[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:46

Op dit monent ben ik nog niet aan het rijden. Ze reageerd door de Bute nog feller en pittiger dan dat ze norgmaal is. Dat is dus niet verantwoord voor mezelf en voor haar. Als de wei droog is en Mauri loopt nog steeds goed, ga ik het denk ik weer rustig aan proberen. Alleen erg jammer dat ik niet met haar de weg op kan. Heb gehoord dat recht stukken lopen, beter is voor paarden met artrose dan steeds bochten en voltes maken.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:54

Had ik inderdaad ook begrepen. Vandaar ook de stukken het bos in aan de hand. Wat blijft t toch lastig allemaal. Het liefste heb ik gewoon iemand die heel duidelijk zegt wat ik moet doen en dat het dan goed komt! Wil je even laten weten hoe het zo gaat als ze helemaal klaar is met de Bute? En ga je nog wat anders doen?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:13

Ik hoop heel rustig te kunnen beginnen. Eerst enkel een beetje rondstappen. Dan kun je altijd kijken hoe het paard reageerd. Mocht ze graag willen draven, lijkt me dat het wel even kan. Denk dat het heel belangrijk is dat je alles heel rustig opbouwd en goed naar je paard blijft kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:17

Ik heb een paard met behoorlijke artrose, maar ik moet zeggen dat glucohorse hier enorm helpt. Ik was heel sceptisch er over, maar ik moet er op terug komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:20

Story schreef:
Ikzelf zit er ook over na te denken voor volgende winter. Ik denk dat het afhangt van waar je paard artrose heeft. Bij artrose in de rug zou ik het wel weer doen maar die van mij heeft kogelartrose en daar zou het denk ik best kunnen. Ik ken meerdere paarden met artrose (in de benen) die dekenloos lopen. Zij zien verder geen verschil.

Mijn paard heeft ook kogelartose en daar helpt inderdaad een deken niet bij. Die van mij wordt 27 en staat gewoon dekenloos. Ik heb ook twee jaar natuurlijke pijnstillen gegeven, Devils Relief van NAF. Heeft haar twee winters enorm geholpen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:20

Is glucohorse hetzelfde als dr. horse glucosamine? Zo ja, dat werkt ook goed bij mijn paardje. Ben erg tevreden met dit resutaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:24

JoannevZ schreef:
Maaikiemike: Heel herkenbaar. Ook mijn paard wil heel graag werken, maar is bijna niet in te houden. Ook ik ben heel bang dat ik haar dan overbelast. Ik wil het wel rustig aan doen, maar mevrouw wil flink aan het werk en maakt zich dan sterk. Mijn instructrise zei tegen mij: Je moet het anders gewoon maar proberen. Gaat het niet, merk je het snel genoeg. Als ik het toch ga proberen, wordt dat wel in het voorjaar/zomer. Dan wordt het weer wat warmer en beweegt ze misschien wat soepeler. Maar eerst even afwachten hoe ze zonder Bute reageerd en beweegt.

Beweging is juist goed, kijk wel uit met draven, dan is de impact veel heftiger dan bijvoorbeeld stap. Je kunt beter dagelijks een kwartiertje rijden, dan 1 keer in de week een uur. Weinig voltes en zoveel mogelijk rechtlijnige beweging. Paarden met artrose aan de voorbenen moet je bijvoorbeeld niet aan de de teugel laten lopen, belast de voorbenen dan te veel. Dressuuroefeningen met een paard met artrose waar hij bute voor krijgt is bijvoorbeeld ook niet verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:25

JoannevZ schreef:
Is glucohorse hetzelfde als dr. horse glucosamine? Zo ja, dat werkt ook goed bij mijn paardje. Ben erg tevreden met dit resutaat.

Ik heb geen idee eigenlijk, maar ik ben zeer tevreden. Het kost me 30 euro per maand en dat vind ik ook nog meevallen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:35

Veel rechte stukken lopen is bij mij een groot probleem. Dat is namelijk niet te doen. Ik heb een klein weitje waar ik in mag paardrijden. In de grote wei denkt madame zich flink uit te kunnen leven door heel hard in galop rond te stuiven. Nagevelijk lopen heeft mijn paardje nog nooit gedaan. Dat is dan een meevaller.
Denk dat dr. horse en glucohorse verschillend is. Dr. horse kost 50 euro per maand (dan heb je 3 liter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:49

JoannevZ schreef:
Veel rechte stukken lopen is bij mij een groot probleem. Dat is namelijk niet te doen. Ik heb een klein weitje waar ik in mag paardrijden. In de grote wei denkt madame zich flink uit te kunnen leven door heel hard in galop rond te stuiven. Nagevelijk lopen heeft mijn paardje nog nooit gedaan. Dat is dan een meevaller.
Denk dat dr. horse en glucohorse verschillend is. Dr. horse kost 50 euro per maand (dan heb je 3 liter).

Rijdt dan zo groot mogelijk in je kleine weitje, maar niet nog kleinere voltes. Kan je haar niet aan de hand meenemen? Die van mij gaat ook nog wel es te keer hoor, is een pittige tante :D Af en toe laat ik haar maar, ik denk dan maar van "ze is bijna 27, laat maar wat lol hebben en dan maar wat korter". Af en toe hebben ze toch zo een explosie, die van mij kampt al 9 jaar met kogelartrose en 9 jaar rustig houden gaat nu eenmaal niet :D

Glucohorse is puur glucosaminesulfaat en helpt bij mijn paard enorm goed. Ze krijgt 15 ml per dag.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:54

@ Mindim: Goed om te horen dat jou paardje het dekenloos goed doet in de winter. Dat is weer extra stimulans om het volgende winter bij mijn paardje ook te proberen. En het is een haflinger dus die ontwikkelen toch al wel aardig meer haar dus dat komt vast goed :)
Fijn dat GlucoHorse bij jou werkt. Bij mijn paardje werkte het maar minimaal helaas en ik heb het een jaar gegeven.

Jij zegt dat je een paard met artrose in de benen niet nageeflijk moet rijden, maar die van mij loopt daardoor veel beter en struikeld minder. Overigens zorg ik er wel voor dat ik hem 'bij elkaar rijd' dus niet alleen van voor opvangen maar vooral die motor achter goed laten werken.

Zelf heb ik ook de ervaring dat rijden in de bak niet gaat. Mijn paard liep onregelmatig op linksvoor en in de bak kan ik dus alleen maar rechtsom rijden en dan loopt hij ook nog niet helemaal top ivm de eenzijdige belasting. Dus voor ons is het ook lekker naar buiten en zoveel mogelijk rechtuit. Verder doe ik aan vrijheidsdressuur met hem en wandelen we veel om hem ook soepel te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:23

Het ligt er maar net aan waar je paard artrose heeft. Maar vaak zie je toch dat de voorbenen meer belast worden, wanneer ze aan de teugel lopen. Maar als je het idee hebt dat je paard het daar juist wel goed door doet, moet je het niet laten.

Mijn paard loopt inderdaad zonder deken en ze is een kwpnér van bijna 27 :D

De middelen van artrose moet je echt uit proberen, de een helpt de ander niet. Het verschilt per dier. Bij vergevorderde artrose helpt ook glucosamine, chondroitine en msm niet meer. Dan moet je over op pijnstilling, je kan glucosamine er nog wel bij geven, maar het zet minder zoden aan de dijk, omdat soms het gewrichtskraakbeen gewoon er niet meer is, dus dan heeft het geen nut.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:19

Voor wandelen is ze te heet. Ik kan haar dan helemaal niet houden. Ze ziet alles. Ze schrikt overal van en ziet altijd spoken. Vind het ook zo wat om er een scherper bit in te hangen om dan "rustig" door het grote weiland te kunnen lopen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:34

Mag ik me hier ook melden?

Heb gister te horen gekregen van de eigenaar van m'n verzorgpaard dat hij artrose heeft in z'n voorbenen...
De lieverd is 24 jaar oud, een halve groninger. Voorheen werd er ongeveer 4 dagen in de week op gereden, de rest had hij vrij. Geen intensief werk hoor, lekkere buitenritjes van +- 1 uur en simpele basistraining in de bak. Hij staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Sinds ongeveer 2/3 maanden liep ie kreupel, de ene keer erger dan de andere keer..
Gister kreeg ik eindelijk te horen wat er nou met hem aan de hand is: artrose in beide voorbenen.

Ik weet echt even niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Aan de ene kant ben ik blij dat we weten wat het zijn, maar aan de andere kant baal ik enorm van de uitslag...... ;(
M'n lieve mannetje met pijn, pff....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:29

JoannevZ schreef:
Voor wandelen is ze te heet. Ik kan haar dan helemaal niet houden. Ze ziet alles. Ze schrikt overal van en ziet altijd spoken. Vind het ook zo wat om er een scherper bit in te hangen om dan "rustig" door het grote weiland te kunnen lopen.

Je moet toch iets, je kunt ze moeilijk elke keer alleen maar in erg kleine ruimtes laten. Ze moeten juist lopen met artrose en het liefst weinig bochten. Die van mij gaat ook haar plaat hoor, racet ook het weiland rond en bokt als de bovenste beste. Niet altijd even verstandig, maar ja, dan het leven maar wat korter. Ze moeten wel in vrijheid kunnen bewegen, kan dat niet en krijgen ze alleen beweging aan het touw of onder het zadel, was het bij mij klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:30

xJolien schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Heb gister te horen gekregen van de eigenaar van m'n verzorgpaard dat hij artrose heeft in z'n voorbenen...
De lieverd is 24 jaar oud, een halve groninger. Voorheen werd er ongeveer 4 dagen in de week op gereden, de rest had hij vrij. Geen intensief werk hoor, lekkere buitenritjes van +- 1 uur en simpele basistraining in de bak. Hij staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Sinds ongeveer 2/3 maanden liep ie kreupel, de ene keer erger dan de andere keer..
Gister kreeg ik eindelijk te horen wat er nou met hem aan de hand is: artrose in beide voorbenen.

Ik weet echt even niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Aan de ene kant ben ik blij dat we weten wat het zijn, maar aan de andere kant baal ik enorm van de uitslag...... ;(
M'n lieve mannetje met pijn, pff....

Niet op rust zetten iig. Ze moeten blijven lopen, dan blijft het een stuk soepeler.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:34

Hij staat hoe dan ook overdag de gehele dag in de wei (van 's ochtends vroeg tot een uur of 18.00)
Eigenaresse zei dat hij tijdens het 'rijden' (naja, wil het eigenlijk geen rijden meer noemen, want stap/draf zal wss het enige zijn dat hij nog mag doen) ook kreupel zou blijven lopen...
De warming-up moet minimaal 30 minuten zijn....

Pff, ik vind het zo verschrikkelijk voor hem.. Hij vindt het rijden, voornamelijk buitenrijden, zooo onwijs leuk... Oortjes naar voren, hij geniet er zoveel van... Maar nu ik weet dat hij artrose heeft, ben ik echt bang dat zelfs stapritjes te zwaar gaan worden... ;(

Ik moet wel even zeggen dat ik het voor de mensen hier in het topic met jonge paarden natuurlijk nog veel erger vind, dat lijkt me helemaal verschrikkelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:42

xJolien schreef:
Hij staat hoe dan ook overdag de gehele dag in de wei (van 's ochtends vroeg tot een uur of 18.00)
Eigenaresse zei dat hij tijdens het 'rijden' (naja, wil het eigenlijk geen rijden meer noemen, want stap/draf zal wss het enige zijn dat hij nog mag doen) ook kreupel zou blijven lopen...
De warming-up moet minimaal 30 minuten zijn....

Pff, ik vind het zo verschrikkelijk voor hem.. Hij vindt het rijden, voornamelijk buitenrijden, zooo onwijs leuk... Oortjes naar voren, hij geniet er zoveel van... Maar nu ik weet dat hij artrose heeft, ben ik echt bang dat zelfs stapritjes te zwaar gaan worden... ;(

Ik moet wel even zeggen dat ik het voor de mensen hier in het topic met jonge paarden natuurlijk nog veel erger vind, dat lijkt me helemaal verschrikkelijk....

Mijn paard is bijna 27 en heeft al minimaal 9 jaar artrose, hoeft niet gelijk het doodsvonnis te zijn hoor, bij die oudjes ook niet. Probeer eens glucohorse of een ander supplement. Glucohorse heeft hier erg geholpen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

Dankjewel voor het advies :j Ik ga van de week even aan de eigenaresse vragen wat ze van plan is te geven qua voeding/medicijnen etc.
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is, maar toch... Je hoopt zo erg dat je nog al je dromen waar kunt maken met dit paard.... Een bosrit, een strandrit, zwemmen met een paard, etc etc. Denk niet dat dit er nog in zit nu...

Jeetje zeg, 9 jaar is ook wel erg lang... Leeft hij zonder pijn? Dat zou ik het belangrijkste vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:38

xJolien schreef:
Dankjewel voor het advies :j Ik ga van de week even aan de eigenaresse vragen wat ze van plan is te geven qua voeding/medicijnen etc.
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is, maar toch... Je hoopt zo erg dat je nog al je dromen waar kunt maken met dit paard.... Een bosrit, een strandrit, zwemmen met een paard, etc etc. Denk niet dat dit er nog in zit nu...

Jeetje zeg, 9 jaar is ook wel erg lang... Leeft hij zonder pijn? Dat zou ik het belangrijkste vinden...

Nou ze rent voorop in de kudde :D En tuurlijk met vochtige koude dagen wel last, maar zolang de goede dagen overheersen gaan we er voor. Ze kent zelf haar grens goed met de artrose, op een gegeven moment gaat ze in een hoek staan en laat de rest nog even doorrazen, ze is dan even uit gegalopeerd. Geen paard die haar die hoek uit probeert te krijgen. Als alles dan weer tot rust is, loopt ze er weer bij te grazen. Helaas heeft ze nu boxrust met een peesblessure.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:21

@Joanne: ga je aan de hand beginnen?

Meneer is boos dat ik met zijn weimaatje aan het rijden was. Merk dat hij niet vrolijker word van het weinig doen. Morgen weer ff een bosritje aan de hand maken.
Ook ik rij/reed aan de teugel en dan voornamelijk iets hoger ingesteld, dus meer op de achterhand. Hierdoor werden zijn voorbenen meer ontlast. (Normaal gesproken zit een overgrote deel van het gewicht op de voorbenen). Niet aan de teugel lopen zal hij lastig vinden.
Voor ontspanning van de rug (want door pijn gaat een paard vaak scheef lopen) kan het helpen om hem juist laag en ontspannen te rijden.

@Jolien: vervelend voor je! Gelukkig niet het einde van de wereld, want er zijn dus dingen die kunnen helpen. (Helaas heb ik het ook nog niet gevonden)
@Mindim: lastig, boxrust. Hoe gaat dat nu dan met haar artrose?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:09

Kreeg vanmorgen van mijn hoefsmid het advies om alle zetmeel uit het dieet te schrappen omdat dit de problemen zou verergeren. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:34

Nooit van gehoord, wat heeft zetmel met vorming van artrose te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:37

Het enige wat ik kan bedenken is dat zetmeel een dikmaker is. En een te zwaar gewicht voor een artrose paard is niet goed. Je kunt ze beter te schraal hebben dan te goed doorvoed. Maar volgens mij heeft zetmeel niets met de artrosevorming an sich te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:07

artrose in het lichaam is vaak een teken van verzuring van het lichaam. En granen verzuren.....