Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dyonne schreef:Vesceron, ik zou er voorzichtig mee zijn. Tot eind dracht heb ik geen ander voer gegeven, pas toen het veulen er was. En zelfs toen ben ik bewust het veulen al snel gaan bijvoeren, zodat de merrie beperkt kon blijven qua voer.
Dyonne schreef:Vesceron, ik zou er voorzichtig mee zijn. Tot eind dracht heb ik geen ander voer gegeven, pas toen het veulen er was. En zelfs toen ben ik bewust het veulen al snel gaan bijvoeren, zodat de merrie beperkt kon blijven qua voer.
Miri schreef:Hoi allemaal,
ik val even binnen in dit topic met een vraagje.
Ik heb een minishetlander van 18 jaar. Is gevoelig voor hoefbevangenheid, krijgt daarom alleen maar hooi en water en een handje lucerne . Ook is er een liksteen. Staat in een bak me open stal en een schuilstal, daarin wel stro.
Nu loopt ze wat stijf en heeft ze last van natte mest. Niet echt diarree maar de mest is wat dun en groener dan normaal. Is niet op het gras geweest. Wel hebben we een nieuwe baal hooi. Nu vroeg ik me af of de symptomen door het hooi zouden kunnen komen. Ze loopt langzaam en stijf, maar ontlast niet een van haar voetjes, geen dikke manenkam en geen warme hoeven oid. Verder gewoon vrolijk, eet goed en drinkt goed. Ligt wel misschien ietsjes meer dan normaal , maar niet alarmerend veel.
Zou het door het nieuwe hooi kunnen komen? zit daar teveel voedingsstof in? Moet ik gewoon proberen te minderen met het hooi, en kan de lucerne wel blijven? De hoefsmid zei de laatste keer dat alleen wat lucerne en water goed genoeg was. kappen met het hooi dus. wat is jullie mening hierover?
in ieder geval bedankt!
Jannepauli schreef:Dyonne schreef:Vesceron, ik zou er voorzichtig mee zijn. Tot eind dracht heb ik geen ander voer gegeven, pas toen het veulen er was. En zelfs toen ben ik bewust het veulen al snel gaan bijvoeren, zodat de merrie beperkt kon blijven qua voer.
De merrie heeft wel degelijk extra voedingsstoffen nodig tijdens de dracht - het veulen moet zich immers ontwikkelen. Alleen hooi is echt te weinig.
Vesceron je noemde eerder een merrie e/o opfokbrok met een aantal gehaltes erbij. Maar van welk merk is dat?