[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:01

klopt bloed is rood,hoe meer rood bloed je aftapt hoe minder donker rood het oog word...de gifstoffen worden vermoedelijk met een snel tempo afgevoerd,hoe minder gifstoffen hoe normaler van kleur het derde ooglid is....roze dus

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:21

Isapaardje schreef:
Hoezo heeft een paard roze bloed?
Dat van Isabella was rood toen de DA het in een buisje liet stromen. Mooi dieprood ... en volgens uitslag dus hartstikke in orde.

Ze zeggen niet voor niets bloedrood...zo zie je maar dat dat wel gezond is
Knuffel voor Isabella Ach gut

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:14

deux zijn bloed is ook vorige week afgetapt omdat toen aan spierbevangen dachten. Bloed was in orde alleen verhoogd lactose ( dus flinke spierpijn) wat heel vreemd was aangezien hij alleen aan de hand gestapt werd..Nu een week later dinsdag heb ik gewoon nog gereden niks aan de hand, de smid heeft nog staan kijken en aanwijzingen gegeven. Hij heeft niks extreems gedaan wel voor het eerst weer een beetje zweet, woensdag kon hij zijn stal niet uit...

Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt...dat het allemaal met elkaar in verband staat.

Zo meteen komt de DA weer langs, duim voor me dat hij er goed bij staat..!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:26

Randie: hier wordt hard geduimd! Succes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:28

Sterkte Randie! Laat je ons weten wat de DA zegt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:40

@randie
al eens aan een osteopaat (mijn osteopaat, zij is ook veearts http://www.veterinaire-osteopathie.nl/) of masseur van http://www.happy-athlete.nl/ gedacht? Ik heb Image na haar lange periode op 3 benen ook laten behandelen, omdat al haar spieren/banden/pezen gespannen waren. Niet raar natuurlijk, omdat ze heel lang haar rv been heeft ontzien en daardoor andere benen zwaarder is gaan belasten. Ze stond zelfs scheef.
Ik heb beiden Image laten behandelen. Osteopaat eerst om alle botten, wervels, etc. weer beweegbaar te maken en daarna een masseur van Happy athelete om haar spieren, banden en pezen onder handen te nemen. De eerste behandeling was behoorlijk pijnlijk, maar naar een paar dagen liep ze stukken beter, ruimer en gemakkelijker. Bij de 2e behandeling hoefde alleen een paar kleine punten bijgewerkt te worden.

Misschien is dit voor Randy ook een oplossing, misschien heeft zij heel lang verschillende spiergroepen overbelast of loopt ze nu anders waardoor ze scheef belast.
Bij Image heeft het in ieder geval heel veel geholpen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:51

Ik heb al jaren een fysio voor mijn paard, eens in het jaar wordt hij gecheckt. Ik heb inderdaad contact met hem iopgenomen en hij wist nog wel iets, zou vanmiddag terug bellen! Hij staat er niet zo extreem bij als de meeste fotos van hoefbevangen weergeven. hij zet rechts voor naar voren op de rest staat hij recht, maar misschien heeft dat te maken dat hij het aan 4 voeten heeft..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:05

Zo... ik heb de stap genomen - ondanks dat het Pauli een stuk beter gaat, blijf ik me wel zorgen maken over de kreupelheid in haar rechter-voorbeen. Dus.. maandag komt de mobiele brigade om r.-foto's te maken, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.
De kosten vind ik nog meevallen: geen voorrijkosten, 80 euro voor de eerste foto en 20 euro voor iedere volgende foto. Volgens de arts zijn er maar twee foto's nodig om een goed beeld van de voorhoeven te krijgen.
Weten we tenminste waar we aan toe zijn en is ook handig voor de hoefsmid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:13

ok, succes! Kosten vallen inderdaad erg mee joh!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:18

ik ben benieuwd!!plaats je ze hier?

ik zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
In deze tijd van het jaar maken de bijnieren meer cortisol aan....ook gezonde paarden....dat kan ook hoefbevangenheid veroorzaken.
Daarbij zorgt een te hoog cortisolgehalte weer voor een verstoorde schildklier hormoon balans....en daar kan het paard flink last van hebben...spier en gewrichts problemen en hoefbevangenheid.
Waarom denkt geen enkele dierenarts daaraan?
Als ik ,simpele ziel,dat weet zou je toch zeker verwachten dat iemand die een studie van 8 jaar achter de rug heeft ,daar bij stilstaat?
Zeker als bij het betreffende paard geen verandering van voer/werk of noem het maar op ,is geweest.
En als het paard ook nog niet moddervet is zou je toch zeker de link moeten leggen naar endocriene problemen..(als je paard moddervet is krijg je op den duur wel endocriene problemen natuurlijk...)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:19

Fijn Marianne! Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Als er bij Es uit het bloed niks komt dan ga ik dat ook overwegen.....maar de diagnose spierbevangen wordt steeds aannemelijker en mijn DA wil alles even in stapjes doen, dus sowieso eerst aan de Neutradex, dat heeft ze hopelijk vandaag binnen en dan kunnen we daar al mee beginnen. Tja en de rest van de behandeling is nagenoeg hetzelfde.....morgen dus weer achter hooi aan.

Es gaat nog steeds hetzelfde.....maar gelukkig gaat ze niet achteruit dus ik denk echt dat ik er veel tijd voor uit moet gaan trekken, maar dat maakt me niet uit Ach gut

Zit er wel hard over te denken om Essie ook op Cushing te laten testen maar dat ben ik nu vergeten.....nou ja ik wil over een paar weken toch weten of de bloedwaardes veranderd zijn dus kan ik dat altijd nog laten doen. Eerst maar bij het begin beginnen....afvalstoffen uit de spieren krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:23

het heeft geen zin om paarden in deze periode te testen op cushing,omdat het cortisolgehalte zowie zo hoger is ....
het bloedbeeld zou niet eerlijk zijn dan...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:38

Mijn DA heeft wel even gekeken naar Cushing ( ondanks de bevangenheid) maar meende, omdat het cortisolgehalte niet dramatisch verhoogd was, dat er geen sprake kon zijn van deze ziekte. Wat ik wel nog eventueel wil laten onderzoeken ( bij beide paarden) is insuline - en dát kun jij alleen maar goed testen als het paard geen stresss of pijn heeft. De GD Deventer heeft daar trouwens een speciale test voor: zie onder "Paarden" http://www.gddeventer.com

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:02

romeorowan schreef:
Ik heb net bloed gegeven bij de bloedbank en zat me daar ineens af te vragen hoe dat nu precies zit met het afnemen van diverse liters bloed bij hoefbevangen paarden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel snel en goed resultaat laat zien. Toch hebben we het in dit topic daar nooit over.
Wie weet hier meer van?

We hebben het in dit topic weldegelijk over aderlaten gehad, al is het wel een hele tijd geleden. Knipoog
Bij Victor was bij de eerste hoefbevangenheid ook diverse liters bloed afgenomen in de kliniek. Dat was toen een Duitse kliniek en daar doen ze het -geloof ik- sneller.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:09

Citaat:
k zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
In deze tijd van het jaar maken de bijnieren meer cortisol aan....ook gezonde paarden....dat kan ook hoefbevangenheid veroorzaken.
Daarbij zorgt een te hoog cortisolgehalte weer voor een verstoorde schildklier hormoon balans....en daar kan het paard flink last van hebben...spier en gewrichts problemen en hoefbevangenheid.

die van mij dus wel..We hebben even zitten brainstormen maar dat spierprobleem en dat hoefbevangen nu is iets te toevallig..
Hij heeft nu weer bloed afgenomen en gaat de lever / niet etc functies allemaal bekijken, kijken of er daar iets mis is.

Hij stond er een HEEL stuk beter bij Go jij! Go jij!
Hij liep tactmatisch en eigenlijk heel goed op 3 benen.
Het 4de been liep hij wel slecht op voor...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:29

geerke schreef:
ik zit al meer te denken....veel paarden die op het moment onverklaarbaar hoef en/of spierbevangen zijn....een te lage schild klier werking kan dit ook veroorzaken...waarom is er nu geen enkele dierenarts die hier aan denkt?
Als ik ,simpele ziel,dat weet zou je toch zeker verwachten dat iemand die een studie van 8 jaar achter de rug heeft ,daar bij stilstaat?
Zeker als bij het betreffende paard geen verandering van voer/werk of noem het maar op ,is geweest.
En als het paard ook nog niet moddervet is zou je toch zeker de link moeten leggen naar endocriene problemen..(als je paard moddervet is krijg je op den duur wel endocriene problemen natuurlijk...)

Daar heb je een interessant punt Geerke Knipoog
Het paard van een vriendin van mij kreeg vorig najaar ook div. problemen.
Door blijvend te onderzoeken kwam er uiteindelijk een flink schildklierprobleem uit.

Ik hoor er de laatste tijd wel meer over en eerlijk gezegd verbaasd het me niet.
Probleem is echter dat de dierenartsen en klinieken er nog weinig mee kunnen.
Qua uitzoeken van het hoe en wat, maar ook qua medicatie is het nog een behoorlijk probleem om de schildklier bij paarden weer goed in te stellen.

Waarom verbaasd het me niet?
Ik wil geen onrust zaaien en ik weet ook nog niet OF het de oorzaak is maar er worden al jaren genetisch gemodificeerde sojaprodukten in zo ongeveer alle Ned. paardenvoeders gekieperd. Zelfs in luzernemengsels zit het.
Het is een goedkope plantaardige olie die veel eiwit bevat en ideaal te gebruiken is in diervoeders door de fabrikanten.

Echter ... soja bevat een klein beetje plantaardige oestrogeen.
Als paarden dag in dag uit soja via het voer binnenkrijgen wat kan er dan event. gebeuren door die oestrogenen ?
Zelfs al is het een plantaardig oestrogeen, het werkt wel op het hormonale vlak.
Teveel oestrogeen geeft bij mensen vaak overgewicht.

Het verhaal dat soja zo gezond is en al eeuwen terug door de chinezen gebruikt werkt is maar gedeeltelijk waar.
De chinezen gebruikten voor de soja een soort van fermentatieproces en dan krijg je heel andere sojaprodukten dan de huidige.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:45

ik heb ook het vermoeden dat het begin van sommige problemen bij het voeren liggen....god mag weten wat ze er allemaal niet in donderen....zouden we zo langzamerhand onze paarden goedbedoeld aan het vergiftigen zijn?
met al die genetisch gemodificeerde troep en al die anti-schimmelmiddelen om de met melasse omwikkelde muslie's goed te houden?
Wie zal het zeggen....
Mijn paard heeft al die troep niet gehad,daar is de ellende begonnen met corticosteroiden injecties...voor een bultje onder zijn kin.....had ik het bultje maar gewoon genegeerd,dat had jaren dokteren en veel verdriet en pijn gescheeld....voor mij en voor pablo...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:37

jullie gaan het niet voor mogelijk houden...Hij loopt weer. En helemaal niet slecht ook niet. Ik vind het echt super vreemd hij is echt met 100% verbeterd. r.v loopt hij nog niet goed, in de blubber echt slecht. Dus ik hield mijn hart al vast voor de betonnen ondergrond..en hij liep gewoon beter erop!

Mijn zusje uit A;werpen was weer in de stad en die zei het is dat jij zo in paniek mij hebt gebeld en uitvoerig verslag hebt gedaan
want als ik dat nu zo zie zou ik het niet geloven dat hij gisteren en eergisteren nog zo slecht was..

dus fingerscrossed, hopelijk geen terugval

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:39

Nou, fantastisch toch. Tussen haakjes, volgens mij heb ik jou ooit ge-pm't over 24 uur per dag hoefschoen aan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:40

Oh ja, en over aderlaten, jongelui, ik vind het gevoelsmatig helemaal niets, middeleeuws/barbaars enzo, maar mijn d.a., die veel ervaring heeft met hbv is er wel positief over en past het ook wel toe.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:56

ja klopt! ik denk inderdaad dat jij dat was Knipoog! Ik heb echt een pechpaard dus ben nu van bijna alle markten thuis helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:09

Tja, maar na de 'magere jaren' komen toch altijd de 'vette jaren'?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:12

klopt daar wacht ik nu al 6 jaar op....! Ik kan er wel een boek over schrijven wat we allemaal meegemaakt hebben en waarschijnlijk geen hond die het geloofd! Gelukkig stemmen de berichtjes hier me weer wat positiever vooral omdat ik nu met eigen ogen zie hoe snel hij opknapt. Hopen op geen terugval

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:01

6 jaar, nou nog heel even doorbijten dan, 't waren immers 7 magere en vervolgens 7 vette jaren.
En ik heb met Tyra 10 maanden moeten afzien, me ook afgevraagd of we wel doormoesten, maar mijn jongste zoon van 11 zei: maar mam, Tyra heeft nu pijn, maar ze wil leven hoor! En dat had hij heel goed aangevoeld, denk ik.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:34

geerke schreef:
ik ben benieuwd!!plaats je ze hier?

Interessant.... Waarom maken paarden in deze tijd van het jaar meer cortisol aan?