nombrado schreef:en dan?
laxeermiddel erin?
Vroeger stopten ze er flink veel magnesium in, dan raken ze aan de schijt.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nombrado schreef:en een stuk gaan lopen?
lolclub schreef:nombrado schreef:Ik moet zeggen, dat ik al 20 jaar het voer dat ik altijd voer laat bezorgen
en dat betreft gewoon een basisonderhoudsbrok, granenmix , eigenlijk al zolang hetzelfde merk
sinds kort heb ik de granenmix vervangen door bio granenmix en bio ruwe spelt (wat ze tussen de middag altijd krijgen.
Heb jij een bevangen paard en zo ja, wat voer je deze ?
nombrado schreef:ik had een paard met diagnose HB, echter bleek dit niet door voeding, maar door een bacterie in de diepe straal .
In eerste instantie op rantsoen (op advies van da) echter kwam later terug op de diagnose hb door voeding, en na bloedonderzoek op IR (negatief) en vergiftiging (negatief)
Deze da is niet achter het probleem gekomen.....wilde een biopt nemen van de kroonrand.
Heb het paard op half schepje brok, ruwe spelt handje en hooi gehouden. Omdat ik de nodige vitamine en mineralen in het paard wil hebben , als zijn lijf een ontsteking moet aanvechten.
Hij had de symtomen (liep als een ) van HB, ook dikke harde hals, alleen paste het beeld voeding er absoluut niet bij.
Het paard zelf laten kiezen, bewegen of niet bewegen.
De witte lijn is nu iets verbreed....echter loopt hij na de behandeling van de ontsteking in zijn hoeven weer als een lenig elastiekje.
alleen zijn zijn mooie hoeven nog niet zoals het geweest was.
lolclub schreef:Toch is de harde hals (meestal) terug te voeren op een metabolisch probleem.
Heb je dit paard naderhand nogmaals laten testen op zijn bloedwaarden ?
Ik kan het namenlijk niet rijmen hoe een paard van een bacterie in de straal hoefbevangen kan raken maar dat terzijde,
de samenhang tussen de bacterie in de hoef en het onstaan van de typische harde hals ontgaat mij ook om je eerlijk te zeggen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je paard door de bacterie (en zere voeten) wellicht te weinig beweging kreeg, vervolgens zijn voer niet goed verwerkt heeft en daardoor bevangen is geraakt ?
geerke schreef:vezels en eventueel vetten....dar is het darmgestel van een paard voor gemaakt....niet voor fastfood.
Vreemd,dat juist jij die puur natuur bezig is wel fastfood geeft aan z'n paarden.
nombrado schreef:dat was in eerste instantie ook mijn reactie
Gek genoeg, ben ik hem gaan observeren
wanneer hij weinig tot geen pijn in zijn voeten had/heeft, is zijn hals zacht en los
echter heeft hij pijn, zet hij zijn halslijn strak en voelt ie dik
mijn redenatie is, dat door de pijn in de voeten het paard de voeten ontlast en zo de bovenlijn vastzet/tegenhoud/verkrampt.
Is ook eigenlijk heel logisch. Als je voeten zeer doen, zet je ergens anders je lijf vast om de pijn op te vangen.
nombrado schreef:overigens rijd ik met mijn paarden vrij intensieve dressuur/ spiertraining
brandstof hebben ze daarvoor nodig in de spieren
op hooi alleen gaan ze dat echt niet voor elkaar krijgen
tug schreef:voor een paard maakt het verder niets uit of suikers of zetmeel uit speciale bronnen als bio, voortkomen, een paardenlijf discrimineert daar niet in, alles wat tot glucose te verteren is in de dunne darm gaat daar dus gewoon in de massa op of het nu uit melassestroop komt, graan al dan niet bio,gras of boombast maakt niet uit, de werkelijke hoeveelheid in een voersoort bepaald de gevolgen en een paard met een probleem met glucose, door bijvoorbeeld IR bij PPID of EMS, of een aandoening als PSSM heeft daar in gelijke mate last van.
de teeltwijze geeft geen andere soorten glucose na vertering. je kunt hooguit kiezen voor een andere teeltwijze omdat je zelf bepaalde eigen principes hebt rond bijv. erosie, bestrijdingsmiddelen of wat dan ook, maar voor de vertering maakt de herkomst niet uit.
tug schreef:spelt is hooguit anders gebouwd, het is net als haver een graankorrel dat zijn jasje aanhoud, bij rogge, tarwe en gerst valt het kafje er vanzelf al af, bij spelt is dit niet het geval, de inhoud kan echter moeiteloos door een gezond paardengebit voldoende verkleind worden zodat het daarna de fabriek in kan. het kafje is hooguit wat extra vezel, per kilo product zal er dan ook iets minder inzitten aan overige voedingsstoffen.
tug schreef:spelt was altijd een minderwaardige graansoort, voor brood en deeg was het lastig een mooi egaal meel te krijgen en alle resten van de kafjes te verwijderen, in oude boeken uit de bibliotheek van de uni van utrecht kun je vinden dat ze enkele eeuwen terug spelt liefst van voedselrijke bodem hadden. voor brood waren tarwe en rogge van belang, gerst was vooral voor bier, bleef voor de paarden haver over.
nombrado schreef:het krachtvoer of granen is bijzaak.., daar krijgen ze ook veel minder van..........