[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:58

Ik vind de opmerkingen van de 'alternatievere' bokkers best interessant, maar wat ik jammer vind is dat daardoor bv. mijn vraag van hieronder gewoon verloren gaat. Terwijl ik op de moment wel met een bevangen paard zit, en dit topic een beetje daar voor is ;)

Liene schreef:
Ik ben nog steeds enkel hooi, stro en water aan het voeren. En sinds gisteren heb ik formula4feet gekocht, dus die wil ik beginnen bij te voeren. Ik lees op veel sites dat ze hier lucerne mee mengen (en ook hier in het topic). Zou ik dit dan ook doen ? Wat is juist de reden hier voor (omdat lucerne de hoornproductie stimuleert is het enige argument dat ik vind) ?

Welke lucerne raden jullie aan ? Ik zie dat die van Hartog redelijk veel suiker & zetmeel bevat ? ;)

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:06

F4F is zelf al een lucernebrokje.
Ik zou dan eerder gaan kiezen voor een grashaksel om het te mengen, dan lucerne.
Grashaksel bijv. Aspero van Agrobs.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:10

*Vind ik ook, IP.

Als iedereen elkaar nou eens lekker in de waarde laat, en mensen geen mening opdringt (zowel regulier als alternatief) blijft het misschien leerzaam en interessant. Anders moet iedereen in een apart hokje duiken om over HB te kunnen praten, terwijl er juist zoveel verschillende manieren zijn, ook combinaties ván... *

Normale modus weer aan: @Tjee, mooi om te zien hoe de hoeven afgroeien.
Bij sommige paarden is er wel degelijk bewegingsverlies (minder expressie) maar als jouw arts in Bodegraven jou verzekert dat het helemaal goed gaat komen kan je daar wel op vertrouwen. Fijn dat de hoeven zo goed groeien!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:22

Liene schreef:
Ik vind de opmerkingen van de 'alternatievere' bokkers best interessant, maar wat ik jammer vind is dat daardoor bv. mijn vraag van hieronder gewoon verloren gaat. Terwijl ik op de moment wel met een bevangen paard zit, en dit topic een beetje daar voor is ;)

Liene schreef:
Ik ben nog steeds enkel hooi, stro en water aan het voeren. En sinds gisteren heb ik formula4feet gekocht, dus die wil ik beginnen bij te voeren. Ik lees op veel sites dat ze hier lucerne mee mengen (en ook hier in het topic). Zou ik dit dan ook doen ? Wat is juist de reden hier voor (omdat lucerne de hoornproductie stimuleert is het enige argument dat ik vind) ?

Welke lucerne raden jullie aan ? Ik zie dat die van Hartog redelijk veel suiker & zetmeel bevat ? ;)

kun je het niet mengen met een handje zemelen?
Een handje kan geen kwaad,een beetje vochtig maken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:48

Liene schreef:

Liene schreef:

Ik voer lucerne van Subli, deze bevat geen melasse en mogen ze dus gewoon hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:50

Waarom voeren jullie er iets bij? Voor de structuur?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:00

Liene schreef:

Ik voer Hartog luzerne bij en suiker en zetmeel is bij elkaar opgeteld 10 %, kan dus veilig. In bijv Safe and sound zit iets meer.
Ik heb gezocht voor je bij Subli en op voer vergelijk maar ik kan daar gegevens vinden hoe hoog te suiker/zetmeelgehalte bij elkaar is. Die waarden zijn niet opgegeven.
Ik voer luzerne bij omdat mijn hooi erg laag in ewitten is,

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:03

Als jullie het gezellig kunnen houden en de mensen die proberen op te dringen eenvoudigweg te negeren dan is het voor mij geen enkel probleem om het alleen bij dit topic te houden.
De uitkomst moet gewoon zijn dat dit topic dezelfde fijne sfeer terugkrijgt die het een tijdlang heeft gehad, waarbij iedereen met respect voor de ander reageert. Er moet geen discussie gaan ontstaan over regulier vs alternatieve geneeswijze, dat is hier off topic.
Als er problemen gebruik de temknop dan of stuur mij of Gast8253 een pb.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:16

Liene schreef:

Liene schreef:

Ik voer ook luzerne van hartog.... Mijn paard doet het daar goed op! Geef 1 voerschep per dag. En dat is ongeveer 300 gram, maar dat kan ik morgen wel even voor je checken!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:22

Ik wil ook nog heel graag even inhaken op het alternatieve/reguliere circuit. Ik heb met Indiana ook alles geprobeerd, regulier, alternatief, holistisch, op die manier heb ik haar leven met 5 en een half jaar kunnen verlengen.
Als je in het reguliere circuit vastloopt ben je vaak zo wanhopig dat je alles wel wil proberen. Als ze mij op dat moment hadden gezegd een dag op de kop te gaan staan, dan had ik dat met alle liefde gedaan.

Het steekt mij enigszins dat er wordt gesuggereerd dat het allemaal zo simpel is, want dat zou betekenen dat ik het helemaal fout heb gedaan (en dat kan en wil ik niet geloven).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:32

Helemaal nix heb jij fout gedaan, Romeo. En de weldenkenden en envaringsdeskundigen onder ons weten ook wel dat het niet zo simpel is. Ik ga zelf maar proberen degenen die vinden dat het wel zo simpel is te negeren. Behalve wanneer er geroepen gaat worden dat de reguliere methode niet toegepast moet worden, zoals pijnstilling/ontstekinsremmer/het juist beslag.

Want dat brengt schade toe aan de paarden van degenen die hier in de toekomst helaas, maar ongetwijfeld, informatie gaan zoeken.

Dat is misschien wel het probleem: mensen die regulier laten behandelen staan soms best open voor 'complementaire' therapie. Andersom zijn de 'alternatieven' te vaak tegen de broodnodige medicatie, omdat:

het chemisch en dus 'giftíg' is
Omdat d.a.'s er 'alleen maar op uit zijn facturen te schrijven
Omdat er aan symptoombestrijding wordt gedaan i.p.v. de zogenaamd diepere oorzaak aan te pakken, wat die oorzaak dan is, daar hebben ze als leken ook al hun antwoord op klaar............

Dus: zolang het niemand schaadt, mogen ze van mij roepen wat ze willen, maar als nieuwelingen daardoor op het verkeerde spoor raken dan ga ik terugroepen, of beter nog een mod roepen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:41

Ik snap even het onderwerp van het topic niet, en de regels die ernaast blijken te hangen.......

Waar gaat het hier nu om? Om de paarden toch? of de één nu kiest voor een holistische pijnstiller of reguliere pijnstiller , maakt toch niet uit? Als het het paard helpt, is toch het belangrijkste?

Mocht dit topic specifiek zijn voor regulier, zou het prettig zijn dit in het topic te vermelden.
Maar het lijkt mij dat dat de issue niet is.

Het topic zegt Centraal topic over hoefbevangenheid.
Dat betekend dat alles open is om over ervaringen/methodes/voeding/oorzaken/onderzoeken/enzenz hier besproken kan worden.

Mocht het anders zijn, dan zal dat toch duidelijker vermeld moeten worden.
Er is nog steeds veel onduidelijk over HB en de oorzaken hiervan.
Iedereen probeert hierin de oorzaak te achterhalen/ wetenschappers/artsen/regulier/alternatief/holistisch!
Echter heeft iedereen lijkt mij hetzelfde doel!
Het paard weer gezond krijgen..........
Niet voor de ego van de mens, maar voor de vreugde van de paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:43

romeorowan schreef:
Ik wil ook nog heel graag even inhaken op het alternatieve/reguliere circuit. Ik heb met Indiana ook alles geprobeerd, regulier, alternatief, holistisch, op die manier heb ik haar leven met 5 en een half jaar kunnen verlengen.
Als je in het reguliere circuit vastloopt ben je vaak zo wanhopig dat je alles wel wil proberen. Als ze mij op dat moment hadden gezegd een dag op de kop te gaan staan, dan had ik dat met alle liefde gedaan.

Het steekt mij enigszins dat er wordt gesuggereerd dat het allemaal zo simpel is, want dat zou betekenen dat ik het helemaal fout heb gedaan (en dat kan en wil ik niet geloven).

jij hebt niets fout gedaan! :(:)
Hoefbevangenheid is alles behalve simpel....en de gevolgen ervan(of andersom..) allerminst(IR,EMS...enzo)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:47

DubbelDun schreef:
Niet vergeten dat er zo'n handig rolwieltje op je muis zit ;)

Of je vijandenlijst dan krijg je van bepaalde personen geen tekst te zien. ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:50

@Romeorowan, je hebt niets fout gedaan, het is logisch dat je alles probeert. Wat het probleem werd in deze discussie die echt al heel lang hand in hand gaat met wat alternatief en regulier met respect naar elkaar dat er teveel in twijfel werd getrokken zoals bijvoorbeeld granen en gras eten, heeft dus niets met t alternatief te maken, maar met niet willen lezen van alle ervaring die hier op het topic is, dan ga ik er tegenin.
Mijn paard was ook een uitzondering (secundaire HB) , dat geeft mij dan ook niet het recht om te gaan roepen ja maar bij mijn paard maakte gras en graan niet uit, want natuurlijk maakte dat ook voor haar uit. Ze stond in principe eigenlijk altijd al op een HB dieet vanaf haar geboorte juist omdat ze tot een gevoelig ras behoorde. Bij een HB paard ga je niet adviseren gras en graan te eten.
Als ik mijn paard had kunnen redden dan had ik het gedaan.
Mijn PPID paard is (nog) niet IR en gelukkig ook nog nooit bevangen geweest, dit hoop ik zo lang mogelijk zo te houden door zo goed mogelijk management.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:04

ThePast03 schreef:
Als jullie het gezellig kunnen houden en de mensen die proberen op te dringen eenvoudigweg te negeren dan is het voor mij geen enkel probleem om het alleen bij dit topic te houden.
De uitkomst moet gewoon zijn dat dit topic dezelfde fijne sfeer terugkrijgt die het een tijdlang heeft gehad, waarbij iedereen met respect voor de ander reageert. Er moet geen discussie gaan ontstaan over regulier vs alternatieve geneeswijze, dat is hier off topic.
Als er problemen gebruik de temknop dan of stuur mij of Gast8253 een pb.

Slaat dit nou op mij :?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:08

van mij mag regulier en alternatief hier best samen blijven gaan en in mijn beleving ging dat tot voor kort ook prima,
ik heb respect voor ieders eigen manier van paarden houden en ben ook oprecht geïnteresseerd in de denkwijzen en behandelmethoden van de diverse mensen.
Juist die diverse benaderingen maken dit topic zo interessant en leerzaam.

Waar ik me wel aan irriteer en waar in mijn ogen ook best wat van gezegd mag worden door de andere topicgenoten is als andere mensen hun mening en behandelwijze willen gaan opdringen als zijnde de enige juiste.
Daarnaast vind ik het storend dat er "uit luiheid" niet de moeite wordt genomen om jezelf in de ziekte te verdiepen maar vervolgens wel de andere topicleden te bestoken met one-liners en quiz-vragen.

Ik wil dus graag uitleg hebben van mensen die hun paard op de alternatieve manier behandelen, ik wil weten wat het effect was op korte termijn en of het daadwerkelijk heeft geholpen op lange termijn.
Waarom ze het zo doen en wat hun reden is om het niet regulier te doen.

Ik heb Singasong ook puur uit interesse gevraagd om de methode aan mij uit te leggen die zij hanteert,
wat haar ideeen hierachter zijn en waarom zij denkt dat de reguliere methode niet juist is en waarom ze er zo fel op tegen is.
Zolang mensen elkaar niet hun eigen mening opdringen vind ik dat daar best een discussie uit voort mag vloeien, zolang het maar netjes en met respect gaat.
Reclame maken voor een bepaalde site om zieltjes te winnen vind ik daar dus niet in passen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:16

Even voor de goede orde, mijn berichten gaan niet over individuelen. Als het op iemand specifiek zou gaan ontvangt diegene een privebericht van mij. Voel je dus niet persoonlijk aangesproken als je geen reden hebt om jezelf aangesproken te voelen.

Verder is dit jullie topic en mogen jullie aangeven wat voor jullie het fijnste is. In principe mag iedereen hier posten die on topic blijft, maar als blijkt dat mensen zich onprettig gaan voelen in een topic wat al zo lang heel fijn is verlopen dan ga ik kijken naar alternatieven waardoor iedereen zich prettig kan blijven voelen.

Ik stel voor dat we vanaf hier gewoon proberen om een doorstart te maken en deze fase achter ons te laten. Mocht blijken dat het toch niet wil werken dan kijken we weer verder.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:18

lolclub schreef:
Ik denk dat als je A zegt dat je ook B moet zeggen..
Het IR topic doorlezen heb ik al gedaan (grotendeels) en ik ken het verhaal van de fjord van Superroos.
maar nogmaal.. jij meld je in het HB topic met de bewering dat je HB en IR kunt genezen/voorkomen door (om te beginnen) de alvleesklier te reguleren en ik wil alleen maar weten hoe je dat doet.

De alvleesklier (als daar de oorzaak ligt!) kan op verschillende manieren behandeld worden. Bijv. met Glucobalance van Phytonics maar ook met homeopatisch medicatie. Homeopatische medicatie is voor ieder paard verschillend. Niet alle paarden hebben bijv. dezelfde potentie nodig.

Ik heb me overigens al eerder in dit topic gemeld ;)

Citaat:
die laatste zin steekt me want dat heb ik namenlijk niet gezegd.
Ik vind alleen één geval van genezing geen bewijs omdat dat inderdaad kan berusten op toeval.

Stel ik vertel je mijn ervaring(en). Dat is dan 1 ervaring er bij, maakt dat voor jou verschil? Tis nog steeds geen wetenschappelijk bewijs.

Citaat:
Maar goed, andere vraag...
is jouw paard IR of heeft hij EMS ?
en zo ja, hoe behandel je hem/haar en wat voor resultaat heb je ermee ?

Ja, mijn paard heeft IR gehad en is daar van genezen. In eerste instantie behandeld met homeopatisch medicatie en nabehandeld met 2 potten Glucobalance.
Maar er waren meer organen die niet naar behoren functioneerden en die zijn tegelijkertijd behandeld.

Vorig jaar was mijn Haflinger volgens een reguliere arts aan 4 voeten hoefbevangen. Moest meteen op rantsoen en mocht geen gras meer. Kreeg een tas vol pijnstillers mee (waar ik op dat moment heel blij mee was en ik hem ook heb gegeven) en ik moest er rekening mee houden dat hij nooit meer op het gras mocht of met graasmasker.
Omdat ik zelf mijn twijfels had over de HB heb ik mijn therapeute laten komen en zij kon niets vinden van HB. Wel totaal iets anders wat helemaal niets met HB te maken had maar wel dezelfde symptomen gaf. Hij is daar voor behandeld en een week later stond hij weer op het gras.
Achteraf is er nooit iets zichtbaars gevonden dat hij hoefbevangen is geweest. Geen verbrede witte lijn of ringen op de hoeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:20

Heb je dan geen foto's laten maken? Dan had je het zeker geweten of het nu wel of geen hb was. Wat ik me trouwens afvraag is wanneer weet je of je paard geen ir meer heeft? Laat je dan op verschillende momenten bloed afnemen? Ik heb trouwens in je profiel gekeken. Erg gaaf paardje heb je, maar ik vind dat ie op de foto nog wel vrij zwaar oogt. Ben wel benieuwt hoe hij er nu uitziet eigenlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:23

Wat had hij/zij dan, als het totaal niets met hb te maken had??? Maar er toch zo op leek????

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:35

capopjekop schreef:
Heb je dan geen foto's laten maken? Dan had je het zeker geweten of het nu wel of geen hb was. Wat ik me trouwens afvraag is wanneer weet je of je paard geen ir meer heeft? Laat je dan op verschillende momenten bloed afnemen? Ik heb trouwens in je profiel gekeken. Erg gaaf paardje heb je, maar ik vind dat ie op de foto nog wel vrij zwaar oogt. Ben wel benieuwt hoe hij er nu uitziet eigenlijk.

Nee, was volgens de DA helemaal niet nodig want het was zo klaar als een klontje volgens haar. Beeld wat hij gaf tijdens het lopen (strompelen) en zijn overgewicht was blijkbaar genoeg.

Wanneer de balans in het lichaam tussen alle organen weer in orde is kan het lichaam weer normaal functioneren en verdwijnen de symptomen.

Hij is nu wat afgevallen maar nog steeds te zwaar helaas. Geloof me, ik doe er alles aan wat ik kan ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:36

mysa schreef:
Wat had hij/zij dan, als het totaal niets met hb te maken had??? Maar er toch zo op leek????

Reumatische aandoening wat vooral in zijn voorhand (schouders) zat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:38

En hoe kwam de therapeute daarachter dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:41

mysa schreef:
En hoe kwam de therapeute daarachter dan?

M.b.v. de Lecherantenne.