Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:12

Nee, dat is niet nat genoeg want zo dringt het vocht niet genoeg in de hoeven. Je maakt alleen de buitenkant maar nat :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:03

Zinzi_jewel schreef:
Ach weet je , ik ben straks allang blij als mensen in gaan zien dat de traditionele manier niet de manier is ...
Een paard hoort niet op de hoefwand te lopen ( al beweren de van Nassau,s dat nog steeds ;) ) Elk paard wat ik straks kan helpen met het in een natuurlijke balans bekappen van de voeten is er een .
Daarom heb ik nu voor dit vak gekozen , zal er niet mijn volledige broodwinning uit kunnen halen , maar wel voldoening , zeker omdat er hier in het zuiden wel vraag is maar eigenlijk geen aanbod , mijn as collega,s komen allemaal van verder weg , midden of nog hoger in het land ..

Echt op de hoefwand -indien ijzers- lopen paarden pas wanneer ze op het harde lopen.
Bos, rijbak etc: de ijzerhoef wordt altijd dan wel gevuld met bodemmateriaal die de zool enigzins nog "ondersteund".

Hoeven op ijzers zetten is tot aan de dag van vandaag nog altijd een ambacht: er is bijzonder weinig wetenschappelijk onderzoek wat correct en objectief uitsluitsel geeft.
Op ijzers en dus hoefwanden lopen is tot aan de dag van vandaag de beste oplossing gebleken: puur statistiek.

Er zijn ontzettend veel factoren die meespelen: een paard wat veel werkt en dus op ijzers staat, krijgt (indien gezond weefsel) een bijzonder goed doorbloede hoef. Je merkt dat hoeven die veel werken bijzonder sterk worden, uitharden.... die kunnen een klassiek ijzertje goed aan.

Echter zodra je een afwijkende vorm ijzer er onder gaat slaan, zoals natural balance-ijzers en soortgelijk... ga je zien dat er een verkeerde drukverdeling gaat ontstaan: de hoeven gaan vreemd uitzakken en je krijgt een vreemde/afwijkende hoefvorm.

Alle prachtige theorieën ten spijt inzake ijzerwerk..... blijkt de klassieke manier van ijzers ondertikken nog altijd de minst schadelijke te zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:15

Sansje schreef:
Persoonlijk luister ik liever naar mensen die hun argument goed uiteen kunnen zetten zonder daarmee naar een ander systeem te wijzen. Ik kom er voor mezelf steeds achter dat ik van verschillende stromingen steeds iets leer en dat weer toevoeg aan mijn eigen pakketje. Zo is dat mijn persoonlijke samenraapsel van ideeën over huisvesting, training enz geworden. Denk dat dit voor veel mensen zo werkt.

Ik heb wel eens met een "ander systeem" gewerkt: neutraal ingestapt, maar de praktijk bleek toch echt dat de hoeven afwijkend uitzakten.
Deze persoonlijke ervaringen maken dat ik bepaalde systemen toch veroordeel.

Vervelende is dat er voor iedere vreemd ontwikkelende hoefvormen wel een mooie theoretische verklaring tegenover kan staan, waardoor bepaalde nuchtere visie/kijk op zaken naar de achtergrond verdwijnen.

Een gulden middenweg en de "wet van de massa" blijkt in Hoevenland over het algemeen toch de meest veilige en gezonde te zijn ;-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:22

socxx : ik bedoelde in die quote NIET de enige manier ... Verder ben ik mezelf aan t opleiden voor het bekappen ! :-) ijzers misschien in de toemomst .... Maar dan wil ik eerst allelei ijzermethodes gezien hebben . Mijn persoonlijke ijzer ervaring is niet zo best ... Dus zal moeten zien hoe het ook kan en daaruit halen welke methode passend is voor het betreffende paard , of dat nou traditioneel of Natural Balance of wat dan ook gaat zijn ..... ;-)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:31

Moderatoropmerking:
Er komen zeer veel interessante onderwerpen voorbij hier, maar eigenlijk voldoen ze niet helemaal aan hoe dit topic gestart is. Namelijk het plaatsen, bekijken en vergelijken van hoeven met behulp van foto's. Nu kunnen we de topictitel aanpassen naar iets anders, of toch terug naar hoe het topic oorspronkelijk gestart is, namelijk het plaatsen van hoeffoto's en directe reacties erop. En dan dit soort interessante stukken over hoeven in een/andere topic(s).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:37

@ Dyonne: ben ik niet met je eens: als TS ben ik deze topic ten eerste gestart om mensen bewust te maken van de fouten die mensen (vaak onbewust) kunnen maken inzake het hoefmanagement van hun paard(en).
Beelden (foto's) geven direct een helder beeld over de mogelijk fout ingeslagen weg.

Kijken en vergelijken doe je in een gezamelijke discussie, het liefst met foto's.... maar kan ook zonder foto's.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:42

Ga dit topic nou niet veranderen alsjeblieft. Het enige intressante topic op BOKT waar geen ruzie is. Ook de verhalen en info om de voeten heen is erg intressant.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:36

--
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 25-03-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:43

Ben benieuwd naar duidelijke foto,s . Hij lijkt zo wat week gekoot te zijn ...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:58

scoxxx schreef:
Kijken en vergelijken doe je in een gezamelijke discussie, het liefst met foto's.... maar kan ook zonder foto's.

Kijken zegt het al: je hebt er beeld bij nodig. Dan is meer het euvel dat de titel de lading niet meer dekt. Tijd voor iets nieuws dus!

*gaat weer in de meeleeshoek zitten om te leren van hetgeen hier langskomt*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:01

Ik zal volgend weekend eens foto's maken van het welbekende probleem 'mijn paard slijt zijn achterhoeven vierkant af' en de bijbehorende oplossing. (maar eerst maar weer eens een weekje werken...)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:10

Daar ben ik wel benieuwd naar dan :)
De mijne ook dus ik rond zijn tenen wat meer af aan de achterhoeven en wil ervoor zorgen dat hij zijn pootjes wat meer opheft vanachter :p

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:15

Arabesk schreef:
Ik zal volgend weekend eens foto's maken van het welbekende probleem 'mijn paard slijt zijn achterhoeven vierkant af' en de bijbehorende oplossing. (maar eerst maar weer eens een weekje werken...)

Ook voor 1 hoef. Ik gok namelijk dat jij gaat zeggen dat ze gewoon te lang zijn.

Maar mijn pony doet het maar met 1 hoef. En je hoort het ook tikken/sloffen op het asvalt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:21

Dan zit het waarschijnlijk hoger in de heup of in de rest van het been. Of is het een spieren/pezen kwestie

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:46

Arabesk schreef:

Kom je foto's maken van 2 paarden die regelmatig blootvoets voor de kar lopen ;) tenminste als het ene paard nog niet verkocht is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:39

Hilli schreef:
scoxxx schreef:

Kijken zegt het al: je hebt er beeld bij nodig. Dan is meer het euvel dat de titel de lading niet meer dekt. Tijd voor iets nieuws dus!

En heb je ook suggesties?

Hier braaf de waterbak laten overstromen ivm droge paddock. Probleem is dat het water één kant op stroomt en die sufferd natuurlijk aan de andere kant gaat staan drinken :Y)

Moet ik daar ook een foto van neerzetten? :+ :Y)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:53

hestejente: ja, tuurlijk foto plaatsen! Bij de afdeling bloopers? ;-))

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:02

Prima om het topic in deze vorm te houden, maar ik denk dat het dan goed is een kleine aanpassing aan titel/beginpost te doen zodat die de lading weer dekt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:11

Als in 'Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven?'
Ik ben ook wel blij met de huidige vorm namelijk, erg interessant en leerzaam, ookal komen er niet dagelijks foto's voorbij. :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:15

Gimli_ schreef:
Ik ben ook wel blij met de huidige vorm namelijk, erg interessant en leerzaam, ookal komen er niet dagelijks foto's voorbij. :j

Eens :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:21

Gimli_ schreef:

Goede suggestie :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:31

Hoi Bokkers,
op 7 april is het eindelijk zover, dan mag ik mijn cursus Natuurlijk Bekappen, ingericht door hoefnatuurlijk.nl, gaan volgen :)
Nu zei mijn NB hoefsmid me echter dat het een prima cursus is om je paard z'n hoeven te leren onderhouden, op één punt na: de hoogte van de hielen. Hij vond dat je die niet gelijk mag zetten met de zool.
Nu ben ik domweg vergeten vragen waarom niet :o? Volgens de theorie van Paard Natuurlijk is dat immers uiteindelijk de bedoeling...
Wie wil/kan hier wat duiding bij geven? Mag ook via PB als het teveel off topic is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:54

Wendy_Chewie: heeft je bekapper ook gezegd waarom hij dat vindt? Volgens welke methode bekapt hij zelf?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:59

Ben ik dus vergeten vragen :) Hij is Natuurlijk Bekapper, maar daar zit dus wel wat verschil in ^^

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:03

Wendy_Chewie schreef:
Ben ik dus vergeten vragen :) Hij is Natuurlijk Bekapper, maar daar zit dus wel wat verschil in ^^

Precies, daarom vraag ik het ook :)