[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:53

Maar in principe heb je overdag meer kans op fructaan in het gras toch? Want als er overdag veel in zit wordt het niet altijd opgebruikt voor de nacht, maar als er snachts niets bij komt is snachts gemiddeld genomen wel veiliger dan overdag hoe ik het begrijp?

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:12

Hoi! Ook ik kom eventjes binnenvallen.
Mijn verzorgpony heeft laatst hoefbevangenheid gehad, en is er gódzijndank snel weer bovenop gekomen. Hij mocht niet op steen lopen en stond de hele dag zielig te zijn in de bak, omdat er ook niets met hem gedaan mocht worden, alleen poetsen. We waren net heel goed opweg met z'n conditie en dit kwam echt hard aan. Z'n hoeven waren erg lang geworden, dus laatst is de hoefsmid geweest om alles in orde te maken. Weer n week rust omdat hij er nog pijn van kon krijgen. Maar nu is hij helemaal genezen en zijn we weer rustig bezig met z'n vetjes eraf te trainen wat aardig lukt :D hij is weer voorwaarts, soms iets té :') , maar wij zijn weer blij. Dat wens ik heel veel van jullie ook toe! Overigens staat hij wel met een graasmasker op de weide, zodat hij wel nog op gras kan staan. Maar ik vind het allemaal prima, als mm vriendje maar gezond is. Erg interessant onderwerp, ik lees eventjes mee :(:) :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:20

Dank je wel _Leukerdd, hopelijk kunnen we allemaal weer op den duur optimaal genieten van onze hb paardjes zoals jij dat al doet.

Veel plezier en gezondheid!

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:37

Komt vast en zeker goed! En dankjewel!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:44

Ik volg even de fructaanvragen. Soms denk ik dat ik het snap en dan opeens weer niet. Blijft puzzelen.

Heb een cushingpaardje van 24 die in mei bevangen was.

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:48

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:50

Zie net dat hij de gehele link niet overneemt.
Dus even helemaal naar beneden scrollen en als ene laatste staat de link naar Fructaan!

michelle_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:33

Hoi,

Ik heb een vraag.

Een paar weken geleden is mijn paard op onverklaarbare wijze achter op de mesthoop komen te staan, hij kon hier eventjes niet vandaan omdat op een of andere manier het hek zo op de grond lag dat hij er niet meer uit kon. Hij heeft daar dus een tijdje staan ijsberen totdat hij bevrijd werd. 2 dagen later merkte ik op dat hij een hoefijzer voor verloren was, ik dacht dat zal daar wel door komen dus hoefsmid gebeld. Deze kwam pas 5 dagen later. Die ochtend dat de hoefsmid zou komen liep hij ineens ook heel moeilijk net alsof hij hoefbevangen was maar ik dacht dat zal wel komen omdat hij langere tijd op een ijzer heeft gelopen. Hoef was te beschadigd dus even geen nieuwe ijzers eronder gezet en hoeven gewoon alleen bekapt. Weekend aangekeken maar hij ging steeds moeilijker lopen dus dierenarts gebeld. Dierenarts gaf maandags aan dat hij acuut hoefbevangen was. Dierenarts gaf aan dat dit door vele oorzaken kon stress, iets verkeerds gegeten, enz. Oorzaak is dus niet te achterhalen. Dierenarts heeft hem 3 dagen op een rij een spuit met pijnstillers en ontstekingsremmers gegeven en daarna heb ik hem nog een dag of 7 pijnstillers via een drankje gegeven. Ondertussen ook elke dag benen afgespoten met koud water en hem dagelijks uurtje in de modder gezet. Het werkte echter allemaal niet. Dierenarts kwam terug en heeft toen hoeven voor een stuk afgeknipt en gevijld zodat druk er af was. Opnieuw gespoten en mij nu nog sterkere pijnstilling gegeven om te geven. Hij krijgt nu zakjes met poeder erin. Hij krijgt `s ochtends en `s avonds een zakje. Eerste week bak afgezet zodat hij bijna de hele dag in modder stond maar dit na een weekje toch maar even weer gestopt omdat ik anders bang was voor mok en hij vindt dit ook erg vervelend + hij loopt dan ook helemaal niet. Hij heeft nu weer de gehele bak en loopt klein beetje op en neer maar nog steeds ondanks dus de medicijnen erg moeizaam. Moet ook moeite doen om hem naar voren te krijgen om te voeren als hij achter in de bak staat terwijl hij er eerst altijd zo was als ik met de brokken rammelde. Bak is nu ook best nat dus hij staat toch al wat in de nattigheid + niks in stal gelegd omdat ik dacht dan is die ondergrond ook kouder.
Maar nu ben ik dus 3 weken bezig met die medicatie en hij gaat eigenlijk dus niks vooruit en dierenarts heeft gezegd als hij hierop niet wat verbeterd dat de enigste optie inslapen dan nog is. Dierenarts komt volgende week terug want dan zijn de 4 weken medicatie voorbij.

Mijn vraag is dus nu of iemand hier ervaring mee heeft en of wat jullie denken, is er na alles wat we al gedaan hebben nog iets wat we kunnen proberen of is inslapen dan toch de beste optie. Het is ook erg zielig om te zien hoe hij nu loopt dus ik wil niet dat hij onnodig leidt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:00

Hoe slecht is hij?Loopt hij nog wel of staat hij op een plek?Als hij loopt,is dat verkrampt of redelijk normaal?
HB kan erg lang duren en soms heb je de pech dat medicatie weinig of niets doet.Zijn de tonen ingekort?Is er een venster gemaakt in de toon?(dat is wat anders dan inkorten...wat dus gedaan is)Dat kan verlichting geven doordat de druk er vanaf is dan.
Wat krijgt hij nu te eten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:05

Kan er geen röntgenfoto gemaakt worden? En hoe erg was de hoef beschadigd? Heb je ook gewone foto's? Vind het nogal wat om na 3 weken al over inslapen te praten - eerst maar 's vaststellen wat er echt aan de hand is - voor hbevangenheid hoeft een paard niet afgemaakt te worden, tenzij R.foto's aangeven dat er niks aan te doen is.
Hoefschoenen of plakijzers kunnen ook uitkomst bieden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:25

Ik zou, voordat ik ook maar enige besluit nam, foto's laten maken en die door een deskundige laten beoordelen. Van daar uit kun je dan verder of een beslissing nemen.
Ik heb steeds meer het idee dat iets al gauw hoefbevangen genoemd wordt en DA's die diagnose wel heel makkelijk stellen. Niemand heeft röntgen-ogen, ook de DA niet die je al jaren goed geholpen heeft niet.

michelle_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:04

Hoi,

Hij loopt hele kleine stukjes als het moet. Keertje naar buiten en naar binnen als hij gevoerd wordt. Als ik zou willen dat hij echt een rondje mee loopt aan het touw dan zou ik hem met de zweep aan moeten tikken anders wil hij echt niet lopen. Hij loopt heel stijf met zijn voorbenen heel erg gestrekt. Soms als hij zeg maar moet draaien, dit doet hij dan op zijn achterbenen is het net alsof hij door zijn achterbenen heen zakt.

Dierenarts heeft er voor stukje afgeknipt en toen geveild, bloedde wel wat maar ik heb er eerlijk gezegd verder geen verstand.

Hij krijgt nu 2 keer per dag kilo tot anderhalve kilo brok omdat hij ook erg mager aan het worden was en dan krijgt hij om hem zijn medicatie in te kunnen laten nemen klein beetje slobber erbij. Hij neemt namelijk heel moeilijk medicatie in, alles al geprobeerd. Nu beetje slobber, medicatie eronder door en dan brokken erover heen. En daarnaast 2 tot 3 keer per dag kuilgras want dit mocht hij gewoon hebben gaf dierenarts aan.

Rontgenfoto`s maken is geen optie want hij kan echt zo de trailer niet in, daar loopt hij echt veel te slecht voor en dit is normaal gesproken al een ramp dus dat gaat nu echt helemaal niet lukken.

En wat jij zegt ben ik het ook mee eens over dat ik hem niet zomaar in wil laten slapen maar het is echt heel zielig om te zien als je paard er gewoon 10/15 min over doen om van de ene kant naar de andere kant van de bak te komen lopen en zijn ogen staan ook echt droevig.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:11

Ik wil niet direct maar stijgeren maar weet jouw DA dat hij brok krijgt??? Het standaard advies voor een hoefbevangen paard is hooi, hooi en hooi..... beslist geen brok.....

Er zijn ook DA's die aan huis komen voor röntgenfoto's, dat hoort jouw DA ook te weten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:19

Ik heb geen idee waar je woont, maar ik heb destijds de mobiele paardenpraktijk laten komen om foto's te maken.
Mobiele paardenpraktijk 2D uit harskamp / wekerom.

Kuilgras zou ik vervangen voor wat ouder hooi.
2 keer pd een kilo tot 1,5 kg is als ik je goed begrijp 2 tot 3 kg brok per dag.
Als je paard hoefbevangen is denkik dat het uiterst verstandig is om daar gelijk mee te stoppen.
Dan maar wat mager......
Op zoek gaan naar een alternatief zoals bietenpulp van speedibeet of care for live van pavo om de smaak van de bietenpulp wat aangenamer te maken.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik kan jou da niet helemaal volgen geloof ik.

De medicatie kun je ook mengen met water en in een spuitje doen, rechtstreeks in zn mond.
Niet zo leuk om 2 keer pd te moeten doen maar dan heeft je paard in ieder geval zijn medicatie binnen.

Misschien een idee om je hoefsmid naar je paard te laten kijken?
Een kundig smid heeft eveneens geen rongtenogen maar kan je wellicht op enige wijze adviseren.....

michelle_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:00

Mijn dierenarts weet dat hij brokken krijgt. Mijn paard eet samen met onze shetlander uit dezelfde voerbak maar onze shetlander maakt er gebruik van dat hij nu niet goed kan lopen en jaagt hem dus vaak weg. De dierenarts dacht dus dat mijn paard misschien daardoor wel mager werd doordat hij niet te kans krijgt om voldoende te eten door de shetlander. Dierenarts gaf zelf aan dat ik hem apart moest voeren. En het ergste is ook nog dat ik hem ook niet van de brokken af kan halen want ik doe zijn medicijnen door een beetje slobber en daar brokken overheen, ik laat hem dan beetje eten en dan weer nieuwe brok erover heen want als hij geen brok krijgt eet hij de slobber ook niet. En er is geen een andere manier waarop ik de medicatie erin krijg.

Zal eens kijken of er bij ons in de buurt een mobiele praktijk zit.

Helaas medicatie in een spuitje doen gaat niet want dat krijg ik er niet in, hij gooit zijn hoofd dan zo hoog dat ik er niet bij kan, hij is daar panisch voor als je iets met zijn hoofd/mond wil doen. Ontwormen doe ik ook altijd via een kuurtje met brokjes.

Dierenarts krijgt er zelfs niks op die manier in. Toen hij pas dus die hoeven wilde bekappen/vijlen hebben ze hem al moeten sederen want hij ging helemaal door het lint.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:10

brok en kuil?Niet zo vreemd dat hij niet opknapt.Probeer eens hooi,met mate en wat geweekte bietenpulp met vit./min. supplement.Veel bevangen paarden kunnen geen weg met zetmeel en suikers,dus moet je lichaam daar niet mee belasten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:57

Ik wil niet vervelend overkomen Michelle maar als je paard inderdaad hoefbevangen is kun je medicatie geven tot in den treuren maar zolang hij vol op het kuil en brok staat ben ik erg sceptisch over een verbetering.

Een veel voorkomende trigger die in beginsel vrij makkelijk weg te nemen is, is de voeding.
Sober voedsel aangevuld met vitamine en mineralen kun je zien als een startpunt voor evt het stabiliseren van de bevangenheid.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:04

Miss_Ed schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Hier staat vrij goed en duidelijk uitgelegd hoe het zit met de fructaan gehaltes!
Ik ben er in ieder geval een stuk wijzer door geworden!

Bedankt voor de link, helaas bij mij al tot in de detail bekent.
De fructaanindex is ook best handig alleen zoals ook op de site vermeld geen aanname.
Tot op heden vanaf juni dan is de index altijd stabiel in de nacht.
Vandaar ook mijn vraag eerder in het topic.
Misschien dat dit veranderd als de nachten kouder worden, geen idee maar wel de moeite waard om in de gaten te houden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:33

Vreemd dat een dierenarts nog een stuk van de hoeven afhaalt bij een net bekapt paard wat normaal gesproken altijd op de ijzers heeft gestaan. Ze kunnen al gevoelig gaan door het blootvoets lopen na ijzers en dan ook nog eens extra kort kappen, wat ook weer gevoeligheid kan opleveren.
Ik zal een kliniek bellen en overleggen voor een dubbele dosis pijnstillers en dan opladen voor foto's.
dan heb je gelijk een verse kijk/2e dierenarts op het probleem en een hoefsmid bij de hand.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:30

@michelle :(:)
we weten hier allemaal hoe ontzettend naar het is om je paard met zoveel pijn te zien.

Er komen hier goede tips voorbij.
Het eerste wat moet gebeuren is dat de darmen weer op orde komen zodat er geen gifstoffen meer in het lichaam komen en dat kan je alleen doen door hooi en niets anders te voeren.
Ik lees dat je brok nodig heb om de pijnstilling/ontstekingsremmer erin te krijgen, maar voor daar heb je toch geen 1,5 kg brok voor nodig per keer?
Helaas moet je bij de verzorging van een hoefbevangen paard soms kiezen uit 2 kwaden.
Mager worden is op dit moment niet erg, juist niet. Tijdens deze acute aanval is het juist beter om hem schraal te hebben. Gebruik zo weinig mogelijk brok om de pijnstilling erin te krijgen, en verder niets.

Hoe oud is je paard? Kan je bij het voeren geen stroomdraadje tussen de shet en jouw paard zetten? Dat heb ik hier thuis ook gedaan: zodat ze wel elkaar zien, etc, maar dat de shet jouw paard niet weg kan jagen:

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:51

Het klinkt misschien vreemd Michelle maar zou je paard geen kwetsuur kunnen hebben nav het vast staan bij de mestbak?
Ik bedoel iets net zijn rug (wervel oid)....

Niet om je in verwarring te brengen, maar ik weet niet wat jezelf denkt. Omdat je in een eerder bericht aangaf dat je paard soms wegvalt met de achterhand.

Of heb je zelf ook het idee dat hij echt bevangen is?
Heeft hij warme hoeven met pulsatie?
Evt verkleuringen in de zool?

Lastig om er zo via een bericht iets zinnigs over te zeggen maar bedoel het meer als optie om eventueel rekening mee te houden.
Daarom kan het maken van een foto zo belangrijk zijn.... denk ik.

Sterkte!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:59

Michelle: maak in ieder geval even foto's van de voeten. Rondom. Van voor, opzij en onder.
Mail deze even naar Jan de Zwaan van de UU. Erg fijne smid die graag meedenkt.
Een Second opinion betreffende het voetenwerk lijkt me verstandig.
Ik ga ook mee met de voedingsadviezen!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:41

hoi,

uitkomst van bart zijn bloedtest is er. hij heeft geen problemen met insuline verwerken, alleen waarschijnlijk wel cushing. over 6 weken gaat de da opnieuw een test afnemen om het zeker te kunnen weten. gelukkig is dat goed te behandelen en dat verklaart ook wel waarom hij zwaarder hoefbevangen is geworden dan in de eerste instantie.

verder loopt hij nogsteeds goed, sommige dagen wat minder maar dan heb ik weer wat meer bute gegeven. nu is hij stabiel op 1x een half zakje s'ochtends en 1x een half zakje s'avonds. gisteren was hij zelfs aan het galloperen in zijn paddock (er was een 1 of andere wagen de mesthoop aan het weghalen, en die vond hij eng :') ). beter blijft het zo gaan! hij gaat nu trouwens s'nachts naar binnen en staat overdag buiten omdat het nogsteeds erg nat is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:18

@ilangok:
Wat fijn dat Bart nu stabiel is met 1 zakje bute.
Cushing kan helaas erg vervelend zijn, maar mijn vorige pony is er 25 mee geworden.
Zij had vanaf haar 17e cushing... Jaren geleden toen het nog vrij onbekend was.

Problemen met de suikerspiegel komt helaas wel veel voor bij cushing paarden evenals hb.

Mag ik vragen welke vorm van behandeling er nu is voor paarden met cushing?

In de tijd dat mijn vorige pony dit had was er helaas niks.... Zou super zijn als er heden ten dagen wel mogelijkheden zijn.
Behalve de suikerspiegel onder controle houden met aangepaste voeding en evt beweging.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:17

Cissie; die is er nog oud mee geworden dan! Goed om te horen :)
Behandeling is nogsteeds niet mogelijk, wel onderdrukken vd symptomen mbv medicijnen. al helpen die medicijnen vaak wel erg goed schijnt..