Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:58

zo hier ook nog even een klei updatetje, weer een controle scan gehad en zag er weer veel belovend uit. waar die vorige keer iets minder over te spreken was mogen we nu weer zelfs aan wedstrijden denken.. dus helemaal super gader nu onder het zadel verder uitbouwen en genieten deze zomer nog van de bosritjes op onze nieuwe stal dalijk. pas na de zomer als alles goed blijft gaan pak ik haar op. geduld en voldoende rust heb ik nu echt goed geleerd

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:07

*\o/* super!!!

de mijne gaat ook lekker, ik rij om de dag en dan gaan we rondje van klein uurtje waarvan heel veel stappen en 3x 200a 300 meter draf

bij hem is de pees genezen maar helaas heeft hij nu aan beide voorbenen artrose wat met aangepast beslag erg goed gaat!!! :j

maar ik zit er ook weer op ,9 mnd waren lang en onzeker maar ben weer helemaal happy :D
al is het rijden nu heel veel stappen en kleine stukjes draven en alleen in de berm ik geniet :j

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:16

Wat fijn dat het zo goed gaat met jullie paardjes! :D

Star staat nu zo'n 5 weken op de wei en hij is weer helemaal vrolijk zich zelf :D . Been is helemaam koel als ik hem sochtends van stal haal en smiddags ook niet warmer dan de ander. Nog wel wat dikker, maar denk niet dat hij nog helemaal dun gaat worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:48

bij mijn paard zijn zijn benen na rijden ook warmer maar dat is normaal de doorbloeding is dan op goed op gang
maar zijn pees blijft mooi dun :D

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:26

lees heel aandachtig alle berichtjes/ervaringen door, helaas zit mijn merrie met een herblessure |( net boven de (net herstelde) peesblessure die zij juli 2014 had opgelopen in het land, nu hoogstwaarschijnlijk opgelopen in de (te zware) paddock waar zij af en toe tijdens het afgelopen slechte weer (veel wind) behoorlijk vrolijk was.
Nu hoop ik ervaringen te lezen welke ervaringen jullie hebben, zij heeft inmiddels een shockwave gehad en over 3,5 week terugkomen voor controle :=

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:40

seebensee schreef:
lees heel aandachtig alle berichtjes/ervaringen door, helaas zit mijn merrie met een herblessure |( net boven de (net herstelde) peesblessure die zij juli 2014 had opgelopen in het land, nu hoogstwaarschijnlijk opgelopen in de (te zware) paddock waar zij af en toe tijdens het afgelopen slechte weer (veel wind) behoorlijk vrolijk was.
Nu hoop ik ervaringen te lezen welke ervaringen jullie hebben, zij heeft inmiddels een shockwave gehad en over 3,5 week terugkomen voor controle :=

|(
wat een pech!!!!

sterkte en veel beterschap!!

de mijne liet me ook schrikken vanmorgen heeft in de paddock ook gek gedaan en had een flinke bult binnenkant voorbeen
gelukkig niet op de pees, heb goed gekoeld eerst met water en ook nog 25min een coolpack,acederm erop en de wei in
vanmiddag om 1600u gingen ze de wei uit en weer in coolpack gezet, de bult is al helft minder en je ziet nu 2 wondjes van aantikken
is hoop ik een gewone bloed uitstorting...........
maar je schrikt je rot :j

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:07

balen sensebee welke pees heeft zij geblesseerd?

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:32

IVAANAA__ schreef:
balen sensebee welke pees heeft zij geblesseerd?

oppervlakkige buigpees

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:54

probeer nog een gokje met de vraag of er iemand is die ervaring heeft, en die wilt uitwisselen, met een herblessure (zie mijn bovenstaand berichtje). Door al het gelees en goedbedoelde stalgenootjes adviezen (met name van wel of geen stukje wei!!) wordt mijn getwijfel alleen maar groter ;(

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:54

sensebee. mijnee heeft 3x terug slag gehad van zijn checkligament blessure. laatste keer waren we weer terug bij af.. hij gaat gewoon in een afgezet stukje paddov of wei. boxrust not done.. hou ze goes in et kopie en dn komt et goed. geduld en vooral niet opgeven. anders gewoon lekker jaartje wegzetten in een uitloop en 24/7 buiten haal je hem eindr zomer op en kijk je of die verbeterd is.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:54

inmiddels doe ik toch maar het deskundige advies opvolgen van mijn veearts (de Raaphorst) en haar boxrust, 2x5min stappen en vervolgens te koelen. Omdat ik ook hier verschillende ervaringen lees en hoor van stalgenootjes,. Op het kleine stukje wei (5x5) waar ik haar gezet kon ze het niet laten om toch af en toe jolig te zijn...... ze is 6 jaar ;) Ook haar fokster had mij dat aangeraden om dat te doen juist om haar tegen zichzelf te beschermen ..... nu sinds ik mij daaraan houd (2dagen) is haar beentje slank en koel.
Vandaag aan de hand laten grazen tijdens het koelen (koelpack) en over 2,5 week voor controle terug.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:21

ook ik loop al die tijd al bij raaphorst.. en adviseerde ze boxrust maar als je hem dalijk na een paar maanden weer los moet doem of elke keer met stappen overeind staat heb je net zoveel schade.. na 2keer steigere was die van mij ook weer meer beschadig toen dacht ik lekker elke dag maar buiten hele dag . maar idd ieder ze eigen manier en mening

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:50

Hier ook ervaring met een dubbele blessure. Eerst rechtsvoor en toen dat na 2 jaar weer helemaal goed was deed het linkervoorbeen het feest nog even dunnetjes over. Daar hebben we iets minder dan 2 jaar over gedaan. Twee weken geleden een voor de zekerheid scan laten doen en de veearts is heel erg tevreden. We zijn dus voorzichtig weer meer aan het doen maar ik vind het nog steeds eng/niet vanzelfsprekend. Wel geniet ik echt elke keer als ik er weer opstap, hij loopt heel fijn op het moment :)

Moraal van het verhaal: hou vol! Ik heb hem bij de tweede blessure trouwens wel gewoon lekker buiten laten lopen. Wel in het begin met een streepje Tranquigel maar bij de eerste blessure heeft hgij zeker 6 maanden op de box gestaan, dat was vreselijk en als het even kan doe ik dat nooit meer. Tenzij de veearts denkt dat het aan volledig herstel bijdraagt natuurlijk.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:18

Ik ga hier weer meepostwn denk ik, kan wel even lotgenoten en positieve energie gebruiken..

Pony heefr in 2012 scheur in haar checkligament gehad, maand of 9 mee bezig geweest. 2014 waarschijnlijk weer een tik op gehad of pootje overstrekt, veel reactie en zwelling. Week of 12 mee bezig geweest.

Nu is de plek van die blessure wéer dik, vrees voor nieuwe scheur in ligament. Links ook een opgezette pees, hou mn hart vast.

Volgende week komen ze een echo maken..

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:38

wil in ieder geval tot de volgende scan controle haar zo rustig mogelijk zien te houden (wat zij gelukkig aan de hand grazen doet), nu zijn de paarden sowieso nog in de opbouw dus nog niet hele dagen op het land. Daarna zie ik en lees ik (nu) verder over jullie ervaringen, maar ik lees namelijk ook dat er verschillende zijn die achteraf toch voor de boxrust gekozen zouden hebben ipv op de wei dan zou het herstel toch sneller gegaan zijn ..... lastig hoor! Maar het is wel heel fijn elkaars ervaringen hier te lezen en te delen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:09

Jo_vales schreef:
Ik ga hier weer meepostwn denk ik, kan wel even lotgenoten en positieve energie gebruiken..

Pony heefr in 2012 scheur in haar checkligament gehad, maand of 9 mee bezig geweest. 2014 waarschijnlijk weer een tik op gehad of pootje overstrekt, veel reactie en zwelling. Week of 12 mee bezig geweest.

Nu is de plek van die blessure wéer dik, vrees voor nieuwe scheur in ligament. Links ook een opgezette pees, hou mn hart vast.

Volgende week komen ze een echo maken..

jeetje wat een pech -O-

het blijft een zwakke plek, de blessure aan check ligament bij mijn paard was ook naast het litteken van een blessure die hij ooit bij de vorige eigenaar gehad had
wij zijn ook na 9 mnd weer op de rit, in jan was ik net weer aan het opbouwen toen hij opeens stokkreupel was , na 1 maand naar de kliniek bleek het niet de pees maar in beide kogels artrose
vandaag weer mijn eerste galopje sinds 4 aug gedaan *\o/*
maar blijf erg voorzichtig ,stap heel veel en let goed op de ondergrond waar we rijden.

jij heel veel succes en sterkte met je paard!!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:36

Oo wat goed zeg, fijn als het dan achter de rug is hea!! Artrose is wel balen..

thanx! Ben benieuwd hoe erg de schade is..

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:03

Het is weer een hele tijd geleden dat ik hier gereageerd heb. We zijn intussen 10 maand verder na de 2de blessure (we zijn in november '13 beginnen te sukkelen...). De controle echo van vorige week toonde weer wat verbetering, dus zijn we weer vertrokken met 3 maanden 30min/dag stappen aan de hand/onder het zadel. Zolang de pees blijft beteren mogen we niet opbouwen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:56

Nou ze zijn net komen scannen.
Check Ligament rechts is weer stuk, in 2012 zat er een gat in, en nu allemaal scheuren. Enorm dik ook, denk 3 keer zijn normale grootte. Goed uitkijken, want blessuregevoelig op de andere pezen, omdat hij die beetje klemt.

Links is haar check ligament ook verdikt, ongeveer 2 keer zo dik als normaal. Veel vocht maar geen beschadiging.

prognose: eerste 6-8 weken zorgen dat vocht verdwijnt. Niet draven/galopperen. Korte stukjess stap mag. Veeeeel koelen.

Fijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:12

Jo_vales schreef:
Check Ligament rechts is weer stuk, in 2012 zat er een gat in, en nu allemaal scheuren. Enorm dik ook, denk 3 keer zijn normale grootte. Goed uitkijken, want blessuregevoelig op de andere pezen, omdat hij die beetje klemt.

Links is haar check ligament ook verdikt, ongeveer 2 keer zo dik als normaal. Veel vocht maar geen beschadiging.

prognose: eerste 6-8 weken zorgen dat vocht verdwijnt. Niet draven/galopperen. Korte stukjess stap mag. Veeeeel koelen.

Fijn.

jeetje balen zeg!!

bij mijn paard was het checkligament zwaar verrekt ook 3x dikker dan normaal en een gaatje van 5mm
ik koelde in het begin 4x p/d met coolpacks

heel veel sterkte met het herstel :(:)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:12

mijne had zijn checkligament ook naast het litteken weefsel gescheurd. nu vanaf januarie bezig weer.. we stappen nog lekker rond. ze staat nu in een uitloop en dernaast nog hele dav paddoc. sindsdien zijn der benen kurkdroog. laat der nog lekker zo 8weekjes staan en scan ik weer een keer als het dan goed was mocht ik weer draven. maar ik doe het super rustig aan
ze had nu vooral veel beweging nodig voor extra verbetering en die heeft ze nu genoeg. dus altijd nog fijn zo die onzekerheid...

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:17

Jo_vales schreef:

Fijn.

jeetje joh ..... kan mij helaas erg goed voorstellen hoe je je voelt komende woensdag moet ik terug voor een scan ...... hoop zo op een lichte verbetering voor mijn vriendinnetje want oh oh wat houdt zij zich moedig in, terwijl iedereen het land opgaat mag zij 2x 5 stappen in binnenbak ;(

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:49

hier gaat het ook nog goed. mijne heeft nu een uitloop vam 4bij 8 op harde grond. en staat overdag in een zandpaddoc van 5 bij 7 ofzo. ze gedraagd zich zo goed en zie haar opbloeien. elke middag ligt ze languit en doet haar beter dan boxrust.. ben benieuwd of we dalijk weer mogen draven

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:53

Gisteren voor de controlescan geweest bij de Raaphorst en gelukkig is er herstel te zien en mag er nu 2 x 20 min onder het zadel gestapt worden op zachte ondergrond en uiteraard daarna koelen .... Heb gevraagd voor miniweitje en dat mag alleen voorwaarde dat zij zich rustig houdt als ik wil dat het herstel zich , nu maar hopen dat mijn vriendinnetje dat zelf ook snapt want dat is wat ik haar heel graag wil geven

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:30

seebensee schreef:
Gisteren voor de controlescan geweest bij de Raaphorst en gelukkig is er herstel te zien en mag er nu 2 x 20 min onder het zadel gestapt worden op zachte ondergrond en uiteraard daarna koelen .... Heb gevraagd voor miniweitje en dat mag alleen voorwaarde dat zij zich rustig houdt als ik wil dat het herstel zich , nu maar hopen dat mijn vriendinnetje dat zelf ook snapt want dat is wat ik haar heel graag wil geven

+:)+ wat een fijn nieuws!!!