[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:37

Hoi Allemaal,
Een tijdje terug vertelde ik dat mijn paard in roosendaal is geweest en door Rob is geholpen en op breakover beslag staat..nu kwam ik net bij stal aan en beide ijzers liggen eraf en hij loopt meteen weer minder goed:(...Hij liep dus op die ijzers echt weer 100% goed! Ik heb 2 sept weer een afspraak,maar ga toch maar bellen of het eerder kan.JannePauli,jij had dit eerder toch ook gehad? Weet jij of Rob te bereiken is in het weekend?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:29

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:31

Jannepauli schreef:
Wat er met Pau aan de hand is weet ik niet.. ze laat haar been niet aanraken dus ga ik straks met manlief nog even proberen. Liet haar eergisteren even draven - schrok me kapot: ze loopt als een kameel: rug wegdrukken, kop de lucht in.. van mijn mooie dressuurpaard lijkt niet veel over. Dit wordt dus een 'project' .. :) Van de week komt sowieso de hoefsmid.
* Zucht*

Heb je Pauli al kunnen onderzoeken ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:39

lolclub schreef:
Ik had al eens een soortgelijke presentatie gezien maar dan met gesproken tekst
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

ps: ga er even voor zitten, hij duurt bijna een half uur ;)

Ja dat is een oudere presentatie. Deze is een recente nieuwe en praktisch en minder theoretisch. De online presentatie is ook een erg goede.

Nu we toch fimpjes en presentaties kijken, deze van Kathrynn Watts is ook een goede gaat over WSC en NSC en de verwarring. ( wel theorie)

http://www.safergrass.org/videos/CHO%20confusion/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:51

jp...heeft ze geen knie verrekt achter?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:58

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Wat er met Pau aan de hand is weet ik niet.. ze laat haar been niet aanraken dus ga ik straks met manlief nog even proberen. Liet haar eergisteren even draven - schrok me kapot: ze loopt als een kameel: rug wegdrukken, kop de lucht in.. van mijn mooie dressuurpaard lijkt niet veel over. Dit wordt dus een 'project' .. :) Van de week komt sowieso de hoefsmid.
* Zucht*

Heb je Pauli al kunnen onderzoeken ?

Kun je haar hele been niet aanraken of is het dr hoef die zeer doet?

Ik heb marco gister voor de 2de keer laten masseren door iemand van happy athlete (http://www.happy-athlete.nl/).
De eerste keer knapte hij er zeker van op, ondanks dat hij niet eens zo heel erg vast zat. Gister liep hij geweldig na de massage. Misschien voor jou ook een idee? De spieren zijn natuurlijk tijdens de ziekte anders gebruikt en misschien hebben ze daar juist wel last van?

Ik hoop dat alles meevalt met Pauli

Ik ben trouwens in overleg met mijn marstall leverancier meer gaan voeren. Hij krijgt nu als we gaan rijden een heel bakje (dat is 1/4 van een schepper) en als ik niet ga rijden krijgt hij de helft. Vind het wel spannend maar heb wel het idee dat hij er meer energie van krijgt! wie weet wordt hij ook nog een beetje dikker.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:51

fancylover schreef:
Ik heb marco gister voor de 2de keer laten masseren door iemand van happy athlete (http://www.happy-athlete.nl/).
De eerste keer knapte hij er zeker van op, ondanks dat hij niet eens zo heel erg vast zat. Gister liep hij geweldig na de massage.

Dat lijken me van die enorm heftige massages, als ze bij mij mijn spierknopen masseren doet dat zo'n zeer, hoe was je paard tijdens die massage?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:29

lolclub schreef:
Yellowfish schreef:
Even een correctie van mezelf! heb Perdy in overleg met Kennemerland vandaag op de bute gezet. Indien nodig verstrekken zij wel degelijk gewoon bute :j

Helaas tot zover meer verslechtering dan verbetering hier.. hoop dat de bute haar verlichting gaat brengen en dat maandag meer duidelijkheid brengt... Heb er een bijzonder slecht gevoel bij... :\ ;(

Fijn dat je zo snel aan bute hebt kunnen komen, hoelang staat hij nu al aan de bute dan ?

Gaat Perdy nu naar je gevoel nog steeds verder achteruit ?
staat ze nog wel of gaat ze steeds vaker liggen ?

Op de dag dat ik bovenstaand postte is ze aan de bute gegaan, dat was vrijdagavond. Ze heeft duidelijk minder pijn en staat er iets monterder bij. Gelegen heeft ze overigens nooit, evenmin als in de 'typische' bevangen stand staan. Wel vliegen de kilo's eraf..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:40

Ik heb één keer Happy Athlete bij Pauli gehad - dat was in de vroege zomer2009 vóórdat ze bevangen raakte. Ik vond de massage heel erg heftig en aan haar te zien deed het goed veel pijn. Dat maakt mij zéér aarzelend om een van de dames er nog eens bij te halen.. Pauli was ook niet beter in vorm na die massage maar dat kan natuurlijk alles te maken hebben met de toen al dreigende HB. Ik kan er niet de vinger opleggen wat nu aan de hand is. Ik mag haar been nu wel weer aanraken maar er is iets aan de hand wat ik niet kan zien. Ze loopt ook in stap langzaam ( maar niet gevoelig) vind haar wat slomig, hoeven zijn niet warm of pijnlijk op druk en ook verder geen reacties als je het been betast/afvoelt. Toch staat ze constant met dat voetje omhoog: ze haalt het gewicht eraf, rust op de punt van de hoef, zoals een paard eigenlijk normaal op rust staat.
Ik wacht even af wat de hoefsmid ervan vindt, als hij niks bijzonders vindt, komt de DA er wel weer bij. Bij hun kliniek werkt ook Jarco Dun ( fysio) - misschien dat hij ook wat kan aangeven.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:16

:wave:
Ik lees nog steeds mee, maar had al even niks gepost. Druk gehad en wat andere dingen aan m'n hoofd :o
Tryggur gaat weer de goeie kant op, voorzichtig weer wat aan het wandelen en dat doet hem volgens mij erg goed (oortjes naar voren, lekker briesen en een pittig tempo als het aan hem ligt). Morgen komt de osteopaat (vind ik toch wel prettig dat hij even nagekeken wordt na dit alles) dus ben benieuwd, toch wel weer spannend hoor :o Mag ook de rest van de dag met haar mee op pad, dus dat is wel heel leuk en interessant! :D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:08

paars schreef:
fancylover schreef:
De eerste keer knapte hij er zeker van op, ondanks dat hij niet eens zo heel erg vast zat. Gister liep hij geweldig na de massage.

Dat lijken me van die enorm heftige massages, als ze bij mij mijn spierknopen masseren doet dat zo'n zeer, hoe was je paard tijdens die massage?

Marco was heel rustig tijdens de massage. De eerste keer stond hij echt te genieten, gister was hij iets onrustiger maar stond over het algemeen keurig stil.
Ik heb dan ook niet het idee dat het een heftige massage is, marco knapt er in iedergeval van op.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:44

lolclub schreef:
gretoes schreef:
vandaag is de veearts weer geweest, hij is verbeterd, maar nog lang niet de oude,
door gaan met koelen, modder en medecijnen, en hopen dat t weer goed komt,
reageerd nog steeds niet op kloppen en knijpen in voet, alleen knijpen in LV in
de omgeving van de zweer vind ie niet heel grappig, maar dat mag van mij,
hij had linksvoor en linksachter meer pulsatie dan RV en RA, daar voelde ze bijna niks,
LV zou ook nog extra door de hoefzweer kunnen komen, hij is
daar nog erg gevoelig op de zweer, dus als dat nou even beter word,
kunnen we misschine meer zien en zeggen over hoe die loopt,

is het zeker dat er een zweer zit en is hij ook opengelegd ?

ja zeker dat er een zweer zit, is open gelegd, nu in bitex, knapt op,

paardje loopt iets beter vandaag, onerverwacht moesten we hem verhuizen, (lang verhaal)
dus vandaag naar een nieuwe stal gebracht, hij was erg rustig, en al gauw op zn
gemak op de nieuwe stal, lekker eten en naar buiten kijken, naar de andere paarden.
op de vorige stal stond ie alleen dat vond ie niet echt heel leuk.....
woensdag de veearts bellen, tot die tijd afwachten.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:46

lolclub schreef:
gretoes schreef:
paardje is verder topfit, zo gek als een deur, hij was
zo blij dat ie even mocht draven voor de veearts,
dat was zn uitje weer voor komende dagen, heb geen
paddock..... dus hij moet op stal, wel elke dag twee keer
in een modderbad, dus aandacht genoeg, maar hij is er
nu wel weer klaar mee, en ik trouwens ook,

gretoes schreef:
vind het rottig om hm zo op stal te zien, hij hoort buiten te rennen
en idioot te doen, daar is ie zooo goed in!

Laat je niet verleiden om hem toch los te gooien zolang hij pijnstillers heeft,
dat kan ervoor zorgen dat hij zijn hoeven teveel forceert omdat hij de pijn niet voelt,
daarnaast is het mogelijk dat het hoefbeen dan extra door roteert omdat de diepe buiger er teveel aan trekt.

nee inderdaad, van nature ben je geneigd om te denk ach laat hm
maar even... maar ik doe t niet, eht is even niet anders, het is beter voor hm, straks als ie weer helemaal goed is kan ie
vast we weer een keertje los!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:02

Ik was dit toppic gewoon kwijt, geen idee hoe dat kan.
Zie nog steeds een beetje de vertrouwde namen.

Met nigito gaat het super, zelfs na enting, ontworming, verandering van stal, in een groep en een nieuwe smid.
Vrijdag is die bekapt en voor het eerst heeft die de zool weer een beetje bijgewerkt.
Waar ik erg angstig voor was, de hoef zag er van onderen erg mooi uit ook kwam er geen vocht of bloed meer uit de witte lijn wat eerst wel steeds gebeurde omdat die ontsteking er nog zat steeds.
Zaterdag heeft hij ietsje gevoeliger gelopen, maar vandaag weer perfect.
Dit had ik drie maanden geleden niet durven dromen.
In maart/april stond ik zelfs voor inslapen omdat de arme ziel gewoon niet meer kon lopen, enkel liggen.
De nieuwe smid heeft hem heel netjes bekapt je ziet bijna geen gek hoefje, over een half jaartje zal de hoef wel helemaal redelijk normaal zijn.
Hij staat in een kudde met strookbegrazing en het gaat super.

Afbeelding
Deze foto is van drie weken geleden, de eerste dag op de nieuwe stal.
Lekker galoperen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:05

Jannepauli schreef:
Citaat:
Het alpenhooi weet JP denk ik wel wat van!
Ik weet niks van alpenhooi.. ooit wel 's duits kruidenhooi gehad maar da's lang, lang geleden, toen het leven nog zorgeloos was..

Wil iemand nog wat paarden overnemen? Ik ben het soms zo zat! Heb je het één gehad, doet het volgende zich weer voor. De Fries schuurt in een onbewaakt moment een stuk van haar staart en manen af, en Pau staat het haar achterbeen omhoog. Wil er geen gewicht ophouden. Laat haar been niet aanraken: kon gisteren mooi een loeiang van haar krijgen. :(

Venhorst Transport heeft een naam te verliezen; ik geloof wel dat je die wb hooi leverantie wel kan vertrouwen!

Dat ken ik dat je het soms even zat bent en het liefst alles weg doet, maar naregen komt vaak ook weer zonneschijn.
Ik hoop dat het voor jouw ook snel weer beter gaat met de paardjes.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:11

@jesito: super dat Nigito zo goed gaat. In heel veel van de HB gevallen moet je een enorm lange adem hebben (helaas is dat niet voor allemaal weggelegd) en ik ben heel erg blij voor je dat het bij jou gelukt is.

Jannepauli: Wat akelig dat Pauli nu weer niet goed is. Heel veel sterkte! Eigenlijk is paardenhouden helemaal geen leuke hobby.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:16

@jesito: wat super!!!! Kan me voorstellen dat je dan dit topic even vergeet hoor, je hebt een goed excuus ;-) !

Paardenhouden is soms idd geen leuke hobby. Paardrijden soms ook niet, zoals nu weer dat verschrikkelijke bericht van dat meisje uit Kropswolde. Hier was het ook weer even gevaarlijk op de polderwegen. 3 zonnige dagen, dan moet er gemaaid en gewikkeld worden. Háást hebben ze dan met hun trekkers :( . Straks de mais van het land, dan wordt het nóg gevaarlijker (liggen er nogal wat veldjes van hier). Heb het idee dat ze allemaal tegelijk willen oogsten. Ik blijf dan vér van de weg af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:23

Was het niet zo zeer vergeten, maar er zijn zoveel toppics en steeds wilde ik het zoeken maar ik woon bijna op bokt en soms moet ik mezelf er dan toe zetten gewoon te stoppen ;-)

In februarie is het begonnen bij mijn shet en sinds juli ging het pas weer echt goed berg op, daar voor vaak ook wel even maar dan viel die weer terug.
Nu is het echt al sinds begin juli stabiel.
Ik voer wel nog steeds f4f je ziet zijn hoef hier door opknappen, dat was een supertip.
Ik kan romeorowan nog steeds kussen hiervoor :D
Verder zal de tijd leren hoe het blijft gaan.
Maar ook ik hebben dagen zitten janken van onmacht.
De dierenarts was zelfs gebeld voor de laatste spuit, gelukkig had ik deze een week vooruit gezet zodat ik rustig afscheid kon nemen.
Een paar dagen voor de da kwam voor zijn laatste prik begon hij te lopen en heb ik het natuurlijk afgeblazen.
Nu natuurlijk heel blij mee, maar wat een stres.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:33

fancylover schreef:
De eerste keer knapte hij er zeker van op, ondanks dat hij niet eens zo heel erg vast zat. Gister liep hij geweldig na de massage. Misschien voor jou ook een idee? De spieren zijn natuurlijk tijdens de ziekte anders gebruikt en misschien hebben ze daar juist wel last van?

Ik heb ook zo iemand voor Nado laten komen, en voor hem is het ook heel erg nuttig. Bij hem is het wel van jaren verkeerd en verkrampt lopen, dus opgelost wordt het niet zomaar, maar iedere keer als hij behandeld is knapt hij weer enorm op. Zeker een aanrader wat mij betreft!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:38

Fijn dat het zo goed gaat jesito!

Wanneer zijn jullie begonnen met die massages? Grietje is door de holistische therapeut getest op hb. Die was bijna weg zei ze, alleen gaf Grietje nog wel pijn aan. Ze loopt ook heel stijf, dus het kan ook best dat het ook in de spieren zit.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:42

Jesito, wat een supernieuws, hij ziet er happy uit op de foto, en ook heel fijn voor jou, veel zorg minder.

JP, wat balen joh, je zegt dat ze sloom is, heeft ze ook koorts?

Wendy, wat fijn dat Tryggur ook weer de goede kant op gaat.

Over die massages, bij Nado kon je wel merken dat het hem af en toe pijn deed, maar als ze ergens doorheen was werd hij meer ontspannen. De eerste keer zat hij overal vast, iedere keer wordt het weer beter. Hij heeft vorige winter toen hij die zoolkneuzingen had een harde klap op zijn spieren gehad, waardoor hij vaker stijf/licht kreupel is, en met de massages wordt dit veel beter en minder frequent. Ook neem ik hem regelmatig mee als handpaard, dat helpt ook.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:42

Getver wat een rotweer is het zeg! Ik zit te wachten tot dapkennemerland belt dat ze er met een halfuur zijn met het mobiele röntgenapparaat.. ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.. :\

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:16

Wie voeren er FOrmula 4 Feet?
Tevreden? Image haar gouden hoef groeit slecht; verder wordt ze nu op leeftijd 20 jaar. Al zou je het niet denken als je haar door de bak ziet scheuren met haar staart plat op haar rug.
Ik vind haar nu toch wel schraler worden. En ga meer hooi voeren. Alleen zit ik na te denken over een supplement. Ze krijgt goed voordrooghooi en 1 kg onderhoudsbrok. Nu denk ik aan f4f. 2 vliegen in 1 klap.
Dus even van jullie horen wie het ook voert en of jullie tevreden zijn? zie je verschil?
En waar heb je het gekocht? en hoeveel heb je nodig per dag voor een paard van ca. 450 kg.?

Ze loopt overigens goed na haar hoefbeslag van vrijdag de 13e. Zorgen om niets gemaakt dus.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:36

Ja, ik voer het sinds kort, ben aan m'n eerste grootverpakking bezig.
Bij Pauli zie ik niet veel verschil, die zag er namelijk al uit als Hollands' glorie ( of het moet zijn dat ze sinds kort al die rare kwaaltjes heeft waar ik niks mee kan..), maar bij het friesje zie ik wel degelijk verschil! Dat is nu echt een temperamentvol bommetje!
Wat de hoeven betreft hoef ik het eigenlijk niet te geven: Pauli's hoeven groeien sowieso al veel sneller dan menig ander paard , ziet er allemaal goed en sterk uit. En van Jilske zeggen alle hoefsmeden altijd: Zo!! Die heeft een paar prachtige hoeven! Ik zie bij Jils nu wel dat ze harder groeien dan normaal.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:41

Ik voer al jaren aan Indiana Formula4Feet. Indiana doet het er goed op, loopt al 5 jaar (bijna altijd) goed. Ze heeft altijd hele goede hoeven gehad en dat heeft ze nu nog.
Indiana is 19 jaar.
Dus ja, ik ben heel tevreden.