Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:17

Ziet er idd beter uit nu. Pech bedoel ik dat je precies iemand over de vloer krijgt die een fout maakt. Dat kun je van tevoren niet weten toch? Belangrijker is dat het vreselijk is dat je beestje er met pijn door rondloopt :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:20

DubbelDun schreef:
@nombrado: heb je ook fotoos van vlak vóór die bekapbeurt ??

nee, geen foto's van, maar hij stond vergelijkbaar als de laatst geposte foto.
nogmaals. Ik heb er echt géén goed woord voor over.
Ik heb nu zeker 10 pre hengsten gezien, die op deze manier hier in nederland bekapt worden en krijgen allemaal problemen als rotstraal (door teveel druk op de hiel) hoefzweren en niet juist meer kunnen bewegen.
dus het is niet een incidentje helaas!
ze moeten zowiezo van de spaanse voeten afblijven!
en daar geen racepaard voeten van maken
dan kunnen ze namelijk niet meer verzamelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:54

Zoiezo is de toon te lang op je foto icm hielen ....
Ben wel benieuwd wie de bekapper dan was ?
mag uiteraard per pb.
Digitaal komt trouwens niet door druk op de hielen , maar door leefomgeving !
Hoefzweren door een kneuzing bv op steentje gestapt , of vuil van buiten naar binnen. gedrongen ! Dus niet specifiek door de manier van bekappen ..

Toch zijn er heel veel.spanjaarden die natural Balance bekapt worden zonder problemen !
Wat vaak opvalt ook bij andere gangen paarden is dat ze juist ruimer worden in de beweging , rastypisch gezien is dit niet altijd gewenst ...
Zelf heb ik een 100% klassiek gelderse merrie tuigtypisch , zij is dat verheven lopen kwijt , gelukkig .
Maar ik zie dat als een voordeel ....

En ik denk dat ook jij nu niet alle natural Balance bekappers nu niet over 1 kam moet scheren .
Net zoals ik me eerder verkeerd uitdrukte en niet de Natural B als heilig moet zien ...
niet elke methode is zaligmakend , maar het.belang van het dier MOET voorop staan ..

EDIT Typefout met gsm gewijzigd stond niet ipv moet
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 20-03-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:09

Zinzi_jewel schreef:
Zoiezo is de toon te lang op je foto icm hielen ....
Ben wel benieuwd wie de bekapper dan was ?
mag uiteraard per pb.
Digitaal komt trouwens niet door druk op de hielen , maar door leefomgeving !
Hoefzweren door een kneuzing bv op steentje gestapt , of vuil van buiten naar binnen. gedrongen ! Dus niet specifiek door de manier van bekappen ..

Toch zijn er heel veel.spanjaarden die natural Balance bekapt worden zonder problemen !
Wat vaak opvalt ook bij andere gangen paarden is dat ze juist ruimer worden in de beweging , rastypisch gezien is dit niet altijd gewenst ...
Zelf heb ik een 100% klassiek gelderse merrie tuigtypisch , zij is dat verheven lopen kwijt , gelukkig .
Maar ik zie dat als een voordeel ....

En ik denk dat ook jij nu niet alle natural Balance bekappers nu niet over 1 kam moet scheren .
Net zoals ik me eerder verkeerd uitdrukte en niet de Natural B als heilig moet zien ...
niet elke methode is zaligmakend , maar het.belang van het dier niet voorop staan ..

ja, en die laatste zin, is de grootste twijfel bij mij van Natural balance.
Bij mij staat het dier voorop.
Ik heb mijn paarden allemaal al 10 jaar of langer, nooit rotstraal of hoefzweren bij TS, echter nu, bij verkeerde stand , in 1 keer rotstraal
bij mij is 1 en 1=2
wb NB , Ik heb er hier in nederland ongeveer 3 gesproken, allemaal de foto's gemaild van deze stand
gek genoeg gaven geen van allen toe , dat het paard totaal verkeerd op zijn voeten stond.
zelfs amerika niet
ze wilde onder de voet kijken :(
elke leek, kan zien, dat het paard op die voeten zijn been nauwelijks naar voren kán zetten en voordurend struikelt over zijn tenen
verdere gevolgen, lichamelijk, zal ik maar niet verder over uitweiden .
zoals je merkt, ben ik nog steeds boos.
Van de week weer een andalusier gezien, bekapt volgens NB methode
het achterbeen? Huilen
arm dier weet niet hoe hij zijn achterbeen goed moet neerzetten om fijn over de teen te kunnen rollen.
met als gevolg? kreupel, scheef, overvulde en warme pezen . 5 jaar oud, dat dier.
Gek, want een pre staat erom bekend altijd mooi droog op de benen te staan
en zo ook bij mijn paarden altijd zo geweest
met de juiste stand die bij hun voeten passen, mooi stijl in verhouding tot hun schouder, voetas en beenstand, mooi in balans.

Zinzi_jewel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:22

Ik had een typefout geplaatst in eerder post heb hem gewijzigd en EDIT eronder gezet .

Je teen lijkt op de foto,s te lang , echter wordt er bij Natural Balance naar het HELE paard gekeken en niet alleen naar de voet , we kijken wel onder de voet en als beginner teken ik daar nog lijnen over om te bepalen hoeveel achterkant voet er precies zit en hoeveel voorkant en waar het afrolpunt hoort te zitten , en of het daar ook zit , eigenlijk bij elk paard wat blootvoets liep voor de bekapping heeft zijn afrolpunt al op de juiste plaats ...
3 weken niet makkelijk lopen mag nooit bij geen enkele methode .. Hooguit een dag of wat spierpijn als de hielen wel wat rap omlaag gezet zijn ...
Maar goed ik blijf beneiuwd welke Natural B bekapper dit dan zo gedaan heeft .
Want eerder vandaag had je het over 2 bekappers en nu al over 3 !

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:25

Dat ziet er beroerd uit Nombrado :\
Jammer, ik heb van een natural balance bekapper ook goed werk gezien. (niet vergelijkbaar met jouw paard in ieder geval)

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:01

Mag ik even inbreken met een vraag?
Als een paard straalkanker heeft gehad en de behandeling geslaagd is, volledig genezen, is er dan een grotere kans dat dit paard weer straalkanker (of andere hoefproblemen) krijgt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:08

Huh??? Rotstraal veroorzaakt door de manier van bekappen en Spaanse paarden zijn ineens gangenpaarden geworden???? Het moet echt niet gekker worden hier :n

Nombrado, je mening was ons trouwens al duidelijk hoor...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:30

ik noemde andere gangenpaarden maar niet met het idee om spaanse.paarden gangenpaarden te noemen hoor ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:35

Je hebt het over Spaanse paarden en dan "ook andere gangenpaarden" [mijn cursivering]. Ik begreep er al helemaal niks van :Y)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:41

excuse me , mijn tekst wordt soms uit de context getrokken door het antwoorden via gsm ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:46

Gelukkig maar :) Ik ben ooit eens op een hele mooie lusitano terechtgekomen omdat zijn baasje per ongeluk bij [GP] was beland en beweerde dat haar paard net zo lekker zit als een gangenpaard :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:51

Pizzazz schreef:
Mag ik even inbreken met een vraag?
Als een paard straalkanker heeft gehad en de behandeling geslaagd is, volledig genezen, is er dan een grotere kans dat dit paard weer straalkanker (of andere hoefproblemen) krijgt?

Nee, als een paard volledig genezen is, is de kans weer net zo groot als elk ander paard heeft om straalkanker te krijgen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:12

HJ , jij hebt en ijslander toch ?
Ga binnenkort keer ijslander rijden , zijn baasje zegt dat ik dan verkocht ben !!
En TWH ga ik ook eens rijden :-)
Maar geloof niet dat ik mijn Gelderse en Gelders x Fries zou inruilen ;-)

Back om topic : Een paard met straalkanker gaan we binnenkort mee bekijken tijdens de opleiding hoop ik !
Heb het nog nooit irl gezien ....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:17

Zinzi_jewel schreef:
Ik had een typefout geplaatst in eerder post heb hem gewijzigd en EDIT eronder gezet .

Je teen lijkt op de foto,s te lang , echter wordt er bij Natural Balance naar het HELE paard gekeken en niet alleen naar de voet , we kijken wel onder de voet en als beginner teken ik daar nog lijnen over om te bepalen hoeveel achterkant voet er precies zit en hoeveel voorkant en waar het afrolpunt hoort te zitten , en of het daar ook zit , eigenlijk bij elk paard wat blootvoets liep voor de bekapping heeft zijn afrolpunt al op de juiste plaats ...
3 weken niet makkelijk lopen mag nooit bij geen enkele methode .. Hooguit een dag of wat spierpijn als de hielen wel wat rap omlaag gezet zijn ...
Maar goed ik blijf beneiuwd welke Natural B bekapper dit dan zo gedaan heeft .
Want eerder vandaag had je het over 2 bekappers en nu al over 3 !

1 heeft het veroorzaakt, ik ga hier openbaar geen namen noemen , sorry!
2 andere, waaronder 1 opleider , en ene hier op de website vermeld hebben zich naar aanleiding van de foto's over gebogen, maar konden er niets negatiefs aan vinden ;(
vonden de stand eigenlijk wel prima
dús! wordt er niet naar de beenstand en voetas bekeken.
en niet alleen door 1 natural balance.
maar goed. Ik hou er maar over op ;) , aan mijn paarden geen natural balancers meer.
en dit blijf ik zeggen!

de piaffe en passage kreeg hij er met de voeten volgens de natural balance methode écht niet meer uit!
hij zou echt niet weten hoe.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:38

Bedankt voor je antwoord Quir!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:46

Zinzi_jewel schreef:
Ga binnenkort keer ijslander rijden , zijn baasje zegt dat ik dan verkocht ben !!

Klopt ik heb een ijs (die heel netjes kan verzamelen ondanks dat hij natuurlijk wordt bekapt ;) ) Niet iedereen is geschikt voor een ijslander (net zoals ik niet geschikt ben voor bijvoorbeeld tinkers) Wat voor ijs mag je op? Veel plezier in elk geval :) TWH lijkt me ook erg gaaf, wil ik ook nog graag een keertje proberen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:05

Ik vroeg namen per PB , dus niet.openbaar !
En idd gebruikt Natural Balance geen voetas maar wel degelijk beenstand en kijken we naar het.lopen van het paard !!
Einde Topic vervuiling.....

Back on Topic

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:10

hestejente schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Klopt ik heb een ijs (die heel netjes kan verzamelen ondanks dat hij natuurlijk wordt bekapt ;) ) Niet iedereen is geschikt voor een ijslander (net zoals ik niet geschikt ben voor bijvoorbeeld tinkers) Wat voor ijs mag je op? Veel plezier in elk geval :) TWH lijkt me ook erg gaaf, wil ik ook nog graag een keertje proberen :)

Een met vlekken :-( ;-) heb er verder geen kijk op

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:25

Deze tradi smid 'doet' ook Natural Balance beslag. Heb, na mijn traditionele opleiding, voor mezelf besloten dat ik alle kanten en aspecten van 'andere' hoefverzorging wil zien en beleven, en dat bevalt prima moet ik zeggen! NB, NBHS, Strasser, Cytek, heb me er eerst in verdiept voordat ik er wat over kon zeggen. Nu moet ik zeggen dat ik van Cytek niets gebruik en ook niet ga gebruiken, omdat ik er op geen enkele manier achter kan staan. NB heb ik een aantal keer meegelopen, websites en boeken gelezen en is leuk voor mijn eigen paarden, NBHS heb ik geleerd van mijn stagebieder, heb meegekeken bij een NBHS-er en ben op de cursusdag geweest toen Gene O. in NL was.
Op de één of andere manier had ik toch maar een handjevol klanten op NBHS (de manier van beslaan) en nu na een aantal jaar niets meer. Mijn eigen paard heeft er ook een tijd op gestaan voordat hij ijzerloos ging, prima overgang. Maar ik blijf toch steeds terugkomen op de tradi-manier. NBHS, NB, Strasser (bepaalde inzichten uit de boeken) vind ik hele mooie aanvullingen, handvatten op de basis van het paarden beslaan, bekappen en houden.
Maar zo slecht doen van Nassau en Renirie het niet, ik vind het prachtig...
Bij mij is het dus andersom gegaan, maar wie weet vind je het zo leuk en wil je je toch nog verder gaan verdiepen en ga je ooit de traditionele hoefsmedenopleiding volgen, ZJ! :P

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:17

En zo blijkt maar weer SB, dat jij een van de weinige degelijke smeden bent die er in dit landje rondkarren! ;)
In mijn omgeving is het behoorlijk zwart-wit en dat stoort me mateloos!
Ik bekap mijn paard zelf, maar volgens de natuurlijk bekapper die hem wel eens controleert mag er meer hiel, steunsel én straal af, dus om mijn bekap-kunsten dan NB te noemen.. :+
Ik kijk gewoon naar hoe mijn paard het prettigst loopt, en daar plak ik liever geen NB/TB etiket op.
Zou mooi zijn als er meer smeden waren die van álles ietswat kaas gegeten hadden, ipv dat iedereen maar zo vasthoudt aan 'die ene stroming die het beste is'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:31

Gimli_ schreef:
En zo blijkt maar weer SB, dat jij een van de weinige degelijke smeden bent die er in dit landje rondkarren! ;)

Dat wou ik zeggen, viel me al eerder op hoe verdacht openminded SB is :P

Heb voetenplaatjes:

LV
Afbeelding

Afbeelding

RV
Afbeelding

Afbeelding

LA
Afbeelding

Afbeelding

RA
Afbeelding

Afbeelding

Stralen zijn 2,5 week geleden bijgewerkt en de zolen en wanden vorige week.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:01

Ligt het aan mij of zijn dat rare voeten? Zo plat, amper straal lijkt het... Kun je er even wat bij uitleggen alsjeblieft? Ik volg het even niet meer geloof ik :o

Eerst hoefkanker (dit geen voorbeeld van) dan NB/TB discussie (dit geen voorbeeld van) ... Wat mis ik?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:07

Staat een paar paginas terug. Begin deze maand was de rotstraal terug van weggeweest :Y) en de smid (sta bij een smid op stal) heeft het zieke weefsel weggehaald. Vorige week is de bekapper langsgeweest om de schade op te nemen en paard verder te bekappen. Paard wordt sinds 2 jaar natuurlijk bekapt (AANHCP) en is begin februari verhuisd. Hij heeft nogal een ruige winter achter de rug wat ook goed te zien is aan z'n voeten.

Foto's heb ik geplaatst omdat dat zeg maar het idee is achter dit topic: voor- en nafotos plaatsen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:14

Naar aanleiding van mijn eerdere post (zie quote hieronder) in nov. vorig jaar n.a.v. de HB van mijn Haflinger heb ik vandaag, 8 mnd. nadat er HB is geconstateerd, 2 filmpjes gemaakt van zijn voorvoeten. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

http://youtu.be/rP9mje0j9Qs
http://youtu.be/IhrqBQDK9KQ

singasong schreef:
Ik wil ook graag wat foto's plaatsen.
Mijn Haflinger (21 jr.) heb ik in april, na 5 jr. blootvoets te zijn geweest, weer laten beslaan. De reden is nogal een verhaal en wil ik even laten voor wat het is. Dat het geen juiste beslissing is geweest is duidelijk, daar kwam ik half juli achter toen hij HB stond.

Zo zagen ze voeten er uit 3 dagen voordat hij op ijzers ging.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXJTPHGM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ELWBKFFD.jpg

Zo waren zijn voeten toen hij voor de 1e keer op de ijzers (Equilibrium) ging.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVYFWVV4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZU76LRUB.jpg

Na 6 wk. het 2e nieuwe beslag. Ik heb geen foto's van.

En dit zijn zijn voeten toen hij voor de 3e keer ijzers had en er bijna 6 wk. op stond.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNVEZ8LG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAMDLLTJ.jpg
Dat het hier niet goed ging was duidelijk. Smid wilde ze er niet afhalen en wilde dat ik naar een kliniek ging ivm HB en eventueel speciaal beslag.
Ik wilde de ijzers eraf en absoluut geen beslag meer. Ik heb toen iemand anders laten komen die de ijzers er af heeft gehaald. Was natuurlijk een drama omdat hij amper op 3 voeten kon staan.
Die heeft zijn voeten op rubberen zolen en gips gezet.

Twee dagen later heb ik een mobiele kliniek laten komen om foto's te maken van de voeten omdat ik zekerheid wilde over de mate van HB.
Conclusie, 2 kantelingen en 1 lichte sinker.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DQHJUVTK
Foto's zijn gemaakt met de rubberen zool onder de voet en gips er om heen.

En deze foto's zijn gemaakt toen de ijzers er af gingen. Ik schrok me helemaal te pletter toen ik zag wat er onder uit kwam.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3ZDPCHRM

Gisteren heb ik wat foto's gemaakt van hoe zijn voeten er nu uit zien. Zal er binnenkort ook van de onderkant maken.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGHARAGO.jpg

Hij heeft ong. 2 mnd. op de Buut gestaan.
En hij loopt (ff afkloppen) nu weer als een kievit, ook op de bestrating.