Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:37

Gimli_ schreef:
S_en_Z aan de onderkant zie je (onder andere ;) ) hoe lang de hoefwand is tov de zool, dat is op een zij-foto soms moelijk in te schatten.
Maak jij de hoeven grondig schoon voor de foto of zet je ze ook in 't vet? Paard ziet er altijd tiptop uit hè. :D

:j

Maritje, mooi zo! Ben benieuwd naar fotos :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:32

Ik kan je links niet zien...

MaritB

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:20

ow stom :(

moment

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:39

Heb mijn best gedaan.. heb ze goed uitgeborsteld. Expres geen water gebruikt.

Vorige week maandag zijn de hoefjes gedaan.

Nagelgaten zijn er al bijna uit :D
Afbeelding

Voor
RV (haakje vijl ik van de week wat bij)
Afbeelding
LV
Afbeelding
Achter
LA
Afbeelding
RA
Afbeelding

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:35

De lichtinval vertekent heb ik het idee, want de hielen LV lijken ongelijk maar omdat 't zonnetje erop 'valt' is het moeilijk te zien.
Ik zou nog wat meer afronding willen zien (de hoefwand is nu vrij 'scherp' en daardoor ook vatbaarder voor brokkels) maar ik denk dat er voorzichtig gewerkt is omdat de wand nog redelijk dun is.
Jammer dat de stralen zo bijgesneden zijn, daar zou ik niet al te veel aan gedaan hebben, zien er prima gezond uit en dat wordt alleen maar beter als ze functioneel zijn.

Verder zijn 't wel stevige voetjes zo te zien, als je nu iedere keer na het bekappen foto's neemt zul je over een tijdje de verandering zien!
Nog steeds blij dat je van de ijzers afgstapt bent? Scheelt ook in de portemonnee he. :D (Mag geen reden zijn, excusez-moi :+)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:59

Ik weet niet hoe en waarom hij precies doet wat hij doet. Maar ze loopt keurig en heb niet het idee dat ze zich verkeerd of "anders" belast.

Hij heeft de straal weer "recht" gesneden omdat er wat uitsteeksels aanzaten op de rand waar makkelijk troep onder bleef hangen. Heb niet het idee dat hij er echt veel afhaalt.

Nou.. persoonlijk vind ik ijzers nog steeds "mooi" staan. Misschien ook omdat ik het gewend ben al die jaren en dit de eerste is (op onbereden "gezeldschaps" pony na) die ik zonder ijzers heb.

Veel "dressuurpaarden" hebben ijzers onder. Dus helemaal zonder oogt zo "natural". Maar moet zeggen dat ik ze niet echt mis.. ze heeft mooie harde hoeven. (ze maakt evenveel geluid op 4 hoeven als een paard met ijzers :') )

Merk dat ze op het harde wat zekerder stapt en niet echt op hoeft te latten wanneer en waar ze haar hoef neerzet. We hebben in principe anti glip op het erf. Maar toch schuiven ze een tikje door met hoefijzers. Ze liep altijd heel voorzichtig. Nu niet meer... ze kan nu echt stabiel stappen, of ze nu voorwaarts is of niet.. merk wel dat ze blootvoets als prettig ervaart :P

Het geld.. nja.. voor het geld laat ik het niet hoor. Maar het scheelt natuurlijk wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:13

't Scheelt een heel end :j

Ik zou ook liever wat van de stralen laten staan idd, stralen hebben ook een dragende functie, nu komt alles op de hoefwand zeg maar, en daar is ie niet voor ontworpen. Een hoef werkt imo (please corrigeer me als ik het fout heb hoor) optimaal als zowel de stralen en de hoefwand dragen, dan heb je ook demping, en de straal zorgt voor meer grip.

Ik ben groot fan van blootsvoets, ik wil niks op ijzers :n Had er goed lol van met de sneeuw, erg veel paarden konden onmogelijk naar buiten, en mevrouwtje liep over de sneeuw alsof ze nooit anders had gedaan, en ook platgetrapte/gereden sneeuw was totaal geen probleem :D

Heb overigens een afspraak met CherokeeChum staan op 13 april om de mijne te bekappen. Ik vind dat er steeds teveel van de stralen wordt afgehaald, dus we gaan het midden tussen natural en traditioneel eens opzoeken :D ben sowieso niet echt een traditional eigenlijk, heb paard het liefst veel buiten, op blote voeten, en waar het kan zonder dekens ook :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:17

Yamcha schreef:
't Scheelt een heel end :j

Ik zou ook liever wat van de stralen laten staan idd, stralen hebben ook een dragende functie, nu komt alles op de hoefwand zeg maar, en daar is ie niet voor ontworpen. Een hoef werkt imo (please corrigeer me als ik het fout heb hoor) optimaal als zowel de stralen en de hoefwand dragen, dan heb je ook demping, en de straal zorgt voor meer grip.

Ik ben groot fan van blootsvoets, ik wil niks op ijzers :n Had er goed lol van met de sneeuw, erg veel paarden konden onmogelijk naar buiten, en mevrouwtje liep over de sneeuw alsof ze nooit anders had gedaan, en ook platgetrapte/gereden sneeuw was totaal geen probleem :D

Heb overigens een afspraak met CherokeeChum staan op 13 april om de mijne te bekappen. Ik vind dat er steeds teveel van de stralen wordt afgehaald, dus we gaan het midden tussen natural en traditioneel eens opzoeken :D ben sowieso niet echt een traditional eigenlijk, heb paard het liefst veel buiten, op blote voeten, en waar het kan zonder dekens ook :j

Hier hetzelfde! Iedereen te klagen over sneeuw, en wij lekker sleeen.
Ik ben helemaal geen voorstander van ijzers, de paarden hebben hier ook gekke vorm hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:19

Gekke vorm hoeven?

Zal wel een typefout zijn denk ik?

Het was ideaal iig :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:21

Die van mij vond de sneeuw niet zo leuk :') Ik ben het halve terrein over gesleurd omdat ze naar binnen wou _O- Zij had goed grip idd.. ik gleed alle kanten uit op mijn gympies.

Ja over dragen op hoefwand en stralen heb ik idd gelezen. Maar ik ben de hoefsmid niet.. heb er ook niet voor gestudeerd :P Ik durf niet over zijn kunde te oordelen. Zolang ik bij hem zit heb ik nooit problemen gehad. Dus ik prijs mezelf al jaren gelukkig.

Maar zou het op een zandbodem dan echt zoveel uitmaken?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-04-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:23

Whahahahaha sorry, ik krijg visioenen :') geweldig :') (ik had iets vergelijkbaars)

Volgens mij op zand niet, dat is vrij zacht natuurlijk, maar op het harde denk ik wel :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:35

Gimli_ schreef:
De lichtinval vertekent heb ik het idee, want de hielen LV lijken ongelijk maar omdat 't zonnetje erop 'valt' is het moeilijk te zien.
Ik zou nog wat meer afronding willen zien (de hoefwand is nu vrij 'scherp' en daardoor ook vatbaarder voor brokkels) maar ik denk dat er voorzichtig gewerkt is omdat de wand nog redelijk dun is.
Jammer dat de stralen zo bijgesneden zijn, daar zou ik niet al te veel aan gedaan hebben, zien er prima gezond uit en dat wordt alleen maar beter als ze functioneel zijn.

Verder zijn 't wel stevige voetjes zo te zien, als je nu iedere keer na het bekappen foto's neemt zul je over een tijdje de verandering zien!
Nog steeds blij dat je van de ijzers afgstapt bent? Scheelt ook in de portemonnee he. :D (Mag geen reden zijn, excusez-moi :+)

De voorhoeven zien er ietsjes scheef uit, ik denk dat daardoor de hielen ongelijk zijn? Ik heb een tijdje naar de fotos van de voorvoeten zitten kijken, kan inderdaad door de zon komen maar vind RV er ook iets scheef uitzien.

Vind 't ook jammer van de stralen maar ziet er niet dramatisch uit. Rafeltjes wegsnijden doe ik ook. Zo te zien zijn alleen de zijkanten bijgewerkt. De stralen lijken me gewoon te kunnen dragen, maar dat kan S_en_Z natuurlijk makkelijk testen door het paard over het harde te laten lopen met natte voeten en de afdrukken te bekijken. Op zand zal het weinig uitmaken, de wanden, stralen en zolen kunnen dan gewoon dragen. Maar het paard loopt zekerder op het harde meldt ze, lijkt mij dat dat dan komt omdat juist de stralen meer contact hebben. Wie zegt trouwens dat natuurlijk bekappers niets weghalen aan de stralen? NB is het nabootsen van een slijtingsproces. In de natuur slijten de stralen ook. Ik word altijd een beetje eng als mensen over een "gewenste hoefvorm" beginnen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-04-12 10:59, in het totaal 3 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:41

Yamcha schreef:
Gekke vorm hoeven?

Zal wel een typefout zijn denk ik?

Het was ideaal iig :D

Ik bedoelde de paarden op ijzers.

Allemaal lang en breed uitlopend, net een omgekeerde trechter :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:44

Klopt :D

Van die samengeknepen stralen vaak ook :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:49

Ja logisch. Iets wat uit z'n functie wordt ontheven blijft natuurlijk dan niet in vorm. Kijk maar eens naar de zwilwratten van je paard. Is ook verschrompeld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:59

Oh, bedenk me dan opeens veel meer dingen die niet of niet meer in functie zijn, maar dat is erg offtopic. Maar wel leuk :D

Maar hoe kan het eigenlijk, dat stralen zo samengeknepen worden?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:01

De ijzers maken hoeven sowieso samengeknepen.

De hoefballen kunnen ook niet meer 'open en dicht' zoals het wel hoort.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:01

hestejente schreef:
Gimli_ schreef:

De voorhoeven zien er ietsjes scheef uit, ik denk dat daardoor de hielen ongelijk zijn? Ik heb een tijdje naar de fotos van de voorvoeten zitten kijken, kan inderdaad door de zon komen maar vind RV er ook iets scheef uitzien.

Vind 't ook jammer van de stralen maar ziet er niet dramatisch uit. Rafeltjes wegsnijden doe ik ook. Zo te zien zijn alleen de zijkanten bijgewerkt. De stralen lijken me gewoon te kunnen dragen, maar dat kan S_en_Z natuurlijk makkelijk testen door het paard over het harde te laten lopen met natte voeten en de afdrukken te bekijken. Op zand zal het weinig uitmaken, de wanden, stralen en zolen kunnen dan gewoon dragen. Maar het paard loopt zekerder op het harde meldt ze, lijkt mij dat dat dan komt omdat juist de stralen meer contact hebben. Paarden die voor het eerst op ijzers gaan vinden het juist doodeng dat ze niet meer kunnen voelen waar ze lopen. Minder grip door het materiaal (ijzer) en doordat de stralen gaan zweven. Met de stralen op de grond heb je dat probleem niet of veel minder.

Wie zegt trouwens dat natuurlijk bekappers niets weghalen aan de stralen? NB is het nabootsen van een slijtingsproces. In de natuur slijten de stralen ook. Ik word altijd een beetje eng als mensen over een "gewenste hoefvorm" beginnen.

Dat van dat natte voeten op het harde, das een goeie! Ik ga vandeweek eens kijken :D (erg nieuwsgierig aangelegd)

Uhm.. Als de hielen scheef zijn... zou je dat toch ook in stand moeten zien of is dat niet zo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:04

S_en_Z schreef:
Uhm.. Als de hielen scheef zijn... zou je dat toch ook in stand moeten zien of is dat niet zo?

Het is een wisselwerking. Als een scheve hoef te lang niet wordt bekapt wordt hij steeds schever.

Met natte voeten over het harde: zorg voor een schoon (geveegd) oppervlak. Even de stralen natborstelen en stempelen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:06

hestejente schreef:
Ik word altijd een beetje eng als mensen over een "gewenste hoefvorm" beginnen.

Ik ook, omdat je imo niet moet bekappen naar een plaatje, maar moet kijken naar de hoef en het paard zelf. Mijn paard is zeg maar geen mustang :+ en een IJslander heeft weer heel andere hoeven, maar imo moet je niet stralen bijsnijden om bij te snijden, maar alleen als het nodig is. En imo worden bij TB de stralen te vaak bijgesneden om het bijsnijden, en dat is net zo goed niet functioneel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:07

Ik heb ook moeite gehad met het idee van de mustanghoef. Inmiddels ben ik erachter dat er ook geen mustanghoef wordt nagemaakt. Althans niet door mensen die bij mijn paard in de buurt mogen komen ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:10

Ik heb een soort van probleempje, mijn paard loopt niet op ijzers en dat wil ik echt zo houden!,
maar ze brokkelen erg snel. Nu zijn ze al een beetje gebrokkeld, maar te kort om de smid te laten komen, omdat hij daarna een week lang kreupel loopt. Het is vooral een hoef die begint te brokkelen als hij nog erg kort is. Wat kan ik hier het beste aan doen zonder ijzers eronder te zetten?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:16

Oke, duidelijk. :j bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:18

Ik geef alleen maar mijn mening hoor... merk gewoon dat scheefheid zorgt voor scheef slijtende hoeven en scheef slijtende hoeven voor meer scheefheid. Maar kan natuurlijk best dat je smid er anders over denkt.