Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:34

Zack schreef:
@arabesk
Ik wou die van mij ook niet op ijzers ;)
Maar mijn pony pijn laten lijden doe ik hem niet aan.
Dan maar periode ijzers.

Maar er staat op de site WAAROM de boogjes gemaakt worden.
Maar niet hoe..

Zack, als je geen ijzers wil, dan zijn er ook nog andere mogelijkheden, zoals hoefschoenen met inlegzolen, er zijn ook easyboots die je in de wei aan kunt laten, en er is http://www.equicast.us:

Equicast can be used as a spare tire (owner applies) until a farrier can replace the shoe. Is used therapeutically to restore Hoof Wall Integrity: in cases of Laminitis, Quarter and Toe cracks, a severe cases of Thrush or White Lines Disease, Thin Hoof Walls to add circumference to small feet or for sole protection.

If you can wrap a hoof with duct tape or vet wrap, you can effectively apply Equicast casts.

je hoeft je paard echt geen pijn te laten lijden

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:36

@ jackie: dus eigenlijk is het alleen maar goed dat de hoefsmid bij deze voet de hielen niet meteen kort heeft gemaakt? Ik weet alleen niet of de scheur in de toon in dezelfde hoef is als deze (moet kriebel even antwoord op geven). Super bedankt, daar kan ze zeker wat mee.
@ Zack: al met al dus eigenlijk superwerk van deze hoefsmid? :P
@ Arabesk: net als ieder ander heb ik mijn paard uiteraard ook liever niet op ijzers, maar het komend half jaar krijgt ie bakvrij en rijd ik alleen buiten, z'n achterhoeven kunnen dit goed aan, maar z'n voorhoeven slijten gewoon enorm snel. Hoefschoenen begin ik niet aan, het is maar voor een relatief korte periode en ik heb geen zin in kopen/verkopen, daarbij ken ik niemand die er ervaring mee heeft en vind ik het (veel) te duur om het zo even uit te proberen (ja want ik ben dan zo'n snob die expres de beste wil en ze precies op maat wil :+ ). Over half jaar dan gaat ie weer meer de bak in dus kunnen ze er weer vanaf.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:37

@jackie
Mijn paard gaat never nooit met hoefschoenen voor de wagen.
Levensgevaarlijk.
Buiten dat hij met zijn loopje al geen hoefschoenen aankan.
(maar dat heb ik in het vorige topic ook pas 100x gezegd :P )

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:39

@Myour
De opzet zeker!
De rest kan ik niet beoordelen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:40

Myour schreef:
@ jackie: dus eigenlijk is het alleen maar goed dat de hoefsmid bij deze voet de hielen niet meteen kort heeft gemaakt? Ik weet alleen niet of de scheur in de toon in dezelfde hoef is als deze (moet kriebel even antwoord op geven). Super bedankt, daar kan ze zeker wat mee.
@ Zack: al met al dus eigenlijk superwerk van deze hoefsmid? :P
@ Arabesk: net als ieder ander heb ik mijn paard uiteraard ook liever niet op ijzers, maar het komend half jaar krijgt ie bakvrij en rijd ik alleen buiten, z'n achterhoeven kunnen dit goed aan, maar z'n voorhoeven slijten gewoon enorm snel. Hoefschoenen begin ik niet aan, het is maar voor een relatief korte periode en ik heb geen zin in kopen/verkopen, daarbij ken ik niemand die er ervaring mee heeft en vind ik het (veel) te duur om het zo even uit te proberen (ja want ik ben dan zo'n snob die expres de beste wil en ze precies op maat wil :+ ). Over half jaar dan gaat ie weer meer de bak in dus kunnen ze er weer vanaf.

één pensionstal verder zit een bokker die heeft een IJslander en gebruikt gloves dus je zou eens kunnen vragen hoe het haar bevalt. :D

Als je goed opmeet heb je altijd de goede maat te pakken hoor, niet zo ingewikkeld. En zeker de gloves zijn niet overdreven duur. Dan heb je als je later in de carriere van je paard nog eens bakvrij geeft, nog steeds hoefschoenen die je kan gebruiken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:41

Ik krijg een beetje het gevoel dat mensen zich aan het verontschuldigen zijn naar Arabesk omdat sommige paarden op ijzers staan..
Niet doen zou ik zeggen, de enige aan wie je verantwoorden moet afleggen is aan je eigen paard.

Mijn vosje loopt zonder ijzers op elke ondergrond en toch gaat hij op ijzers, hoop natuurlijk dat hij er nog beter van gaat lopen maar hij zou net zo goed zonder kunnen.
Mijn doel is alleen niet perse ijzerloos, mijn doel is om met mijn pony alle paarden straks te verslaan in de wedstrijden :+ vandaar ook dat we gaan kijken hoe ze hem optimaal aan het lopen krijgen.
Niets mis mee in mijn optiek zolang het welzijn maar voorop staat (weet dat arno en arabesk vinden het ik het welzijn op deze manier niet hoog heb staan maar wat kan mij dat schelen)...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:48

@ Arabesk: ik sta niet meer bij Korver he? ;) Maar ik denk dat je Hardebol bedoelt?
@ Zahlina: zij vraagt, ik geef antwoord. :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:01

Ik verantwoord me aan niemand hoor.
Ik weet dat de beste optie voor mijn paard ijzers zijn.
Al hou ik wel altijd mijn ogen open voor andere dingen.
Ik ga me nu alleen wel rot irriteren om elke keer te zeggen dat hoefschoenen het niet gaat worden.
En dan mensen zeggen leg uit leg uit.
Nee ga maar lekker zoeken in het vorige topic :+
Ik blijf aan de gang.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:11

Hier even een poging tot verzoening van een stille meelezer:

Jongens, zullen we de voor/tegen ijzers discussie laten voor wat het is? Het is een zeer nuttige discussie waar ik graag meer over hoor, maar dit topic is er niet voor bedoeld. Ik ben bang dat als we zo doorgaat, het topic wordt gesloten. Dat zou zonde zijn, ik leer hier ontzettend veel en kan het topic (en degenen die hun bijdrage eraan leveren) echt niet meer missen :D

@Fabersmid: ik ben onwijs benieuwd naar uw beoordeling van de online geplaatste foto's van hoeven. Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd, juist omdat u wellicht een andere blik op zaken hebt dan we tot nu toe hebben gelezen. En dat kan in mijn ogen alleen maar een verrijking zijn.
Eerder in het topic gaf u aan dat het niet nodig zou zijn om harde discussie te voeren:
Citaat:
Dat is nu juist zo jammer, net als plaat voor de kop hebben met natuurlijk bekappen. Waarom kan er niet samen gewerkt worden en moet er tegen gewerkt worden?

Daarom het verzoek aan iedereen die tot nu toe de foto's heeft beoordeeld: laten we dat proberen en eens bewijzen dat we met elkaar door een deur kunnen, ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens.
wie weet zijn jullie het over meer zaken eens dan je zelf denkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:15

Helemaal mee eens woods.

Persoonlijk hoop ik ook dat FaberSmid wat gaat zeggen over de verschillende voeten hier.
Je kan er alleen maar van leren. OOK van verschillende meningen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:17

Myour schreef:
@ jackie: dus eigenlijk is het alleen maar goed dat de hoefsmid bij deze voet de hielen niet meteen kort heeft gemaakt? Ik weet alleen niet of de scheur in de toon in dezelfde hoef is als deze (moet kriebel even antwoord op geven). Super bedankt, daar kan ze zeker wat mee

ja, want als je de hielen meteen op de voor NB begrippen juiste hoogte zet, wil het paard deze vanwege de gevoelige straal niet goed belasten, waardoor je aan de toon meer slijtage krijgt in verhouding. eventueel aanwezige toonscheuren worden op deze manier dan ook erger ipv beter. en de straal word er ook niet beter van. minder belasting=minder doorbloeding=minder groei.

mijn behandelmethode voor toonscheuren is overigens: wand voral op de plek van de scheur goed afronden tot aan de rand van de zool.
hoefwand op de plek van de scheur wat dunner raspen. of de scheur openleggen met vijl of dremel. behandelen met antibacterieel en schimmelwerend middel, want meestal zit er white line disease achter de scheur.

@Zack: ik heb niet het hele oude topic doorgelezen en jouw standpunt wat hoefschoenen betreft is me dan ook ontgaan. als je de voorkeur aan ijzers geeft, prima.

@Woods: helemaal mee eens.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:20

Bedankt voor de uitleg, het is dus aan te raden de hoefsmid ernaar te laten kijken en het te 'behandelen' neem ik aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:22

Hielen volgens NB begrippen?
Ik dacht dat het de bedoeling was dat de zool gevolgd werd. Dat hielen lager komen en hoeveel hangt daar vanaf.
Overigens hielen ineens lager zetten geeft wel meer problemen als alleen gevoeligheid op de straal. Wat denk je van de pezen?!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:38

Needje schreef:
Hielen volgens NB begrippen?
Ik dacht dat het de bedoeling was dat de zool gevolgd werd. Dat hielen lager komen en hoeveel hangt daar vanaf.
Overigens hielen ineens lager zetten geeft wel meer problemen als alleen gevoeligheid op de straal. Wat denk je van de pezen?!

ik heb het hier over de aan te streven ideale hielhoogte volgens NB. er zijn gevallen waar zoveel dode zool aanwezig is dat je de hielen ineens een heel stuk kunt laten zakken wanneer je de zool volgt. het is inderdaad verstandiger dit niet ineens te doen, maar in verschillende etappes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:30

jackie schreef:
ik heb het hier over de aan te streven ideale hielhoogte volgens NB. er zijn gevallen waar zoveel dode zool aanwezig is dat je de hielen ineens een heel stuk kunt laten zakken wanneer je de zool volgt. het is inderdaad verstandiger dit niet ineens te doen, maar in verschillende etappes.

Hoe kun je die gevallen vaststellen? Wellicht kan het alsnog opgenomen in de lesmethode :)*

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:53

Zack schreef:
@jackie
Mijn paard gaat never nooit met hoefschoenen voor de wagen.
Levensgevaarlijk.
Buiten dat hij met zijn loopje al geen hoefschoenen aankan.
(maar dat heb ik in het vorige topic ook pas 100x gezegd :P )

waarom is dat levensgevaarlijk volgens jou?

als je passende schoenen hebt zie ik het probleem er niet van in.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:56

Lijkt mij ook niet.
Maar als iemand het niet wil, moeten ze dat zelf weten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:02

Lekkere reactie :? Ze heeft het al eens uitgelegd, en als dat haar mening en gevoel is so be it. Hoefschoenen kunnen een prima oplossing zijn, maar zijn ook niet heilig.

Ik vind ijzers bij mijn paard 'levensgevaarlijk'. En dat wordt dan wel weer vaker 'geaccepteerd'. terwijl het eigenlijk op hetzelfde neer komt ongeveer.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:08

Ik ben persoonlijk ook geen fan van hoefschoenen, niet dat ik me daar in heb verdiept, erg nog kan me niet heugen ooit een paard op hoefschoenen te hebben zien staan.
Weet dat er ooit is voorgesteld dat mijn bevangen merrie wel op hoefschoenen zou kunnen lopen maar zie het gewoon niet zitten om een paard 24/7 op die dingen te zetten.
Ook voor de korte ritjes hoef ik ze niet.
Heb het gevoel dat met een ijzer toch meer te beinvloeden is qua gangen en dat is nu net de rede waarom ik ijzers gebuik bij mijn paarden.
Tis mijn mening die geen enkele onderbouw heeft, enkel een mening.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:15

Jackie, de fotos van de gleuf in de straal en toon zijn van mijn pony. Ze loopt van geen kant gevoelig, ook niet op steentjes. Je mag ook alles met haar hoef doen. Ook kun je geen hoevenkrabber in de lagen van de straal doen, dat zit daar niet los genoeg voor. En ook daar geeft ze geen gevoelige reactie op als je het wel probeert... :S
Of ze rotstraal heeft gehad kan ik niet zeggen, ik heb haar pas sinds begin februari en daarvoor heeft ze 6 jaar lang op het land gestaan wild te wezen en drachtig te zijn. In de tijd dat ik haar heb is er niks mis geweest met haar hoeven.

Zowiezo vind ik het vreeemd, ze is vorige week bekapt en de hoefsmid heeft over geen van deze dingen wat gezegd...
Jullie zijn meer dan welkom om te komen kijken of te proberen het te verbeteren... :)
Ze mag dus eigenlijk uiteindelijk niet meer op de hoefwand staan om de scheur in de toon op te lossen?

De scheur in de toon heeft ze overigens aan allevier de hoeven.
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 14-08-09 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:20

Ik ben ook geen fan van hoefschoenen.
Naar mijn idee: is de goede pasvorm vaak lastig te vinden, je beinvloed de gangen negatief o.a door de lompe pasvorm, kans op verliezen en schuurplekken (ook met gaithers).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:24

fransje23 schreef:
Ik ben ook geen fan van hoefschoenen.
Naar mijn idee: is de goede pasvorm vaak lastig te vinden, je beinvloed de gangen negatief o.a door de lompe pasvorm, kans op verliezen en schuurplekken (ook met gaithers).

Dat is denk ik maar net of je er een goeie of slechte ervaring mee hebt gehad. Tja, voor de een werkt het wel en voor de ander gewoon niet. Net als met ijzers/kunststofijzers. De één zweert erbij, en voor een ander kan het wel helemaal verkeerd uitpakkken. Dat is nou eenmaal zo.

Is dat voor iedereen zo moeilijk te accepteren? Zullen we alsjeblieft verder gaan met beoordelen en foto's plaatsen?

Mijn theorie over shetjes hoefjes... als de straal de grond niet raakt slijt hij niet. Daardoor misschien mindere groei?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:27

Als de hielen niet lager kunnen omdat ze zool aangeeft dat het niet korter kan, kan je je paard met hoefschoenen en pads die de ruimte tussen de straal en contactoppervlak opvullen, de straal meer druk geven. Dan kom je uit de vicieuze cirkel.

Easyboot gloves zijn verre van lomp, en zijn heel licht. Ze beinvloeden de gang minder dan hoefijzers :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:35

@ Tancreda4: jezelf MOETEN uitleggen voor iets gerechtvaardigd is kom ik wel vaker tegen op Bokt, onlangs nog in een topic dat iemand sporen gebruikte bij het rijden van alle leeftijden, er waren er een paar bij waarbij het overkwam dat ze dat niet mocht omdat ze er geen SUPER goede reden voor had.

Aan beide hoefijzers/hoefschoenen zitten voor- en nadelen. Ik kies voor ijzers, al heb ik daar niet een super goede reden voor. Voor mij voldoet het feit dat ik simpelweg geen persoonlijke ervaringen heb met die schoenen en het uitproberen vind ik ze veel te duur voor. Als een ander dat geen goede reden vindt, pech gehad dan.

Daarbij lijkt het me idd beetje vreemd met passen, je laat de schoenen op een bepaald moment aanmeten, maar hoeven groeien en blijven niet exact hetzelfde, vooral niet als je niet regelmatig je paard laat bekappen (ja ik ben zo eentje die d'r paard eens in de 6 à 8 weken laat bekappen). Nee, ik zie die dingen gewoon niet zitten....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:48

Arabesk schreef:
Easyboot gloves zijn verre van lomp, en zijn heel licht. Ze beinvloeden de gang minder dan hoefijzers :j

Kijk daar is mijn rede weer om geen hoefschoenen te nemen, dit x aangedragen door de "bokt NB Goerroe"...
Mijn ruintje krijgt juist ijzers om zijn beweging nog gemakkelijker te maken dan dat die als is.