Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:16

Die vet controles zijn NIET zeer streng. Echt niet, heb aantal zeer kreupele paarden goedgekeurd zien worden in deze keuringen omdat de eigenaar zegt dat het betreffende paard gewoon een rare manier van lopen heeft. Overduidelijk zeer kreupel. Dus nee, een keuring op een endurance wedstrijd zou voor mij de laatste argument zijn om te zeggen dat een paard daadwerkelijk rad is.
Ehhh, ja, zelfs op 100 km zie je scheve paarden lopen. Misschien een te roze bril op? Ken echt wel van die ponies die niet zuiver liepen, maar op de scan's van de pezen dramatische dingen lieten zien. Dus neee, denk echt dat je in een ideaal wereld leeft, en niet de werkelijkheid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:22

suleilitha schreef:
Maar wat wij zien op de filmpjes zijn paarden die niet zuiver lopen, erger nog, waarbij de draf een soort viertaktgang is en dat stuit mij toch wel enorm tegen de borst. Ik zou er meteen afspringen als mijn paard zo liep... en me afvragen wat hij mankeert!

Ben wel heel benieuwd naar zulke slowmotion opnames van jouw paard.
Want ik denk dat als je zo slowmotion kijkt vrijwel geen enkel paard 100% "zuiver" loopt.
Maar dat is mijn gedachte maar hoor.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:25

Nou ja zeg... wat een onzin Eleonoor.
Je bent een gediplomeerd vee-arts Eleonoor? Want dan zou ik waarde hechten aan je uitspraak.
Je plaatst wel vaker denigrerende reacties die nergens op slaan.

Een gediplomeerde veearts weet absoluut het verschil tussen een kreupel paard en een vreemd lopend paard... zeker op de 100-km wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 23-10-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:26

Ik ook wel Needje, maar ik verwacht dat we Arno binnenkort wel tegenkomen op concours, met zijn camera en daar wacht ik maar even op. Ik weet ook niet hoe de slowmotion functie werkt, ben niet zo'n techneut. Ik kan je wel verzekeren dat mijn knol geen tactfouten maakt want die kun je niet alleen zien, maar ook horen en voelen tijdens het rijden en doorgezakte kogels heeft hij ook niet. Er wordt bij ons dus wel degelijk gelet op de voetas.
We hebben momenteel een paard staan wat weggaat omdat die wel erg weekgekoot is. Voor mij meer dan genoeg reden om er vanaf te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:27

scoxxx schreef:
Nou ja zeg... wat een onzin Eleonoor.
Je bent een gediplomeerd vee-arts Eleonoor? Want dan zou ik waarde hechten aan je uitspraak.
Je plaatst wel vaker denigrerende reacties die nergens op slaan.

Een gediplomeerde veearts weet absoluut het verschil tussen een kreupel paard en een vreemd lopend paard... zeker op de 100-km wedstrijden.

Niet als die veearts doorgaans alleen maar cavia's en kanariepietjes behandeld Haha! of koeien. Een veearts is nog geen paardenarts, ook al is hij gediplomeerd, Scoxx.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:29

je kan mij niet wijsmaken dat er op een endurance wedstrijd (waar ik er zomaar een stuk of 10 zie keuren) allemaal gediplomeerde veeartsen rondlopen Knipoog ik denk dat het allemaal stagaires zijn die onder supervisie van een va staan Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:30

DA's laten stokkreupele paarden de 100 km uitlopen??? En daar zegt niemand iets van??? Lijkt me ook erg stug dat er dan niet op Bokt weet ik hoeveel topic over die vreselijke endurance ruiters geopend zouden worden Haha!

Je hoort mij niet zeggen dat het nooit gebeurd zal zijn, maar dan denk ik eerder aan steekpenningen dan aan een DA die een stokkreupel paard niet herkent. Dat ziet een leek nl. nog wel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:31

Ja! Een gediplomeerde paardenarts keurt locomotie. Altijd!
Laatst bijgewerkt door SamCo op 23-10-08 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:32

je maakt mij niet wijs dat er 10 gediplomeerde paardenartsen rondlopen op een endurance wedstrijd............ zoveel zijn er niet eens in de regio Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:34

Nee, het zijn vaak van die co-assistentjes en die willen geen afkeuringen, het zou ze in de toekomst eens kunnen achtervolgen.
On the other hand, ik heb bij aangespannen marathons wel vaak meegemaakt dat een onregelmatig lopend paard of eentje met afwijkende gangen, uit de strijd werd gehaald.
Meerdere keren zelfs door onze eigen DA, maar die is streng. En rechtvaardig!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:34

P & A worden gedaan door studenten die in hun laatste jaar zitten. En locomotie wordt ten alle tijden door een gediplomeerde paardenarts gedaan. En deze paardenartsen komen uit het hele land, zo leuk vinden ze endurance-wedstrijden Tong uitsteken

Toe zeg Suelitha... doe niet zo stom. Wat een idiote bewering. Je maakt me echt Boos! met die rare opmerkingen.
Wat is er in godsnaam mis met een co-assistent?
Zijn verdorie vrijwilligers die hun hele dag opofferen om een wedstrijd mogelijk te maken.
Respect alsjeblieft voor dit soort mensen.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 23-10-08 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:35

Nee, zo leuk vinden ze het geld, want ze worden vet vet betaald en genieten van alle Bobo-faciliteiten Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:38

Nou zeg... ik weet exact hoeveel ze betaalt krijgen (de gediplomeerde paardenartsen) en dat is bijzonder weinig.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 23-10-08 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:38

suleilitha schreef:
Ik ook wel Needje, maar ik verwacht dat we Arno binnenkort wel tegenkomen op concours, met zijn camera en daar wacht ik maar even op. Ik weet ook niet hoe de slowmotion functie werkt, ben niet zo'n techneut. Ik kan je wel verzekeren dat mijn knol geen tactfouten maakt want die kun je niet alleen zien, maar ook horen en voelen tijdens het rijden en doorgezakte kogels heeft hij ook niet. Er wordt bij ons dus wel degelijk gelet op de voetas.
We hebben momenteel een paard staan wat weggaat omdat die wel erg weekgekoot is. Voor mij meer dan genoeg reden om er vanaf te zien.

Ik weet bijna wel zeker dat die van mij vast wel eens tactfouten maakt. So be it.
Gewoon blijven oefenen om m beter te krijgen.
Verder over raar lopen. Mijne is geopereerd geweest LA, en heeft spat LA en zet dat been iets anders weg als rechts.
Maarrr, maakt uiteindelijk een even grote pas als rechts en zet m over het algemeen gewoon in het ritme neer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:40

Needje, was mijn antwoord verder bevredigend? Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

Ja hoor. Haha!
Ik ben ook benieuwd!
Ik zou zulke opnames ook wel willen hebben van die van mij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

suleilitha; biedt je nog je excuses aan?
Co-assistenten zijn altijd vrijwilligers!

Juist deze mensen onheus bejegenen is erg laag en een excuus is derhalve wel op zijn plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:48

Excuses? Aan wie? Ik heb niemand beledigd. Ik ben vaak genoeg op wedstrijden geweest waar co-assistenten wel degelijk vergoedingen kregen. Dus leg me geen woorden in de mond, daar hou ik niet van, sorry!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:49

en ik waar niet gediplomeerde locomotie ook keurde hoor Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Sterker nog, een co'tje heeft mij dit vorige week zelf nog verteld, Scoxx.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:04

suleilitha schreef:
Nee, het zijn vaak van die co-assistentjes en die willen geen afkeuringen, het zou ze in de toekomst eens kunnen achtervolgen.
On the other hand, ik heb bij aangespannen marathons wel vaak meegemaakt dat een onregelmatig lopend paard of eentje met afwijkende gangen, uit de strijd werd gehaald.
Meerdere keren zelfs door onze eigen DA, maar die is streng. En rechtvaardig!

lekkere instelling...Ik weet niet hoe het bij endurance wedstrijden is eigenlijk maar aangespannen wedstrijden worden zelfs gedaan door studenten uit eerdere jaren maar er zijn bepaalde vakken verplicht (topografische anatomie en klinische diagnostiek zo uit mn hoofd, 2e en 3 jaars vakken), die moet je gehaald hebben zodat je wel de benodigde oefening en kennis hebt.
Maar dat ze geen afkeuringen willen is echt onzin, ik heb er zelf ook wel eens wat weggestuurd wegens onregelmatigheid. Twijfels moet je altijd aangeven bij de begeleidende DA. Als je geen afkeuringen wil omdat het je kan achtervolgen moet je een andere opleiding gaan zoeken.... en persoonlijk ken ik er geeneen die zo denkt!
En je krijgt meestal wel een vergoeding maar zo vreselijk veel is dit niet... tenminste, ik zou het er niet voor doen! Ging mij om de ervaring en een leuke dag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:06

Onlangs is er een discussie geweest in "endurance-land" over het respectloze gedrag van sommige deelnemers maar zeker ook omstanders ten opzichte van a. de organisatie en b. keurende paarden-artsen en co-assistenten.

Ik kon me geen voorstelling maken dat mensen respectloos zouden kunnen zijn... eerlijk gezegd nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:28

Zwerte, het is ook afhankelijk van de organiserende vereniging, wij hebben elk jaar een aangespannen wedstrijd en om gezeik te voorkomen hebben we alleen gediplomeerde dierenartsen.
Scoxx, ik kan me voorstellen dat toeschouwers uit hun dak gaan, als er een half kreupel paard een vetgate binnen komt vallen. Im zou ook volledig uit mijn panty gaan als ik daar bij zou zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:32

tja en daar heb ik dan weer geen verstand van. Ken alleen de oproepposters bij ons in het gebouw Haha!
Maar geloof me, we doen het niet voor het geld... maar uitzonderingen bevestigen de regel he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:33

Geeft ook niks Zwerte. Wij hebben elk jaar een nationale wedstrijd en liever een paar centen kwijt dan een hopp gezever achteraf. Je kunt het maar één keer verpesten.