[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:11

Heel duidelijk verwoord Nado.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:57

Helaas gaat het na alle goede en intensieve verzorging toch weer slechter met mn hafje.
Ze heeft weer een ontsteking aan 1 hoef, de hoef met de behoorlijke kanteling.
We zaten na maanden eindelijk op een half zakje bute per dag, maar dat gaat blijkbaar (nog) niet.

De hoefsmid is zondag langs geweest om dr hoeven te controleren en hij adviseerde om de bute weer tijdelijk te verhogen totdat ze weer goed loopt, om daarna weer voorzichtig af te gaan bouwen.
Dat doen we dan maar en ze zit weer op 2 zakjes bute per dag, ze loopt gelukkig een stuk beter.......maar ik baal als een stekker!

Ik hoop zo dat het tijdelijk is en niet dat we weer terug bij af zijn, want dat geeft weinig hoop voor de toekomst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:29

@cissie :(:) als je terugleest in het topic hebben meerdere hoefbevangen paarden hoefzweren gehad na de acute aanval. Het is dus niet vreemd, want in de praktijk blijkt het meer voor te komen.
Image was het eerste jaar ook geregeld aan de beurt met hoefzweren.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:30

janouk schreef:
@cissie :(:) als je terugleest in het topic hebben meerdere hoefbevangen paarden hoefzweren gehad na de acute aanval. Het is dus niet vreemd, want in de praktijk blijkt het meer voor te komen.
Image was het eerste jaar ook geregeld aan de beurt met hoefzweren.

Volgens de hs was het geen hoefzweer maar een ontsteking van de hb.
Tenminste dat zegt hij......

Als het toch een hoefzweer is, dan zal deze toch anders behandeld moeten worden?
(want nu krijgt ze meer bute, dat lijkt me voor een zweer niet handig).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:19

Heb het allemaal eens goed op een rijtje gezet ,

Ineens een stuk slechter lopen aan 1 voorhoef
Af en toe een dik warm been
Regelmatig zweten
Niet goed in dr vel, lusteloos en om zich heen kijken met een lange sik
Reageert erg wisselend op de verhoging van de bute, ze liep de 2e dag na het verhogen een stuk beter maar nu niet meer

Toen ze heftig bevangen was, liep ze weliswaar slecht, maar ze zweete niet, had geen dik warm been en was ondanks alles niet een pony die met een lange sik rondliep.

Ondanks dat mijn smid zegt dat het een terugval is van de bevangenheid, heb ik mijn twijfels......er klopt gewoon iets niet.
Ik heb me suf gelezen over hoefzweren ( want daar ben ik niet zo bekend mee) en ik verdenk haar er serieus van.
Met name omdat haar teen aan die ene hoef geheel is weggesneden ivm de bevagngenheid en eigenlijk een ingang is voor vuil ect. Of de oorzaak ligt elders (van binnenuit), maar dat weet ik niet.

Ik heb de smid maar gemaild met de vraag of hij niet nogeens kan kijken, kloppen ect, om een zweer echt uit te sluiten.....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:31

Mijn paardje stond tijdens de HB echt te zweten en had een hoge hartslag. Dat kan van de pijn komen. Ook was zijn been wat dikker. Wij dachten ook aan een hoefzweer. Dat was het niet helaas

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:55

Bart is stabiel op 1 half zakje bute per dag! *\o/* *\o/*
In 3 maanden zijn we nog nooit zo ver gekomen. :) Hopelijk blijft hij zo, en dan vooral als hij van de bute af is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:08

piecon schreef:
Mijn paardje stond tijdens de HB echt te zweten en had een hoge hartslag. Dat kan van de pijn komen. Ook was zijn been wat dikker. Wij dachten ook aan een hoefzweer. Dat was het niet helaas

Beiden symptomen, het zweten en het dikke been waren niet aanwezig toen ze vele malen ernstiger bevangen was, maar wellicht verschild dit per ontstekingsaanval?

De hoefsmid heeft de boel weer bekenken enz maar hij sluit een zweer zo goed als uit.
Hij vermoed dat ze op een steentje heeft getrapt waardoor de zool weer behoorlijk geïrriteerd is.
Hij neemt morgen contact op met mijn da om het 1 en ander door te spreken.....
Zijn voorstel tot dusver is om toch de break over ijzers er weer af te halen en haar alleen in het zachte zand van de paddock te laten lopen.
Maar dit wil hij eerst met de da bespreken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:10

ilangok schreef:
Bart is stabiel op 1 half zakje bute per dag! *\o/* *\o/*
In 3 maanden zijn we nog nooit zo ver gekomen. :) Hopelijk blijft hij zo, en dan vooral als hij van de bute af is.

Super zeg, helemaal top!!!!
Hopelijk is Bart op den duur van de bute af.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:06

vandaag gaan we naar een half zakje elke 2 dagen, en als dat goed gaat is hij vanaf volgende week klaar met de medicatie.

bart is ook wel erg blij dat hij weer kan lopen zonder pijn.. hier nog een filmpje voor de geïnteresseerden van een paar dagen geleden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:03

Ons lieve ponietje staat steeds zijn voorbeentjes te ontlasten, dierenarts gebeld, nou kan ik me hier ook melden... Pony staat op n kaal weitje maar kreeg de laatste weken wel strookjes gras erbij, twee keer per dag een plakje hooi en 1x een handje ponybrok, teveel blijkbaar...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:32

Ilangok wat een mooi filmpje.
Super dat hij al zo goed loopt.

Wowamigo beterschap met je ponie

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:53

Dankje! Het viel gelukkig mee, het was echt beginstadium, maar tich geschrokken.

Kan je zon dier nou helpen met n ontgiftingskuur ofzoiets?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:09

Zeker een mooi filmpje van Bart!
Wat fijn dat het zo goed gaat met hem, top.

Met mijn haf gaat het niet zo best, na maanden van vooruitgang zitten wel momenteel in een dip.
De smid heeft vandaag de break over ijzers eraf gehaald om te kijken of ze zonder beter loopt.
Zo niet dan gaan ze er weer onder met een balkje....
De smid heeft me vanmiddag behoorlijk wat moed in gepraat want ik zie het niet meer al te positief in helaas.
Hij hoopt op een tijdelijke terugval maar is ook bang voor een zoolbreuk.
Kortom de wanhoop en stress is weer in alle hevigheid aanwezig.
Daarnaast adviseerde hij een cushing /ppip test te laten maken door de da.
Ondanks dat de eerdere bloedwaarden geen cushing naar boven liet komen lijkt ze gezien alle symptomen van de laatste tijd toch verdacht hiervan.
Ik hoop zo dat het geen cushing is, maar aan de andere kant schept het misschien duidelijkheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:58

:(:) cissie, zo'n machteloos gevoel

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:23

Sterkte Cissie
Heeft het opnieuw maken van foto's geen zin?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:55

Sterkte cissie :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:10

Als ze niet verbeterd de komende tijd dan wel.
Want dan wil ik toch weten of het hoefbeen verder gekanteld is of niet.
Want als dat zo is dan laat ik haar niet verder gaan.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:01

Als iemand nog tips en adviezen heeft graag, ik weet het ff niet meer.
Ik ben gisteren begonnen met podo complex, niet dat dit wonderen zal verrichten maar misschien draagt het wat bij.

Volgende week heb ik contact met de da ivm een bloedafname, hij is momenteel vrij en ik heb liever dat hij dit doet zodat hij dr ook kan zien en beoordelen.
Hij kent dr van de afgelopen periode en zijn collega niet.
Dan stel ik ook voor om eventueel opnieuw foto's te laten maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 06:03

Geen tips, maar wel ee knuffel, omdat ik je wanhoop en machteloosheid voel.

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:33

Cissie; wat onwijs rot :(:) sterkte

Hoe het met hoefbevangenpaardje prutsmuts verdergaat, heb ik geen zicht meer op. Ze is verkocht.
Naar wat de eigenaar heeft verteld, kwam dat niet meer goed (Terwijl ik duidelijk verbetering zag >;) )

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:14

prugelpiet schreef:
Cissie; wat onwijs rot :(:) sterkte

Hoe het met hoefbevangenpaardje prutsmuts verdergaat, heb ik geen zicht meer op. Ze is verkocht.
Naar wat de eigenaar heeft verteld, kwam dat niet meer goed (Terwijl ik duidelijk verbetering zag >;) )

Een hoefbevangen paard verkocht? Wie wil die nou hebben?

Sterkte cissie! Wat een naar verhaal.. Hopelijk komt het goed!

Ik hoorde van de week dat een osteopaat ook veel kan doen voor een bevangen paard. Iets met alles rechtzetten en organen die dan beter zouden functioneren en de afvalstoffen beter zouden afvoeren. Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:28

Ik heb image ook osteopathie laten behandelen, maar pas nadat de actieve aanval over was. Image had zoveel pijn bij de aanval, dat een behandeling echt niet mogelijk zou zijn. Ik zou dat mishandeling vinden op zo'n moment.
Paard hangt naar achteren om de pijn uit de voorbenen te ontlasten. Dan moet je op dat moment niet asn het lijf zitten, vind ik. Maar dat is mijn oordeel gebaseerd op de hoefbevangen paarden die ik heb gezien in praktijk.

Dan hebben ze rust nodig en vooral niets hoeven doen.

na de aanval kan het wel helpen in het herstel.

Een en ander afhankelijk van paard en aanval. Je moet naar je paard blijven kijken. Wat bij de een helpt, kan voor de ander ongeschikt zijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:44

Bedankt voor je reactie :)
Hoe helpt het precies in het herstel, weet je dat?
Mijn pony is weer helemaal gezond wat betreft de HB, loopt inmiddels ook weer voor de kar en onder het zadel. Osteopaat zei dat omdat de gifstoffen dan beter afgevoerd konden worden dat hij misschien zelfs weer op het gras kon.. Lijkt mij erg bijzonder, maar als het zo is zeker wel de moeite waard..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:20

aw sterkte cissie!