[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:05

Sterkte met je pony! Krijgt ze wel gewoon te eten dat ze zo'n honger heeft? :+

Mijn pony at de bute ook met niets. Voor hem hielp het om het op te lossen in multivitamine oid en dat in een spuit geven. Vond hij best lekker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 05:48

Susanne100 :(:)
Bute is bitter en vinden de meeste paarden niet lekker.
Vraag aan je dierenarts of bij je apotheek een grote spuit: meng de bute met wat appelmoes en doe het in de spuit. Die spuit geef je net al een wormenkuur. Handje brokken erachteraan en klaar.
Zo weet je tenminste zeker dat hij het binnenkrijgt; dat is nu belangrijk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:41

Paar handjes zemelen met appelazijn. De appelazijn overheerst elke geur en de meeste vinden dat wel lekker.

Ook mijn pony at alles wat los en vast zat, hij was t niet eens met zn dieet ;-)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:04

beetje appelmoes met de bute mengen en opzuigen in een spuitje en in de mond.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:28

Is het overigens normaal dat na verloop van tijd (enkele maanden), de zool gaat verkleuren? Deze plek /rand is tevens gevoelig bv als ik met de hoevenkrabber eroverheen schraap.

Mijn haf heeft aan dr zool een dikke verkleurde rand deze is donkerrood /bruin.

De hoefsmid komt zaterdag gelukkig maar vind het wel vreemd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:46

Loopt hij ter hoogte van de witte lijn? Die van mij hadden rond de witte lijn altijd rode plekken zitten. Dat is normaal vertelde mijn smid.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:20

capopjekop schreef:
Loopt hij ter hoogte van de witte lijn? Die van mij hadden rond de witte lijn altijd rode plekken zitten. Dat is normaal vertelde mijn smid.

Ja maar die witte lijn is niet meer te zien daardoor aan 1 kant zit her ook een stukje van de witte lijn af denk een halve cm.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:00

zool hoort gewoon wit te zijn maar waar de ontstekingen zitten bij hoefbevangenheid zie je echt bloeduitstortingen zitten. Dus dat is niet goed maar wel normaal bij een paard wat bevangen is.
Mijn chronisch bevangen shet heeft t als t effe niet helemaal lekker gaat.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:43

Even een vraagje... Mijn pony is onlangs licht hoefbevangen geraakt, dit viel samen met het eten van een grote hoeveelheid (onbeperkt!) slecht kuilgras (verkeerd ingetaped, dus heel klef, vochtig, zuur en schimmelvorming...). Omdat de stalhouder deze rotzooi expres op het land had gedumpt, ben ik meteen nadat hij weer beter liep van stal veranderd. Hier krijgt hij hooi, staat 24/7 op het land, maar hier geven ze de paarden helaas ook krachtvoer op het land... (zo'n 2.5 kilo per paard per dag). Omdat ze het op de grond strooien, is het niet mogelijk om mijn paard niks te geven. Ik maak me hier nu flink zorgen om, maar wil m ook niet WEER verhuizen, al die stress is ook niet goed...

En, en dit is eigenlijk mijn vraag, ik heb zo'n sterk vermoeden dat de HB veroorzaakt is door het slechte kuilgras. Belasting op lever, ontregeling van darmflora = hoefbevangen paard. Wat denken jullie, kan dat? iemand die dit ook heeft meegemaakt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:56

Dat kan zeker.

Ik zou toch overwegen om een andere stal te zoeken als ze niet mee gaan denken. Je paard 24/7 op het land in combinatie met die hoeveelheid krachtvoer is in mijn ogen vragen om een terugval. Eenmaal een keer bevangen geweest zorgt er 9 van de 10 keer voor dat ze gevoeliger zijn voor een nieuwe aanval.

2,5 kilo vind ik voor een normaal paard al erg veel, laat staan voor een pony die bevangen is geweest. Kan je pony niet op een ander stuk grond lopen, eventueel met een ander paard dat op dieet is?

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:07

Bedankt Capopjekop! Ja ik ga kijken wat er mogelijk is en anders toch misschien maar weer verder zoeken :-( Het is hier alleen niet makkelijk, ik woon in Frankrijk en juist in een deel (10 km van Genève/Zwitserland) waar er niet echt wordt gedaan aan 'meedenken' en waar je een zeikerd bent als je geeft om de gezondheid van je paard. Hier is het over het algemeen zo dat een paard wordt gebruikt om mee te springen en 24/7 in een box staat, of, met heel veel geluk, een paar uur per dag op een 'individueel weitje', en als 'ie t niet meer doet, gaat ie lekker op een groot veld en kijken we er niet meer naar om (op zo'n veld staat hij nu, bij een grote springstal, met een handjevol andere recreatiepaarden en een hele bende oudjes (of oud... te oud om te springen iig...). Pony's zijn hier sowieso nauwelijks, en ervaring met HB hebben ze hier ook bijna niet... En als het al een keer voorkomt, is het antwoord simpel: 24/7 op stal :-(. Ga hier maar eens zoeken naar een paddock. Ze kijken je aan alsof ze water zien branden...
Paddock paradise en je komt helemaal van een andere planeet ;-)
Jaja, wat dat betreft is NL helemaaaal zo gek nog niet. Er is misschien weinig ruimte, maar w.b. paardenwelzijn en kennis loopt het toch een stuk vooruit!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:03

@mrsMidnight
:(:)
Als je hulp nodig hebt in het Frans, kan je Geerke hier op bokt een mailtje sturen. Ze woont ook in Frankrijk (vast niet in de buurt) en heeft veel kennis van hoefbevangenheid bij haar paard en kent de weg in de Franse dierenartsenpraktijken. Ze kan je vast wel wat tips geven op dat gebied.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:50

MrsMidnight schreef:
Even een vraagje... Mijn pony is onlangs licht hoefbevangen geraakt, dit viel samen met het eten van een grote hoeveelheid (onbeperkt!) slecht kuilgras (verkeerd ingetaped, dus heel klef, vochtig, zuur en schimmelvorming...). Omdat de stalhouder deze rotzooi expres op het land had gedumpt, ben ik meteen nadat hij weer beter liep van stal veranderd. Hier krijgt hij hooi, staat 24/7 op het land, maar hier geven ze de paarden helaas ook krachtvoer op het land... (zo'n 2.5 kilo per paard per dag). Omdat ze het op de grond strooien, is het niet mogelijk om mijn paard niks te geven. Ik maak me hier nu flink zorgen om, maar wil m ook niet WEER verhuizen, al die stress is ook niet goed...

En, en dit is eigenlijk mijn vraag, ik heb zo'n sterk vermoeden dat de HB veroorzaakt is door het slechte kuilgras. Belasting op lever, ontregeling van darmflora = hoefbevangen paard. Wat denken jullie, kan dat? iemand die dit ook heeft meegemaakt?

inderdaad dat kan...zeker van kuilgras,ook van niet beschimmelt kuilgras ;)
Ik ga mee met capopjekop...zet een klein stukje af,naast de anderen.Dan kun je het veel beter in de gaten houden.Liefst gewoon hooi,en een vitamine en mineralen korrel.
En ook beperkt hooi.
Als ik je moet helpen met iets in het frans hoor ik het wel ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:12

Maandag komt wederom de mobiele paardenpraktijk om rx fotos te maken.
Het wordt voor ons het uur van de waarheid, ik heb er een hard hoofd in....

Als blijkt dat er nog een kans op verbetering is gaan we er weer helemaal voor met orthopedisch beslag en de hele mik mak, maar als het hoefbeen dusdanig gekanteld\ gezakt is....dan bespaar ik haar een vervolg traject.
Ik schijt bijna bagger en kijk als een berg tegen maandag op, omdat ik ergens gevoelsmatig aanvoel dat de situatie uitzichtloos is.

Maar ik wil haar niet in laten slapen op basis van mijn gevoel, daarom de fotos .

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:17

cissie schreef:

Als blijkt dat er nog een kans op verbetering is gaan we er weer helemaal voor met orthopedisch beslag en de hele mik mak, maar als het hoefbeen dusdanig gekanteld\ gezakt is....dan bespaar ik haar een vervolg traject.
Ik schijt bijna bagger en kijk als een berg tegen maandag op, omdat ik ergens gevoelsmatig aanvoel dat de situatie uitzichtloos is.

Maar ik wil haar niet in laten slapen op basis van mijn gevoel, daarom de fotos .

Zal voor je duimen dat je goed nieuws ontvangt :(:)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:35

cissie schreef:

Ik begrijp je gevoel, ik ga heel hard voor jullie duimen!!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:36

Klote zeg Cissy, Ik duim ook mee dat ze nog hoop hebben op herstel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:31

:(:) Cissie
duim duim duim duim

Verstandig om foto's te laten maken, dan weet je meer.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:43

Bedankt voor de duimpjes, hopelijk helpen ze a.s maandag!
Lief van jullie +:)+

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:13

Vandaag is de hoefsmid geweest, het blijkt dat mijn haf echt heel erg hoefbevangen is geweest. Er ontstond met bekappen zelf een gat is de hoef, door rotting.

Heel bizar, het enige wat er aan hem te merken was is dat hij stijf liep. Hij heeft nooit 'typisch' hoefbevangen gestaan of niet willen lopen. Er zit nu een watje met Betadine in dat gat, het de bevangenheid is er netjes aan het uitgroeien zei de smid.

Hij staat nog steeds op strikt ratsoen. 1 handje vito, wel 24/7 op de wei (Zeer schraal), maar van 's ochtends tot 's avonds met graasmasker en 's nachts een bak vol hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:18

Is dat niet een hoefzweer geweest dan? Heb iig nog nooit gehoord dat ze een gat in de hoef kunnen krijgen bij hb.

Schraal land moet je wel mee uitkijken. Dat gras is vaak gestresst omdat het de kans niet krijgt om te groeien waardoor er relatief veel fructaan in zit. Heb je niet de mogelijkheid om hem op een kaal stuk/paddock te zetten met hooi? Als hij zo heftig bevangen is geweest zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen. En krijgt hij met masker wel genoeg binnen om zijn darmen goed op gang te houden?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:25

De hoefsmid vertelde dat het is gekomen door 'rotting'. Er kan nu inderdaad nog wel een hoefzweer achteraan komen.

Dat heb ik inderdaad ook gehoord, ik heb alleen geen mogelijkheid nog om hem zo te zetten. Het is wel schraal land wat van 'lang gras' dus strookbegrazing is kaalgegeten.

Hij heeft een green guard masker, daarmee kan hij nog wel genoeg eten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:03

Met enorme opluchting schrijf ik dit berichtje....

De rx foto's zagen er hetzelfde uit als van de zomer, geen sprake van een verslechtering wbt hoefbeen.

Een tijd geleden dacht ik aan een hoefzweer maar omdat de hs dit uit heeft gesloten verder geen sjoegge meer aan gegeven.
De da die de rx fotos gemaakt heeft en ook dr hoeven heeft gecheckt kon mijn vermoeden wel begrijpen, zij verdenkt haar ook van een behoorlijke zweer.

Dus gaan we haar vanaf nu behandelen alsof ze een hoefzweer heeft, weken met biotex en hoefzak eromheen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:06

Goed nieuws joh!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:11

cissie schreef:
Met enorme opluchting schrijf ik dit berichtje....

De rx foto's zagen er hetzelfde uit als van de zomer, geen sprake van een verslechtering wbt hoefbeen.

Een tijd geleden dacht ik aan een hoefzweer maar omdat de hs dit uit heeft gesloten verder geen sjoegge meer aan gegeven.
De da die de rx fotos gemaakt heeft en ook dr hoeven heeft gecheckt kon mijn vermoeden wel begrijpen, zij verdenkt haar ook van een behoorlijke zweer.

Dus gaan we haar vanaf nu behandelen alsof ze een hoefzweer heeft, weken met biotex en hoefzak eromheen.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*