[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:23

@ Spikey:Minder kans op terugval als de oorzaak een ontsteking was, dat lijkt idd heel logisch, maar er zijn ook deskundigen die zeggen dat ze er toch gevoelig voor blijven, dus ook alsnog sneller bevangen zullen raken door voeding/gras. Misschien omdat er toch blijvende schade is van bijv. haarvaten? Zou dat kunnen?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:42

Even iets om de definitie van HB duidelijk te houden (voor het vage gebied voor nombrado):

1. Acute bevangenheid
Bij het ontstaan van de aandoening, nog geen hoefbeenskanteling.

2. Chronische bevangenheid
Sluipende bevangenheid, hoefbeenskanteling aanwezig.

3. Chronische misvorming van de hoornschoen
Knolhoeven, verbrede witte lijn, spreidende hoefringen.

Deze drie categorieën bepalen ook het vervolg van de behandeling.
Ook is de oorzaak van de bevangenheid bepalend voor de behandeling (overbelasting, medicijngebruik, vergiftiging, stress, noem het allemaal maar op ;( ).

De oorzaak moet worden weggenomen.
Als het peerd van nombrado echt acuut HB is bevonden door de DA (ervanuit gaande dat het écht HB was, en geen hoefzweer of kroonrandontsteking, waar ik aan moet denken als ik die foto zie, en dan doel ik op een ontsteking van de huid ter plaatse) en gelijk gericht behandeld is, is het echt hartstikke fijn voor haar dat het zo goed is afgelopen :)
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 29-01-11 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:45

@Liene: zou naast de F4F alleen goed hooi geven; je geeft met de F4F al een volledig supplement.

De Lucerne van Subli bevat geen melasse, maar er zit naar mijn mening teveel steentjes en bladstof in.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:29

Jammer om te lezen dat de discussies hier nog steeds doorgaan, jammer van de toon. Zo lees je bijna over de Yvanka (super dat het zo goed gaat!) en Liene (sorry, geen ervaring met lucerne, ik voer Safe&Sound, waar ook veel ruwvoer in zit) heen, terwijl dat de berichten zijn waar dit topic eigenlijk voor is.

Iemand verwoordde mijn mening al, ik geloof dat het LC was: een hele lange tijd is dit een gezellig topic geweest waarin mensen hun ervaringen kwijt konden, raad konden vragen en gesteund werden. Als iemand een 'reguliere' oplossing had, werd dit gezegd. Als iemand anders een 'alternatieve' toevoeging had op regulier, werd dit ook gezegd. Allemaal met het idee elkaar te helpen met de puzzel die HB is. Ik denk dat het ook helemaal niet nodig is dit topic te splitsen. Echter. Wat nu een aantal keer is terug gekomen, en waar denk ik ook de discussies door ontstaan is dat er iemand is die roept dat er maar 1 oplossing/manier is voor HB. Of dat sommige, reeds beproefde dingen absoluut fout zijn en nooit gebruikt mogen worden. En deze ideeen ook meermalig op een behoorlijke opdringerige manier hier neergezet worden. Dat omdat dingen voor het eigen paard zo waren dit een algemene waarheid is voor alle paarden met HB. Terwijl, als er in al die pagina's ook maar iets duidelijk is geworden, ieder paard een eigen aanpak behoeft en dat iedere baasje het allerbeste probeert te doen om hun paard te helpen. En dat zou, mijns inziens, wat meer gerespecteerd moeten worden. Dus, meepraten prima, iedereen is welkom om ideeen uit te wisselen om hun eigen en de paarden van anderen te helpen, graag zelfs, twee weten meer dan één, maar slechts 1 richting verkondigen als de enige juiste laat anderen niet in hun waarde en kan ook niet gezien worden als een positieve bijdrage aan dit topic.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:57

mysa schreef:
Ik denk heel diep na, enh heb geen flauw idee. Misschien omdat ze de lecherantenne alleen bij 1 fabrikant kunnen kopen, en dat ze ook alleen bij die fabrikant een opleiding in het lecheren kunnen krijgen, die nogal duur schijnt te zijn.

Maar:WAAROM PIKKEN WE HET NOG LANGER, DAT WE FOUTE DIAGNOSES KRIJGEN, FOUTE MEDICIJNEN, EN DAT WE NOG STEEDS DOODGAAN AAN KANKER EN ALLERLEI ANDERE ROTZIEKTES, DIE EENVOUDIG GEDIAGNOSTISEERD EN GENEZEN KUNNEN WORDEN????

Sorry, maar ik vind bovenstaande zin in hoofdletters nogal respectloos.

Wilde het hier dan ook maar bij laten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:44

SpikyBlue schreef:
Even iets om de definitie van HB duidelijk te houden (voor het vage gebied voor nombrado):

1. Acute bevangenheid
Bij het ontstaan van de aandoening, nog geen hoefbeenskanteling.

2. Chronische bevangenheid
Sluipende bevangenheid, hoefbeenskanteling aanwezig.

3. Chronische misvorming van de hoornschoen
Knolhoeven, verbrede witte lijn, spreidende hoefringen.

Deze drie categorieën bepalen ook het vervolg van de behandeling.
Ook is de oorzaak van de bevangenheid bepalend voor de behandeling (overbelasting, medicijngebruik, vergiftiging, stress, noem het allemaal maar op ;( ).

De oorzaak moet worden weggenomen.
Als het peerd van nombrado echt acuut HB is bevonden door de DA (ervanuit gaande dat het écht HB was, en geen hoefzweer of kroonrandontsteking, waar ik aan moet denken als ik die foto zie, en dan doel ik op een ontsteking van de huid ter plaatse) en gelijk gericht behandeld is, is het echt hartstikke fijn voor haar dat het zo goed is afgelopen :)

jep
mooi verhaal
vooral de zin, de oorzaak van de bevangenheid is bepalend voor de behandeling! En daar ligt veelal het probleem
veelal weet men de oorzaak niet, hoe moet je dan de behandeling inzetten?
Overigens heb ik al eerder omschreven wat het paard van nombrado had
en dat is niet een kroonrandontsteking, wel hier al eerder vermeld en omschreven wat de daadwerkelijke hoefaandoening was. (niet aan 1 voetje, maar alle 4)
Dus niet ter plaatste , maar veroorzaakt door...

chronisch hb, kan volgens mij met een kanteling zijn, die altijd weer goed kan komen
in die zin kan je dus niet van chronisch spreken.
ik ken een paard die een overduidelijke kanteling had op de foto
2 jaar na dato en wederom een foto, niets meer te zien van de ooit "chronische" aandoening.
Dan kan je dus niet van chronisch spreken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:22

nombrado schreef:
chronisch hb, kan volgens mij met een kanteling zijn, die altijd weer goed kan komen
in die zin kan je dus niet van chronisch spreken.
ik ken een paard die een overduidelijke kanteling had op de foto
2 jaar na dato en wederom een foto, niets meer te zien van de ooit "chronische" aandoening.
Dan kan je dus niet van chronisch spreken.

Ik wil voorstellen (om de lieve vrede te behouden in dit topic) dat je nu eerst het document in de bijgevoegde link gaat lezen,
In dit document wordt van A tot Z uitgelegd hoe bevangenheid ontstaat en wat de gevolgen ervan zijn voor paard en hoef.
ook wordt uitgelegd waarom een HB met kanteling altijd chronisch wordt genoemd.

http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d3ae2e089c

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:49

Pfff 10 keer op mijn vingers gaan zitten maar wil toch graag proberen uit te leggen wat er mis gaat en wil ook de vrede bewaren en doorgaan met informatie uitwisselen en niet opleggen.
Tot voor een paar weken was dit een fijn topic waar alternatief en regulier hand in hand gaan, kritische vragen werden ook gewaardeerd. Ik begrijp ook de zorgen om HB en als een paard dan niet HB bleek te zijn maar iets anders had. Ook begrijp ik de zorgen over een veel te dik paard , te dik is te dik en dik is altijd een verhoogd risico op HB.
Vanaf het begin van dit topic zijn vragen, zoektochten voor ieder paard serieus genomen, niemand ging als een olifant door de porseleinkast. Juist door de vragen, literatuur, ervaringsverhalen over onmacht, schuldgevoel en delen van de ervaringen werd het een heel fijn topic. Iedereen werd in zijn waarde gelaten.
Er is heus wel een keer een stekelige opmerking geweest, de een is beter in Engels dan een ander, niet iedere informatielink is even goed te lezen, maar wat wel heel erg goed te lezen is dat is de nederlandstalige informatie door ervaringen uitleg etc.
Zo zijn er heel veel waardevolle bijdragen in dit topic van verschillende mensen die de moeite nemen om het in goed Nederlands uit te leggen en dat is dus jammer dat daar gewoon overheen wordt geschoffeld. Vanaf het begin van dit topic gaat het o.a. over voeding, suikers zetmeel, ook wat er in de hoef gebeurt van een paard.
Er zijn veel theorieën over wat HB kan veroorzaken, waaronder theorieën die inmiddels bewezen zijn, hoe het mechanisme ontstaat zijn dan nog meer theorieën over.
Een slecht werkende pancreas is het bij EMS in ieder geval niet.
Klein schemaatje over insuline
IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig

Dan kun je ook kijken naar het artikel van Philip Johnson

Medical Implications of Obesity in Horses—Lessons for
Human Obesity J Diabetes Sci Technol Vol 3, Issue 1, January 2009 pagina 169-170

Citaat:
Although horses and ponies commonly develop IR, it is rare that overt diabetes mellitus develops in this species. It appears that, in the face of significant IR, pancreatic secretion of insulin rarely fails during the lifetime of the horse. It has been suggested that, compared with their human counterpart, the life span of horses (<30 years) is less. Moreover, the ration of horses normally contains comparatively little fat (<4%). In contrast, IR is a common finding in obese cats and compared with horses it is associated more often with overt diabetes. It has also been suggested that comparatively low insulin sensitivity in carnivorous species may provide a survival advantage during periods of restricted food availability.

Kortom het is allemaal niet zo simpel. Belangrijk is dus bloedonderzoek als je het over EMS hebt en het over de pancreas hebt. Paarden en mensen zijn niet te vergelijken, mensen hebben geen hoeven, IR is nog geen suikerziekte want juist die hoeven bij paarden geven van te voren al aan dat het flink mis gaat.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:04

kun je niet stellen dat eigelijk ieder paard na een fikse hoefbevangenheid chronisch ziek is?
Even afgezien van de hoeven en de eventuele kanteling er in en de 'misvormde' buitenkant.
Ik ken namelijk nieteen ex bevangen paard die gewoon weer de hele dag op een weiland kan staan zonder probleem.Een zorgeloos paardenbestaan is er vaak niet meer bij.
Ik denk dat er een blijvende storing in de stofwiseling is opgetreden(vaak)
LC...ik zal het linkje ook even lezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:36

Ja, dat denk ik wel Geerke. Hoewel 'ziek' misschien wat sterk is uitgedrukt, maar in elk geval een chronisch rantsoen-geval. 'Weet even geen ander woord.

@Singasong, je hebt gelijk over die hoofdletterzin, dat had wel wat minder gekund. Excuses.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-01-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:43

ik vond die grote letters wel prettig eigelijk ;) ....of moet ik gewoon aan een leesbril?
Dat linkje van LC was ook prima te lezen...en dan heeft Bokt echt piepkleine lettertjes hoor! :D

En weer lees ik hoe belangrijk ontstekingsremmers/pijnstillers zijn.
Om te zorgen dat het paard weer gewoon de normale stand aanneemt,door minder pijn en de ontsteking geremd wordt.
Hoe adequate dit gedaan wordt wil(vaak....niet alijd) erg veel zeggen over de afloop en het gebruik erna van het paard.
Er zijn overgens wel hopeloze gevallen waarbij pijnstilling niets doet....ondanks dat het tijdig gegeven wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:15

lolclub schreef:
Ik wil voorstellen (om de lieve vrede te behouden in dit topic) dat je nu eerst het document in de bijgevoegde link gaat lezen,
In dit document wordt van A tot Z uitgelegd hoe bevangenheid ontstaat en wat de gevolgen ervan zijn voor paard en hoef.
ook wordt uitgelegd waarom een HB met kanteling altijd chronisch wordt genoemd.

http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d3ae2e089c

Ik heb het linkje gelezen...(was wel ff bezig :D )
wat ik niet heb kunnen ontdekken is het "waarom chronisch" verhaal?
Bij mij betekend chronisch, dat iets niet over kan gaan.
echter heb ik de bewijzen daar wel van om mij heen gezien.
paard die hoefbeenkanteling gehad heeft, nu niets meer van te zien, en heerlijk op een weilandje staat zonder problemen.
en wat mij verbaasde van het stuk, is dat er nauwelijks de alternatieve therapie (heel klein stukje met weinig info) , er wordt wel diep ingegaan op de reguliere ontstekingsremmers, terwijl er van sommige al bekend is, dat het de darmflora aan kan tasten van een paard.
Mocht een paard nu bevangen raken al door een verstoring in het darmsysteem? Lijkt het mij niet slim deze ontstekingremmer toe te dienen aan een paard.
Dat is dus ook 1 van de redenen, dat ik graag wil weten, wat de oorzaak is, van een specifiek bevangenheid verhaal, alvorens iets toe te dienen, wat misschien extra belastend kan zijn voor het lichaam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:21

nombrado schreef:
2 jaar na dato en wederom een foto, niets meer te zien van de ooit "chronische" aandoening. Dan kan je dus niet van chronisch spreken.

Had ik hier ook, 2 jaar na opname eerste foto, zat het hoefbeen weer recht.
Maar dat wil niet zeggen dat haar 'ziekte' over is (zoals nu ook wel weer keer op keer blijkt).

En niet ieder paard is gelijk aan het andere, zoals ook een aanval een andere oorzaak kan hebben. Niemand kan zeggen je moet dit of dat doen, je kunt alleen maar tips en adviezen geven.
Ik stelde het erg op prijs dat ik na mijn filmpjes hier zowel tips kreeg in het reguliere als het alternatieve.

Ik sta echt voor beide open. Heb ook beide al toegepast, maar ben ook met beide voorzichtig en wat sceptisch soms.
Daarnaast volg ik 'mijn eigen gevoel' (iets wat er vaak voor zorgt dat mensen mij eigenwijs vinden :o).

Ik vind het om die reden vaak ook moeilijk om mensen echt een goed advies of tip te geven. Wat bij mijn paardje werkte, of juist helemaal averechts werkte, wil niet zeggen dat het voor een ander ook goed of fout is.

Maar door de jaren heen weet ik 1 ding heel zeker:
(Chronische) hoefbevangenheid is niet zomaar simpel te genezen met 1 pilletje, wat andere voeding een doormeetsessie, of goede bekapping.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:35

Isapaardje schreef:
Ik sta echt voor beide open. Heb ook beide al toegepast, maar ben ook met beide voorzichtig en wat sceptisch soms.
Daarnaast volg ik 'mijn eigen gevoel' (iets wat er vaak voor zorgt dat mensen mij eigenwijs vinden :o).

Ik vind het om die reden vaak ook moeilijk om mensen echt een goed advies of tip te geven. Wat bij mijn paardje werkte, of juist helemaal averechts werkte, wil niet zeggen dat het voor een ander ook goed of fout is.

Maar door de jaren heen weet ik 1 ding heel zeker:
(Chronische) hoefbevangenheid is niet zomaar simpel te genezen met 1 pilletje, wat andere voeding een doormeetsessie, of goede bekapping.

Juist goed dat je je eigen gevoel volgt. Niemand kent jou paard beter dan jij zelf.
en of het nu alternatieve methode is of regulier, het gaat erom dat je paard weer beter wordt.
wat iemand al eerder zei, al moet je op je hoofd staan als remedie doe je het nog :+
Wat ik wel denk, is dat bij de uiterlijke symtomen van hoefbevangenheid er al heel wat langer iets verkeerd zit in het systeem en de natuurlijke afweer (of het moet een acute vorm zijn )
Van belang is idd daarbij, dat dit zeker niet met een pilletje op te lossen is.
het lichaam is al een langere tijd uit balans. Zaak is denk ik dan dit meer in balans te krijgen en daar kunnen een paar jaar overheen gaan.

even over het alternatieve verhaal..
ik had hier een reguliere dierenarts..., die een cursusje gevolgd had bij Laarakker (vandaar dat ik haar belde) . Maar kwam bij mijn acute probleem aan met hoefcompositum .
Ik stond echt verbaasd, wat dit druiste echt tegen mijn gevoel in.
zij kijkt dus naar de uiterlijke symtomen, heeft niets doorgemeten, maar schrijft zo iets voor waar hoef op staat :(
Dat is denk ik ook waar het fout gaat, en ik vind het zo jammer, dat ze niet dieper op de materie ingaan. maar wel zich profileren als holistisch dierenarts.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:53

Chronisch betekend dat iets langer dat 12 weken aanhoud. En dat betekend niet dat het niet meer kan genezen.
Bij mijn paard lag het echt aan voeding en het gras. Daarom heb ik 2,5 jaar geleden de keus gemaakt om haar helemaal niet meer op het land te zetten, en specifiek te kijken naar wat mijn paard nodig heeft. En niet zomaar wat voer kopen dat er lekker uit ziet en dat aan haar geven. En bij mijn paard werkt dat. Nu ik dat allemaal heb aangepast gaat het goed. Maar het is helaas voor veel mensen in dit topic een stuk ingewikkelder!

Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat hoefbevangenheid te "genezen" is.
Laatst bijgewerkt door Amable_Chica op 30-01-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:55

Geloof mij maar dat ik alles al meer dan een paar jaar de kans heb gegeven, ook vanaf 'haar jeugd' het probleem heb aangepakt met homeopatie (en niet zomaar zelf druppelen, maar begeleiding met veterinair homeopaat). Alternatief had ze eigenlijk allang weer in orde had moeten zijn. Regulier trouwens ook, want zelfs laatste bloedonderzoek was in orde, terwijl röntgenfoto's iets heel anders lieten zien.
Hoefbevangen met hoefbeenkanteling EN hoefzweer.
Laatste door inwerking buitenaf, eerste door een klojo van een natuurlijk bekapper (dat weet ik bijna zeker, maar kan het niet 100% bewijzen, dus eigenlijk schrijf ik het liever niet om die reden :+ ).
In beide gevallen dus domme pech, maar wel gelijk weer jaren terugslag van alles wat je had opgebouwd.
Ook nu de pech van een koude winter met veel sneeuw en harde, moeilijk begaanbare bodem, waarmee dat beetje spiertraining dat ze had gekregen afgelopen zomer, weer teniet werd gedaan.
Iets mindere voedingsstoffen, wat meer gevoeligheid voor en de hele kettingreactie gaat weer in werking.
Nogmaals .. als je er midden in zit, langzaam bent opgeklauterd (via welke ladder dan ook), en bovenaan lijkt te staan; dan kun je nog altijd niet roepen ; gewonnen .. het is en blijft opletten en ook kwestie van geluk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:03

Isapaardje schreef:
Geloof mij maar dat ik alles al een paar jaar de kans heb gegeven, ook vanaf 'haar jeugd' het probleem heb aangepakt met homeopatie (en niet zomaar zelf druppelen, maar begeleiding met veterinair homeopaat). Alternatief had ze eigenlijk allang weer in orde had moeten zijn. Regulier trouwens ook, want zelfs laatste bloedonderzoek was in orde, terwijl röntgenfoto's iets heel anders lieten zien.
Hoefbevangen met hoefbeenkanteling EN hoefzweer.
Laatste door inwerking buitenaf, eerste door een klojo van een natuurlijk bekapper (dat weet ik bijna zeker, maar kan het niet 100% bewijzen, dus eigenlijk schrijf ik het liever niet om die reden :+ ).
In beide gevallen dus domme pech, maar wel gelijk weer jaren terugslag van alles wat je had opgebouwd.
Ook nu de pech van een koude winter met veel sneeuw en harde, moeilijk begaanbare bodem, waarmee dat beetje spiertraining dat ze had gekregen afgelopen zomer, weer teniet werd gedaan.
Iets mindere voedingsstoffen, wat meer gevoeligheid voor en de hele kettingreactie gaat weer in werking.
Nogmaals .. als je er midden in zit, langzaam bent opgeklauterd (via welke ladder dan ook), en bovenaan lijkt te staan; dan kun je nog altijd niet roepen ; gewonnen .. het is en blijft opletten en ook kwestie van geluk.

jeetje , ik schrik hiervan
ik heb dus ook die ervaring na een natuurlijk bekap manier!
paar bladzijdes terug beschreven.
heb nu echt ruzie...paard staat zo beroerd op zijn voeten, kan nauwelijks lopen.
en ik ben woest (ook op mijzelf) dat ik erin gestonken ben.
heb mijn geld terug geeist, en mijn oude (die ver weg woont) hoefsmid gebeld.
die hem nu noodgedwongen op een ijzer moet zetten, om enigszins zijn stand weer goed te krijgen.
paard liep na het bekappen echt op eieren
"moest ie aan wennen" alleen werd er niet bijgezegd hoe lang :(
Ik kan me voorstellen, dat er door deze stand problemen kunnen ontstaan in de hoeven, als zweren en misschien ook wel hoefbevangenheid (is overigens mijn andere paard)
ik had me helemaal verdiept in Natural balance bekappen.
blijkt nu, dat ze alleen kijken onder de hoef, en niet naar de stand van het been.
paard struikelt over zijn lange achtertenen en loopt op 4 voeten op eieren.
ook weer van genezen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:18

nombrado schreef:
Ik heb het linkje gelezen...(was wel ff bezig :D )
wat ik niet heb kunnen ontdekken is het "waarom chronisch" verhaal?
Bij mij betekend chronisch, dat iets niet over kan gaan.
echter heb ik de bewijzen daar wel van om mij heen gezien.
paard die hoefbeenkanteling gehad heeft, nu niets meer van te zien, en heerlijk op een weilandje staat zonder problemen.

de term chronisch wekt in zoverre verwarring als je denkt in termen van constant aanwezig, maar wordt wereldwijd (zowel regulier als alternatief) gebruikt op het moment dat de ziekte langer als 48 uur in het lichaam zit en er kanteling op gaat treden.
op het moment dat de ontsteking in de laminae aanwezig is, veranderd ook de structuur van de aanwezige lamellen, ze worden zwakker en kunnen niet langer voorkomen dat het hoefbeen op zijn plek blijft.
De diepe buigpees trekt als het ware harder aan het hoefbeen als dat de laminae sterk zijn en hierdoor ontstaat de kanteling.
door de ontsteking veranderd de structuur van de coronary band en daardoor veranderd ook de hoefgroei.
Op zich is het woord chronisch dus niet zo verkeerd want de lamellen zullen niet (en waarschijnlijk nooit) meer zo sterk zijn als voorheen, er is schade en wijziging onstaan in de manier van afgroei en dit blijft levenslang het geval.
Eenmaal bevangen geweest is de kans op herval ook groter en ernstiger, de lamellen zijn al zwakker dan voorheen en zodra er wederom een ontsteking ontstaat zal de kanteling ook desastreuzer zijn.

nombrado schreef:
en wat mij verbaasde van het stuk, is dat er nauwelijks de alternatieve therapie (heel klein stukje met weinig info) , er wordt wel diep ingegaan op de reguliere ontstekingsremmers, terwijl er van sommige al bekend is, dat het de darmflora aan kan tasten van een paard.
Mocht een paard nu bevangen raken al door een verstoring in het darmsysteem? Lijkt het mij niet slim deze ontstekingremmer toe te dienen aan een paard.
Dat is dus ook 1 van de redenen, dat ik graag wil weten, wat de oorzaak is, van een specifiek bevangenheid verhaal, alvorens iets toe te dienen, wat misschien extra belastend kan zijn voor het lichaam.

Hierbij een stuk over laminitis en de alternatieve benadering:

http://www.naturalhorsetalk.com/PDF/A%2 ... initis.pdf

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:07

Ik heb weer een hoop discussie gemist zie ik .. of het zinvol is om daar nog op terug te komen laat ik in het midden, ik wil er nog wel een paar dingen over kwijt.

Singasong schreef:
(blz 251)Heeft dat zin? Het zal uiteindelijk een welles-nietes discussie worden en daar heb ik geen zin in. Ik ben namelijk al overtuigd.
Jij hebt toch een uitgebreid gesprek gehad met mijn therapeute?! Zij heeft je uitgelegd hoe je dit kunt behandelen. Ik kan daar niets aan toevoegen

Ik heb, in mijn zoektocht om oplossingen voor mijn zieke paard te vinden, inderdaad ooit een gesprek gehad met jouw therapeute. Ik teken daar meteen bij aan dat ik dat gedaan heb vóórdat jij haar diagnoses zoals 'lyme' en 'hartworm' presenteerde in het IR topic - de manier waarop zij volgens jouw verslag tot die conclusie gekomen is vind ik zo weinig serieus dat ik haar dan zeker niet gebeld zou hebben. Maar goed, hele aardige vrouw en ik zal haar zeker niet de nodige paardenkennis en tot op zeker hoogte, medische kennis ontzeggen. Dat was overigens ook voornamelijk de inhoud van ons gesprek: het gebrek aan kennis en onkunde van de gemiddelde paardenbezitter ( waarmee bedoeld "de jongere garde" ) en haar visie op de onwil en het gebrek aan inzicht van artsen uit het reguliere circuit.
Tot op zekere hoogte ben ik het met haar uitspraken over artsen uit het reguliere circuit wel eens: er zijn helaas wel artsen die niet verder kijken dan de voor de hand liggende gegevens en daar hun behandeling op afstemmen. Net als in de gewone wereld zijn er artsen die de inspiratie, de passie, de motivatie missen om alles uit de kast te halen om jouw paard te helpen, en vastlopen in datgene waarvan men denkt dat het binnen de kaders een oplossing zou moeten bieden en derhalve ook niet bereid zijn om buiten hun eigen denkraam te treden. Ik ben in mijn lange paardenleven genoeg van dat soort artsen tegengekomen. Maar.. er zijn ook geniale artsen die wel tot het gaatje gaan, die niet bij voorbaat allerlei zaken uitsluiten en waar nodig ook holistisch kunnen denken en behandelen.
Jouw therapeute heeft mij overigens niet geinformeerd over haar behandelingswijze of voorstel gedaan: dat zou ook bijzonder dom zijn want je kunt op basis van summiere telefonische informatie geen diagnose stellen, en wel helemaal geen behandeling adviseren als je het paard nog nooit in levende lijve gezien hebt.

Kortom: mijn oorspronkelijke vraag om eens met argumenten te komen, is door jou beantwoord met een niet terzake doende 'dooddoener' die ook nog eens qua inhoud niet juist was.
Dat brengt mij dan meteen tot mijn andere punt: in tegenstelling tot wat onze geachte moderator beweert, is dit topic nimmer bedoeld als uitsluitend bestemd voor de reguliere behandeling van hoefbevangenheid. Er zijn genoeg posters die middelen uit het 'alternatieve circuit' gebruiken en aan een holistische visie op paardenwelzijn en behandeling de voorkeur geven. Wat dit topic echter zo prettig en in zijn vorm ook uniek maakt, is dat niet alleen de verschillende visies gerespecteerd worden, maar dat de meeste van ons toch proberen het niveau van welles|nietes te ontstijgen en, hetzij uit eigen kennis en ervaring, dan wel uit het onuitputtelijke internet met bronnen komen aanzetten die ons allemaal kunnen verrijken en nieuwe wegen kunnen tonen. En dat is nu precies het grote verschil met de bijdragen die hier recentelijk terecht gekomen zijn en het verschil van opvatting over het woordje 'discussiëren' op scherp stellen. In mijn opvatting is discussiëren geen zaak van "ik heb gelijk of jij hebt gelijk" en maar zo lang mogelijk blijven hameren totdat iemand murw geslagen is. Discussie is wat mij betreft visie en argumenten aandragen - en dat hoeft uiteindelijk niet eens tot een gezamelijke visie of overeenstemming te leiden, maar in het proces kun je wel dingen van een ander leren en in je eigen denkproces verwerken.

Ik waardeer het persoonlijk zeer dat hier een groot aantal schrijvers zijn die een zucht naar kennis hebben en nieuwsgierig zijn in de juiste opvatting van dat woord. Ik zal lang niet in alle gevallen 'eureka' roepen of het met de posters eens zijn, maar ik steek er wel een heleboel van op en laat het aan m'n eigen hersentjes over om er wel of niet wat mee te doen of van te vinden. Maar in alle gevallen gaat het hier wat verder dan een opmerking die geplaatst is en die bijna gelezen kan worden als "wat zijn jullie toch een stel stommerds dat je alleen maar een oplossing zoekt in voer of ijzers" - en vervolgens op verzoek van degenen die daarop reageren, geen enkel argument kunnen aanleveren om die prikkelende opmerking te ondersteunen. In dat geval heb ik - nog mild naar mijns inziens - opgemerkt dat ik de bui zag hangen.
Dus, discussiëren prima, alternatieven aandragen ook goed, maar dan wel graag onderbouwd en met argumenten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:10

Bedankt LC voor de link naar de alternatieve/natuurlijke geneeswijze.
Zo hebben wij het hier ook opgelost. Niet met de genoemde kruiden (Belladonna en Monnikskap) maar wel met Glucobalance, magnesium en een Chinese Kruidenmix. Eveneens hebben we gebruik gemaakt van hoefschoenen, NB en een paddockparadijs aangelegd.
Suikerrijk voedsel hebben we nooit gevoerd en op stal stond hij ook nooit. Te dik was hij wel geworden, maar je denkt: "van de winter valt hij wel weer af" In plaats daarvan werd hij hoefbevangen. De zoektocht naar de oplossing is pijnlijk en veel te lang geweest, maar uiteindelijk loopt hij nu weer helemaal goed. De hoeven moeten nog verder uitgroeien, maar kunnen weer prima belast worden. Ik zeg nooit dat dit dé oplossing is voor ieder paard, maar bij ons heeft het geholpen - en vrij snel ook. Na slechts enkele dagen (!!!) Glucobalance en de Chinese kruidenmix liep hij al veel beter en na een maand kon hij weer draven over harde bodem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:17

Jannepauli schreef:
Maar in alle gevallen gaat het hier wat verder dan een opmerking die geplaatst is en die bijna gelezen kan worden als "wat zijn jullie toch een stel stommerds dat je alleen maar een oplossing zoekt in voer of ijzers" - .

sorry jannepauli
maar ik heb het bericht van haar niet op deze wijze gelezen. (het staat er ook niet zo)
wel als...behandelen aan de buitenzijde is niet de oplossing.
je zal naar het hele plaatje 'hele paard' moeten gaan kijken en idd onderzoeken wat de onderliggende oorzaak van dit probleem is.
Nog steeds is pijnstiller en een paard tijdelijk op een ijzer zetten een verlichting van de pijn, echter haal je met deze middelen de oorzaak niet weg. Het helpt wel als tijdelijke ondersteuning tegen de pijn, maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Het is daarmee ook aan de eigenaar zelf van het paard, daarin te bekijken wat het beste op dat moment is voor het paard.
Daar kan niemand anders over oordelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:19

Buitenzinnig schreef:
Bedankt LC voor de link naar de alternatieve/natuurlijke geneeswijze.
Zo hebben wij het hier ook opgelost. Niet met de genoemde kruiden (Belladonna en Monnikskap) maar wel met Glucobalance, magnesium en een Chinese Kruidenmix. Eveneens hebben we gebruik gemaakt van hoefschoenen, NB en een paddockparadijs aangelegd.
Suikerrijk voedsel hebben we nooit gevoerd en op stal stond hij ook nooit. Te dik was hij wel geworden, maar je denkt: "van de winter valt hij wel weer af" In plaats daarvan werd hij hoefbevangen. De zoektocht naar de oplossing is pijnlijk en veel te lang geweest, maar uiteindelijk loopt hij nu weer helemaal goed. De hoeven moeten nog verder uitgroeien, maar kunnen weer prima belast worden. Ik zeg nooit dat dit dé oplossing is voor ieder paard, maar bij ons heeft het geholpen - en vrij snel ook. Na slechts enkele dagen (!!!) Glucobalance en de Chinese kruidenmix liep hij al veel beter en na een maand kon hij weer draven over harde bodem.

mooi te lezen over de ervaring Glucobalance

http://www.holistischdierenarts.nl/file ... 0paard.pdf

wat heb je voor chinese kruidenmix gegeven?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 30-01-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:20

maar een paard in de acute fase kun je toch niet alleen op de alternatieve manier behandelen?
Ik heb ook homeopthie geprobeert....maar alleen boiron is er in dit geval beter van geworden,pablotje niet.
Wel meer dan een jaar,maar zag geen enkel verschil.
Weet niet meer wat ik gaf..cardus marianus,belladonna en nog meer...moet het nog ergens opgeschreven hebben.
En dan heb ik het nog niet over de goudsbloem/groene kool omslagen(om zijn toen ontstoken boeg,door de carbesia injectie van beun de haas) en zuurkool om z'n voeten.
Zeewier om de schildklierwerking te versnellen.
Ben absoluut niet tegen homeopathie maar bij pablo heeft het niet gewerkt....jammergenoeg...want zeewier zal goedkoper zijn dan wat hij nu krijgt aan schildklierhormoon ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:25

Het lastigste bij holistisch is de 'bron' te vinden die het daadwerkelijke uiterlijke probleem veroorzaken

zo is het in de homeopathie van belang het juiste middel te vinden.

voorbeeld
mijn hond kreupelde
dacht dat het aan haar aandoening elleboog lag en gaf haar een middel tegen gewrichtsaandoeningen
echter bleek het probleem een giga kneuzing aan haar schouder, door het hard tegen de deur te zijn gelopen.
toen ik eenmaal de juiste homeopathie had gevonden, was het ook zo over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:28

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:
Maar in alle gevallen gaat het hier wat verder dan een opmerking die geplaatst is en die bijna gelezen kan worden als "wat zijn jullie toch een stel stommerds dat je alleen maar een oplossing zoekt in voer of ijzers" - .

sorry jannepauli
maar ik heb het bericht van haar niet op deze wijze gelezen. (het staat er ook niet zo)
wel als...behandelen aan de buitenzijde is niet de oplossing.
je zal naar het hele plaatje 'hele paard' moeten gaan kijken en idd onderzoeken wat de onderliggende oorzaak van dit probleem is.
Nog steeds is pijnstiller en een paard tijdelijk op een ijzer zetten een verlichting van de pijn, echter haal je met deze middelen de oorzaak niet weg. Het helpt wel als tijdelijke ondersteuning tegen de pijn, maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Het is daarmee ook aan de eigenaar zelf van het paard, daarin te bekijken wat het beste op dat moment is voor het paard.
Daar kan niemand anders over oordelen.

Vergeet niet dat als een paard beter loopt op een ijzer en pijnstilling de rest van het lichaam normaal kan functioneren.
En dat is heel belangijk voor de rest van de balans/genezing.

Mijn paard heeft een tijd zo verkrampt erbij gestaan van de pijn(wel met pijnstillers)dat hij er een nierkoliek van heeft opgelopen,kon dus niet meer plassen.
En dat was niet leuk,hij zou de volgende ochtend ingeslapen worden.De da kon hem namelijk maar twee x per infuus laten plassen en toen moest hij hetzelf doen....dat deed hij niet.
Ik heb hem een anti spasmodic ingespoten en hij liep zijn stal weer uit en plaste.Ik kan onderhand wel een boek schrijven over hem :o
De bloedproef toen wees uit dat de nierfunctie prima was.