Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:22

Klopt dus hou moed maar verwacht niks te snel dan komt het uiteindelijk helemaal weer goed! :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:24

Nee, helaas ervaring met peesblessures :\
Dat was een iets minder positief scenario...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:40

Been vandaag:

Afbeelding

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:36

Letizia schreef:
Been vandaag:

[ [url=m/fbTr1W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn Letizia dat ziet er gelukkig wat dunner uit ...... bij mijn paardje was het "soms" wat dikker (in de eerste weken van de peesblessure) en dan weer dun .....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:21

Is het echt flink beschadigd Letizia? En wat zegt de VA over het verloop?

Anyway, wel balen hoor maar het been ziet er op de laatste foto idd dunner uit!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:33

Er is gisteren niet gescand omdat het te dik was, maar ze vermoed dat er geen grote schade zit. Vandaag is ze behandelt dmv dryneedeling, die afspraak stond al en de behandelaar vond het positief dat het been al binnen 24uur zo geslonken was. We wachten af, ze blijf tm morgen nog binnen en dan, als alles goed blijft gaan, tm zaterdag nog 's nachts binnen en dan hopelijk weer 24/7 buiten :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 10-06-15 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:40

Als ik jou was zou ik haar toch op de scan gooien. Je kan het maar beter zeker weten, helemaal met het oog op de revalidatietijd. Met een checkligament blessure ben je ook al snel minimaal 6,7 maanden zoet en als je niet scant kan je ook de vooruitgang niet checken!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:49

Moet nog even kijken hoe ik het ga doen wbt scannen, onze dierenarts doet dit niet en heb geen eigen vervoer, maar heb ook niet gezegd dat ik niet wil scannen, alleen heeft scannen geen zin als er zo veel vocht zit, nu zou het bv wel kunnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:54

Bel Jos van dierenpraktijk het eultje. Hij heeft mij heel het traject begeleid en scant aan huis.
(Zie dat je in zeeland woont?)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:04

Ja klopt! Thanks! Kom ie ook op Walcheren?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:06

Pb :) komt vast goed :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:54

Kleine up-date, been is nog steeds kurkdroog, ze loopt er ook soepel op. Been is sinds donderdag ook niet meer warm. Gisteren is ze voor het eerst een paar uur op de wei geweest en geen verschil toen ze van de wei kwam, nu staat ze ook lekker buiten en als het goed blijft gaan, zet ik ze morgen weer 24-7 buiten. Ze staat nog wel op de medicatie.
Vrijdag wordt ze gescand en gaan we zien hoe het er van binnen uit ziet :)
Thanks nog voor de tip Somebitch! :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:57

Letizia schreef:
Kleine up-date, been is nog steeds kurkdroog, ze loopt er ook soepel op. Been is sinds donderdag ook niet meer warm. Gisteren is ze voor het eerst een paar uur op de wei geweest en geen verschil toen ze van de wei kwam, nu staat ze ook lekker buiten en als het goed blijft gaan, zet ik ze morgen weer 24-7 buiten. Ze staat nog wel op de medicatie.
Vrijdag wordt ze gescand en gaan we zien hoe het er van binnen uit ziet :)
Thanks nog voor de tip Somebitch! :)

Als de zwelling wegblijft dan denk/hoop ik dat het allemaal wel meevalt. Wel hartstikke goed dat je alsnog laat scannen!

Succes! :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:52

Komt hij scannen? :))

Fijn dat het er al veel beter uit ziet. Hopelijk valt de schade op de scan mee :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:36

Jup 8-)

Ik hoop ook dat het mee valt, ze zit ook erg lekker in d'r vel en lijkt nergens last van te hebben, maar goed, peesblessures kunnen zo verraderlijk zijn...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:13

Spannend! Na vrijdag weet je iniedergeval hoe of wat. :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:56

Ja, das toch wel fijn, wat de uitkomst ook is!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:04

Inderdaad dan weet je tenminste iets. :)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:33

Succes Letizia! Ik hoop dat ook op de scan er alles goed uit ziet.

Ik heb gisteren ook goed nieuws gekregen. Ik mag Noor onder het zadel gaan stappen. *\o/* Ik durf bijna niet blij te zijn om iets te jinxen, maar het voelt heel goed. Dit is haar tweede blessure achter elkaar en we zijn nu al 8 maanden zoet. Ik ben wel heel blij met hoe we alles nu hebben aangepakt en ik raad ook anderen echt aan om verder te kijken dan de 'normale' behandeling bij peesblessures. Noor is zoveel sneller hersteld hierdoor bij haar tweede blessure.

Naast de laser therapie laten we Noor ook aquatrainen en krijgt ze MSM zwavel bijgevoerd. Zelfs de veearts was heel blij verrast door haar progressie. Het aquatrainen gaan we naast het stappen onder het zadel mee door.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:47

zo gek, ik blijf dit topic maar volgen en dat terwijl mijn paard al weer bijna 2 jaar goed is.
Wel sneu dat ik hier nog mensen tegenkom uit "onze" tijd, vervelend hoor dat het dan nog steeds niet goed is.
Afbeelding

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:12

Kom hier ook even piepen.
De pony waar mijn dochter wedstrijden mee start heeft helaas ook een peesblessure r - voor. Hij heeft een scheur in de diepe buigpees.
Vorige week scan gehad en ziet er niet zo gunstig uit.

Het is een b pony en ze waren samen aan hun laatste seizoen begonnen omdat ze dr af groeit. (klasse M1)
Ze stonden aan kop voor kring dus dit is echt wel balen. En erg zuur om zo je periode met deze pony te moeten afsluiten.
De pony is van een andere eigenaar en liep ook manegelessen. Hij staat nu bij ons aan huis zodat we hem de nodige rust kunnen bieden en de tijd om te revalideren.

De Da zei dat hij nog in het beste geval straks wat manege lesjes kan doen maar dat een sport carriere niet meer voor hem zal weggelegd zijn. Hier schrok ik toch echt wel flink van.
Ze heeft 3 jaar met hem gereden en in elke klasse zijn ze naar de regio kamp gemogen. Waarvan 2x een super resultaat behaalt.
Dan zie je voor zo een pony toch een mooie toekomst liggen. Dus nu is het maar afwachten hoe het verder gaat.

Hij moet nu de eerste 2 maanden rusten en daarna terug echo maken. Maar we zetten hem wel met de andere buiten in een heel klein afgemaakt weitje. Als hij op stal moet blijven en de rest buiten maakt hij zich veel drukker. En van al die rondjes draaien in de stal wordt hij dan ook niet beter.

Verder koelen we 2x per dag en krijgt hij de druppels van puur pees dr bij. Dr werd me ook door iemand aangeraden om met groene klei te smeren. Heeft hier al iemand ervaring mee? Heb namelijk niet het hele lange topic doorgelezen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:57

Wat sneu zeg! Ik hoop dat het uiteindelijk toch mee zal vallen.
Hebben jullie ook compagel gekregen? Dat is ook heel goed spul. Daarnaast heb ik ook goede ervaring met zwavel bijvoeren. Wellicht zou je dat kunnen proberen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:07

Hier ook goede ervaringen met Compagel..

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:25

@3timesmom hier goede ervaring met groene klei bij een peesblessure vlak bij de kogel. Alleen volgens mijn DA is koelen in een latere staduum niet meer nodig.
Dus nu bij de blessure van het spronggewricht koel ik niet meer zoveel als bij de blessure toen bij de kogel.

@jury mijn pony was ook 2 jaar lang goed, maar hield haar ineens kreupel uit de wei -O-

@nathalie02 wauw goed nieuws, waar laat je de aquatrainen doen?

@letizia krijgt ze pijnstilling? werd door mij DA sterk afgeraden omdat ze zich dan te goed voelen en te veel gaan belasten. Hij had liever dat ze wat pijn had en rust zou nemen dan idioot ging doen.

Hier zit ik nu een maand na de blessure is begonnen (14 mei)
gisteren toch klein stukje op het harde draven, viel mij tegen maar volgens mij vriend viel het hartstikke mee. Dus denk dat het 2 maand rust wordt in plaats van de maand die ik nog had gehoopt. Maar we nemen alle tijd.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:40

compagel, ken ik niet ga ik eens opzoeken. thx