[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:45

_suus19_ schreef:
Cissie; die is er nog oud mee geworden dan! Goed om te horen :)
Behandeling is nogsteeds niet mogelijk, wel onderdrukken vd symptomen mbv medicijnen. al helpen die medicijnen vaak wel erg goed schijnt..

Ze kreeg wel na verloop van jaren meer klachten en is uiteindelijk ook aan de cushing overleden.

Misschien bedoeld ilangok het medicijn prascend? dit wordt veel voorgeschreven door dierenartsen.

Anoniem

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:53

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar misschien is voor Ilangok een doorverwijzing naar het topic; Centraal topic Cushing/PPID wellicht op zijn plaats? Als mijn cushing pony weer eens HB is, zit ik tenslotte ook hier weer mee te lezen...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:06

Mijn Welsh cob is een dikke maand geleden hoefbevangen geraakt voor de tweede keer.
Ze hebben bloedtesten bij hem gedaan en hij blijkt dus IR te hebben.
Hij krijgt nu alleen droog hooi en smorgens en sávond een half schepje Cavalor fibre force en een vitamine en mineralenbrokje met lijnzaadolie en dat is alles wat hij nog krijgt, dus geen appeltje, worteltje of sneetje brood meer tussendoor.
Hij heeft 4 weken op pijnstillers/ontstekingsremmers gestaan, heb foto's laten maken en het hoefbeen was aan beide kanten duidelijk gekanteld, maar links het meeste, daaar bleef hij ook heel lang kreupel op.
We hebben er wel ijzers onder gezet, want zonder kan hij echt niet lopen.Eerst aan de ergste voet en later , toen hij een beetje op die kwaaie voet kon staan het andere voorbeen.
Gisteren hebben we hem na een maand voor het eerst weer ingespannen en in stap liep hij heel goed, maar in draf nog op een tik, dus dat hebben we verder ook niet meer gedaan.
We hebben hem in het begin ook vaak in de modder gezet en dat hielp hem wel, maar later hoorde ik dat door het koude water de bloedvaten juist krimpen en daardoor de doorbloeding die zo broodnodig is om afvalstogffen af te voeren juist stagneert, dus daar zijn we mee gestopt.
Nog even een paar foto's.
Duidelijk verbrede wite lijn
Afbeelding

Duidelijk gekanteld hoefbeen
Afbeelding

Het speciale ijzer wat eronder zit.
De sillicone is er inmiddels tussenuit, hij heeft nu alleen het ijzer er nog onder.
Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:41

ohjajoh6 schreef:
Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar misschien is voor Ilangok een doorverwijzing naar het topic; Centraal topic Cushing/PPID wellicht op zijn plaats? Als mijn cushing pony weer eens HB is, zit ik tenslotte ook hier weer mee te lezen...

Zie idd dat er een centraal topic over is, had ik in eerste instantie niet opgemerkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:44

darwin schreef:
Mijn Welsh cob is een dikke maand geleden hoefbevangen geraakt voor de tweede keer.
Ze hebben bloedtesten bij hem gedaan en hij blijkt dus IR te hebben.
Hij krijgt nu alleen droog hooi en smorgens en sávond een half schepje Cavalor fibre force en een vitamine en mineralenbrokje met lijnzaadolie en dat is alles wat hij nog krijgt, dus geen appeltje, worteltje of sneetje brood meer tussendoor.
Hij heeft 4 weken op pijnstillers/ontstekingsremmers gestaan, heb foto's laten maken en het hoefbeen was aan beide kanten duidelijk gekanteld, maar links het meeste, daaar bleef hij ook heel lang kreupel op.
We hebben er wel ijzers onder gezet, want zonder kan hij echt niet lopen.Eerst aan de ergste voet en later , toen hij een beetje op die kwaaie voet kon staan het andere voorbeen.
Gisteren hebben we hem na een maand voor het eerst weer ingespannen en in stap liep hij heel goed, maar in draf nog op een tik, dus dat hebben we verder ook niet meer gedaan.
We hebben hem in het begin ook vaak in de modder gezet en dat hielp hem wel, maar later hoorde ik dat door het koude water de bloedvaten juist krimpen en daardoor de doorbloeding die zo broodnodig is om afvalstogffen af te voeren juist stagneert, dus daar zijn we mee gestopt.
Nog even een paar foto's.
Duidelijk verbrede wite lijn
[ Afbeelding ]

Duidelijk gekanteld hoefbeen
[ Afbeelding ]

Het speciale ijzer wat eronder zit.
De sillicone is er inmiddels tussenuit, hij heeft nu alleen het ijzer er nog onder.
[ Afbeelding ]

Het lijkt mij persoonlijk ietwat snel met zo een gradatie kanteling,om hem een maand na de HB weer in te spannen....hij is niet ver van een sincker af :7

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:24

Ik meld me ook weer. Vorige week vanwege een kreupelheidsonderzoek naar de kliniek geweest (had niet met de HB te maken) en toen gelijk foto's van de voorhoeven laten maken. In beide voorhoeven is het hoefbeen licht gekanteld, maar niet schokkend en er was ook geen dunne zool te zien. Ik zie hier mensen die de foto's mee hebben gekregen? Dat heb ik niet, misschien dat ik nog even contact opneem met de kliniek daarover.

Mijn paard staat inmiddels alweer een tijdje op de wei en dat gaat gelukkig goed. Het is inmiddels een paar maanden geleden (ze was in juli bevangen) en nu is het aan de hoeven wel echt duidelijk te zien, achteraan een paar dikke ribbels en vooraan lijkt het alsof er gewoon een smallere hoef weer voor terug in de plaats komt. Niet echt een ribbel maar het onderste gedeelte is gewoon eens stuk dikker.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:55

Kirsha schreef:
Ik meld me ook weer. Vorige week vanwege een kreupelheidsonderzoek naar de kliniek geweest (had niet met de HB te maken) en toen gelijk foto's van de voorhoeven laten maken. In beide voorhoeven is het hoefbeen licht gekanteld, maar niet schokkend en er was ook geen dunne zool te zien. Ik zie hier mensen die de foto's mee hebben gekregen? Dat heb ik niet, misschien dat ik nog even contact opneem met de kliniek daarover.

Wij moesten de foto's extra kopen van de kliniek :)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:16

Als je zag hoe hij een maand geleden liep en hoe hij nu loopt, das echt een wereld van verschil.
Hij moet zowieso ook bewegen om af te vallen, maar hij vind het ook leuk, je merkt echt wel aan hem als ie niet oke is.
Het is voor zijn voeten sowieso beter dat hij beweegt, want door de doorbloeding voert hij ook zijn afvalstoffen beter af.
En hij heeft totaal geen druk op de zool nu, want het ijzer is aan de binnenkant bij de teen ook helemaal uitgelepen, dus alleen de wand draagt en daar heeft hij geen pijn aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:21

Je kunt toch ook lekker met hem gaan wandelen? Dat heb ik iig gedaan met die van mij, ik wilde haar zo min mogelijk belasten.

Over de foto's, bij mij vroegen ze zelf of ik ze op cd wilde. Persoonlijk vind ik het wel een beetje raar dat je ze nog los moet kopen terwijl je al betaald hebt om ze te laten maken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:05

Ik denk dat het weinig uitmaakt of ik met hem ga wandelen of hem voor een licht concourswagentje laat stappen, dat ding weegt echt niks.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:15

cissie schreef:
_suus19_ schreef:
Cissie; die is er nog oud mee geworden dan! Goed om te horen :)
Behandeling is nogsteeds niet mogelijk, wel onderdrukken vd symptomen mbv medicijnen. al helpen die medicijnen vaak wel erg goed schijnt..

Ze kreeg wel na verloop van jaren meer klachten en is uiteindelijk ook aan de cushing overleden.

Misschien bedoeld ilangok het medicijn prascend? dit wordt veel voorgeschreven door dierenartsen.

De da had het inderdaad over medicijnen, welke weet ik niet precies. Het is ook nog niet zeker of hij echt cushing heeft, dus we wachten even de volgende bloedtest af.

We zijn nu bezig met afbouwen van de bute, hij loopt stabiel op 2x een half zakje per dag (1x per dag hebben we geprobeerd maar hij liep daar op nog te pijnlijk). Dus nu gewoon steeds weer proberen. :)

O en ik ga dat topic eens bekijken, bedankt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:15

Dit weekend voor het eerst mn pony metacam gegeven, niet omdat hij hb is, gelukkig niet, maar hij stond (vr.av) op 3 benen. Nu vandaag naar de kliniek geweest en het is een hoefzweer. Echter deze da vond het apart dat de da die zaterdag is geweest metacam heeft voorgeschreven, aangezien dit ook een ontstekingsremmer is. Met uitleg; daardoor duurt het langer voordat de zweer doorbreekt. Klinkt logisch: het remt de ontsteking (maar haalt t niet weg).

Okey, de reden waarom ik t in dit topic plaats: geld dit dan ook niet bij hb?? Het paard heeft (veel) pijn, dus de eerste reactie van veel mensen is pijnstilling geven, maar dat zijn vaak ook ontstekingsremmers. Zorgt dit er dan niet voor dat de hb ook langer duurt?

Zoals ik t nu zie: paard heeft zonder metacam (of bute) veel pijn, maar korter, met metacam minder pijn, maar langer..

Mijn hoefsmid (wie ik heel veel belde toen mijn pony hb was, omdat ik t verschrikkelijk vond mn pony zo te zien) zei: de ontsteking heeft tijd nodig.

Dus ik heb t tijd gegeven, zonder medicijnen.

Ik ben nu druk over deze 'nieuwe info' (voor mij) aan het nadenken en wilde dit met jullie delen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:24

Een hoefzweer en hoefbevangenheid zijn twee verschillende zaken. Een hoefzweer ontstaat meestal door een bacteriële infectie en je paard knapt op als de zweer open gemaakt wordt en je de plek goed schoonmaakt met soda oid. Dan heb je idd baat om het zonder pijnstillers te doen, want je wil dat die zeer zo snel mogelijk doorkomt omdat je dan pas naar genezing kunt (overigens dacht ik dat dat al algemeen bekend is dat je bij een zweer beter geen ontstekingsremmers kunt gebruiken. Is hier al vaker voorbij gekomen iig)

Daarnaast liep die van mij op het zachte nog heel aardig met een hoefzweer. Toen de plek open gemaakt was en ik ging weken was ze er met een dag of drie vanaf. Maar ik heb er geen moment over getwijfeld om haar buut te geven. Met de hoefbevangenheid liep ze zelfs op de zachte bodem niet. Zelfs liggen was pijnlijk. Mijn dieren laat ik geen onnodige pijn leiden en bij hoefbevangenheid worden ontstekingsremmers juist wel geadviseerd.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:15

Waarom is het dan bij hb onnodig pijn lijden en bij een hoefzweer functioneel? Ik snap dat als de zweer doorkomt de druk eraf is en t daarom wordt afgeraden ontstekingsremmers te gebruiken, maar waarom bij hb dan wel? Wat is het verschil?

Ik laat mn pony ook zeker niet onnodig pijn lijden, maar ik denk zeker dat pijn bij hb een functie heeft en ik wilde niet dat mn pony ging schrapen terwijl zn hoefwand zoveel te verduren had. Daarom heb ik geen pijnstilling gegeven. De hoefijzers hebben de pijn verlicht. Bij een ander paard had ik misschien wel pijnstilling gegeven... Maar ik heb t idee dat mn pony eigenlijk (achteraf gezien) best snel is opgeknapt. Vandaar dat ik nu denk: kan dat niet komen doordat ik juist geen medicijnen heb gegeven?

Ik heb verder totaal geen ervaring met een hoefzweer, maar omdat hij zat.ocht duidelijk nog veel pijn had een da laten komen. Wel al op internet gelezen en ik dacht aan een hoefzweer. De da ook, maar hij reageerde totaal niet op de tang.. Dus t kon ook zn pees zijn. Hij gaf mij metacam voor t weekend, dus gegeven. Met hb had ik ook geen ervaring, maar in tegenstelling tot deze da legde mijn hs ontzettend veel uit.

Dit weekend liep mijn pony echt op 3 benen, hij is niet kleinzerig, maar strompelde echt :-( hoefzweer of pees is geen hb en in mijn ogen kon t daarom minder kwaad om m medicijnen te geven.

Met zn hb wilde hij echt niet lopen, maar na de hoefijzers ging t beter. Ik vond t moeilijk om te zien, hij stond of hij lag, maar zo ontlastte hij zn voetjes wel. Nu na metacam scharrelde hij weer rond, dat wil ik bij hb niet. Dan zou t ik mijn ogen t doel voorbij schieten. Het zou de pijn wel verlichten, maar zn herstel niet ten goede komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:34

Omdat het bij een zweer ook daadwerkelijk functioneel is en van relatief korte duur, die pijn, zodat erna de opluchting en verdwijnen van de pijn komt bij het openbreken van de zweer?

En je bij HB dus juist niet wilt dat er iets naar buiten komt? Zoals het hoefbeentje of weet ik wat en het dus van belang is dat de "ontsteking" zo snel mogelijk juist wel geremd word, zodat het zelf herstellend vermogen weer in werking kan treden? En stel je dan eens voor dat jij 24 uur per dag op je nagel moet staan en lopen en die dus bij iedere stap een stukje verder van je vlees afscheurt, terwijl je botje steeds verder naar buiten komt zetten? Echt wel dat je gilt om pijnstilling, dat is toch juist wreed om je dier dat dan te ontzeggen? Om over het verschil in tijdsduur van de pijn nog maar te zwijgen...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:21

Ik snap waarom het bij een hoefzweer wel functioneel is. Het is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk waarom dit bij hb niet zo is... Het is ook een ontsteking en je wilt die toch zo snel mogelijk weg hebben? Is het niet zo dat je door ontstekingsremmers juist het herstellend vermogen van het paard 'in de weg' zit? Een ontsteking heeft tijd nodig, gaat dit niet sneller weg als het niet geremd wordt? (zoals bij een hoefzweer).

Natuurlijk wil niemand dat er een hoefbeen doorheen komt of dat zn paard pijn heeft. Mijn pony heeft cyteck ijzers gekregen en ik zag dat dit de pijn verlichtte en hierdoor stond hij niet meer op die pijnlijke nagel. Het verschil in tijdsduur valt nu bij mijn pony relatief gezien mee, maarja, bij de hoefzweer kreeg hij ontstekingsremmers (waardoor het langer duurde) en bij zijn hb kreeg hij dit niet... Ja, het herstel verder duurde lang, hij heeft lang 'ongemak' gehad (gevoelig lopen), maar de echte pijn was met een week zga weg.

Ik had mijn pony toen wel ontstekingsremmers willen geven, echter geen pijnstilling en dit is een combinatiemedicijn... Nu door zijn hoefzweer ben ik na gaan denken over de ontstekingsremmers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:20

In principe heb je wel een beetje gelijk Flavlip - er zijn inderdaad mensen die bij HB liever naar wat meer 'natuurlijke' middelen grijpen, omdat buut de genezing bij HB op termijn in de weg kan staan. Maar alles is relatief: een paar dagen buut geven om de ergste pijn te onderdrukken wordt toch wel aanbevolen.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:25

Hier ben ik weer. Bij Uniek is ondertussen PPID vastgesteld. We wandelen elke dag 10 minuutjes aan de hand in de bak en verder staat hij overdag buiten. Hij beweegt weer ok en staat duidelijk zijn mannetje in de kudde. Nu heb ik van de DA groen licht gekregen om begin volgende maand rustig terug het werk op te pakken. Hoe pak ik dat het best aan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:55

Flaflip: Ik kan alleen over mijn eigen ervaringen vertellen. Mijn pony heeft nagenoeg niet kreupel gelopen tijdens de hoefzweer, op het zachte zag je niet eens iets aan haar en liep ze gewoon rad. Ze leek dus niet al te veel last te hebben. Toch de dag erna de dierenarts gebeld en die heeft de zweer uitgesneden. Daarna had ze meteen verlichting. Dus pijnstilling was ook helemaal niet nodig. Hoefbevangenheid speelt vaak wel langer dan een normale hoefzweer en je weet niet hoe lang ze pijn hebben. Het was het in mijn ogen niet te doen voor mijn pony's zonder pijnstilling. En dat ze pijn hadden was wel duidelijk, aangezien ze dus totaal niet wilde lopen en het liefst bleven liggen de hele dag.

Je moet ook altijd naar je eigen paard kijken en hoe hij erop reageert. In mijn geval zou ik het pure dierenmishandeling vinden als ik die van mij zonder pijnstilling had laten lopen. Als dat er niet was dan had ik ze ook laten inslapen. Ik vind dat je niet voor ieder wissewasje naar de medicijnen moet grijpen, maar mijn dieren hoeven niet onnodig te leiden. Wat onnodig leiden is hangt af van de situatie.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:09

Ik denk dat je het verschil moet zien in het soort ontsteking. De ontsteking van de hoefzweer komt van een element van buitenaf, dit wordt er letterlijk uit gezweerd. Zodra het pus eruit gehaald kan worden is er meteen verlichting voor het paard. Voordat het pus eruit kan moet de hoefzweer 'rijpen' (een beetje vergelijkbaar met een puisje, is ook een kleine ontsteking), als je dan de ontsteking remt dan duurt dit proces langer en heeft je paard dus langer pijn.

Hoefbevangenheid is een heel ander soort ontsteking, het is een ontsteking van binnenuit. Door de ontsteking van laminae worden deze week en kunnen niet meer het werk doen waar ze voor bedoeld zijn: namelijk het op de plek houden van het hoefbeen. Dit hoefbeen krijgt daardoor mogelijkheid om te kantelen en/of te zakken. Hoe langer en heftiger dit proces, hoe meer het hoefbeen beweegt en hoe groter de schade in de hoef zal zijn, met als uiterste dat het hoefbeen door de zool heen komt. Het is dus zaak om zo snel mogelijk dit ontstekingsproces te stoppen, om de hoeveelheid schade te voorkomen. Daar gebruik je dan ontstekingsremmers zoals buut en metacam voor. Deze hebben de bijkomende positieve werking van pijnstilling, want het is enorm pijnlijk voor het paard. Jij zou er ook niet blij van worden als jouw nagel zo ontstoken is dat deze langzaam en continue losgetrokken wordt van je vinger.

Een hoefzweer en hoefbevangenheid zijn qua ontsteking dus niet te vergelijken en qua het gebruiken van ontstekingsremmer/pijnstiller ook niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:32

Nado schreef:
Ik denk dat je het verschil moet zien in het soort ontsteking.

Je slaat de spijker op zijn kop. Een hoefzweer is een bacteriële ontsteking, bij hoefbevangenheid is er sprake van een steriele ontsteking.

In geval van een bacteriële ontsteking moet de rommel eruitgewerkt worden. In geval van een steriele ontsteking hoeft er niets naar buiten gewerkt te worden, de ontsteking hoeft enkel tot rust te komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:39

a-septisch en een septische ontsteking...fijn dat Nado het even duidelijk uitlegt.Toen ik flavlips post las vanochtend kon ik alleen maar diep zuchten :7

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:26

De afgelopen dagen valt mij iets vreemds op aan mijn hb pony.
Ze zweet iedere avond, bij de borst en oksels.

Ze heeft geen koorts en eet en drinkt normaal.
Ze is wel wat stijfjes en in de draf weer onregelmatig.
Dit was ze voor dat het zweten begon niet.
Ik kan nergens iets terugvinden over zweten en hb of in combinatie met bute (bijwerkingen)?

Momenteel krijgt ze een half zakje bute pd, maar dat ikpas sinds gisteren en daarvoor zweette ze al in de avond, in de ochtend en overdag zweet ze niet.

In eerste instantie dacht ik misschien heeft ze zich ingespannen en dit icm een vachtje en relatief hoge temperaturen voor de tijd van het jaar, maar er klopt iets niet naar mijn idee.

Herkent iemand dit icm hb of het gebruik van bute? of evt gluco balance....dat laatste krijgt ze nog niet zo lang (enkele weken).
Het klinkt misschien stom maar die gluco balance zit me niet lekker.
Daarvoor kreeg ze hippo ex laminitis en daar deed ze het vele malen beter op.
Geen idee of de gb de oorzaak is overigens maar dat ikmeer mn gevoel.

Morgen begin ik weer met de hippo ex en stop ik de gluco balance...om te checken of het eventueel daarvan komt (?)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:12

hoe oud is je pony?Is ze weleens getest op cushing?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:28

geerke schreef:
hoe oud is je pony?Is ze weleens getest op cushing?

Ze is 15 jr en nav de laatste bloedafname zegt de da dat ze IR is met verdenking op EMS.
Cushing heeft ze niet.