Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tug schreef:spelt bevat gewoon ook nog veel te veel suikers en zetmeel die de insuline laten stijgen in een paard met IR. insuline is inderdaad ook signaal om vetzuren niet te laten gebruiken voor verbranding als energie.
tug schreef:ieder voer kan eigenlijk voor paarden gebruikt worden, maar het moet wel passen. spelt is zeker een heel goed in de markt gezet product, je kunt het met een mooi gemaakt verhaal best verkopen, alleen niet geschikt te praten als voer voor paarden met IR of HB door IR. daarin verschil graan dus ook niet van elkaar.
lolclub schreef:@Tjee
ze hebben hem weer netjes op zijn voetjes gezet, complimenten hoor !
Maken ze nog steeds iedere keer rontgen als je komt ?
ik zag dat de foto's die je geplaatst hebt van oktober zijn, goed om te zien dat de nieuwe afgroei parallel gaat.
Wel zit het hoefbeen nog wat te laag in de hoefcapsule (sincker), vandaar waarschijnlijk dat je nu nog niet zoveel mag doen met Tjee.
singasong schreef:Ik lees al heel lang mee in dit topic en ik vraag me al heel lang af waarom mensen HB of IR of andere gerelateerde aandoeningen met voer (e/o ijzers) op willen lossen? Natuurlijk is het voerbeleid dan het eerste wat je aanpast maar eigenlijk bestrijd je alleen het symptoom ermee en pak je niet de daadwerkelijk oorzaak aan.
Een paard krijgt de symptomen van HB wanneer de druppel de emmer doet overlopen.... dus er is al een hele weg aan vooraf gegaan voordat het lichaam zegt dat hij 'het' niet meer aankan. De oorzaak ligt eigenlijk altijd in de organen die niet meer mee willen werken. Maar waarom dan niet op zoek gaan naar de oorzaak en worden alleen de symptomen bestreden met aangepast voerbeleid of ijzers?
Ik zou toch denken dat je eerst eens gaat kijken hoe het staat met de alvleesklier die regelt de suikerhuishouding, hoe is het met de hormonen en hoe is de staat van de zuiveringsorganen. Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.
Ben ik nou de enige die daar zo over denkt?
tjee schreef:Bedankt voor je reactie lolclub, zoals je weet stel ik die zeer op prijs. Ik ben er erg blij mee hoe het er nu uit ziet. Ik hoef niet elke keer nieuwe foto's te maken. Die van oktober waren de nieuwste. Qua sinker durf ik niets te vertellen. Daar hebben ze mij ook niets over verteld op de kliniek. Wat ik wel weet ik dat de hoefsmid elke keer opnieuw heel blij is met hoe hij het doet. En dat hij zoveel zool aanmaakt, dus dat hij er goed aan kan werken. (En dat terwijl ze bij de lingehoeve vorig jaar vertelden dat hij gevaarlijk dunne zolen had, en nee hoor mevrouwtje hij is echt niet hoefbevangen......)
De voerdiscussie daar meng ik me niet in, omdat ik me daar simpelweg niet in verdiept heb. Ik voer die van mij Marstall Vito en Marstall huf-regulator (http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Huf-Regulator.pdf). Voerde eerst D&H Safe and Sound, maar hij at die brokken niet op.... Wat vinden jullie van het Marstall voer?
Oh en nog een vraagje. De smid is er helemaal van overtuigd dat hij straks weer lekker gereden kan worden. Mijn gedachte was eigenlijk dat hij na deze ongein niet hetzelfde gangwerk zou overhouden. Mijn smid was het daar helemaal niet mee eens en zei dat als de hoef straks afgegroeid en in de juiste houding gezet is hij hetzelfde zal lopen als voorheen.
Hij is natuurlijk vorig jaar ook bevangen geweest en had toen 8 graden kanteling en daar zag je inderdaad niets van terug. Maar nu was het allemaal wat heftiger. Wat is jullie ervaring?
singasong schreef:Ben ik nou de enige die daar zo over denkt?
Citaat:Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.
Jannepauli schreef:singasong schreef:Ben ik nou de enige die daar zo over denkt?
Nou vast niet. Volgens mij schreef jij eerder in een topic waar je vele medestanders had, die ook allemaal even heilig geloofden in de aanwijzingen van een natuurgeneeskundig therapeut die, als ik me niet vergis, allerlei aandoeningen (hartworm enzo) boven water leek te kunnen halen zonder daar praktisch, regulier medisch onderzoek voor te hoeven doen. Nou haal ik dit niet aan om je bij voorbaat monddood te maken of aan te vallen - al zie ik aan de horizon de bui al hangen - jij hebt net als ieder ander het volste recht op je overtuigingen. Maar ik vrees dat jouw simplificaties als "zorg er voor dat de alvleesklier goed werkt, kijk naar de hormonen, kijk naar de zuiveringsorganen" en "waarom kijken jullie alleen maar naar voer e|o ijzers om Hb op te lossen" hier wel op de nodige weerstand mogen rekenen.
Als wetenschappers, die zich overal ter wereld dag in dag uit bezig houden met deze aandoeningen, tot op heden nog niet haarfijn boven water gehaald hebben wat nu precies de aanleiding(en) en gevolg(en) van de omrollende dominosteentjes zijn van dit ziektebeeld ( en dan bedoel ik dus buiten de voor de handliggende zaken die wij hier ook allemaal wel kennen) , vrees ik dat we niet veel meer kunnen doen dan symptoombestrijding en trial-en-error pogingen om bepaalde lichaamsprocessen 'bij te sturen' of te 'beïnvloeden"..en door middel van een juiste wijze van bekappen of beslaan het leed van een hb-paard te verlichten.Citaat:Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.
Ik prijs je optimisme, maar vrees dat dat nog lang zal duren.
Citaat:Als je die optimaal kunt laten werken zijn HB, IR of alle andere gerelateerde kwalen verleden tijd.
geerke schreef:ik voel hem een klein beetje aankomen....ik denk dat we nu het advies krijgen massaal naar laarakker te gaan?