[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:24

geerke schreef:
ten eerste worden de paarden ouder en ten tweede bestaat hoefbevangenheid al 6000 jaar(de leeftijd van de aarde volgens staphorsters).
En 6000 jaar geleden noemde ze het barley disease....de gerst ziekte....waarschijnlijk omdat de paarden het toen ook zo goed op graan deden.

worden de paarden ouder?
volgens mij worden ze tegenwoordig juist minder oud statistisch gezien

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:28

singasong schreef:
Ik lees al heel lang mee in dit topic en ik vraag me al heel lang af waarom mensen HB of IR of andere gerelateerde aandoeningen met voer (e/o ijzers) op willen lossen? Natuurlijk is het voerbeleid dan het eerste wat je aanpast maar eigenlijk bestrijd je alleen het symptoom ermee en pak je niet de daadwerkelijk oorzaak aan.

Een paard krijgt de symptomen van HB wanneer de druppel de emmer doet overlopen.... dus er is al een hele weg aan vooraf gegaan voordat het lichaam zegt dat hij 'het' niet meer aankan. De oorzaak ligt eigenlijk altijd in de organen die niet meer mee willen werken. Maar waarom dan niet op zoek gaan naar de oorzaak en worden alleen de symptomen bestreden met aangepast voerbeleid of ijzers?
Ik zou toch denken dat je eerst eens gaat kijken hoe het staat met de alvleesklier die regelt de suikerhuishouding, hoe is het met de hormonen en hoe is de staat van de zuiveringsorganen. Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

Ben ik nou de enige die daar zo over denkt?

zo zie ik het ook idd
er is al een tijd wat fout in het systeem , die een overbelasting veroorzaakt en bij de een uit zich dat in HB de ander krijgt weer andere kwalen idd.
symtoombestrijding is eigenlijk iets wat in de huidige maatschappij vanzelfsprekend is
bijna alle medicamenten is het bestrijden van symtomen, echter haalt dit de oorzaak niet weg.
Vandaar dat ik er ook op stond te achterhalen waar dit vandaan kwam.
bloedonderzoeken wezen niets uit....tja, dan ga je het alternatieve circuit in, en dan komen er wel wat dingetjes naar buiten , waar ze zeker gelijk in hadden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:32

FieroSB schreef:
hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik hier eerder een berichtje achterliet. Nadat de DA afgelopen najaar dacht aan hoefbevangenheid ben ik info gaan zoeken. Zodoende ben ik mede dankzij dit forum erachter gekomen dat mijn paard niet hoefbevangen was en is er verder gekeken dan HB en bleek het allemaal niet zo ingewikkeld te liggen en huppelt mn paardje allang weer rond, gelukkig!
Maar de schrik zit er wel goed in! Achteraf vind ik het daarom ook wel heel spijtig dat een DA in een acuut stadium al met zo'n diagnose komt aanzetten. Later bleek dat ze heel veel hoefbevangen paarden in de kliniek langs hebben zien komen, waardoor ze misschien toch een tunnelvisie ontwikkeld hadden.... Het heeft mij wel geleerd zelf heel goed op te blijven letten en alert te zijn juist als er wat aan de hand is, want je kent je eigen paard het beste.
Hb is een onzekere maar niet onmogelijke weg is me duidelijk geworden, heel veel succes voor iedereen die er mee te maken heeft!

wat bleek jou paard te hebben?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:43

Jannepauli schreef:
Nou kom op dan, laat je argumenten dan maar eens horen! Ik hou ook van simpel, goede argumenten zullen mij vast kunnen overtuigen!

Heeft dat zin? Het zal uiteindelijk een welles-nietes discussie worden en daar heb ik geen zin in. Ik ben namelijk al overtuigd.
Jij hebt toch een uitgebreid gesprek gehad met mijn therapeute?! Zij heeft je uitgelegd hoe je dit kunt behandelen. Ik kan daar niets aan toevoegen ;)

Een ervaring met deze behandelwijze kun je overigens uitgebreid te lezen in het IR topic. Paard van de TS is genezen van IR op deze alternatieve manier, nadat haar paard was
opgegeven door de reguliere geneeskunde.

Voor mensen die geinteresseerd zijn om hun paard op een alternatieve manier te laten behandelen voor HB, staat mijn pb-box open.
Laatst bijgewerkt door singasong op 29-01-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:50

singasong schreef:
De oorzaak ligt eigenlijk altijd in de organen die niet meer mee willen werken. Maar waarom dan niet op zoek gaan naar de oorzaak en worden alleen de symptomen bestreden met aangepast voerbeleid of ijzers?
Ik zou toch denken dat je eerst eens gaat kijken hoe het staat met de alvleesklier die regelt de suikerhuishouding, hoe is het met de hormonen en hoe is de staat van de zuiveringsorganen. Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

Verklaar je nader...

Zoals Tug al aangeeft is wetenschappelijk bewezen dat de alvleesklier bij IR juist (te) prima werkt en het eerder al op celniveau fout gaat met de receptoren,
hoe denk jij dat je een alvleesklier weer kunt reguleren zodanig dat hij minder insuline gaat afgeven, wat gebruik je of geef je je paard hiervoor... medicijnen ?
en hoe test je de daadwerkelijke werking van de alvleesklier ?

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:58

Een theorie over dat juist een hoog insuline een grote rol speelt bij het ontstaan van HB. (het is een vrij technisch verhaal)
Dit boekje is als PDF te downloaden https://rirdc.infoservices.com.au/items/07-158
Juist omdat die pancreas zo goed werkt is er hoog insuline, de theorie is dat dat hoge insulinegehalte toxisch is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:01

singasong schreef:
Jannepauli schreef:
Nou kom op dan, laat je argumenten dan maar eens horen! Ik hou ook van simpel, goede argumenten zullen mij vast kunnen overtuigen!

Heeft dat zin? Het zal uiteindelijk een welles-nietes discussie worden en daar heb ik geen zin in. Ik ben namelijk al overtuigd.

je komt je melden hier in het topic en nu wil je er niet verder op in gaan ?
Ik ben ook wel benieuwd naar je argumenten

singasong schreef:
[Een ervaring met deze behandelwijze kun je overigens uitgebreid lezen in het IR topic. Paard van de TS is genezen van IR op deze alternatieve manier, nadat haar paard was
opgegeven door de reguliere geneeskunde.

Met één ervaring kan ik niet zoveel, dat kan ook toeval zijn geweest namenlijk...
Ik wil argumenten en bewijzen zien

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:03

lolclub schreef:
Verklaar je nader...

Zoals Tug al aangeeft is wetenschappelijk bewezen dat de alvleesklier bij IR juist (te) prima werkt en het eerder al op celniveau fout gaat met de receptoren,
hoe denk jij dat je een alvleesklier weer kunt reguleren zodanig dat hij minder insuline gaat afgeven, wat gebruik je of geef je je paard hiervoor... medicijnen ?
en hoe test je de daadwerkelijke werking van de alvleesklier ?

Wanneer je wilt weten hoe dit getest kan worden denk ik dat je de posten van de TS in het IR topic eens moet doorlezen. Daar staat het uitgebreid beschreven.
Het is een heel simpel iets en kan binnen een paar min. vastgesteld worden ;)
Je kunt ook de site van Laarakker lezen hierover. Die doet dit op dezelfde wijze.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:10

lolclub schreef:
Met één ervaring kan ik niet zoveel, dat kan ook toeval zijn geweest namenlijk...
Ik wil argumenten en bewijzen zien

Je kunt jezelf overtuigen als je je bijv. wat verdiept in de manier waarop Laarakker en ook Steffi van de Laarse te werk gaan.
Dit is precies dezelfde behandelwijze en is allemaal op internet te vinden.

Ik kan je genoeg ervaringen vertellen maar dat vind jij niet bewijs genoeg want dat kan toeval zijn ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:42

singasong schreef:
Wanneer je wilt weten hoe dit getest kan worden denk ik dat je de posten van de TS in het IR topic eens moet doorlezen. Daar staat het uitgebreid beschreven.
Het is een heel simpel iets en kan binnen een paar min. vastgesteld worden ;)
Je kunt ook de site van Laarakker lezen hierover. Die doet dit op dezelfde wijze.

Ik denk dat als je A zegt dat je ook B moet zeggen..
Het IR topic doorlezen heb ik al gedaan (grotendeels) en ik ken het verhaal van de fjord van Superroos.
maar nogmaal.. jij meld je in het HB topic met de bewering dat je HB en IR kunt genezen/voorkomen door (om te beginnen) de alvleesklier te reguleren en ik wil alleen maar weten hoe je dat doet.

singasong schreef:
Je kunt jezelf overtuigen als je je bijv. wat verdiept in de manier waarop Laarakker en ook Steffi van de Laarse te werk gaan.
Dit is precies dezelfde behandelwijze en is allemaal op internet te vinden.
Ik kan je genoeg ervaringen vertellen maar dat vind jij niet bewijs genoeg want dat kan toeval zijn ;)

die laatste zin steekt me want dat heb ik namenlijk niet gezegd.
Ik vind alleen één geval van genezing geen bewijs omdat dat inderdaad kan berusten op toeval.

Maar goed, andere vraag...
is jouw paard IR of heeft hij EMS ?
en zo ja, hoe behandel je hem/haar en wat voor resultaat heb je ermee ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:31

nombrado schreef:
geerke schreef:
ten eerste worden de paarden ouder en ten tweede bestaat hoefbevangenheid al 6000 jaar(de leeftijd van de aarde volgens staphorsters).
En 6000 jaar geleden noemde ze het barley disease....de gerst ziekte....waarschijnlijk omdat de paarden het toen ook zo goed op graan deden.

worden de paarden ouder?
volgens mij worden ze tegenwoordig juist minder oud statistisch gezien

Die statistiek rekent ook de vele renpaarden mee die na hun carriere of die niet geschikt zijn voor het rennen vaak op jonge leeftijd in het slachthuis belanden... (maar dit is weer off topic ... ;) )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:42

Ik ken zowel Eric als Steffie en ik weet zeker dat zij nooit zullen zeggen dat hoefbevangenheid in alle gevallen te genezen is. Idem IR. Ze zullen er alles aan doen om de paarden te ondersteunen in hun herstellend vermogen. Maar ze zijn geen tovenaars zullen ze zeggen.
Het behandelen van IR/Hoefbevangen dat is een samenspraak tussen hoefsmid, arts, therapeut en eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:46

janouk schreef:
Ik ken zowel Eric als Steffie en ik weet zeker dat zij nooit zullen zeggen dat hoefbevangenheid in alle gevallen te genezen is. Idem IR. Ze zullen er alles aan doen om de paarden te ondersteunen in hun herstellend vermogen.

ik heb zo de indruk dat bijna niet een geval van hoefbevangenheid hetzelfde is.
Ik had vorig jaar Annemarie Klijnhout op de koffie,die was er heilig van overtuigt dat Pablo kon genezen met gluco balance en dat de levothyroxine de prullebak inkon.
Misschien heeft ze gelijk.....ik durf het niet te proberen.
Hij gaat nu al vijf jaar goed,waarom risico's nemen?Ik neem ze niet in iedergeval...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:01

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling dat hier een discussie reguliere vs alternatieve geneeskunde gaat onstaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:41

Arme ThePast03, wat heeft die opeens een werk aan ons! Misschien is het wat als de alternatieve discipelen een nieuw topic maken, bijv. holistische aanpak hb?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:43

mysa schreef:
Arme ThePast03, wat heeft die opeens een werk aan ons! Misschien is het wat als de alternatieve discipelen een nieuw topic maken, bijv. holistische aanpak hb?

wat let je dit ook te doen betreffende het reguliere
ik denk voor een ieder belangrijk te weten wat er mogelijk is.....of regulier of alternatief of een combi.
ze kunnen dan toch hier mooi lezen wat de mogelijkheden zijn?
ik zie het probleem niet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:50

nombrado schreef:
mysa schreef:

wat let je dit ook te doen betreffende het reguliere
ik denk voor een ieder belangrijk te weten wat er mogelijk is.....of regulier of alternatief of een combi.
ze kunnen dan toch hier mooi lezen wat de mogelijkheden zijn?
ik zie het probleem niet!

het probleem is dat het hier zo gezellig was en leerzaam... |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:58

Niet vergeten dat er zo'n handig rolwieltje op je muis zit ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:58

Moderatoropmerking:
Het is een heel goed voorstel om een apart topic aan te maken voor de alternatieve aanpak zodat dit topic gewoon gezellig kan blijven. Degene die over de alternatieve aanpak bij hoefbevangenheid willen praten raad ik aan om een nieuw topic te openen, indien gewenst kan daar dan ook de discussie regulier vs alternatief plaatsvinden. Indien men er voor kiest om toch hier door te blijven gaan over de alternatieve manier zal dat beschouwd worden als off topic en zal ik zelf een topic aanmaken waarnaar ik ga heen verwijzen.
Zoals het nu gaat werkt het voor beide partijen niet.
Bedankt voor jullie medewerking alvast.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:01

Dit topic is ooit begonnen als een regulier topic, dus ik vind niet dat we nu opeens een nieuw moeten maken. Verder vraag ik me af, Nombrado, jij had een bevangene, maar een heel atypische, met een oorzaak die wij niet kenden, voor je erover vertelde, en die verder niets met 'management' te maken heeft, waar het in dit topic toch 98% van de tijd over gaat. Toch voer je hier al een poosje min of meer de boventoon. Komt verder Singasong, kan niet vinden of zij zelf een bevangen paard heeft, maar in elk geval de afgelopen jaren ben ik haar nooit tegengekomen hier, en ook die fluit haar alternatieve deuntje lustig mee....................

Edit:Ah o.k. mod, ik had niet meer moeten posten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:03

gaat het hier dan alleen over de reguliere aanpak??
of begrijp ik het nu verkeerd.
ik dacht nl dat het ging over info en ervaringen bij HB paarden...
Lijkt mij ook handig dat er info over in staat over de behandelswijze die er bestaan.

Mocht het toch een HK topic zijn, is het misschien handiger deze naar de HK te verhuizen toch?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:06

Nombrado, verveel je je misschien?

Ik vond het ontzettend leerzaam om hier te lezen en af en toe wat te plaatsen, maar dit hele topic begint een "vreemde" wending te krijgen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:06

Moderatoropmerking:
Dit topic blijft voor de reguliere aanpak. Voor de alternatieve aanpak kan je een nieuw topic openen of zal ik gaan openen als mensen hier door blijven gaan over de alternatieve geneeswijze.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:40

Misschien moet ik het niet doen maar ik wil toch even het wat kwijt...
Op zich vind ik het hardstikke interessant om wat te lezen over andere oplossingen behalve de reguliere geneeskunde...
Maar wat mij steekt is het vaak het gevoel wat ik krijg als ik stukjes lees waar het alternatieve in wordt aangeraden.
Ijzers helemaal fout, pijnstilling moet je ook niet doen, stalrust uit den boze, ga zo maar door.
Mijn pony is hartstikke ziek geweest, heb meerdere keren gedacht dat ik haar kwijt zo raken, en was ook zo ver dat ik haar kon laten gaan omdat het "levenslichtje"uit haar ogen was door de pijn.
Als ik nu zie hoe ze er weer bij loopt maakt het me echt blij. En dit is toch echt dankzij en andere manier van voeren, pijnstillers, stalrust (met gipsvoeten), en haar ijzers met zolen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:55

Ik ben met Isabella zowel regulier als alternatief bezig wat de aanpak van haar HB en andere kwalen betreft. Het is wel zo handig als ik hierover in één en hetzelfde topic kan blijven schrijven eigenlijk :o
Het één sluit het ander nl. niet uit en naar mijn idee is het een prima aanvulling op elkaar.