Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:God, ik ga me steeds meer ergeren aan de etiketten die worden geplakt: naturals, normals, normi's, tradi's, nb'ers, tb'ers.
pjotrg schreef:EdithHartog schreef:
Om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic, de NB stroming vindt deze manier verwerpelijk en propageert om je paard op een diervriendelijke en meer paardgerichte manier te houden. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, het zet heel veel mensen aan tot nadenken. quote]
Dit is niet zuiver NB, want dat focust op Bekappen (en ik heb persoonlijk nogal wat twijfels bij hoe men daar wil doen) maar als je doelt op meer natuurlijk omgaan met je paard en je paard op een zo diervriendelijke wijze houden dan kan ik daar volledig achter staan.
<<Juist wel, natuurlijk bekappen (lees: slijtage nabootsen) voegt niks toe wanneer een paard op stal staat>>
Waar ik alleen erg slecht tegen kan is dat sommige aanhangers (Adrian51 is daar in mijn ogen weer een mooi voorbeeld van) zo enorm doorslaan in hun enthousiasme (want ik neem aan dat dat het toch vooral is), dat ze alles en iedereen die afwijkt van hun mening meteen ongeveer voor dierenbeul verklaren. Dat gaat me dus veel te ver en dat vergelijk ik daarom wel eens met religieus fundamentalisme.
<<Ja, dat vind ik zelf ook irritant, de een doet het nog beter dan de ander. Het lijkt af en toe wel een wedstrijd. Toch is dat ook een kwestie van perceptie. De NB stroming spreekt mij heel erg aan, ik zit dagelijks op de niet te benoemen site, ik doe er heel veel kennis op maar doe natuurlijk niet klakkeloos alles wat daar gezegd wordt. Ik denk dat niemand dat doet want dan was daar ook geen discussieforum nodig.Als ik dringend wat moet weten dan ren ik naar mijn paardenkennis (komt uit de kortebaandraverij, zo anti NB als wat maar oh zo praktisch in zijn handelen en kennis. Nu ik het zeg, wij hebben nooit ruzie, gek eigenlijk).>>
Ik wil mettertijd wel leren hoe ik bijvoorbeeld een onbeslagen hoef bij zou kunnen houden, maar dan graag, en onder strikte begeleiding, van een zeer ervaren hoefsmid waar ik vertrouwen in heb. Echt bekappen, wanneer nodig beslaan, stand bepalen, etc laat ik over aan iemand die daar een paar jaar voor geleerd heeft en veel ervaring heeft en die ik vertrouw.
pjotrg schreef:Ach het kan ook anders. Kijk maar op dit topic viewtopic.php?f=34&t=669240&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Daar is de strijdbijl begraven, de etiketjes afgeweekt en is iedereen gezellig met elkaar aan het "beppen". Het is dan ook wel een "huiskamer" topic geworden
EdithHartog schreef:normi's, tradi's
pjotrg schreef:Ach het kan ook anders. Kijk maar op dit topic viewtopic.php?f=34&t=669240&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Daar is de strijdbijl begraven, de etiketjes afgeweekt en is iedereen gezellig met elkaar aan het "beppen". Het is dan ook wel een "huiskamer" topic geworden
Cer schreef:Je moet eigenlijk alle artikelen van dezelfde TS lezen
Citaat:Hoe ziet dan een normale voet eruit? Dat zullen we ook moeten bekijken. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat we gaan sleutelen aan goede voeten! Kijk maar eens naar het plaatje HPA1 (http://img184.imageshack.us/img184/3074 ... pa1ls3.jpg). Dit is een voet waar eigenlijk niet zo heel veel op valt aan te merken, qua vorm en functie. Een goede rechte voet, goede hoorn kwaliteit en prima in staat om de belastingen die er van gevraagd worden op te vangen.
Arabesk schreef:Citaat:Hoe ziet dan een normale voet eruit? Dat zullen we ook moeten bekijken. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat we gaan sleutelen aan goede voeten! Kijk maar eens naar het plaatje HPA1 (http://img184.imageshack.us/img184/3074 ... pa1ls3.jpg). Dit is een voet waar eigenlijk niet zo heel veel op valt aan te merken, qua vorm en functie. Een goede rechte voet, goede hoorn kwaliteit en prima in staat om de belastingen die er van gevraagd worden op te vangen.
Uit dat artikel gequote...
Als dat een gezonde voet moet zijn...![]()
De overige foto's uit dat artikel zijn allemaal beslagen hoeven. Ook de voet met lage hielen, wat overigens ook zeer slechte voeten zijn en er zit een walgelijk ijzer onder.
De voetas is niet belangrijk, voetas kan ook anders lijken als een paard net anders gaat staan. De HOEF is belangrijk het hoefbeen moet parallel aan de grond staan. Ik heb nu geen tijd om dat uitgebreid uit te leggen, Strasser heeft in haar boeken hierover geschreven.
Arabesk schreef:ik ga eerst even eten en dan ga ik er voor zitten
eerst nog even dit:
http://www.horsimo.nl/pdf/horsimo.pdf
kennelijk is het onder alle paardenhouders een trend om meer zelf te gaan doen, ook ijzers onder slaan, aldus deze hoefsmid
pjotrg schreef:mijn paard loopt prima, jaja, met ijzers! Smid blij, ikke blij en mijn paard blij. Ik ken Junk ondertussen wel zo goed dat ik behoorlijk goed weet offie zich happy voelt of niet. Never change a winning team!