[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:25

capopjekop schreef:
Ik vind het bijzonder dat in 2022 nog steeds dierenartsen en soms zelfs smeden een omgekeerd ijzer aanraden. Sowieso als een dierenarts advies gaat geven over specifiek beslag. Dat laat ik liever aan de smid over. Op het gebied van hoefbevangenheid gebruik ik de dierenarts vooral voor signaleren van het probleem en de medicatie. Voor andere zaken raadpleeg ik m'n smid bij bevangenheid

De hoefsmid gaf aan dat silleconen en een zooltje goed voor bevangenheid en peesblessures zijn. Maar word mijn pony momenteel slechter van. Sommige hier zeggen dat er meer druk op komt te staan? Ik ben het spoor welk advies ik moet opvolgen even kwijt. Iedereen zegt wat anders. Hij gaat terug op zijn oude hoefijzers.

femke_harley

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:33

Voor degene die een hoefbevangen paardje heeft gehad, waarvan ze mager werden en/of weinig energie hadden..

Wat voor voer geven jullie? Anouk is best wat afgevallen en mist flink wat energie.. maarja wat voer je een paard die hoefbevangen is geweest?

Ze krijgt nu 150gram vital bix daily complete met een handje slobber. Toen ze in het werk stond, kreeg ze 150gram active+ van vital bix erbij. Dat ging redelijk, maar miste ook wat energie.

Ze eet nu 5/5,5kg arm hooi (getest) op alle 3 de punten. Ze heeft onbeperkt, maar eet niet meer op.

*gaat om een mini appaloosa van 1.05m die normaal voor de sulky staat. Ook geconstateerd met maagzweren. Dat is behandeld.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:53

femke_harley schreef:
Voor degene die een hoefbevangen paardje heeft gehad, waarvan ze mager werden en/of weinig energie hadden..

Wat voor voer geven jullie? Anouk is best wat afgevallen en mist flink wat energie.. maarja wat voer je een paard die hoefbevangen is geweest?

Ze krijgt nu 150gram vital bix daily complete met een handje slobber. Toen ze in het werk stond, kreeg ze 150gram active+ van vital bix erbij. Dat ging redelijk, maar miste ook wat energie.

Ze eet nu 5/5,5kg arm hooi (getest) op alle 3 de punten. Ze heeft onbeperkt, maar eet niet meer op.

*gaat om een mini appaloosa van 1.05m die normaal voor de sulky staat. Ook geconstateerd met maagzweren. Dat is behandeld.

Ik heb fibrebeet gevoerd met de luzerne van Vitalbix, ook nog zemelen erbij. En verder de fiberforce van Cavalor.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:06

Mijn paard is ook heel mager geweest na de hoefbevangenheid.

Zij krijgt naast onbeperkt hooi al enkele maanden het volgende, en doet het daar goed op:
- ’s morgens (als de stalhouder voert) Cavalor Fiberforce
- ’s avonds (als ik zelf voer) geweekte prut met balancer en supplementen, waarbij de geweekte prut bestaat uit 50% Vitalbix Nutrimash en 50% Pavo Fibrenuggets

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:25

Dankjewel!

Helaas is luzerne geen optie vanwege haar maag. Ze is net hersteld van maagzweren en nu blijkt dat luzerne te hard is en de maag sneller irriteert.

Ik overweeg eventueel coolstance copra. Naast haar balancer en mash/muesli.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:23

Even een korte vraag. Mijn pony is twee jaar geleden bevangen geweest en eigenlijk gaat het de laatste tijd heel goed. Alleen met combinatie nattigheid en kou liep ze vorig jaar minder (winterbevangen?) en dit wil ik dit jaar graag voorkomen. Ze heeft een stal met uitloop, maar twijfel of het voor haar niet beter is om in de herfst /winter haar 's nachts op stal te zetten. Hebben jullie tips?

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:41

Angs1989 schreef:
Even een korte vraag. Mijn pony is twee jaar geleden bevangen geweest en eigenlijk gaat het de laatste tijd heel goed. Alleen met combinatie nattigheid en kou liep ze vorig jaar minder (winterbevangen?) en dit wil ik dit jaar graag voorkomen. Ze heeft een stal met uitloop, maar twijfel of het voor haar niet beter is om in de herfst /winter haar 's nachts op stal te zetten. Hebben jullie tips?

Ik denk juist dat het beter is om ze zoveel mogelijk in beweging te houden ivm de doorbloeding van de hoeven. Vond dit zelf ook lastig maar bij mij werden ze van stilstaan slechter

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:01

Angs1989 schreef:

Ik hoor dit vaker en zie dit in combinatie met koude ondergrond. Heb je tegels/beton in de schuilstal?
Zou je daar rubber matten in kunnen leggen?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:43

MarliesV schreef:
Angs1989 schreef:

Ik hoor dit vaker en zie dit in combinatie met koude ondergrond. Heb je tegels/beton in de schuilstal?

Er liggen rubber tegels in de stal met een dikke laag vlas erop. Vandaar dat ik neig om de deur dicht te doen met de koude nachten.
Ze is zelf maar 80cm en stal is 3x3, dus ze heeft nog wel beweegruimte.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:30

Angs1989 schreef:
MarliesV schreef:

Er liggen rubber tegels in de stal met een dikke laag vlas erop. Vandaar dat ik neig om de deur dicht te doen met de koude nachten.

Staat de rest dan wel buiten of heb je alles op stal in de nacht?
Als ze gewoon rustig is, zou ik het proberen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:56

Angs1989 schreef:
MarliesV schreef:

Staat de rest dan wel buiten of heb je alles op stal in de nacht?
Als ze gewoon rustig is, zou ik het proberen.[/quote]

Ze staat overdag samen met een andere pony. In de nacht zit er een plank tussen, dus staan zowiezo de nacht apart. Nu hebben ze allebei stal en paddock en dan zou ze alleen de stal hebben. Ze kan hem dan wel gewoon zien.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:25

Hoihoi,
Mijn 21jarige pony is voor het eerst (flink) hoefbevangen.
Nu krijg ik zijn poeder met geen mogelijkheid binnen. Eerst met spuit gedaan maar van de stress daarvan viel die neer, soort flauwvallen. Dan maar door het voer zei de dierenarts. Echter merkt mijn pony dit meteen, is erg slim hiermee. AG en toe een hapje maar meer krijg ik er niet in. Ook niet met appelmoes, op boterham lukte paar keer maar nu ook niet meer. Heb nu speedibeet gekocht en hiermee geprobeerd, maar na 2 hapjes weer klaar ermee. Iemand nog tips??

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:08

Julia_Romeo schreef:
Hoihoi,
Nu krijg ik zijn poeder met geen mogelijkheid binnen. Eerst met spuit gedaan maar van de stress daarvan viel die neer, soort flauwvallen. Dan maar door het voer zei de dierenarts. Echter merkt mijn pony dit meteen, is erg slim hiermee. AG en toe een hapje maar meer krijg ik er niet in. Ook niet met appelmoes, op boterham lukte paar keer maar nu ook niet meer. Heb nu speedibeet gekocht en hiermee geprobeerd, maar na 2 hapjes weer klaar ermee. Iemand nog tips??

Welk poeder hebben we het over?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:17

Stukje appel uitboren, poeder er in en vervolgens het 'dopje' van appel er weer op?

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:24

Blue_flower schreef:
Julia_Romeo schreef:
Hoihoi,

Welk poeder hebben we het over?

Buut heeft hij gekregen van dierenarts

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:56

Ik deed dat altijd mengen met een beetje appelmoes in een spuit. Snel in de mondhoek spuiten voordat ze drama kon maken.

Of op een stukje brood met appelstroop.

Suikertechnisch allemaal niet zo handig, maar zo kreeg m'n pony het toch binnen. Mengen in de brokken trapte zij ook niet in

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:58

Ik mengde het met water en deed het dan in een spuit. Gaf het dan net als een wormenspuit zeg maar. En dan direct erna handje Pavo Natures Best wat hij heel lekker vindt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:41

De mijne kreeg Previcox, was gewoon een pilletje, ging makkelijk binnen door een beetje voer. Maar ja, is geen moeilijke eter (zolang het voer niet nat is).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:49

Ik doe het ook zoals hierboven, mijn shet krijgt wat meer medicatie. Pillen stampen, poeders erbij, appelmoes en een beetje water. In de spuit en dan hoppa erin. Maakt m niets uit. Als hij alleen buut en ascal krijgt kan het ook in zijn voer.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:41

Een spuit lukt helaas absoluut niet. Mijn pony is echt een dramaqueen en kom nog niet in de buurt met een spuit zonder paniek. Ik lees nu op internet ook over equioxx tabletten, of de hondenversie daarvan. Morgen maar eens rondbellen. Ik heb mijn dierenarts wel gebeld van de week al of ik geen ander middel kon proberen, maar volgens hem kon dat niet...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:16

Julia_Romeo schreef:
Een spuit lukt helaas absoluut niet. Mijn pony is echt een dramaqueen en kom nog niet in de buurt met een spuit zonder paniek. Ik lees nu op internet ook over equioxx tabletten, of de hondenversie daarvan. Morgen maar eens rondbellen. Ik heb mijn dierenarts wel gebeld van de week al of ik geen ander middel kon proberen, maar volgens hem kon dat niet...

Julia_Romeo welk poeder probeer je te geven?
In de periode dat mijn paard acuut hoefbevangen was, heb ik (niet tegelijkertijd natuurlijk) 3 soorten buut gegeven.
Eerst fenylbutazon -> vloeibaar en gaf ik met spuitje in de mond, maar is bij jou geen optie lees ik.
Daarna een poeder (naam vergeten) -> quasi onmogelijk binnen te krijgen, was een heel gedoe met spuitjes appelmoes enz.
Daarna een ander poeder (ook naam vergeten, maar ik zal sevens als ik op stal ben eens kijken want ik heb nog wat liggen) -> ging gewoon binnen met wat voer (eigenlijk gewoon met een balancer) en ervaring van DA was ook dat het gemakkelijk gegeten wordt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:22

Ik vond het al in mijn eigen berichten in dit topic:

Eilandje schreef:
Lianne007, ik heb het even nagekeken, en ik zie in mijn whatsapp geschiedenis dat mijn paard al ongeveer 40 dagen aan de pijnstilling zat (eerst Fenylbutazon, daarna Equipalazone en tenslotte Danilon) toen we ermee gestopt zijn (ik kan me niet meer herinneren of we het langzaam hebben afgebouwd of niet) wegens abcessen die moesten rijpen.

Equipalazone was het poeder dat slecht binnen ging.
Danilon het poeder dat wel lekker is.
Misschien daar naar informeren bij je DA?

Succes! Is een zware periode nu!

https://www.vetdispense.co.uk/35-danilon

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:34

Heel erg bedankt ik ga er morgen meteen naar informeren.
Hij krijgt nu zakjes fenylbutazon inderdaad. Ik ga er morgen achteraan en evt ook bij andere dierenartsen. Is inderdaad erg zwaar, ik maak dit voor het eerst mee en heb echt het idee dat het niet meer goed komt....

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:12

Ik heb vanmorgen een andere dierenarts gebeld, omdat alleen afwachten niet goed voelt en mijn dierenarts niks anders aanbied dan buut. Zij komt vandaag röntgenfoto's maken en kan evt metacam voorschrijven. Ze zei dat buut wel het beste was maar nu krijgt die niks binnen en metacam schijnt minder vies te zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:37

Die van mij is direct op Metacam gegaan, nooit Buut gehad, is hier een prima keuze geweest.

Die eerste fase is zo zwaar, je weet totaal niet wat je kan, machteloos gevoel en verdrietig want je maatje zo zien staan is echt heftig.

Heb je de rest van de omstandigheden (stal/paddock/arm hooi enz) wel op orde nu? Anders hier gewoon vragen stellen he, iedereen in dit topic weet waar je door heen gaat en hoe onzeker dit is.

Ik ben destijds direct begonnen met weken in koud water, grote vijverbak, pootjes er in (voor gelukkig) en dan 2x per dag er in, dat gaf hier ontzettend veel verlichting, ze ging na dag 1 er vanzelf in staan zo ongeveer en je merkte ook aan haar als het genoeg was, in de eerste fase moest je haar na een half uur echt er uit zetten en na een paar dagen toen de voeten minder warm waren en de pijnstillers werktten, ging ze na 15-20 minuten er zelf uit en was ze er klaar mee. Toen hebben we ook afgebouwd.

Nu was die van mij in de zomer bevangen, dus dan maakt koelen misschien ook meer verschil dan in de winter.