Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:58

Dat is prachtig hersteld singasong! Nog iets bolling in de 1e hoef, maar wat een verschil! Complimenten dat je zo goed hebt doorgepakt!
Kwam dit (HB) trouwens van het beslag?

San

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:14

Mooi opgeknapt al. Nu de laatste loodjes nog.

(ik word een beetje zeeziek van je filmpje ;))

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:33

hestejente schreef:
Gimli_ schreef:
En zo blijkt maar weer SB, dat jij een van de weinige degelijke smeden bent die er in dit landje rondkarren! ;)

Dat wou ik zeggen, viel me al eerder op hoe verdacht openminded SB is :P

Ik ben vast niet de enige hoor, en moet nog heeeel veel leren! :o (Je raakt nooit uitgeleerd in dit vak, dat is het leuke!)

hestejente schreef:
Foto's heb ik geplaatst omdat dat zeg maar het idee is achter dit topic: voor- en nafotos plaatsen.

:D
Wat betreft de fotootjes van HJ, zolen zijn nog rommelig maar het geheel oogt al wat beter, hou de randjes van waar de straal overgaat in de hoefballen goed in de gaten dat het daaronder goed schoon blijft. Vaak, als de stralen al wat verzwakt zijn door een balbetrapping/rotstraal, krijg je daar van die 'kieren' die er ook zitten als je paard zijn stralen gaat wisselen. Die worden vaak over het hoofd gezien.
En de rest groeit wel weer aan :P

Singasong, lekker uitgegroeid die ring zeg! Mooi. Ik vind altijd dat jouw pony van die korte kleine hoefjes heeft, ze lijken heel steil maar als je er dan onder kijkt valt het weer mee hoe hoog de verzenen zijn. Wat is er met de straal gebeurd?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:48

Zo singasong die zijn opgeknapt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:47

Bedankt, ik moet zeggen dat ik zelf ook best tevreden ben.

Zammie, beslag had er ook mee te maken, de stand en geen doorbloeding in combi met een bacterie die een onsteking veroorzaakte. Die ontsteking zat 'achter' de hoefwand op het midden van de linkervoet. De andere voet is later mee gaan doen door overbelasting.

SB, bedoel je die 'kraters' in het midden van de straal?

Hij blijft wel 'flapperend' lopen met zijn voorvoeten. Dus echt eerst de hielen neerzetten. Komt dat door de kanteling van het hoefbeen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:54

SpikyBlue schreef:
Singasong, lekker uitgegroeid die ring zeg! Mooi. Ik vind altijd dat jouw pony van die korte kleine hoefjes heeft, ze lijken heel steil maar als je er dan onder kijkt valt het weer mee hoe hoog de verzenen zijn. Wat is er met de straal gebeurd?

Ja, dat vond mijn smid ook. Die wilde er voeten van maken zoals hij het mooi vond. Moet je kijken wat voor ellende je er van krijgt!

Overigens lijkt de ene voet wel wat stijler dan de andere voet. Ik had die vraag als eens eerder hier gesteld maar geen antwoord op gekregen. Kan dat komen door de 'sincker'?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:08

Dank je wel voor de tip SB, ik zal erop letten :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:09

Ik zag de röntgenfoto's op het NB topic, kon er niet echt duidelijk een sincker op ontdekken maar misschien zie ik het niet helemaal goed.. Heb ook een paardje op stal staan met van die korte kleine poezelige hoefjes, als ze zo horen te zijn dan is het toch goed? Wat de straal betreft bedoel ik dat het net lijkt of eraan 'gezaagd' is bij de punt, misschien zat dat los en is het eraf gesneden?
Dat flapperend lopen hebben veel ex-HB'ers. Kan minder worden hoor, als het zaakje goed uitgegroeid is.

Jodi93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:12

Ik heb momenteel een fjord staan met zachte hoeven heb al info opgezocht alleen vond alles wat onduidelijk de 1 schrijft dit de ander zegt dat

Hebben jullie ervaring met zachte hoeven en wat doen jullie eraan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:14

SpikyBlue schreef:
Ik zag de röntgenfoto's op het NB topic, kon er niet echt duidelijk een sincker op ontdekken maar misschien zie ik het niet helemaal goed.. Heb ook een paardje op stal staan met van die korte kleine poezelige hoefjes, als ze zo horen te zijn dan is het toch goed? Wat de straal betreft bedoel ik dat het net lijkt of eraan 'gezaagd' is bij de punt, misschien zat dat los en is het eraf gesneden?
Dat flapperend lopen hebben veel ex-HB'ers. Kan minder worden hoor, als het zaakje goed uitgegroeid is.

:o :o Dat 'gezaagde' is mijn werk (moet nodig eens andere mesjes aanschaffen) :o :o
Er is overigens geen bekapper/smid meer aan Niek's voeten geweest in die 8 mnd. tijd. Heb zijn voeten zelf gedaan :o

Uitgegroeid? Maar de stand van het hoefbeen blijft toch zo?

Kun jij me trouwens vertellen wat dat vreemde 'bocheltje' is bij de teen aan zijn linkervoet. Het lijkt een soort vergroeiing van de witte lijn?
Laatst bijgewerkt door singasong op 21-03-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:15

Inmiddels heb ik ook de filmpjes van singasong bekeken, slim om er een filmpje van te maken :j Ik zie wat SB bedoelt. Als je de voeten aan de onderkant bekijkt zijn het normale voeten (afgezien inderdaad van de "gezaagde" straal) en als het paardje ze neerzet lijken het van die hele korte hoefjes. Valt me bij de haflingers in mijn bolle z'n groepje ook zo op, die hebben het minder erg (en staan ook op ijzers, althans 2 van de 3) Aan de onderkant vind ik het er in elk geval heel mooi uitzien. De wanden zien er ook al goed uit zeg (wanneer de voeten op de grond staan) :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:01

singasong schreef:
SpikyBlue schreef:

:o :o Dat 'gezaagde' is mijn werk (moet nodig eens andere mesjes aanschaffen) :o :o
Er is overigens geen bekapper/smid meer aan Niek's voeten geweest in die 8 mnd. tijd. Heb zijn voeten zelf gedaan :o

Uitgegroeid? Maar de stand van het hoefbeen blijft toch zo?

Kun jij me trouwens vertellen wat dat vreemde 'bocheltje' is bij de teen aan zijn linkervoet. Het lijkt een soort vergroeiing van de witte lijn?

Uitgegroeid; als er sprake is van een 'hoefbeenskanteling' wil dat eigenlijk zeggen dat:
1. Er een verstoring in de wandlederhuidplaatjes komt, die meerdere oorzaken kan hebben. Door een ontsteking komt er een pijnlijke zwelling die de doorbloeding verder bemoeilijkt, de kroonlederhuid wordt als het ware 'dichtgedrukt'. De wandlederhuidplaatjes sterven af bij dit proces, deze hebben dus geen houvast meer aan de hoefwand, daardoor laat heel simpel gezegd de wand los van het hoefbeen en verbreedt de witte lijn.
2. De diepe buigpees is vele malen sterker dan de strekpees. Beiden zitten vast aan het hoefbeen en de diepe buigpees 'trekt' de punt van het hoefbeen naar beneden omdat de verbinding verstoord is. Eigenlijk kantelt de hoornschoen naar voren, ipv. het hoefbeen naar achteren, maar toch wordt het zo genoemd.

* de hoornschoen kun je zien als een 'bakje' om de teen (het hoefbeen). Eigenlijk kan je dat bakje vormen naar de nieuwe stand van het hoefbeen; je gaat dus na de acute fase zo bekappen dat de nieuwe aangroei vanuit de kroonrand parallel blijft lopen met het hoefbeen. Dit heb je blijkbaar goed gedaan :P

Edit: een hoef groeit in 9 à 11 maanden af. Dat is ook wel goed te zien bij jouw paard: de laatste dikke ribbel is er bijna uit. Bij HB geven veel dierenartsen op dat je je paard wel een jaar moet geven om goed te herstellen, dan zal het flapperen ook minder kunnen worden.

Dat rare bocheltje zag ik ook, je ziet dat wel eens bij een toonscheur maar dat heeft 'ie niet zo te zien? Wat zit er daar voor een zwart pitje in het midden? Kijk of het uitgroeit. Is hij niet meer kreupel?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:18

SB, bedankt voor je uitleg!

Dat zwarte wat in de lamellen en binnenste hoefwand zit? Volgens mij een scheurtje. Zit ook in de lamellen. Ik denk ineens.... dat zou mss wel de plek kunnen zijn waar die ontsteking in de hoefwand heeft gezeten en nu aan het licht komt als soort van gat?

Dat bocheltje heeft hij al langer, hij heeft nog nooit een toonscheur gehad.
Volgens mij zag ik zo'n zelfde bocheltje ook bij een hoeffoto van iemand hier voorbij komen (Scoxx?).

edit: nee, hij is niet meer kreupel.

Ik heb overigens nooit 'bekapt'. Ik vijl alleen maar de wand, haal wat van de steunsels weg en van de straal als dat nodig is. De onderkant doet Niek zelf op de bestrating hier thuis en als we gaan wandelen op de weg.
Hij is wel heel gevoelig op kleine steentjes op het asfalt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:31

singasong schreef:
Ik heb overigens nooit 'bekapt'. Ik vijl alleen maar de wand, haal wat van de steunsels weg en van de straal als dat nodig is.

Hoe noem je dat dan als je het geen bekappen noemt? :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:35

singasong schreef:
Ik heb overigens nooit 'bekapt'. Ik vijl alleen maar de wand, haal wat van de steunsels weg en van de straal als dat nodig is. De onderkant doet Niek zelf op de bestrating hier thuis en als we gaan wandelen op de weg.

Klinkt ongeveer als een samenvatting van natuurlijk bekappen. Of in 't Engels zeggen ze 't mooier; natural hoofcare

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:39

Arabesk, joehoe!

hestejente schreef:
Arabesk, ik heb nog steeds stille hoop dat je ooit antwoord zult geven op mijn vraag.

Speciaal voor jou quote ik mijzelve maar even. Khou er niet van als mensen me negeren. Hou ermee op.

In het Nederlands kun je gerust natuurlijke hoefverzorging zeggen. En bekappen is daar een onderdeeltje van. Overigens mis ik dan in de gegeven "samenvatting" een aantal essentiële elementen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:44

Jodi93 schreef:
Ik heb momenteel een fjord staan met zachte hoeven heb al info opgezocht alleen vond alles wat onduidelijk de 1 schrijft dit de ander zegt dat

Hebben jullie ervaring met zachte hoeven en wat doen jullie eraan?

Wat bedoel je precies met zachte hoeven?
Slijten ze snel oid? Hoe staat het paard gehuisvest?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:26

Knap dat je dat zo gedaan hebt, singasong. Toch netjes 'genezen', en goed functieherstel zo te lezen, daar doe je het toch voor lijkt me :j

@ hestejente: THX voor je uitleg. Volg 'm weer :) Zou ik ook aan de stralen moeten (laten) snijden met rotstraal? Zit veel gezonds bij mijn poown, maar ook vieze stukjes...
Kan me niet echt herinneren dat de RS echt weg is geweest ooit :=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:58

hestejente schreef:
[Hoe noem je dat dan als je het geen bekappen noemt? :?

Ik bedoel dan dat ik nooit met de vijl (of bekapmes, heb ik niet eens) aan de onderzijde van de hoef heb gezeten. Dus alleen rondom de hoef.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:18

Gefeliciteerd Safiera :)
Safiera schreef:
@ hestejente: THX voor je uitleg. Volg 'm weer :) Zou ik ook aan de stralen moeten (laten) snijden met rotstraal? Zit veel gezonds bij mijn poown, maar ook vieze stukjes...
Kan me niet echt herinneren dat de RS echt weg is geweest ooit :=

Geen idee, ik ken je smid niet en weet dus ook niet wat die erover te zeggen heeft. Enige wat ik je kan vertellen is dat die vieze stukjes natuurlijk niet goed zijn. Als het kleine stukjes zijn haal ik ze weg. Als het ernstiger is en paard er serieus last van heeft moet ik bellen en dan wordt er een kundige blik op geworpen.

En eigenlijk is het natuurlijk niet de bedoeling dat de rotstraal überhaupt er is, naar mijn idee is het het belangrijkste dat je de oorzaak (verkeerde voeding en/of huisvesting) wegneemt. Het wegsnijden van stukjes is alleen maar symptoombestrijding en daarmee ren je achter de feiten aan.

Singasong: duidelijk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:05

Ik weet niet meer in welk topic het was maar ergens meldde SB onlangs dat de hoef via de zool vocht opneemt en dat dat efficiënter gaat dan via de hoornwand. Nou is het mooi zonnig weer 8-) maar paard staat dus wel op bakkend zand... zou het zinvol zijn om z'n zolen elke dag even nat te maken met een borsteltje met water (en 'm daarna natuurlijk niet meteen weer op het zand te zetten) of zeg ik nou wat heel raars?

Eigenlijk zou hij hoefschoenen moeten hebben, water erin en paard een uurtje mee laten rondsoppen :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:07

@hestejente : even natmaken met een borsteltje heeft absoluut geen zin.
Wil een paard voldoende vocht opnemen dan moet het minstens 15 minuten in het water staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:08

en snachts waar staat ie dan HJ ?
Heb dat probleem ook min of meer .
Mijn dames gaan pas rond half 10/10 naar buiten als het zand en gras weer droog is na de nacht :-(
Dus ook weinig vochtopname mogelijk ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:10

Het is heel effectief om je paard via Easyboots zijn hoeven te laten soppen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:10

's Nachts staat hij ook op die paddock. Over een paar weken mogen ze op het gras, daar zullen ze overdag staan en dat zal wel wat minder droog zijn mag ik hopen :=

DD ik bedoelde: paard op verharding zetten, voeten natborstelen, paard even met natte voeten laten staan. Zou dat niet nat genoeg zijn? Want Easyboots of andere boots heb ik dus niet :+