Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:01

ik moet eerlijk zeggen dat ik het hoefmodel van paarden in de rocky mountains niet echt boeiend vind in vergelijking tot mijn eigen dieren, die op glad asfalt en verder zachte ondergronden lopen.

de info op hoefnatuurlijk gaat voor Faram iig niet op, hij heeft voor vrij 'hoge' hielen, maar staat keurig in zijn voetas. achter heeft hij amper hielen, maar ook daar, keurig in de voetas. zijn hoefbeentjes staan gewoon zoals het hoort, niets afwijkends aan, terwijl de tekeningetjes op hoefnatuurlijk dit wél laten zien.

het klopt gewoon niet dat ieder paard met een hoge hiel te maken heeft met een voorover staand hoefbeen. de hoef, dwz het hoorn, is dood weefsel en vormt zich naar invloeden van binnen- en buitenaf. die vorm is van invloed op de beenstand, zou ik Faram's hielen voor in gaan korten, dan trek ik niet alleen gewrichten uit verband maar breek ook de voetas, daarnaast komen zijn pezen onder stevige spanning te staan. zou ik hem bekappen naar het 'wilde paarden' model, dan gaat hij 100% zeker kreupel. als de stand van de voeten goed is, waarom zouden we deze dan gaan veranderen naar een model dat te zien is bij wilde paarden die leven op ondergronden die totaal niet met de onze te vergelijken zijn?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:35

scoxxx schreef:
In het endurance-wereldje ken ik meer schrijnende hoef-gevalletjes (lees slecht bekapt en beslagen).
Drie zijn "hoefsmid" zonder diploma's en de anderen weet ik te weinig van... tja, behalve dan dat ze slecht werk leveren.
In het endurance-wereldje ken ik het werk van voor mij onbekende hoefsmeden (buiten deze 3 diploma-loze hoefsmeden) op 5 paarden.

Maakt 10 hoefsmeden (waarvan 3 dus diploma-loos) waarvan ik het werk persoonlijk heb beoordeelt tot slecht.

Valt mijn hoefsmid daar ook onder?
Ik ben zelf heel tevreden over mijn hoefsmid namelijk, maar ben wel benieuwd of jij dat ook bent Knipoog
Mijne is trouwens gediplomeerd Ja

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:42

henny_w schreef:
Marcella schreef:
Nog even over de hoge hielen. Maar ik kan merk nu dat mijn fjord nu hij een stuk hogere hielen heeft makkelijker over steentjes loopt. Dit is nl. wel handig want het stuk voor de stallen bestaat nog uit puinzand. Maar heb ook het idee dat zijn been gebruik beter geworden is.

Weet niet of ik zo goed omschrijf, maar naar mijn idee loopt hij lekkerder...vrijer. Bloos Dan met lage hielen want dan loop hij vaak kort en gevoelig.

Ik vind dat je daar een heel belangrijk punt benoemd Knipoog
Als je perse een modelhoef volgens bep. principe wilt met lagere hielen en jouw fjord loopt niet echt lekker dan zou ik ook voor hogere hielen gaan.
Jouw paard geeft het zelf eigenlijk al aan dat hij nu veel beter loopt met de hogere hielen.
En dat hoeft nog niet eens met de hoeven zelf te maken te hebben maar het kan ook zijn dat jouw fjord last krijgt van pezen of spieren bij lagere hielen.

Heel goed om niet alleen naar de hoeven te kijken maar ook naar het bewegen van je paard Knipoog

Als je na gaat dat een aantal jaren geleden een fjord had met gigantische platvoeten dankzij een hoefsmid die hem op steeds grotere ijzers zette. Waardoor hij helemaal onderuit groeide op een gegeven moment. Toen maar een andere smid opgezocht en daar ben ik tot op heden nog super blij mee, maar helaas is hij toen gestopt. En zo'n 2,5 jaar geleden nog op ijzers stond, maar vanwege het aftrappen van 2 ijzer incl. de stukken hoef meegetrapt op blote voeten moest.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:13

merrieveulen schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik het hoefmodel van paarden in de rocky mountains niet echt boeiend vind in vergelijking tot mijn eigen dieren, die op glad asfalt en verder zachte ondergronden lopen.

de info op hoefnatuurlijk gaat voor Faram iig niet op, hij heeft voor vrij 'hoge' hielen, maar staat keurig in zijn voetas. achter heeft hij amper hielen, maar ook daar, keurig in de voetas. zijn hoefbeentjes staan gewoon zoals het hoort, niets afwijkends aan, terwijl de tekeningetjes op hoefnatuurlijk dit wél laten zien.

het klopt gewoon niet dat ieder paard met een hoge hiel te maken heeft met een voorover staand hoefbeen. de hoef, dwz het hoorn, is dood weefsel en vormt zich naar invloeden van binnen- en buitenaf. die vorm is van invloed op de beenstand, zou ik Faram's hielen voor in gaan korten, dan trek ik niet alleen gewrichten uit verband maar breek ook de voetas, daarnaast komen zijn pezen onder stevige spanning te staan. zou ik hem bekappen naar het 'wilde paarden' model, dan gaat hij 100% zeker kreupel. als de stand van de voeten goed is, waarom zouden we deze dan gaan veranderen naar een model dat te zien is bij wilde paarden die leven op ondergronden die totaal niet met de onze te vergelijken zijn?

Helemaal met je eens Knipoog
Bovendien zie ik geregeld paarden in de voorbenen erg onderstandig staan. Dat is toch eigenlijk geen normale stand?
Een beetje oke maar bij sommige .... ???
Frappant genoeg zie je dan bij dit soort paarden ook altijd heel lage hielen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat er vanuit het NB door bep. mensen ook alleen maar de dingen gepakt worden waar ze wat mee kunnen en de andere dingen vanuit de natuur gewoon verwerpen.
Als ik die gebroken voetassen van het mustangmodel zie zou ik niet blij zijn als mijn paarden daarmee zouden lopen en ook mij nog zouden moeten dragen.
Idem dus bijv. het opvijlen wat eerder benoemd is hier.
Het opvijlen op de foto's van Scoxxx en ik meen Spikeyblue is maar heel weinig als je het vergelijkt met mijn foto's van de hoefwand van de wilde paarden in de Rockey mountains die met dank aan Visconti hier geplaatst zijn Knipoog
Dat verschil is wel zo groot.
Als we dus zelf onze hoeven wat hogerop willen vijlen is het niet goed, als de natuur er mega mee aan het vijlen/polijsten gaat mag het inenen wel Verward

Mijn idee:
RESPECTEER de hoeven zoals ze groeien in de omgeving waar je paard opgroeit.
Zorg dat event. flares op tijd verwijderd worden en kijk of je paard goed en lekker loopt.
Ongeacht blootsvoets of beslagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:24

daar ben ik het helemaal mee eens...het is van de gekke om de hielen lager te maken omdat een paard in de rocky mountains dat ook heeft!
Dat is echt appels met peren vergelijken....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:25

henny_w schreef:
Mijn idee:
Zorg dat event. flares op tijd verwijderd worden en kijk of je paard goed en lekker loopt.

Mijn idee is, dat dit niet samengaat, zodra je je paard laat beslaan, respecteer je de hoef niet meer zoals het groeit in de omgeving waar je paard opgroeit, dan dwing je de hoef op een ijzer te staan Sigaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:35

geerke schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens...het is van de gekke om de hielen lager te maken omdat een paard in de rocky mountains dat ook heeft!
Dat is echt appels met peren vergelijken....

je hebt mijn eerdere opmerkingen gemist

twee van onze paarden hebben ook hogere hielen, omdat de zool aangeeft dat de hielen niet lager kunnen. Echter als de zool heel veel lager ligt dan de hielen, zijn de hielen te hoog.

Hoe de zool loopt is per paard verschillend. Mijn opmerking was omdat hier geredeneerd werd dat paarden op stenige ondergrond hogere hielen hebben, dat is niet per defenitie zo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:10

toch geeft de aangehaalde link daarin een ander beeld. ik zie daar nl twee plaatjes, welke bij elkaar suggereren dat hogere hielen slecht zijn.

vwb het opvijlen, ik heb van de week bij mijn veulen het onderste stuk van de hoef opgevijld en de wand bewust dunner gemaakt. de dikkere wand besloeg zo'n 2 cm vanaf de draagrand, vanaf de zijkant was dit goed zichtbaar. nu loopt de hoefwand vanaf de zijkant gezien recht, er zit geen eendebek knikje meer in, en het model ziet er gewoon gezonder uit. het stuk boven de verdikte lijn is niet gevijld en wordt ook niet dunner. zoals het er nu naar uitziet komt er ook geen nieuwe verdikte lijn meer, boven die lijn stond de hoefwand nl in een andere hoek, optisch gezien. als het nu opgevijlde stukje uitgroeit verwacht ik dat de hoef het juiste model en de juiste stand zelf beter bij gaat houden. op dit moment verdient dat nog veel begeleiding.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:59

Arabesk schreef:
twee van onze paarden hebben ook hogere hielen, omdat de zool aangeeft dat de hielen niet lager kunnen. Echter als de zool heel veel lager ligt dan de hielen, zijn de hielen te hoog.

Hoe de zool loopt is per paard verschillend. Mijn opmerking was omdat hier geredeneerd werd dat paarden op stenige ondergrond hogere hielen hebben, dat is niet per defenitie zo.

Maar Arabesk, hanteer je dan niet de flaky material-aanwijzingen? Want waar leg jij bijv de grens bij een te lage zool?
De paarden die ik doe, bemerk ik dat indien ik de flaky-material-aanwijzingen volg... 9 van de 10 x resulteert in o.a. bijv. een correcte voetas.

Flaky-material-aanwijzingen zijn voor mij heilig, naast een correcte en rechte hoefcapsule (lees: geen flare's).

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:55

opala schreef:
henny_w schreef:
Mijn idee:

Mijn idee is, dat dit niet samengaat, zodra je je paard laat beslaan, respecteer je de hoef niet meer zoals het groeit in de omgeving waar je paard opgroeit, dan dwing je de hoef op een ijzer te staan Sigaar

Oke, ik zal het voor jou wat uitgebreider schrijven Knipoog
Respecteer OOK de gangen en het WELZIJN van het paard.
Als een paard veel traint voor bijv. endurance en het gaat gevoeliger lopen omdat er meer slijting is dan groei, dan ben je blootsvoets niet goed meer bezig maar zoek je uit respect voor je paard een andere oplossing.
En dan mag er wat mij betreft bijv. best een aantal maanden per jaar beslag onder om het paard lekker te laten lopen.
Dan heb ik dus echt maling aan het NB verhaal.
De voorbeelden van endurancepaarden die eerder in dit topic benoemd werden en die op langere afstanden nog steeds blootsvoets konden?
Waar leven die? Vast niet in deze contreien.

Neem dan een voorbeeld uit deze streek.
Bijvoorbeeld Anita Lamsma. Die woont hier op een steenworp afstand bij mij vandaan.
Internationaal endurance met een arabier op de 160 km.
Zij traint hier ook in de bossen.
Neem zo'n iemand als voorbeeld wat de hoeven betreft maar niet iemand uit de zuidelijker landen met een compleet andere bodem. Dat noem ik geen vergelijksmateriaal voor langere afstanden blootsvoets.

De omgeving waar het paard opgroeit heeft wel degelijk een grote invloed op de hoeven.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:06

henny_w schreef:
Oke, ik zal het voor jou wat uitgebreider schrijven Knipoog
Respecteer OOK de gangen en het WELZIJN van het paard.
Als een paard veel traint voor bijv. endurance en het gaat gevoeliger lopen omdat er meer slijting is dan groei, dan ben je blootsvoets niet goed meer bezig maar zoek je uit respect voor je paard een andere oplossing.
En dan mag er wat mij betreft bijv. best een aantal maanden per jaar beslag onder om het paard lekker te laten lopen.
Dan heb ik dus echt maling aan het NB verhaal.
De voorbeelden van endurancepaarden die eerder in dit topic benoemd werden en die op langere afstanden nog steeds blootsvoets konden?
Waar leven die? Vast niet in deze contreien.

Neem dan een voorbeeld uit deze streek.
Bijvoorbeeld Anita Lamsma. Die woont hier op een steenworp afstand bij mij vandaan.
Internationaal endurance met een arabier op de 160 km.
Zij traint hier ook in de bossen.
Neem zo'n iemand als voorbeeld wat de hoeven betreft maar niet iemand uit de zuidelijker landen met een compleet andere bodem. Dat noem ik geen vergelijksmateriaal voor langere afstanden blootsvoets.

De omgeving waar het paard opgroeit heeft wel degelijk een grote invloed op de hoeven.

Henny, helemaal mee eens. Alleen de visie van de NB´ers is dat je dus dan niet zulke inspanningen moet vragen aan je paard. Wij die dat wel doen zijn dus vies. Terwijl endurancers juist mensen zijn die echt wel serieus nadenken over een stukje hoefmanagement. Dit zijn geen mensen die ijzers hebben omdat het makkelijker is met het uitkrabben.

De voorbeelden die op de PN site worden aangehaald zijn ook niet echt. Dat heb ik al wel eens eerder aangedragen. Er wordt gedaan alsof dat iemand is die lekker veel klasse 3 rijdt, maar ondertussen is zij in de klasse 3 niet terug te vinden in de Endurance database. 1x heb ik haar in de klasse 2 zien staan. En daarna ineens niet meer.... goh, hoe zou dat toch komen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:08

Je hoeft je niet te verdedigen, het is een verschil van benadering. In mijn ogen is iets respecteren iets (maakt niet uit wat) nemen zoals het is ... zonder maar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:10

Hier even een stukje gecopieerd uit een verslag van Robert Bowker:

Waaruit blijkt dat er al verschil is tussen de wilde paardenhoeven uit 2 verschillende staten uit
Amerika !!!
Nl. Nevada en Wyoming.
Beide staten liggen niet eens zover uit elkaar.
Welk voorbeeld hoef moeten we aanhouden als DE natuurlijke Verward

Understanding the Feral Horse Foot

by by Robert M. Bowker, VMD, PhD
(as published in Issue 1, Fall 2000 of The Horse's Hoof)

During the first week of June [2000], a small group of horse enthusiasts were invited by the National Mustang Association to be a part of their annual gathering in southern Nevada. Drs. Bob Bowker and Barb Page, farriers Gene Ovnicek and Bill Murphy, and fourth year veterinary student Lori Bidwell and anesthesia technician Meg Schenck made the long trek to Nevada from Colorado in an attempt to observe and learn more about the foot of the feral horse in its natural environment with minimal influence from man!

.....

The feral horse foot is sculpted by an environment whether the horse runs on sand, grass or hard mountainous rocks. As these surfaces are very different in their texture and abrasive qualities, their influences on the wear and tear of the foot will obviously be different with the hard and more abrasive rock environment wearing down the sole and hoof wall at a much faster rate than that of a moist and grassy surface. The greater distance that a horse has to move in search of food will obviously be a major factor in the extent of the wear of the foot.

This idea, while not new, is often forgotten as many, if not most, people believe that there is only a single "mold" for the feral horse foot. The feet of the feral horses adapt to their surroundings in an attempt to dissipate energy and support the weight of the horse.

These feral horses in Nevada confirmed this belief as the feet are different from those feral horses present in the northwestern US in Wyoming. In Nevada the feet varied somewhat, but generally were slightly cupped with four points of contact on a flat surface. The bars were prominent with an extension of sole callus to the apex of the frog. A thin rim of sole callus was present on the sole at the toe region, too. The heel of the frog was very large and prominent, while the more dorsal (towards the front of the foot) cushion and apex were less well developed. However, the entire central area of the foot between the bars, callus over the frog was compacted with firm dirt.

In the northwestern US, many of the feral horses have more sole contact than those did in Nevada, with horses living on hard surfaces having a flatter sole with contact of the frog, bars and toe callus. These differences, although seemingly slight, are important as they indicate that the feet are different depending upon the environment that the horse is in.

Thus there appears to be not one but several variations of feral foot conformation depending upon the environment. Maybe each is correct for its own environment, but not in the other type of environment. Regarding the domestic horse foot, their feet will be very similar to the feral horse under these same conditions!
Laatst bijgewerkt door henny_w op 21-11-08 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:13

Volgens mij zijn wij allang tot de conclusie gekomen dat elk paard zijn eigen model hoef heeft welke bekappingsmethode ook wordt toegepast Sigaar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:21

Esperanza schreef:
Henny, helemaal mee eens. Alleen de visie van de NB´ers is dat je dus dan niet zulke inspanningen moet vragen aan je paard. Wij die dat wel doen zijn dus vies. Terwijl endurancers juist mensen zijn die echt wel serieus nadenken over een stukje hoefmanagement. Dit zijn geen mensen die ijzers hebben omdat het makkelijker is met het uitkrabben.

De voorbeelden die op de PN site worden aangehaald zijn ook niet echt. Dat heb ik al wel eens eerder aangedragen. Er wordt gedaan alsof dat iemand is die lekker veel klasse 3 rijdt, maar ondertussen is zij in de klasse 3 niet terug te vinden in de Endurance database. 1x heb ik haar in de klasse 2 zien staan. En daarna ineens niet meer.... goh, hoe zou dat toch komen?

Het verhaal wordt eigenlijk nog zotter want er zijn NB'ers die beweren dat wilde paarden dagelijks gemiddeld zo'n 50 km. per dag af leggen.
Zou je zeggen dat je als intensief trainend enduranceruiter dus op de goeie weg bent Lachen
Echter lees je wat meer sites dan blijkt dat de wilde paarden gemiddeld zo'n 15 tot 18 km. per dag af leggen met uitschieters van wel 50 km. per dag.
En dan zonder ruiter dus dat maakt ook nog 's een mega verschil.

Dan wordt het verhaal toch ineens een beetje anders Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:28

opala schreef:
Je hoeft je niet te verdedigen, het is een verschil van benadering. In mijn ogen is iets respecteren iets (maakt niet uit wat) nemen zoals het is ... zonder maar

Dan hebben wij denk ik inderdaad een verschil van benadering wat het woordje respect betreft Knipoog

Voor mij betekent het 'rekening houden met' en werkelijk alles eraan doen om de ander ( paard in dit geval) geen tekort te doen in wat voor situatie dan ook.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:36

Hallo,
Mijn pony is al sins juli 2007 niet meer bekapt, hij loopt niet op
hoefijzers, en slijt evenveel bij als dat hij groeit, een mooi evenwicht dus. Ik denk wel dat het ook helpt dat hij op matten staat in de stal, daardoor slijt hij daar minder (en hij staat
enkel snachts op stal).

Ik zal binnenkort foto's maken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:50

Esperanza schreef:

Dat jij ze nergens kunt terugvinden wil niet zeggen dat de foto's in scene zijn gezet en als een grote samenzwering op PN zijn gezet om het NB te promoten.

Misschien is dit voorbeeld interessanter:

Citaat:
200km in 3 dagen zonder hoefbescherming
Een vertaling en samenvatting van http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).

Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika dat wij, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen kunnen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.

Ik reed de wedstrijd met mijn paard Goshawk. Hij liep op blote voeten, zijn hoeven zagen er na de eerste dag zo goed uit dat ik het niet nodig vond om hoefschoenen te gaan gebruiken. Ik durfde de tweede en derde dag ook wat meer te vragen, Goshawks genoot zichtbaar van de rit, wederom reden we zonder hoefschoenen.

Goshawk was het eerste paard ooit dat blootvoets de finish bereikte. Het fijnste moment was waarop we aan kwamen draven en ik we terugreden naar de keurende veearts. Hij liep zo goed dat de dierenarts me ‘de five’ gaf toen we bij hem kwamen.

Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk deze prestatie is, niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van de wereld. Dit is het bewijs dat heel wat heilige huisjes omver trapt. Dankzij onze prestatie zullen volgend jaar heel wat jonge endurance paarden onbeslagen starten en zullen een kans krijgen om barefoot kampioenen te worden.

Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.

De oudere generatie is enthousiaster over het ijzerloos rijden dan de jongere generatie. De ouderen herinneren zich nog dat veel landbouwpaarden ook niet beslagen werden.

Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.

Van alle 43 deelnemers werden er tien uit de wedstrijd gehaald, waarvan negen paarden kreupelheid als oorzaak hadden. Goshawk kwam met glans door alle keuringen en heeft geen stap kreupel gelopen.

Hoe hebben we dit bereikt? Het kostte drie jaar voorbereiding en hard werken. Onze paarden zijn nooit beslagen geweest en zijn nooit in stallen gehuisvest geweest. Mijn man bekapt de paarden volgens de witte lijn methode*. (*zelfde als hier op Hoef Natuurlijk)

een klant van een NB-er hier op bokt gaat ook klasse III of IV rijden, moet hij zelf maar even vertellen want ik weet niet meer of het een klant van Hans Arendse of Simon Lingbeek was, misschien zelfs wel van iemand anders.

Verder zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden van endurance ruiters die met easyboots goede resultaten boeken (zie site van easyboot etc). Hierboven is een voorbeeld van een paard dat geen boots, of ijzers had.

henny_w schreef:

Van een konik paardje uit Flevoland kun je niet verwachten dat ie meteen 150 km over asfalt kan. Je zult dus of de ondergrond moeten aanpassen of de bekapping. Onze eigen paarden staan op beton en grindtegels. Deels om te zorgen dat we zelf minder hoeven te bekappen, maar ook omdat we ze willen rijden op asfalt en harde ondergrond.

'Mijn paard loopt alleen op weiland' is nog steeds een erg slecht excuus om ijzers onder te slaan. Als je de mogelijkheden niet hebt om je weiland aan te passen (verharding rondom drinkbakken en andere voorzieningen) zijn hoefschoenen een goede manier om de ondergrond te compenseren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:24

Hé mensen!Het is bezig een welles/nietes topic te worden,dat is jammer....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:37

jodi schreef:

Dat is inderdaad niet de bedoeling van dit topic, dat welles-nietes dus he Knipoog Tong uitsteken
Keibenieuwd naar de foto's van Ikowtje!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:00

scoxxx schreef:
jodi schreef:

Dat is inderdaad niet de bedoeling van dit topic, dat welles-nietes dus he Knipoog Tong uitsteken
Keibenieuwd naar de foto's van Ikowtje!

ik zal ze straks wel even maken, hopen dat zijn voetjes niet te modderig zijn :p
Hij is nu wel een beetje kort hoor, hij moet weer wat groeien, dat komt doordat we met dit
weer niet zo goed in de wei kunnen rijden... maar ik bespaar hem de weg zoveel mogelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:21

Arabesk schreef:
Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.

Ik geloof dus best wel dat dat kan.
Maar dat paard is niet Nederlands opgegroeid, zelfs niet Europees als ik het goed lees.
Dus dan kom je weer op de bodem en leefomstandigheden.
En vergeet niet dat er ook nog rasgebonden best wel verschillen zitten in de hoeven.

Bovendien als ik naar die foto's kijk op die endurancelink, dan zie ik niet 1 paard met lage hielen !
Maar ook niet 1 paard met hoeven gelijkend op het mustangmodel van Jaime Jackson.

Terugkomend op de eerder getoonde div. foto's in dit topic.
Arabesk wat vind jij dan van de behoorlijk natuurlijke slijtage rondom van de hoefwand van het mustangmodel?
Waarom is het niet schadelijk dat er wel in de natuur ongeveer een halve cm. minder onderaan zit en wel als er door de vijl van de bekapper een halve mm weggehaald wordt hoger dan 2 cm. vanaf de bodem gezien ???

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:26

henny_w schreef:
Bovendien als ik naar die foto's kijk op die endurancelink, dan zie ik niet 1 paard met lage hielen !

Ik heb er 2 staan Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:32

henny_w schreef:
Maar dat paard is niet Nederlands opgegroeid, zelfs niet Europees als ik het goed lees.

Wat in mij opkomt "endemisch" en dat met mijn korte termijn geheugen Haha!
We vallen steeds in herhalingen .... beetje jammer.
Wanneer je paard zonder beslag niet meer datgene kan doen waarvoor je je paard hebt aangeschaft, spijker er dan beslag onder .... in welke bewoordingen wil je het nog meer horen Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:36

Ik hoorde onlangs dat (sommige?) Belgische endurance-ruiters gebruik maken van een ijzer met een titanium-legering omdat gewone ijzers te veel slijten op internationale wedstrijden.

Heeft iemand een idee hieromtrent? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar technische details hiervan?
SpikyBlue wellicht? Zij is op de hoogte van de laatste technische snufjes... Pling