Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cow_girl schreef:Ik doe sinds kort (dit is de 2e keer dat ik dat gedaan heb) de mest laten onderzoeken door 'Het Woud'.
Ze heeft nog steeds geen eitjes, steeds nog < 50.
Maar nu stond erbij dat er veel eigenaren zijn die hun paard toch nog 1x in het jaar willen laten behandelen tegen lintworm en horzellarven.
Ik heb thuis nog de Equist Pramox liggen, is deze daar goed voor?
En kan ik het zonder bijwerkingen geven? ik lees vaak dat het niet goed gaat als ze dus hoefbevangen zijn....
Isapaardje schreef:Over de hoeven.
Dunne zolen komen normaal niet voor. Maar door een hoefbeenkanteling, drukt het hoefbeen op de zool en wordt de zool dus wel dunner. Als je dan je paard op de zolen laat lopen (iets wat bij natuurlijk bekappen eigenlijk gebruikelijk is; draagrand tot de zool inkorten, want paard loopt op zolen en straal), dan slijt de zool altijd wat af, zeker in zand (denk aan schuurpapier effect). Normale gezonde hoeven, kunnen hier tegen. Zieke hoeven kennelijk niet (althans dat is nu mijn eigen conclusie na maanden gesukkel met dat gevoelig lopen, zonder echt richting bevangenheid te kunnen wijzen). Dunne zolen geven sneller kneuzingen (in zwarte zolen zoals de mijne heeft, niet snel te zien) en die kunnen (als de druk aanhoudt) dus weer tot hoefzweren leiden. Hoewel een hoefzweer ook wel een andere oorzaak kan hebben, komt het meestal voort uit kneuzing (geloof ik).
Jannepauli schreef:Ik heb inmiddels de foto's binnen - hoe zet ik die hier neer ? Ik heb de bestanden als jpg.'s binnengekregen.
Jannepauli schreef:Er zijn al diverse meldingen gemaakt van paarden die door Equest zelfs bevangen raakten.. ik zou geen risico nemen..
Jannepauli schreef:Zo, hier zijn ze dan de plaatjes - helaas wat groot uitgevallen maar dan zijn ze goed te bekijken - ik haal ze later wel weer weg. Ben benieuwd naar jullie reacties, ik laaat het commentaar van mijn DA even achterwege!
Jannepauli schreef:Nou meiden, ik had gehoopt dat de foto's meer aanwijzingen zouden geven maar het lijkt erop dat er eigenlijk meer onduidelijkheden zijn!
Citaat:Als je je vinger langs de kroonrand legt, dan voel je daar inderdaad een kleine dipje ( een soort geultje rondom) .. heb jij daar wel 's van gehoord?
Jannepauli schreef:Het enige wat ik 100% zeker weet is dat het dipje aan de kroonrand ( vooral op rechts) er NIET zat voordat deze ellende begon - het was altijd gewoon glad aansluitend maar.. bij een eerdere 'aanval' ( circa 6 weken geleden) zelfs wat opgezwollen, een beetje vozig zeg maar..
..... mijn plan was eigenlijk (toen ze nog op de wei kwamen) om die doorgang uit te graven, zand erin te storten en dan te betegelen.. nu achteraf bekeken zou het natuurlijk kunnen dat Pauli daar aardig 'gezwikt' is..en er inderdaad een kogelprobleem meespeelt.
Jannepauli schreef: