Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 06:05

Faye ik wandel eerst en koel dan het been en heb ook het been geschoren. Dus even drogen met de handdoek en smeren maar :-D. Gaat prima.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:51

Mozus kriebel, Qizz, jij was ook voor dag en dauw op...... Ik lag om 6 uur nog op 3 oren te slapen....
En dacht er ook niet aan om de computer al op te starten, hihihihihihi

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:01

Haha. Ja moest vandaag naar Leeuwarden. Ruim 3 uur rijden enkele reis. Ben nu ook echt k.o pff lig al in bed en schrijf dit op mn telefoon. Lange dag. Maar.... Nu lekker anderhalve week vrij :-D:-D:-D. Morgen stallen kijken. Ben erg benieuwd. Moet echt iets zijn met een goede rijbak erbij.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:26

Hopelijk vind je iets waar je wat aan hebt Quiz!! Wel spannend zeg :) . Wel lekker dat je anderhalve week vrij hebt.
Ik deed het trouwens hetzelfde als jij, wandelen, koelen daarna afdrogen met handdoek en dan smeren. Nu koel ik alleen nog als het been warmer aanvoelt, anders niet. Fijn dat het wandelen zo goed blijft gaan en je hebt opgebouwd naar 8 minuten :) .

Pony, wandel jij soms 4 x per dag? Goh, wat een werk zeg!! Ik vond 2x per dag al veel met werk enzo. Zolang als het been dun blijft doe je zeker niet teveel. Het betekend niet dat het been van binnen goed is maar wel dat je goed bezig bent met opbouwen. Zodra je teveel doet wordt het weefsel geirriteerd en werkt het been, dus zolang het been rustig blijft ben je goed bezig :D .

Als mensen mij trouwens vragen hoe het nu gaat, zeg ik gewoon hetzelfde als altijd... maar dan iets beter :D . Beetje lastig allemaal, het is goed bedoeld, maar het duurt gewoon megalang en het herstel gaat superlangzaam.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:30

Ik wandel soms 4x daags ja. Maar daarbij moet ik dan wel bekenen dan ik 2 amazones heb die ieder 1 beurt en soms zelfs 2 overnemen. Het is gelukkig niet zo dat alles op mijn schouders komt!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:34

Haha ok, ik dacht al Wow :wow: ! Wel fijn dat je dan zoveel hulp hebt met stappen!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:52

Heb zelfs nog stalgenoten die met liefde willen stappen als ik niet kan!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 08:07

Ah jaloers..... Nee grapje. Maar dat is wel heel erg fijn.

Ik ben nog even in Duitsland geweest gisteren. Even een tube Heparin zalf meegenomen voor als mn traumeel op is. Heb even staan kijken bij de srl maar die was duurder dan ik dacht. Dacht dat zo.n tube 5 a 6 euro koste. Maar dat was zeker vroeger haha. Nu was ie 13.95.

Ben bij de 1e stal wezen kijken en dat viel me eigenlijk tegen. Veel geld voor alleen een stal en een wei. Plus dat je bij de naastgelegen manege heel vaak niet kunt rijden en je mag er nooit longeren. Nou dat wordt leuk als er dan geen rijbak bij de stal zit. Helaas. Vond t ook niet fijn dat het paard niet met zijn hoofd uit de stal kan kijken. Hij houdt zo van aandacht en smoezen. Maandag naar een andere stal waarvan ik denk dat t m wel eens kan worden. Helaas kan ie ook daar niet met zn hoofd buiten de stal. Verder is t wel open zodat ie zn buren ziet. Hoop alleen dat de trailer daar ook kan staan.

Wil ook mijn huidige staleigenaar mijn dilemma nog voorleggen en vragen of ik in de wei mag rijden. Maar vrees dat ik t antwoord wel weet. Alhoewel ik dan wel de 3e zal zijn die weggaat en dat vindt ie niet zo leuk denk ik. Dus misschien kan ik nu onderhandelen. Sta er toch al een jaar of 6.

Ik zit zo te wachten op mn 3e echo.. Maar duurt nog even. Eind oktober of zelfs november. Eigenlijk wilde ie m alleen klinisch zien in oktober en dan nov.echo. Maar dat klinisch zien vind ik niks. Doe maar gelijk een echo. Het is ook al een uur rijden naar de DA. Voor even zo kijken te ver vind ik. Dan doe maar gelijk wat.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:51

Als je er toch naar toe moet rijden Quiz zou ik ook zeker laten scannen. Klinisch zie je sowieso niks. Het duurt ook allemaal lang he :) . Je wilt ze onderhand beter kijken, maar daar schiet je niks mee op. Geduld is het toverwoord ;) .

Mijn paard kan ook niet met zijn hoofd naar buiten kijken. Hier in de buurt zijn weinig stallen waar ze dat wel kunnen. Ik vind de persoonlijke betrokkenheid naar paarden erg belangrijk, wei en een fatsoenlijke rijbak. Ik heb verder weinig luxe, ik zit wel dichtbij het bos. Binnenbak is 10 minuten met de trailer rijden dus dat is nu ook geen optie.

Die eerste stal klonk dan ook niet ideaal. Je moet natuurlijk wel een rijbak erbij hebben anders schiet het niet op. Misschien wordt het dan stal nummer 2. Zou je evt op je huidige stal blijven staan als je in de wei mag rijden?? Hebben die dan zoveel wei?

Oja, wat is srl??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:56

Ik sta gelukkig op een ideale stal voor de revalidatie.
We hebben gedraineerd land. Dus als het mee zit kan ze bijna de hele winter op het land.
We hebben een binnenbak met een ideale bodem waar we nu ook al regelmatig stappen
En mijn paard heeft een buitenluik waar ze naar buiten kan kijken.

Enige nadeel is dat ik daar niet kan fokken. Mocht ik haar laten dekken moet ze elders bevallen!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:10

Ja misschien, ALS ik in de wei zou mogen blijven dat ik blijf,.. hij heeft 1 wei "over"waar ie niets mee doet, dus tja in principe zou het kunnen maar ja dan is ie weer bang dat anderen dat ook willen.
Ik rij meestal in het bos op de open plek, maar als dat niet meer gaat door de vliegen/prikbeesten zou ik wel graag in de wei willen rijden. In principe ben ik wel blij met de stal waar ik nu 6 jaar ofzo sta. Had wel iets meer luxe gewild (o.a. heel graag een wasplaats, nah ja luxe, eigenlijk meer noodzaak in dit soort gevallen).

Hahha srl gelei is een soort gel (homeopatisch) voor zwellingen, ontstekingen etc, die oude mensen heel veel gebruiken. Moest het altijd voor mn oma kopen vroeger :-). Te koop bij het Kruidvat, TP, DA en eigenlijk bijna overal.

Ben inderdaad wel heel erg benieuwd naar het been (binnenkant dan he)... maandag moet ie weer naar de smid, wordt ie ook weer flink anders beslagen iov de DA. Gelukkig werken mijn DA en smid goed samen en deed de smid het top volgens de DA.

Pony, zeker in dit soort gevallen is het erg fijn als je zo'n stal hebt. Dan zijn sommige dingen gewoon noodzaak,.. ik kreeg gisteren nog 2 adressen met binnenhal en overdekte mogelijkheid (alleen dak boven de bak), hopelijk is dat nog wat. Helaas zit er veel vol wat wel goed zou zijn,..

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:44

Hoop het voor je qizz, lastig is dat met die stallen... Ik zit nu op 15 minuten stappen! Gaat allemaal goed eigenlijk :) Sochtends is het niet warm dun, dus dan smeer ik traumeel. Savonds is het iets dikker en wat meer vocht, dus dan koel ik :)
Ga morgen even in overleg met de pensionhouder over een postzegel wei hoop dat het lukt :) Ik overweeg om volgende week, als ik op 20 minuten zit onder de man te stappen.
Wanneer gingen jullie naar 1 keer per dag? Ik kan straks moeilijk 2x 40 min per dag stappen toch? En wanneer zou de weide dan iets uitgebreid kunnen worden?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 12:52

Ik hoopte ook al dat als ik op 15-20 minuten zou zitten ik er dan wel weer op mag ;-) is toch net even wat fijner. Op dit moment stap ik 1x per dag, maar ook omdat hij de hele dag buiten loopt.
Mooi dat het al 15 minuten goed gaat zeg! Fijn gevoel he,.. hopen dat het zo blijft.

Hier gaat het gelukkig ook goed ondanks alle uitspattingen in de wei (waarover ik altijd hoor, maar die ik gelukkig nooit zie),...

Als mn Traumeel op is ga ik weer over op Heparin zalf uit Duitsland, tenzij die aanbieding nog geldt ;-), iig ligt mn Heparin klaar. Was toch in DLD eergisteren.

Vandaag weer even een stal kijken, deze klinkt ook gunstig, niet te duur (tenzij er nog van alles bij komt), en ligt vlakbij 2 maneges (op 6 en 8 autominuten). Nu hopen dat de stal zelf ook een beetje (paard) oke is,.. er zat een bak bij, en longeercirkel met verlichting. En het is een kwartiertje rijden ongeveer vanaf mijn huis, dus dat is mooi.
Wasplaats hadden ze gelukkig ook (wel zo handig met een blessure waarbij je moet koelen ;-))

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:05

Hoi iedereen,

Ik zat er na overleg met de kliniek al redelijk snel weer op, na zo'n 3 maanden denk ik. Geen enkel probleem volgens hun. Dus ik zou het even vragen aan je da.

Hoe was die andere stal Quiz??

Fay, als je paard op de wei komt zou ik gewoon overgaan naar 1x per dag, dan heeft die toch al zijn beweging een beetje op de wei. Ik had die van mij na 5 maanden uitgebreid naar een stuk van 8 x 8 maar dat was dus niet op de wei. Als die zich gedraagt zou ik het gewoon beetje bij beetje groter maken en kijken hoe het gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:12

Die van mij heeft nu als ik aankom wat opgelopen benen. Met de nadruk op benen. Niet alleen het geblesseerde been maar ook haar andere benen. Denk dat het 'stalbenen' zijn. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Als ze heeft gestapt of op het land heeft gestaan dan zijn ze weer prachtig dun!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 21:23

Monty, ik mag er nu 1x per week op maar heb het nog niet weer gedaan. Mijn DA was er niet zo happig op. Terwijl idd veel mensen zeggen dat het niet uitmaakt. Ik hoop er na de volgende echo eind oktober weer op te kunnen stappen. Maar zodra t vroeg donker is kan ik helemaal niks meer op stal alleen woensdag eens per 2 weken en zaterdag en zondag.

De stal sprak me erg aan. Heel paardvriendelijk, geen luxe maar wel alles dat nodig is voor je paard. Ook wasplaats. Heel aardige man. Paard heerlijk naar buiten van 6 tot 18.00 :-D. met zn 2en in de wei. Met een fjord komt ie dan. Stal waar ie naar buiten kan kijken. Niet al te grote stal maar wel groot genoeg. En een nette prijs.

Maandag nog kijken bij een dressuurstal. Op zich heb ik daar ook een heel goed gevoel bij. Is alleen wat verder weg, ca. 15 Km. Maar wel alles top geregeld.

Ook overlegd met mn staleigenaar of ik in de wei mocht. Maar wat ik al dacht; nee... Hij onderschat echt onze bak en mijn paard zijn blessure :-(. Zo jammer... Komt niet vd bak want die is oke en die blessure stelt niet veel voor. Zo denkt ie helaas. Wellicht als ik aangeef echt weg te gaan dat t dan wel mag... vindt het altijd zo jammer dat alles zo moeizaam gaat. Hij loopt gewoon weg als je hem wat vraagt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:37

Afbeelding

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:57

Herkenbaar hoor Qizz, op mijn vorige stal was ook weinig bespreekbaar rondom Yade en haar blessure, de stalbaas (het zijn koeienboeren van oorsprong) vond al die scans ook maar onzin en "zag er helemaal niks aan" bij het kreupelheidsonderzoek. Had de indruk dat ze het een beetje aanstelleritis vonden. Stukje wei of paddock afzetten was ook niet mogelijk, dat is dan wel heel jammer in de zomer. Op de stal waar ik nu sta is het allemaal veel makkelijker omdat het maar zo'n klein groepje eigenaren is en we alles zelf regelen. Plus een binnenbak en vlakke paddocks.

Ik heb er sinds haar blessure niet meer opgezeten, mocht wel maar doe het niet, omdat ze aan de hand braver/betrouwbaarder is voor mij, ze was namelijk nog maar net onder het zadel voor haar blessure en buiten de bak rijden had ik helemaal nog niet gedaan.

Yade haar been is nooit dik geweest, ze heeft altijd prachtige droge benen gehad. Klinkt raar, maar als ik jullie zo hoor heeft het ook nog wel een klein voordeel áls je het been kunt zien reageren, je kunt aan de hand daarvan wel een beetje zien of je goed bezig bent of niet.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:31

Jammer is dat he,... ook bij mij vindt ie het volgens mij aanstelleritus. Want ook hij: ziet er niks aan.
Dan denk ik: jee je zou toch moeten weten dat ik er niet voor mn lol al zolang NAAST loop,.. Als zijn paarden dit zouden hebben waren ze allang weggegaan. EN zijn paarden lopen prima door die bak, worden ze hard van weet je wel,.. pfff,.... zijn trouwens Geldersen, maar ja ook die kunnen beenproblemen krijgen.
Hij is ook echt zo'n "lompe boer"... :D

Kan me voorstellen dat jij er dan liever nog naast blijft lopen Ireen.
EN inderdaad, zo bekeek ik het ook. Ben wel een beetje blij dat het been dik is, want dan zie je idd nog een beetje of het beter of slechter gaat. Dat klopt wel,.. hoop wel dat het uiteindelijk wegtrekt, want als het zo blijft weet ik ook niet of je gewoon nog peesbeschermers kunt dragen of dat dat teveel irriteert.

Mooie plaatjes Ponyparadijs!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:04

Val hier ook maar even binnen, gelukkig is mijn paardje gisteren weer volledig goedgekeurd na een peesblessure, maar wat een werk gaat erin zitten! Heb het er graag voor over!

Ik ben er vrij snel weer op gaan zitten, omdat hij dan veel braver was als aan de hand. Dit was volgens mijn dierenarts geen probleem, omdat dat vervelend doen met wandelen niet goed was voor zijn pees!

Ik koelde zijn been zovaak mogelijk per dag, had een coolbandage gekocht en dit werkte super, ook stalgenootjes die hem om wilde doen als ik aan het werk was.

Verder hadden wij op stal een magneerapparaat waar ik hem een half uur per dag aan zette voor wat extra bloedsomloop.

Hoop dat het bij jullie ook weer snel goedkomt!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:35

Yes yes, weer goed nieuws te lezen!!
Ik ben heel blij voor je Angs!!
Fijn is dat he, als je stalgenootjes hebt, die zo fijn willen/kunnen helpen!!
Ik hoop dat je diertje nog heel lang heel blijft!! Al die peesblessure ellende is niet mals tenslotte!!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:39

Qizz, als je paard zo hard zou worden van een slechte baan, had je m wel op het strand door het zware zand heen geragd....
Maar ik ken het fenomeen botte boer maar al te goed... En die verander je nooit....
En soms is het juist zo frusti, dat als je zelf zuinig bent op je paard je altijd blessures of wondjes treft, terwijl de groep paardenbezitters, die hun paard na het rijden de box in knallen zonder enige naverzorging etc, nooit iets hebben.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:12

Rascha schreef:
En soms is het juist zo frusti, dat als je zelf zuinig bent op je paard je altijd blessures of wondjes treft, terwijl de groep paardenbezitters, die hun paard na het rijden de box in knallen zonder enige naverzorging etc, nooit iets hebben.....

Zo zeg daar heb je helemaal gelijk in.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:30

Ja precies. Dat zand in onze bak IS gewoon dat zware duinzand.

Ik wou dat ik ook wat hulp had bij mn paard soms ;-). Al werd er alleen al maar eens een beetje meegedacht.

Het is nu alweer 3,5 maand geleden. Dan mag ik er vast ook op de volgende keer nadat ik bij de DA geweest ben. Als je wat langer stapt zit ik er veel liever op net als jullie. Hij gaat klieren dan en vindt er niks aan. Onder t zadel is ie heel braaf en doet geen stap verkeerd. Heb nu een week vrij. Erggggg zin om er toch op te stappen... Hmmmmmmzzzz.... Ik mocht eigenlijk half augustus al 1x per week erop. Dan misschien toch maar vast invoeren. Is wel lekker met dit weer.

In de winter ga ik ook weer uit noodzaak wat meer koelen met de bandages. Want wij hebben binnen geen afspuitplaats. En buiten gaat t water er op een gegeven moment af. Ook een reden om voor de echte winter te verhuizen. Toch denk ik dat mn paard niet weg wil. In alle opzichten is het voor mn paard een hele fijne stal. Heb er dan ook superveel moeite mee om de knoop door te hakken en te gaan. Want dan kan ik niet meer terug... En straks bevalt een nieuwe plek hem helemaal niet. Allemaal zo lastig. Eerder verhuisde ik m gewoon. Maar nadat ie de afgelopen keren echt heel ziek is geweest. Van heimwee... Vind ik t echt enorm zielig.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:41

Haha in wat voor ellende zijn we beland hè? ;)
Ik spoot z'n been normaal altijd na het stappen (2x per dag), maar ik merk dat hij wat haarloze plekjes krijgt op z'n been... Gisteren heb ik voor het eerst de indra koelbandage gebruikt, en daarna traumeel erop gesmeerd (was natuurlijk droog :D) en eigenlijk was z'n been na 15 minuten met deze bandage best redelijk dun. Ik weet niet zo goed wat ik nu beter kan doen? Koelen met die indra of toch met water?