Ja dat is op de zanddijk! toevallig zeg. Het neemt de pijn weg en het geneest ook iets in de pees, wat dus veroorzaakt werd door de hoefkatrolontsteking. Maar de slijtage gaat nooit meer weg, maar hij kan nu wel pijnloos leven.
Ik heb zeker verschil gemerkt, nu moet ik hem nog even goed laten rusten, en zijn pees goed laten herstellen.
Nee, ik wou het wel doen maar mijn eigen dierenartsen zeggen dat het weggegooid geld is. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat het helpt. En mensen zijn soms zo wanhopig dat ze soms denken dat het helpt, maar dat doet het niet.
Ik heb een vraagje/probleempje.. Mijn paard tilt haar benen niet goed op, de puntjes tussen dus tegen de grond aan waardoor ze afslijten.. Weet iemand of dit met de hoefkatrol te maken kan hebben?
Ik denk niet dat dit te voorspellen is. De mijne heeft ook een 2 en een 3, is bijna 20 en loopt nog goed. Ik weet alleen niet sinds wanneer die het heeft, zowiezo wel 10 jaar.
Verder een vraag aan iedereen met een HKO paard, draven jullie nog stukjes op het asfalt?
Heel soms maar zo min mogelijk. Ben sowieso over voorzichtig met hem.
Zweetvos. Is moeilijk te zeggen. De mijn heeft een 2a3 en een 4 en loopt normaal nooit krom nu hij op speciaal beslag staat. Daarvoor wel. Paard van kennis van mij heeft ook 2 en 3 en die loopt niet kreupel (ook speciaal beslag) maar wel heel stijf/voorzichtig.
Zo, vandaag weer naar de kliniek geweest en foto's gemaakt.
Gelukkig niet veel verschil als toen met een jaar geleden.
Hoe reageert jullie dierenarts bij jullie paarden? negatief/positief? Normaal gesproken heb ik een hele positieve dierenarts, maar die van vandaag deed maar negatief! Hij begon meteen over een zenuwsnede etc.. Maar dat ga ik pas overwegen als het echt mijn laatste keus is. Vind dat sowieso maar een eng idee..
Cynthiar, Mijn haflinger heeft een cyste op haar linkerstraalbeen, vijf jaar geleden was het al fase 4. Aangespannen kan ze prima een stuk draven over straat. Ik merk dat ze het onder het zadel minder prettig vind. Dan gaat ze al snel uit zichzelf terug naar stap. Dat doe ik dus niet meer.
ha ja da die mijn merrie 2 jaar geleden op de foto zette was ook zo negatief, wordt niks meer ze was toen 18 en aan de graad te zien had ze het al jaren. wordt een weide paard als je geluk hebt, ik kan je pijnstillers en bloedverdunners geven en als dat niet werkt kun je zenuwsnede doen, maar ze is rijpaard af. ze stond toen dertijd op 3 benen van de pijn, ze zal flinke 3 kleine 4 hebben. heb nooit medicijnen gvoerd of zenuwsnede laten doen, ze krijgt alleen supplement met msm en glucosamine bijgevoerd, een half jaar later op een nieuwe stal en ruime wei liep ze zuiver!! heb haar toen een paar maanden gereden met veel rechtrichten en ze bleef zuiver, ook op het harde , nu staat ze meer als een half jaar thuis stil en nog steeds loopt ze zuiver, wou dat die da haar nog eens zag!
Mm.. zie de video van antione de bodt maar eens. Hij heeft een rij methode die helpt de hoefkatrol de voorkomen en verhelpen geloof ik! Er zit zeker wat goeds tussen!
Ja ik geloof best dat Antoine de Bodt? een manier heeft waardoor ze er minder last van hebben maar voorkomen en verhelpen geloof ik niet in. Voorkomen kan op het gedeelte van het rijden. Maar HKO kan door veel meer dingen ontstaan (bv. slecht bekappen, slechte voeding, erfelijkheid.) en lijkt me dat hij die dingen er niet uit kan rijden. Daarnaast is verhelpen ook een groot woord. Hij kan de pijn verhelpen maar beschadigd bot blijft beschadigd en zal echt niet ineens weer helemaal intact zijn. Het zal rijtechnisch vast wel wat helpen maar geloof er niet helemaal in.
Mm... heb je op zijn site gekeken? Er zit best wel wat in hoor. Ik ben niet een gehele antoine de Bodt ruiter, ik rijdt les van iemand die op Silhouts manier rijdt, allebei klassieke rijkunst, maar er zitten wel verschillen in. En ik denk ook dat wat Antoine zegt wel een beetje klopt(heb zelf nooi HKO meegemaakt maar toch) In sommige dressuur stallen komt het nooit voor, en in sommige veel te vaak. Dus, dit kan wel degelijk door rijstijl komen. MAAR NIKS IS bewezen, maar dat maakt het ook niet minder waar. Er worden namelijk allerlei dingen over HKO beweert. Iedereen weet wat anders, maar het is allemaal niet zeker. Ik denk dat je vooral je best moet doen je paard sterker te maken aan zijn moeilijke kant zodat je het alles wat kan compenseren. Elk paard is van nature scheef, dat is ook heel natuurlijk maar bij paarden bij overbelasting ook de reden tot HKO. Denk ik..., maar ben er nog niet helemaal over uit.
Komt AdB weer om de hoek kijken. Hij verdient bakken met geld door paarden recht te richten...imo zou elke goede instructeur je daar bij moeten kunnen helpen! Rechtrichten is de basis voor íeder paard. Met een goede instructeur zou dat dus goed moeten komen, hoef je echt niet voor naar AdB. Verder is álleen anders rijden niet de oplossing, net wat Arabesk zegt, de huisvesting (liefst zoveel mogelijk naar buiten) en een goede smid of bekapper doet wonderen. Overigens zijn er in mijn ogen meerdere wegen die naar Rome leiden, dus natuurlijk bekappen is zeker niet de enige optie! Mijn merrie staat sinds 3 jaar op breakover beslag, door mijn eigen smid gemaakt. Ze loopt nu beter dan ooit te voren. Rijden in een natte bak doe ik niet, dan zuigt ze vast en heeft ze meer last van het doortreden, verder doe ik alles met haar. Zij het in beperkte mate, maar ja...waarom ook iets 10x oefenen als t met 2x goed gaat!