Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Story schreef:Ikzelf zit er ook over na te denken voor volgende winter. Ik denk dat het afhangt van waar je paard artrose heeft. Bij artrose in de rug zou ik het wel weer doen maar die van mij heeft kogelartrose en daar zou het denk ik best kunnen. Ik ken meerdere paarden met artrose (in de benen) die dekenloos lopen. Zij zien verder geen verschil.
JoannevZ schreef:Maaikiemike: Heel herkenbaar. Ook mijn paard wil heel graag werken, maar is bijna niet in te houden. Ook ik ben heel bang dat ik haar dan overbelast. Ik wil het wel rustig aan doen, maar mevrouw wil flink aan het werk en maakt zich dan sterk. Mijn instructrise zei tegen mij: Je moet het anders gewoon maar proberen. Gaat het niet, merk je het snel genoeg. Als ik het toch ga proberen, wordt dat wel in het voorjaar/zomer. Dan wordt het weer wat warmer en beweegt ze misschien wat soepeler. Maar eerst even afwachten hoe ze zonder Bute reageerd en beweegt.
JoannevZ schreef:Veel rechte stukken lopen is bij mij een groot probleem. Dat is namelijk niet te doen. Ik heb een klein weitje waar ik in mag paardrijden. In de grote wei denkt madame zich flink uit te kunnen leven door heel hard in galop rond te stuiven. Nagevelijk lopen heeft mijn paardje nog nooit gedaan. Dat is dan een meevaller.
Denk dat dr. horse en glucohorse verschillend is. Dr. horse kost 50 euro per maand (dan heb je 3 liter).
JoannevZ schreef:Voor wandelen is ze te heet. Ik kan haar dan helemaal niet houden. Ze ziet alles. Ze schrikt overal van en ziet altijd spoken. Vind het ook zo wat om er een scherper bit in te hangen om dan "rustig" door het grote weiland te kunnen lopen.
xJolien schreef:Mag ik me hier ook melden?
Heb gister te horen gekregen van de eigenaar van m'n verzorgpaard dat hij artrose heeft in z'n voorbenen...
De lieverd is 24 jaar oud, een halve groninger. Voorheen werd er ongeveer 4 dagen in de week op gereden, de rest had hij vrij. Geen intensief werk hoor, lekkere buitenritjes van +- 1 uur en simpele basistraining in de bak. Hij staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Sinds ongeveer 2/3 maanden liep ie kreupel, de ene keer erger dan de andere keer..
Gister kreeg ik eindelijk te horen wat er nou met hem aan de hand is: artrose in beide voorbenen.
Ik weet echt even niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Aan de ene kant ben ik blij dat we weten wat het zijn, maar aan de andere kant baal ik enorm van de uitslag......
M'n lieve mannetje met pijn, pff....
xJolien schreef:Hij staat hoe dan ook overdag de gehele dag in de wei (van 's ochtends vroeg tot een uur of 18.00)
Eigenaresse zei dat hij tijdens het 'rijden' (naja, wil het eigenlijk geen rijden meer noemen, want stap/draf zal wss het enige zijn dat hij nog mag doen) ook kreupel zou blijven lopen...
De warming-up moet minimaal 30 minuten zijn....
Pff, ik vind het zo verschrikkelijk voor hem.. Hij vindt het rijden, voornamelijk buitenrijden, zooo onwijs leuk... Oortjes naar voren, hij geniet er zoveel van... Maar nu ik weet dat hij artrose heeft, ben ik echt bang dat zelfs stapritjes te zwaar gaan worden...![]()
Ik moet wel even zeggen dat ik het voor de mensen hier in het topic met jonge paarden natuurlijk nog veel erger vind, dat lijkt me helemaal verschrikkelijk....
xJolien schreef:Dankjewel voor het adviesIk ga van de week even aan de eigenaresse vragen wat ze van plan is te geven qua voeding/medicijnen etc.
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is, maar toch... Je hoopt zo erg dat je nog al je dromen waar kunt maken met dit paard.... Een bosrit, een strandrit, zwemmen met een paard, etc etc. Denk niet dat dit er nog in zit nu...
Jeetje zeg, 9 jaar is ook wel erg lang... Leeft hij zonder pijn? Dat zou ik het belangrijkste vinden...