[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:46

Heb hier al weer even niet gepost! Er zijn (helaas voor de zieke paardjes) weer veel mensen bijgekomen! Toch weer een slechte periode in het jaar misschien? Sterkte allemaal!

Mijn pony kreeg ook weer een wat harde manenkam. Hij staat nu op stal (ivm mok van vriendje), dat is voor hem op het moment niet zo verkeerd. Ik kan zijn eten zo toch wat beter controleren dan in de wei/paddock. Het is ongelofelijk wat ze nog van een kale bodem kunnen halen!

randie schreef:
MIJN VRAAG: is het mogelijk dat in een paar dagen een paard hersteld van niet kunnen lopen tot een paard
wat eigenlijk bijna weer goed loopt?

Ja, dat kan. Mijn pony werd vorig jaar bevangen. Op zijn meest slechte been liep hij toen helemaal niet. Hij schuifelde op drie benen rond. Ik heb hem toen meteen heel schraal gezet (alleen oud hooi en water), na een paar dagen liep hij weer helemaal goed op zachte bodem. Harde bodem heb ik pas na weken weer geprobeerd, daar was hij toen ook niet meer gevoelig op. Het is volgens mij meer uitzondering dan regel, maar het komt dus wel voor!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:00

Randie: ja volgens mij kan dat ook, maar ik geloof niet dat dat betekend dat de HB over is. Indiana's ziektebeeld heeft een aantal maanden heel erg geschommeld.

Over de manenkam. Indiana heeft een jaar over 9 een enorme speknek gehad. Altijd overdreven aanwezig en soms echt zo hard als beton. Menig hengstenhouder zou jaloers geweest zijn. Iedereen prikte ook altijd in haar nek om mij vervolgens even op het feit te wijzen dat dat heel erg ongezond was. Ja dat wist ik ook wel maar het was in de 9 jaren een onmogelijke opgave gebleken om haar af te laten vallen.
Ik heb op advies van dierenarts een hele tijd vit.E en selenium gegeven, maar dat deed niks.
Pas na een week of 10 magnesium is haar speknek afgenomen en nu is de manenkam heel mooi soepel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:08

romeorowan schreef:
Randie: ja volgens mij kan dat ook, maar ik geloof niet dat dat betekend dat de HB over is. Indiana's ziektebeeld heeft een aantal maanden heel erg geschommeld.

Mee eens! Het betekent niet dat de processen in het lijf dan meteen klaar zijn. Imo geeft het verminderen van de kreupelheid alleen aan dat de druk in de voeten afneemt. En dat kan in korte tijd. Je paard is dan nog wel altijd bevangen, daar moet je dan ook nog een tijd naar behandelen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:23

ok duidelijk, de smid geloofde het niet dat hij bevangen was..Alleen hij heeft hem van de week niet gezien hoe hij erbij stond. Even duimen en het bloed afwachten dus maar!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:03

Isapaardje schreef:
xxmyrtheexx schreef:
Ik hoop eigenlijk dat het een hoefzweer is, want dan kan ze het er gewoon uitsnijden

Tja ... dat dacht ik vroeger ook altijd, maar daarmee heb ik kennelijk dus steeds de pech dat dit bij Isabella NIET kan. Vorig jaar al niet (noch door bekapper, noch door DA) en ook dit jaar niet.
Terwijl op foto de plek perfect te zien was !!! ... maar hij zat zo dicht bij het hoefbeen, dat de kans op zeer ernstige complicaties te groot was (hoefbeen door de zool).
Dus viel er weer niets te snijden of weg te halen Verdrietig
Hij moet er vanzelf uit en dat duurt dus lang ... het blijft pijnlijk, hoewel ze haar voet wel weer belast, maar echt draven of lekker vlot doorstappen, kan ze nog steeds niet.

hmm dat is idd minder.. ik hoop niet dat het bij mijn paard zo is. De DA komt zometeen nog en dan gaan we röntgenfoto maken en dan kunnen we kijken wat er precies is en dan kunnen we verder handelen. Ik hoop echt niet dat het hoefbeen verzakt is, want dan hebben we een nog groter probleem. Maar goed, het is nog even wachten op de DA, ik laat jullie nog wel weten wat de uitslag is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:28

Mirthe: succes!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:33

Dankje, de DA is er nog steeds niet, maar ze zijn hier niet zo goed in optijd komen. Ik zal haar zo anders nog wel even bellen, want het duurt nu wel erg lang.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:47

Myrthe
succes met de VA en de foto's zo. Wachten is dan al helemaal een drama, als je zo graag wilt weten hoe de hoef er van binnen uitziet. Ach gut

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:52

Gelukkig ging het al wel beter met mijn paardje als vanochtend, maar aangezien de DA thuis een katje had liggen die met spoed geopereerd moest worden na een auto ongeluk, kon ze hem alleen een injectie geven en worden de foto's morgen gemaakt. Nog even afwachten dus.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:33

Oeeehhh ik ben zo BOOS. Paardje liep echt heel erg goed, dus volgens de staleigenaren niks aan de hand. Hup mijn zusjes paard er weer bijgegooid en ze hebben al een gek lopen rennen...Vreemd he dat hij zo goed loopt met 4 zakjes pijnstillers per dag Boos! ..

Ze waren beide zeik nat, dus ik naar de eigenaren gegaan vriendelijk gemeld dat ik daar niet zo blij mee ben.
Antwoord: ZE hebben NIET Gerend..
Ik: volgens mij wel ze zijn beide zeik nat en myrte heeft ze zien rennen.
Ik uitgelegd waarom hij zo goed loopt en waarom het niet slim is.
Ga ik verder even myrte helpen maar haar paard, draai ik me om kijk ik richting het padock.
Weg paard. Hadden ze hem op stal gezet!

En ik durfde hem niet weer buiten te zetten...
Dalijk komt de da..Die kwam sowieso voor de check.Hopelijk valt het mee

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:38

wat kost het bij jullie om foto`s te laten maken van de hoef? mijn pony is flink hoefbevangen en nu wil ik foto`s laten maken van de hoef om te zien hoe de HB de hoef aangetast heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:54

@ randie Frusty Boos!
sommige mensen Duivel Ik hoop dat je paardje er niets aan over houdt. Ach gut

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:10

naomi_s schreef:
wat kost het bij jullie om foto`s te laten maken van de hoef? mijn pony is flink hoefbevangen en nu wil ik foto`s laten maken van de hoef om te zien hoe de HB de hoef aangetast heeft.

een half uurtje geleden zijn bij mij de foto's gemaakt - vier foto's 120 euro

Heb helaas nog geen uitslag.. het apparaat dat de casettes moest ontwikkelen weigerde dienst. Ze sturen me hopenlijk vanavond of morgenochtend de foto's per mail toe.

Na het foto's maken gaf Pauli een demootje 'hogeschool-lopen'.. jemig, die ging aan de rennert! Ze was super-braaf met het foto's maken maar vond het kennelijk toch wel zo éng dat apparaat dat ze nadien in de bak ging bokken, springen en vol galopje rennen. Tsss... de assistente zei enigzins droog "Goh, ze loopt toch niet zo slecht hé.."!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:08

hopen op een goede uitslag voor pauli! ik duim voor je!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:47

Bij mij zijn ook vanmiddag röntgenfoto's gemaakt (geen idee hoeveel het gekost heeft) en godzijdank was alles (afgezien van de lichte artrose) in orde. Mijn paard had geen hoefbevangenheid maar een hoefzweer. De dierenarts heeft het opengesneden en er kwam wat troep naar buiten zetten, vond Amiro trouwens niet zo prettig! Het was nogal pijnlijk en hij werd helemaal onrustig terwijl hij normaal heel rustig is, maarja ook wel begrijpelijk. De DA heeft er een verbandje omheen gedaan en komt over 2 dagen terug voor controle. Hij heeft ook nog een spuit gekregen met medicijnen. Alleen moest de DA de naald er een aantal keer in prikken, omdat Amiro donders goed wist wat er ging gebeuren en alles dus helemaal aanspande.
Als ik geluk heb, kunnen volgende week de hoefijzers eronder en kan ik weer rustig beginnen met rijden.

Fijn dat de DA die we de vorige keer hebben gehad, omdat onze eigen DA op vakantie was, ook even zo goed had onderzocht (sarcastisch bedoeld), dan had hij misschien ook gezien dat het een hoefzweer was ipv hoefbevangenheid en dan had ik al weer op hem kunnen rijden. Het is ook een beetje de schuld van de HS geweest, want die heeft de hoeven tekort bekapt. We waren toch al niet zo tevreden over deze hoefsmid, dus we gaan een andere zoeken.
Hopelijk gaat het snel weer beter met Amiro.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:04

naomi_s schreef:

Ik betaalde op de kliniek 30 euro voor de eerste foto, en 20 euro voor de tweede foto.
Ik kreeg de foto's mee (afdruk, digitaal bestanden houden ze zelf).
Deze kosten zijn excl. BTW en consult/onderzoekskosten.
Ik weet niet precies hoe hoog die waren, aangezien ik er ook nog een uitgebreid bloedonderzoek bij had zitten. In totaal was ik voor dit alles iets van 150 euro kwijt (incl. btw)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:31

Nou Mirthe hartstikke fijn. Een hoefzweer is ook niet leuk, maar vele malen beter dan hoefbevangenheid.

Jannepauli: ik hoop dat jouw foto's ook zo positief uitpakken.

Randie: Dat is balen zeg. Hopen dat er geen negatieve reactie op komt.

Janouk: nog gefeliciteerd met het prachtige resultaat van Janouk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:20

Ik werd telefonisch al gewaarschuwd dat er inderdaad sprake is van een kanteling in de hoeven, rechts meer dan links.. maar de foto's zijn er nog steeds niet. Balen, ik vermoed dat ze een tikfoutje gemaakt hebben in mijn email-adres want mijn achternaam wordt vaak verkeerd geschreven.Ze sprak over een "lichte" kanteling.. maar ben er verder niet op ingegaan, ik wil eerst de foto's zelf zien en dan met m'n eigen DA/hoefsmid verder spreken.

Wat nu.. m'n hoofd draait alweer op volle toeren. Ik redeneer maar even voor de neus weg: de lamellen in de hoeven zijn beschadigd - daardoor roteert het hoefbeen meer of minder.. dat zou in ieder geval beteken dat de 'flares' verder terug moeten om met de groei van de hoefwand en de nieuwe lamellen (van boven af) de kans te geven weer rechter te worden. Toch een ijzer dan? Pff.. mijn gebrek aan deskundigheid op dit gebied zit me nu goed dwars..

Anyways.. Pauli loopt, ondanks haar uitspatting van vanmiddag, wel redelijk nu ( ietsje onregelmatig) maar ze staat ook wel weer op 2 x 500 cc Metacam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:14

In 1999 raakte Isabella voor het eerst bevangen door een cortisone injectie. Aangezien de diagnose van de DA toen verkeerd was en ik nog niets van paarden wist, heb ik haar na een week pijnstillers, gewoon weer ingespannen. Oke ze liep nog niet helemaal lekker, maar nog 2 weken later, liep ze weer op blote voeten voor de kar te draven. Ja echt; ongelofelijk denk ik nu ook wel eens. Toen ik destijds toch maar eens foto's liet maken, bleek ze 2 gekantelde hoefbenen te hebben.
DA vond het onmogelijk dat ze nog kon lopen, laat staan gewoon goed in draf over de harde weg.

Alle andere keren dat ik foto's heb laten maken, waren gekantelde hoefbenen te zien. En ze heeft tot op heden altijd (redelijk) goed zonder ijzers gelopen.

Nu is het anders, omdat haar zolen flinterdun zijn en ze heel snel kneuzingen of nog erger, hoefzweren gaat oplopen, zeker als straks de grond gaat bevriezen. Vandaar dat ik nu dus wel ga kiezen voor bescherming in de vorm van 'beslag', maar dan geplakt en in kunststof Haha!

Wel moet je de komende tijd Pauli's hoeven goed laten bekappen. Hielen toch maar niet te laag, maar wel goed afronden van de hoefwand, zodat de witte lijn niet verder kan uitrekken (flare). De witte lijn is zwakker en moet je in feite ontzien. Als de hoefwand steeds wordt opgewipt, dan zal de witte lijn er niet steviger door worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:51

Ingrid, wat is eigenlijk de oorzaak van het dunner worden van de zool? Is dat te wijten aan bv gebrek aan beweging? Ik denk hierbij aan bv het eelt onder onze voeten: als je veel op je blote voeten gaat lopen over allerlei wisselende ondergronden krijg je een dikkere eeltlaag. Of werkt het niet zo?

Jij schreef: Als de hoefwand steeds wordt opgewipt, dan zal de witte lijn er niet steviger door worden. Bedoel je daarmee dat ik ervoor moet zorgen dat de hoefwand niet te lang wordt t.o.v. de zool/straal en de 'flares' moet voorkomen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:42

Jannepauli: ik geef alvast antwoord op je vraag, Isapaardje zal hier vast ook nog wel op terugkomen.
Als de hoornwand steeds de grond raakt terwijl de lamellen niet helemaal goed vastzitten dan wrikt de hoornwand steeds. Eigenlijk net als bij een losse vingernagel. De hoornwand moet dus zo rond gemaakt worden dat bij het afrollen van de voet er geen frictie opkomt.
Pauli's verhaal lijkt op Indiana's verhaal. 2 gekantelde hoefbenen maar niet overmatig gekanteld, en de enorme speknek (dat was toch Pauli, of haal ik nu alles doorelkaar?)
Indiana was/is insuline resistent.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:29

Dank, dat klinkt logisch! en ja, Pauli was de dame met speknek!

Ik heb inmiddels de foto's binnen - hoe zet ik die hier neer ? Ik heb de bestanden als jpg.'s binnengekregen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:52

Ik doe sinds kort (dit is de 2e keer dat ik dat gedaan heb) de mest laten onderzoeken door 'Het Woud'.

Ze heeft nog steeds geen eitjes, steeds nog < 50.

Maar nu stond erbij dat er veel eigenaren zijn die hun paard toch nog 1x in het jaar willen laten behandelen tegen lintworm en horzellarven.

Ik heb thuis nog de Equist Pramox liggen, is deze daar goed voor?

En kan ik het zonder bijwerkingen geven? ik lees vaak dat het niet goed gaat als ze dus hoefbevangen zijn....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:54

Er zijn al diverse meldingen gemaakt van paarden die door Equest zelfs bevangen raakten.. ik zou geen risico nemen..

Mijn bevangen paard heeft ook een lichte besmetting ( net als jouw uitslag < 50) en mijn DA raadde af om nu te ontwormen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:55

Jannepauli: Maar welke kan ik dan het beste geven, als het tegen lintwormen en horzellarven moet zijn?

Is helemaal niet ontwormen dan niet slecht?