[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:23

Is het eigenlijk nog nodig om naar DA te gaan? Heb een zeer kundige smid en pony is momenteel licht onregelmatig, heeft dus een beetje pijn... De smid heeft de lip van het ijzer gehaald en ijzer van voren uitgeslepen. Ook heeft hij de voorkant (toon) van hoef vrij gemaakt zodat daar geen druk op staat, dit moet verlichting voor pony geven. Over 4 weken kan hij meer doen omdat dan de hoef meer aangegroeid is (was nl 2 weken geleden bij andere smid geweest). Heb ik verder nog medicijnen nodig? Ik ga in ieder geval ander voer en magnesium geven...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:40

Mijn pony loopt sinds ze bij de smid is geweest het eerste gedeelte op eieren.
De hoefsmid vertelde me dat ze hoefbevangen is geweest.
Wat moet ik hier mee Verward
Iemand hier ervaring mee?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:20

Embe: de normale gang van zaken is dat hoefbevangen paarden als het ontdekt wordt, ontstekingsremmers en pijnstillers krijgen.
Ik denk dat je met een goede hoefsmid inderdaad heel ver kunt komen. Voor de medicijnen heb je de da nodig.

Mariekie: zo is 'het' bij mijn paard dus ook begonnen. Elke keer als de smid geweest was liep ze heel erg gevoelig. Na een week of 3 ging het dan weer beter en dan kwam 5 weken later de hoefsmid weer en begon het weer opnieuw.
Op een gegeven moment foto's laten maken, voornamelijk met het idee om te kijken hoe dik haar zool was. Uit de foto's kwam toen hoefbeenkanteling. Toen we het wisten is het in een stroomversnelling geraakt en heeft ze een aantal terugvallen gehad.

Is er al iemand die informatie heeft over magnesium in combinatie met dracht?
Ik durf niet goed te stoppen met de magnesium, Indiana is insuline resistent, maar ze is wel 3,5 maanden drachtig.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:37

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:37

Romeorowan, ik heb geen idee. Wat zegt je veearts erover?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:23

Dat heb ik (nog) niet aan de veearts gevraagd. De informatie over magnesium en insuline resistentie heb ik van hoefnatuurlijk en ik heb de veearts verteld dat de magnesium bij Indiana zo enorm goed werkt. Ik geloof dat dit voor de meeste veeartsen nog vrij nieuw is (ik moet natuurlijk voorzichtig zijn in wat ik schrijf).

Gemske: durf jij Aurora in deze groene wei te laten of is dit alleen voor het filmpje?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:27

ik moet het ook nog aan mijn veearts vertellen Lachen maar ben dat wel van plan.

Mijn pony's gaan maar een paar uur per dag naar buiten, en Aurora heeft dan een graasmasker op. Toevallig net niet voor het filmpje.
Ik heb de luxe van een stal met uitloop (op filmpje twee nog net zichtbaar achter de tractor).
Normaal gesproken zou ik Aurora inderdaad nooit zo in deze wei laten, begin dit jaar hebben we er een stuk van afgezet, maar met de graaskorf kan ze zo weinig eten in die paar uur dat ik het aandurf.

Overigens heb ik liever dat ze wat langer,uitgegroeid gras eet dan super kort (is ook makkelijker met de graaskorf)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:41

Aurora met graaskorf
Afbeelding

Op de achtergrond uitgang van de stal met 'paddock' tussen de schutting en de hekken, het is 8 bij 8 meter denk ik.
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:43

Ligt er ook aan of ze bevangen is geraakt van het gras.
Onlangs las ik dat superkort gras niet zoveel kwaad kan, zolang een paard er maar niet van "hoeft te leven". Maw, hij alleen op de wei staat om wat te kunnen snuffelen tegen de verveling, maar voor buikvulling afhankelijk is van hooi.

Inmiddels heb ik zo'n weitje en laat mijn pony er zelfs 24 uur per dag op staan. Voor mijn gevoel een veiliger oplossing dan een paar uur per dag even de wei op, waarbij ze zich ook al die tijd helemaal vol proberen te vreten omdat het (verse) gras zo lekker is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:40

@ romeorowan: thx, de pijnstillers heb ik nu, ander voer is gevonden (Dodson & Horrell Safe & Sound) weet eigenlijk niet of ik daar nog magnesium bij moet geven Verward (het zit al in het voer...) en welke ontstekingsremmers zal ik vragen? Pony liep gelukkig vandaag al wat makkelijker en ging er zelfs al een keer van door aan longe (mijn dochter lag languit in de baan ha,ha,ha!) Haha!
Zou heel graag weten hoe en wat mbt magnesium (en voer) en ontstekingsremmers! Ja Romeorowan: jij geeft toch ook magnesium én speciaal voer of ben ik nu de kluts kwijt??? (tis al laat... Slapen )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:04

Embe schreef:
Heb een zeer kundige smid en pony is momenteel licht onregelmatig, heeft dus een beetje pijn... De smid heeft de lip van het ijzer gehaald en ijzer van voren uitgeslepen.

Zelf ben ik (door slechte ervaringen) niet zo'n voorstander van ijzers bij een bevangenheid.
Je sluit de (toch al pijnlijke) hoef te veel op dmv de nagels en het hoefmechanisme is verminderd met een ijzer. En juist dat laat de hoef groeien.

Pijnstillers .... ik heb voorgaande jaren meestal Quadrisol gegeven, echter was dat leverbelastend en toen mijn pony dit jaar ook een leverprobleem kreeg, ben ik bute gaan geven. Echter dat is weer zeer slecht voor maag en darmen. Het is echter kiezen uit twee kwaden.
Echter geef niet te snel een pijnstiller. Beter is om ze even met pijn te laten lopen, zodat ze niets forceren. Iedere pijnstiller is een belasting voor het lichaam.

Is de pony licht onregelmatig (zoals ik hierboven lees en verderop bij het er van door gaan aan de longe), geef dan liever wat wilgetakken om te knabbelen (zit soort van aspirine in).

Als ze echt niet meer lopen, zoals bij mijn pony maanden geleden (zie filmpje hieronder), dan wordt het wat anders. Zij kwam weer overeind na inspuiten van finaldyne door de dierenarts en volle dosering bute door het voer. Toen "liep" ze zo:
http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... juni07.wmv

Het kan even duren met laden, want bestand is 3 Mb groot.

Gelukkig is dit verleden tijd en loopt ze weer redelijk aardig rond en zelfs af en toe een drafje er tussen door. Ze loopt ook al weer weken zonder pijnstillers, echter nog wel met extra vitamine E door het voer (zijnde een scheut zonnebloemolie van de Lidl Knipoog ).
Haar muesli is wel voer wat hoger in mangaan en magnesium zit evenals verhoogd biotine gehalte(Equigard van Hippolyt). Mangaan zit overigens ook in paardenbloembladeren. Brandnetels zijn goed voor doorbloeding.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:33

Isapaardje schreef:
Embe schreef:
Heb een zeer kundige smid en pony is momenteel licht onregelmatig, heeft dus een beetje pijn... De smid heeft de lip van het ijzer gehaald en ijzer van voren uitgeslepen.

Zelf ben ik (door slechte ervaringen) niet zo'n voorstander van ijzers bij een bevangenheid.
Je sluit de (toch al pijnlijke) hoef te veel op dmv de nagels en het hoefmechanisme is verminderd met een ijzer. En juist dat laat de hoef groeien.

Toch denk ik dat het per paard verschilt. Toen mijn paard bevangen was hebben we de ijzers er ook afgehaald en toen liep hij echt een stuk gevoeliger dan met ijzers. Heb het toen een week aangekeken en toen in overleg met de hoefsmid toch de ijzers er weer onder gedaan, inderdaad ook de lip eraf laten slijpen en toen knapte hij meteen een heel stuk op. Dit was in maart en sinds juni rijd ik weer wedstrijden met hem en is hij niet meer kreupel geweest. Hij krijgt trouwens nog steeds ijzers zonder lip aan de voorkant. Dat van dat hoefmechanisme is niet zo zwart wit als ik hierboven lees. Als je een kundige smid hebt, dan zal hij het ijzer er niet te krap onder passen zodat de hoef de ruimte heeft om uit te zetten en te veren. De lip(pen) aan een ijzers kunnen deze beweging in enige mate beperken maar daarvoor is dan ook in dit geval de lip verwijderd. Verder wordt de toon wat teruggevijld zodat de voet makkelijker afrolt. Let wel, beslag valt of staat wel met een kundige hoefsmid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:19

Indiana had eerst metacam, maar dat is vreselijk duur en voor haar was het niet zwaar genoeg. Daarna heeft ze een aantal maanden aan de Bute (phenolbutazone?) gezeten.

De meningen over bewegen tijdens hoefbevangenheid zijn erg verdeeld en in beide kan ik mij wel vinden. Ik heb gekozen om Indiana in de paddock te laten staan. Elke stap die ze zelf zette hield ik niet tegen, maar ik stimuleerde haar ook niet om te gaan lopen. Pas toen ze zelf meer ging lopen, ben ik met haar aan de hand gaan stappen (rechte stukken)

En over het voer: ja ik geef speciaal voer van Spillers, Happy Hoof. Dit lijkt erg veel op Dodson and Horrel, Safe and Sound. Hier door heen krijgt ze nog magnesium (nu een onderhoudsdosis).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:27

Isapaardje schreef:
Als ze echt niet meer lopen, zoals bij mijn pony maanden geleden (zie filmpje hieronder), dan wordt het wat anders. Zij kwam weer overeind na inspuiten van finaldyne door de dierenarts en volle dosering bute door het voer. Toen "liep" ze zo:
http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... juni07.wmv

Ik heb even naar het filmpje gekeken maar ik verbaas me er over dat je haar, terwijl ze amper kon lopen, toch liet grazen. Nu weet ik wel dat het gras op het filmpje erg kort is, maar juist in kort afgegeten gras is het fructaangehalte erg hoog.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:50

Tja van dat gras heb ik continu moeten aanhoren als mensen het filmpje zagen Tong uitsteken. De DA, homeopaat, alternatief diergeneeskundige en zelfs hoefbekapper, zagen er allen geen kwaad in en dus hield ik haar op dat strookje gras.

Nog even over de ijzers. De mijne heeft de eerste keer ook ijzers gehad (aangepast). Maar nadeel van een shetlander is dat er in zo'n klein ijzer, met zolen en open toon, extra nagelgaten moeten komen om de boel vast te zetten en de smid daardoor erg ver naar achteren moet nagelen (voor is dood hoorn). Je zet daarmee het hoefmechanisme echt vast. Ik kan me indenken dat dit voor een grote hoef een minder groot probleem oplevert.

Vergeet wel eens dat ik met "smurfenvoetjes" te maken heb haha.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:12

Tjeetje die liep idd niet zo florisant. Mijn shetter heeft gelukkig zo niet gelopen, die liep wel zo stijf met haar voorbenen, maar een stuk vlotter, vandaar dat we dachten dat ze gewoon vast zat ofzo in haar schouders.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:16

Ik heb een vraagje ik ben al tijden op zoek naar goed voer voor mijn bevangenpaardje dynamiek hier bij mij in de buurt is niks te verkrijgen de merken die jullie opnoemen, nu kreeg ik van de week bij de zomerfitkoeken een brochure over dit voer, nu vraag ik me af is dit nog te veel aan suikers? of is dit juist een goed voer voor bevangen paarden?

Pavo Nature's Best

De dagelijkse gezondheidsmuesli

Jouw paard heeft recht op een gezond en natuurlijk paardenleven. Elke dag geniet je samen van de heerlijke natuur. Een beetje natuur zou je graag terug willen vinden in de voerbak. Natuurlijke en gezonde grondstoffen zorgen namelijk voor een goede gezondheid. Met Pavo Nature’s Best krijgt je paard of pony het beste uit de natuur in de vorm van een heerlijke, gevarieerde muesli.
Deze uitgebalanceerde en smakelijke muesli bevat de optimale concentratie van natuurlijke
grondstoffen, vitamines, sporenelementen en mineralen. Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig
als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid. Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is.
De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor
een gezonde en stabiele spijsvertering. Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

Een zeer laag eiwitgehalte

Havervrij
Suikerarm (in Nature’s Best slechts 2% suiker)

Belangrijke eigenschappen
Een complete muesli voor elke dag
Een zeer laag eiwitgehalte en suikerarm (2%)
Havervrij, waardoor uw paard of pony rustig blijft
Met gepofte granen voor een uitstekende vertering
Rijk aan structuur: met extra luzerne en spelt, bevordert het kauwen
Met wortelstukjes: heerlijk en gezond

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:10

Dynamiek, weet je dat er ook brokken zijn die bijna hetzelfde bevatten als de summerfit koeken? Het heet Liga.

Voor zover ik weet is de Nature's Best wel ongeveer vergelijkbaar met de summerfitkoeken, maar voor de exacte ingredienten kun je op de pavo-website kijken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:13

Mijn pony eet helaas de nature's best niet Boos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:35

romeorowan schreef:
En over het voer: ja ik geef speciaal voer van Spillers, Happy Hoof. Dit lijkt erg veel op Dodson and Horrel, Safe and Sound. Hier door heen krijgt ze nog magnesium (nu een onderhoudsdosis).

Waar koop je dit allemaal? Helemaal Spillers kan ik nergens vinden. En magnesium: welke? Van Hoefnatuurlijk?

Bij die lezing bij stal mansour (NH-dag) kwam eigenlijk ook naar voren dat veel paarden magnesiumtekorten hebben, gewoon puur omdat het niet genoeg in het voer zit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:40

romeorowan schreef:
Is er al iemand die informatie heeft over magnesium in combinatie met dracht?
Ik durf niet goed te stoppen met de magnesium, Indiana is insuline resistent, maar ze is wel 3,5 maanden drachtig.

Ik heb laatst een lezing bijgewoond wat hier ook over ging. En ook over drachtige merries.
Ik heb alleen hierbij niet helemaal opgelet, want ik heb geen merrie Bloos
Pfoe, wat zei hij ook alweer? Dat het geen kwaad kon en volgens mij zelfs nodig was, maar dat in bijv. merriebrok veel calcium gestopt wordt (calcium heft de werking van magnesium op) en wat een drachtige merrie vreemd genoeg nou net NIET nodig heeft is calcium. Omdat, als je veel cacium geeft, wordt het lichaam 'lui' en als ze het echt nodig heeft (bij het melk geven) dan neemt het lichaam het dus veel minder op dan voorheen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:33

Lieve allemaal, dank voor jullie reacties: ik heb er echt wat aan. Ja Vandaag toch DA laten komen, deze heeft naast de metacam die ik al had bloedverdunners (Ascal) voorgeschreven en een injectie gegeven. Toch blijven de DA die ik benader van mening dat wortelen geen kwaad kunnen... Verward ik blijf er voorzichtig mee, evenals met appels en ander fruit (fructaan... zie vele voorgaande posts in dit topic). Frusty

@ dynamiek: onze pony kreeg ook nature's best van Pavo... en is toch hoefbevangen geraakt en hij stond verder op een zeer karig (lees zeer kort tot geen gras) weitje, verder kuil. Ik heb nu alles weggenomen, hij krijgt: "oud" hooi, Dodson & Horrell Safe & Sound, Metacam (ontstekingsremmer en pijnstiller), Ascal (bloedverdunner) en 3 x 15 minuten stappen per dag. Verder staat hij zoveel mogelijk in paddock met een pluk "oud" hooi... Nu moet het beter gaan over een dag of vier... Scheve mond

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:39

Ik geef de magnesiumchelaat van hoefnatuurlijk.

De spillers, happy hoof, bestel ik bij Axel's futterkarre in Remscheid, Duitsland. Bij levering van 15 zakken worden geen transportkosten berekend. Ik bestel voor een aantal paardevrienden en voor mezelf.
Dodson and Horrel heeft wel leveranciers in Nederland.
Spillers Happy Hoof en Dodson and Horrel Safe and Sound zijn vergelijkbaar wat betreft inhoud, structuur, prijs.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:48

Dus als ik het goed begrijp kunnen D&H sound and safe én magnesiumchelaat van hoefnatuurlijk wél samen gevoerd worden???... Als ik bij hoefnatuurlijk kijk dan raden zij af om verder nog iets te voeren dan hooi. Of heb ik het nu verkeerd begrepen? Poeh, het blijft ingewikkeld allemaal!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:25

Embe, goed dat je DA erbij is geweest. Hopelijk knapt je paard snel op.

Er zijn veel verschillende oorzaken van hoefbevangenheid en ik denk dat het nog wel even goed is te benadrukken dat elk paard anders is en dus ook een andere optimale oplossing heeft.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om alle oplossingen die hier voorbij komen tegelijk te gaan toepassen (niet dat ik zeg dat iemand dat doet, maar toch). Magnesium zal niet bij elk paard helpen. Ik heb bij mijn pony verschillende keren hele goede resultaten gehad met metacam, en dit jaar ook met bute +ascal. Helaas kwam het zelfs met weinig gras en geen krachtvoer toch steeds terug, vandaar dat ik uiteindelijk toch bij de magnesium ben uitgekomen, en na wat meer lezen past mijn pony heel goed in het insuline-verhaal.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat bokt nuttig is om extra of alternatieve middelen te vinden als de standaard behandeling niet werkt, maar dat wil niet zeggen dat je niet eerst de standaard behandeling moet proberen.