[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:43

nombrado schreef:
en dan?
laxeermiddel erin?

Vroeger stopten ze er flink veel magnesium in, dan raken ze aan de schijt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:43

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:
en dan?
laxeermiddel erin?

Vroeger stopten ze er flink veel magnesium in, dan raken ze aan de schijt.

en een stuk gaan lopen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:52

nombrado schreef:
en een stuk gaan lopen?

Nombrado ik wil best graag dingen uitleggen die over hoefbevangenheid gaan. Mij lijkt deze discussie nu wat off topic te geraken.
Het is wel zo dat granen en grassen suikers bevatten, daar ging het nu om. Als jouw voorbeeld een paard ineens in de voerton zit en die voerton leeg eet kan dit paard HB raken. Beste is dus om de deksel op de voerton te houden. On topic graag weer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:58

Moderatoropmerking:
Houden we er rekening mee dat dit topic geen quiz is? Alleen maar korte vragen stelling over de kennis van een ander is off topic en niet gewenst. Vanaf hier weer on topic. Bedankt alvast.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:01

Blijkbaar wordt de essentie van mijn vraag niet helemaal begrepen.
Maar goed, had wel degelijk te maken met HB
echter niet geaccepteerd..........dus ignore het voorbeeld maar (wat overigens gebeurd was/is.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:20

lolclub schreef:
nombrado schreef:
Ik moet zeggen, dat ik al 20 jaar het voer dat ik altijd voer laat bezorgen
en dat betreft gewoon een basisonderhoudsbrok, granenmix , eigenlijk al zolang hetzelfde merk
sinds kort heb ik de granenmix vervangen door bio granenmix en bio ruwe spelt (wat ze tussen de middag altijd krijgen.

Heb jij een bevangen paard en zo ja, wat voer je deze ?

bio granen of niet(biks is gemalen en geperste graan dus hetzelfde)....granen zijn voor kippen...spelt mag een oergraan zijn,dat zit netzo goed stikvol zetmeel die weer tot suikers worden omgezet.
En een teveel aan zetmeel is voor paarden zeer ongezond...voor mensen trouwens ook.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:21

nombrado schreef:
ik had een paard met diagnose HB, echter bleek dit niet door voeding, maar door een bacterie in de diepe straal .
In eerste instantie op rantsoen (op advies van da) echter kwam later terug op de diagnose hb door voeding, en na bloedonderzoek op IR (negatief) en vergiftiging (negatief)
Deze da is niet achter het probleem gekomen.....wilde een biopt nemen van de kroonrand.

Heb het paard op half schepje brok, ruwe spelt handje en hooi gehouden. Omdat ik de nodige vitamine en mineralen in het paard wil hebben , als zijn lijf een ontsteking moet aanvechten.
Hij had de symtomen (liep als een ) van HB, ook dikke harde hals, alleen paste het beeld voeding er absoluut niet bij.
Het paard zelf laten kiezen, bewegen of niet bewegen.

De witte lijn is nu iets verbreed....echter loopt hij na de behandeling van de ontsteking in zijn hoeven weer als een lenig elastiekje.
alleen zijn zijn mooie hoeven nog niet zoals het geweest was.

Toch is de harde hals (meestal) terug te voeren op een metabolisch probleem.
Heb je dit paard naderhand nogmaals laten testen op zijn bloedwaarden ?
Ik kan het namenlijk niet rijmen hoe een paard van een bacterie in de straal hoefbevangen kan raken maar dat terzijde,
de samenhang tussen de bacterie in de hoef en het onstaan van de typische harde hals ontgaat mij ook om je eerlijk te zeggen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je paard door de bacterie (en zere voeten) wellicht te weinig beweging kreeg, vervolgens zijn voer niet goed verwerkt heeft en daardoor bevangen is geraakt ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:24

Geerke@ wat zou je dan moeten voeren?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:26

vezels en eventueel vetten....dar is het darmgestel van een paard voor gemaakt....niet voor fastfood.
Vreemd,dat juist jij die puur natuur bezig is wel fastfood geeft aan z'n paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:30

lolclub schreef:
Toch is de harde hals (meestal) terug te voeren op een metabolisch probleem.
Heb je dit paard naderhand nogmaals laten testen op zijn bloedwaarden ?
Ik kan het namenlijk niet rijmen hoe een paard van een bacterie in de straal hoefbevangen kan raken maar dat terzijde,
de samenhang tussen de bacterie in de hoef en het onstaan van de typische harde hals ontgaat mij ook om je eerlijk te zeggen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je paard door de bacterie (en zere voeten) wellicht te weinig beweging kreeg, vervolgens zijn voer niet goed verwerkt heeft en daardoor bevangen is geraakt ?

dat was in eerste instantie ook mijn reactie
Gek genoeg, ben ik hem gaan observeren
wanneer hij weinig tot geen pijn in zijn voeten had/heeft, is zijn hals zacht en los
echter heeft hij pijn, zet hij zijn halslijn strak en voelt ie dik
mijn redenatie is, dat door de pijn in de voeten het paard de voeten ontlast en zo de bovenlijn vastzet/tegenhoud/verkrampt.
Is ook eigenlijk heel logisch. Als je voeten zeer doen, zet je ergens anders je lijf vast om de pijn op te vangen.

Als ik met mijn paarden niet of nauwelijks werk (zoals afgelopen winter met slechte bak) zet ik ze op minder krachtvoer. Dus dat lijkt me niet
Zijn kroonranden en hoefballen waren door de bacterie aangetast. Wat dus inhoud, dat hij toch zijn voeten ver naar voren zet , omdat het boven de kroonrand ook pijnlijk was.
Hij heeft overigens geen harde ribbel in zijn hoeven, wat ik hier wel eens voorbij zie komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:31

geerke schreef:
vezels en eventueel vetten....dar is het darmgestel van een paard voor gemaakt....niet voor fastfood.
Vreemd,dat juist jij die puur natuur bezig is wel fastfood geeft aan z'n paarden.

waar haalt een paard zijn vetten uit in de natuur?
die laatste zin negeer ik even :D

overigens rijd ik met mijn paarden vrij intensieve dressuur/ spiertraining
brandstof hebben ze daarvoor nodig in de spieren
op hooi alleen gaan ze dat echt niet voor elkaar krijgen

nombrado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:34

lolclub@ bloedwaarden zijn altijd goed geweest

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:36

vetopslag in de nek is zuiver een metabolisch probleem....wat vaak samen gaat met zere voeten.
Dus ik vermoed dat het net andersom is dan dan jij denkt.
Ik zou maar eens alle carbohydrates uit het eten schrappen.

Onzin....een paard kan prima een uur trainen zonder al die troep....doet Lolclub ook al jaren.
Wist je dat geweekte suikerbietpulp dezelfde energie waarde heeft als haver?Dat zijn alleen maar vezels.
Olie geeft veel calorieen,er zijn zelfs endurance paarden die op olie lopen hier in frankrijk :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:36

@isapaardje
Ik zit net met Michael (mijn zoon) naar het filmpje te kijken van Isa. Hij zegt meteen linksvoor is het grootste probleem. Als ik jouw uitleg lees over het bekappen, maakt dat scheurtje in de zool mij wel nieuwsgierig linksvoor. Waar dacht de hoefsmid aan?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:41

nombrado schreef:
dat was in eerste instantie ook mijn reactie
Gek genoeg, ben ik hem gaan observeren
wanneer hij weinig tot geen pijn in zijn voeten had/heeft, is zijn hals zacht en los
echter heeft hij pijn, zet hij zijn halslijn strak en voelt ie dik
mijn redenatie is, dat door de pijn in de voeten het paard de voeten ontlast en zo de bovenlijn vastzet/tegenhoud/verkrampt.
Is ook eigenlijk heel logisch. Als je voeten zeer doen, zet je ergens anders je lijf vast om de pijn op te vangen.

De typische harde hals zijn geen spieren die hard zijn, uit onderzoek is gebleken dat het een opzwelling van de vetcellen is.
de vetcellen zijn ook niet gevuld met meer vet maar eerder met ontstekingsvocht.
Vetcellen zijn metabolisch erg actief en snel in een onstekingsfase, bij een harde hals kun je dus stellen dat de kam in een ontstekingsfase is beland.

dit is trouwens een typische IR hals:
Afbeelding

Bij hoefbevangen paarden gaan er wel spieren vast staan maar de spieren die het meest te lijden hebben zijn de spieren in de bovenbenen (voor en achter), schouder en rug.
vooral de spieren van de bovenbenen en net voor het schouderblad kunnen keihard aanvoelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:43

Isapaardje@Zou het scheurtje niet het restant kunnen zijn van een oude hoefzweer?
Gelukkig reageert Isa niet op druk op die plek...dat maakt het wat minder verontrustend ;)

Sjeeee...wat een hals...daar is zelfs mijn hengst een kleine jongen bij :o

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:51

vetten komen ze heel simpel aan, komt in bijna alle platen voor, simpel hooi kan al 4 tot 6% vet bevatten, dat is in wilde grassen niet anders.

in niet veredelde planten is suiker vaak veel minder hoog of groeien er ook minder planten per oppervlakt. wat er binnenkomt is dus veel geleidelijker dan uit granen of een mengvoer als brok of muesli.

nog belangrijker zijn inderdaad wat geerke met vezel aanduidt, dankzij een flinke blinde darm als fermentatievat en lange dikke darm vol medebewoners, de darmbacterieen, kan een paard uit die vezel koolhydraten die het zelf niet kan verteren, om laten zetten in vetzuren.

vetten die binnenkomen met voeding worden eerder in de dunne darm al verteerd tot vetzuren om via de darmwand naar de bloedbaan te kunnen, vetten zelf in zijn geheel zijn te groot.

voor een paard maakt het verder niets uit of suikers of zetmeel uit speciale bronnen als bio, voortkomen, een paardenlijf discrimineert daar niet in, alles wat tot glucose te verteren is in de dunne darm gaat daar dus gewoon in de massa op of het nu uit melassestroop komt, graan al dan niet bio,gras of boombast maakt niet uit, de werkelijke hoeveelheid in een voersoort bepaald de gevolgen en een paard met een probleem met glucose, door bijvoorbeeld IR bij PPIDof EMS, of een aandoening als PSSM heeft daar in gelijke mate last van.

de teeltwijze geeft geen andere soorten glucose na vertering. je kunt hooguit kiezen voor een andere teeltwijze omdat je zelf bepaalde eigen principes hebt rond bijv. erosie, bestrijdingsmiddelen of wat dan ook, maar voor de vertering maakt de herkomst niet uit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:53

nombrado schreef:
overigens rijd ik met mijn paarden vrij intensieve dressuur/ spiertraining
brandstof hebben ze daarvoor nodig in de spieren
op hooi alleen gaan ze dat echt niet voor elkaar krijgen

dat laatste heb ik dus ook altijd gedacht maar het tegendeel is hier inmiddels bewezen.
ik heb een paard welke actief op Z2 niveau acteert en die niks anders krijgt als hooi, Safe&Sound, wat ongemelasseerde bietenpulp en Formula4Feet.
De puber van 4 1/2 krijgt ook alleen bovenstaand menu en is buiten dat hij nog volop groeit ook volop in het werk op L niveau.
Hittie (de bevangen merrie) loopt zowat weer op haar oude niveau (Z1) en ook zij doet het op dit menu beter als voorheen toen ze er wel krachtvoer bijkreeg

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:00

tug schreef:
voor een paard maakt het verder niets uit of suikers of zetmeel uit speciale bronnen als bio, voortkomen, een paardenlijf discrimineert daar niet in, alles wat tot glucose te verteren is in de dunne darm gaat daar dus gewoon in de massa op of het nu uit melassestroop komt, graan al dan niet bio,gras of boombast maakt niet uit, de werkelijke hoeveelheid in een voersoort bepaald de gevolgen en een paard met een probleem met glucose, door bijvoorbeeld IR bij PPID of EMS, of een aandoening als PSSM heeft daar in gelijke mate last van.

de teeltwijze geeft geen andere soorten glucose na vertering. je kunt hooguit kiezen voor een andere teeltwijze omdat je zelf bepaalde eigen principes hebt rond bijv. erosie, bestrijdingsmiddelen of wat dan ook, maar voor de vertering maakt de herkomst niet uit.

Mijn dank ik heel groot voor je uitleg ! Conclusie is het woordje bio of natuurlijk maakt voor een paard helemaal niets uit met de spijsvertering, het kan wel duurder zijn maar niet perse gezonder. Metabolisme discrimineert niet. De hoeveelheid voedsel en energie maakt wel uit,

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:17

Tug

Hoe zit het nou met de mythe rond "het oergraan" spelt ?
Havens bijvoorbeeld met zijn Natural Balance beweert dat spelt anders verteerd wordt dan de andere graansoorten.
Wat is hier nu van waar ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:30

ik denk dat het telen met bestrijdingsmiddelen wel degelijk van invloed is op dier of mens
Het systeem wordt tenslotte blootgesteld aan gif, wat de weerstand niet ten goede komt.
Die gifstoffen zullen moeten worden afgebroken
dat zal tevens in de darmen moeten plaatsvinden, dus in die zin wordt het systeem al overbelast.
overigens denk ik dat er door vele groeimiddelen die op het huidige land gebruikt worden bij het telen van producten zoals oa graan, zeker een bepaalde belangrijke bestanddelen/voedingswaarde in samenstelling veranderen of zelfs verdwijnen.
Wat betreft ruwe spelt...., dit is een van de graansoorten die nauwelijks enig bestrijdingsmiddel verdraagt, dus nog op de natuurlijkste manier uitgroeit.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:47

een paard heeft toch bijzonder weinig variatie mogelijkheden tot verteren. spelt wordt wel oergraan genoemd, maar is net als andere granen in de loop der tijd via selectie ook verbeterd, er bestaan inmiddels vele cultuurvarieteiten van, elk met een extra eigen naam erachter. het is dus zeker geen volkomen onveranderd product.

spelt is hooguit anders gebouwd, het is net als haver een graankorrel dat zijn jasje aanhoud, bij rogge, tarwe en gerst valt het kafje er vanzelf al af, bij spelt is dit niet het geval, de inhoud kan echter moeiteloos door een gezond paardengebit voldoende verkleind worden zodat het daarna de fabriek in kan. het kafje is hooguit wat extra vezel, per kilo product zal er dan ook iets minder inzitten aan overige voedingsstoffen. verteren is er alleen op gericht om het voer zo klein te maken dat het uiteindelijk door de darmwand naar de bloedbaan past. het speeksel, maagzuur, gal en verteringsenzymen zijn dan ook afgestemd op heel breed voorkomende voedingsstoffen, een groot gedeelte daarvan kan mits de hoeveelheid dat toelaat al in de dunne darm genoeg verkleind/verteerd zijn dat het daar door de darmwand past, de rest en het deel waar geen tijd meer voor was gaat de blinde darm in, daar ontstaat met hulp van darmbacterieen en gisten een een soort brij en deze kan later nogf verder bewerkt worden door vooral bacterieen in de dikke darm en vandaaruit opgenomen in het bloed.

een paard heeft geen speciale enzymen of gal of wat dan ook nodig om spelt te verteren, het kan door het vliesje hooguit wat langer duren. bij andere granen kun je weer andere eiogenschappen tegenkomen, maiskorrels en gerst zijn vaak te hard om goed genoeg gekauwd te worden en die verlaten vaak grotendeels onverteerd je paard, dus daar is breken of kneuzen of pletten handiger wil je er ook volop de energie van benutten.

spelt was altijd een minderwaardige graansoort, voor brood en deeg was het lastig een mooi egaal meel te krijgen en alle resten van de kafjes te verwijderen, in oude boeken uit de bibliotheek van de uni van utrecht kun je vinden dat ze enkele eeuwen terug spelt liefst van voedselrijke bodem hadden. voor brood waren tarwe en rogge van belang, gerst was vooral voor bier, bleef voor de paarden haver over.

de oorsprong van de meeste granen wordt beschreven als verzamelgewas, er hebben nooit akkers bestaan tot de mens dat bedacht en vanaf die tijd hebben mensen hun gewassen verbeterd, dus is het hooguit lollig als reclame, want je hebt toch het idee dat je een neandertaler met een paard samen bij een speltveldje ziet staan. in werkelijkheid komen grote oppervlakte met dezelfde soort planten eigenlijk zeer zelden voor in natuurlijke biotopen en de meeste planten zijn ook niet jaarrond aanwezig. spelt heeft in de lijst der nederlandse flora ook geen nummer, met andere woorden exoot of cultuurgewas, maar hier zeker geen wilde plant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:21

http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm

ik eet tegenwoordig ook speltbrood trouwens :D
erg lekker , moet ik zeggen!

overigens is de belangrijkste voeding toch nog altijd goed hooi voor paarden
dat is de basis
het krachtvoer of granen is bijzaak.., daar krijgen ze ook veel minder van..........

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:09

tug schreef:
spelt is hooguit anders gebouwd, het is net als haver een graankorrel dat zijn jasje aanhoud, bij rogge, tarwe en gerst valt het kafje er vanzelf al af, bij spelt is dit niet het geval, de inhoud kan echter moeiteloos door een gezond paardengebit voldoende verkleind worden zodat het daarna de fabriek in kan. het kafje is hooguit wat extra vezel, per kilo product zal er dan ook iets minder inzitten aan overige voedingsstoffen.

mag ik hieruit de conclusie trekken dat spelt en haver op dezelfde manier verteerd worden en voor het paardenlichaam (vrijwel) gelijkwaardig zijn ?

tug schreef:
spelt was altijd een minderwaardige graansoort, voor brood en deeg was het lastig een mooi egaal meel te krijgen en alle resten van de kafjes te verwijderen, in oude boeken uit de bibliotheek van de uni van utrecht kun je vinden dat ze enkele eeuwen terug spelt liefst van voedselrijke bodem hadden. voor brood waren tarwe en rogge van belang, gerst was vooral voor bier, bleef voor de paarden haver over.

Dus het prefereren van spelt boven haver is nonsens en alleen commercieel in de markt gezet als hèt voedingsmiddel voor paarden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:15

nombrado schreef:
het krachtvoer of granen is bijzaak.., daar krijgen ze ook veel minder van..........

Dat hangt er wel vanaf wat je ze geeft, er is voer op de markt met meer dan 40% suiker/zetmeel.
Daar hoef je ze niet zo heel veel van te geven om het insulinepijl al tot grote hoogte te laten stijgen
Als je een gezond paard hebt zal hij met deze pieken meestal wel overweg kunnen, een paard met IR of EMS trekt dat echt niet meer, met alle gevolgen van dien...