natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:13

Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten (ik zeg beslag omdat je de keuze hebt tussen ijzers en kunststof). Ik zou zelf kiezen voor het laatste...

Ik ga maar eens naar huis trouwens, was om 18.00 uur klaar Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:46

Djilan schreef:
Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten (ik zeg beslag omdat je de keuze hebt tussen ijzers en kunststof). Ik zou zelf kiezen voor het laatste...

Ik ook

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:49

@SpikyBlue: je klinkt als een die hard natural in een indentiteitscrisis *LOL*

ijzers gaan er gewoon veel te snel onder, bij ons thuis is het bijna standaard dat elk wedstrijd paard (behalve die van mij Bloos ) op ijzers komen, B word vaak nog ijzerloos gereden maar zo snel je in de L1 komt moeten er ijzers onder.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:57

@ Knolliepower: Haha ja.. inderdaad! Clown
Ben het met je eens dat veel paarden onnodig op ijzers gezet worden.. maar die van mij staat er niet om de 'wedstrijdreden' op. Ik rij geen wedstrijden (hou niet van de stress), hij is nu 20 en loopt super! Rij bijna elke dag. Dus zie niet in waarom ik het weer zonder zou proberen, weer een jaarlang balen dat zijn hoeven kapotgaan en dan toch maar weer op ijzers omdat hij kreupel wordt.. Laat het maar zo, ik heb echt het idee dat dit het beste is.. voor de rest is alles aardig natural hé? Haha!
Maar ik heb wel een vraagje aan de naturals; mag je bijvoorbeeld je hengst wel laten castreren? Of hou je een zo echt mogelijk kuddeverband in stand? Het lijkt me toch allemaal best moeilijk als je op een doorsnee pensionstalling staat! Alleen als je je eigen stalletje hebt kan je ECHT zelf bepalen wat er met je paard(en) gebeurt..? Toch? Hoe doen jullie dat dan?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:00

Trouwens sorry btw dat ik n beetje offtopic ga, het ging over TB of NB. Of zijn we hier nu over uit..? Duivel

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:32

Djilan schreef:
Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten
Vraag die je je zou kunnen stellen is wat in de lange termijn de beste oplossing is. Als de korte hoef mede een gevolg is van afbrokkelen op nagelgaten, is beslag niet gelijk de oplossing. Als je paard niet kreupel loopt is te kort misschien alleen een probleem op het harde, dan is rijden in de bak en lopen in het land weer beter. Ik geloof wel in het aanpassingsvermogen van de hoeven, het moet alleen geen pijn gaan doen (kreupel lopen in de bak of zo), in zo'n geval zou ik denk ik ook voor beslag of schoenen kiezen (maar met schoenen heb ik geen ervaring).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:12

Djilan schreef:
Op zich vind ik dit nog niet eens zover afdwalen. Veel misverstanden onstaan tenslotte door de naam die we ergens opplakken en wat mensen voor referentiekader hebben.

Door het hokjesdenken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:18

Ik denk dat er gewoon geen antwoord is op de vraag of het goed of fout is

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:38

Nóg niet Lenneke - over een jaar of 20 zijn er meer lange termijneffecten bekend, en dan kun je er voorzichtig wat over gaan zeggen Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:14

SpikyBlue schreef:
Maar ik heb wel een vraagje aan de naturals; mag je bijvoorbeeld je hengst wel laten castreren? Of hou je een zo echt mogelijk kuddeverband in stand? Het lijkt me toch allemaal best moeilijk als je op een doorsnee pensionstalling staat! Alleen als je je eigen stalletje hebt kan je ECHT zelf bepalen wat er met je paard(en) gebeurt..? Toch? Hoe doen jullie dat dan?

Ik vind van wel, je wil het zo natuurlijk mogelijk, maar sommige dingen zijn nou eenmaal niet mogelijk. Ik heb een hengst en een merrie. Mijn droom zou natuurlijk zijn om een stuk van de rocky mountains te hebben waar de hengst met een kudde merries rond kan lopen. Helaas moet ik het doen met een weiland van 1,5 hectare en een inloopstal.
Ik heb het even geprobeerd, de hengst en de merrie bij elkaar. Ging een paar dagen goed, ze renden wat achter elkaar aan en gingen dan weer wat eten. Ik hield het goed in de gaten omdat verschillende mensen mij waarschuwden dat een hengst een merrie kan uitputten om te krijgen wat hij wil. In de natuur gebeurt dat niet omdat hij dan genoeg merries heeft om uit te kiezen, plus de alpha-merrie houdt hem in toom, plus er is genoeg ruimte voor de merries om uit zijn buurt te blijven.
Toen op een ochtend kwam ik bij het weiland aan en mijn merrie was totaal uitgeput. Kokend heet van het rennen en ze struikelde van vermoeidheid. De avond daarvoor zat ze hem nog stoer uit te dagen. Ik schrok me dus kapot en heb ze meteen uit elkaar gehaald. Nu laat ik ze iedere dag (onder toezicht) bij elkaar. De hengst is niet zo drammerig meer, maar toch gaan zijn ballen er af, zodra de omstandigheden dat toelaten. Dat is voor beiden leuker: nu kunnen ze alleen met de neuzen bij elkaar. En de hengst hoeft zich niet meer seksueel gefrustreerd te voelen.
Ruinen kan dus volgens mij, omdat je de natuurlijke omstandigheden voor een hengst bijna onmogelijk na kunt bootsen (tenzij je Huertecilla bent Haha!)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:20

Djilan schreef:
Haha! Fijn dat ik iets heb geschreven waar iemand het niet mee eens is. Het zou anders nog saai worden Knipoog
Tja, ik wil straks endurance gaan rijden en ook meer dan 80km op een dag. Tot die afstand red ik (of liever gezegd mijn paard) het misschien nog wel zonder, maar als ik langere afstanden ga rijden komt er toch bescherming onder. Ik kies dan voor kunststof omdat die iig minder glad zijn dan ijzers en minder trillingen veroorzaken.
Ik heb natuurlijk 3 opties:
-niet verder dan 80km rijden
-beslag onder de hoeven aanbrengen voor de periodes dat ik wedstrijden rij
-de hoeven sparen tot de wedstrijd en dan daarna weer de kans geven om bij te groeien, dus op het randje gaan rijden en het risico lopen dat ze tijdens de wedstrijd te kort worden.
De eerste optie valt voor mij zowiezo af omdat ik toch wel graag verder wil en als de hoeven de 'zwakste' schakel zijn in deze zal ikd aar iets aan proberen te doen. In mijn geval kies ik dan dus voor bescherming dmv beslag. Ook zal ik best wel eens op een wedstrijd komen waar het terrein anders is dan ik heb getraind. bijvoorbeel veel rotsiger dan in NL. Ook dan zal ik (tijdelijk) voor beslag kiezen. Je kunt nl ook prima beslag na 3 of 4 weken er weer onderuit halen.

Vele van jullie zullen waarschijnlijk voor optie 1 gaan, maar dan is voor mij de uitdaging weg om met mijn paard samen iets bijzonders te bereiken. Dan kan ik net zo goed gezellige ritten gaan maken bij de NVVR (waar ik wel lid van ben trouwens Knipoog )

arno8 schreef:
Stel dat ik met mijn paard iedere dag in 1 uur 50 kilometer wil lopen. Dat gaat niet. Dus geef ik hem maar allerlei pillen en groeihormonen zodat hij het wel kan. Dat zou toch ook niet moreel helemaal juist zijn?
(Het is natuurlijk je goed recht, maar ik wil graag wat leven in de brouwerij)

Ehm, 50km in 1 uur is wel erg hard hoor Tong uitsteken Daar doe je dan toch zeker eerder 2,5 a 3 uur over Knipoog
Ik vind trouwens wel dat er een verschil is tussen iets aan de buitenkant veranderen om verder te kunnen komen dan hem inwendig iets kunstmatigs te geven. Al vind ik het geven van Biotine dan wel weer kunnen...

50 km. in 1 uur kan wel als je de staart in brand steekt! Haha!

Tja, we hebben er allebei een andere kijk op. Maar ik kan nou niet echt zeggen van: wat ben jij fout bezig. Ik blijf bij mijn standpunt, maar kan niet zeggen dat jij nu echt stom bent omdat je bij jouw standpunt blijft.
Het lijkt me trouwens wel interessant om te kijken hoe ver je kunt komen met een paard dat van jongs af aan natuurlijk bekapt is.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:34

promptertje schreef:
Nóg niet Lenneke - over een jaar of 20 zijn er meer lange termijneffecten bekend, en dan kun je er voorzichtig wat over gaan zeggen Lachen

Ik kan (nog) geen wetenschappelijk onderzoek naar de lange termijn effecten van NB vinden. Maar Jaime Jackson (die overigens zelf 'gewoon' hoefsmid was) is al vanaf het einde van de jaren 70/begin jaren 80, samen met collega hoefsmid Les Emery, met NB bezig. Je zou zeggen dat die effecten dus gemeten zouden kunnen worden. Is er iemand bekend met dergelijk onderzoek ?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:24

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:33

kort en bondig: zulk onderzoek bestaat nog niet, maar ze zijn er in de VS wel mee bezig om iets dergelijks op te zetten onder wetenschappelijk verantwoorde omstandigheden.

Hoe en waar weet ik zo niet meer, dan moet ik even mijn archieven omspitten. Stond een keer een artikel over in 'the horse'.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:43

ART_UMA schreef:
Djilan schreef:
Bij een te kort afgesleten hoef heb je 2 opties, het paard in de wei gooien tot de hoeven zijn bijgegroeid, of ze een maandje op beslag zetten
Vraag die je je zou kunnen stellen is wat in de lange termijn de beste oplossing is. Als de korte hoef mede een gevolg is van afbrokkelen op nagelgaten, is beslag niet gelijk de oplossing. Als je paard niet kreupel loopt is te kort misschien alleen een probleem op het harde, dan is rijden in de bak en lopen in het land weer beter. Ik geloof wel in het aanpassingsvermogen van de hoeven, het moet alleen geen pijn gaan doen (kreupel lopen in de bak of zo), in zo'n geval zou ik denk ik ook voor beslag of schoenen kiezen (maar met schoenen heb ik geen ervaring).

Nee, het gaat om een paard dat nooit ijzers heeft gehad en gewoon te kort is geworden door intensief rijden. Zet je hem dan in de wei om het rust te geven zodat het niet verder slijt of zet je het dier tijdelijk op beslag om toch door te kunnen rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:45

arno8 schreef:

50 km. in 1 uur kan wel als je de staart in brand steekt! Haha!

Tja, we hebben er allebei een andere kijk op. Maar ik kan nou niet echt zeggen van: wat ben jij fout bezig. Ik blijf bij mijn standpunt, maar kan niet zeggen dat jij nu echt stom bent omdat je bij jouw standpunt blijft.
Het lijkt me trouwens wel interessant om te kijken hoe ver je kunt komen met een paard dat van jongs af aan natuurlijk bekapt is.

Ah, dat is dan weer niet natural te noemen hè, zo'n staart in de brand Clown

Andere kijk is natuurlijk prima Ja Dat houdt het leven interessant Haha!
Mijn paard hoeft blijkbaar niet eens bekapt, slijtage en groei is op dit moment perfect in balans. Maar ik ben wel benieuwd hoe lang dit gaat houden. Waar de grens ligt zeg maar.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:47

Als modern TBbekapper stuit ik vaak op het financiele plaatje bij mensen,1 keer per maand bekappen,vinden ze vaak te duur.
(25 euro)Daar hebben we het volgende op gevonden,1 maal rondom bekappen voor de volledige prijs,en vervolgens een service beurt na 4 weken,voor 12.50 en na 4 weken weer een volledige bekapping.Als ik er speciaal voor moet reizen is het iets duurder. Dit werkt wonderwel, en altijd een goed onderhouden hoef Cool Sigaar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:50

CC: Een prima initiatief OK dan!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:54

wat noem je te kort. welk gedeelte van de hoef is te kort. hoe lang zijn de steunsels. enzovoorts.

persoonlijk zou ik het paard met hoefschoenen rijden, totdat het zonder niet meer gevoelig loopt. daarna weer zonder, en goed in de gaten houden hoe het gaat. het verbeteren van de hoefkwaliteit wordt door veel beweging (ook rijden) verbeterd. het is natuurlijk per paard verschillend hoe lang het duurt en bij sommige zul je altijd bescherming nodig hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:57

De hele hoef te kort, dus egaal afgesleten.

Hoefschoen kan een optie zijn, maar voordat je een merk hebt dat past ben je heel wat geld en tijd verder. Dat is een heel groot nadeel van die dingen Scheve mond

In mijn geval gaat het dan om een paard dat goede hoeven heeft, maar door het vele rijden meer slijtage dan groei heeft.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:01

CherokeeChum schreef:
Als modern TBbekapper stuit ik vaak op het financiele plaatje bij mensen,1 keer per maand bekappen,vinden ze vaak te duur.
(25 euro)Daar hebben we het volgende op gevonden,1 maal rondom bekappen voor de volledige prijs,en vervolgens een service beurt na 4 weken,voor 12.50 en na 4 weken weer een volledige bekapping.Als ik er speciaal voor moet reizen is het iets duurder. Dit werkt wonderwel, en altijd een goed onderhouden hoef Cool Sigaar

dat is een heel goed idee van je.

vaak is het namelijk helemaal geen kwestie van NB of TB maar van NIET bekappen of WEL bekappen.

@Djilan: er zijn tegenwoordig veel verschillende merken hoefschoenen. persoonlijk heb ik uitstekende ervaringen met de Easyboot Epic die in alle omstandigheden bleef zitten en geen schuurplekken veroorzaakte. ijzers zijn uiteraard makkelijker. heb je al aan kunststofbeslag gedacht? daarmee heb je ook weer enkele voordelen tegenover ijzerbeslag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:05

Wendy schreef:
kort en bondig: zulk onderzoek bestaat nog niet, maar ze zijn er in de VS wel mee bezig om iets dergelijks op te zetten onder wetenschappelijk verantwoorde omstandigheden.

Hoe en waar weet ik zo niet meer, dan moet ik even mijn archieven omspitten. Stond een keer een artikel over in 'the horse'.

Ik ben benieuwd en het wordt tijd. Pas na een gedegen onderzoek kan er gezged worden of NB echt wel werkt. Maar ik vraag mij af of de NB-aanhangers zich neer zullen leggen bij een mogelijke negatieve uitslag. Dan wordt er vast geroepen dat het onderzoek rammelt (en zo gaat het altijd met onderzoeken Haha! )

Volgens mij is het NB nog volop in beweging. Kan ook niet anders gezien de tijd dat het bestaat. Inzichten die 3 jaar terug nog geweldig leken zijn nu volgens mij weer aangepast of achterhaald.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:06

Als je mijn posts leest heb ik het bij beslag ook voornamelijk over kunststofbeslag omdat dat meer de structuur van de natuurlijke hoef benadert Knipoog Dus minder glad en geeft minder trillingen door dan gewone ijzers.

De easyboot past alleen bij paarden met hele mooie ronde hoeven. Nou hebben arabieren dat meestal wel, dus dat scheelt Cool Dat er dus zoveel hoefschoenen zijn is heel fijn, maar wel een kostbare aangelegenheid als je steeds een paar aanschaft wat het net niet is. Dan is een beslagje eronder leggen voor een korte periode makkelijker en goedkoper...

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 07:51

Djilan schreef:
De easyboot past alleen bij paarden met hele mooie ronde hoeven. Nou hebben arabieren dat meestal wel, dus dat scheelt Cool Dat er dus zoveel hoefschoenen zijn is heel fijn, maar wel een kostbare aangelegenheid als je steeds een paar aanschaft wat het net niet is. Dan is een beslagje eronder leggen voor een korte periode makkelijker en goedkoper...

Ik heb Boa hoefschoenen. Heb ze nog niet veel gebruikt maar mijn eerste indruk is heel positief. Ik ben het met je eens dat het wel een erg kostbare aangelegenheid wordt als je steeds hoefschoenen aan moet schaffen die later blijken niet te passen. Kun je niet van iemand in je omgeving een paar hoefschoenen passen ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:05

Te korte hoeven worden vaak veroorzaakt door een straal waar in gesneden is.
Zodra de straal geen of bijna geen contact meer maakt met de grond krijgt geeft de straal een seintje dat de hoef te lang is. Daardoor gaat hij tijdelijk minder hard groeien zodat hij meer kan slijten dan groeien.
Als de hoefsmid de straal inkort tot net boven de grond gaat de hoef gewoon heel langzaam groeien terwijl hij niet te lang is.
Dan krijg je een te korte hoef.

Dus als je wil dat de hoeven niet zo snel slijten, blijf van de straal af