[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:34

Bedankt allemaal!
Foto's zijn al gemaakt, en er is niets gekanteld e.d.

capopjekop: ijzers hadden we het inderdaad ook over gehad met de veearts. Fijn om te horen dat dat zo goed hielp.

cissie: hij liep wel beter ja.. Maar nog lang niet goed.

Het is wel erg moeilijk zeg.. Maar aangezien de dierenarts het zo somber inzag geeft me dat niet echt hoop.. Morgen maar eens alle mogelijkheden die er nog zijn op een rijtje zetten en misschien nog een andere da of zoals capopjekop zegt een goede kliniek er naar laten kijken, wie weet zien hun het nog wél goed komen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:44

Misschien een rare vraag die ik niet verkeerd bedoel, maar weet je zeker dat Bart hoefbevangen is?

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik zou vraagtekens hebben als mijn paard zulke symptomen heeft maar geen kanteling van het hoefbeen.

Maar wellicht komt het vaker voor...... Geen kanteling maar wel ernstige symptomen??

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:48

cissie schreef:
Misschien een rare vraag die ik niet verkeerd bedoel, maar weet je zeker dat Bart hoefbevangen is?

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik zou vraagtekens hebben als mijn paard zulke symptomen heeft maar geen kanteling van het hoefbeen.

Maar wellicht komt het vaker voor...... Geen kanteling maar wel ernstige symptomen??

Tsja.. Volgens de dierenarts is hij wel echt hoefbevangen en de hoefsmid zei dat ook.. Ik vind het inderdaad ook heel erg vreemd en zelfs de dierenarts snapt niet hoe hij steeds maar verslechterd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:17

Daarom lijkt het me (mits de toestand van je pony dat toelaat, dat kunnen je dierenarts en jijzelf het beste beslissen) een goed idee om naar een kliniek te rijden. Daar hebben ze de apparatuur om eventueel verder te kunnen kijken. Maar als je dierenarts en hoefsmid het beide denken dan is de kans wel groot.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:26

Vreemd, geen kanteling.. maar er is dus kennelijk wel wat aan de hand. Is de witte lijn verbreed? Zijn er aflopende ringen op de hoefwand? Wat zegt de DA dat er dan wél op de foto's te zien is?

Ik denk aan chronische HB maar dat kan ik zonder foto's ook niet zo beoordelen. Heb je ook gewone foto's van de hoeven ( zij-aanzicht en zool) ? Ik zou in ieder geval de dosis buut weer verhogen totdat je duidelijk weet wat er aan de hand is. Een van mijn paarden heeft maandenlang op buut gestaan en is daar goed doorheen gekomen. Om maag- en darmproblemen te voorkomen kun je Ekygard van Audevard geven. Dat is goedkoper dan omeprazole. Je DA heeft het waarschijnlijk wel en anders kun je het on-line bestellen.

Ik zou in ieder geval de foto's van je DA opvragen en deze aan Rob van Nassau sturen - wellicht kan hij er wat op zeggen. Laten inslapen kan altijd nog.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:12

Ik vertrouw mijn dierenarts, ookal weet zij ook niet waarom hij zo verslechterd zonder dat er een kanteling is. Zijn zolen zijn wel erg dun geworden en morgen moeten we naar een kliniek rijden en krijgt hij waarschijnlijk morgenochtend ijzers. Ook worden er waarschijnlijk opnieuw foto's gemaakt voor de zekerheid. Hij zit nu op 2 zakjes bute per dag, 1 s'ochtends en 1 s'avonds. Ik ga hem ook dat spulletje geven dat maag en darmproblemen voorkomt.

Ook las ik veel over hoefschoenen, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Mij klinkt het wel beter dan ijzers, maar trappen ze die dingen niet uit en kan dit 24/7 omblijven.. Straks bel ik met mijn da en zal ik eens vragen wat zij daar van vind.

En inderdaad Jannepauli, inslapen kan altijd nog!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:40

Ik heb Grietje een poos op hoefschoenen gehad. Die van mij werken met klitteband en zijn juist bedoelt om comfort te bieden. Je kunt er niet mee rijden omdat je ze makkelijk kwijt raakt. Opzich bleven ze in het weiland goed zitten. Zo nu en dan stak er eentje in de modder, maar over het algemeen had Grietje ze netjes aan. Ik doe ze nu nog weleens een dagje om als ze op een steen gestaan heeft. Voor mijn gevoel zorgt dat sneller dat ze weer goed loopt.

Grietje liep een poos beter op hoefschoenen. Daarna kreeg ze toch weer een terugval en toen zijn we over gegaan op ijzers.

Het gaat overigens om de softrides. Nado uit dit topic heeft deze ook voor haar pony. Wij hebben ze in Amerika besteld, tegenwoordig zijn ze in nederland ook te koop. Al kan ik helaas nergens de zooltjes vinden. Die ik nu heb mogen wel een keer vervangen worden.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:44

Oke, het is nu wel heel erg modderig bij bart in zijn paddock dus ik denk niet dat dat een succes gaat worden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:45

Mijn wei was wel heel erg modderig moet ik zeggen. We zitten op de klei en die is binnen no time omgeploegd. Dus het veel me 100% mee qua uitschieten. Had het veel erger verwacht.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:50

Oh oke! Dan is het toch misschien nog iets :).

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:13

Hier ook goeie ervaring met hoefschoenen. Die van mij stond ook in de modder. Das juist goed voor de hoeven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:12

@ ilangok,

Snap dat je je da vertrouwd dat is in een dergelijke situatie alleen maar prettig lijkt mij.
Gaat Bart naar een kliniek naar je da werkzaam is?
Aangezien hij momenteel 2 zakjes bute krijgt en een klinisch beeld daardoor beïnvloed kan worden.

Ik heb geen ervaring met hoefschoenen icm hb, wel met gevoelige zolen.
Daarvoor kan een schoen verlichting ( minder gevoelig) bieden, omdat de zool beschermt wordt.
Ik heb ze destijds alleen met buitenritten gebruikt omdat het daarbuiten niet nodig was.
Over het algemeen is het voor hb paarden prettig om in nat zand te staan met een hoefschoen heb je dit effect (van het koelen) niet.

Maar als ik je verhaal goed begrijp heeft het natte zand ook niet veel positiefs uitgehaald bij Bart.

Misschien heb je iets aan de casus van mijn haf toen zij veel klachten had?
Niet om je iets op te dringen maar wellicht zit er iets bruikbaars bij....

April 2014 lichte verschijnselen van hb, alleen hooi in paddock.
Na enkele weken grote vooruitgang, geen medicatie.

Eind juni 2014, binnen enkele dagen ernstig hb.
Foto's gaven aan dat de voorhoeven gekanteld waren waarvan 1 zeer ernstig, achterhoeven eveneens bevangen.
Start bute, 2 zakjes pd.
Lichte verbetering maar niet het gewenste resultaat.
Advies da en hs inslapen.

Halverwege juli ijzers eraf laten halen en via de gebr van Nassau het break over ijzer eronder laten zetten.
Na beoordeling van foto's via de mail.
Door andere hs.

Eind juli grote paniek, pony lag alleen maar en wilde zo goed als niet meer lopen.
Bute verhoogd, tegen advies van da in, die adviseerde inslapen.

Weer overleg met van Nassau en huidige smid.
Medicatie verhoogd en een week afwachten.

Begin augustus, grote verbetering.
Nieuw beslag en medicatie gingen hun werk doen.
Omega 3 en vit een bij gaan voeren.

Halverwege augustus bute verlaagd naar 2 zakjes.

Eind augustus overgegaan op 1,5 zakje bute pd en gluco balance bij gaan voeren ivm ems.
Andere da in de arm genomen.

Halverwege september terug naar 1 zakje bute.

In de afgelopen periode is ze 2 maal opnieuw beslagen omdat haar hoeven ontzettend hard groeide.

Morgen gaan we een half zakje bute proberen.

Compleet ander beeld dan bij Bart, dat begrijp ik.
Maar wat het advies van je da of hs ook is, volg je gevoel.
Daarmee bedoel ik niet dat als je diep in je hart weet dat het een uitzichtloze situatie is het uit te stellen en een wonder verwacht.
Maar volgens mij ben je nuchter genoeg daarvoor.

Maar in onze situatie knaagde mijn gevoel aan alle kanten.
Ik was het gewoon niet eens met mijn da en hs, wel met hun diagnose maar niet met hun behandeling en korte termijns verwachting.

Ik wil je veel succes wensen komende tijd.
Neem geen overhaaste beslissingen tenzij je er voor de volle 100% achter staat.

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:21

Shetlander Genieke wilt niet meer genezen van haar hoefbevangenheid. Ze staat al maanden mank.
Nu denkt de eigenaar om haar te laten inslapen, maar ze is nog maar 8.
Wat denken jullie hier over?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 00:20

ilangok schreef:
Ook las ik veel over hoefschoenen, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Mij klinkt het wel beter dan ijzers, maar trappen ze die dingen niet uit en kan dit 24/7 omblijven.. Straks bel ik met mijn da en zal ik eens vragen wat zij daar van vind.

Nee, hoefschoenen kunnen niet 24/7 aan, zelfs niet een hele dag - je moet ze dagelijks toch een paar uur zonder laten lopen.
Een betere oplossing is wellicht om plakijzers te gebruiken - die zijn er ook speciaal voor hb paarden, of paarden met een dunne zool. Zie Hippotech glue-on shoes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:09

:(:) knuffel vo8r de paarden die het slecht hebben nu.

Vandaag met image naar Van Nassau voor nieuwe schoenen. Altiid een onderneming 2 uur heen en 2 uur terug, maar dan kan mevrouw er weer tegen aan.
Gisterennacht had ze zich vastgerold in haar box. Voor het eerst in 24 jaar. Ze was zo blij om ons te zien. Ze bleef rustig wachten tot alle touwen waren bevestigd om de benen en we haar over de rug hadden getrokken. Heel wat voor mevrouw paniek.
Ze is wel wat stijf en beurs, maar goed genoeg om mee op de trailer te kunnen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:03

Oef.. wat vervelend Janouk.
Fijn dat je paard in deze situatie rustig is gebleven en nog op pad kon voor nieuwe schoenen!

@ ilangok, hopelijk geen slecht nieuws vandaag na het bezoek aan de kliniek.
Duim, duim ......

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:05

Gisterochtend zijn wij dus naar de kliniek geweest (en ja daar werkt mijn da ook :)). Daar is er nog bloed afgenomen om te testen of hij problemen heeft met insuline verwerken en voor cushing (die test was gratis, dus waarom niet). Ook zijn er weer foto's gemaakt. Gelukkig geen verschil met de vorige foto's. Ook was te zien dat zijn zool gelukkig niet zo dun is als de da dacht! Zijn zool voelde heel dun aan maar op de foto's was te zien dat hij nog een vrij dikke zool heeft. Ook zijn er ijzers onder gezet, wel aangepast (ze zijn andersom op zijn hoef geplaatst als het ware).

Gisteravond ging ik weer naar bart om zijn medicatie te geven. Ik was bijna in shock, want hij liep zo goed! Echt onverstelbaar als je kijkt hoe hij donderdagavond was. Er zat zo veel energie in hem en ik had hem maar even los gelaten in de paddock, daar ging hij zelfs uit zichzelf draven, en zelfs dat zag er stabiel uit.

Vanochtend liep hij nogsteeds zo goed. Gelukkig is het buiten al weer wat opgedroogt en staat hij vandaag in de paddock. Morgen gaat hij, als hij dan nogsteeds zo is, naar 2x een half zakje per dag. Ik hoop heel erg dat het zo goed blijft gaan, je ziet ook echt dat bart zich er een stuk blijer bij voelt!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:10

Wat een geweldig nieuws!!!!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:13

Supernieuws!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:27

*\o/* goed nieuws voor Bart *\o/*

Heb je met de veearts overlegd of je al mag afbouwen? Er is vast iets voor te zeggen om hem eerst meer stabiel te krijgen voor je ontstekingsremmers gaat afbouwen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:47

Wat fijn dat hij zich nu wat beter voelt, hele opluchting.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:32

Stel mijn vraag toch maar hier aangezien ik niet voor ieder vraagje een nieuw topic wil openen.

Weet iemand hoe het zit met het fructaangehalte in de nacht?
Na veel lezen blijkt dat er overdag en met name in de ochtend na een koude nacht een hoog risico is en met zonneschijn.
Het hangt van veel factoren af..... Temperatuur, droog, zonneschijn ect.
Maar ik vind nergens iets over de nacht en het evt risico.
Ik vraag dit omdat ik ook de mogelijkheid heb om mijn haf alleen de nachten op de weide te laten lopen en dan vroeg in de ochtend weer in de paddock te zetten.
Wellicht kan ik het risico zo verkleinen om minder fructaan binnen te krijgen.......

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:53

Volgens mij produceert gras s nachts geen fructaan. Pas als de zon er op komt. Als ze voor.zonsopgang naar binnen gaat moet het kunnen denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 12:51

Was het maar zo simpel... in koude nachten ( onder 5 gr C) wordt het fructaan dat overdag met zon en warmte is opgedaan, niet verbruikt..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:15

Dus ook dan is er opslag van fructaan begrijp ik.
Jammer dan blijft het iedere dag opnieuw puzzelen en opnieuw bekijken.
Aangezien de nachttemperaturen komende periode omlaag gaan.
Tot dusver red ik het met de bewolkte dagen, maar had dit graag uitgebreid met de nachten.

Dat gaat dus niet grrrr....