[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:11

het blijft een wonder!!!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:12

Hoi luitjes,

Ik heb jullie berichtjes gelezen over de wormenkuur… ik had vanochtend de DA gebeld, maar die zei dat ik het gewoon kon geven… in het bloed zou niks te zien zijn… zij hij…. ik bel morgenvroeg wel ff naar de kliniek. Het voelt toch niet zo goed aan als ze nog acuut bevangen is. Ik ben benieuwd wat zij zeggen.

===============================================================================================

Ik heb het afgelopen dagen erg druk gehad met regelen en zoeken naar een oplossing voor de rijbak/paddock…. Er is nog niemand geweest om te kijken naar de rijbak dus dat loopt nog… maar dat zou een duur project worden… dus ik heb nog ff verder gezocht.

Nu hebben we dus ook een kraal. Maar daar kunnen geen 2 paarden in dus dat vond ik eigenlijk geen optie… maar omdat ik de rijbak ff heb gelaten voor wat het is ben ik me toch meer gaan richten op de kraal. Deze is in doorsnede 10 meter. En een vriend van mij heeft de blub er dus uitgeschept en ik heb daar afgelopen maandag 2 vrachtwagens met zand in laten storten….

Ennnnnn het mooiste nieuws…. Mijn paard kan er nu lekker in lopen!!!! Go jij! Go jij!

We waren afgelopen maandag pas laat klaar dus helaas ik moest wachten tot dinsdag… en dinsdagmiddag natuurlijk helemaal in spanning naar de kraal met mijn paard… ze stond eerst gek te kijken want het zand was natuurlijk licht van kleur… Clown anders dan anders.... dus zij snuifend en briesend naar binnen… nou mevrouw gaf even een showtje weg. Helemaal uit der dak ging ze, vooral bokken en slaan naar achteren. Staart hoog de lucht in, super om dat weer eens te zien..... Ze moest echt ff der frustratie kwijt denk ik van het lange binnenstaan.... Boos!

En toen nog ff lekker gerold… en toen kwamen de andere paarden natuurlijk even een kijkje nemen, die kwamen van achter in de wei snel aangerend om te komen kijken. Ik blij, want nu was ze niet alleen, dus ze werd ook meteen rustiger… ze begon ook lekker te eten aan het hooi en de rest stond erbij te kijken.

Ze heeft denk ik 2 uurtjes er in gestaan, wat wel vervelend was, toen de andere paarden er genoeg van hadden en weer gingen eten, gingen ze ook uit zicht van mijn paard. En daar was ik al bang voor, dan raakt ze finaal in paniek… Huilen dus toen is ze als een gek gaan rennen en maf doen. En ze was zeiknat van het zweet. Ik heb haar toen ook meteen naar binnen gehaald (het was toen toch al donker) maar dat was niet zo grappig, ik hoop dat ze daar vanaf komt. Dat ze rustig kan blijven lopen, ook al lopen de andere weg, maar dat moet ik maar opbouwen, en dan hopen dat dat gaat lukken….

Vanmiddag heeft ze er ook ingestaan, voor de 2e keer. En het ging een stuk beter. Eerst kwamen haar vriendjes weer kijken en daarna gingen ze wel weer, maar ik ben achter een schuur blijven kijken wat ze zou doen. Ik denk dat ze dat in de gaten had, want ze keek om de 5 min. achterom om te kijken in de richting waar ik stond… of ik er nog was… want dan was ze tenminste niet alleen…..

Daarna ben ik vanalles gaan doen en heb haar steeds alleen gelaten, ze heeft wel een paar keer nog gek gedaan, tot dat ik haar weer naar binnen haalde, maar het ging iig beter dan gister. Ik durf haar nog niet standaard daar alleen in te laten, ben toch bang dat ze door het lint gaat. Dus we doen nog rustig aan. Gewoon elke dag een uurtje of iets langer... zolang de dagen het nog toelaten....

Maar ze kan tenminste af en toe ff lekker naar buiten… daar ben ik al zo blij mee!!!!!!! Afgod

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:19

Jee dat klinkt goed Cowgirl!!!! Ik ben ook blij voor je! Het zal een hele opluchting zijn dat je nu toch een stukje buiten voor haar hebt kunnen maken!

@Janouk; echt ongelooflijk hoe die hoef zich hersteld heeft, zoals Geerke al zei, een wonder!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:26

Cow-girl: perfect dat je het zo hebt kunnen oplossen! Het zal voor haar vast snel wennen.

Naomi-s: Vanochtend is bij jou toch de dierenarts geweest? En?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:29

Ik ben er ook super blij mee en wat je zegt, hopen dat ze er aan gaat wennen, maar ja, ze heeft wel 15 jaar bij de groep gelopen. Dus dat zal wel niet 1,2,3 gaan. Maar we gaan ervoor!

Nu heeft ze tenminste beweging en nu hoop ik dat haar hoeven ook sneller en beter gaan groeien en dat de zool echt dikker gaat worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:34

dit zijn de foto's van nabab.
Het paard van mijn belgische vriendin...
Nabab is vorig jaar september naar belgie gegaan om de springsport in te gaan....iederegeval klaargestoomd te worden..
Het liep even anders,tijdens het transport en ook door de stress heeft hij een bacterie op gelopen,klebsiella pneumonia,waardoor hij ernstig hoefbevangen is geworden.(vervolgens is hij zo goed als aan zijn lot overgelaten bij die superbekende springstal)
Het was zo erg dat hij niet ver van de dood was...
Een andere vriendin in breda heeft zich over hem ontfermd,en er heel veel tijd ingestoken hem weer goed te krijgen.
Toen is nabab naar een springstal gegaan in nederland,in junie dit jaar,nadat hij gereden was door een jonge ruiter,dressuurmatig...dat ging allemaal voorspoedig...
Eenmaal op de springstal,wilde degene die er wedstrijden mee zou gaan rijden,toch even weten hoe het beenwerk eruit zag op de rontgen ,aangezien het hele medische verhaal(valt wat voor te zeggen natuurlijk..)
Er werden foto's gemaakt,het paard werd volledig afgekeurd.
Hoefkatrol3/4 ,artrose,en aan beide voorhoeven een kanteling.
Nabab is nu 7 jaar,er is misschien 2x mee gesprongen,en hij is licht ingereden(mijn vriendin is erg zuinig op haar paarden...een topspring merrie van haar is 39 geworden!)
Triest vehaal dus...sommige van jullie zullen het kennen want ik heb er weleens eerder iets over geschreven.

Inmiddels is nabab alweer een maandje thuis,loopt overdag op het land en s'nachts op stal....het gaat goed met hem en hij is vrolijk,en vooral erg blij om weer thuis te zijn!
Mijn vriendin heeft besloten hem weer naar huis te halen om hier gewoon oud te worden,aangezien hij geen toekomst meer had in de springsport....verkopen wilde ze ook niet,met z'on keuringsrapport kun je een paard nooit voor veel geld verkopen...of hij eindigt bij een particulier en die gaat er even goed mee springen,of hij moet nog 20 jaar rondjes lopen op een manege...niet dus...
Ik ben iedergeval blij dat het beestje weer thuis is,ik was bij de bavalling,en ben dus eigenlijk zijn peetmoeder!
Dit zijn de foto's....dit paard loopt helemaal rad,ook op het harde....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:58

hoi hoi..
even een positief berichtje van deze kant.
De dierenarts is vandaag langs geweest en aangezien er nog een beetje druk zat op haar hoefzool, hebben we de hoefzweer nog iets verder open gesneden en er kwam nog een klein beetje troep uit, maar lang niet zoveel meer als 2 dagen geleden. Ze heeft een nieuw verbandje gekregen. (Nou ja, ze heeft er een luier omheen gedaan en dan duktape) en wij moeten nu doorgaan met pijnstillers geven en elke dag het verband (de luier) verschonen en zuurkool op de hoef leggen zodat de troep eruit getrokken word (hoe kom je erop, zuurkool:P) De dierenarts gaat met de hoefsmid overleggen over hoe en wat en wij moeten de dierenarts vrijdag weer bellen. Een geluk, hij mag overdag weer naar buiten toe! en als alles goed gaat mogen volgende week de hoefijzers eronder. Zolang hij geen hoefijzers heeft, moet het verband erom blijven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:00

@cowgirl
jouw paardje boft toch maar met jullie als eigenaren. Jullie zullen wel geen rug meer over hebben van het uitscheppen en zand inladen. Lekker voor haar dat ze weer buiten kan staan. Nu hopen dat ze snel went.

@mythe
dat is super veel belovend nieuws. Gelukkig maar

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:17

jup, ik ben ook heel erg blij.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:32

Die vochtbulten boven de ogen dat heeft ie van mij dus ook, gaat dat ooit weg?

En als ze weggaan..... betekent dat dan dat het de goede kant op gaat?

(haar hartslag klopt nog wel in haar voeten... maar het is niet meer warm)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:57

Cow_girl: vochtbulten boven de ogen in plaats van kuiltjes hoort volgens mij bij Cushing.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:20

@Geerke:
De linkerhoef van Nabab ziet er van de zijkant gezien redelijk goed uit (op inderdaad wat lichte artrose na). Maar de rechterhoef vertoont veel meer gebreken. Meer kanteling, een braam aan het hoefbeen en een dunne zool.
Het zijn duidelijk 2 verschillende hoeven. Kun je dat ook aan de buitenzijde zien?
Is de linker hoef beter dan de rechter? Ook ene voet misschien platter dan de andere hoef?

Wel goed teken dat het paard rad loopt. Er kan dus wel licht mee gereden worden neem ik aan? Lijkt me ook beter dan stilstaan trouwens. Maar springen met zulke hoeven/benen; nee dat lijkt me niet handig inderdaad.

Wel interessant al die foto's ...
dus als iemand ook foto's heeft en wil plaatsen, dan graag.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:25

Zeker interessant de foto's!

Ingrid, heeft Isabella ondertussen al de kunstof zooltjes waar je het laatst over had?

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:07

de da is iid bij mijn pony geweest. ik ga vandaag de foto`s bespreken met de da en mijn hoefsmid. dan weet ik meer...

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:09

romeorowan schreef:
Cow_girl: vochtbulten boven de ogen in plaats van kuiltjes hoort volgens mij bij Cushing.

HELP.... wat is dat nou weer? Boos!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:46

Goedemorgen mensen!

Fijn al die r-foto's - het geeft heel wat vergelijkingsmateriaal, zeker met de bijbehorende verhalen. Als ik sommige foto's vergelijk met die van Pauli, dan lijkt het bij haar allemaal mee te vallen - en toch kan ze geen stap verzetten zonder pijnstiller. Daar staat dan het verhaal van Nabab tegenover die met zúlke hoefjes toch rad loopt.. 't is toch vreemd niet?

Ik heb vanmorgen vroeg wat foto's van Pauli's hoeven gemaakt, zet er een paar hieronder - ik ben maar een amateur-fotograaf en heb wellicht de hoeven uit de verkeerde hoek genomen. Maar ja, je moet toch wat als je in je eentje staat en er is even niemand in de buurt om 't beessie vast te houden als je op de grond moet liggen om foto's te maken.

Eerst maar even een plaatje van de opgezette hals - ze is goed vies van het zandrollen - bij de manenpluk vooraan zie je de bult 'ophouden' - vanaf dat punt richting oren is de hals normaal:

Afbeelding

en dan de hoeven:

voorhoeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
achter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie wel zullen zien zit de hoefwand vol met ribbels.. en op alle hoeven ( met name goed te zien bij de achterhoeven) zit er een verticale dip aan de zijkant, tegen de hiel aan. Daar zal ooit ( voor mijn tijd) iets misgegaan zijn - het groeit niet weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:08

Isapaardje schreef:
@Geerke:
De linkerhoef van Nabab ziet er van de zijkant gezien redelijk goed uit (op inderdaad wat lichte artrose na). Maar de rechterhoef vertoont veel meer gebreken. Meer kanteling, een braam aan het hoefbeen en een dunne zool.
Het zijn duidelijk 2 verschillende hoeven. Kun je dat ook aan de buitenzijde zien?
Is de linker hoef beter dan de rechter? Ook ene voet misschien platter dan de andere hoef?

Wel goed teken dat het paard rad loopt. Er kan dus wel licht mee gereden worden neem ik aan? Lijkt me ook beter dan stilstaan trouwens. Maar springen met zulke hoeven/benen; nee dat lijkt me niet handig inderdaad.

Wel interessant al die foto's ...
dus als iemand ook foto's heeft en wil plaatsen, dan graag.

ja,de linker is beter geloof ik...ik zal eens foto's maken van de buitenkant,en van het hele paard.
het is een schimmel,donkerbruin geboren.
er zit ook een verschil in steilheid....nabab word op het moment niet gereden,de bak is drijfnat....ja,ja...hier is het ook vies weer..
en als hij bereden word is het recreatief of licht dressuurmatig.
misschien stap ik er wel eens op...(beetje trots...ik ben ,samen met nababs redster,de enige die op mijn vriendins paarden mag rijden,ze is als de dood dat iemand een harde hand heeft en ze pijn doet...)

Edit:bulten....pablo heeft ze ook,hij heeft geen cushing maar is wel insuline resistent...ik heb ooit een foto geplaatst,maar waar???

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:28

Geerke: die van mij is ook insuline resistent:

Ze heeft dus ook:

- Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
- Overgewicht
- Huidproblemen (zomerexceem, mok (gehad heeeeeeeeeeel erg, heeft een half tot 3/4 jaar geduurd voordat we daar goed doorheen kwamen)

Maar dat Cushing... ik heb net een beetje gelezen,... ik kan haar daar niet zo in plaatsen, er staan wel wat dingen tussen. Maar veel ook niet. Ik heb een bloedonderzoek laten doen in september, zou dat dan toen niet naar boven zijn gekomen? Dat ze dat onder der lede had?

Dit vond ik over Cushing:

Symptomen die voor kunnen komen bij de ziekte van Cushing zijn:

Krullende vacht bij een paard met de ziekte van Cushing.
Dikke vacht bij een paard met de ziekte van Cushing, foto is gemaakt in februari.Lang, dik, krullend haar
Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Veel drinken en plassen
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Vetbultjes boven de ogen
Hoefabcessen, hoefbevangenheid
Tandproblemen
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Hardnekkige infecties
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Suikerziekte
Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:32

@JannePauli:
De ringen die je ziet op Pauli's hoeven zijn normale groeiringen. Ze lopen evenwijdig aan elkaar en waaieren richting hielen niet uiteen. Hieronder even een voorbeeld (helaas uit eigen archief) hoe bevangenheidsringen lopen:
Afbeelding

Moet er wel bij zeggen dat dit pas te zien was een paar weken NA de bevangenheid. Dus bij Pauli zou je evt. bevangenheidsringen pas over een paar weken zien, omdat ze (gelukkig) nog niet zo lang bevangen is geweest.
Eerste keer bij Isabella in september 1999 konden we (hoefsmid en ik) pas in januari 2000 zien dat ze bevangen was geweest, omdat toen de ring pas goed zichtbaar onder de (lange) kroonbeharing uitkwam.
Verder waaieren de hoeven van Pauli wel wat uit, maar dat lijkt mij niets te maken te hebben met de huidige bevangenheid.
Die 'streep' die je ziet op de achterhoef buitenzijde, lijkt mij een soort hoornzuil oid? Daar weet Henny-W vast meer van. Ben niet bekend met dat soort hoefafwijkingen (gelukkig maar; heb er al genoeg voorbij zien komen).

@Cow_girl:
Niet direct in de stress schieten bij het woord 'cushing'. Er is inderdaad wel een verband tussen insuline resistentie, bevangenheid en cushing, maar het is niet zo dat ieder paard ook alles heeft of krijgt. Pony Wendy had ook altijd enorme bulten boven de ogen, maar geen cushing. Ik meen dat Aurora van Gemske ook bulten boven de ogen heeft en volgens mij ook geen cushing. Beide paarden zijn wel ooit hoefbevangen geweest. Isabella heeft geen bulten boven de ogen, ook geen harde manenkam, maar heeft weer bulten op haar kont, snel last van hoefzweren, diarree; komt ook in je lijstje voor.
bulten boven de ogen kunnen ook een teken zijn dat ze vocht vasthouden. Je zou bijv. solidago (homeopathie) kunnen geven om de nieren te ondersteunen bij vochtafdrijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:37

pablo heeft geen overgewicht,nooit gehad ook....
ook geen huidproblemen,hij was wel heel gevoelig met zijn huid,met borstelen enzo...dat is nu weg,sinds hij schildklierhormoon krijgt.
De bulten op zijn kont blijven,maar zijn nu wel op z'n dunst.
hetzelfde geld voor zijn nek....
Hij glanst wel...drinkt gewoon en plast gewoon...

inderdaad....bulten hoeven niet per definitie cushing te betekenen...Was aurora niet geboren met bulten?
Iemand heeft ooit een foto geplaatst van een heel schattig veulentje,met bulten...
Die foto's...ik kan helemaal nooit wat terug vinden,zelfs niet met het zoekprogramma...

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:39

geerke schreef:
Die foto's...ik kan helemaal nooit wat terug vinden,zelfs niet met het zoekprogramma...

Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:43

jannepauli...wat raar die zijkant,het lijkt wel of het totaal anders groeit,ik heb dat nog nooit gezien.
Er loopt op het moment een topic over beslagen en onbeslagen hoeven,misschien wel interessant om ze daar ook eens te plaatsen...er zitten een paar hoefsmeden tussen,ik ben benieuwd wat die er van vinden.
Die ringen kunnen door verandering van voer komen,maar dit soort ringen hebben niets met hoefbevangenheid te maken volgens mij...ze lopen evenwijdig,en waaieren niet uit.

[BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:46

Isapaardje schreef:
@Cow_girl:
Niet direct in de stress schieten bij het woord 'cushing'. Er is inderdaad wel een verband tussen insuline resistentie, bevangenheid en cushing, maar het is niet zo dat ieder paard ook alles heeft of krijgt. Pony Wendy had ook altijd enorme bulten boven de ogen, maar geen cushing. Ik meen dat Aurora van Gemske ook bulten boven de ogen heeft en volgens mij ook geen cushing. Beide paarden zijn wel ooit hoefbevangen geweest. Isabella heeft geen bulten boven de ogen, ook geen harde manenkam, maar heeft weer bulten op haar kont, snel last van hoefzweren, diarree; komt ook in je lijstje voor.
bulten boven de ogen kunnen ook een teken zijn dat ze vocht vasthouden. Je zou bijv. solidago (homeopathie) kunnen geven om de nieren te ondersteunen bij vochtafdrijven.

Thx Isapaardje.... ik adem door... zoals Kymalin altijd zegt... adem in... adem uit.
Knipoog

Dus wat je zegt, ze kunnen van alles een beetje hebben... ik ga op zoek naar... solidago.

Maar ik gebruik nu dus die Magnesium chelaat van Paard Natuurlijk. En de Formule 4 Feet brokjes. En van de DA gehad, de Maxh Hippo vitaminen en supplementenpoeder.

Kan dit erbij dan geen kwaad?

voordat ik alles door mekaar ga geven...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:49

gemske schreef:
Aurora heeft haar hele leven al bulten boven haar ogen eigenlijk
Op deze foto is het wel duidelijk te zien. (is anderhalf jaar geleden)
Afbeelding

Ik herhaal hier een bericht van Gemkse met een foto van Aurora waarop die bulten inderdaad goed te zien zijn. Alleen is Aurora hier geen veulen meer Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:49

pablo vorige week,hij toch niet te dik?
Nu twijfel ik weer....hij glanst wel
Afbeelding