[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:40

Ik kom me hier ook even melden. Mijn 12 jarige fries was af en toe wat stijf in draf na foto's bleek ze kogel artrose te hebben. Waarbij links best wel ernstig. 3.5 week geleden is ze ingespoten en na 2 a 3 weken stappen mocht ik haar weer opbouwen. Dit lijkt tot nu toe positief. Ze wil ook heel graag. Eerste 2 weken vond ik haar wel wat slechter ogen maar sinds het opbouwen gaat het echt wel beter heb ik het idee. Hopelijk kunnen we er nog een paar jaar recreatief tegen aan. Sowieso moet ze 1 x per jaar ingespoten worden. Verder ben ik ook Kurkuma met zwarte peper gaan bijgeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:22

Marije_1997 schreef:
Dat is wel positief in iedergeval!

Ik wist het ook pas nadat m'n paard kreupel was dat ie op 6 jarige leeftijd al atrose in sowieso de kogel gewrichten heeft (sowieso linksvoor vermoedelijk ook achter en rechtsvoor zou me ook niets verbazen). Dus helaas ook te laat waardoor we straks een half jaar niet meer rijden, terwijl ik em net een half jaar had toen het geconstateerd werd.

Op verschrikkelijk! Zo jong en dan al zo beschadigd..
verwacht je er wel ooit weer op te mogen?

Verwacht van wel, mag in iedergeval al wel belast stappen op het harde. Maar over 8 weken ongeveer weer terugkoppeling met de dierenarts. Moeten we zelf even filmen en foto's maken en dus even op en neer stappen en draven.

Ik vermoed dat het komt door de Spaanse manier van paarden trainen dat hij nu al verpest is eigenlijk. Want kocht hem met atrose. Alleen wist het dus niet. Wel heel erg zonde.

Wat zuur zeg, zo'n jonge leeftijd..er wordt daar ook niet op gelet in de fokkerij op rontgenologische gebreken helaas. Hopelijk kun je hem nog lang goed houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:24

M_arjolein schreef:
Ik kom me hier ook even melden. Mijn 12 jarige fries was af en toe wat stijf in draf na foto's bleek ze kogel artrose te hebben. Waarbij links best wel ernstig. 3.5 week geleden is ze ingespoten en na 2 a 3 weken stappen mocht ik haar weer opbouwen. Dit lijkt tot nu toe positief. Ze wil ook heel graag. Eerste 2 weken vond ik haar wel wat slechter ogen maar sinds het opbouwen gaat het echt wel beter heb ik het idee. Hopelijk kunnen we er nog een paar jaar recreatief tegen aan. Sowieso moet ze 1 x per jaar ingespoten worden. Verder ben ik ook Kurkuma met zwarte peper gaan bijgeven.

Ah balen zeg, glucosamine is ook een goede ondersteuning bij artrose. Fijn dat het nu wel beter lijkt te gaan.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:37

Elisa2 schreef:
M_arjolein schreef:

Ah balen zeg, glucosamine is ook een goede ondersteuning bij artrose. Fijn dat het nu wel beter lijkt te gaan.

Bedankt voor de tip! Gaf haar al Msm maar had inderdaad begrepen dat je beter Glucosamine kan geven? Ga ik dat er ook nog even bij proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:46

Ik geef (naast speciaal beslag en inspuiten) glucosamine +MSm dit lijkt allemaal wel wat te helpen. Hij zit in iedergeval goed in z'n vel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:49

Klopt glucosamine zorgt voor de smering van de gewrichten, MSM is goed voor de pezen. De combi is ook een mooie combi.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:29

Wie heeft ervaring met CBD olie bij atrose helpt dat beetje wat doen jullie bij been wat dik blijft vanwegen de atrose

Winny59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:29

blizzart schreef:
Wie heeft ervaring met CBD olie bij atrose helpt dat beetje wat doen jullie bij been wat dik blijft vanwegen de atrose

Als het gewricht dik blijft heeft je paard waarschijnlijk een synovium ( gewrichtvloeistof) ontsteking .
Dan ik het beste een supplement te nemen met veel hyaluronzuur ( voor de synovium dikker te maken) en Duivelsklauw (Ontstekingremmer en vochtafdrijver).
Bij mijn paard werkt CartiAid Senior Vloeibaar super van EquiCanine.
( www,equicanine.nl)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:56

Ik weet dat er een speciaal onderwerp is maar die is tamelijk stil.

Heeft er iemand ervaring met spat? Mijn paard is nu 2,5 jaar bezig om het te laten vergroeien...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 00:15

Veraaaaah schreef:
Ik weet dat er een speciaal onderwerp is maar die is tamelijk stil.

Heeft er iemand ervaring met spat? Mijn paard is nu 2,5 jaar bezig om het te laten vergroeien...

Wat zegt de DA er van dan?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:54

Het is op goed op weg om volledig te volgroeien. Sommige dagen loopt ze goed, andere matig. Wil na de zomer weer opnieuw foto’s laten maken.

Maak me vooral zorgen dat het zo lang duurt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:05

Veraaaaah schreef:
Het is op goed op weg om volledig te volgroeien. Sommige dagen loopt ze goed, andere matig. Wil na de zomer weer opnieuw foto’s laten maken.

Maak me vooral zorgen dat het zo lang duurt.

Hele late reactie, omdat ik dit topic toevallig nodig had..
Maar mijn pony had ook spat, bij hem heeft het ongeveer 3-4 jaar geduurd voordat hij weer elke dag regelmatig liep! Bij hem heeft het heel goed geholpen toen hij bij ons thuis kwam staan, dag en nacht buiten met een stal.

Ik heb zelf ook een vraag, welke glucosamine of ander supplement gebruiken jullie bij je artrose paard?
Op het moment heb ik een 19 jarige merrie met artrose, ik rij een paar keer per week met haar in het bos. Ze mag doen wat ze zelf wil, als ik merk dat ze wil stappen gaan we stappen etc.. ze loopt net als mijn pony met spat toen, dag en nacht buiten bij haar stal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:07

Ik geef de supplementen van horseflex, glucosamine + MSM en daarnaast Curcuma met zwarte peper. Hierop doet de mijne het super :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:20

Er zijn zoveel glucosamine producten. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard veel minder. Dus is een kwestie van uitproberen.
Er heeft in dit topic wel een lijstje gestaan van producten die bij meerdere paarden goed werkten.

Lizzy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:14

blizzart schreef:

Ik weet dat je dan wel zo een 500mg CBD moet geven, per dag. Dat is best kostbaar en vele bieden het niet in hoge vorm aan helaas. En zou echt een goede glucosamine poeder blijven geven en zorgen dat alle andere vitamines en mineralen in balans blijven.

CBD-a wordt bij veel merken opgeteld in het totaal aantal CBD en dat is een zuur dat niet opgenomen kan worden onder de 40 graden is mij uitgelegd. (Daarom is die vd kruidvat ook zo goedkoop.. dan heb je pillen met 1 mg er in.... een mens heeft al veel meer nodig bij pijnen. Iets van 30/50 gram minimaal. een echte kwaliteits versie is dus gewoon wel ff kostbaar).

Ik heb me destijds er in verdiept voor mijn paard voor zijn huid/ spijsverterings problemen, heb een bedrijf gevraagd waar ik zelf CBD van had gekocht (die mensen zitten ook in de paarden zelf) en bij hun kun je die hoge dosering flessen wel bestellen, afhankelijk van hoeveel je zelf wilt geven. Dit maken zij dan speciaal op maat. Moet je wel ff mailen: info@supmedi.com

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:33

Jullie paarden met dit vochtige weer ook meer last dan anders? Eergisteren een super lopend paard met overhoef. Vandaag liep hij net niet lekker in draf. Had er zelf niet aan gedacht. Moet nog wennen aan een paard met artrose :') Maar stalgenootje met reuma en artrose gaf aan door het weer nu meer last te hebben van haar gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:40

MyChoice schreef:
Jullie paarden met dit vochtige weer ook meer last dan anders? Eergisteren een super lopend paard met overhoef. Vandaag liep hij net niet lekker in draf. Had er zelf niet aan gedacht. Moet nog wennen aan een paard met artrose :') Maar stalgenootje met reuma en artrose gaf aan door het weer nu meer last te hebben van haar gewrichten.

Ik moet ook nog helemaal wennen aan het atrose gebeuren. Maar heb ook het idee dat hij deze week minder liep als met het droge weer. Terwijl ie afgelopen winter ook al atrose heeft moeten hebben, maar toen ging het wel goed. Kan ook komen doordat we een 3km over het asfalt hebben gelopen (ook op aanraden da, om stukjes over het fietspad te lopen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:23

Asfalt en artrose is geen goede combi is mijn ervaring.

Klopt dat hoe droger het weer hoe beter het is over het algemeen voor artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:43

Elisa2 schreef:
Asfalt en artrose is geen goede combi is mijn ervaring.

Klopt dat hoe droger het weer hoe beter het is over het algemeen voor artrose.

We doen het max 2 keer per week en niet elke keer zo'n eind hoor meestal klein stukje. Ik merk wel dat ie behoorlijk veel energie en werklust begint te krijgen. Dus de pijn zal wel minder worden. Hij heeft overigens wel ijzers voor met zooltjes en sole pack. Dus dat zal ook wel schelen op het harde. We gaan het zien. Hoop dat het wel snel weer beter gaat voor em

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:59

Ik moet ook nog wennen aan een paard met artrose :') Maar die van mij liep prima de afgelopen dagen. Maar kan ook met de injecties natuurlijk te maken hebben. Al heb ik afgelopen winter ook niks gemerkt en gezien ze al in graad 4 zit zal dat er sowieso ook al gezeten hebben.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:41

Mijne loopt *klopt af* ook nog goed met de supplementen.
Hij is in september ingespoten, dus hopen dat het icm de supplementen nog even goed blijft gaan!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:55

Ik ben pas net 3 weken geleden begonnen met artrohorse forte. Nog te kort om daar verbetering van te zien. Hij is in mei ingespoten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:04

Volgens mij zijn er mensen/dieren die meer last hebben van artrose met nat weer en weer anderen juist met koud weer.

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:11

En ook ik heb een 17 jarige fries met artrose in z'n voorknie.
Hij staat sinds anderhalf jaar op Motion jmt en hij is ingespoten.
Geleidelijk aan is hij steeds beter in z'n vel gaan zitten, zelfs met koud, nat weer.
Van veel wandelen zijn we weer wat aan het rijden.
Aangezien hij ook luchtwegklachten heeft, kijk ik elke keer, hoe hij reageert.
Geen stap kreupel en weer blij, hoop dat dat nog heel lang zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:47

Ik meld me hier ook. Gisteren heb ik via foto's vernomen dat mijn paard milde artrose in het kroongewricht heeft. Ik werd geadviseerd gewoon weer op te stappen en hem veel lichte arbeid te geven en uiteindelijk gewoon naar buiten en door de bossen stapritten maken.
Als supplement heb ik duivelsklauw besteld en ik heb Joint Support Recovery van de veearts gehad (wolvega).
Ik ben het internet aan het af zoeken om te zien of ik ergens wat meer info kan krijgen over het rijden met artrose, maar er is maar schrikbarend weinig te vinden!