Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:16

skippy1 schreef:
Jawel Arabesk, dat heb ik wel gelezen. Ik heb een andere mening: dunne zolen bestaan wel. aangetoond op de röntgenfoto's...
IJzers zorgen wel dat de afstand tussen zool en grond groter wordt waardoor de meeste steentjes de zool niet raken.

Klopt, het paard waar ik eerder over benoemde in dit topic is de TE dunne zool ook middels röntgenfoto's aan het licht gekomen.
Het paard liep zo ontzettend gevoelig, bij kreupel af. Men vreesde voor HKO vandaar de uitgebreide foto's. Daar kwam direct de TE dunne zool uit en geen HKO gelukkig.

En inderdaad bij ijzers wordt de afstand zool / bodem vergroot waardoor menig steentje niet meer gevoeld wordt.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:20

dan zouden hoefschoenen dus nog beter zijn. Met ijzers ontloop je alleen de kleine steentjes, niet de grote Sigaar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:29

Arabesk schreef:
Zooldikte is uberhaupt weinig relevant. Een paard staat niet op zijn zool.
....

Een zool is niet gemaakt om het gewicht van een paard te dragen. Of een zool nou 1 of 3 cm is maakt niet uit: er staat in stilstand al snel zo'n 100 kg op. In draf of galop is dat al snel enkele duizenden kilo's wanneer het volledige gewicht op een of twee hoeven terecht komt, plus de impuls van het gewicht.

Zooldikte is dus niet zo relevant, alswel een stevige binding tussen hoefbeen en hoefwand.

Te vaak wordt dat effect nog geinterpreteerd als zijnde 'dunne zolen'.

.....

Snelle koolhydraten (krachtvoer)
Van nature eten paarden praktisch alleen maar stengelig, vrij dor gras dat voornamelijk uit langere koolhydraatketens bestaat, zoals cellulose.

.

Een aantal vragen ?

Jij vind de zooldikte niet relevant maar als die zool TE dik is kan het hoefmechanisme toch niet meer fatsoenlijk werken met allerlei nadelen van dien.
De zool wordt op een gegeven moment zo massief, dan krijg je toch hetzelfde starre effect als waar jij zo tegen ageert bij ijzers ???

Hoezo vind jij dat de zool niet gemaakt is om gewicht te dragen?
Als je de NB methode toepast gaat op een gegeven moment langs de hoefwand toch ook een rand zool meedragen omdat de hoefwand tot op zoolhoogte wordt weggevijld ?

In de natuur eten de paarden echt wel wat meer dan alleen vrij stengelig dor gras.
Er zijn zat stukken waar mals groen gras staat waar ze echt niet vies van zijn.
Bovendien eten ze ook graag kruiden, boomschors en likken leemachtige grond op.

Mooi voorbeeld is een groep Fjorden die toch verhiptes sober zijn.
Deze groep heeft een vanaf het voorjaar een zomerperiode op een gedeelte op de Veluwe gelopen om een stuk kaal te maken.
Ik ken de eigenaresse dus heb het verhaal uit de eerste hand.
Het was een terrein met grof stengelig gras.
De paarden vielen steeds meer af en in september moest ze al flink bijvoeren omdat alle fjorden te hard gingen afvallen.
Ze had het niet verwacht maar was ervan overtuigd dat dit voer alleen toch te schraal bleek. Zelfs voor Fjorden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:31

Arabesk schreef:
Onze paarden hebben geen gras, maar krijgen alleen hooi, wel 24/7 en hij is evengoed weer dikker geworden.

Bedoel je dat de wei te kort afgegraasd is of heb je alleen de beschikking over een bak, paddock oid.?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:33

Arabesk schreef:
dan zouden hoefschoenen dus nog beter zijn. Met ijzers ontloop je alleen de kleine steentjes, niet de grote Sigaar

Geeft een hoefschoen dan geen andere problemen met op grove stenen lopen ?
Ik kan me voorstellen dat door de dichte zool een hoef dan op grotere stenen scheef kantelt en naast een steen glijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:35

Hoefschoenen blijven daarnaast altijd beweeglijker dan een ijzer, met alle gevolgen van dien. Hoe goed de vorm ook is, ze hebben áltijd wat bewegingsvrijheid.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:35

Gewicht dragen en en dat wat de grond raakt zijn twee verschillende dingen. Lastig uit te leggen op een 2d papiertje. De zool hangt aan het hoefbeen en het gewicht van het paard staat er dus niet op. Tegelijkertijd raakt de zool wel de grond. Ik heb nog geen goede vergelijking kunnen vinden, maar het beste is het nog te vergelijken met je eigen sokken: ze dragen niet jouw gewicht, maar je staat er wel op.

Qua voeding gaat het ook niet om soorten gras, maar om wel of niet gebruik van krachtvoer, met slecht verteerbaar zetmeel, sacharides en polysacharides.

Strasser snijdt zolen soms dunner om het hoefmechanisme sneller op gang te helpen, maar dat is NIET wat NB doet. Daar staan we ook niet achter.

Onze paarden en andere paarden van PN-ers doen het prima op alleen hooi/gras en het zijn niet allemaal recreatiepaardjes. Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:38

Arabesk schreef:
Esperanza schreef:
Ja, maar die van mij moet nog werk verrichten ook. En ik vraag nogal wat van hem. Dat gaat hij niet redden op alleen ruwvoer. Ik dressuur, spring, endurance, TREC, doe crosstrainingen en misschien ga ik hem ook nog in het tuig zetten Haha! En vergeet niet dat hij 1,76 is..

Het is wel mogelijk op alleen ruwvoer

[VS] Paard in de kampioenschappen gereden, alleen op ruwvoer !

Het paard wat alleen op ruwvoer stond kreeg wel olie en gehakselde luzerne bij.
Dat is wel heel wat anders qua samenstelling dan alleen maar hooi !!!
Bovendien was het een springpaard wat dus kortdurende prestaties moet leveren.

Dat is niet te vergelijken met een paard wat flink endurance, TREC en crosstrainingen voor de kiezen krijgt.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:43

Het is maar 1 voorbeeld, met wat googlen zijn er meer voorbeelden. Knipoog

Wilde paarden lopen dagelijks wel 50 kilometer, en dat doen ze op een dieet dat uit uitsluitend ruwvoer bestaat. Een uurtje per dag rijden in de bak is geen "arbeid", niet in die zin dat daar "krachtvoer", laat staan "sportbrokken" voor nodig zijn. Wilde paarden hebben hetzelfde spijsverteringsgestel als jouw paard: De blinde en dikke darm vormen samen een enorme voorraadtank aan voedingsstoffen en electrolieten. De energie uit krachtvoer is bijzonder vluchtig, maar de energie uit cellulose komt gedurende heel lange tijd vrij. Zelfs 24 uur na het eten blijft een forse portie cellulose nog steeds energie aan het paard afgeven. Bovendien zullen de spieren van het paard zich optimaliseren in vetverbranding in plaats van glucoseverbranding, wat ook een verbetering van uithoudingsvermogen geeft te zien.

Veel paarden die krachtvoer krijgen worden te dik, waarna het rantsoen ruwvoer wordt verminderd. Bij gebrek aan voldoende ruwvoer en te grote pauzes tussen de maaltijden hebben deze paarden altijd honger, zodat hun metabolisme in de spaarstand raakt. Het gevolg is een dik, lui en sloom paard dat alles doet om aan eten te komen. Een krachtvoervrij dieet zal van deze paarden weer paarden met normaal postuur maken, met een normale eetlust, en een normale hoeveelheid energie.

Alles wijst er dus op dat koolhydraten niet de beste brandstof zijn voor een paard. Zijn spijsverteringsgestel is hier duidelijk niet voor bedoeld, en er kleven allerlei gezondheidsbezwaren tegen het voeren van zetmeelrijk voedsel. Vetten zijn in alle opzichten een betere energiebron. Ook PAVO heeft dit uit onderzoeken afgeleid.

Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen. Het paard hoort vetten op te nemen als vluchtige vetzuren, en die worden gemaakt door de micro-organismen die in de blinde en dunne darm leven en cellulose als brandstof nodig hebben... ruwvoer dus!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-09-08 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:45

Arabesk schreef:
Gewicht dragen en en dat wat de grond raakt zijn twee verschillende dingen. Lastig uit te leggen op een 2d papiertje. De zool hangt aan het hoefbeen en het gewicht van het paard staat er dus niet op. Tegelijkertijd raakt de zool wel de grond. Ik heb nog geen goede vergelijking kunnen vinden, maar het beste is het nog te vergelijken met je eigen sokken: ze dragen niet jouw gewicht, maar je staat er wel op.

Qua voeding gaat het ook niet om soorten gras, maar om wel of niet gebruik van krachtvoer, met slecht verteerbaar zetmeel, sacharides en polysacharides.

Strasser snijdt zolen soms dunner om het hoefmechanisme sneller op gang te helpen, maar dat is NIET wat NB doet. Daar staan we ook niet achter.

Onze paarden en andere paarden van PN-ers doen het prima op alleen hooi/gras en het zijn niet allemaal recreatiepaardjes. Knipoog

De zool draagt wel degelijk mee. Niet natuurlijk het concave deel maar wel de rand langs de hoefwand.
Ik heb ja eerder de proeven met waterverf uitgevoerd en daar stond die zool wel degelijk bij op.

Ik heb het niet over dat Strasser de zolen uitsnijd maar het feit dat zij geconstateerd heeft dat er bij sommige paarden van nature constant een TE dikke zool aanwezig is wat het hoefmechanisme belemmert als je er niets aan doet.

Ik ben het met je eens dat er veel krachtvoer op de markt is die voor de paarden lang niet altijd positief uitwerken.
Zelf geef ik ook alleen maar een supplement wat hoog in mineralen en vitamines en spoorelementen zit + koudgeperste lijnzaadolie.

Er zullen best wel op PN paarden zitten die iets meer dan recreatief werken. Maarrr ... dan nog is er een flink verschil tussen zware trainingen en iets meer dan recreatief.
Maar daar hebben we het in een ander topic al over gehad.
Trainen voor 25 km endurance of 80 km of meer maakt dat er qua hoeven en voeding heel andere eisen om de hoek komen kijken.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:47

Ik had het ook over het deel langs de hoefwand. Die maakt wel contact met de grond maar draagt nogmaals, niet het gewicht. Het gewicht van het paard rust op het hoefbeen die verbonden is aan de hoefwand, de zool op zijn beurt hangt aan het hoefbeen. Het hoefbeen hangt in de hoornschoen en staat dus niet op de zool.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:52

Wat voor nut heeft dit topic trouwens nog? We kunnen beter naar de huiskamer. We zitten hier al meer dan tien pagina's tegen elkaar aan te praten met een vast groepje.

We kunnen nog tien pagina's doorgaan, maar ik heb weinig behoefte om de overtuigde felle anti's te 'overtuigen'. Ik heb ook niet de illusie dat dat gaat lukken Clown Omgekeerd zal ook niet gaan, dus we kunnen net zo goed stoppen. Koe

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:00

Arabesk schreef:
Wat voor nut heeft dit topic trouwens nog? We kunnen beter naar de huiskamer. We zitten hier al meer dan tien pagina's tegen elkaar aan te praten met een vast groepje.

We kunnen nog tien pagina's doorgaan, maar ik heb weinig behoefte om de overtuigde felle anti's te 'overtuigen'. Ik heb ook niet de illusie dat dat gaat lukken Clown Omgekeerd zal ook niet gaan, dus we kunnen net zo goed stoppen. Koe

Ik denk ook dat er een punt achter gezet moet worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:07

Mijn arabiertje staat nu (voor) hoog op de steunsel en de verzenen, want laag gaat absoluut niet!!!!!
Hij loopt beter dan ooit en heeft (gelukkig) nergens last meer van.

Mijn KWPN-er staat veel lager en die loopt ook goed. Ik vind dat het echt per paard kan verschillen welke bekap methode "goed" is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:21

Opala en Arabesk, het heeft geen zin mensen aan te cvallen die heel bewust met hun dieren bezig zijn en heel bewust hun keuzes hebben gemaakt, omdat zij het dichtste bij hun dier zijn, overleggen met VAKmensen etc; dat jullie het recht nemen in eigen hand om op basis van de reacties hier de dieren en eigenaren te verantwoorden vind ik enorm kort door de bocht en vrij onbeschoft. Boos!

Als jullie er niet tegen kunnen dat wij os eigen verstand prima gebruiken kunnen en op basis daarvan kiezen voor wat Wij goed achten voor onze dieren, vraag dan maar een slotje aan. Lekker makkelijk. Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:28

detour schreef:
Opala en Arabesk, het heeft geen zin mensen aan te cvallen die heel bewust met hun dieren bezig zijn en heel bewust hun keuzes hebben gemaakt, omdat zij het dichtste bij hun dier zijn, overleggen met VAKmensen etc; dat jullie het recht nemen in eigen hand om op basis van de reacties hier de dieren en eigenaren te verantwoorden vind ik enorm kort door de bocht en vrij onbeschoft. Boos!

Als jullie er niet tegen kunnen dat wij os eigen verstand prima gebruiken kunnen en op basis daarvan kiezen voor wat Wij goed achten voor onze dieren, vraag dan maar een slotje aan. Lekker makkelijk. Clown

Aanvallen ... hoe kom je erbij. Ik was mijn handen in onschuld Schijnheilig
Het gaat erom dat er de afgelopen posts alleen maar herhalingen worden neergezet. Werkt NB voor jullie paarden niet, so be it.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:29

Hey die laatste zin laat zien dat je eindelijk luistert, dat het kwartje is gevallen. Mooi zo! En nu? Alsnog een slotje?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:30

Slotje? Hebben wij daarom gevraagd?
Ik had het over verplaatsen naar de HK Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:31

Punt achter gezet cq slotje, whats the difference?.. Clown

HK lijkt me bijzonder gezellie. Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:01

Arabesk schreef:
Ik had het ook over het deel langs de hoefwand. Die maakt wel contact met de grond maar draagt nogmaals, niet het gewicht. Het gewicht van het paard rust op het hoefbeen die verbonden is aan de hoefwand, de zool op zijn beurt hangt aan het hoefbeen. Het hoefbeen hangt in de hoornschoen en staat dus niet op de zool.

Ik blijf van mening dat de hoefwand samen met het zoolgedeelte wat op dezelfde hoogte zit samen het gewicht moet dragen.
Ooit eens een studie gelezen van hoe belangrijk elke extra vierkante cm. dragende hoefwand/zool is om het totale gewicht te dragen van een paard.
Er stond toen een berekening bij van wat elke cm2 aan gewicht droeg. Poehhh ... heel veel.
Het is al van een paar jaar terug dus ik heb geen idee meer waar het stond.

Waarom huiskamertopic?
Er zijn nog steeds mensen die nog niet voldoende gepost hebben om in de huiskamer te mogen.
Die zouden deze discussie dus missen?
Er zullen altijd verschillende meningen blijven over de manier van bekappen.
Door dat met elkaar uit te wisselen kunnen anderen(nieuwelingen) zelf beslissen wat ze willen qua methode. De voors en na's worden ruimschoots uitgespit.

Arabesk, je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag of jouw paard geen gras krijgt door te kort afgegraasde wei of komt ie alleen in de bak/paddock en dan uitsluitend hooi?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:11

henny_w schreef:
Ik blijf van mening dat de hoefwand samen met het zoolgedeelte wat op dezelfde hoogte zit samen het gewicht moet dragen.

Ik blijf van mening dat het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand samen met rand zool en wanneer mogelijk de straal het gewicht moeten dragen.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:53

henny_w schreef:
Arabesk, je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag of jouw paard geen gras krijgt door te kort afgegraasde wei of komt ie alleen in de bak/paddock en dan uitsluitend hooi?

Als ik zeg dat ze op gras staan, zul je zeggen dat ik slecht ben voor mijn paarden. Als ik zeg dat ze op alleen hooi staan zul je zeggen dat ik slecht ben voor mijn paarden.

Oja, de tandarts komt jaarlijks bij onze paarden. Om nog even een valse beschuldiging van jouw kant recht te zetten.

Evenmin zeg ik dat jouw paarden in een donker hok staan.

Verder zou ik zeggen lees dit even Arabesk @ [BEH] Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

want dat geldt ook voor hier.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:45

Arabesk schreef:
Als ik zeg dat ze op gras staan, zul je zeggen dat ik slecht ben voor mijn paarden. Als ik zeg dat ze op alleen hooi staan zul je zeggen dat ik slecht ben voor mijn paarden.

Oja, de tandarts komt jaarlijks bij onze paarden. Om nog even een valse beschuldiging van jouw kant recht te zetten.

Evenmin zeg ik dat jouw paarden in een donker hok staan.

Verder zou ik zeggen lees dit even Arabesk @ [BEH] Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

want dat geldt ook voor hier.

Nou ja zeg, nou moet het niet gekker worden
Ik heb verdorie aan nergens over de paardentandarts gesproken, wie is er hier nou vals aan het beschuldigen ??? En ik heb ook geen opmerking gemaakt dat jij gezegd zou hebben dat mijn paarden in een donker hok staan.

En over gras en hooi doe je aannames en antwoord je vast voor mij Verward

Gaat lekker zo Boos!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:02

Mag ik even zeggen dat ik het bijzonder kinderachtig vindt hoe er hier in dit topic op elkaar wordt ingehakt?

Laat elkaar in elkaars waarde, de een doet het zus de ander zo. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Het feit dat je het ergens niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat je het maar moet gaan zitten veroordelen.
Heb je er last van, nee toch, nou dan!

Soms lees ik dingen dat ik denk, hoe oud zijn jullie nou eigenlijk?
Het lijkt wel een kleuterklasje.

Puffff hou op zeg!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:13

Arabesk schreef:
Het is maar 1 voorbeeld, met wat googlen zijn er meer voorbeelden. Knipoog

Wilde paarden lopen dagelijks wel 50 kilometer, en dat doen ze op een dieet dat uit uitsluitend ruwvoer bestaat. Een uurtje per dag rijden in de bak is geen "arbeid", niet in die zin dat daar "krachtvoer", laat staan "sportbrokken" voor nodig zijn. Wilde paarden hebben hetzelfde spijsverteringsgestel als jouw paard:

Volgens mij lopen wilde paarden gemiddeld rond de 16 km. per dag met uitschieters van wel 50 km. per dag.
Onlangs ergens gelezen op een natuurlijke bekapsite.

Arabesk schreef:
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen. Het paard hoort vetten op te nemen als vluchtige vetzuren, en die worden gemaakt door de micro-organismen die in de blinde en dunne darm leven en cellulose als brandstof nodig hebben... ruwvoer dus!

De site die je net benoemde over het springpaard wat uitsluitend op ruwvoer leefde, daar stond ook bij dat het olie als extra kreeg!
Maar hoe wil je Omega 3 toevoegen aan de voeding als het via olie niet geschikt is?
Omega 3 zat een aantal jaren terug nog gewoon in weidegras en de mensen kregen het via vlees van grazend vee binnen. Helaas is Omega 3 door allerlei factoren helemaal uit het gras verdwenen in Nederland.
Nu het niet meer in het gras voorkomt zie je dat Omega 6 dmv. andere voeding de overhand krijgt met allerlei gezondheidklachten als gevolg.
Omega 3 werkt oa. als ontstekingsremmer.

Bij veel paarden is er een verstoring in de darmflora en dus ook in de werking van micro organismen, waardoor de vetzuurstofwisseling ook niet zo lekker meer gaat vrees ik.
Verstoring in de darmflora kan heel makkelijk leiden tot hoefbevangenheid, zomereczeem etc.