[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:55

Bart is vorige week overgegaan van 1 zakje sochtends en 1 savonds naar een halve sochtends en een halve s'avonds. Nu lukte het gelukkig wel! Sinds vandaag krijgt hij nog maar 1x een halve. Straks kijken hoe hij loopt, en hopen dat het goed is. :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:37

Vanmiddag de hoefsmid weer voor nieuwe ijzers bij mijn haflinger gehad. Begin juni is hij hoefbevangen geweest (toen heb ik hier ook al gereageerd en een topic geopend) dit heb ik niet gemerkt, alleen een beetje stijf, toen destijds de hoefsmid kwam al snel geconstateerd dat jij hoefbevangen was en meteen alle voorzorgsmaatregelen genomen. Alleen nog maar in de wei met graasmasker momenteel. Maar nu blijkt dat hij het veel erger te pakken heeft gehad als gedacht, want nu 4 maanden later komt het er nog steeds uit. Zowel voor als achter. Destijds heeft hij niks laten merken, niet vreemd gestaan of gelopen. Enkel wat stijfjes in draf. Iemand nog goede raad?

Afbeelding
Afbeelding

[VS] Hoeveelheid fructaan in gras in verschillende seizoenen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:32

Dat ziet er wel heftig uit inderdaad. Sommige paarden laten pijn nu eenmaal niet heel snel blijken, maar je hebt dus goed ingegrepen. Het duurt een tijd voordat er echt een hele nieuwe hoef is. Hoe is hij nu? Want anders kun je hem voor de zekerheid beter helemaal niet op het gras laten (al is het met graasmasker), maar als hij gewoon goed loopt, verder geen symptomen heeft zou ik me er niet te druk om maken. Het heeft tijd nodig. Bij mijn pony zag ik dit ook een tijd lang met bekappen en tegen die tijd liep hij ook alweer op de wei (dec/jan HB en april zag ik t zoals bij jou op de foto aan zijn hoeven en liep hij ook op de wei).

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:22

Hij is nu super, hij zit lekker in z'n vel, gaat ontzettend graag mee rijden en loopt helemaal rad. Er is dus echt niks aan hem te merken, dat vind ik dus zo vreemd.

Bedankt voor de info.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:47

Even een kleine voorzichtig positieve update : Mijn pony stapt voor het eerst sinds 4 maanden terug zuiver, had dit nooit durven hopen en als je weet vanwaar we komen (bevangen op alle 4haar hoeven ...) We zijn door een hel gegaan, maar mijn da en hs hadden gelijk, het komt terug goed !!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:00

*\o/* super bericht, Thirteen *\o/* daar worden wij blij van

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:53

Voor de voerkenners onder ons,
Ik wil mijn (ex)HB merrie de fok en opfokmix gaan voeren ivm haar dracht.
Is dit qua samenstelling oke voor een ex HB'er?

Calcium, 100 g
Fosfor, 56 g
Natrium, 72 g
Magnesium, 48 g
Cloride, 121 g

Koper, 640 mg
IJzer, 1920 mg
Mangaan, 960 mg
Zink, 1600 mg
Cobalt, 5 mg
Jodium, 5 mg
Selenium, 5 mg

Ik kan ook niks vinden over evt. suikers of zetmelen hierin, kan ik er vanuit gaan dat die dan afwezig zijn?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:25

Ik kom even binnenvallen, het spijt me daarvoor.
Verzorgshetje lief is hoefbevangen, en niet zo'n klein beetje ook. Te groot stuk land, te eiwitrijk voedsel en niet voldoende beweging (daar gaat dus verandering ij komen zogauw ze weer helemaal opgeknapt is)
ongerust en nerveus word ik ervan, en het doet pijn om haar zo te zien. Ze voelt zich écht niet lekker.
Nu hoor ik van verschillende kanten verhalen over wel laten lopen en niet laten lopen. Dit word me niet duidelijk, lijkt me toch niet dat je lopen met zo'n pijn moet gaan forceren?
Jammere is dat ze in de bak staat, en ik die toch echt nodig ben om te rijden. Staat ze aan de rand, geen probleem, dan rijd ik er wel omheen. maar als ze vreselijk in de weg staat, is het dan uit den boze om haar even op stal te zetten? (is maar een paar meter lopen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 01:46

Nou die paar meter is geen ramp hoor.. met 'geen gedwongen beweging geven' wordt bedoeld dat je niet met het paard langere wandelingen gaat maken, of aan het werk zet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:38

Wij hopen volgende week ook weer een klein stapje vooruit tegaan

Dan gaat ze van 1 zakje bute pd naar een halve.
Zou erg fijn zijn als dat lukt, want dan komt er voor mijn gevoel een voorzichtig eindpunt wbt de bute.

Iedereen veel sterkte en geluk met je hb paardje!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:02

Hoi allemaal,
ik val even binnen in dit topic met een vraagje.
Ik heb een minishetlander van 18 jaar. Is gevoelig voor hoefbevangenheid, krijgt daarom alleen maar hooi en water en een handje lucerne . Ook is er een liksteen. Staat in een bak me open stal en een schuilstal, daarin wel stro.
Nu loopt ze wat stijf en heeft ze last van natte mest. Niet echt diarree maar de mest is wat dun en groener dan normaal. Is niet op het gras geweest. Wel hebben we een nieuwe baal hooi. Nu vroeg ik me af of de symptomen door het hooi zouden kunnen komen. Ze loopt langzaam en stijf, maar ontlast niet een van haar voetjes, geen dikke manenkam en geen warme hoeven oid. Verder gewoon vrolijk, eet goed en drinkt goed. Ligt wel misschien ietsjes meer dan normaal , maar niet alarmerend veel.
Zou het door het nieuwe hooi kunnen komen? zit daar teveel voedingsstof in? Moet ik gewoon proberen te minderen met het hooi, en kan de lucerne wel blijven? De hoefsmid zei de laatste keer dat alleen wat lucerne en water goed genoeg was. kappen met het hooi dus. wat is jullie mening hierover?
in ieder geval bedankt!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:11

Wat voor soort hooi is het?
En van welke oogst?
Het kan zijn dat het toch nog teveel suikers bevat, dit kun je heel makkelijk oplossen:
Je weekt het hooi minstens een uurtje in het water, en dan verdwijnen 30% van de suikers! :)
Je moet wel steeds schoon water pakken, anders helpt het niet.
Daarnaast moet je echt niet stoppen met hooi geven, hooi is heel belangrijk!
Het is veel verstandiger om te stoppen met lucerne voeren, daar zitten meer suikers in dan je denkt.
Ik weet niet welke lucerne je hebt? Maar in die van Hartog zitten heel veel suikers. En daarnaast, lucerne is niet echt nodig.

Edit: Wat je ook kunt doen, is wat minder hooi geven, en het dan aanvullen met stro :)
In stro zit eigenlijk niks, maar zo heeft je shet wel lekker wat te knabbelen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:43

Vesceron, ik zou er voorzichtig mee zijn. Tot eind dracht heb ik geen ander voer gegeven, pas toen het veulen er was. En zelfs toen ben ik bewust het veulen al snel gaan bijvoeren, zodat de merrie beperkt kon blijven qua voer.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:21

eline10 schreef:
Je weekt het hooi minstens een uurtje in het water, en dan verdwijnen 30% van de suikers! :)

Mijn paard ging aan de schijt van nat hooi, dus daar zal ik voorzichtig mee zijn met proberen
als het paard al niet lekker is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:13

Dyonne schreef:
Vesceron, ik zou er voorzichtig mee zijn. Tot eind dracht heb ik geen ander voer gegeven, pas toen het veulen er was. En zelfs toen ben ik bewust het veulen al snel gaan bijvoeren, zodat de merrie beperkt kon blijven qua voer.

Hmm ja ik vind het dus ook erg lastig
Maar de DA heeft aangegeven dat het veulen in de laatste 3 maanden van de dracht veel meer koper, zink, mangaan en calcium van de merrie vraagt en dat te weinig hiervan kan resulteren in een minder ontwikkeld veulen (OCD onder andere) of een merrie die op reserves loopt omdat alles naar het veulen gaat.

Heb jij bijvoorbeeld wel meer ruwvoer gegeven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:54

Dyonne schreef:

De merrie heeft wel degelijk extra voedingsstoffen nodig tijdens de dracht - het veulen moet zich immers ontwikkelen. Alleen hooi is echt te weinig.

Vesceron je noemde eerder een merrie e/o opfokbrok met een aantal gehaltes erbij. Maar van welk merk is dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:00

Miri schreef:
Hoi allemaal,
ik val even binnen in dit topic met een vraagje.
Ik heb een minishetlander van 18 jaar. Is gevoelig voor hoefbevangenheid, krijgt daarom alleen maar hooi en water en een handje lucerne . Ook is er een liksteen. Staat in een bak me open stal en een schuilstal, daarin wel stro.
Nu loopt ze wat stijf en heeft ze last van natte mest. Niet echt diarree maar de mest is wat dun en groener dan normaal. Is niet op het gras geweest. Wel hebben we een nieuwe baal hooi. Nu vroeg ik me af of de symptomen door het hooi zouden kunnen komen. Ze loopt langzaam en stijf, maar ontlast niet een van haar voetjes, geen dikke manenkam en geen warme hoeven oid. Verder gewoon vrolijk, eet goed en drinkt goed. Ligt wel misschien ietsjes meer dan normaal , maar niet alarmerend veel.
Zou het door het nieuwe hooi kunnen komen? zit daar teveel voedingsstof in? Moet ik gewoon proberen te minderen met het hooi, en kan de lucerne wel blijven? De hoefsmid zei de laatste keer dat alleen wat lucerne en water goed genoeg was. kappen met het hooi dus. wat is jullie mening hierover?
in ieder geval bedankt!

Welke hoefsmid is dat?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:31

Jannepauli schreef:
Dyonne schreef:

De merrie heeft wel degelijk extra voedingsstoffen nodig tijdens de dracht - het veulen moet zich immers ontwikkelen. Alleen hooi is echt te weinig.

Vesceron je noemde eerder een merrie e/o opfokbrok met een aantal gehaltes erbij. Maar van welk merk is dat?

Dit is de fok en opfokmix van Subli.
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/105 ... k-Mix.html

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:26

Dat is dus een supplement en geen brok, iets wat je dus extra naast ruwvoer (hooi etc) en brok geeft. Voor suiker/zetmeel hoef je dus niet bang te zijn, dat zit er niet/nauwelijks in. Wel geeft het voldoende extra bouwstoffen, voor zowel de merrie als het ongeboren veulen - volg de aanwijzingen op de verpakking.
Hier nog een interessante lik voor je toekomstige veulen: http://www.voervergelijk.nl/informatie/41/veulen

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:21

Dank je wel Jannepauli!!
Uit je link te begrijpen zitten in de fok en opfokmix van Subli dan dus de juiste ingredienten, heel fijn :-)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:44

hallo allemaal.. ik ben er weer hoor.. met heel slecht nieuws over bart.

aangezien hij steeds weer verslechterd, hij begon als licht hoefbevangen maar dat is nu echt wel een stuk zwaarder geworden, en hij slecht reageerd op pijnstillers en al 2 maanden geen verbetering laat zien, moeten we hem misschien laten inslapen. morgen wordt er beslist samen met de dierenarts wat we verder gaan doen..

ik weet echt niet wat ik moet doen. wat zouden jullie doen...? ik ben echt totaal niet van het opgeven maar ik wil toch wel echt het beste voor bart.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:52

@ilangok, opgeven is afhankelijk van je situatie, bespreek het met je da en hs en luister wat de mogelijkheden nog zijn voor jou paard. Sterkte

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:58

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, Grietje bleef maar tegenslagen houden en we waren al bijna een jaar aan het kwakkelen. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de Visdonk kliniek. Daar zijn foto's gemaakt en ze kreeg een breakover ijzer onder. Na twee weken begon ze beter te lopen en kon ik de medicijnen afbouwen. In combinatie met een schraal dieet en ander hooi begon ze ook af te vallen. Sindsdien is ze niet meer bevangen geweest. Overigens loopt ze nu gewoon weer blootsvoets. Dat gaat goed, tenzij ze op een steentje heeft gestaan. Dan loopt ze een dag of twee gevoelig (door de hb wordt haar zool nooit meer zo dik als vroeger en is ze dus gevoelig voor steentjes).

Als je pony het aankan zou ik dus kijken of je met haar naar een goed aangeschreven kliniek kan gaan. iig sterkte met je beslissing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:13

@ilangok :(:) zo moeilijk. Het is emotioneel zo'n rollercoaster. Heel veel sterkte.

Zelfs zou ik foto's laten maken van de voorhoeven en die bespreken met hoefsmid en veearts. Dan kan je de schade van binnen goed beoordelen en kijken of het zin heeft om door te zetten. Dan heb je een objectievere beslissing.

Maar "houden van " is ook "laten gaan " als het niet meer gaat. :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:23

@ilangok :

Het afbouwen naar een half zakje bute verloopt niet goed begrijp ik.
Liep Bart een stuk beter met 1 zakje? voordat je ging afbouwen?

Ter indicatie voor jou, mijn haf gebruikt vanaf juni bute en we zitten nu een maand op 1 zakje.

Ieder paard met hb is anders en het verloop verschilt behoorlijk.

Zoals al gezegt is, goed overleg tussen jou je da en hs is op dit moment erg belangrijk.
Sterkte in deze moeilijke situatie!