Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:18

DubbelDun schreef:
Dat plaatje staat al járen in mijn profiel :D

Wat hándig, had 't eerder gezegd :+

Gimli_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:10

Safiera, ik weet natuurlijk niet wat al die tijd onder 'normaal' bekappen is verstaan.
Het inkorten van zo'n lange teen heeft alleen zin als je het ook echt regelmatig bijhoudt, anders is 't vechten tegen de bierkaai.
Of 't echt groot verschil zal geven qua scheefheid weet ik niet, maar het beestje kán dan iig afwikkelen, dat is met zo'n teen eigenlijk onmogelijk.

Ik ben erg benieuwd of TS foto's wil maken, dat is wat makkelijker beoordelen. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:33

Sluit me daarbij aan hoor, van een kantelpunt (of hoe zeg je dat ook weer in hoeftermen?) is geen sprake op deze manier.

Paarden waar ik op stal sta hebben ook allemaal tenen waarvan ik denk := Maar die lopen er 'normaal' op. Eentje struikelt vaker. Toen ik opperde of hij niet beter liep wanneer de teen wat ingekort was, kreeg ik een: "mwah, nee hoor". Tja, niets aan te doen. Vind het erg jammer, die hoefjes zijn heel smal en lang, samengeknepen stralen, mega steunsels, waaieren uit... En dan lopen ze al jaren blootsvoets. Dat kan zonder goede bekappingen dus ook erg slecht zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:45

IDD handig plaatje ... Heb m gelijk opgeslagen :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:21

Wat is het hier stil ? of zijn we verhuisd ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:23

uh werkweken waarbij ik nonstop moet vliegen en rennen :+

Zal dit weekend foto's maken van 'help mijn paard slijt vierkant af' :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:30

ah , jij ook.al druk ....Me too !
Maar verheug me zo op posts in dit topic , ze zijn . gezellig leuk , niet hatelijk en ook nog eens leerzaam ..

En ik heb vandaag op de opleiding een heel leuk.paardje rondom bekapt en ben heel.trots op mezelf :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:34

En je hebt daar niet eens foto's van gemaakt >;)

:D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:44

Ik heb nu een paardje met een voeten. :=
Ik heb ze nog niet eerder zo gezien.
Voor ziet t er ogenschijnlijk netjes uit.
Maar achter niet. Dikke flairs. En een scheur.
En volgens mij in de 6 jaar nog amper iets mee gedaan. Want voetjes geven achter lukt ook nog niet bepaald.
Maar het apartste vind ik de structuur van de buitenkant. Die is heel hobbelig.
Zal eens proberen of ik er een foto van kan maken.
Heb bekapper al benaderd. Hoop dat ie zsm kan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:06

Wonder wordt maandag bekapt door een goede hoefsmid :D

Ik ga voor en na foto's maken, want ik vind dat Wonder de laatste keer niet zo mooi bekapt is ( beetje onderuit gezakt)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:34

Is het mogelijk dat door verkeerd bekappen een paard een lichte franse stand krijgt?

Het gaat om een 6 jarig paard die van veulen af aan regelmatig bekapt is en nooit een afwijkende stand heeft gehad tot vorig jaar augustus. Na het bekappen liep hij vreemd/ongemakkelijk, toen heb ik de afwijkende stand ontdekt. Volgens die smid had hij het al (was vervanger ivm vakantie eigen smid) Een andere smid kwam in november (ben van stal verhuist) en heeft hem ook als franse stand paard bekap, zelfs na dat ik zei dat ie gewoon recht bekapt moest worden. Weer een ongemakkelijke loop met zelf een probleem in het schouder. Ik heb paarde beest per 1 december stil gezet, in maart weer opgepakt. Gister is ie weer bekapt en is nu als gewoon paard bekap (weer andere smid). Geen ongemakkelijke loop meer, ook niet in de schouder. Volgens de smid is het niet mogelijk om een paard zo te bekappen dat ie een lichte franse stand oploopt. Binnen de drafsport heb ik veel te maken gehad met veranderen van hoefstanden, dus het lijkt mij wel mogelijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:38

Ja zeker is dat mogelijk, bij een franse voet is de binnenkant van de hoef korter dan de buiten kant van de hoef. Dus als er meer van de binnen kant afgehaald is dan aan de buitenkant, krijgt hij zeker een Franse stand.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:41

Dat dacht ik dus al, heeft mijn paard helaas veel ongemak opgeleverd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:59

Paardje is lekker bekapt weer vorige week... had de hoefsmid wat eerder laten komen omdat ze achter lang op de hoef werd en voor veel scheurtjes had waarbij sommigen me wat te hoog op"scheurden" (vd hoefnagels en haar "harde" stap)

Toen ik kwam liep ze na het bekappen weer heel fijn.. stapte veel gemakkelijker. Misschien kapbeurten maar gewoon op 6 wkn houden... (wat is in jullie ogen normale tijd om te laten bekappen als ze blootvoets staan?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:06

Hier om de 6 weken. Toevallig dit keer met 5 weken ertussen, dus over 2 weken weer, dat kwam zo uit. 5 weken tussentijd vind ik optimaal, het is net het verschil tussen wel en niet te scheef worden. Dus met 6 weken doe ik de laatste paar dagen altijd rustig aan. Nu paard voornamelijk op zand loopt scheelt dat ook al een heleboel.

Wat zei je smid over de hoeven? Was de eerste bekapping sinds ze van de ijzers af is gegaan toch?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:21

Klopt hestejente. Ze was niet echt scheef, achter waren ze enkel langer geworden en voor werden ze ietsjes wijd terwijl de tenen kort bleven (ook door de scheurtjes van de nagelgaten, gingen wat uiteen staan.. leken wel platvoetjes := ) Er was niet veel "afgebroken" maar maakte me zorgen om de scheurtjes. Achter was er een stuk van de buitenwand afgebroken en ik vond het vrij diep. Was bang dat de binnenwand ook om zou krullen. (dat missende stukje achter is te zien op de onderste foto) Dat is nu ook helemaal weg. Dus hij heeft er achter best wel wat vanaf gehaald.

Hoefsmid vond haar hoeven er verder goed uitzien, heeft alles netjes kunnen kappen en scheurtjes zijn bijna allemaal weg (1tje was iets verder doorgescheurd, vriendinnetje van me had een vijl, hebben we er een horizontaal streepje boven gevijld) Hij was erg tevreden. Je ziet op de voorhoeven aan 1 kant nog 1 nagelgat en aan de andere kant nog 2. Precies klein stukje boven de onderrand dus dit keer zal er wel iets afbrokkelen denk ik.

Iedereen op stal vind haar heel kort op de hoeven (die van hun zijn gewoon mega lang) Vond de tenen achter nog iets lang maar ze sleept er niet mee (staat iets naar buiten met de tenen achter)

Dit was 4 dagen voor het bekappen. Op de bovenste bij voorhoef zie je de nagelgaten. Die zijn dus bijna helemaal weg nu (hoefjes zijn nu ook weer mooi rond)

Afbeelding
Afbeelding

Op deze kun je zien dat de teen niet zo lang was maar dat de hoefjes "wijd" werden.
Afbeelding

Mijn hoefsmid vijlt de buitenwand heel minimaal. Heeft ze het liefst zo stevig mogelijk.. dus weet dat ze gewoon met bekappen weer mooi "bij elkaar" zijn gekomen.

Zal vdweek even foto's maken van nu. Moet alleen ff de haartjes bij de kroonrand weer trimmen zie ik (sommige stukjes groeien sneller dan andere stukjes)

Moet zeggen dat ik erg blij was dat ze na het bekappen zoveel "makkelijker" al uit stal kwam. Aangezien ze de vorige keer best wel 2 weken heeft moeten wennen aan kale voeten. (heeft toch zeker een week wat korter gedraafd voor en met uit stal stappen was ze 2 weken heel onwennig omdat ze gewend was stukje door te schuiven met de poep tussen de grond en haar hoefijzer)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:40

Mijn pony wordt 2 a 3x in het jaar bekapt door een hoefsmid. Nu een keer extra omdat niet zo blij was met het werk van de vorige.

Ik vijl elke 2 weken de hoeven en rond de hoefwand dan af. Omdat zij een scheur in het midden had, die is er nu aan het uitgroeien.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:58

Citaat:
Iedereen op stal vind haar heel kort op de hoeven (die van hun zijn gewoon mega lang) Vond de tenen achter nog iets lang maar ze sleept er niet mee (staat iets naar buiten met de tenen achter)

ik vind haar ook zeker niet kort op de hoeven :n grappig dat mensen dat altijd snel vinden he :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:10

Splinter schreef:
Citaat:

ik vind haar ook zeker niet kort op de hoeven :n grappig dat mensen dat altijd snel vinden he :)

Op de foto's moest ze nog gedaan worden maar ik vind het ook erg meevallen idd. Er staan er gewoon een boel veel te lang en steil.. ja.. dan zien normale kale hoefjes er wel kort uit :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:42

Wel of niet kort op de hoeven kun je naar mijn idee alleen zien aan de onderkant van de hoef :)

Wat jij hebt met het vierkant worden (om het zo maar even samen te vatten) heb ik dus met scheef slijten S_en_Z. Zes weken is eigenlijk nét te lang. Wel erg fijn dat je merrie al makkelijker loopt, twee weken is toch hartstikke netjes om van ijzers naar blootsvoets te wennen? *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:08

hestejente schreef:
Wel of niet kort op de hoeven kun je naar mijn idee alleen zien aan de onderkant van de hoef :)

Wat jij hebt met het vierkant worden (om het zo maar even samen te vatten) heb ik dus met scheef slijten S_en_Z. Zes weken is eigenlijk nét te lang. Wel erg fijn dat je merrie al makkelijker loopt, twee weken is toch hartstikke netjes om van ijzers naar blootsvoets te wennen? *\o/*

Hoe kun je dat zien aan de onderkant dan?

Ja idd, viel me hartstikke mee :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:16

S_en_Z aan de onderkant zie je (onder andere ;) ) hoe lang de hoefwand is tov de zool, dat is op een zij-foto soms moelijk in te schatten.
Maak jij de hoeven grondig schoon voor de foto of zet je ze ook in 't vet? Paard ziet er altijd tiptop uit hè. :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:17

Wonder staat prachtig op haar hoefjes!

SB is geweest :D
Ik ben vergeten 'voor'- foto's te maken. Heb wel 'na' foto's die volgen nog!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:41

Snel posten natuurlijk! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:06

Gimli_ schreef:
S_en_Z aan de onderkant zie je (onder andere ;) ) hoe lang de hoefwand is tov de zool, dat is op een zij-foto soms moelijk in te schatten.
Maak jij de hoeven grondig schoon voor de foto of zet je ze ook in 't vet? Paard ziet er altijd tiptop uit hè. :D

Dat hoor ik vaker. :') Ik uh.. doe ze insmeren met olie uit de supermarkt als ze op de kiek gaat en na het rijden schrob ik ze schoon met betadine zodat de meeste olie er af is en ze gewoon weer kunnen ademen. Voor het "schoonmaken" doe ik er weinig aan. Haar hoeven zijn bijna altijd wel redelijk schoon dus voor de foto haal ik de kak er met een hoevenkrabber af en dan doe ik er wat olie overheen. :o Als ze niet "schoongeboend" zijn gaat de olie er ook makkelijker af. Hoefsmid zei dat de "slaolie" beter is om voor de mooi te gebruiken dan de dure versie. En donkere hoeven zijn veel makkelijker dan witte voetjes :=

Olie laat ik verder dus niet zitten.. puur voor de "show" (foto's, wedstrijd).

Zal donderdag eens foto's maken van haar voetjes. Wordt zometeen al snel te donker denk ik. (kan het proberen)