[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:17

@randie
Super dat je paard nu weer loopt. Zoals Obelix altijd zegt: "Het zijn rare wezens die paarden". Haha! Dat heb ik wel geleerd met het blessure leed met Image.
Sommige dagen was zij zo slecht, dat ik huilend voor haar boxdeur stond en belde voor de DA om haar de volgende ochtend te komen laten inslapen. En vervolgens de volgende ochtend een vrolijk paard aan te treffen, die nog wel zwaar kreupel was, maar heel monter naar buiten strompelde en lekker ging eten.
Het heeft mij geleerd even een paar dagen aan te kijken.

Zo nu ga ik heel hard duimen, bidden en hopen dat je paardje zo in een stijgende lijn positief nieuws blijft brengen.

Ik ga mijn haflinger zo wassen (7.00 u s morgens) want wij hebben vandaag IBOP voor het sportpredikaat. Koets, tuig en de rest is schoon. Nu de Haflinger nog. En dat is een smerige tark. Cool
Hopen dat ze goed regelmatig is. De proef is niet zo moeilijk, maar ze was van de week onregelmatig en dan krijg ik de meest enge dromen. Door het hele geval met Image verwacht ik steeds het ergste.
maar dat zullen jullie wel herkennen. Als je paard eenmaal hoefbevangen is geweest, ga je nooit meer gemakkelijk met blessures om. Zo een diepe indruk maakt het ziekteproces.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:19

Citaat:
jullie gaan het niet voor mogelijk houden...Hij loopt weer

OK dan! .. dat horen we graag!
Met ieder stapje vooruit weet je dus dat het nog geen verloren zaak is en dat verbetering kán.
Zo'n opstekertje heb je af en toe wel nodig.
Zelfs als het dan weer wat achteruit gaat, kun je voor jezelf nog altijd vasthouden dat er rek in het proces zit en dat het ten goede kan keren.

@ Janouk - veel succes met de IBOP!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:27

Janouk, veel sucses met de IBOP!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:49

@ Henny ... ja, ik denk dat je best een goed punt hebt over dat soja, en de rest van het gerommel van veevoeder.
Soja is op zich misschien een goede eiwit-leverancier maar het is nog steeds onduidelijk hoe dat gen-tech soja op de lange termijn werkt, en welke impact dat op het lijf heeft. Naar aanleiding van jouw post vond ik op het i-net een artikel op de site van milieudefensie:
http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/2001/februari/bse.htm - dat gaat weliswaar over koeien, maar er staan toch een aantal dingen in die evenzogoed naar paarden verlegd kunnen worden. Opmerkelijk in dit stukje:

Afweerreactie
Jaap van Bruchem van het departement Dierwetenschappen van de Universiteit Wageningen heeft geen vertrouwen in dat kortetermijnonderzoek. "Heel veel problemen komen van lieverlede." Onderzoek zou daarom over meerdere generaties dieren moeten plaatsvinden. "Er zijn aanwijzingen - geen bewijzen - dat genetisch gemani-
puleerd veevoer niet zo onschuldig is als beweerd wordt", zegt hij. "Ik ken een melkveebedrijf dat nogal last had van kreupelheid bij de beesten. Nu de boer de koeien gentech-vrij voer geeft, is de kreupelheid afgenomen. Daar zou eens gedegen onderzoek naar gedaan moeten worden." Gedegen is het meeste onderzoek volgens hem niet. "Heel veel onderzoek wordt gesteund door het bedrijfsleven en is niet onafhankelijk." Sinds een aantal jaren heeft de Nederlandse melkveestapel last van de mysterieuze 'slijterziekte': verminderde weerstand en vruchtbaarheid, klauwproblemen, blinde en doodgeboren kalveren. Veel boeren zijn er van overtuigd dat de verplichte inenting tegen koeiengriep (IBR) met een vaccin van Bayer eind 1998 de boosdoener is, maar onderzoek heeft geen verband kunnen aantonen. Volgens melkveehouder Jan Eggink uit Laren, voorzitter van het Platform Innoverende boeren, treden de verschijnselen op sinds er nogal wat gentech in het veevoer zit. "Dat soort dingen - het vaccin en de toename van gentech - versterken elkaar. Er komen meer natuurvreemde ingrediënten waardoor de afweerreactie van koeien groter wordt. Ik merk dat uit eigen ervaring. Wetenschappers kunnen het tot nu toe niet bewijzen, maar als nuchtere boer kan ik dat wel zeggen." Vandaar dat zijn platform adviseert koeien zo min mogelijk transgeen voer te geven

Nu geef ik mijn paarden helemaal geen krachtvoer (brok/muesli) maar ze krijgen wel lucerne. En als daar nu ook gen-soja in zit dmv de olie, dan krab ik achter m'n oren. Ga dat volgende week 's even navragen bij Hartog of zij ook soja olie gebruiken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:23

Getverjekkes... kom ik net bij de paarden, staat Pauli weer helemaal verstijfd en loopt ze kleine pasjes als een oud en gebroken vrouwtje.. Huilen Eergisteren, gisteren was alles goed, en nu dit weer.. het is wel een oefening in emoties beheersen. *diepe zucht*
Heb er maar weer een verhoogde dosis pijnstiller ingespoten en we wachten weer af.. als 't niet verbeterd bel ik de DA.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:31

Hier gaat het ook al ca. 3 jaar op en af.
Ene periode in het jaar rijden we als een speer met de kar door het bos en dan is er weer zo'n periode van gevoeligheid tot strompelen. Hoewel het hier dan geen bevangenheid meer is, zijn het wel de naweeen ervan. De dunne zolen en de hoefzweer blijven, zeker met dit vochtige natte weer, opspelen.
Vanochtend ook weer stuk slechter, maar er zaten ook bulten zand onder de hoeven; die geven te veel tegendruk en veroorzaken dus pijn (zeker met al deze nattigheid, want hoeven drogen nauwelijks nog op, zeker de zolen niet).
Het is verklaarbaar allemaal, en ondanks dat ik het wel enigszins 'gewend' ben ondertussen, blijft het mij zeer doen als ik haar zo aantref. Hopelijk brengt het 'beslag' eind volgende week wat verlichting (ze krijgt Vettec super fast 'ijzers') Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:33

Es heeft vandaag ook een mindere dag Verdrietig Ze stond vanmorgen helemaal te trillen na het opstaan.....heb er ook maar weer pijnstillers gegeven.

Heb een nieuw hooi boertje gevonden, hooi van vorig jaar voor weinig dus vanmorgen daar maar 12 balen gehaald....hooi was bijna op en nu kunnen we weer effe voort maar ze wil het maar mondjesmaat eten...dat baart me wel zorgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:25

Randeux eet het " lege" hooi ook heel slecht...hoop dat wanneer hij echt honger krijgt er wel aan begint. Wat vervelend dat jullie een terugslag hebben! Ik denk zelf bij deux voor ook aan een hoefzweer..De manier van niet belasten manier van lopen..Dat zou de zoveelste uiting zijn van niet verwerkte afvalstoffen! Want hij kan geen kneuzing gehad hebben..onmogelijk Lachen

Hij heeft al wel een stukje gedraafd is dat slecht voor hem>?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:57

Jannepauli schreef:
@ Henny ... ja, ik denk dat je best een goed punt hebt over dat soja, en de rest van het gerommel van veevoeder.
Soja is op zich misschien een goede eiwit-leverancier maar het is nog steeds onduidelijk hoe dat gen-tech soja op de lange termijn werkt, en welke impact dat op het lijf heeft. Naar aanleiding van jouw post vond ik op het i-net een artikel op de site van milieudefensie:
.....

Nu geef ik mijn paarden helemaal geen krachtvoer (brok/muesli) maar ze krijgen wel lucerne. En als daar nu ook gen-soja in zit dmv de olie, dan krab ik achter m'n oren. Ga dat volgende week 's even navragen bij Hartog of zij ook soja olie gebruiken.

Volgens mij is het soja olie wat in de lucerne zit.
Althans tot voor kort nog wel.
Hier nog een stukje over soja maar er is wel zoveel over te vinden.
Dit stukje is bedoeld voor de mensen maar ik denk dat je het rustig door kunt trekken voor onze huisdieren.

Soja: niet zo goed als je denkt

Doordat soja nu vrijwel in talrijke producten wordt verwerkt krijgen veel mensen, die geen speciale sojaproducten kopen, het binnen. Mensen die ook nog veel sojamelk, tofu, tempeh, sojaworstjes- en sojavlees eten, krijgen teveel isoflavonen en dus fyto-oestrogenen binnen.

Fyto-oestrogenen zijn endocriene verstoorders. De fyto-oestrogenen verhogen de kans op borstkanker en verstoring van de schildklier. Omdat de fyto-oestrogenen in poedermelk voorkomt en soja vrijwel al in veel producten voorkomt, ook in babyvoeding, is het schadelijk voor de gezondheid van de baby. De fabrikanten weten er van.

http://www.jankraak-taichitao.nl/conten ... na_id=1066

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:41

randie schreef:
Want hij kan geen kneuzing gehad hebben..onmogelijk Lachen

als ik deze 2 zinnen lees, denk ik, kan hij geen kneuzing door het draven hebben gekregen?

Hier trouwens de link naar het vettec superfast voor de liefhebbers:
http://www.vettec.com/nederlands/products/et_fast.html

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:18

@ janniepaulie en timbers
Balen dat jullie paardjes weer een mindere dag hebben.

Mijn draakje, Haflinger Janouk, heeft vandaag super gescoord : IBOP A92 met een 10 voor gedrag tijdens het optuigen en aanspannen. Een 9 voor karakter, een 8 voor temperament, een 8 voor de stap, een 8 voor de draf, een 9 voor gewilligheid en trekvastheid en helaas een 7,5 voor de oprichting. Volgens de jury was houding, stelling en wendbaarheid wel een 8 of een 9, maar omdat in dit punt ook de oprichting zit, heeft ze een 7,5 omdat ze overbouwd is.
Anders had ze zelfs een AA premie. Maar je moet niet overdrijven natuurlijk Haha! een A premie is super voor mijn Clown

Ik heb haar net samen met Image op de wei gezet en ze zijn nu samen een bok, stuiter, jump feestje aan het geven. Clown

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:21

hoi hoi,

tja ik ben helaas weer terug bij af.
vandaag is de dierenarts maar weer geweest want Amiro kon vandaag haast niet meer lopen.
de DA kan moeilijk zeggen of het weer hoefbevangenheid is of dat het een hoefzweer is, want hij heeft alleen last van zijn linker voorbeen, maar hij heeft op meerdere plekken pijn in haar hoefzool. De dierenarts heeft hem nu weer een ontstekingsremmende en pijnstillende injectie gegeven en hij staat nu met zijn voorbenen op piepschuim die doormiddel van tape aan zijn hoeven geplakt zijn.

Morgen moet ik haar weer bellen om te overleggen en waarschijnlijk komt ze dan morgen of overmorgen weer om een injectie te geven en misschien, als er geen verbetering komt, nog een röntgenfoto.
hopelijk komt hij er snel weer bovenop.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:31

@ Henny ... die fyto-oestrogenen.. ik leg dan meteen een link naar één van de oorzaken bij HB.. gyneacologische problemen ( staat tenminste in het rijtje oorzaken op de site van Van Naussau) ... pfff.. ik hang maandag bij Hartog aan de bel om te horen wat zij voor olie gebruiken!

@ Timbers ... dat trillen van die spieren.. dat lijkt dus op spierbevangenheid hé.. Sterkte joh! Ik heb trouwens vanmorgen met Karianne gebeld omdat ik die rug niet vertrouw - haar advies was om het even nog aan te zien ( toen was ze nog zo slecht) maar ze zei wel dat haar techniekjes het paard wél kunnen helpen om wat meer te ontspannen.

@ Myrthe ... balen zeg! Maar wat een inventief idee, dat piepschuim. Mijn NB-er had het er ook al over maar hij dacht meer aan rubber ( bv van die rubberen tegels, om daar een stuk uit te snijden.

@Janouk .. wat een mooie uitslagen! Gefeliciteerd met je super-haf!!

Met Pauli gaat het nu weer wat beter - de pijnstiller slaat goed aan dus, fingers crossed, komen we het weekend wel mee door. Maar oh boy, wat is dat knollie van mij sjagerijnig!! Ze heeft vanmiddag zelfs geprobeerd me te bijten en je hoeft maar in de buurt te komen of ze doet d'r oortjes plat. Nou ja, we nemen 't allemaal maar met een glimlach - 't is ook niet leuk dat ze pijn heeft.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:45

@Jannepauli:
Ik vond het ook een best slim idee.. hopelijk werkt het ook.
Ik hoop eigenlijk dat het een hoefzweer is, want dan kan ze het er gewoon uitsnijden, maar ze neemt nu niet het risico om erin te gaan snijden, aangezien ze niet weet of het hoefbevangenheid is of een hoefzweer..
De vorige keer heeft een andere DA mijn paard behandelt, omdat mijn eigen DA op vakantie was, maar die heeft hem alleen een injectie geven (2 keer) en verder niks. Ik vind mijn eigen DA dus toch wel iets beter, want zij onderneemt meer. Hoewel het de vorige keer wel overduidelijk hoefbevangenheid was, omdat hij de hoefbevangenheidstand aannam.
Ik heb nog wel een vraagje.. Zijn hoeven vormen vochtige plekken op de stalbodem (zowel voor als achter) de andere DA zei dat dat op Hoefbevangenheid duide, maar mijn eigen DA zegt dat dat niet zo hoef te zijn. Weten jullie daar iets meer over?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:47

@Jannepauli, zodra Essie inderdaad wat beter is zal ik Karianne even contacten.....dat zat sowieso al in de pen voor deze ellende Ach gut

Es nam vandaag blijkbaar een rust dag........paardje trekt haar eigen plan en gaat liggen als ze dat wil en eten wanneer ze dat wil. Met nog even geweest, schoon dekentje opgedaan en toen stond ze te eten van het prutje met de pijnstillers die ze vanmorgen niet wilde en vanmiddag was ze ook aan haar hooi begonnen. Toen ik nog wat hooi neer gooide ging ze dat ook smakelijk op staan knabbelen!

Morgen weer een dag zullen we maar zeggen. Ik zou vanavond gaan stappen met vriendinnen, maar dat heb ik lekker afgezegd. Steek mijn energie liever in de genezing van mijn paard....morgen zit ik liever daar de hele dag dan dat ik de hele dag op mijn bed moet liggen om bij te komen van een avond stappen Knipoog

@Janouk, kan me voorstellen dat je heel trots bent op je haflinger draakje Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:36

Weer een nieuwe dag.. inmiddels dag 18 in het proces. Altijd weer een beetje opluchting als je ziet dat je paardje de nacht goed doorgekomen is en weer 'redelijk goed' komt aanstappen. Gelukkiggeen herhaling van dat dramatische beeld van gisteren.
Morgen foto's... ben benieuwd.

Een vraagje: Pauli had zo'n harde dikke nek ( manenkam) .. dat is nog steeds niet minder - een stuk van zo'n 20 cm is nog steds hard en dik. Wanneer trekt dat 's een keer weg?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:00

Jannepauli schreef:
Een vraagje: Pauli had zo'n harde dikke nek ( manenkam) .. dat is nog steeds niet minder - een stuk van zo'n 20 cm is nog steds hard en dik. Wanneer trekt dat 's een keer weg?

Pauli was ook gecontroleerd op de magnesium he?
Weet je toevallig welke waarde ze had in het bloed?
Vaak krijg je een dikke harde manenkam weg met extra magnesium.

Vergeet niet dat de bloedonderzoeken een algemeen minimum en maximum aangeven.
Dat hoeft niet voor elk paard te gelden.
Het kan zomaar zijn dat een paard bijv. meer magnesium nodig heeft dan de gemiddelde waarde aangeeft vanuit bloedonderzoeken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:02

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
Want hij kan geen kneuzing gehad hebben..onmogelijk

als ik deze 2 zinnen lees, denk ik, kan hij geen kneuzing door het draven hebben gekregen?

Hij draafde nadat hij zo slecht heeft gelopen aan, en hij draafde in de blubber?

De smid is geweest..Het verhaal wordt nog vreemder. Hij heeft geen hoefzweer, en de smid vond het ook
onwaarschijnlijk dat hij bevangen zou zijn. Zijn woorden: Onmogelijk dat een paard daar zo snel van hersteld.
Verder loopt hij rechts voor nog steeds niet goed. Ik snap er echt helemaal niets meer van..We wachten het
bloed maar even af..

MIJN VRAAG: is het mogelijk dat in een paar dagen een paard hersteld van niet kunnen lopen tot een paard
wat eigenlijk bijna weer goed loopt?

Jannepauli: Wat houdt een harde manenkam in? in verband met de ziekte?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:20

Jannepauli schreef:
Weer een nieuwe dag.. inmiddels dag 18 in het proces. Altijd weer een beetje opluchting als je ziet dat je paardje de nacht goed doorgekomen is en weer 'redelijk goed' komt aanstappen. Gelukkiggeen herhaling van dat dramatische beeld van gisteren.
Morgen foto's... ben benieuwd.

Fijn dat jullie ook de nacht goed zijn doorgekomen.....ik ben gisteravond ook nog een paar keer teruggegaan en mijn stalgenootje is om 24u nog gaan kijken. Dus ook wij zijn de nacht doorgekomen Ach gut
Ze staat nu lekker hooitjes te knabbelen op stal.

Harde manenkam heeft Es totaal niet gehad.....ik denk ook echt dat ze spier- ipv hoefbevangen is.....kan het niet uitleggen maar het is de manier waarop ze haar benen optilt, alsof ze ze niet meer kan buigen Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:23

xxmyrtheexx schreef:
Ik hoop eigenlijk dat het een hoefzweer is, want dan kan ze het er gewoon uitsnijden

Tja ... dat dacht ik vroeger ook altijd, maar daarmee heb ik kennelijk dus steeds de pech dat dit bij Isabella NIET kan. Vorig jaar al niet (noch door bekapper, noch door DA) en ook dit jaar niet.
Terwijl op foto de plek perfect te zien was !!! ... maar hij zat zo dicht bij het hoefbeen, dat de kans op zeer ernstige complicaties te groot was (hoefbeen door de zool).
Dus viel er weer niets te snijden of weg te halen Verdrietig
Hij moet er vanzelf uit en dat duurt dus lang ... het blijft pijnlijk, hoewel ze haar voet wel weer belast, maar echt draven of lekker vlot doorstappen, kan ze nog steeds niet.

Harde manenkam heeft Isabella nooit gehad.
Wel bulten op haar billen, die groter/harder lijken te worden als er een bevangenheid dreigde aan te komen. De bulten zijn nu trouwens helemaal weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:33

Citaat:
Pauli was ook gecontroleerd op de magnesium he?
Weet je toevallig welke waarde ze had in het bloed?

Helaas heb ik de papieren van de bloeduitslagen nog niet - de DA heeft ze wel voorgelezen aan de 'foon maar vergat ze bij het laaste bezoek mee te nemen. Als ik me goed herinner zat ze wel iets onder het gemiddelde, Jilske ( de Fries) zat echt helemaal beneden peil. Jilske wordt nu met twee scheppen twee x daags bijgespijkers en omdat ik ook her en der gelezen heb dat magnesium ook goed is bij HB, geef ik Pauli inmiddels ook twee maal daags een schep ( op het maatschepje staat 43 cc).

Morgen ga ik ná het foto's maken met m'n CDrometje naar de kliniek - zal dan de papieren meenemen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:35

randie schreef:
De smid is geweest..Het verhaal wordt nog vreemder. Hij heeft geen hoefzweer, en de smid vond het ook
onwaarschijnlijk dat hij bevangen zou zijn. Zijn woorden: Onmogelijk dat een paard daar zo snel van hersteld.

Vorig jaar werd het hier op den duur ook heel vreemd.
Eerst leek bevangenheid echt duidelijk aantoonbaar, maar in verloop van het 'proces' werd het allemaal steeds vager en varieerde de diagnose binnen een week van 'aanstellerij' (hoefsmid) naar 'zware peesontsteking' (dierenarts). Daar tussen in hadden beiden ook gedacht aan straalkneuzing (hoefsmid, die zeker wist dat het geen bevangenheid of hoefzweer was), en de DA die nog dacht aan een hoefzweer, bevangenheid, maar zeker peesontsteking. Wat bleek ... het waren TWEE hoefzweren in beide voorhoeven. Geen bevangenheid, geen peesontsteking dus.
Maar gesukkel is altijd gebleven daarna en nieuwe hoefsmid dacht aan artrose of hoefkraakbeenverbening. Zou nooit meer over gaan ... verder was paardje toch wel bruikbaar in haar goede dagen.
Foto's toonden 14 dagen geleden dus aan dat ze geen artrose of hoefkraakbeenverbening heeft, maar wel veel te dunne zolen, 2 gekantelde hoefbenen (zonder nu bevangen te zijn) EN een hoefzweer ...
Ik vraag me nu dus werkelijk steeds meer af, hoe lang die dunne zolen, maar zeker ook die hoefzweer (want die kan er plots zijn, plots weg zijn, maar ook maanden sluimerend aanwezig zijn), de oorzaak zijn van al die zgn. onverklaarbare bevangenheden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:38

Citaat:
Jannepauli: Wat houdt een harde manenkam in? in verband met de ziekte?

Kennelijk heeft dat te maken met de stofwisseling? Het is een bijverschijnsel, ook bij hoefbevangenheid. Mijn Fries vertoont het in de zomer ook als ze last krijg met haar zomereczeem, de nek zet op, wordt hard en dik en bij haar komen er van die ribbels in. Dat laatste heeft Pauli niet. Ik zal straks 's proberen of ik er een foto van kan maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:41

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:03

ok,harde manenkam is hier niet aanwezig.

Citaat:
Vorig jaar werd het hier op den duur ook heel vreemd.
Eerst leek bevangenheid echt duidelijk aantoonbaar, maar in verloop van het 'proces' werd het allemaal steeds vager en varieerde de diagnose binnen een week van 'aanstellerij' (hoefsmid) naar 'zware peesontsteking' (dierenarts). Daar tussen in hadden beiden ook gedacht aan straalkneuzing (hoefsmid, die zeker wist dat het geen bevangenheid of hoefzweer was), en de DA die nog dacht aan een hoefzweer, bevangenheid, maar zeker peesontsteking. Wat bleek ... het waren TWEE hoefzweren in beide voorhoeven. Geen bevangenheid, geen peesontsteking dus.
Maar gesukkel is altijd gebleven daarna en nieuwe hoefsmid dacht aan artrose of hoefkraakbeenverbening. Zou nooit meer over gaan ... verder was paardje toch wel bruikbaar in haar goede dagen.
Foto's toonden 14 dagen geleden dus aan dat ze geen artrose of hoefkraakbeenverbening heeft, maar wel veel te dunne zolen, 2 gekantelde hoefbenen (zonder nu bevangen te zijn) EN een hoefzweer ...
Ik vraag me nu dus werkelijk steeds meer af, hoe lang die dunne zolen, maar zeker ook die hoefzweer (want die kan er plots zijn, plots weg zijn, maar ook maanden sluimerend aanwezig zijn), de oorzaak zijn van al die zgn. onverklaarbare bevangenheden.

oef, dat is ook niet niks zeg! Hoe is het nu met haar?

Ik zelf krijg steeds meer het gevoel dat het is met zijn afvalstoffen ten maken heeft, of zijn stofwisseling..Het plotsklaps opzetten
van de symtomen, maar het ook het net zo snel verdwijnen er weer van..

We hebben puzzelstukjes maar de puzzel is niet af...