Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Isapaardje schreef:Hoezo heeft een paard roze bloed?
Dat van Isabella was rood toen de DA het in een buisje liet stromen. Mooi dieprood ... en volgens uitslag dus hartstikke in orde.
romeorowan schreef:Ik heb net bloed gegeven bij de bloedbank en zat me daar ineens af te vragen hoe dat nu precies zit met het afnemen van diverse liters bloed bij hoefbevangen paarden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel snel en goed resultaat laat zien. Toch hebben we het in dit topic daar nooit over.
Wie weet hier meer van?
Citaat:k zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
In deze tijd van het jaar maken de bijnieren meer cortisol aan....ook gezonde paarden....dat kan ook hoefbevangenheid veroorzaken.
Daarbij zorgt een te hoog cortisolgehalte weer voor een verstoorde schildklier hormoon balans....en daar kan het paard flink last van hebben...spier en gewrichts problemen en hoefbevangenheid.
Waarom denkt geen enkele dierenarts daaraan?
geerke schreef:ik zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
In deze tijd van het jaar maken de bijnieren meer cortisol aan....ook gezonde paarden....dat kan ook hoefbevangenheid veroorzaken.
Daarbij zorgt een te hoog cortisolgehalte weer voor een verstoorde schildklier hormoon balans....en daar kan het paard flink last van hebben...spier en gewrichts problemen en hoefbevangenheid.
Als ik ,simpele ziel,dat weet zou je toch zeker verwachten dat iemand die een studie van 8 jaar achter de rug heeft ,daar bij stilstaat?
Zeker als bij het betreffende paard geen verandering van voer/werk of noem het maar op ,is geweest.
En als het paard ook nog niet moddervet is zou je toch zeker de link moeten leggen naar endocriene problemen..(als je paard moddervet is krijg je op den duur wel endocriene problemen natuurlijk...)
geerke schreef:ik ben benieuwd!!plaats je ze hier?
ik zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
Als ik ,simpele ziel,dat weet zou je toch zeker verwachten dat iemand die een studie van 8 jaar achter de rug heeft ,daar bij stilstaat?
Zeker als bij het betreffende paard geen verandering van voer/werk of noem het maar op ,is geweest.
En als het paard ook nog niet moddervet is zou je toch zeker de link moeten leggen naar endocriene problemen..(als je paard moddervet is krijg je op den duur wel endocriene problemen natuurlijk...)