Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:06

Uiteraard, laten we niet alles in 1 hokje stoppen. ;)
Volgens 'mijn' NB'er mogen de hielen van mijn paard ook lager, maar ik ben 't niet met 'm eens: mijn paard loopt het beste met iets meer hiel, een flinke straal en 'n beetje steunsel.
Geen paardenvoet is hetzelfde en het is belangrijk om zó te bekappen dat je paard optimaal kan rondhuppelen.
Op 'n gegeven moment leer je zelf ook zien wat voor jouw paard de juiste hielhoogte is: wanneer ik mijn paard lager op de hielen zet bijvoorbeeld krijgt hij 'n te lange toon en is zijn afwikkeling niet helemaal lekker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:16

Wendy_Chewie schreef:
Hoi Bokkers,
op 7 april is het eindelijk zover, dan mag ik mijn cursus Natuurlijk Bekappen, ingericht door hoefnatuurlijk.nl, gaan volgen :)
Nu zei mijn NB hoefsmid me echter dat het een prima cursus is om je paard z'n hoeven te leren onderhouden, op één punt na: de hoogte van de hielen. Hij vond dat je die niet gelijk mag zetten met de zool.
Nu ben ik domweg vergeten vragen waarom niet :o? Volgens de theorie van Paard Natuurlijk is dat immers uiteindelijk de bedoeling...
Wie wil/kan hier wat duiding bij geven? Mag ook via PB als het teveel off topic is :)

Omdat de zool aangeeft waar het hoefbeen zit en het hoefbeen wil je min of meer parallel met de grond hebben.

Het langer laten van de hoefwand aan de áchterkant van de voet (= hielen) is zinloos, wat wil je er mee bereiken? Je krijgt eerder een onnatuurlijke stand, omdat het paard als het ware op hakjes loopt. Je kunt altijd wel 2 mm laten staan ofzo, maar echt geen centimeters. De hoefwand is ook totaal niet flexibel dus als je die te lang laat, dan help je ook al het hoefmechanisme om zeep.

laura1986

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:57

*komt uit leesmodus*
De hielen ietsjes langer laten (een mm of wat) kan ervoor zorgen dat een paard correct met-de-hielen-eerst landt. Paarden waarbij de achterkant van de voet nog niet sterk genoeg is hebben hier veel baat bij, dan bij een hiellengte op gelijke hoogte van de zool en dan gaan toonlanden omdat de de achterkant avn de hoeven pijnlijk en onderontwikkeld zijn. Via de paar mm meer hiel kom je dan bij een goed functionerend paard uit.
Althans, zo heb ik het van de website van Pete Ramey geleerd.

Volgens mij zie je dit ook eerder bij voorhoeven dan bij achterhoeven.

Wat zijn jullie ervaringe hiermee?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:00

Ik ga met Pete Ramey mee Laura. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:07

laura1986 schreef:
*komt uit leesmodus*
De hielen ietsjes langer laten (een mm of wat) kan ervoor zorgen dat een paard correct met-de-hielen-eerst landt. Paarden waarbij de achterkant van de voet nog niet sterk genoeg is hebben hier veel baat bij, dan bij een hiellengte op gelijke hoogte van de zool en dan gaan toonlanden omdat de de achterkant avn de hoeven pijnlijk en onderontwikkeld zijn. Via de paar mm meer hiel kom je dan bij een goed functionerend paard uit.
Althans, zo heb ik het van de website van Pete Ramey geleerd.

Volgens mij zie je dit ook eerder bij voorhoeven dan bij achterhoeven.

Wat zijn jullie ervaringe hiermee?

:? Maar wacht even, nu ben ik in de war. Bij mij was laatst de DA/Paardenfysio. Die merkte op dat mijn pony met de hielen eerst landt. Ze zei echter, dat dat niet hoorde. Was niet zoals bij mensen.

By the way: bij menselijke renners hoort ook niet dat ze op hun hielen landen. Dat is door de tijd (en vooral schoeisel) zo gekomen. "Natuurlijker" zou zijn op de bal landen en iets mee veren, zoals je ook een trap op rent. Sommige beroeslopers doen het wel, bijv. bij sprinten duidelijk zichtbaar.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:10

De meningen over hiellanden zijn ook verdeeld hoor. :j
Over het algemeen wordt aangenomen dat toonlanden niet gewenst is, maar er zijn ook heel veel paarden die 'op de voet' landen en dit wordt door velen ook goed bevonden.
(Ik druk me niet helemaal lekker uit hierboven maar ik ga ervan uit dat het te begrijpen is. :D )

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

We gaan wel weer offtopic, maar - wat een interessante onderwerpen toch weer :)

Ik heb zelf altijd geleerd dat een hoef zo vlak mogelijk hoort te landen in stap (zowel van voren als van opzij gezien, met het blote oog dan).
In draf neemt het paard grotere passen, hogere snelheid, dan wordt er al iets meer hiellanding zichtbaar, maar minimaal.
In galop hiellandt het paard pas echt.
Zodra een paard gaat toonlanden valt 'ie op z'n snufferd in het mulle zand, en krijgt de pees bij elke stap een rukje. Hoefbevangen paarden hiellanden overdreven. En verder heeft dit ook weer veel met de voetas en balans te maken.

Ik heb een mooi filmpje gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=WfwZQXmI ... re=related
Let vooral op na 0:50 hoe los de ijzers zitten, ook zit er geen opzet in.
Paard is sowieso nogal wat uit balans, ook later ijzerloos maakt hij geen pas hetzelfde.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:33

Excuse me, ik heb me blijkbaar ook wat te sterk uitgedrukt: In stap is vlak landen ok, maar vanaf een snellere stap moeten de hielen eerst landen volgens Ramey. Als ik je goed begrijp heb jij dat ook zo geleerd SpikyBlue? (waar, als ik vragen mag?)

Was me ook opgevallen dat (ex)HB paarden flapperend gaan lopen (overduidelijk hiel eerst).

Safiera was dat in stap of alle gangen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:59

Interessante discussie over iets waar ik weinig van weet :)

Check mijn paard z'n enige niet-kapotte been (linksachter):

Afbeelding

Vind 'm er zelf eerlijk gezegd op deze foto niet heel beroerd bij lopen :o Wat zegt zijn "landing" over de manier waarop hij bekapt werd? Op de dag dat de foto werd gemaakt had ik 'm precies 22 dagen ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:01

Dat is wat ik nu ook leer , Hiel moet voorkeur hebben om eerst te landen maar je ziet dan dat de voet behoorlijk vlak land ieniemini seconde dat je ziet hiel eerst raakt ..
Dus idd in stap behoorlijk vlak , maar nooit toon eerst .

HJ , ik vindt het heel moeilijk het vanaf de foto te zien , maar het lijkt alsof hij eerst zijn toon op de grond wil zetten .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:04

Dat lijkt mij ook, daarom stel ik ook mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-03-12 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:07

Nouja, op foto moeilijk te zien, toch? Misschien klikt hij net nog om voor hij de grond raakt?

In het lesboek staat dat je het best een keertje kan filmen, dus camera op de grond en voorbij draven :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:10

Arabesk schreef:
Wendy_Chewie schreef:
Hoi Bokkers,
op 7 april is het eindelijk zover, dan mag ik mijn cursus Natuurlijk Bekappen, ingericht door hoefnatuurlijk.nl, gaan volgen :)
Nu zei mijn NB hoefsmid me echter dat het een prima cursus is om je paard z'n hoeven te leren onderhouden, op één punt na: de hoogte van de hielen. Hij vond dat je die niet gelijk mag zetten met de zool.
Nu ben ik domweg vergeten vragen waarom niet :o? Volgens de theorie van Paard Natuurlijk is dat immers uiteindelijk de bedoeling...
Wie wil/kan hier wat duiding bij geven? Mag ook via PB als het teveel off topic is :)

Omdat de zool aangeeft waar het hoefbeen zit en het hoefbeen wil je min of meer parallel met de grond hebben.

Het langer laten van de hoefwand aan de áchterkant van de voet (= hielen) is zinloos, wat wil je er mee bereiken? Je krijgt eerder een onnatuurlijke stand, omdat het paard als het ware op hakjes loopt. Je kunt altijd wel 2 mm laten staan ofzo, maar echt geen centimeters. De hoefwand is ook totaal niet flexibel dus als je die te lang laat, dan help je ook al het hoefmechanisme om zeep.

Vraag ik me dus ook af. Haha, ik zal het hem een keertje moeten vragen als hij weer komt. Maar de overtuiging hier is dus meer om de hielen wel kort te houden, behalve als je paard er slechter door loopt?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:12

@ SpikyBlue: goed filmpje. Die ijzers zitten echt los zeg! Maar krijg je dat niet met heel veel ijzers, wanneer je het slowmotion zou zien? Vraag ik me dan af. Paard gaat een stuk beter lopen, hiel eerst ziet er toch beter uit lijkt het.

@laura (naamgenootje ;) ) Bij 'vlak' landen kan ik me voorstellen dat er verschillende soorten 'vlak' zijn. Wat er vlak uitziet kan natuurlijk ook meeste gewicht op achter zijn, of meeste gewicht voor. Dat zou je dan idd zien wanneer je sneller gaat lopen.
Bij mijn pony is het met het blote oog in stap redelijk goed te zien, maar in draf ook nog wel. Hij is nooit bevangen geweest, dus dat kan het niet zijn. Zal ik eens proberen een filmpje te maken binnenkort? Ben alleen niet zo handig met vertragen van het beeld.

Trouwens: ik ben ook voor een kleine wijziging in titel, we gaan weer (heel interessant!) verder zonder daadwerkelijke foto's.

@hestejente: Het kan goed dat hij nog bezig was met voeten naar voren bewegen, en later gaat kantelen met de voet. Dat doet het paard in filmpje van SpikyBlue ook (laatste stuk).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:13

Safiera, die hoef staat al bijna op de grond. Zou hij zó snel nog z'n hoef kantelen?

Effing hell :oo
Afbeelding

:Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:16

ja maar als dat in stap is en hij loopt heeeeel traag, kan dit best. Beter is om een (slow motion) filmpje te maken in draf :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:17

Wat ook interessant is.. Mijn paard had de neiging tot toonlanden in stap, sinds zij op een voorijzertje staat en haar hielen daar mee iets minder laag zijn, landt ze keurig vlak.. ik kan niet verklaren waarom, maar dit is toch eigenlijk tegengesteld aan wat de nb ers beweren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:18

Was niet eens zo heeeeel traag, had 'm gewassen, hij had gerold en was daarna op weg naar het gras. Dat kan hij eigenlijk niet langzaam. Hij kan wel galopperend grazen :Y)

Filmpje in draf... lijkt me niet makkelijk. Hoe maak je zoiets?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:18

Ik zie geen hoeven die bijna op de grond staan. Pony heeft de achtervoeten nog niet los, dus moet ook nog zweven. Ik denk dat het linkerachterbeen vertekent, omdat het niet hoog opgetild wordt. (ook ik kan het fout hebben natuurlijk) Laatste foto is echt van stap? Lijkt wel of hij schraapt. Maar als het stap is kan het goed toonlanden zijn... Hmm, toch weet ik het niet. Als je foto's ziet van de poown van mijn zusje zien die er ook zo uit, en zij loopt prima!

Zou graag een filmpje zien!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:20

Safiera schreef:
Laatste foto is echt van stap? Lijkt wel of hij schraapt. Maar als het stap is kan het goed toonlanden zijn... Hmm, toch weet ik het niet. Als je foto's ziet van de poown van mijn zusje zien die er ook zo uit, en zij loopt prima!

't Is stap :j

Paard is de laatste paar jaar beter gaan lopen. De stapfoto is van augustus vorig jaar.
Safiera, mijn vraag over de eerste foto ging over het linkerachterbeen van mijn PAARD.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:25

hestejente schreef:
Was niet eens zo heeeeel traag, had 'm gewassen, hij had gerold en was daarna op weg naar het gras. Dat kan hij eigenlijk niet langzaam. Hij kan wel galopperend grazen :Y)

Filmpje in draf... lijkt me niet makkelijk. Hoe maak je zoiets?

Camera op de grond zetten onder een kruiwagen zodat je paard er niet per ongeluk op gaat staan en dan ongeveer 24x voorbijdraven en dan thuis met windows live movie maker vertragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:28

Klinkt als een perfect script voor mission impossible. Filmpje laat ik even aan me voorbijgaan :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:32

Haha 24x nog wel. :D

Maar Safiera, om op jouw opmerking terug te komen: toonlanden is in geen enkel geval gunstig zoals je hierboven al een aantal keren hebt gelezen.
Hoe onderbouwde je DA dat? En wilde hij er iets aan doen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:40

hestejente schreef:
Safiera schreef:
Laatste foto is echt van stap? Lijkt wel of hij schraapt. Maar als het stap is kan het goed toonlanden zijn... Hmm, toch weet ik het niet. Als je foto's ziet van de poown van mijn zusje zien die er ook zo uit, en zij loopt prima!

't Is stap :j

Paard is de laatste paar jaar beter gaan lopen. De stapfoto is van augustus vorig jaar.
Safiera, mijn vraag over de eerste foto ging over het linkerachterbeen van mijn PAARD.

Ik had het ook over het linkerachterbeen van de eerste foto! Waar hij rechtsachter nog afzet, moet hij dus nog zweven en is er nog tijd om links te kantelen. Was mijn redenatie.
Maare sorry, PAARD welteverstaan:o Is dus een IJslander? Had zo op de benen gelet dat ik dacht dat het een shet was :=

@Gimli: zij zei dat hij (te?) veel op de hiel landde, en daardoor niet rad was. Schouder kreeg steeds een tik. Begin me nu heel erg af te vragen of ik het niet verkeerdom onthouden heb, maar meende van niet. Ga echt zsm filmen, wil dit tot op de bodem uitzoeken!
Ze adviseerden (DA en HS) me een ijzer voor te proberen. Zodat zijn hiel wat kon groeien, hij heeft ook erg platvoeten. Moest ook even zo min mogelijk op het asfalt ivm korte voetjes.

Is ook wel dat mijn pony gevoelig(er) loopt op asfalt. Ga er wel over, want vind afwisseling goed voor zijn benen en hoeven. Is niet dat hij kreupelt of zo. Maar even niet te veel dus. Lijkt trouwens of zijn hoeven al verbeteren, maar dat kan ook aan mij liggen. Heb geen 'voor' foto's helaas.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:22

Oei een IJs uitmaken voor een Shet _O-