[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:54

Mag ik jullie om advies vragen? Mijn oude merrie van nu 25 met een geschiedenis van bevangenheid heb ik nu aan de ''magere'' kant. Wanneer je achter haar staat zie je de bolling van de ribben zeg maar. Haar hals echter is nog overmatig vol. Ik ben bang dat als ik haar teveel bij voer de voorkant verder groeit en zij weer een hoger risico loopt op bevangenheid. wat zouden jullie doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:56

Het vest op de hals is het allerlastigste om weg te krijgen. Zeker niet meer gaan voeren.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:30

_suus19_ schreef:
prugelpiet schreef:
Cissie; wat onwijs rot :(:) sterkte

Hoe het met hoefbevangenpaardje prutsmuts verdergaat, heb ik geen zicht meer op. Ze is verkocht.
Naar wat de eigenaar heeft verteld, kwam dat niet meer goed (Terwijl ik duidelijk verbetering zag >;) )

Een hoefbevangen paard verkocht? Wie wil die nou hebben?

De slager misschien, of een gek :')

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:02

Vandaag bloed afgenomen, as vrijdag uitslag wel /geen cushing.
Da stelde voor om vooralsnog geen foto's te laten maken omdat ze positief reageert op het blootsvoets lopen en geen warme hoeven meer heeft.
We gaan weer heel voorzichtig afbouwen met de bute in de hoop dat ze redelijk blijft lopen.
Het klinkt misschien stom maar het lijkt wel of die podo complex daadwerkelijk iets positiefs teweeg brengt.
Ik had er niet zoveel verwachtingen van maar ze loopt toch beter en dr hoeven zijn normaal wbt temperatuur.... Kan ook door het verwijderen van de ijzers komen natuurlijk.

Ben erg benieuwd naar de uitslag van het bloed....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:12

Spannend Cissie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:19

De da had aan het einde van de middag de acth uitslag al binnen.
Ze heeft geen cushing, deze mogen volgens mijn da momenteel tussen de 2 en de 12 zijn en ze heeft 3.

Aan de ene kant ben ik blij dat het geen cushing is heb eerder een pony gehad met cushing aamde andere kant ben ik nu niks wijzer.
Daarom over een tijdje als de hb rustig is en ze van de medicatie af is een volledig bloedonderzoek inclusief de glucose.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:26

Hij mag in ieder geval níet op hoefijzers lopen.
Dat is eigenlijk héél slecht voor het paard.
Met natuurlijk hoefbekapppen gaat het het snelst over.
Dat is ook fijn voor het paard.
Hoefijzers is als met je tenen helemaal ingtrokken lopen voor paarden.
Meer weten?? er is een topic over.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:34

LarissaKas schreef:

Wat een onzin. Dit is ook niet het topic om dit soort dingen te gaan verkondigen, iedereen hier doet wat het beste is voor zijn paard en voor de één is dat geen ijzers en voor de ander wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:39

Zucht..

Dubbel die uitslag cissy. Idd enerzijds heel fijn dat het geen cushing is. Maar wat het dan wel is? Ik duim iig hard voor jullie dat het snel de goede kant op gaat en dat je meer weer. Sterkte.

Grietje heeft een ontsteking in haar oog. Helemaal dik en het doet pijn. Dus ze heeft antibiotica gekregen en ik moet twee keer daags zalf smeren. Dus dat word nog een heel gevecht ben ik bang..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:48

capopjekop schreef:
Zucht..

Dubbel die uitslag cissy. Idd enerzijds heel fijn dat het geen cushing is. Maar wat het dan wel is? Ik duim iig hard voor jullie dat het snel de goede kant op gaat en dat je meer weer. Sterkte.

Grietje heeft een ontsteking in haar oog. Helemaal dik en het doet pijn. Dus ze heeft antibiotica gekregen en ik moet twee keer daags zalf smeren. Dus dat word nog een heel gevecht ben ik bang..

Bedankt, ik hoop ook dat ze wat beter gaat lopen en de hb weer rustig wordt.

Uit de eerdere bloedwaarden kwam ir en ik was bang dat cushing daar aan ten grondslag lag.
Dit omdat bij de eerdere test geen acth waarde bepaald was......

Maar dan ga ik er vooralsnog vanuit dat ir de grote boosdoener is, maar het krijgt nog een vervolg.

Vervelend dat grietje last van dr oog heeft, vaak pijnlijk en als ze moeilijk meewerkt lastig om te behandelen.
Mijn haf had van de zomer een dik warm oog door een trauma van buitenaf, 4 keer daags zalven pffff wat een gedoe maar gelukkig liet ze het na verloop van tijd wel toe.

Sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:51

Toch met je oppassen met die conclusie want ongecontroleerde Cushing geeft soms ook hoge IR cijfers.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:57

Jannepauli schreef:
Toch met je oppassen met die conclusie want ongecontroleerde Cushing geeft soms ook hoge IR cijfers.

Oké dat snap ik, maar als de acth momenteel een 3 aangeeft lijkt cushing niet aan de orde toch?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:25

LarissaKas schreef:

Tsja, ik heb hier ook over getwijfelt maar bij mijn paard heeft het echt heel erg geholpen. Hij heeft een maandje geleden omgekeerde ijzers gekregen, en is nu volledig van de bute af, hij is zelf weer blij en we mogen weer aan de gang. Als het hem zo helpt, waarom niet? De ijzers gaan er trouwens zo snel mogelijk weer helemaal vanaf, maar dit heeft hem wel geholpen om beter te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:33

Gewoon je eigen gevoel volgen en je niks aantrekken van zulke berichten. Op pn werd ik ook eens 'afgemaakt' omdat ik mijn shet op ijzers had laten zetten. Achteraf is dat juist het kantelpunt geweest waardoor we uit die circel van kwakkelen konden komen. Ijzers hebben er ook maar een aantal weken opgezeten, daarna ging het zo goed dat de smid het zonder aandurfde. En in dit topic zijn meer paarden geweest die baat hebben gehad bij een ijzertje.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:26

toch blijf ik bij mijn standpunt.
géén hoefijzers.
Lees alsjeblieft het topic over natuurlijk hoefbekappen.
pas dan begrijp je wat ik alle paardenhouders probeer duidelijk te maken.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:01

LarissaKas schreef:
géén hoefijzers.

He standpunt is duidelijk, maar net als elk mens is ook elk paard anders.... Gelieve dus niet alle paarden over 1 kam te scheren....
Heb er genoeg gezien die zonder ijzers kunnen maar ook zat die dat helaas niet kunnen....
Geloof trouwens niet dat dit topic de juiste plek is voor deze discussie.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:56

LarissaKas schreef:
géén hoefijzers.

En hoeveel ervaring heb jij als 12 jarige met hoefverzorging en hoefbevangenheid?

Als mensen natuurlijk willen bekappen bij hun paard prima hoor. Ik respecteer hun keus. Maar ik word een beetje kriegel van die volgers die anderen mensen willen 'bekeren'. Er zijn in dit topic genoeg voorbeelden van paarden die opgeknapt zijn door ijzers. Die van mij was anders waarschijnlijk ingeslapen en ik zag een hoefijzer als iets wat ik als laatste redmiddel wilde proberen. Ijzerloos zolang het kan maar ik vind het verkeerd om het bij voorbaat al een oplossing weg te wimpelen omdat een groepering schrijft dat het verkeerd is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:15

Als je niet flexibel en open staat voor diverse mogelijkheden strand je bij ernstig hb paarden.
Soms heb je alles geprobeerd natuurlijk bekappen, tradioneel bekappen en beslaan uiteindelijk kies je hetgeen waar je hb paard het beste mee of op loopt.
Op de lange termijn zul je soms je inzichten bij moeten stellen ter behoeve van het paard.

Linksom of rechtsom het welzijn van je hb paard vraagt om een open mind........

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:11

Ik ben het helemaal eens met capopjekop en cissie :j

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:29

Ik meld me ook even, twee jaar geleden een shet gekregen die elk jaar bevangen was maar 24/7 op een koeiengraswei stond. Nu gaat t erg vaak lange tijd goed maar soms ineens weer gevoelig zoals eergister. Kan mijn vinger er niet zo goed op leggen waarom. Hooi is t zelfde en enige wat hij nu anders had was ipv handje brok was handje muesli in de ochtend maar dat lijkt me zo stug...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:59

Heeft iemand hier ervaring met hb en het geven van arnica korrels opgelost in een pipetje?
Gecombineerd met nux....

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:50

Ik gaf de arnica korrels gewoon met een paar korrels biks of maakte een bolletje brood en stopte ze daarin. Heb ze niet opgelost

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:19

_Margarita_ schreef:
Ik gaf de arnica korrels gewoon met een paar korrels biks of maakte een bolletje brood en stopte ze daarin. Heb ze niet opgelost

Het schijnt dat het geven van de oplossing direct in het mondslijmvlies voor een betere opname zorgt, maar dat even daargelaten....

Zag jij verbetering na gebruik?
Bij een hb paard neem ik aan?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:14

Idd arnica korrels oplossen en met een leeg spuitje in mond spuiten.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:33

Even een spoed vraagje. Mijn pony is hoefbevangen en wil ineens haar bute niet eten. Zelfs niet met (light)apelmoes en of suikervrije siroop gemengd met natural balance mix.
Ze heeft wel flinke honger want ze probeerd alles wat los en vast zit te eten.
Vanochtend at ze het zonder problemen op.

Uitleg over waarom ze hoefbevangen is volgt als ik meer tijd heb. Maar ik was er op tijd bij en ze is uiteraard in behandeling bij een goede DA.