[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:57

Ze was vreselijk vervelend bij de bekapping :o.
Wel is er rechtsvoor iets van een ribbel te voelen bij de kroonrand. Linksvoor zit een scheurtje in de zool voor de punt van de straal wat de hoefsmid niet kon verklaren, maar ook niet verder durfde te bekijken door het uit te snijden. Ze was niet gevoelig voor druk.
Ook geen pulsatie.
Maar ze moet ook even wennen aan de standverandering van zowel voor als achter.

En ja sneeuw en ijs heeft niet meegeholpen, en wat meer stilstand opgeleverd omdat ik niet kon wandelen met haar. Maar de dooi heeft meer gedaan ben ik bang. Met de sneeuw stond ze op hoefschoenen, 4 weken nonstop zeg maar. Met de dooi gingen die dingen uit, en stond ze plots weer op eigen voetjes in het water. Die overgang zal toch wel voor gevoelige voorhoeven gezorgd hebben.

We zijn er nog niet, zeker niet ... maar ben wel stukje gerustgesteld dat er nu in ieder geval eindelijk iets klopt van wat men ziet en voelt :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:13

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:44

Ik had begrepen, dat bij een hoefbevangen paard, waarvan de oorzaak voeding is of kan zijn.
Het wisselen van supplementen en voeding ook niet echt bijdraagt tot een sneller herstel.
Het zou het systeem weer wat meer kunnen overbelasten, waardoor je een terugval kan krijgen.

Overigens sprak ik van de week iemand, die bij een shetje aderlating heeft laten doen, wat overigens direct resultaat had. Paardje liep meteen goed op de voetjes

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:00

Klakkeloos dingen veranderen nee, maar weloverwogen en na deskundig advies, zoals Isa doet is een ander verhaal. Aderlaten, past mijn d.a. ook wel eens toe, resultaat soms, soms ook helemaal niet. Heb zelf de indruk dat het zou kunnen helpen na bv. het onbeperkt eten van krachtvoer (paard uitgebroken ofzo). Maar bijv. het paard waar ik op de vorige pag. aan refereerde, die bij Laarakker had gestaan, is later nog een paar keer adergelaten, met nul effect.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:01

Bij een 'goede' HB'er zou ik ook weinig veranderen, maar als je er eentje hebt die niet goed is dan zul je toch moeten kijken waar het aan schort en voer is dan een van de dingen om onder de loep te nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:09

Heel vaak is bij een HB paard gras het probleem, dat maakt het lastig. Je kunt een HB paard dus niet adviseren eet maar gras want daar zit alles in, dan zeg je eigenlijk dat alle wetenschappers die de oorzaken onderzoeken en gevonden hebben dat fructaan een grote rol speelt een stelletje nono's zijn.
Meestal is HB voedingsgerelateerd dat kan zijn door teveel granen of door gras.
Omdat juist voeding het probleem is en met name gras is het een verdomd lastige puzzle en moet je zo goed mogelijk weten wat er in de voeding zit en nooit adviseren ga maar gras eten want daar zit alles in. Veel HB paarden krijgen door tekorten ook bloedarmoede.

Wat kan aderlating trouwens doen bij een verstoorde darmflora?
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-01-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:12

mysa schreef:
Klakkeloos dingen veranderen nee, maar weloverwogen en na deskundig advies, zoals Isa doet is een ander verhaal. Aderlaten, past mijn d.a. ook wel eens toe, resultaat soms, soms ook helemaal niet. Heb zelf de indruk dat het zou kunnen helpen na bv. het onbeperkt eten van krachtvoer (paard uitgebroken ofzo). Maar bijv. het paard waar ik op de vorige pag. aan refereerde, die bij Laarakker had gestaan, is later nog een paar keer adergelaten, met nul effect.

Ik had er nog nooit van gehoord, aderlaten in dat geval.
maar zou het kunnen dat dit alleen effect heeft in acute fase?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:13

nombrado schreef:
mysa schreef:

Ik had er nog nooit van gehoord, aderlaten in dat geval.
maar zou het kunnen dat dit alleen effect heeft in acute fase?

Ik denk dat aderlaten een paard zo flauw maakt dat het apatisch kan worden en dat er geen HB mee verdwijnt. Ook de oorzaak niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:23

nombrado schreef:
Ik had begrepen, dat bij een hoefbevangen paard, waarvan de oorzaak voeding is of kan zijn, het wisselen van supplementen en voeding ook niet echt bijdraagt tot een sneller herstel.

Nee wisselen van voer moet je sowieso goed opbouwen.
Best is ook om eenzelfde voer minimaal 2 verhaarbeurten te geven is mij eens verteld.
Ik voer Isabella nu al weer zo'n 2 jaar Safe en Sound, alleen is dat voer zelf in de tussentijd paar keer wat gewijzigd in samenstelling :o
Maar ze kreeg niet veel .. Ik deed een half jaar met een zak van 18 kg :')
En daarnaast gewoon hooi en in de zomer mits het weer en de omstandigheden het fructaantechnisch toelieten, mocht ze 2x een half uur per dag op de wei.
En mij viel op dat dat haar beste momenten waren. Dat wel.
Dat is de reden dat ik toch eens ben gaan nadenken of hooi en een handje Safe en Sound wel genoeg was. Ben nu heel voorzichtig met zomaar wat toedienen en dat wat erbij gaat komen gaat per aantal grammen toegevoegd worden, niet eens per ons, laat staan per kg ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:44

Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-01-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:44

Half jaar met een zak van 18 kilo? :P
das niet veel........staat er ook niet een minimum voor van Safe en Sound?

Ik was vandaag weer bij mijn voermannetje en verbaas me elke keer weer, dat er weer nieuw voer bij komt.
Nu hadden ze weer een muesli zonder melasse, met spelt..volgens mij van Havens.
(nu ben ik zelf geen muesli klant, dus geef het mijn paarden ook niet :D )
Ik kan me voorstellen, dat men soms van de bomen het bos niet meer zien met al die voersoorten.

Ik moet zeggen, dat ik al 20 jaar het voer dat ik altijd voer laat bezorgen
en dat betreft gewoon een basisonderhoudsbrok, granenmix , eigenlijk al zolang hetzelfde merk
sinds kort heb ik de granenmix vervangen door bio granenmix en bio ruwe spelt (wat ze tussen de middag altijd krijgen.

De laatste jaren hoor je overal dat in de brok teveel suikers zit?
Hoe hebben die paarden het dan al die tijd volgehouden?
Nu denk ik wel, dat het erg belangrijk is, dat je paard voldoende beweging krijgt (en dan bedoel ik niet met de neuzen in het gras, maar echt werken) om zo alles in balans te houden.

Wat is er in 1 keer verkeerd aan de brok die men al jaren voert?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:47

EstherHegt schreef:
Om over na te denken m.b.t. aderlaten en een streng dieet zoals bij HB paarden. Beter van niet dus!!!

http://www.hemochromatose.nl/documents/ ... ml?lang=nl

dit betreft toch hemochromatosepatiënten, mensen toch?
ik zie geen overeenkomsten
maar ik denk dat het in een acuut geval misschien best zou kunnen helpen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:48

EstherHegt schreef:
Om over na te denken m.b.t. aderlaten en een streng dieet zoals bij HB paarden. Beter van niet dus!!!

Ben d'r zelf dus ook niet van, van dat aderlaten, maar d.a. doet het weleens. Meestal in toch al vrij hopeloze gevallen. :?

Edit: 'Utrecht' is er trouwens op tegen, hoorde ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:52

nombrado schreef:
EstherHegt schreef:

dit betreft toch hemochromatosepatiënten, mensen toch?
ik zie geen overeenkomsten
maar ik denk dat het in een acuut geval misschien best zou kunnen helpen

Ja dit gaat over mensen en niet over paarden, maar het punt wat wordt gemaakt is dat een streng dieet tekorten kan veroorzaken. Een ziek paard kun je dan ook het beste behandelen met veilige methodes, juist omdat HB paarden vaak al verhoogde leverwaarden hebben, bloedarmoede hebben etc. HB komt zeker als het voedingsgerelateerd is niet uit het niets, tenzij er ineens in de voerton is gegraaid, dan kan het acuut optreden. Bij gras is het een wat langduriger proces.
Graan is ook niet goed voor een HB paard. Zetmeel is ook suiker, alleen de molecules zien er iets anders uit.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-01-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:52

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:57

nombrado schreef:
[MD] bloed aftappen / aderlating

kwam deze oude discussie tegen

Twee eeuwen geleden was het gebruikelijk, inmiddels zijn er betere methodes en is er medicatie, waarom een zo vreselijk ziek paard als proefdier gebruiken waarvan je niet weet hoe het afloopt? Ik kies dan voor veilig en in deze HB draad kiezen ook mensen voor veilig. Als jij zelf goed kunt onderbouwen dat dit HB geneest en dat ook duidelijk maakt aan alle dierenartsen dan was dit al lang een gebruik en werd het massaal toegepast.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:06

Isapaardje schreef:
Ik voer Isabella nu al weer zo'n 2 jaar Safe en Sound, alleen is dat voer zelf in de tussentijd paar keer wat gewijzigd in samenstelling :o
Maar ze kreeg niet veel .. Ik deed een half jaar met een zak van 18 kg :')
En daarnaast gewoon hooi en in de zomer mits het weer en de omstandigheden het fructaantechnisch toelieten, mocht ze 2x een half uur per dag op de wei.
En mij viel op dat dat haar beste momenten waren. Dat wel.
Dat is de reden dat ik toch eens ben gaan nadenken of hooi en een handje Safe en Sound wel genoeg was. Ben nu heel voorzichtig met zomaar wat toedienen en dat wat erbij gaat komen gaat per aantal grammen toegevoegd worden, niet eens per ons, laat staan per kg ;)

Lieve Ingrid,
als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen, het is vreselijk om je liefste dier zo te zien...
Houd moed hoor, na dit weer betere tijden ... :(:)

Over de voeding van Isa:
Het lage ureum gehalte in het bloed van Isa in combinatie met haar goede dagen als ze op vers gras heeft gelopen blijft maar door mijn hoofd spoken..
We hebben het er al eens samen over gehad en mijn gedachten leiden toch iedere keer weer naar het idee dat Isa misschien een eiwit tekort zou kunnen hebben.
Als ik de zaken voor mezelf even op een rijtje zet: ureum gehalte was te laag, leverwaarden niet goed, slappe spieren en stijf na opstaan, beter worden van vers gras enz.

Nou weet ik van lijnzaad dat het een goede bron van eiwit en vetten is, heb je dat al eens geprobeerd bij te voeren en zo ja, hoe reageerde ze hierop ?

even van internet geplukt:

samenstelling
100 gram lijnzaad bevat:
35 gram olie, met een min of meer ideale verhouding van omega 3, 6 en 9. Ongeveer de helft is van het ALA-type dat het slechte cholesterol verlaagd.
26 gram eiwitten, met alle aminozuren die je nodig hebt: lysine, isoleucine, valine, threonine, methionine, fenylalanine en tryptofaan
14 gram vezels, waaronder lignanen, voor de darmflora en afbraak van cholesterol en galzuren.
12 gram gom, werkt als natuurlijk laxeermiddel (wel voldoende water drinken)
4 gram mineralen, vitaminen, 9 gram water

Hoe lijkt het trouwens nu ze wat binnendoor is gezet, zie je al wat verschil met lopen ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:08

Kan ik niet over oordelen, weet ik dus niet
wat ik eerder schreef
ik hoorde aderlating, was er dus benieuwd naar, en ben zo hier en daar aant informeren/vragen en onderzoeken.
had het nog nooit gehoord uberhaupt bij paarden

Paarden op streng dieet, als er nog niks bekend is wat de oorzaak is en of het HB is, zou ik zeker niet doen.
Maar goed, dat is mijn gevoel. Zo zal een ander het anders doen.
Ik ga niet meteen met AB aan de gang als ik de oorzaak niet weet en de da ook niet.
Dan zou ik , denk ik, nog eerder kiezen voor aderlating , mits goed onderbouwt door da

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:11

Wat zouden jullie doen ,een shetlander, zichzelf volstopt met basisbrok (ongeveer 4 kilo?)
en een zak wortelen? Na het uitbreken uit een stal?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:12

@Tjee
ze hebben hem weer netjes op zijn voetjes gezet, complimenten hoor !
Maken ze nog steeds iedere keer rontgen als je komt ?
ik zag dat de foto's die je geplaatst hebt van oktober zijn, goed om te zien dat de nieuwe afgroei parallel gaat.
Wel zit het hoefbeen nog wat te laag in de hoefcapsule (sincker), vandaar waarschijnlijk dat je nu nog niet zoveel mag doen met Tjee.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:16

nombrado schreef:
Paarden op streng dieet, als er nog niks bekend is wat de oorzaak is en of het HB is, zou ik zeker niet doen.
Maar goed, dat is mijn gevoel. Zo zal een ander het anders doen.
Ik ga niet meteen met AB aan de gang als ik de oorzaak niet weet en de da ook niet.
Dan zou ik , denk ik, nog eerder kiezen voor aderlating , mits goed onderbouwt door da

De EERSTE HULP bij HB paarden en sorry voor de hoofdletters bestaat uit streng dieet en ontstekingsremmers. Bij HB moet snel ingegrepen worden om verdere schade zo goed mogelijk zien te voorkomen. HB kan snel chronisch worden ( binnen 24 uur) en ook al zijn zijn zie het verhaal van Isapaardje en in deze draad nog veel meer voorbeelden. In de de tijd van de ontstekingsremmers heb je dan even wat meer tijd om naar verdere oorzaken te gaan zoeken en daar de behandeling op af te stemmen. Aderlaten is ook geen pijnstilling.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:18

nombrado schreef:
Wat zouden jullie doen ,een shetlander, zichzelf volstopt met basisbrok (ongeveer 4 kilo?)

De dierenarts bellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:18

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:

De dierenarts bellen.

en dan?
laxeermiddel erin?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:25

nombrado schreef:
Ik moet zeggen, dat ik al 20 jaar het voer dat ik altijd voer laat bezorgen
en dat betreft gewoon een basisonderhoudsbrok, granenmix , eigenlijk al zolang hetzelfde merk
sinds kort heb ik de granenmix vervangen door bio granenmix en bio ruwe spelt (wat ze tussen de middag altijd krijgen.

Heb jij een bevangen paard en zo ja, wat voer je deze ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:42

lolclub schreef:
Heb jij een bevangen paard en zo ja, wat voer je deze ?

ik had een paard met diagnose HB, echter bleek dit niet door voeding, maar door een bacterie in de diepe straal .
In eerste instantie op rantsoen (op advies van da) echter kwam later terug op de diagnose hb door voeding, en na bloedonderzoek op IR (negatief) en vergiftiging (negatief)
Deze da is niet achter het probleem gekomen.....wilde een biopt nemen van de kroonrand.

Heb het paard op half schepje brok, ruwe spelt handje en hooi gehouden. Omdat ik de nodige vitamine en mineralen in het paard wil hebben , als zijn lijf een ontsteking moet aanvechten.
Hij had de symtomen (liep als een ) van HB, ook dikke harde hals, alleen paste het beeld voeding er absoluut niet bij.
Het paard zelf laten kiezen, bewegen of niet bewegen.

De witte lijn is nu iets verbreed....echter loopt hij na de behandeling van de ontsteking in zijn hoeven weer als een lenig elastiekje.
alleen zijn zijn mooie hoeven nog niet zoals het geweest was.