren in de hoef altijd vrij van dracht moesten zijn....dus flink van de grond(ijzer)...anders gaat het never nooit genezen.
Maar misschien is dat een antieke gedachte?Ron Aalders is toch niet zomaar iemand?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:21

Die natuurlijk bekapster heeft dus mijn paard verkloot....totaal anders op zijn voetjes gezet terwijl ik wilde dat hij gewoon netjes neergezet werd, als noodoplossing tot mijn smid terug was van vakantie. Ben zelf stom geweest om haar toch te laten gaan.

Hij was niet ín de scheur genageld maar er net naast. De scheur was ook niet zo erg maar hij is al een week geleden gedaan en foto is van gisteren. Verder geen idee, lijkt mij zelf ook niet zo slim maar goed...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:59

nombrado schreef:
SpikyBlue schreef:
Even iets om de definitie van HB duidelijk te houden (voor het vage gebied voor nombrado):

1. Acute bevangenheid
Bij het ontstaan van de aandoening, nog geen hoefbeenskanteling.

2. Chronische bevangenheid
Sluipende bevangenheid, hoefbeenskanteling aanwezig.

3. Chronische misvorming van de hoornschoen
Knolhoeven, verbrede witte lijn, spreidende hoefringen.

Deze drie categorieën bepalen ook het vervolg van de behandeling.
Ook is de oorzaak van de bevangenheid bepalend voor de behandeling (overbelasting, medicijngebruik, vergiftiging, stress, noem het allemaal maar op ;( ).

De oorzaak moet worden weggenomen.
Als het peerd van nombrado echt acuut HB is bevonden door de DA (ervanuit gaande dat het écht HB was, en geen hoefzweer of kroonrandontsteking, waar ik aan moet denken als ik die foto zie, en dan doel ik op een ontsteking van de huid ter plaatse) en gelijk gericht behandeld is, is het echt hartstikke fijn voor haar dat het zo goed is afgelopen :)

jep
mooi verhaal
vooral de zin, de oorzaak van de bevangenheid is bepalend voor de behandeling! En daar ligt veelal het probleem
veelal weet men de oorzaak niet, hoe moet je dan de behandeling inzetten?
Overigens heb ik al eerder omschreven wat het paard van nombrado had
en dat is niet een kroonrandontsteking, wel hier al eerder vermeld en omschreven wat de daadwerkelijke hoefaandoening was. (niet aan 1 voetje, maar alle 4)
Dus niet ter plaatste , maar veroorzaakt door...

chronisch hb, kan volgens mij met een kanteling zijn, die altijd weer goed kan komen
in die zin kan je dus niet van chronisch spreken.
ik ken een paard die een overduidelijke kanteling had op de foto
2 jaar na dato en wederom een foto, niets meer te zien van de ooit "chronische" aandoening.
Dan kan je dus niet van chronisch spreken.

Vaak weet men de oorzaak juist wel. In jouw geval was het misschien meer zoeken, maar er zijn zat tests om te kijken wat de trigger is ;)
Chronisch houdt in, wat lolclub ook aangeeft, dat de aandoening langer in het lichaam aanwezig is, hoefbeenskanteling aanwezig is. Het paard zal, ook al is de hoef afgegroeid en het hoefbeen weer parallel met de hoornschoen, altijd gevoelig blijven voor een terugval en je zal het paard altijd goed in de gaten moeten blijven houden. Er is schade gemaakt.
Chronische misvorming houdt in dat er zo ontzettend veel schade in de hoef aanwezig is, meestal na een aantal terugvallen, dat de hoornschoen nooit meer 'normaal' zoals die vroeger was afgroeit.

Het is niet iets wat ik ter plekke verzonnen heb ofzo, don't kill the messenger :+

IJzers en pijnstillers worden net als homeopatische middelen ter ondersteuning van de ziekte gegeven. Niet dat de oorzaak daarmee weggenomen wordt, dat is een ander verhaal wat ook moet gebeuren maar staat vaak los van de ondersteuning.
Ik kan me voorstellen dat het tegenstrijdig is: er is iets niet helemaal haaks in de spijsvertering van het paard, en dan ga je hem ook nog eens chemische rotzooi toedienen?? En de hoef valt bijna uit elkaar, en dan ga je er ook nog ijzeren strippen onder slaan??

Maar soms is het kiezen uit twee kwaden. Je wil dat de ontsteking wordt geremd, bloed verdund wordt en de pijn verzacht zodat hij niet zijn hele lijf vastzet. Dan maar een pijnstiller, en ijzers om de hoef te sparen (in veel gevallen hoeft dit niet eens en gebeurt het ook niet) en als de rust is wedergekeerd het lichaam onderzoeken, evt. reinigen, het dieet goed samenstellen en het paard weer helemaal in orde brengen.

Ik heb 2 jaar homeopathie voor paarden en honden geleerd, ben er dus mee bekend en vertrouwd. Maar ik moet zeggen dat ik het zelf nauwelijks toepas, zeker niet bij mijn klanten. Ik heb me toegelegd op de hoefsmederij, voor homeopathie gaan ze maar naar iemand die daar dagelijks mee bezig is.
Ik heb een aantal klanten die het met goed resultaat gebruiken bij hun chronisch HB paard.
Toch vind ik het 'handig' dat ik erover geleerd heb zodat ik het zo nu en dan bij mijn eigen paarden of mezelf toe kan passen, maar ik heb mijn vak er niet van gemaakt ;)

Het beste van twee werelden, je niet blindstaren op één ding maar werkelijk alle mogelijkheden open houden, dat is pas holistisch :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:37

Spykiblue@

ik moest wel even grijnzen bij deze 2 zinnen in jou verhaal

IJzers en pijnstillers worden net als homeopatische middelen ter ondersteuning van de ziekte gegeven. Niet dat de oorzaak daarmee weggenomen wordt, dat is een ander verhaal wat ook moet gebeuren maar staat vaak los van de ondersteuning.
Ik heb 2 jaar homeopathie voor paarden en honden geleerd, ben er dus mee bekend en vertrouwd.

Homeopathie wordt volgens mij niet echt gezien als symtoombestrijder of pijnstiller
meer op een diepliggende oorzaak een extra boost te geven zodat het lichaam zelf deze functie weer zou kunnen overnemen.
Pijnstiller is het lamleggen van een deel vh lichaam, waardoor je niet meer voelt!
(maar het is er nog wel ;) )

verder is het tuurlijk de keuze van ieder , of het 1 , of het ander of een combi van beide.
daar ga ik niet over oordelen
ieder kent zijn eigen dier het beste (ik in ieder geval wel, ik zie het al , als er een scheet dwars zit :D :+ ) maar zelf ben ik, ook door schade en schande in mijn directe omgeving erg voorzichtig geworden met medicijnen, vooral als ik de oorzaak niet weet.
Ik verdiep me zeker in de bijwerkingen van elk product en maak daarin een overwogen keuze

In ieder geval was teveel pijnstilling bij mijn paard niet een optie, want die liep de dag erna al op een bevroren keihard stukje zich uit te sloven en plat door de bocht te rennen als de stoerste hengst alle tijde!!! (tja :j )
met als gevolg de dag daarna nog pijnlijker!

Zeker ook logisch dat je mensen doorverwijst naar diegene die er hun vak van gemaakt hebben.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:40

geerke schreef:
en ik dacht dat scheuren in de hoef altijd vrij van dracht moesten zijn....dus flink van de grond(ijzer)...anders gaat het never nooit genezen.
Maar misschien is dat een antieke gedachte?Ron Aalders is toch niet zomaar iemand?

Mja, maar ik vermoed dat met een ijzer er nooit puntbelasting komt op de scheur, wat je bij blote voetjes wel kan verwachten. En zolang er dus (bijna) geen belasting is aangezien de druk door het ijzer mooi verdeeld wordt, vermoed ik ook niet dat het snel verder zal inscheuren.
Persoonlijk zou ik 'm misschien ook een mm'tje van het ijzer weghouden denk ik, maar ik denk dat het ijzer de druk op zich genoeg verdeelt.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:45

Staat een hoefbevangen paard altijd in de specifieke houding of zijn er ook andere symptomen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:51

Niet altijd. Maar ze worden wel stijver en lopen vaak op eieren. Lees anders de openingspost eens, daar staat heel veel informatie en symptomen op

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:30

nombrado schreef:
Spykiblue@

ik moest wel even grijnzen bij deze 2 zinnen in jou verhaal

Ik heb 2 jaar homeopathie voor paarden en honden geleerd, ben er dus mee bekend en vertrouwd.

Homeopathie wordt volgens mij niet echt gezien als symtoombestrijder of pijnstiller
meer op een diepliggende oorzaak een extra boost te geven zodat het lichaam zelf deze functie weer zou kunnen overnemen.
Pijnstiller is het lamleggen van een deel vh lichaam, waardoor je niet meer voelt!
(maar het is er nog wel ;) )

verder is het tuurlijk de keuze van ieder , of het 1 , of het ander of een combi van beide.
daar ga ik niet over oordelen
ieder kent zijn eigen dier het beste (ik in ieder geval wel, ik zie het al , als er een scheet dwars zit :D :+ ) maar zelf ben ik, ook door schade en schande in mijn directe omgeving erg voorzichtig geworden met medicijnen, vooral als ik de oorzaak niet weet.
Ik verdiep me zeker in de bijwerkingen van elk product en maak daarin een overwogen keuze

In ieder geval was teveel pijnstilling bij mijn paard niet een optie, want die liep de dag erna al op een bevroren keihard stukje zich uit te sloven en plat door de bocht te rennen als de stoerste hengst alle tijde!!! (tja :j )
met als gevolg de dag daarna nog pijnlijker!

Zeker ook logisch dat je mensen doorverwijst naar diegene die er hun vak van gemaakt hebben.

Haha, ik snap dat je daarom moest grijnzen.
Ik weet waar homeopathie voor staat en ik bedoel met die zin dat het ter ondersteuning kan worden ingezet bij hoefbevangenheid, niet in de plaats van een pijnstiller.
Ik zeg dan ook nérgens dat het "als symptoombestrijder of als pijnstiller" gebruikt wordt, waar lees jij dat?

Nog even een toevoeging: met ondersteunend (homeopathie) bedoel ik dat het zou kunnen helpen bij het zelfgenezend vermogen van het lichaam.
Over de pijnstillers: het constant met pijn staan is niet bevorderend voor genezing. Sommige hoeven stoppen zelfs met groeien, het paard staat helemaal strak en alle spieren doen pijn. Het paard is één hoopje ellende. Dit lijkt mij niet bevorderend voor genezing; buiten dat er nog ontstekingsremmers en bloedverdunners in de 'pijnstillers' zitten die voorgeschreven worden bij HB ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:54

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:54

Even aanvulling op linkje die ik net gaf, ben te laat om bericht nog te bewerken. dat was niet bedoeld om te discussiëren over wel of niet alternatief maar de mogelijkheid te laten zien dat je dingen op kunt zoeken naar werkzaamheid en bijwerkingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:24

EstherHegt schreef:
Er bestaat een hele goede website over wetenschappelijk onderzoek naar alternatieve medicatie voor dieren.
http://www.rationalvetmed.org/index.html

kheb er niets wetenschappelijks aan kunnen ontdekken
ik kan een paar paginas niet eens openen :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:25

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:19

dianalamboo schreef:
Staat een hoefbevangen paard altijd in de specifieke houding of zijn er ook andere symptomen

Niet altijd. Je ziet ook vaak dat ze minder uit zichzelf bewegen, om en om de benen ontlasten, slomig lijken. Dit komt dan door de pijn die ze hebben in de voeten. Ze liggen soms meer, lopen na bijvoorbeeld een nacht op stal behoorlijk moeilijk. Op het harde lopen is vaak moeilijker dan op gras/zand. Ik vond toen dat die van mij zo lekker braaf en rustig achter me aan sjokte tijdens een wandeling op de harde weg ;-) . Was al een voorbode, had waarschijnlijk gewoon pijn bij het lopen over de weg....
Denk je dat je paard mogelijk HB heeft?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:30

dianalamboo schreef:

Niet altijd, mijn paard liet het niet zien maar was ook een uitzondering omdat het achter begon en pas later aan 4 benen. Zij heeft nooit de typische stand vertoond maar kwam amper nog in de benen.
We hebben vorig jaar ook eens een shetje uit de wei ergens geplukt, die liep nog wel, stond niet echt in de HB stand maar dat Shetje had wel sinkers en was niet meer te redden. Ik heb er over nagedacht om filmpje neer te zetten van dit Shetje, en denk er nog steeds over na maar op een bepaalde manier vind ik het niet netjes om andermans Shetje met onbehandelde HB neer te zetten ook al hebben we het zelf gefilmd en geprobeerd te helpen. Dit paardje had ook echt misvormde voetjes en ook daardoor een rare stand van de beentjes, dit was al jaren aan de gang. Voor dat paardje was het alleen nog maar eerlijk om het uit lijden te verlossen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:42

Mijn ervaring met scheuren is dat wanneer ze niet helemaal weggehaald kunnen worden, zoals bij Chico, dat ze altijd verder scheuren. Een dwars streepje vijlen helpt ook niet. Als deze weggehaald moest worden wordt hij veel te kort.
Oppervlakkige scheurtjes kun je ook uitvijlen maar ik weet niet beter dan dat hij vaak scheuren in de voet heeft en tot nu toe is dat het minst van mijn problemen.
Geef wel toe dat ze voetjes er minder fraai uitzien als de vorige keer, misschien heeft 3 weken niks doen en op bevroren bodem lopen ook geen gunstige invloed gehad...verder is alles hetzelfde gebleven.

Mijn kuilgras is inmiddels wel op, vanaf vandaag weer gewoon hooi dus ben benieuwd of dit nog effect gaat geven...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:50

Esther, hebben jullie toen ook de eigenaar gesproken? Deed hij er gewoon niks aan?

Ben benieuwt Elcamino, heb je het eerst gemengd of gewoon overgestapt?

Grietje is op het oog nog steeds even dik, maar ik heb net toch even zitten voelen en prikken. Volgens mij begint ze toch wel een klein beetje af te vallen. Het gootje in haar rug lijkt nu weg te zijn en haar nek is een stuk soepeler dan voorheen. Maar met al dat haar valt niet goed te zien/voelen of het echt zo is of dat ik het graag wil zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:52

gefeliciteerd Capopjekop!(grappig,ik ben ook jarig..)
En waarom heb ik geen pakje bij mjn naam?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:55

Ach Geerke.. je moet maar denken: op een bepaald moment wordt je zo oud, dan heb je alles al. Hoef je geen cadeautjes meer te krijgen.!
Maar dames, gefeliciteerd!!