Ik ga maar eens naar huis trouwens, was om 18.00 uur klaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Djilan schreef:Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten (ik zeg beslag omdat je de keuze hebt tussen ijzers en kunststof). Ik zou zelf kiezen voor het laatste...
Djilan schreef:Vraag die je je zou kunnen stellen is wat in de lange termijn de beste oplossing is. Als de korte hoef mede een gevolg is van afbrokkelen op nagelgaten, is beslag niet gelijk de oplossing. Als je paard niet kreupel loopt is te kort misschien alleen een probleem op het harde, dan is rijden in de bak en lopen in het land weer beter. Ik geloof wel in het aanpassingsvermogen van de hoeven, het moet alleen geen pijn gaan doen (kreupel lopen in de bak of zo), in zo'n geval zou ik denk ik ook voor beslag of schoenen kiezen (maar met schoenen heb ik geen ervaring).Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten
Djilan schreef:Op zich vind ik dit nog niet eens zover afdwalen. Veel misverstanden onstaan tenslotte door de naam die we ergens opplakken en wat mensen voor referentiekader hebben.
SpikyBlue schreef:Maar ik heb wel een vraagje aan de naturals; mag je bijvoorbeeld je hengst wel laten castreren? Of hou je een zo echt mogelijk kuddeverband in stand? Het lijkt me toch allemaal best moeilijk als je op een doorsnee pensionstalling staat! Alleen als je je eigen stalletje hebt kan je ECHT zelf bepalen wat er met je paard(en) gebeurt..? Toch? Hoe doen jullie dat dan?
Djilan schreef:Fijn dat ik iets heb geschreven waar iemand het niet mee eens is. Het zou anders nog saai worden
Tja, ik wil straks endurance gaan rijden en ook meer dan 80km op een dag. Tot die afstand red ik (of liever gezegd mijn paard) het misschien nog wel zonder, maar als ik langere afstanden ga rijden komt er toch bescherming onder. Ik kies dan voor kunststof omdat die iig minder glad zijn dan ijzers en minder trillingen veroorzaken.
Ik heb natuurlijk 3 opties:
-niet verder dan 80km rijden
-beslag onder de hoeven aanbrengen voor de periodes dat ik wedstrijden rij
-de hoeven sparen tot de wedstrijd en dan daarna weer de kans geven om bij te groeien, dus op het randje gaan rijden en het risico lopen dat ze tijdens de wedstrijd te kort worden.
De eerste optie valt voor mij zowiezo af omdat ik toch wel graag verder wil en als de hoeven de 'zwakste' schakel zijn in deze zal ikd aar iets aan proberen te doen. In mijn geval kies ik dan dus voor bescherming dmv beslag. Ook zal ik best wel eens op een wedstrijd komen waar het terrein anders is dan ik heb getraind. bijvoorbeel veel rotsiger dan in NL. Ook dan zal ik (tijdelijk) voor beslag kiezen. Je kunt nl ook prima beslag na 3 of 4 weken er weer onderuit halen.
Vele van jullie zullen waarschijnlijk voor optie 1 gaan, maar dan is voor mij de uitdaging weg om met mijn paard samen iets bijzonders te bereiken. Dan kan ik net zo goed gezellige ritten gaan maken bij de NVVR (waar ik wel lid van ben trouwens)
arno8 schreef:Stel dat ik met mijn paard iedere dag in 1 uur 50 kilometer wil lopen. Dat gaat niet. Dus geef ik hem maar allerlei pillen en groeihormonen zodat hij het wel kan. Dat zou toch ook niet moreel helemaal juist zijn?
(Het is natuurlijk je goed recht, maar ik wil graag wat leven in de brouwerij)
Ehm, 50km in 1 uur is wel erg hard hoorDaar doe je dan toch zeker eerder 2,5 a 3 uur over
Ik vind trouwens wel dat er een verschil is tussen iets aan de buitenkant veranderen om verder te kunnen komen dan hem inwendig iets kunstmatigs te geven. Al vind ik het geven van Biotine dan wel weer kunnen...
promptertje schreef:Nóg niet Lenneke - over een jaar of 20 zijn er meer lange termijneffecten bekend, en dan kun je er voorzichtig wat over gaan zeggen
ART_UMA schreef:Djilan schreef:Vraag die je je zou kunnen stellen is wat in de lange termijn de beste oplossing is. Als de korte hoef mede een gevolg is van afbrokkelen op nagelgaten, is beslag niet gelijk de oplossing. Als je paard niet kreupel loopt is te kort misschien alleen een probleem op het harde, dan is rijden in de bak en lopen in het land weer beter. Ik geloof wel in het aanpassingsvermogen van de hoeven, het moet alleen geen pijn gaan doen (kreupel lopen in de bak of zo), in zo'n geval zou ik denk ik ook voor beslag of schoenen kiezen (maar met schoenen heb ik geen ervaring).Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten
arno8 schreef:
50 km. in 1 uur kan wel als je de staart in brand steekt!
Tja, we hebben er allebei een andere kijk op. Maar ik kan nou niet echt zeggen van: wat ben jij fout bezig. Ik blijf bij mijn standpunt, maar kan niet zeggen dat jij nu echt stom bent omdat je bij jouw standpunt blijft.
Het lijkt me trouwens wel interessant om te kijken hoe ver je kunt komen met een paard dat van jongs af aan natuurlijk bekapt is.
CherokeeChum schreef:Als modern TBbekapper stuit ik vaak op het financiele plaatje bij mensen,1 keer per maand bekappen,vinden ze vaak te duur.
(25 euro)Daar hebben we het volgende op gevonden,1 maal rondom bekappen voor de volledige prijs,en vervolgens een service beurt na 4 weken,voor 12.50 en na 4 weken weer een volledige bekapping.Als ik er speciaal voor moet reizen is het iets duurder. Dit werkt wonderwel, en altijd een goed onderhouden hoef![]()
Wendy schreef:kort en bondig: zulk onderzoek bestaat nog niet, maar ze zijn er in de VS wel mee bezig om iets dergelijks op te zetten onder wetenschappelijk verantwoorde omstandigheden.
Hoe en waar weet ik zo niet meer, dan moet ik even mijn archieven omspitten. Stond een keer een artikel over in 'the horse'.
Djilan schreef:De easyboot past alleen bij paarden met hele mooie ronde hoeven. Nou hebben arabieren dat meestal wel, dus dat scheeltDat er dus zoveel hoefschoenen zijn is heel fijn, maar wel een kostbare aangelegenheid als je steeds een paar aanschaft wat het net niet is. Dan is een beslagje eronder leggen voor een korte periode makkelijker en goedkoper...