[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:34

Isapaardje: als het hoefbeen dan grondparallel is en ook nog evenwijdig loopt aan de hoornwand, dan krijg je toch een paard wat bijna met de kogels op de grond komt, een weekgekoot paard.

Geerke: ik zou over dat aderlaten wel eens meer reacties willen horen. Nu achteraf weet ik dat jij erover hebt geschreven.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:08

Citaat:
Randie: volgens mij kan prednisolon (corticosteroide) hoefbevangenheid in de hand werken. Wat we hier bijna altijd zeggen: laat de moed niet zakken.
Er zijn in dit topic meerdere hoefbevangen paarden die helemaal zijn opgeknapt.
Wat het in jouw geval waarschijnlijk wel extra gecompliceerd maakt is de hoefkanker. In hoeverre zijn de hoeven weer helemaal genezen? Als de straalkanker verleden tijd is, dan is de kans groot dat je paard hier goed door heen komt.
Wat krijgt hij nu aan pijnstilling?

Naar die gegevens ben ik inderdaad op zoek! Ik heb hem woensdagochtend zo in stal aangetroffen..Hoefbevangen heeft wel door mijn hoofd geschoten maar hij kreeg weinig brok, geen ander hooi, hij is niet vet, hij krijgt gewoon beweging.
Vandaag meteen de DA laten komen en het bleek toch zo te zijn..
Maandag heb ik nog gewoon gereden heeft mijn smid nog staan kijken en hij heeft niks opgemerkt aan zijn voeten of gangen. Ik laat altijd als hij stal is even zijn stralen checken ook al moet hij nog niet bekapt worden. Hij heeft nog een spuit gehad tegen de ontsteking. Hij staat nu achter in de blubber heel de dag. De straalkanker is echt helemaal genezen zijn hoef ziet er prima uit zie topic onder mijn naam laatste foto. Hij krijgt nu buut als pijnstilling..

Het is mij iets te toevallig 2 weken terug dat "spierbevangen" wat niet bevangen was maar wel verhoogde lactose. En nu 2 weken later hoefbevangen, misschien is er iets mis met de afvoer van afvalstoffen?

wat heeft het voor jullie paarden betekend in de toekomst?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:15

Wat het heeft betekend? Mijn paard Indiana is in voorjaar 2005 gevoelig gaan lopen, diagnose is gesteld in juni van dat jaar door middel van rontgen foto's. Daarna is eigenlijk de hele zomer erg slecht geweest.
Een paar pagina's terug staan nieuwe rontgenfoto's van Indiana's voeten. Helemaal goed en ze loopt als een trein.
Het is wel een lange weg geweest, ze heeft o.a. 2 weken in een paardenkliniek gestaan en ze had een aantal keren onverklaarbare terugvallen, maar ze (en ik) heeft het gered.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:20

ik heb er natuurlijk ook van alles over voor hem..Alleen ik wil weten of het waard is. We hebben net een weg van dik een half jaar gehad voor die hoefkanker..dus niet rijden, pijn, minder beweging etc. Als ik hem zo zie, is dit veel zwaarder voor hem als dat andere half jaar..
Hij heeft echt heel erg pijn, ik word er gewoon naar van als ik hem zo zie strompelen. Waar trek je de grens? Wanneer is het klaar...
Ik denk dat ik met mijn DA ga overleggen tot hoeverre hij een paardwaardig bestaan kan leven. Sowieso even 2 dagen afwachten
of het wat verbeterd. En dan heb ik inderdaad nog die ex-hoefkanker..Wat gebeurd er met zijn hoef als hij fulltime in de blubber staat...pffff zo moeilijk dit.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:33

Ik zat dit topic uit interesse te lezen, niet omdat ik een paard ken met hoefbevangenheid,
maar nu heb ik het idee alsof ik toch wat dingetjes herken.
Daarom post ik dit hier maar even, om te weten of ik nu overdreven aan het doen ben.

dit herken ik dus:
- hij doet vaak wel moeilijk als ik zijn hoeven wil uitkrabben (heel erg zwiepen met zijn staart, hoeven terugtrekken, maar heel moeilijk optillen enz.)
- hij is gewoon ronduit te dik
- hij loopt de laatste tijd wel 'raar',
hij struikelt heel veel (kan ook door zijn benen zakken zijn trouwens, daar ben ik nog niet helemaal uit),
en als ik een uurtje heb gereden is hij daarna helemaal op:
het wordt echt een hobbelpaard wat hortend en stotend zijn laatste stappen zet,
zelfs als ik er inmiddels af ben.
- Uit zichzelf loopt hij ook heel weinig (kan ook gewoon luiheid zijn Clown)
- Hij staat 24/7 buiten op een mooie, goedbegroeide wei
- Haflinger (volgens de wiki extra gevoelig)
- ik dacht dat ik ook ergens zag staan dat een soort diarree-achtige poep ook n symptoom was? (weet ik niet zeker meer)
dat heeft hij iig wel.

Dit was het geloof ik..
Zit ik nu te overdrijven?
Ik ga morgen er nog maar eens extra op letten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:39

Ik kan alleen maar zeggen dat het bij Indiana het waard is geweest.
Maar natuurlijk heb ik in het hele proces ook twijfels gehad en dan heb ik het niet alleen over het ziektebeeld maar ook over de kosten.
Ik heb ook wel eens gezegd dat als dit haar dochter was overkomen dat ik waarschijnlijk niet zover had doorgedokterd.

Alleen jijzelf kunt dat soort beslissingen nemen. Het is vreselijk ellendig maar er zijn succesverhalen. Hoewel het allerduurste paard ter wereld Poetin (ik geloof in 2005) is ingeslapen i.v.m. hoefbevangenheid. Dus het is heel betrekkelijk.

Ik denk dat het voor jouw paard heel belangrijk is om de afvalstoffen kwijt te raken. Ik zou denk ik kiezen voor ontgiften op wat voor manier dan ook. Hoewel dat waarschijnlijk niet de beste optie is in deze acute fase, maar soms heb je geen keus.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:43

TE5: dat zijn inderdaad wel diverse ingredienten voor hoefbevangenheid, maar hoeft natuurlijk niet.
Wat bij Indiana een heel duidelijk punt was: ze bleef vanuit de paddock voor de stenen staan. Daar durfde ze haar voeten niet op te zetten, maar ja dat kan ook weer bij een hoefzweer passen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:46

TE5 schreef:
Ik zat dit topic uit interesse te lezen, niet omdat ik een paard ken met hoefbevangenheid,
maar nu heb ik het idee alsof ik toch wat dingetjes herken.
Daarom post ik dit hier maar even, om te weten of ik nu overdreven aan het doen ben.

dit herken ik dus:
- hij doet vaak wel moeilijk als ik zijn hoeven wil uitkrabben (heel erg zwiepen met zijn staart, hoeven terugtrekken, maar heel moeilijk optillen enz.)
- hij is gewoon ronduit te dik
- hij loopt de laatste tijd wel 'raar',
hij struikelt heel veel (kan ook door zijn benen zakken zijn trouwens, daar ben ik nog niet helemaal uit),
en als ik een uurtje heb gereden is hij daarna helemaal op:
het wordt echt een hobbelpaard wat hortend en stotend zijn laatste stappen zet,
zelfs als ik er inmiddels af ben.
- Uit zichzelf loopt hij ook heel weinig (kan ook gewoon luiheid zijn Clown)
- Hij staat 24/7 buiten op een mooie, goedbegroeide wei
- Haflinger (volgens de wiki extra gevoelig)
- ik dacht dat ik ook ergens zag staan dat een soort diarree-achtige poep ook n symptoom was? (weet ik niet zeker meer)
dat heeft hij iig wel.

Dit was het geloof ik..
Zit ik nu te overdrijven?
Ik ga morgen er nog maar eens extra op letten.

begin eerst eens met hem af te laten slanken...voordat hij daadwerkelijk bevangen word...het is bij te dikke paarden het zelfde als bij te dikke mensen..overgewicht werkt een goede stofwisseling en hormoon huishouding tegen...(metabolisme)
en een verstoorde hormoonhuishouding kan wel degelijk voor hoef/spierbevangenheid zorgen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:54

Jeetje Randie, wat een moeilijke situatie..
het is idd zoals Romeorowan zegt, je kunt die beslissing alleen maar zelf nemen uiteindelijk maar.. wat zijn een paar dagen of weken op een paardenleven en ik zou het vooralsnog aanzien en vooral met je DA overleggen. En extra opinies van vakmensen vragen zodat je afwegingen kunt maken. Het kan soms zomaar beter gaan - nog geen twee weken geleden liep mijn reuzin ook zo slecht, ik gaf er geen duppie meer voor. En nu is het al een stuk beter, terwijl ze echt rondom bevangen was..

Hou moed Ach gut
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-11-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:56

@ TE5 .. het kan van alles en nog wat zijn.. in jouw geval lijkt me de eerste stap al die klachten inderdaad op een rij en dan overleggen met je DA.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:58

romeorowan;
bedoel je stenen in de paddock?
de hele weide is namelijk gewoon steenloos, hele zachte grond en alles,
hij heeft wel een stal waar hij in kan lopen (met harde ondergrond) en daar heeft hij laatst nog in gestaan terwijl ik erbij was.
toen wilde hij elke keer weg idd, maar dat kan ook komen doordat hij naar de anderen wilde.

geerke;
dat wilde ik soieso gaan doen,
maar aangezien het niet mijn eigen paard is (en ik dus geen controle over het voer heb) kan ik dat alleen via het rijden bereiken.
Ik weet eigenlijk niet wat een goede afslank-training zou zijn (wilde ik nog een topic over starten),
heb je mss suggesties?

jannepauli;
tja, het is niet mijn eigen paard,
maar ik zal het er (als ik er nog eens beter naar heb gekeken) wss wel even met de eigenaren over hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:11

Nee, ik bedoel het stuk wat bestraat is voor de stal. Als ze dan uit de paddock en de bak komen dan moeten ze een paar meter over de stenen voor ze in de stal zijn.
Zij durfde dus niet vanuit de paddock naar de stal te lopen (de stenen op te stappen), terwijl ze weet dat je op stal lekkers krijgt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:34

@ Randie
Ach gut Ik heb jullie verhaal gevolgd over de straalkanker. Onwijs balen dat je paard nu weer hoefbevangen is.
Toen Image hoefbevangen was http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm
is ze maanden heel slecht geweest. De afspraak om haar in te laten slapen was al 2 keer gemaakt en 2 keer gelukkig weer afgebeld, omdat ze weer opknapte de dag ervoor.

Image is heel slecht geweest. Ze heeft maanden op 3 benen gestaan. Maar ik had met haar afgesproken dat, zolang zij 's morgens opstond, naar buiten strompelde en haar eten op at, zolang zou ik het blijven proberen.
Gelukkig maar, want ze rent nu weer door de wei, rijdt weer 3 dagen in de week en is zelfs al weer L1 dressuur ohz gestart.
Maar ik herken jouw twijfel, ik heb me nog nooit zo rot gevoeld, zoveel getwijfeld aan alles en iedereen en vooral aan mijn eigen gevoel.
Want veel mensen zeiden dat ik op mijn gevoel moest vertrouwen, maar ik was op. Ik kon niet meer van de spanning en machteloosheid.
Dus jouw twijfel is heel herkenbaar. Ik kan je geen raad geven, anders dan het in ieder geval nog een paar dagen aan te kijken, omdat ik wel geleerd heb, dat paarden sommige dagen heel slecht zijn en dan door een wonder weer een paar dagen opknappen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:04

romeorowan schreef:
Isapaardje: als het hoefbeen dan grondparallel is en ook nog evenwijdig loopt aan de hoornwand, dan krijg je toch een paard wat bijna met de kogels op de grond komt, een weekgekoot paard.

Nee natuurlijk niet. Knipoog
Het hoefbeen zelf heeft de vorm van een driehoek.
De driehoek die de vorm van de hoef bepaald.
Ik zal eens een goede röntgenfoto zoeken en die hier plaatsen. Dan zie je wat ik bedoel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:06

Citaat:
Jeetje Randie, wat een moeilijke situatie..
het is idd zoals Romeorowan zegt, je kunt die beslissing alleen maar zelf nemen uiteindelijk maar.. wat zijn een paar dagen of weken op een paardenleven en ik zou het vooralsnog aanzien en vooral met je DA overleggen. En extra opinies van vakmensen vragen zodat je afwegingen kunt maken. Het kan soms zomaar beter gaan - nog geen twee weken geleden liep mijn reuzin ook zo slecht, ik gaf er geen duppie meer voor. En nu is het al een stuk beter, terwijl ze echt rondom bevangen was..

Hou moed

dat is weer positief bij die van mij is het ook rondom, rechtvoor het ergst. Staan die van jullie op speciale ijzer etc?

Citaat:
@ Randie
Ik heb jullie verhaal gevolgd over de straalkanker. Onwijs balen dat je paard nu weer hoefbevangen is.
Toen Image hoefbevangen was http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm
is ze maanden heel slecht geweest. De afspraak om haar in te laten slapen was al 2 keer gemaakt en 2 keer gelukkig weer afgebeld, omdat ze weer opknapte de dag ervoor.

Image is heel slecht geweest. Ze heeft maanden op 3 benen gestaan. Maar ik had met haar afgesproken dat, zolang zij 's morgens opstond, naar buiten strompelde en haar eten op at, zolang zou ik het blijven proberen.
Gelukkig maar, want ze rent nu weer door de wei, rijdt weer 3 dagen in de week en is zelfs al weer L1 dressuur ohz gestart.
Maar ik herken jouw twijfel, ik heb me nog nooit zo rot gevoeld, zoveel getwijfeld aan alles en iedereen en vooral aan mijn eigen gevoel.
Want veel mensen zeiden dat ik op mijn gevoel moest vertrouwen, maar ik was op. Ik kon niet meer van de spanning en machteloosheid.
Dus jouw twijfel is heel herkenbaar. Ik kan je geen raad geven, anders dan het in ieder geval nog een paar dagen aan te kijken, omdat ik wel geleerd heb, dat paarden sommige dagen heel slecht zijn en dan door een wonder weer een paar dagen opknappen.
@ Randie
Ach gut Ik heb jullie verhaal gevolgd over de straalkanker. Onwijs balen dat je paard nu weer hoefbevangen is.

Ik kijk het sowieso nog even aan. Ik hoop dat ik het zelf aan kan, dat half jaar is al zo ontzettend zwaar geweest en heeft mentaal al enorm veel van mij gevraagd..Ik had echt het idee dat ik het soms zwaarder had dan meneer zelf Koe . Hij stond er nu al een stuk beter bij maar dat heeft met die spuit van vanochtend te maken. Kan een paard helemaal terug keren in de sport na zon geval, zijn er dingen waarbij je altijd op moet blijven letten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:19

Ik heb hier een pony waar ik al meer dan een jaar mee sukkel. Vorig jaar heb ik een zwaar jaar meegemaakt. Eerst hoefbevangen met bijwerking spierbevangen, toen weer hoefbevangen. Dit ging na 2 maanden eindelijk wat beter, na een weekje goed lopen op de wei en weer gaan rennen, kreeg ze een hoefzweer. Eerst rechts; door het gehink op haar linker voet, overbelaste ze haar pezen en kreeg ze een peesontsteking, toen ook daar een hoefzweer, of was ze weer hoefbevangen, of spierbevangen ... niemand wist het uiteindelijk nog. Paardje liep niet meer (lag alleen nog maar) en ik zat met mijn handen in het haar. Hoe lang nog? Wat is nog paardwaardig? Enige wat mij hoop gaf was mijn paardje zelf, want ze bleef me enthousiast ontvangen, haar voer met smaak opeten en alert op haar omgeving ... dus heb ik maar doorgezet.
En met succes; want afgelopen winter had ik haar na maanden weer voor de kar. Dat was de mooiste beloning op al mijn geduld en beproevingen ...
Helaas .. dit jaar vanaf ca. juni weer gaan sukkelen na een bekapping. Afgelopen september ging het echt mis na de bekapping en daar sukkel ik nu nog steeds mee. En ja, dan zie je alle ellende van vorig jaar weer voor ogen .. niet weer. Paardje zal het wel weer overleven, maar ik kan zelf zo best meer tegen zo'n periode. Het vreet energie ....
Maar toch .. ik blijf hoop houden. Want hoe slecht de foto's ook waren, het bloed was goed en ook was de pony mooi slank volgens DA. Ik heb dus diverse factoren die vorig jaar niet goed waren (darmen, lever, nieren, spieren) in orde gekregen, alsmede het flink laten afvallen. Nu de hoeven nog ...

Maar geef toe .. moed houden is makkelijker geschreven dan gedaan hoor als je paardje kreupel ziet, zeker na een al ellendige voorperiode.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:32

Citaat:
Maar geef toe .. moed houden is makkelijker geschreven dan gedaan hoor als je paardje kreupel ziet, zeker na een al ellendige voorperiode.

Maar wat is moed houden? Als mijn paard fulltime zou liggen, zou het voor mij einde verhaal zijn. natuurlijk is hij
blij dat ik kom, dat zou dan zijn enige lichtpuntje zijn de andere uren ligt hij in een stal pijn te lijden... Ik ga het
morgen allemaal met de DA bespreken en ik hoop dat hij er zo goed bij staat als net, ik ga zo hem nog even
checken. Even kijken hoe het is Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:44

Moed houden is misschien ook niet de juiste omschrijving.

Voor Romeorowan; ik heb een site gevonden waar bovenaan in de kop een mooie afbeelding van een doorsnede van een hoef staat. Hoefbeen zit daar grondparallel en hoefwand parallel, zonder doorverende koot.
http://www.hoeftotaal.nl

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:15

geerke schreef:
romeorowan schreef:
Randie: volgens mij kan prednisolon (corticosteroide) hoefbevangenheid in de hand werken. Wat we hier bijna altijd zeggen: laat de moed niet zakken.
Er zijn in dit topic meerdere hoefbevangen paarden die helemaal zijn opgeknapt.
Wat het in jouw geval waarschijnlijk wel extra gecompliceerd maakt is de hoefkanker. In hoeverre zijn de hoeven weer helemaal genezen? Als de straalkanker verleden tijd is, dan is de kans groot dat je paard hier goed door heen komt.
Wat krijgt hij nu aan pijnstilling?

Ik heb net bloed gegeven bij de bloedbank en zat me daar ineens af te vragen hoe dat nu precies zit met het afnemen van diverse liters bloed bij hoefbevangen paarden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel snel en goed resultaat laat zien. Toch hebben we het in dit topic daar nooit over.
Wie weet hier meer van?

aderlaten...ik heb het meegemaakt bij een shet van de zomer...de da haalde er z'on twee en halve liter bloed uit..
doormiddel van de kleur van het oog in de gaten te houden wist hij wanneer hij moest stoppen..
wat leg ik dit weer lekker uit..
nog een poging...
toen hij begon met aderlaten was het oog rood in plaats van roze,wat duidt op ernstige spijsverteringsproblemen.
Daarna zag je het rode veranderen in roze...ik moest af en toe het derde ooglid te voorschijn halen,terwijl hij bloed af tapte....waarom heb ik altijd van die leuke klusjes?
(varieerend van een niet stoppende bloeding,dicht naaien van ogen,abces uitdrukken van een percheron enzo...hoezo een saai leven..)

Het was heel indrukwekkend om te zien,toen het de normale kleur had stopte hij....de pony liep gewoon weg en voelde zich duidelijk veel beter.
Voor het aderlaten kwam hij niet van z'n plaats en hing helemaal achter over....in dit geval werkte het dus goed...
Je zou je haast afvragen waarom het niet vaker word gedaan inderdaad..

Even iets over het aderlaten..
Bij mensen is het zo dat als je het ooglid (onderste) bekijkt en het is rood dan is het gezond,
een lichte (rose of nog lichtere) kleur duid op tekort en dat is vaak van ijzer...bloedarmoede.

Bij mensen vroegen werd er ook ader gelaten en dat had ook tot resultaat dat ze zienderogen opknapte,
Dit komt omdat de druk snel van de vaten gaat en dat geeft opluchting bij ziekte (bloeddruk omlaag etc)
Maar helaas komt dit omdat het bloedvolume sterk verminderd en dit wordt door het lichaam heel snel aangevuld er is heel veel energie nodig om het bloed (rode bloedcellen, witte,plasma ed) weer op peil te krijgen.Lijkt me niet zo,n goed idee voor een bevangen pony.

Vraag me af hoe het met de pony enkele dagen erna ging.

Bloed is belangrijk het vervoert voedingsstoffen en heel veel stofjes (bv ijzer)die je lichaam nodig heeft,
natuurlijk ook afvalstoffen maar daar heeft je lichaam een lever en nieren voor die dat eruit halen en volgens een natuurlijke weg afscheiden.
Lijkt me beter te zorgen dat lever en nieren goed functioneren.

We leven in 2008 niet in de middeleeuwen.

Wat wel eens bij erge zieken gebeurd is dat er een deel van je bloed gewisseld word door gezond bloed om je te helpen (genezen,beter te voelen)als je ernstig verzwakt bent ,mensen met veel bloedverlies knappen vaak op van donorbloed en voelen zich dan beter.

groetjes Anja

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:21

romeorowan schreef:
Nee, ik bedoel het stuk wat bestraat is voor de stal. Als ze dan uit de paddock en de bak komen dan moeten ze een paar meter over de stenen voor ze in de stal zijn.
Zij durfde dus niet vanuit de paddock naar de stal te lopen (de stenen op te stappen), terwijl ze weet dat je op stal lekkers krijgt.

oh, ik snap het Lachen
met hem kom ik soieso nauwelijks op een hardere ondergrond,
het stuk waar we rijden en zijn weide zijn alleen maar gescheiden door een elektrisch draadje Clown

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:28

nog even dit;
is mijn mening hoor over het aderlaten,is wat ik erbij voel (met wat medische kennis)
ben geen wetenschapper. Slim

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:29

Isapaardje: als je een lijn trekt van de kogel naar de hoef dan moet dat een rechte lijn zijn. Op de foto bovenaan de pagina heb je een gebroken voetas. Zou de lijn van onderaf recht door getrokken zou zijn, dan krijg je volgens mij een erg weekgekoot paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:37

cleotinka schreef:
nog even dit;
is mijn mening hoor over het aderlaten,is wat ik erbij voel (met wat medische kennis)
ben geen wetenschapper. Slim

de pony ging prima de dagen erna,wel met but.
de pony gaat nu nog steeds goed,en is met een zorgvuldig dieet niet meer bevangen geweest en loopt weer part-time op het land.
niet vergeten dat paarden en mensen totaal niet op elkaar lijken,dus ook niet hetzelfde reageren..

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:02

Mijn pony heeft weken niet kunnen lopen....
Kreeg pas laat bute en knapte zienderogen op
met dieet en loopt ook part time op het land

De enigste aderlating die er was is die van mijn portomonnee na weken metacam,quadrisol, consulten etc. en het advies in laten slapen.

Maar goed de bute heeft haar geholpen dus ben nog niet overtuigd van dat aderlaten bij pony's.
Zonder de bute!! en alleen aderlaten weten we dus niet.

Groetjes Anja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:51

Hoezo heeft een paard roze bloed?
Dat van Isabella was rood toen de DA het in een buisje liet stromen. Mooi dieprood ... en volgens uitslag dus hartstikke in orde.