[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:47

Die lage of hoge hielen: de on-natuurlijke smid wist 't mij goed te demonstreren - 's even kijken of ik jullie dat via geschreven woord kan overbrengen:

Zet je vinger recht naar beneden wijzend op het tafelblad, dus met het topje op het blad, zo ongeveer _I_ . Buig dan het eerste kootje van je vinger sterk dóór naar beneden ... je voelt dan de pezen aan de achterkant van je vinger ( dus binnenzijde van de hand) trekken en hoe harder je drukt, hoe pijnlijker het wordt. Ga dan weer terug naar de uitgangspositie. Weg pijn, weg druk..
Dit is bij benadering wat een paard voelt als je de hielen verlaagd ( dus lager maakt dan dat ze van nature zijn).

Ik heb vandaag nog wat sites doorgespit; het is opmerkelijk dat die zzgn 'flares' met name voorkomen bij het natuurlijk bekappen (cq ijzerloos gehouden paarden) - om dit proces te voorkomen zouden iedere 2 of 3 weken de zijkanten ( kwartieren) geraspt moeten worden. Ik ben nu ook zo ver dat ik weet dat die flares ook betekenen dat de hoefwandverbinding losser wordt of zelfs helemaal losraakt van het binnenste van de hoef.. met alle gevolgen van dien voor het inwendige mechanisme van hoefbeen etc.

Frances: ik dacht zelf ook aan spierbevangenheid bij Pauli maar volgens de " geleerden" sluit het één het ander niet uit. Een spierbevangen paard kan hoefbevangen worden, en omgekeerd. Het heeft allemaal ook met de afvalstoffen te maken en het stofwisselings systeem.

Storingen in de stofwisseling kunnen verantwoordelijk zijn voor HB ... en in dat verband wil ik de buut-gebruikers een ernstige waarschuwing meegeven.... ik ontving een artikel van een Amerikaans onderzoek naar de gevolgen van buut en daar ben ik best van geschrokken. In het artikel wordt gesteld dat buut problemen veroorzaakt in de grote darm van het paard en kan leiden tot colitis ( ontsteking van de darm) .. één plus één is dan twee in het geval van HB.. nóg meer gifstoffe in het bloed, dus vertraging van het genezingsproces! Ik kopieëer het artikel wl even in een volgende post.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-11-08 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:53

Beware Bute's Adverse Effects, Researchers Recommend

Phenylbutazone, or Bute, is an anti-inflammatory drug widely administered long-term for the management of painful musculoskeletal injuries, navicular syndrome, and osteoarthritis. While it is widely known that Bute can cause serious adverse events such as gastric ulcers or kidney dysfunction, most horse people believe adverse reactions to be rare and, therefore, not something to worry about. Researchers from Louisiana State University (LSU), however, warn the equine community that the potential complications caused by Bute should not be taken lightly.
"Phenylbutazone is one of the most commonly administered drugs for musculoskeletal injuries, and while it is reasonably well-tolerated in most horses at recommended doses and dosing intervals, serious adverse events that are potentially life-threatening can and do occur," explained Rebecca McConnico, DVM, PhD, Dipl. ACVIM, associate professor of veterinary medicine at LSU.
In the study, "Pathophysiologic effects of phenylbutazone on the right dorsal colon in horses," McConnico and colleagues administered Bute (8.8 mg/kg orally once daily for two weeks) or a placebo to assess the systemic effects of routine doses of Bute on healthy horses.
"Prolonged administration of clinically relevant doses of phenylbutazone caused low albumin and white blood cell blood levels during the first three days of treatment, increased arterial blood flow to the right dorsal colon, and decreased volatile fatty acid production in the colon," reported McConnico. These signs show that major metabolic pathways, digestion, and systemic blood flow, particularly to the large colon were markedly impacted.
Two horses receiving Bute developed colitis (inflammation of the colon) during the 21-day study period.

"These results demonstrate that there is extreme variability in how horses tolerate Bute administration," McConnico explained. "Some horses cannot even tolerate short-term administration of the drug."
McConnico and the study co-authors strongly recommend running routine hematologic (blood) tests as early as three to five days after initiating treatment with Bute. It's important to decrease or even discontinue administration if tests reveal even mild adverse events of hematologic abnormalities, "to avoid debilitating and life-threatening adverse effects."

The authors also pointed out that alternatives to Bute with proven clinical efficacy and fewer adverse effects are available and should be considered. McConnico suggested substituting firocoxib (a non-steroidal anti-inflammatory drug that targets a damaging enzyme called cyclooxygenase-2, without hindering reparative enzymes) for Bute, as she says it is safer and equally effective.

This study was published in the November 2008 edition of the American Journal of Veterinary Research. Bron: The horse.com

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 05:37

Jannepauli schreef:
Frances: ik dacht zelf ook aan spierbevangenheid bij Pauli maar volgens de " geleerden" sluit het één het ander niet uit. Een spierbevangen paard kan hoefbevangen worden, en omgekeerd. Het heeft allemaal ook met de afvalstoffen te maken en het stofwisselings systeem.

Dat wist ik inderdaad al Knipoog de symptomen hb, sb en hoefzweer lijken ook erg op elkaar.....alleen het koliekerige wat sb kan hebben, heeft ze niet echt laten zien.

En de behandeling is ook min of meer hetzelfde qua voerregime ook, geen krachtvoer alleen ruwvoer.
Alleen zou bij hb een klein beetje beweging wel beter zijn en de pootjes in de blub en bij sb moet ze op totale rust en mag ze niet meer bewegen.......het gaat dus echt dat laatste worden de komende weken.

Maar omdat Es begon met voor de 2e keer in een maand kreupel in een van de achterbenen is sb eigenlijk logischer misschien......ze is haar ouwe spieren gewoon anders gaan gebruiken en verkrampt geraakt. Dus ik ga straks de DA bellen voor bloedonderzoek en melkzuur afdrijvers. Ook al is zou het dan toch hb zijn kunnen die melkzuur afdrijvers geen kwaad volgens mij....

Vitamine E en selenium was ik al aan het bijvoeren, maar dat doet nu nog niet genoeg voor d'r.

Het viel me trouwens gisteren ook enorm op dat haar achterhand spieren een stuk minder aan het worden zijn.....die zijn uiteraard al minder doordat ze al jaren met pensioen is maar ze lijken de laatste dagen ineens nog minder te zijn geworden....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:08

Citaat:
....haar achterhand spieren een stuk minder aan het worden zijn
Stilstand is achteruitgang hé.. ik denk wel dat je de conclusie 'spierbevangen' wel efkes moet laten afhangen van bloedonderzoek - ik las dat je al van plan was dat te laten doen. Ben benieuwd of daar wat uitkomt.
Trouwens, ik meen me te herinneren dat jij nog r.-foto's wilde laten maken - ga je dat nog doen?

Met Pauli lijkt het iets beter te gaan - voor alle anderen: sterkte maar weer! Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:08

Interessant die link over Bute, maar van de andere kant kun je je wel voor alles bang laten maken dan natuurlijk. Die van mij heeft het wel geholpen, en ik had het idee dat het sneller werkte dan de metacam.

Timbers, trillen de spieren van jouw paard ook? Wat ik bij Aurora weleens voelde, was als ik bij de achterbenen voelde, buitenlangs de staart naar beneden zeg maar, dat ze daar heel gevoelig op was.
De VA zei bij mij ook hoefbevangen, maar die keren viel de pijnlijkheid in haar hoeven juist wel mee dus ik vond haar meer spierbevangen toen.

En om nog maar een voorbeeld van de andere kant te geven, Aurora is wel lager op de hielen gezet (hoewel niet zo rigoreus) en dat is wel goed gegaan. (was trouwens TB)

Vanmiddag komt bij mij de VA om te enten. Ik heb nu de keus om ook voor Rhino te enten. Heeft een van jullie daar ervaring mee ivm paarden met een HB-geschiedenis? (positief of negatief)
Aurora heeft verder nooit problemen met enten gehad voor Influenza.
De reden dat ik het overweeg is dat ik waarschijnlijk volgend jaar ga verhuizen en er dan een grote kans is dat mijn pony's vaker in contact komen met andere paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:47

Citaat:
Vanmiddag komt bij mij de VA om te enten

Als je paard op dit moment hoefbevangen is, wordt afgeraden om te enten. Ook ontwormen moet niet gebeuren tijdens HB.

Voor het overige kan ik er weinig over zeggen; ik ent mijn paarden niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:52

pablo heeft geen last van enten,geerke kreeg vorig jaar 80 dagen na de enting tekenziekte en dit jaar 90 dagen na de enting tekenziekte....jammer dat zoiets twee keer moet gebeuren voordat ik de link leg....voor geerke iedergeval geen enting meer....misschien tetanus,maar zeker geen influenza...en rhino durf ik helemaal niet aan..

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:00

@Jannepauli, gelukkig is ze op dit moment niet hoefbevangen.

Geerke, waarom zeg je "rhino durf ik helemaal niet aan"? is het sterker/heftiger dan influenza?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:05

ik ken zelfs een dierenarts in belgie die het weigert in te spuiten...sommige paarden schijnen er heftig op te reageren,het zal net jou paard maar zijn...
maar rhino is voor mij niet van toepassing,aangezien ik heel geisoleerd woon en mij niet echt verplaats...nou ja..ik verplaats me wel maar m'n paarden niet echt...ze komen iedergeval nooit met andere paarden in aanraking.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:11

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:53

Interessante link!

Ik riep wel "ik ent mijn paarden niet" maar da's niet helemaal waar: tegen tetanus laat ik wel enten, eens in de drie jaar.

Maar Rhino en influenza zeker niet - ik woon ook geïsoleerd en de paarden komen niet of nauwelijks in contact met "vreemden".

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:57

Dank voor de link Geerke, ik vond ook nog een topic op bokt met een discussie hierover en nog wat op sporthorses.nl.
Tja, wat is wijsheid. Op het moment komen mijn pony's bijna nooit met andere paarden in aanraking en zou dat zo blijven zou ik het risico van de enting niet nemen.
Van de andere kant wil ik ze optimaal beschermd hebben voor als dat verandert volgend jaar.
Ik ben benieuwd wat de VA zegt. Hij kent mijn pony's ook goed dus vertrouw wel op zijn advies.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:10

Ik rijd wedstrijden met beide paarden en laat ze iedere 9 maanden enten voor influenza en tetanus. Nooit iets negatiefs gemerkt anders dan wel eens een kleine zwelling op de plaats van het prikken. Bij ons op de vereniging is het trouwens ook verplicht met influenza enting te lessen.

Rhino laat ik niet voor enten. Want de enting helpt niet tegen de dodelijke Rhino versie. Alleen tegen de verkoudheidsversie en de abortusversie. Mijn paarden zijn niet drachtig en voor de verkoudheidsvirus laat ik niet enten.

Image is tijdens de hele ziekte periode wel gewoon geent. Alleen niet tijdens de meest acute periode. Maar toen was het nog maar de vraag of ze wel de volgende dag/week zou halen en was preventief enten niet aan de orde.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:30

2 weken terug dachten we dat mijn paard spierbevangen was, uit het bloed kwam echter niets.
Nu 2 weken later haal ik hem weer strompelen uit stal, en dit keer is hij dus echt ernstig acuut
hoefbevangen. Het doet me echt pijn om hem zo te zien..Hij staat nu heel de dag in de modder
buiten. Krijg geen voer alleen hooi waar niets in zit. Hij is net een paar maanden genezen ver-
klaard van hoefkanker. Hij heeft toen der tijd wel veel medicatie gekregen..

Wat betekent dit voor het toekomst van het paard? Zoals ik er nu tegen aan kijk heb ik niet
het idee dat goed gaat komen en ik wil hem niet onnodig laten lijden..Hij heeft de operaties
voor hoefkanker allemaal met vlag en wimpel doorstaan bleef vrolijk en alert, deed het heel
goed en kreeg bijna geen pijnstillers wel prednisolon..Zoals ik hem nu zie is hij tegen mij
nog heel vrolijk en lief maar hij voelt zich echt heel erg ellendig...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:33

weet je waardoor hij hoefbevangen is geworden?
Is het nu twee weken geleden en hij is nog slecht,of knapt hij op?
Heeft hij medicijnen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:58

Randie: volgens mij kan prednisolon (corticosteroide) hoefbevangenheid in de hand werken. Wat we hier bijna altijd zeggen: laat de moed niet zakken.
Er zijn in dit topic meerdere hoefbevangen paarden die helemaal zijn opgeknapt.
Wat het in jouw geval waarschijnlijk wel extra gecompliceerd maakt is de hoefkanker. In hoeverre zijn de hoeven weer helemaal genezen? Als de straalkanker verleden tijd is, dan is de kans groot dat je paard hier goed door heen komt.
Wat krijgt hij nu aan pijnstilling?

Ik heb net bloed gegeven bij de bloedbank en zat me daar ineens af te vragen hoe dat nu precies zit met het afnemen van diverse liters bloed bij hoefbevangen paarden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel snel en goed resultaat laat zien. Toch hebben we het in dit topic daar nooit over.
Wie weet hier meer van?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:11

Cowgirl. Ach gut
ik moet nog even verder lezen, maar hier wilde ik even op reageren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:13

Vorig jaar heeft Isabella maanden aan een stuk op bute gestaan, en ook dit jaar zijn er al weer wat zakjes doorheen gegaan (helaas). Mede daarom was ik ook heel benieuwd hoe het bloedbeeld was ... keurig in orde dus.
Maw bij haar heeft bute kennelijk (en gelukkig dan maar) niet veel schade aangebracht.
Trouwens bij pijnstillers als metacam en quadrisol staan ook diverse waarschuwingen het niet te gebruiken bij een verminderd werkende lever; en vaak functioneert de lever niet goed bij een HB paard. Maar je moet toch wat? Je hebt in de meeste gevallen toch een ontstekingsremmer nodig.

Wat het bekappen betreft van de hielen ... Het hoefbeen hoort (van nature) grondparallel te staan. Dat kan iedere hoefsmid je vertellen, traditioneel of natuurlijk. Door een hoefbeenkanteling wordt de hoef steiler (hogere hielen) en dat moet je op den duur weer in de oude positie terug gaan bekappen. Dat vraagt geduld en tijd, maar na een jaar is het vaak weer in orde.

Echter ... de laatste jaren valt mij op dat steeds vaker geschreven wordt, vooral bij het natuurlijk bekappen, dat je in de acute fase van HB al de hielen moet wegnemen om het hoefbeen grondparallel te zetten om de toon te ontlasten. En DAT is dus in mijn ogen wel fout. Door in de acute fase, waarbij de boel allemaal al gevoelig en ontstoken is, de hoefstand plots ook nog eens te gaan veranderen, gaan de pezen en spieren meewerken en huppekee, de sterkste pees, de diepe hoefbeenbuiger, wint het en trekt het hoefbeen juist van zijn positie. Dus om hoefbeenrotatie te voorkomen is het beter in de acute fase de hielen wat te verhogen of hoog te laten indien ze dat al waren. Pas als het acute weg is, kun je geleidelijk!! aan de hielen weer wat in proportie terug brengen.

En er zijn paarden, zoals de mijne, waarbij je beter helemaal van de hielen af kunt blijven Clown

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:18

Ja maar als het hoefbeen grondparallel ligt/staat, dan staat de voorkant van het hoefbeen toch nooit in een hoek van 45 graden. Het hoefbeen is (op de foto's van Indiana in ieder geval) puntiger.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:22

romeorowan schreef:
Randie: volgens mij kan prednisolon (corticosteroide) hoefbevangenheid in de hand werken.

Klopt! Prednisolon kan inderdaad hb triggeren. Mijn oude merrie had laatst een luchtweginfectie en kreeg prednisolon en ventipulmin voorgeschreven. DA vroeg keurig of de merrie wel eens hb was geweest i.v.m. de Prednisolon.

romeorowan schreef:
Ik heb net bloed gegeven bij de bloedbank en zat me daar ineens af te vragen hoe dat nu precies zit met het afnemen van diverse liters bloed bij hoefbevangen paarden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel snel en goed resultaat laat zien. Toch hebben we het in dit topic daar nooit over.
Wie weet hier meer van?

Bedoel je aderlaten? Dat heb ik ook wel eens gehoord; dat een hber volledig kan herstellen door aderlaten maar er zijn maar weinig da's meer die het nog doen en kunnen. Het schijnt best risicovol te zijn.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:33

Jannepauli schreef:
Citaat:
....haar achterhand spieren een stuk minder aan het worden zijn
Stilstand is achteruitgang hé.. ik denk wel dat je de conclusie 'spierbevangen' wel efkes moet laten afhangen van bloedonderzoek - ik las dat je al van plan was dat te laten doen. Ben benieuwd of daar wat uitkomt.
Trouwens, ik meen me te herinneren dat jij nog r.-foto's wilde laten maken - ga je dat nog doen?

Met Pauli lijkt het iets beter te gaan - voor alle anderen: sterkte maar weer! Ach gut

Fijn dat Pauli beter gaat!

Weer overleg met de DA.....de DA kan me inmiddels al niet meer horen of zien vrees ik Bloos. Diagnose spierbevangen is toch waarschijnlijker dus bloedonderzoek en morgen meteen al beginnen met Neutradex, extra deken er bij EN strikte boxrust. Oh ja en een extra deken erbij....mijn arme paardje heeft een wintervacht en staat onder 300 gram nu.

Dinsdag liep ze wat beter, maar maandag had ze boxrust gehad (er druk op mijn werk en ik wilde de andere meiden niet met haar laten lopen Bloos ) dus daarom was ze dinsdag waarschijnlijk beter.....als ze even buiten is geweest is ze op de terugweg toch wel stijver te noemen en woensdag was ze ook een stuk minder dan dinsdag. Ze is dan waarschijnlijk nog te verzuurd Verdrietig

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:38

Isapaardje, mij staan de hoge hielen meer aan eigenlijk.
Mijn pony heeft dat ook wel enigzins. Maar ze loopt er goed op, dus laten we het zo.

Ik ben wel benieuwd vanwaar jullie eigenlijk foto's hebben laten maken?
Het geeft op zich wel een beeld en duidelijkheid.
Zelf heb ik het nooit gedaan. Eerst vond ik haar te slecht om te vervoeren naar de kliniek.
En anderzijds maakt het me eigenlijk niet uit hoe het van binnen zit, als ze zich er maar goed mee kan redden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:44

romeorowan schreef:
Ja maar als het hoefbeen grondparallel ligt/staat, dan staat de voorkant van het hoefbeen toch nooit in een hoek van 45 graden. Het hoefbeen is (op de foto's van Indiana in ieder geval) puntiger.

Het gaat niet zo zeer om de hoek, die bepaald meer de voetas.
Een gezonde paardenvoet heeft een hoefbeen wat evenwijdig aan de hoefwand loopt, maar ook evenwijdig aan de zool. In het boeken 'paardenbenen' van Offereins staan mooie voorbeeld foto's.
Maar ook in andere boeken staan wel afbeeldingen van hoe een hoefbeen in de paardenvoet moet zitten.

Als ik Isa's foto's bekijk dan zie je dat het hoefbeen wel mooi parallel zit met de bodem, maar niet aan de hoefwand. Veelal zien DA's trouwens liever een hoefbeen dat parallel zit aan de hoefwand dan aan de bodem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:18

romeorowan schreef:
Randie: volgens mij kan prednisolon (corticosteroide) hoefbevangenheid in de hand werken. Wat we hier bijna altijd zeggen: laat de moed niet zakken.
Er zijn in dit topic meerdere hoefbevangen paarden die helemaal zijn opgeknapt.
Wat het in jouw geval waarschijnlijk wel extra gecompliceerd maakt is de hoefkanker. In hoeverre zijn de hoeven weer helemaal genezen? Als de straalkanker verleden tijd is, dan is de kans groot dat je paard hier goed door heen komt.
Wat krijgt hij nu aan pijnstilling?

Wie weet hier meer van?

aderlaten...ik heb het meegemaakt bij een shet van de zomer...de da haalde er z'on twee en halve liter bloed uit..
doormiddel van de kleur van het oog in de gaten te houden wist hij wanneer hij moest stoppen..
wat leg ik dit weer lekker uit..
nog een poging...
toen hij begon met aderlaten was het oog rood in plaats van roze,wat duidt op ernstige spijsverteringsproblemen.
Daarna zag je het rode veranderen in roze...ik moest af en toe het derde ooglid te voorschijn halen,terwijl hij bloed af tapte....waarom heb ik altijd van die leuke klusjes?
(varieerend van een niet stoppende bloeding,dicht naaien van ogen,abces uitdrukken van een percheron enzo...hoezo een saai leven..)

Het was heel indrukwekkend om te zien,toen het de normale kleur had stopte hij....de pony liep gewoon weg en voelde zich duidelijk veel beter.
Voor het aderlaten kwam hij niet van z'n plaats en hing helemaal achter over....in dit geval werkte het dus goed...
Je zou je haast afvragen waarom het niet vaker word gedaan inderdaad..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:27

timbers:

kun je haar geen spierverslapper inspuiten?
Bij pablo heeft dat eens veel beter gewerkt dan but...
ik heb dat een keer met pablo meegemaakt,hij zou de volgende dag ingeslapen worden,hij was zo verkrampt dat hij niet meer zelf kon plassen...en de da heeft hem toen 2x laten plassen per infuus...daarna moest hij het zelf doen...niet dus...
De da had een flesje spierverslapper achtergelaten,dat mocht ik nog proberen de volgende dag anders was het einde verhaal.
Je raad het nooit,ik spuit het in en een half uur later plast hij en loopt zo 'n box uit...nooit meer last gehad....nou ja.....daarvan dan.
Bloedwaardes van de nieren waren helemaal goed...de da begreep er niets van..dat soort dingen.