Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:24

Safiera _-:( Maar ik snap nu je redenatie. Zijn rechterachterbeen zat op dat moment nog muurvast (ernstig verkleefde spieren aan die kant) Daarom maakt hij met dat been een rare beweging en kan hij er moeilijk nog mee dragen. Eigenlijk is RA zijn sterkere been, LA is van oorsprong z'n stuwende been. Omdat RA kapot is (daar heeft hij het meeste mee gecompenseerd) zal dat denk ik ook wel effect hebben op hoe hij z'n achterbenen en dus -voeten beweegt?

Op het asfalt draaft hij helemaal niet. Dan tölt hij. Want ik heb een gangenshet :Y)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:30

Wat moet je dan eigenlijk precies doen met de hoef, om van een teen-lander een zool-lander of zelfs een hiel-lander te maken?
Zal waarschijnlijk niet zo 1 2 3 gebeuren, maar hoe pak je het aan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:38

hestejente schreef:
Safiera _-:( Maar ik snap nu je redenatie. Zijn rechterachterbeen zat op dat moment nog muurvast (ernstig verkleefde spieren aan die kant) Daarom maakt hij met dat been een rare beweging en kan hij er moeilijk nog mee dragen. Eigenlijk is RA zijn sterkere been, LA is van oorsprong z'n stuwende been. Omdat RA kapot is (daar heeft hij het meeste mee gecompenseerd) zal dat denk ik ook wel effect hebben op hoe hij z'n achterbenen en dus -voeten beweegt?

Op het asfalt draaft hij helemaal niet. Dan tölt hij. Want ik heb een gangenshet :Y)

Ik schaam me :') Leuke gangenshet heb je hoor :))
Maar hij loopt nog wel rond dus? Klinkt heftig, verkleefde spieren en zo. Komt zoiets 'goed'?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:09

Euhm gisteren liep hij nog gewoon rond ja. Die spieren zal altijd iets zijn om bij te houden, als je er niks aan doet komt 't terug. In die zin is het chronisch, maar wel onder controle. Dus regelmatig masseur erbij. In de rechterkant van z'n lichaam (achterbeen en rug met name) waren de spieren zo verkleefd dat er niet meer goed bloed bij kon. Het was ook erg pijnlijk voor 'm toen het los werd gemaakt (dat ging ook niet in één keer, bij de derde behandeling was het ergste achter de rug. Hij heeft toen een tijdje gelopen alsof hij een houten been had) Hij moet 't al een tijdje gehad hebben voordat ik 'm kocht, ik kende 'm alleen maar met pijn en het was erg fijn om te zien hoe hij opknapte. Dan merk je maar weer hoe veel een lichaam kan hebben, ook bijvoorbeeld toen z'n schedel werd uitgedeukt merkte je zo'n enorm verschil.

Safiera

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:02

Schedel uitgedeukt?!? Sorry, beetje heel erg offtopic nu. Misschien via pb verder praten? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:36

Cranio-sacrale huppelepup. Schedelbotten kunnen ook bewegen (wist ik ook niet)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:52

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:05

Arabesk schreef:
Omdat de zool aangeeft waar het hoefbeen zit en het hoefbeen wil je min of meer parallel met de grond hebben.

Het langer laten van de hoefwand aan de áchterkant van de voet (= hielen) is zinloos, wat wil je er mee bereiken? Je krijgt eerder een onnatuurlijke stand, omdat het paard als het ware op hakjes loopt. Je kunt altijd wel 2 mm laten staan ofzo, maar echt geen centimeters. De hoefwand is ook totaal niet flexibel dus als je die te lang laat, dan help je ook al het hoefmechanisme om zeep.

zoiets?
Afbeelding

of is in "dit geval" hielen toch wat beter?
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:08

Ireen_ schreef:
Wat ook interessant is.. Mijn paard had de neiging tot toonlanden in stap, sinds zij op een voorijzertje staat en haar hielen daar mee iets minder laag zijn, landt ze keurig vlak.. ik kan niet verklaren waarom, maar dit is toch eigenlijk tegengesteld aan wat de nb ers beweren?

jep, afhankelijk van de stand van het been en voet hebben sommige paarden nu eenmaal meer hiel nodig dan andere.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:51

S_en_Z schreef:
[BEH] mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Kunnen jullie iets voor deze TS bedenken..?

Ik vind de hoefjes en tenen erg lang.. of ligt dat aan mij?

Als dat zo is ligt 't ook aan mij. Vooral het linkerachterhoefje vind ik er gek uitzien.
Ik zie dat singasong in dat topic al heeft geschreven wat ik zou willen zeggen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:07

Ik las het net ja :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:18

Het lijkt mij eigenlijk wel een idee, als toch het topic gepimpt gaat worden, om ook dit soort dingen te gaan doen voor zover we dat niet al deden? Dus als iemand ergens een interessant topic vindt, of een topic over een onderwerp waar je weinig van weet en waar je meer info over wil om dat hier te bediscussiëren? Als voorbeelden zeg maar. Is dat wat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:22

HJ , goed idee .... Er werd eerder al een betere t.titel aangedragen ..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:13

Lijkt mij ook wel een hele goede inderdaad :j als we dat terug kunnen koppelen ook naar diegene (zodat diegene ook wellicht interessante informatie kan terughalen) zou helemaal top zijn.

ik ga daar bijv niet reageren, te weinig verstand van. Maar vind het wel heel interessant om hier een discussie erover te voeren, daar is DAT topic weer niet voor bedoeld. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:31

Mee eens, S_en_Z.

Toen ik de OP las uit dat topic, dacht ik nog dat het mee viel. Kende ook een shet (andere pony's overigens ook) die wat roteerde bij het wegzetten achter. Hoeft absoluut geen probleem te zijn, hoge sport is misschien af te raden, maar normale training gaat prima er mee.

Alleen zet dit beestje wel heel scheef weg. Zo erg, dat de hoef raar gaat vormen. Ergens is dit natuurlijk, en loopt het op dit moment het makkelijkst voor de pony. Ik beledig toch niet weer per ongeluk een IJsco? :P
Imo staat ze scheef op d'r voeten vanuit het hele been. Denk dat dit alleen (gedeeltelijk?) te corrigeren was geweest op het moment dat de groeischijven in de benen nog niet dicht waren. Wanneer het veulen net geboren is dus.

Wat ik er nu mee zou doen was waarschijnlijk met goede chiropracter naar kijken óf het ergens hoger in het lijf nog wat recht te zetten valt.
Ik geloof persoonlijk niet dat dit helemaal te corrigeren valt, maar alle kleine beetjes 'losser' helpen.
Een ijzertje er onder zou ik ook doen (tegen het heel erg extra slijten door de rotatie). Alleen zou ik dan willen dat het ijzer er scheef onder wordt gezet, zoals de pony nu zelf al loopt. De voeten recht maken en er zo een ijzer onder gooien is (lees weer: imo) vragen om ongelukken of blessures.
Als mijn benen/voeten scheef zijn gegroeid, en ik dus op de buitenkant van m'n voeten loop, gebeuren er twee dingen:
- Schoenen die mij 'recht' ten opzichte van de grond zetten, zullen héél snel heel scheef afslijten door het gewicht wat toch op de buitenkant komt.
- Daarnaast krijg ik ongelofelijke pijn in mijn voeten, benen en de rest van m'n lichaam. Geforceerde standcoorrectie is gewoon niet mogelijk wanneer de botten niet meer groeien. Spieren kunnen zich aanpassen, botten of gewrichten die krom gegroeid zijn niet.

De lange tenen is wel iets om te bekappen, de scheefstand (voor mij) dus niet. Vergelijk het maar weer met een mens, een scheefstaande voet moet ondersteund worden, zodat de druk van de bodem over een zo groot mogelijk oppervlak wordt verdeeld. Recht zetten, en dus alleen op het buitenste randje lopen is dus niet goed. (In beeldend voorbeeld 'zweeft' de binnenkant van de hoef dan. Dit kan in de praktijk niet, dus zal je een houding forceren, met slijtage, spier- en gewrichtsaandoeningen enz. tot resultaat.)

Ben bang dat voor TS van dat topic dat dit een geval van 'kat in de zak gekocht' is. :\

Oeps, toch weer een erg lange post. Thx iig voor degenen die 'm helemaal gelezen hebben. Ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken. Mijn visie is gebaseerd op de menselijke (kinder-) revalidatie, heb het een en ander gelezen :o (denk aan correctie klompvoetjes bijv.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:35

En wat vind je van het voorstel in dat topic om de pony wat binnendoor te laten zetten?

Ben het er overigens helemaal mee eens dat als je al wat gaat corrigeren je dat moet doen waar de oorzaak van het probleem zit. Heel vaak is dat toch niet de hoef, denk ik.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:47

Ik denk dat het met deze pony een cirkel-verhaaltje (geworden) is, mét 'n kip-ei verhaal. :')
TS heeft hem op de paardenmarkt weg, daar staan regelmatig pony's bij waarvan ik me afvraag of die al eens een smid van dichtbij gezien hebben.
Slechte hoefverzorging kan leiden tot scheefheid die op latere leeftijd niet meer te corrigeren is.
Andersom kan een scheef lichaam (door een val bijvoorbeeld) leiden tot het scheef belasten van de hoeven.
Duidelijk is in ieder geval dat de pony niet alleen scheef afslijt (wat niet eens 'n 'probleem' hoeft te zijn als je de stand gewoon respecteert) maar ook enórm lange tenen heeft, waardoor hij niet eens de kans krijgt om enigzins normaal af te wikkelen.
Weg van de minste weerstand is dan maar de zijkant, en aangezien het dier sowieso al scheef is wordt dat op deze manier in stand gehouden.

Ik heb TS voorgesteld om foto's hier te plaatsen en wellicht advies te krijgen wb een goede smid in haar omgeving.
Standcorrectie op deze leeftijd doet meer kwaad dan goed, maar er moet echt 'n kilometer teen vanaf, denk dat dat al héél veel doet voor dit beestje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:49

Zijn de groeischijven op 3 jarige leeftijd dan al helemaal gesloten? Ik dacht dat het langer duurde tot paarden uitgegroeid zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:53

Niet alle beenderen zijn tegelijkertijd uitgehard (hoe noem je dat :+ ) Benen dacht ik met een jaar of 2 en de rugwervels veel later.

Gimli, eerst was het een meter en nu al een kilometer teen... arme pony :P

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:54

Ik had daar ergens 'n handig plaatje van.. zoekzoekzoek.. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:55

Ik denk dat ik weet welk plaatje jij bedoelt. Zoek jij maar, ik wacht wel :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:57

Daar istie dan:

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:01

Die ja. Als je 'm goed bewaart voor een volgend topic over bijna 250 paginas :+ moet hij daar maar in de OP vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:15

Dat plaatje staat al járen in mijn profiel :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:17

hestejente schreef:
En wat vind je van het voorstel in dat topic om de pony wat binnendoor te laten zetten?

Binnendoor zetten zou ik absoluut nooit doen. Is mijns inziens alleen maar meer corrigeren (het dus de andere kant op scheefzetten) en erg ongewenst.

@Gimli: ik ben het met je eens wat betreft kip-ei en van de tenen. Die zijn te lang, en dat kan idd voor rare afwikkeling zorgen. Toch denk ik dat deze pony een extreem geval is, en je geen groot verschil mag verwachten van het proportieëren van de teen. Ik hoop dat ik het mis heb overigens. Meende dat TS schreef dat herhaaldelijk normaal laten bekappen geen resultaat oplevert (nouja, dit zoals het nu is dan).

Enne, bedankt voor de illustratie :) Was waar ik op doelde mbt standcorrectie bij jonge veulens.