[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:53

Hij glanst inderdaad mooi.
Heeft hij wel winterhaar of is dat in Frankrijk nog niet aan de orde.

Ik heb hier nu zo'n natte baal haar staan, waar ik niet meer van kan zeggen of ze nu te dik of te mager is. Zelf vind ik haar van achteren wat dun, maar die hangbuik die blijft Haha!

Zojuist de hoefjes gereinigd (vanmiddag komt het kunststof eronder en ze moesten goed schoon zijn). Ik bedacht me dat ik het best even door het lange gras kon lopen. Isabella was daar al lang niet meer geweest. Liep voorzichtig mee over haar korte weitje tot ze het zachte gras onder haar hoeven voelde. Het duurde slechts een paar minuten voordat ik mijn oude pony weer terug had. Ze stapte goed door, vol interesse naar het gras kijkend natuurlijk (en ook af en toe een hap nemend, ontkom je niet aan als het op bijna neushoogte voorbij komt), en toen ging ze dribbelen als vanouds als iets interessant is en ik niet snel genoeg doorloop. Mocht ze niet, dus ik inhouden en madame ging bokken en vooral steigeren (dat doet ze niet zo vaak, maar het was nu een uiting van energie die beter op de achterhoeven dan al bokkend op de voorhoeven gedaan kon worden). Toen ik haar mee terug wilde nemen, wilde ze niet en ging ze wel heel erg extreem maf doen. Met 4 benen tegelijk achterwaart wegspringend, om maar niet door het hek te moeten terug naar haar eigen domein. Oke dan ... ze kan het nog. Als ze maar geen pijn aan de voetjes heeft Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:01

het is een ras appart ...shetlanders...kinderpony's zeggen ze...ik heb daar mijn twijfels over.
Pablo heeft wel een wintervacht maar niet echt lang,geerke ook niet....terwijl het soms s'nachts veel kouder is hier dan bij jullie,vorig jaar hebben we gewoon een week -6 gehad s'nachts.

Spannend het beslag!!ik ben benieuwd...zo te horen gaat ze niet echt slecht die dame!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:08

Oh Isapaardje spannend dat het nu dan gaat gebeuren. Wel foto's maken hoor!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:18

Isapaardje schreef:
...Toen ik haar mee terug wilde nemen, wilde ze niet en ging ze wel heel erg extreem maf doen. Met 4 benen tegelijk achterwaart wegspringend, om maar niet door het hek te moeten terug naar haar eigen domein. Oke dan ... ze kan het nog. Als ze maar geen pijn aan de voetjes heeft Clown

Isapaardje: thx voor de foto's van Aurora Knipoog en dat hupsen... zo dacht ik ook afgelopen dinsdag... voor het eerst los in die kraal en maar maf doen... zolang ze maar geen pijn hebben, mag ze zich af en toe wel uiten Clown maar het liefst niet te lang... Bloos

============================================================================

Maar had je dit nog gelezen?

Maar ik gebruik nu dus die Magnesium chelaat van Paard Natuurlijk. En de Formule 4 Feet brokjes. En van de DA gehad, de Maxh Hippo vitaminen en supplementenpoeder.

Kan die solidago erbij dan geen kwaad?

voordat ik alles door mekaar ga geven...

============================================================================

Ben ook benieuwd naar haar nieuwe beslag, hopen dat ze er zo mee weg kan wandelen..... succes vanmiddag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:21

Er zitten nog wat haken en ogen aan, dus ik ben pas zeker dat er kunststof onder komt, als het er ook echt onder zit.
Het punt is nl. die plekken in de witte lijn. Als blijkt dat daar toch een schimmel of bacterie zit, dan kan er geen kunststof onder omdat je daarmee de witte lijn afdicht (en dus een probleem gaat creëren). Verder zag ik net dat de zool stukken los laat en gescheurd is. Hij is al zo dun ... ik hoop dus dat het niets bijzonders is. Ineens zie je ook van alles he aan zo'n hoef.

@Cow_girl:
Zelf zou ik niet zoveel door elkaar mixen. Het zijn zo te lezen allemaal voedingssupplementen en als je van alles wat geeft, wordt het al snel te veel.
Neem 1 middel en hou daar de dosering van aan die op de pot/emmer staat.
Hou dat dan ca. 14 dagen vol en kijk of je verandering ziet.
Het magnesium kun je er wel bij geven, maar let op dat je dan geen voedingssupplement met calcium geeft. Het kan niet samen gegeven worden nl.

Edit: Solidago is een homeopatisch verdund middel. Het gaat om een paar druppels op een stukje brood bijvoorbeeld. Nee kan geen kwaad volgens mij. Je kunt ook bleekselderij voeren als je paard het lust. Is ook vochtafdrijvend. zeker bij gebruik van bute of andere medicijnen is extra ondersteuning van nieren en lever vaak wel gewenst.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:39

Ik zie dat er in de Maxh Hippo dus 2,3% Calcium inzit :

Inhoud
72,0 glucose, 16,0% ruwe eiwit, 6,5% ruwe as, 3,2% ruw vet, 0,5% ruwe vezel, 2,3% calcium, 0,4% fosfor, 0,5% magnesium, 1,0% kalium, 0,6% natrium, 0,9% chloor

Ik ben met de Magnesium pas een paar dagen begonnen.... en ik lees over die calcium:

Wanneer de calciumspiegel in het bloed hoog genoeg is zullen de nieren meer calcium gaan uitscheiden, en omdat ze geen onderscheid kunnen maken tussen magnesium en calcium wordt hiermee ook het magnesium weggespoeld.

Nou... gelukkig niks ernstigs... het wordt alleen maar weggespoeld, ik stop gewoon nu met die Maxh Hippo.
Weet ik zeker dat het geld van die pot Magnesium ... er inblijft Clown

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:39

Vraag: als de witte lijn verbreed is, heeft er dan een beslist een kanteling plaatsgevonden?

@Isa: ben heel benieuwd hoe ze vanavond loopt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:25

hoeft niet, kan wel. Verbreding van de witte lijn kan ook andere oorzaken hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:28

Tot op heden is mijn ervaring dat verbreding van de witte lijn wel met kanteling te maken heeft. In ieder geval is het niet goed en duidt op een 'inwendige' stoornis van de hoef.
Op een plek waar een fikse flare zit, kan de witte lijn ook verbreed zijn, maar ook dan heeft dit wat te maken met iets wat inwendig niet goed gaat (te veel druk, steen in de witte lijn, holle ruimte of hoornzuil?)
Een goede gezonde hoef, heeft een stevige smalle witte lijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:11

Es heeft ook een verbrede lijn. Fijn he?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:20

mysa schreef:
Es heeft ook een verbrede lijn. Fijn he?

Bedoel je mijn Essie Blond
Want inderdaad die verbreding was waarom mijn hoefsmid in eerste instantie aan hb dacht......maar die verbreding zit maar in een achterbeen. De rest is allemaal keurig....dus toen hij de tweede keer terug kwam ging hij toch weer twijfelen aan hb. Ook de DA had grote twijfels bij hb....vooral omdat het bijna nooit voorkomt in de achterbenen en zeker niet in een achterbeen. De hoefsmid dacht later dus dat de verbreding toch een andere oorzaak had.

Het rare is dat ze op dit moment rechtsachter beroerder loopt dan in het been met de verbreding van de witte lijn (linksachter) maar dat is haar minst goede been...., spat, artrose en dat soort dingen

Ze is in ieder geval (ook) spierbevangen.....de hb is nog niet vastgesteld maar de behandeling van beiden is nagenoeg hetzelfde alleen ruwvoer en water zeg maar en verder niks, ja seniors priores met wat safe &sound om de medicatie in te verstoppen en Neutradex om de melkzuren uit de spieren te krijgen.

De laatste dagen heb ik zelf weer een flinke dip....maar ik hoop nog steeds dat het goed komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:36

Ai Timbers, sorry hoor, ik bedoel mijn Es(tla) Maar goed, die witte lijn zegt misschien toch ook niet alles? Balen van je dip, ik heb met Tyra tientallen dippen gehad, 't heeft dan ook tien maanden geduurd.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:53

heb ik weer.. was het verband om zijn hoef buiten kapot gegaan.. zijn hele hoef zat vol met zand.. lekker met zo'n hoefzweer, dan moet de troep er juist uit in plaats van erin.
Ik heb zijn hoef weer zo goed mogelijk schoongemaakt en een nieuw verband omgelegd. Hopelijk blijft het nu wel zitten. Alleen in je eentje een nieuw verband aanleggen is geen makkie, mijn moeder is aan het werk, dus moest het zelf doen. Beetje veel tape verbruikt omdat tape aanbrengen met een hand nogal lastig is maarja. Als het maar zit, hopelijk is er nu niet weer teveel troep ingekomen:S

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:20

oeh bah myrthe dat is inderdaad vervelend, misschien straks even in de soda zetten? weetje zeker dat de wond schoon is.

Verder hier weer wat minder nieuw, paardjelief liep van de week prima dus buut naar beneden gebracht van 4 , naar 2, naar 1 zakje per dag en vandaag was helaas zijn voorhoef wel weer warm. Hij liep gelukkig niet kreupel maar echt een goed teken kan het niet zijn..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:38

mysa schreef:
Ai Timbers, sorry hoor, ik bedoel mijn Es(tla) Maar goed, die witte lijn zegt misschien toch ook niet alles? Balen van je dip, ik heb met Tyra tientallen dippen gehad, 't heeft dan ook tien maanden geduurd.

Ah jij hebt ook een Es Pling

Wat ik van mijn hoefsmid en van mijn DA in eerste instantie begreep was dat een verbrede witte lijn op hb duidt, maar dat het ook andere oorzaken kan hebben. Mijn Essie heeft een hoefzweer gehad in die hoef dus het zou daar ook mee te maken kunnen hebben, maar meestal duidt het wel op hb.

Essie heeft net toch nog maar even in de bak gestaan met haar dochter......ze liep moeilijk, vooral terug maar dat zal met de spierbevangenheid te maken hebben. Ze mocht wel lopen van de DA, omdat het voor haar artrose weer beter is om in beweging te blijven......en zo van je van het een in het ander.

Morgen maar weer lekker een dagje heeeeeeeeeeeeeeel rustig aan doen en niet van stal.
Dat ze er nu uit was gaf mij wel even de kans om haar stal helemaal goed schoon te maken en er een extra laag zaagsel in de gooien om zacht te kunnen liggen.

10 maanden Bloos!....nou ja ik heb besloten tot eind van het jaar te kijken en als het dan beter gaat weer naar het voorjaar te kijken. Haar spieren nemen wel rap af en dat is voor haar sb weer niet zo gunstig Scheve mond

Aan mijn stalgenootje even gevraagd of ze Es en Timber morgenochtend wil voeren, ik ben dan vrij en dan kan ik iets uitslapen als ik wil, misschien dat mijn dip dan minder wordt omdat ik dan niet zo moe meer ben.

Balen Randie Ach gut Bij Es ging het ook een stuk minder toen ik de pijnstillers ging afbouwen......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:29

romeorowan schreef:
Oh Isapaardje spannend dat het nu dan gaat gebeuren. Wel foto's maken hoor!

Ik moest zelf voetje vasthouden, dus foto's maken tijdens het gebeuren wilde niet zo lukken.
Daarbij zo spannend was het ook niet. Is net alsof je met siliconenkit aan het werk bent. Het wordt op die manier op de hoef gespoten en dan is het ca. 3 minuten het voetje omhooghouden tot het spul hard genoeg is om te kunnen belasten. Mocht Isa even uitrusten en dan volgende laagje. En zo werd het laag voor laag (heel dun, zodat het sneller harden kon) opgebracht en later met een vijl (toen het na uitharden echt hard was) bijgewerkt, zodat het geheel op een soort hoefijzer leek, maar dan van hard kunststof.
Nu maar hopen dat het blijft zitten met de komende voorspelde nattigheid Bloos
Isabella krijgt even t/m het weekend rust. Kan ze wennen aan haar 'nieuwe' voetjes. Ook de stand is nl. wat veranderd, want ze stond heel erg Frans. De toon is ingekort en de hielen zijn ietsje hoger gemaakt. Maar ze heeft ook 1,5 tot 2 uur dus steeds moeten voetjes geven, voetje ophouden en vooral stilstaan. Dat is voor haar spieren ook wat belastend geweest. Dus even rust ... dan kan ik pas zien of het echt werkt tegen het gevoelige lopen.

Hier onder een foto van het 'beslag':
Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:31

Jeetje wat gaat het hard hier... ik heb helaas op dit moment geen tijd om alles goed te lezen. Maar in het scrollen door de pagina's zag ik mijn paardje voorbij komen en dat jullie deze foto aan het zoeken waren:

Afbeelding

Cowgirl: Aurora heeft de bulten dus al haar hele leven, en wat mij betreft heeft dat bij haar dus niet per se met haar hoefproblemen te maken. Heb het ook wel vaker gehoord van een pony die het zonder aanwijsbare reden had.

Van de andere kant, als die bulten ineens ontstaan terwijl ze er voorheen niet waren, lijkt het me geen goed teken.

Ik ben benieuwd hoe Isabella het gaat doen op haar nieuwe "schoenen"!
En nog even een knuffel voor degenen van wie de paarden het nog even minder hebben Ach gut

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 02:31

Met betrekking tot een paar postjes terug over soja .. moet ik even wat rechtzetten!! Ik meende begrepen te hebben dat Hartog Lucerne Mix als plantaardige olie soja gebruikte, maar dat is dus niet juist!! Er wordt een mengsel gebruikt van rietmelasse en LIJNZAADOLIE. Hartog heeft zelfs de moeite genomen om een verklaring op te vragen van de producent van de Molashine die zij gebruiken en mij die analyse toegezonden. Daaruit blijkt dat er alleen maar lijnzaadolie gebruikt wordt.
Bij deze dan rechtgezet en geen zorgen meer over GMO-soja in dit product!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:53

@randi: ik heb het zo goed mogelijk schoongemaakt, maar ik heb het niet in de soda gezet, daar had ik niet aangedacht, hij liep gister wel weer meer kreupel, maar mijn moeder vertelde wel dat hij toen hij in de wei kwam samen met een ander paard bokkend door de wei heen rende en toen uitgegleden was, waarschijnlijk doordat het tape nogal glad is, iemand een idee, waardoor ik het iets ruwer kan maken zodat het niet zo glad is?

verder moeten we vandaag zowiezo de DA bellen, ik ben bang dat we het weer moeten opensnijden, de DA zou overleggen met de HS wat er verder ging gebeuren, dus dat hoor ik ook vandaag, maar ik denk dat het nog wel een weekje langer duurt, voordat de hoefijzers eronder mogen, nadat dit is gebeurd. Echt wel balen, hopelijk laat hij vandaag wel het verband om.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:37

He er is hier veel gepost zeg!

Dynamiek eet de laatste tijd haar Marstal Vito erg slecht al 4 weken lang nu kan ik aan Dodson en Horrel komen, mag ik eens vragen wat jullie betalen voor Save en Sound?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:14

17,80 per zak

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:16

Aha een bokker rijdt rondt met dit voer en kan mij het leveren voor 20 euro, dat is dan incl. vervoerskosten, voor dat geld kan ik zelf niet gaan rijden!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:21

Da's dan inderdaad niet duur. René Wielens bezorgd, geloof ik, voor 5 euro per zak dus dan ben je met die Bokker geodkoper uit.

Trouwens goed dat ze dat hier in het topic ook weten omdat er toch vaak vraag naar is!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:02

Even wat goed nieuws tussendoor!

Ik heb zojuist van het stamboek het sportpredikaat ontvangen voor Janouk. Haha!
En er staat: Janouk is bekroond met het sportpredikaat en uitgeroepen tot sportpaard Clown Vooral dat laatste: laat Janouk het maar niet horen!

Afbeelding

Stiekem toch wel heel trots op het meisje. Bloos
Afbeelding

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:03

Ik heb laatst 18.95 betaald en ik moest er 25km voor rijden Knipoog dus die 20 euro valt dan zeker mee!

Gefeliciteerd Janouk! Leuke foto ook Haha!