[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 02:21

We gooien er maar 's een kreet tegenaan:

Een ander belangrijk aspect is dat spelt niet de schadelijke lectinen bevat die in andere graansoorten, met name tarwe, zitten.
Een nadelig aspect van normale bloem of meel is dat het in het lichaam de aanwezigheid van insuline simuleert wat een onterecht effect heeft op de bloedsuikerspiegel en de navenante hormoonprocessen.
Als men bedenkt dat zolang er zich insuline in het bloed bevindt het lichaam eenvoudigweg geen vet kán verbranden, kunt u zich voorstellen waarom tarwe in verband gebracht wordt met onder andere overgewicht en suikerziekte, en de navenante ziekten, gevolgen en symptomen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:36

hee JP, ook nog wakker ?

ik heb het gelezen in de link van Nombrado,

maar hier wordt spelt vergeleken met tarwe, ik kan daar dus niet zoveel mee omdat ik juist de overeenkomsten wilde weten tussen haver en spelt.
"Grappig" verder is, dat als je gaat googlen op lectinen/spelt/haver dat je alleen maar op reclame sites komt van bakkerijen die speltbrood of speltmeel verkopen ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:47

spelt en haver zijn twee verschillende soorten, maar de inhoud van spelt zit gemiddeld onder die van haver. beide bestaan voor de helft uit zetmeel en dat zetmeel wordt gewoon in het paard van beide soorten gelijk verteerd. mineralen samenstelling wordt meer bepaald door de tollerantie van een soort en de bemesting en grondbewerking en de bodem waar het op groeid.

als je wilt weten hoe ze voorheen over andere granen als paardenvoer dachten moet je maar eens op zoek naar de universiteitsbibliotheek utrecht online.

de belangrijkste manier om greep te krijgen op hoge insuline waarden is zorgen dat het voer geen hoge aandelen suikers en zetmeel bevat, dat wordt glucose en daar wordt dus insuline op aangemaakt, dan vallen granen al vlot af als voeding. spelt bevat gewoon ook nog veel te veel suikers en zetmeel die de insuline laten stijgen in een paard met IR. insuline is inderdaad ook signaal om vetzuren niet te laten gebruiken voor verbranding als energie.

dat spelt niet tegen bestrijdingsmiddelen kan is een fabel er zijn gewoon in spelt toegelaten gewasbeschermingsmiddelen(google helpt je graag verder!) het kan vergeleken met tarwe ook makkelijker geteeld worden met minder of geen bestrijdingsmiddelen, dat is iets anders dan er niet tegen kunnen, wil je gegarandeerd onbespoten spelt kijk dan naar de keurmerken en zoek tegelijk op of er in het oogstjaar geen ontheffingen verstrekt zijn.

ieder voer kan eigenlijk voor paarden gebruikt worden, maar het moet wel passen. spelt is zeker een heel goed in de markt gezet product, je kunt het met een mooi gemaakt verhaal best verkopen, alleen niet geschikt te praten als voer voor paarden met IR of HB door IR. daarin verschil graan dus ook niet van elkaar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:52

tug schreef:
spelt bevat gewoon ook nog veel te veel suikers en zetmeel die de insuline laten stijgen in een paard met IR. insuline is inderdaad ook signaal om vetzuren niet te laten gebruiken voor verbranding als energie.

tug schreef:
ieder voer kan eigenlijk voor paarden gebruikt worden, maar het moet wel passen. spelt is zeker een heel goed in de markt gezet product, je kunt het met een mooi gemaakt verhaal best verkopen, alleen niet geschikt te praten als voer voor paarden met IR of HB door IR. daarin verschil graan dus ook niet van elkaar.

Tug +:)+

en hierbij verwijzen we het verhaal dat spelt wel geschikt zou zijn voor paarden met IR,EMS en HB linea recta naar het land der fabelen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:30

vraag
waarom komt er tegenwoordig zoveel IR EMS en HB voor bij paarden?
in verhouding met vroeguh

verder begrijp ik het verhaal "olie" in het voedingsverhaal niet
waaruit haalt een paard olie in de natuur?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:03

ten eerste worden de paarden ouder en ten tweede bestaat hoefbevangenheid al 6000 jaar(de leeftijd van de aarde volgens staphorsters).
En 6000 jaar geleden noemde ze het barley disease....de gerst ziekte....waarschijnlijk omdat de paarden het toen ook zo goed op graan deden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:56

wij noemen vetten uit plantaardig materiaal olie, het zijn dus gewoon vetten, in wilde planten zit zeker niet meer olie, maar het blijkt dat paarden redelijkgoed olie kunnen gebruiken, tot zo'n 15% van het rantsoen is er eigenlijk geen algemeen probleem.

in werkelijkheid is zowel olie, als brok, als muesli gewoon een lapmiddel om paarden te kunnen gebruiken, een wild paard heeft een heel andere vraag naar voeding,die gaan niet een uurtje of 10 per dag uit hobby voor een ploeg staan, dus toen de mens het paard in huis haalde en ging gebruiken voor eigen eer en glorie moest er toch iets aangepast worden in voeding. paard kon in de uren die er per etmaal overbleven niet genoeg voedsel opnemen om zulk werk vol te houden. ook raakt de directe omgeving redelijk vlot leeg wat betreft voeding, dus vult de mens dat aan met vooral plantaardig voedsel dat een paard kan verteren.

er is wereldwijd heel verschillend ingevuld welke platensoorten daarvoor in aanmerking kwamen,deels zakl er steeds uit ondervinding een soort wel of niet geschikt bevonden zijn. mensen die het verderop zochten in andere gebieden name vaak hun vertrouwde gewassen met zich mee, daarmee wisten ze wat ze er mee konden, tegenwoordig doen we eigenlijk hetzelfde, veel geschikte voeders worden gemeden omdat we er onbekend mee zijn. zo zijn denken in gras en grashooi echt west europese gewoonten, in zuid europa voeren ze vaak andere soorten omdat gras daar al minder aanwezig is. in andere gebieden is lucerne de tegenhanger van ons hooi en in arabische landen worden nog andere soorten gebruikt, ook afrika heeft hier totaal onbekende gewassen.

eigenlijk doen we nog steeds hetzelfde als onze voorouders we proberen zo nu en dan eens wat uit als voedselbron voor paarden en zeker als paarden een aandoening hebben die lastig te combineren is met het gewoontevoer, plantaardige olie is dus gewoon getest door het aan een groep paarden te geven, de uitkomst is dat het een goede leverancier van energie is en goed te verteren is voor een paard. een paard met een probleem met suikers en zetmeel dat verder in een normale tot schrale conditie is kan dus met een wat hoger aandeel olie toch nog steeds voor ons plezier functioneren. nu niet bepaald een functie die buiten de mens in de rest van de natuur echt belangrijk genoeg is om breed voor te komen.

voor het paard is er maar 1 belang en dat is zo gezond mogelijk blijven.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:13

lolclub schreef:
@Tjee
ze hebben hem weer netjes op zijn voetjes gezet, complimenten hoor !
Maken ze nog steeds iedere keer rontgen als je komt ?
ik zag dat de foto's die je geplaatst hebt van oktober zijn, goed om te zien dat de nieuwe afgroei parallel gaat.
Wel zit het hoefbeen nog wat te laag in de hoefcapsule (sincker), vandaar waarschijnlijk dat je nu nog niet zoveel mag doen met Tjee.

Bedankt voor je reactie lolclub, zoals je weet stel ik die zeer op prijs. Ik ben er erg blij mee hoe het er nu uit ziet. Ik hoef niet elke keer nieuwe foto's te maken. Die van oktober waren de nieuwste. Qua sinker durf ik niets te vertellen. Daar hebben ze mij ook niets over verteld op de kliniek. Wat ik wel weet ik dat de hoefsmid elke keer opnieuw heel blij is met hoe hij het doet. En dat hij zoveel zool aanmaakt, dus dat hij er goed aan kan werken. (En dat terwijl ze bij de lingehoeve vorig jaar vertelden dat hij gevaarlijk dunne zolen had, en nee hoor mevrouwtje hij is echt niet hoefbevangen...... :( )
De voerdiscussie daar meng ik me niet in, omdat ik me daar simpelweg niet in verdiept heb. Ik voer die van mij Marstall Vito en Marstall huf-regulator (http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Huf-Regulator.pdf). Voerde eerst D&H Safe and Sound, maar hij at die brokken niet op.... Wat vinden jullie van het Marstall voer?
Oh en nog een vraagje. De smid is er helemaal van overtuigd dat hij straks weer lekker gereden kan worden. Mijn gedachte was eigenlijk dat hij na deze ongein niet hetzelfde gangwerk zou overhouden. Mijn smid was het daar helemaal niet mee eens en zei dat als de hoef straks afgegroeid en in de juiste houding gezet is hij hetzelfde zal lopen als voorheen.
Hij is natuurlijk vorig jaar ook bevangen geweest en had toen 8 graden kanteling en daar zag je inderdaad niets van terug. Maar nu was het allemaal wat heftiger. Wat is jullie ervaring?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:15

Ik lees al heel lang mee in dit topic en ik vraag me al heel lang af waarom mensen HB of IR of andere gerelateerde aandoeningen met voer (e/o ijzers) op willen lossen? Natuurlijk is het voerbeleid dan het eerste wat je aanpast maar eigenlijk bestrijd je alleen het symptoom ermee en pak je niet de daadwerkelijk oorzaak aan.

Een paard krijgt de symptomen van HB wanneer de druppel de emmer doet overlopen.... dus er is al een hele weg aan vooraf gegaan voordat het lichaam zegt dat hij 'het' niet meer aankan. De oorzaak ligt eigenlijk altijd in de organen die niet meer mee willen werken. Maar waarom dan niet op zoek gaan naar de oorzaak en worden alleen de symptomen bestreden met aangepast voerbeleid of ijzers?
Ik zou toch denken dat je eerst eens gaat kijken hoe het staat met de alvleesklier die regelt de suikerhuishouding, hoe is het met de hormonen en hoe is de staat van de zuiveringsorganen. Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

Ben ik nou de enige die daar zo over denkt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:20

Tjee, ik vond de laatste foto's echt weer een vooruitgang. Heel mooi om te zien!

Zelf moet ik ook nog steeds afwachten, hoe het gangwerk van de mijne gaat worden. Heel spannend hoor, mij hebben ze ook gezegd, dat hij weer voor de sport gebruikt kan worden. Dat zou natuurlijk geweldig zijn ;) .
Maar het is nog een lange weg, dus nu kan ik je er niets over zeggen (pas over een aantal maanden, als alles goed gaat).
Volgende week gaat hij weer naar de smid en worden er weer controle foto's gemaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:33

singasong schreef:
Ik lees al heel lang mee in dit topic en ik vraag me al heel lang af waarom mensen HB of IR of andere gerelateerde aandoeningen met voer (e/o ijzers) op willen lossen? Natuurlijk is het voerbeleid dan het eerste wat je aanpast maar eigenlijk bestrijd je alleen het symptoom ermee en pak je niet de daadwerkelijk oorzaak aan.

Een paard krijgt de symptomen van HB wanneer de druppel de emmer doet overlopen.... dus er is al een hele weg aan vooraf gegaan voordat het lichaam zegt dat hij 'het' niet meer aankan. De oorzaak ligt eigenlijk altijd in de organen die niet meer mee willen werken. Maar waarom dan niet op zoek gaan naar de oorzaak en worden alleen de symptomen bestreden met aangepast voerbeleid of ijzers?
Ik zou toch denken dat je eerst eens gaat kijken hoe het staat met de alvleesklier die regelt de suikerhuishouding, hoe is het met de hormonen en hoe is de staat van de zuiveringsorganen. Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

ik voel hem een klein beetje aankomen....ik denk dat we nu het advies krijgen massaal naar laarakker te gaan?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:37

Ir is niet nieuw, hooguit de benaming. er zijn redelijk wat beschrijvingen te vinden in oude literatuur waar bijvoorbeeld gesproken werd van speckhalzen, deze paarden werden als af te keuren beschouwd, wat wel nieuw is, is de huidige paardenhouderij, had een paard voorheen vooral een werkfunctie, nu is het vooral tijdverdrijf, veel minder beweging en goede kwaliteit voer en minder inzicht in wat dat voer voor gevolgen kan hebben als je het verkeerd gebruikt.
ons idee van wat werk is, is ook veranderd en vaak vanuit ons gezichtpunt op een paard geprojecteerd.

naast een erfelijke achtergrond, als het eerder genoemde thrifty gene of specifieke ziektes, lijkt het er steeds sterker op dat een paard heel simpel ontregeld raakt in zijn metabolisme door teveel energie uit suikers en zetmeel zonder dat daar voldoende beweging tegenover staat, of dat nu via gras binnenkomt of andere voeding, maakt weinig uit, het teveel komt steeds scherper in beeld als versterker van genetische aanleg of zelfs als oorzaak voor IR.

de benaming IR en de twee syndromen waarin het vooral voorkomt als EMS en PPID zijn uit de periode van rond 2000, de aandoening zelf is al veel langer bekend, omdat er bepaalde patronen herkend werden en dat moet vaak jaren rijpen voor er een naam aan op gehangen wordt, in die tijd wordt bekeken wat er eigenlijk gebeurd in het paard. PPID is al wat langer bekend onder de oude benaming cushing, maar ook daar waren vroeger minder gevallen van dat onderzoek geen noodzaak was.

onderzoek moet ook betaald worden en vaak bepaald hoeveel geld er beschikbaar is al wat er onderzocht kan worden, maar ook zullen dingen die nu actueel belangrijker zijn daarin voorrang krijgen.

nu de rol van het paard anders is en het als individueel dier een veel grotere waarde heeft, ook langer aangehouden kan worden, een luxe die echt van deze tijd is, komen zulke aandoeningen ook meer naar voren. een werkpaard dat niet mee kan in het werk kreeg weinig respijt en verdween meestal naar de voedselvoorziening of te wel de slager. er was geen tijd en geld over voor uitgebreide onderzoeken en revalidatie. HB is altijd een belangrijke reden voor uitval geweest, maar als tijd en geld breder ontbreken is er geen ruimte voor oplossingen. dat is er afgelopen decennia wel geweest en nu zijn er dus testen en een zich uitbreidender netwerk van inzichten, nog lang niet alle stappen in het ontstaan zijn volledig bekend, dat kan nog komen.

mijn opa handelde in vooral pony's, er liepen begin jaren 70 altijd tussen de 10 en 40 stuks, daar zaten veel opkopertjes bij, te dik geworden pony's omdat de kinderen uit de pony gegroeid waren en het dier op de wei bleef staan. veel van deze dieren waren niet vooruit te branden en hadden inderdaad ook op hun lijf en hals spekbulten, de meeste werden weer okee en volop inzetbaar door ze een stevige maar geleidelijke conditietraining te geven, er waren ook best veel pony's bij met slechte voeten, deels door Hb, deels door slecht onderhoud. nu zou je deze pony's eerst even testen op IR, omdat we nu dus wel weten dat je nog gerichter kunt werken via aanpassing van het dieet en gerichte beweging. werkte het toendertijd niet dan gingen ze alsnog richting slager. we noemde deze pony's dikkertjes dap, maar een echte naam was er nog niet voor.
dat dikke pony's veel vaker HB werden was zeer algemeen bekend en er is dus altijd gewaarschuwd daar voor op te passen, dat is dus ook nieit nieuw, wel het weten wat er in dat paard gebeurd en dat heeft een eigen benaming gekregen.

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:55

hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik hier eerder een berichtje achterliet. Nadat de DA afgelopen najaar dacht aan hoefbevangenheid ben ik info gaan zoeken. Zodoende ben ik mede dankzij dit forum erachter gekomen dat mijn paard niet hoefbevangen was en is er verder gekeken dan HB en bleek het allemaal niet zo ingewikkeld te liggen en huppelt mn paardje allang weer rond, gelukkig!
Maar de schrik zit er wel goed in! Achteraf vind ik het daarom ook wel heel spijtig dat een DA in een acuut stadium al met zo'n diagnose komt aanzetten. Later bleek dat ze heel veel hoefbevangen paarden in de kliniek langs hebben zien komen, waardoor ze misschien toch een tunnelvisie ontwikkeld hadden.... Het heeft mij wel geleerd zelf heel goed op te blijven letten en alert te zijn juist als er wat aan de hand is, want je kent je eigen paard het beste.
Hb is een onzekere maar niet onmogelijke weg is me duidelijk geworden, heel veel succes voor iedereen die er mee te maken heeft!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:00

tjee schreef:
Bedankt voor je reactie lolclub, zoals je weet stel ik die zeer op prijs. Ik ben er erg blij mee hoe het er nu uit ziet. Ik hoef niet elke keer nieuwe foto's te maken. Die van oktober waren de nieuwste. Qua sinker durf ik niets te vertellen. Daar hebben ze mij ook niets over verteld op de kliniek. Wat ik wel weet ik dat de hoefsmid elke keer opnieuw heel blij is met hoe hij het doet. En dat hij zoveel zool aanmaakt, dus dat hij er goed aan kan werken. (En dat terwijl ze bij de lingehoeve vorig jaar vertelden dat hij gevaarlijk dunne zolen had, en nee hoor mevrouwtje hij is echt niet hoefbevangen...... :( )
De voerdiscussie daar meng ik me niet in, omdat ik me daar simpelweg niet in verdiept heb. Ik voer die van mij Marstall Vito en Marstall huf-regulator (http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Huf-Regulator.pdf). Voerde eerst D&H Safe and Sound, maar hij at die brokken niet op.... Wat vinden jullie van het Marstall voer?
Oh en nog een vraagje. De smid is er helemaal van overtuigd dat hij straks weer lekker gereden kan worden. Mijn gedachte was eigenlijk dat hij na deze ongein niet hetzelfde gangwerk zou overhouden. Mijn smid was het daar helemaal niet mee eens en zei dat als de hoef straks afgegroeid en in de juiste houding gezet is hij hetzelfde zal lopen als voorheen.
Hij is natuurlijk vorig jaar ook bevangen geweest en had toen 8 graden kanteling en daar zag je inderdaad niets van terug. Maar nu was het allemaal wat heftiger. Wat is jullie ervaring?

Tot je dienst ;) ,
Ook ik was blij verheugt bij het zien van de rontgen van Tjee, het herstelvermogen van de hoeven van Tjee zijn werkelijk verbazingwekkend.
De zooldikte van Tjee zijn hoeven is keurig op orde, dit betekend dat er nog steeds bloedtoevoer bestaat in de voeten richting de zool want anders was er nauwelijks groei van zool geweest.
Naarmate de hoefwand verder afgroeit zul je zien dat ook het hoefbeen weer hoger en dichter bij de hoefwand komt te zitten, uiteindelijk zal bij Tjee met deze voortgang de sincker dus ook genezen.

Mijn ervaring met Hittie is dat er niks van de beweging verloren is gegaan, ze loopt weer net zo als voorheen en kan het werk alweer goed aan.
Met Marstall heb ik geen ervaring :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 12:02

singasong schreef:

Nou vast niet. Volgens mij schreef jij eerder in een topic waar je vele medestanders had, die ook allemaal even heilig geloofden in de aanwijzingen van een natuurgeneeskundig therapeut die, als ik me niet vergis, allerlei aandoeningen (hartworm enzo) boven water leek te kunnen halen zonder daar praktisch, regulier medisch onderzoek voor te hoeven doen. Nou haal ik dit niet aan om je bij voorbaat monddood te maken of aan te vallen - al zie ik aan de horizon de bui al hangen - jij hebt net als ieder ander het volste recht op je overtuigingen. Maar ik vrees dat jouw simplificaties als "zorg er voor dat de alvleesklier goed werkt, kijk naar de hormonen, kijk naar de zuiveringsorganen" en "waarom kijken jullie alleen maar naar voer e|o ijzers om Hb op te lossen" hier wel op de nodige weerstand mogen rekenen.

Als wetenschappers, die zich overal ter wereld dag in dag uit bezig houden met deze aandoeningen, tot op heden nog niet haarfijn boven water gehaald hebben wat nu precies de aanleiding(en) en gevolg(en) van de omrollende dominosteentjes zijn van dit ziektebeeld ( en dan bedoel ik dus buiten de voor de handliggende zaken die wij hier ook allemaal wel kennen) , vrees ik dat we niet veel meer kunnen doen dan symptoombestrijding en trial-en-error pogingen om bepaalde lichaamsprocessen 'bij te sturen' of te 'beïnvloeden"..en door middel van een juiste wijze van bekappen of beslaan het leed van een hb-paard te verlichten.

Citaat:
Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

Ik prijs je optimisme, maar vrees dat dat nog lang zal duren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:05

@Tjee, ik voer sinds kort ook de Marstall vito, vanwege het lage suiker- en zetmeelgehalte. En omdat het geen granen bevat. Kan er verder nog niet veel over zeggen, paard gaat goed, maar is ook geen typische hb-er in de zin van IR-kenmerken enzo.

@Tug: ik bewonder je engelengeduld!

@FieroSB: wat was er dan met je paard aan de hand?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:06

ik begrijpde fi9xatie op een slecht functioneren van de alvleesklier bij IR niet, het orgaan is niet ziek er wordt gewoon perfe3cte insuline afgeleverd, maar tijdens de evolutie van het wilde paard is het nooit nodig geweest een echt terugkoppelingssignaal in te bouwen dat er wel genoeg insuline aanwezig is en de aanmaak kan stoppen.

het IR zijn gebeurd een flinke stap verder en wel op celniveau, daar gaat het mis als de insuline zijn rol als aangever van glucose wil uitvoeren, te weinig receptoren, verkeerd gebouwde receptoren, verouderde receptoren zijn al bekend, dus waarom iets wat ergens anders 'stuk'is, in een orgaan elders willen repareren? met een lekke band bij een fiets ga, je ook niet het zadel plakken en zeggen nu is het opgelost.

zieke of aangetaste organen kennen een overeenkomst en dat is dat ze hun werk niet of niet meer kunnen doen, maar met de productie van insuline is dus niets mis. sterker nog dat ding werkt zich het ongans, bij paarden heb je als nadeel dat het vergeleken bij de mens eerder misloopt, ver voor de alvleesklier moe wordt treedt HB op en heb je dus een niet te negeren signaal.

via voeding komt glucose in een lichaam, op die glucose regelt de alvleesklier hoeveel insuline er nodig is, glucose is daarbij de marker. zolang het niet lukt in het eerst volgende rondje van het bloed die glucose op te bergen geeft de alvleesklier gewoon weer een afgifte op wat er aan glucose asanwezig is.
voeding kun je regelen, dus minder glucose aanvoeren geeft minder productie van insuline.

beweging geeft verbruik van energie en tijdens de beweging is er minder insulineproductie.

het is vaak lastig om te willen geloven dat je zo simpel een zo groot probleem kunt oplossen en toch werkt het in de praktijk en in onderzoek goed. een tweede kans om heel het gebeuren vooraf, wat de IR veroorzaakte, opnieuw te doen krijg je niet, maar aanpassing van voeding en beweging voorkomen een volgende HB.

zoek de laatste link van esther maar op, redelijk technische doctoraal studie, maar een mooie verzameling gegevens met bron over wat er bij IR en EMS mee speelt en mogelijk meespeelt.
ondanks dat er nog geen totaal overzicht bestaat over hoe IR en zelf exact begint, is er al wel een begin van een werkende aanpak, ook met de medicatie die er bij ingezet zou kunnen worden, blijven hetdieet en beweging een hoofdrol spelen. van de meeste medicatie is nog onvoldoende bekend in veilig gebruik in het veld, maar ook dat volgt uiteindelijk, maar geen enkele onderzoeker ontheft dieet en beweging van de taak als belangrijkste peilers onder de aanbpak van een weer gezond functionerend paard. <3

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:21

Jannepauli schreef:
singasong schreef:

Nou vast niet. Volgens mij schreef jij eerder in een topic waar je vele medestanders had, die ook allemaal even heilig geloofden in de aanwijzingen van een natuurgeneeskundig therapeut die, als ik me niet vergis, allerlei aandoeningen (hartworm enzo) boven water leek te kunnen halen zonder daar praktisch, regulier medisch onderzoek voor te hoeven doen. Nou haal ik dit niet aan om je bij voorbaat monddood te maken of aan te vallen - al zie ik aan de horizon de bui al hangen - jij hebt net als ieder ander het volste recht op je overtuigingen. Maar ik vrees dat jouw simplificaties als "zorg er voor dat de alvleesklier goed werkt, kijk naar de hormonen, kijk naar de zuiveringsorganen" en "waarom kijken jullie alleen maar naar voer e|o ijzers om Hb op te lossen" hier wel op de nodige weerstand mogen rekenen.

Als wetenschappers, die zich overal ter wereld dag in dag uit bezig houden met deze aandoeningen, tot op heden nog niet haarfijn boven water gehaald hebben wat nu precies de aanleiding(en) en gevolg(en) van de omrollende dominosteentjes zijn van dit ziektebeeld ( en dan bedoel ik dus buiten de voor de handliggende zaken die wij hier ook allemaal wel kennen) , vrees ik dat we niet veel meer kunnen doen dan symptoombestrijding en trial-en-error pogingen om bepaalde lichaamsprocessen 'bij te sturen' of te 'beïnvloeden"..en door middel van een juiste wijze van bekappen of beslaan het leed van een hb-paard te verlichten.

Citaat:
Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.

Ik prijs je optimisme, maar vrees dat dat nog lang zal duren.

Ik lees ook veel mee, en zou willen dat het zo simpel lag. Want mijn paard schakelt de 'fout' in, met temperatuurswisseling. Dat is het enige wat ik na 3 jaar kan vaststellen. Van voerwijze wijk ik niet af, en kan de fout niet meer ontstaan. Ik ben nu door veelvuldig controleren van de ostheopate tot de conclusie gekomen dat ze continue licht instabiel blijft inwendig. Het kan zijn, dat als je dat proces laat gaan, het weer fout gaat. We begeleiden haar nu steeds, dus dit jaar gaan we het zien. Deze kleine temperatuurswisseling hebben we doorstaan, zonder terugval.

En ja, als anti ijzer persoon loopt ze nu sinds een half jaar op ijzers, want lopen kon ze niet meer. Ik stond op het punt afscheid te nemen van haar, had alles wat in mijn vermogen lag geprobeert. Alle behandelaars stonden achter die beslissing, en toen heb ik gezegd, eerst nog een keer de ijzers, omdat het paard ondanks de pijn, zelf aangaf nog niet klaar er mee te zijn. Drie dagen na het onderleggen van de ijzers was ze voor 80 % rad.( Ze is nu 100% rad, danst weer. )Toen heb ik ook de ostheopaat heel frequent, maandelijks, laten komen, ipv in de drie maanden, na een kuur. Ze zit wel steeds op het randje van te mager, ondanks ladingen dekken, maar zoals al gezegd, ze krijgt alleen het voer waarvan we zeker zijn, dat het weinig tot niet kwaad kan. Het is echt een heel moeilijk proces, waar haast de vinger niet op te leggen is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:28

Citaat:

Hoefbevangenheid kan ook ontstaan door andere oorzaken; zoals bijv. een ontstoken hoefbeen in het geval van Image en overbelasting van de andere voorhoef. Niets te maken met stofwisseling, organen of iets anders, maar wel door een blessure kneuzing van buitenaf en overbelasting van de andere hoef. Wel is daar na haar stofwisseling veranderd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:41

Vaak een vraag van wat was er eerder, het kip of het ei? Komt uit het inwendige een rug probleem, of veroorzaakt het inwendige, het rug probleem, en als er verkeerd gezocht wordt, ander zadel, fysio, en het duurt te lang, IR en en dan HB?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:46

geerke schreef:
ik voel hem een klein beetje aankomen....ik denk dat we nu het advies krijgen massaal naar laarakker te gaan?

Ik voelde hem ook al een beetje aankomen :P

Je mag helemaal zelf invullen naar wie je gaat om je paard te laten behandelen ;)

Maar ik denk dus dat het wel heel simpel is. Het is jammer dat mensen niet verder willen kijken, alleen omdat het niet wetenschappelijk bewezen is.
Als je paard van zijn probleem geneest zal jou het toch een worst zijn of het wel of niet bewezen is?!

Ik heb iig al heel veel mooie resultaten van paarden gezien die wel zijn genezen van aandoeningen waar ze in de reguliere geneeskunde niets mee kunnen of zijn opgegeven.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:14

als HB mogelijk kan zijn, zal dat altijd voorop gaan bij een eerste voorlopige diagnose, de aanpak van HB geeft geen grotere risico's voor de aandoeningen die er verwarrend veel op kunnen lijken, maar een behandeling bij een mogelijke HB uitstellen heeft vaak enorme gevolgen, door de schade die eruit voort kan komen. liever een dierenarts die hier te snel aan denkt dan te laat, dan is het een zaak van lange adem als minste en toch bij veel schade vaak nog einde paard.

er bestaan geen simpele vaste parameters om HB met 100% vast te stellen en het eerste nooddieet, pijnstilling en bloedverdunning zijn geen dingen die dingen als spierbevangenheid, hoefkatrol of andere te verwarren klinische beelden in de weg zitten, het geeft je in elk geval de tijd om gericht verder onderzoek te doen,via bloed, ontwikkeling klinisch beeld of rontgen.

HB als acute aanval is geen ziekte, maar altijd een gevolg van een ander proces en een schatting geeft aan dat zo'n 80% te relateren is aan voeding, maar dit loopt van directe en enige invloed van voeding tot voeding als cofactor of te wel extra dominosteentje in het geheel. dat voeding veel aandacht krijgt is dus niet onterecht, paarden die chronische schade houden zullen ook vaak na de hersteperiode een andere inzet en prestatieniveau kennen dan ervoor, dat vraagt al om een aanpassing in voeding.

lang niet alle ex HB paarden hebben na hun herstel ook werkelijk een probleem met specifieke delen uit voeding, maar omdat daar alleen via uitproberen is achter te komen, per paard, hoeveel ruimte er dan voor zulke stoffen is geeft ook een risico. wat het paard nog aan prestatie's kan leveren telt ook mee, een paard dat op redelijk niveau trainbaar is zal minder problemen hebben, daar worden zulke stoffen vaak ook echt opgebruikt en is er dus veel meer marge dan bij een paard dat erna op pensioen komt te staan.

er zijn ook heel veel gevallen die aanleiding geven dat er ook nog sprake kan zijn van meerdere kleinere oorzaken, die elk op zichzelf geen risico zouden zijn, dit is nog lastiger uit te puzzelen, het blijft dus per paard per keer ontzettend veel puzzelwerk om te achterhalen waar je risico's hebt en waar niet, veel dingen kun je gewoon niet kopieren omdat paard A het er geweldig op doet en paard B er alleen maar nadeel van kan hebben. tot exact elk lijntje wat in het lijf gebeurd en in welke volgorde bij elke oorzaak bekend zijn,zullen er nog stukjes te gissen blijven, als je nu kijkt met wat inmiddels bekend is dan kun je vaak al wel heel veel overeenkomst in processen zien ontstaan, maar de aanleiding is gewoon op meerdere manieren in gang te zetten,of te wel het dominosteentje kun je op verschillende manieren om laten gaan. hoe beter het lukt wankele dominosteentjes weg te halen hoe groter de kans op niet omvallen van de rest.

een paard met IR of welke te benoemen aanleiding voor HB dan ook, kan ook nog op andere manieren HB worden, ontstekingen en trauma kunnen dus bij deze paarden net zo goed een tijdelijke hoofdrol opeisen, ook dat kan al een valkuil zijn. omgekeerd is bekender, HB doordat een paard na een blessure in eens komt stil te staan kan ook een latente IR aan het licht brengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:18

singasong schreef:
Maar ik denk dus dat het wel heel simpel is. Het is jammer dat mensen niet verder willen kijken, alleen omdat het niet wetenschappelijk bewezen is.

Nou kom op dan, laat je argumenten dan maar eens horen! Ik hou ook van simpel, goede argumenten zullen mij vast kunnen overtuigen!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:04

Ik ben nog steeds enkel hooi, stro en water aan het voeren. En sinds gisteren heb ik formula4feet gekocht, dus die wil ik beginnen bij te voeren. Ik lees op veel sites dat ze hier lucerne mee mengen (en ook hier in het topic). Zou ik dit dan ook doen ? Wat is juist de reden hier voor (omdat lucerne de hoornproductie stimuleert is het enige argument dat ik vind) ?

Welke lucerne raden jullie aan ? Ik zie dat die van Hartog redelijk veel suiker & zetmeel bevat ? ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:20

Subli zit geen suiker in, maar helaas heel veel ander rotzooi (bv. stenen, ijzerdraad gevonden). Je heb ook nog luzerne van Hugho en hier zit ook geen suiker in. En agrobs heeft ook luzerne maar zou zo even niet weet wat hiervan suiker of fructaan gehalte van is.