[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_s

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:57

bij mijn pony komt morgen aan het einde van de ochtend de da langs om mobiel röntgenfoto`s te laten maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:01

cow_girl schreef:
Ik doe sinds kort (dit is de 2e keer dat ik dat gedaan heb) de mest laten onderzoeken door 'Het Woud'.

Ze heeft nog steeds geen eitjes, steeds nog < 50.

Maar nu stond erbij dat er veel eigenaren zijn die hun paard toch nog 1x in het jaar willen laten behandelen tegen lintworm en horzellarven.

Ik heb thuis nog de Equist Pramox liggen, is deze daar goed voor?

En kan ik het zonder bijwerkingen geven? ik lees vaak dat het niet goed gaat als ze dus hoefbevangen zijn....

Ik doe 2 x per jaar ook een test bij Het Woud. Vorig jaar had Janouk, ondanks een < 50 uitslag, toch uiteindelijk een bloedworminfectie. Dat bleek na een bloedtest door de VA. Daarom doe ik 2 x per jaar (1 x voor het weideseizoen en 1 x in november) toch een wormenkuur. In het najaar geef ik pramox. Ik heb geen bijwerkingen geconstateerd.
Maar toen Image vorig jaar acuut hoefbevangen was, heb ik haar op advies van Visdonk niet ontwormd. Maar meer omdat ze heel slecht was en al heel veel medicijnen kreeg, en extra belasting door de wormenkuur niet gewenst was.

Ik zou als ik jou was overleggen met VA of kliniek. Als het niet nodig is, zou ik nu niet je paard belasten met een wormenkuur. Misschien dat VA een bloedtest kan doen voor controle, als het dan niet nodig is, even niet doen. Maar daarin kan je het beste het advies volgen van de behandelend arts.

Hoe is het trouwens met je paardje nu?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:04

naomi, ik heb gister een röntgenfoto laten maken en bij mij viel het gelukkig mee, Amiro had een hoefzweer en geen hoefbevangenheid. Zijn hoefbeen stond nog helemaal goed. Het is nu opengesneden en kan waarschijnlijk volgende week weer beginnen met rijden. Ik hoop voor je dat het bij jou ook meevalt. Sterkte ermee!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:23

Bij acute bevangenheid beter niet ontwormen. Eigenlijk ook logisch, aangezien een wormmiddel een chemisch middel is, dat de stofwisseling van een paard (darmflora) licht verstoord. Aangezien de stofwisseling van een bevangen paard al verstoord is, kan het dus mis gaan, welk middel je ook geeft. Wel is het zo dat middelen met fenbendazole als werkzaam bestandmiddel 'gevaarlijker' zijn dan ivermectine of pyrantel (mij werd pyrantel als meest veilig aangeraden door VA en 't Woudt, maar toch heeft ze daarna weer haar hoefzweer gekregen, net als vorig jaar. Heb geen idee of het toeval is, of het wat met elkaar te maken heeft).
Isa had bij de laatste wormtelling ook geen wormen, maar later bleek ze aarsmaden te hebben ... die eitjes kunnen NIET door 't Woudt geteld worden. Dus heb ik haar toch moeten ontwormen.
Ik denk dat dus 1x per jaar, ondanks eitelling, toch (chemisch) ontwormen geen slechte zaak is.

Over de hoeven.
Dunne zolen komen normaal niet voor. Maar door een hoefbeenkanteling, drukt het hoefbeen op de zool en wordt de zool dus wel dunner. Als je dan je paard op de zolen laat lopen (iets wat bij natuurlijk bekappen eigenlijk gebruikelijk is; draagrand tot de zool inkorten, want paard loopt op zolen en straal), dan slijt de zool altijd wat af, zeker in zand (denk aan schuurpapier effect). Normale gezonde hoeven, kunnen hier tegen. Zieke hoeven kennelijk niet (althans dat is nu mijn eigen conclusie na maanden gesukkel met dat gevoelig lopen, zonder echt richting bevangenheid te kunnen wijzen). Dunne zolen geven sneller kneuzingen (in zwarte zolen zoals de mijne heeft, niet snel te zien) en die kunnen (als de druk aanhoudt) dus weer tot hoefzweren leiden. Hoewel een hoefzweer ook wel een andere oorzaak kan hebben, komt het meestal voort uit kneuzing (geloof ik Bloos).

Romeorowan omschreef het juist van het opwippen van de hoefwand. Het gaat eigenlijk vnl. om de toon, omdat het paard daarover 'afrolt'. Als hij steeds over de 'losse teen' moet afrollen, zal de wand steeds een beetje worden opgewipt. Het hoeft niet direct zeer te doen, maar het belemmerd wel een goede hoefafgroei. De nieuwe wand zal nl. steeds druk ondervinden van dat 'slechte stuk' onderaan en zal op zijn beurt met wat pech ook weer gaan wijken. Vandaar dat het zaak is de hoeven goed rond te houden van onderen. Dus flares weghalen.

Maar ja ... ik weet bovenstaande dus ook, hield de tenen steeds goed kort, liet een bekapper komen eens in de zoveel tijd en kon nog niet voorkomen dat de hoefwand enorm van het hoefbeen wijkt. Zelfs al begin van losse wand in de toon.
Vandaar dat ik het zelf nu toch maar weer over de 'traditionele' boeg ga gooien. Niettemin ook daar geldt ... teen kort houden zodat afrollen NIET over de losse wand/teen gaat.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:58

Isapaardje schreef:
Over de hoeven.
Dunne zolen komen normaal niet voor. Maar door een hoefbeenkanteling, drukt het hoefbeen op de zool en wordt de zool dus wel dunner. Als je dan je paard op de zolen laat lopen (iets wat bij natuurlijk bekappen eigenlijk gebruikelijk is; draagrand tot de zool inkorten, want paard loopt op zolen en straal), dan slijt de zool altijd wat af, zeker in zand (denk aan schuurpapier effect). Normale gezonde hoeven, kunnen hier tegen. Zieke hoeven kennelijk niet (althans dat is nu mijn eigen conclusie na maanden gesukkel met dat gevoelig lopen, zonder echt richting bevangenheid te kunnen wijzen). Dunne zolen geven sneller kneuzingen (in zwarte zolen zoals de mijne heeft, niet snel te zien) en die kunnen (als de druk aanhoudt) dus weer tot hoefzweren leiden. Hoewel een hoefzweer ook wel een andere oorzaak kan hebben, komt het meestal voort uit kneuzing (geloof ik Bloos).

De dierenarts vertelde mij gister dat mijn paard ook een dunne zool heeft en daardoor is waarschijnlijk ook de hoefzweer ontstaan. Bij mijn paard komt het waarschijnlijk doordat hij altijd op hoefijzers heeft gelopen met een siliconenlaag ertussen, maar dan had hij toch ook al voor die tijd een dunne zool als er een extra laag tussen zat? of heb ik dat nou fout? Maargoed we laten hem volgende week zowiezo beslaan (tenminste eerst een nieuwe hoefsmid vinden en de hoefzweer moet weg zijn) Maar is het dan ook weer beter om er zo'n siliconenlaag tussen te doen of kan ik hem ook gewoon laten beslaan? Natuurlijk overleg ik dat nog wel met de Hoefsmid, maar ik ben toch wel even benieuwd naar jullie mening.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:45

hier in de bloeduitslag er, ALLES is prima in orde niks op aan te merken..Paard loopt inmiddels best goed, pijnstillers gehalveerd. Ik begin nu heel erg sterk te denken op een allergische reactie van iets van voer...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:57

Jannepauli schreef:
Ik heb inmiddels de foto's binnen - hoe zet ik die hier neer ? Ik heb de bestanden als jpg.'s binnengekregen.

je moet ze eerst op een site als bijvoorbeeld mijnalbum.nl zetten en daarna kun je ze hier in een bericht plaatsen door [img] de naam van de foto (in mijnalbum op de foto klikken met rechtermuisknop, eigenschappen kiezen) en dan achter de naam van de foto [/img] te zetten.
isse simpel Haha!

anders wil ik ze er wel voor je opzetten, no problemo

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:34

Jannepauli schreef:
Er zijn al diverse meldingen gemaakt van paarden die door Equest zelfs bevangen raakten.. ik zou geen risico nemen..

Ik zou Equest ook even mijden......heb sterk het vermoeden dat Es d'r bevangenheid echt te maken heeft gehad met het ontwormen met Equest Bloos. Ze had de hoefzweer die weer opspeelde en ik heb haar met mijn stomme kop ontwormt, de dag erna stond mijn paard compleet op slot Verdrietig.....

Met Essie gaat het zo zo, ze is in ieder geval spierbevangen, maar dat kan ook nog komen door de hb dus ik weet nog niet zoveel........ze staat nu op neutradex om de afvalstoffen uit de spieren te halen en op pijnstillers en verder toch op rust. Verder op hooi en water en een klein beetje Safe & Sound door de seniores priores van Sübli voor de pijnstillers. De Subli is zo handig omdat het een papje is, maar dat eet ze zo slecht dus beetje S&S er door voor de smaak en dan eet ze het wel.

Ze ligt wel weer heel veel.......zo nu en dan denk ik weer Verdrietig het is misschien wel mooi geweest zo. Maar als ik dan verhaaltjes hier weer (her) lees en denk aan Isabella en Image enzo dan denk ik even doorzetten, in ieder geval een maand wie weet komt ze weer goed.......Ze is trouwens heeeeeeeeeeeeel relaxed als ze ligt, mijn maffe ouwetje Lovers

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:38

Vreemd.... die van mij geeft helemaal geen reactie op Equest maar juist weer op Equimax

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:52

Normaal ontwormde ik altijd met Furexel of een andere ivermectine of een pyrantel wormenkuur.....nu voor het eerst eigenlijk met Equest en de volgende dag ging het ineens bergafwaarts. Vandaar dat ik die link legde, maar het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn......

Ze had door de vorige hoefzweer die de DA eerst niet kon vinden medicijnen ingespoten gekregen op pijnstillers gestaan, was minder "actief" door haar blessure en daarna nog een wormenkuur erin....denk dat het ouder wordende lijf van mijn dametje dat niet kon hebben.

Timber heeft totaal geen last gehad van de Equest gehad overigens, maar die is ook nog relatief jong en gezond....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:31

Zo, hier zijn ze dan de plaatjes - helaas wat groot uitgevallen maar dan zijn ze goed te bekijken - ik haal ze later wel weer weg. Ben benieuwd naar jullie reacties, ik laaat het commentaar van mijn DA even achterwege!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:43

Zit er nou een punaise in de hoef? Wat is het verschil tussen de twee foto's met een L en de foto's met een R? (ze hebben allebei een zonder en een met punaise)

Ik durf niet echt iets zinnigs te zeggen over de foto's, heb wel een vraag: op de onderste foto's zie je drie lijnen lopen van de onderkant hoefbeen, welke is nou de lijn waar je op zou willen letten met vergelijken met de zool?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:26

Jannepauli schreef:
Zo, hier zijn ze dan de plaatjes - helaas wat groot uitgevallen maar dan zijn ze goed te bekijken - ik haal ze later wel weer weg. Ben benieuwd naar jullie reacties, ik laaat het commentaar van mijn DA even achterwege!

Rechts lijkt een fractie meer gekanteld maar ik zeg bewust lijkt want ik vind het op de ene foto meer zichtbaar dan op de andere.
Verder nog een vraagje:
Kan het zijn het dat het weefsel aan de achterzijde van het kootbeen bij de rechtervoorhoef wat geirriteerd/ mogelijk licht ontstekingsachtig is? Bijvoorbeeld door overbelasting door anders lopen of steunen op die hoef ???
Ben ik gewoon even benieuwd naar Knipoog

Verder zie ik bij de foto's van de rechterhoef ongeveer halfweg aan de voorzijde ter hoogte van de witte lijn wat wittige vlekjes. Is daar een kleine ontstekingsreactie zichtbaar of heeft dat niets te betekenen?
Ik zie het nl. niet op de foto's van de linkerhoef Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:12

@jannepauli
Mooie scherpe foto's. Waar is de punaise voor?

Ik kan ze alleen maar vergelijken met de foto's die ik van Image heb. Het valt mij op dat zowel rechts als links bij Pauli het hoefbeen mooi 2 cm parallel loopt langs de hoefwand. Bij Image was dat bovenin 1,8 cm en onder bijna 3 cm na de kanteling. Bij Image waren ook zwarte ontstekingsvlekken in de hoef te zien; die zie ik bij jouw paard gelukkig ook niet.

Belangrijker vind ik wat hoe jouw veearts de foto's diagnosticeert. Was hij tevreden en kon hij verklaren waar de pijn vandaan komt?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:31

De punaise steken ze in de punt van de straal zodat je op de foto precies kunt zien waar die zit.

Ik vind het er zeker niet slecht uit zien. Maar ja ik heb er geen verstand van. Ik zie een minimale kanteling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:44

volgens mij ziet het er ook niet slecht uit...inderdaad een hele minimale kanteling in een hoef,bij die andere zie je het haast niets...geen rare uitsteeksels op het hoefbeen..
Wat zei de da?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:37

Nou meiden, ik had gehoopt dat de foto's meer aanwijzingen zouden geven maar het lijkt erop dat er eigenlijk meer onduidelijkheden zijn!

De arts die de foto's gemaakt heeft sprak over 'een lichte kanteling, met name rechts' ... en mijn eigen Da zei toen ik hem gisteravond laat sprak "stelt niks voor" .. naar zijn oordeel is één van de twee foto's met de R ook enigzins schuin genomen waardoor - zoals Henny terecht opmerkt - het op de ene foto meer verschoven lijkt dan op de andere. Er is geen ontstekingsbeeld te zien - alles ziet er gaaf uit. Grote vraag is dus inderdaad: waar komt die pijn vandaan? Als er ontsteking zou zijn van de lamellen, dan zou de hoefwand ( en de kroonrand) toch ook warm moeten zijn..?
Jos komt straks nog even langswaaien dus wil ik zijn idee daar nog even over afwachten.
Ik snap er niks van - afgelopen zaterdag kon ze van de pijn nauwelijks lopen, zelfs zo dat ik naar de kliniek gegaan ben om extra Metacam te halen.

De hoefsmid ( traditioneel) heeft gisteren ook overlegd met de DA hoe dit nu aan te pakken: hun idee is om het afrolpunt van de toon verder terug te zetten ( op de foto zie je een vrij grote afstand tussen de punt van het hoefbeen en de hoefwand) en vooral dan de zijwanden van alle hoeven die zo klokvormig uitgezet zijn, terug te raspen. Ik zal straks wel wat foto's maken van de hoeven - kan die er pas vanavond opzetten want ik heb op m'n eigen compu geen programma om foto's te laden.
Dat is dus het eerste plan van aanpak - mocht dat nu niet voldoende resultaat geven, dan suggereren ze allebei tóch een ijzer, eventueel voorlopig. Dat zou dan niet een open teenijzer zijn maar een ijzer dat de toon van de hoef meer ontlast, en eventueel een pad onder de zool.

Ik heb de foto's gisteren ook nog gezonden aan mijn N-bekapper en aan Rob van Nassau .. van hen nog niks gehoord..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:59

Jannepauli schreef:
Nou meiden, ik had gehoopt dat de foto's meer aanwijzingen zouden geven maar het lijkt erop dat er eigenlijk meer onduidelijkheden zijn!

Janne, ik ben inderdad heel benieuwd naar de foto's van de hoeven en hoe ze er momenteel uitzien van buitenaf en van de zijkant gezien. ?
Als je het enigszins kunt voorkomen zou ik er in eerste instantie geen ijzer onder laten slaan.

Mijn eerste idee zou ook zijn om de punt van de hoef een stuk terug te brengen waardoor Pauli makkelijker af kan rollen en dan eerst eens kijken hoe ze daar op loopt.
Dus eigenlijk een flinke mustangrol die bij de toon misschien zelfs wel wat overdreven moet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:32

wat raar eigenlijk dat bij deze foto's een stokkreupel paard hoort en foto's van mijn vriendin haar paard die er niet echt rooskleurig uitzien een soepel lopend rad paard hoort....
het blijft vreemd...
ik blijf erbij...foto's ,bloedbeeld...het zegt wel iets maar niet altijd....(misschien plaats ik die foto wel even straks....het is ook een hoefbevangen hoef...dus misschien wel interessant)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:34

Ik ga straks even plaatjes schieten!

Ik heb zojuist de NB-bekapper gesproken: volgens hem zou het kunnen zijn dat het hoefbeen in z'n geheel wat naar beneden gezakt is, en dat dát de pijn op de zool veroorzaakt, en er eerder sprake is van zoolkneuzing. Als je je vinger langs de kroonrand legt, dan voel je daar inderdaad een kleine dipje ( een soort geultje rondom) .. heb jij daar wel 's van gehoord?
Zijn advies is om hoefschoenen te proberen en zeker geen plakzool - zijn mening is dat de oplosmiddelen in de lijm wel doordringen en als er nog steeds irritatie is of ontsteking van het corium dat dát een negatief effect zal hebben op de genezing.

Vanmorgen weer een flinke dosis metacam gegeven - zelfs op het zand loopt ze beroerd. Zodra de pijnstiller aanslaat, loopt ze als het spreekwoordelijke treintje..

Oh ja, nog even over de plantaardige olie in de luzerne.. Hartog gebruikt Molashine en dat is: rietmelasse + soja-olie! Ze betrekken dit uit België en de dame van Hartog zou voor me gaan navragen of het GMO vrij is..

@ geerke: ja, als je kunt zou ik het wel interessant vinden als je die foto plaatst - geeft weer wat vergelijkingspunten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:23

Citaat:
Als je je vinger langs de kroonrand legt, dan voel je daar inderdaad een kleine dipje ( een soort geultje rondom) .. heb jij daar wel 's van gehoord?

Dit heeft Image ook bij haar rechtervoet: haar hoefbeen is fors gekanteld.

En foto's van een gekanteld of gezakt hoefbeen zeggen niet alles, want je moet eigenlijk ook een foto hebben van voor het hele verhaal ter vergelijking. Misschien was de hoef van de paard altijd al zo.

Is de hoef al uitverdoofd door de VA? Weet je zeker dat het in de hoef zit en niet in de kogel, etc?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:03

Tja... het zou natuurlijk mooi zijn als je "before and after" foto's zou hebben.. alleen laat je meestal geen foto's maken als de hoeven okay zijn.. Lachen

Het enige wat ik 100% zeker weet is dat het dipje aan de kroonrand ( vooral op rechts) er NIET zat voordat deze ellende begon - het was altijd gewoon glad aansluitend maar.. bij een eerdere 'aanval' ( circa 6 weken geleden) zelfs wat opgezwollen, een beetje vozig zeg maar..

Nee, de hoeven zijn nog niet verdoofd.. kan altijd de DA nog vragen of dat zinvol is. Want... er is een klein stukje dat de paarden moeten overbruggen als ze vanaf de rijbak naar de grote wei gaan en dat doorgangetje hadden ze volledig aan blubber gelopen. Ik had hier al geroepen dat we er nodig iets aan moesten doen: de paarden glibberden en gleden erover, probeerden zelfs zoveel mogelijk aan de wat stevigere zijkanten te lopen..... mijn plan was eigenlijk (toen ze nog op de wei kwamen) om die doorgang uit te graven, zand erin te storten en dan te betegelen.. nu achteraf bekeken zou het natuurlijk kunnen dat Pauli daar aardig 'gezwikt' is.. Verdrietig en er inderdaad een kogelprobleem meespeelt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:58

Jannepauli schreef:
Het enige wat ik 100% zeker weet is dat het dipje aan de kroonrand ( vooral op rechts) er NIET zat voordat deze ellende begon - het was altijd gewoon glad aansluitend maar.. bij een eerdere 'aanval' ( circa 6 weken geleden) zelfs wat opgezwollen, een beetje vozig zeg maar..

..... mijn plan was eigenlijk (toen ze nog op de wei kwamen) om die doorgang uit te graven, zand erin te storten en dan te betegelen.. nu achteraf bekeken zou het natuurlijk kunnen dat Pauli daar aardig 'gezwikt' is.. Verdrietig en er inderdaad een kogelprobleem meespeelt.

Bij hoefbevangenheid zie je meestal na korte tijd een soort van ribbel vanuit de kroonrand in de hoefwand groeien.
Dat ziet er eerst als een soort richeltje of dipje uit en als het halverwege de hoef is uitgegroeid zie je dan een onnatuurlijke knik ontstaan.

Maar wat je verteld over verzwikken ?
2 jaar terug had ik van het ene op het andere moment Quinta op 3 benen staan.
1 voorhoef wilde ze amper belasten.

Nergens een wondje, iets warm of diks te bespeuren.
Op het harde ging het wel iets beter dan op zand want dat was helemaal een ramp.

Na een paar dagen leek de kroonrand ietsjes vol maar ook echt maar een ietsiepietsie.
Mijn vriendin adviseerde de hele koot in te smeren met antiflogistine en dan de koot en kogel te fixeren door een bandage want volgens haar zat daar het probleem. Een fikse kneuzing aan de buitenzijde van het kootbeen.
We hebben een stuk afgezet op het verharde erf en daar heeft Quinta een dikke anderhalve week gestaan ipv. in de wei of de bak.
Nog een week later was ze weer helemaal oke.

Toevallig kwam ik die week in het laatste stukje van de weide en zag dat er een degelijke kunststof prikpaal falikant afgeknapt was op "kogelhoogte" met een glijspoor ervoor. Dat moet met enorme kracht gegaan zijn.
Het bovenstuk was rechtstandig achter het onderste stukje komen te staan, vandaar dat het van een afstandje ook niet direct opviel dat het afgeknapt was.
Hoogst waarschijnlijk is ze vergeleden en met een fikse knal tegen dat paaltje beland met de koot.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:22

Jannepauli schreef:
Afbeelding

Ik zal die van Isabella er even onder zetten ter vergelijk:
Afbeelding

Bij Pauli vind ik de kanteling ook minimaal. Ook geen ruimte tussen hoefbeen en kroonbeen (of hoe heet dat eerst bot), dus geen sinker (vergelijk bij Isabella ... daar is die ruimte groter).
Maar dat je niets ziet op de röntgenfoto, wil niet zeggen dat je paard niet bevangen is. Gelukkig levert niet iedere bevangenheid een hoefbeenkanteling op.

De foto van Isabella's hoef is van alles op te zien, maar daar hoe erg de kanteling ook is op die foto, op het moment van opname was ze niet bevangen (ze had alleen wel een hoefzweer die haar erg zeer deed). En verder nog veel meer dingen die niet 1-2-3 op te lossen trouwens, maar goed, dat is een ander verhaal Bloos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:16

ter vergelijking foto van Image bij de operatie. Voorkant teen is al verwijderd om druk te verlichten. Punt hoefbeen is ontstoken. Onder de punt hoefbeen is een ontsteking te zien (zwart) . Hoefbeen is gekanteld.

Nov 2007
Afbeelding

Dezelfde hoef in mei 2008
Afbeelding
geen ontstekingen meer in de hoef, minder gekanteld, hoefbeen gecurretteerd en schoon.