[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:43

In Utrecht, eerst van alles uitgetest met verdoving, toen de foto's, alleen voor. Van voren en vanaf opzij.
Ik wil jullie echt niet af vallen maar als ik hier lees dat DA's en diverse hoefsmeden er weinig verstand van hebben en toch oordelen, bij mij dus ook, lopen de rillingen met weer over mijn rug.
Dit is echt niet iets wat wel losloopt. Ik heb veel commentaar gekregen toen ik vertelde waarom ik mijn paard heb laten inslapen, "kunnen ze daar dood aan gaan dan?" . Het is helaas een zwaar onderschat iets.

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:18

Helemaal mee eens Margee... ik heb dat dus idee ook weleens, dat mensen het onderschatten en te snel kiezen om het aan te kijken en geen maatregelen nemen. Zonder te willen oordelen uiteraard, ik ben enkel door ervaring erg panisch/spastisch geworden hierin.

Wat rot dat je je paard er door hebt moeten laten inslapen :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:34

Jannepauli schreef:
Inderdaad, vandaar dat je wellicht wat zorgvuldiger moet communiceren.

Ik quote op Uniek.
wat is daar onzorgvuldig aan?

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:13

En wat zei haar dierenarts?
beweging is goed voor alles. Als je een paard hebt die echt bevangen is?of hoefbeen gekanteld die kunnen nauwelijks meer lopen. En die bewegen zelf ook niet.
Ik denk dat jij "aan het werk" anders vertaald dan ik. En er is hier geen sprake van een kanteling toch? (overigens zou het dier dan heel slecht lopen)[/quote]

Nee er is, voor zover ik weet want geen foto's genomen, geen sprake van kanteling. Vanmorgen liep hij goed vlot door, vanavond was het alweer minder. Voeten waren warm en de polsslag was duidelijk terug aanwezig. Ik heb een nieuwe afspraak gemaakt met dezelfde DA voor bloedanalyse (algemeen en Cushing) en ik heb een afspraak met een andere DA voor een second opinion.

Margee, ik weet uit ervaring dat mijn paard ook een harde is, daarom ook dat ik sowieso foto's wil en een second opinion.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:14

Zou ik jullie meningen/adviezen mogen vragen?
M'n pony gaat eindelijk beter, na ca. 3 weken pijnstillers en beperkt buiten op de paddock (8-16u) met hooi en verder op stal. Nu willen wij straks uiteraard de weidegang weer op gaan bouwen maar vind het eigenlijk erg lastig bepalen wat beter is. Wij kunnen op onze stal kiezen tussen weidegang van 8-16u (in de winter van 8-14u) met alleen gras en verder op stal onbeperkt hooi. De andere optie is 24/7 buiten in een grote kudde, echter is dit onbeperkt op gras mét onbeperkt kuil. In deze kudde wordt geen hooi gegeven, uitsluitend onbeperkt gras en kuil. In deze kudde stond m'n pony toen HB werd geconstateerd. Nu zegt m'n gevoel dat ze misschien beter af is met beperkt weidegang en 's-nachts op stal in plaats van 24/7 buiten maar ik zou heel graag jlie meningen weten.

Ik heb evt. de optie om haar op de wachtlijst te zetten voor de zomer 24-Uurs weide, dit wil zeggen dat ze in de zomer 24/7 buiten kunnen staan (zonder bijvoeren) maar ook gewoon 's-nachts op stal kunnen en in de winter tot ongeveer 22:00u buiten. Hier is momenteel echter geen plaats dus zou ik tot die tijd met beperkte weidegang moeten doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:19

denise04 schreef:
Zou ik jullie meningen/adviezen mogen vragen?
M'n pony gaat eindelijk beter, na ca. 3 weken pijnstillers en beperkt buiten op de paddock (8-16u) met hooi en verder op stal. Nu willen wij straks uiteraard de weidegang weer op gaan bouwen maar vind het eigenlijk erg lastig bepalen wat beter is. Wij kunnen op onze stal kiezen tussen weidegang van 8-16u (in de winter van 8-14u) met alleen gras en verder op stal onbeperkt hooi. De andere optie is 24/7 buiten in een grote kudde, echter is dit onbeperkt op gras mét onbeperkt kuil. In deze kudde wordt geen hooi gegeven, uitsluitend onbeperkt gras en kuil. In deze kudde stond m'n pony toen HB werd geconstateerd. Nu zegt m'n gevoel dat ze misschien beter af is met beperkt weidegang en 's-nachts op stal in plaats van 24/7 buiten maar ik zou heel graag jlie meningen weten.

Ik heb evt. de optie om haar op de wachtlijst te zetten voor de zomer 24-Uurs weide, dit wil zeggen dat ze in de zomer 24/7 buiten kunnen staan (zonder bijvoeren) maar ook gewoon 's-nachts op stal kunnen en in de winter tot ongeveer 22:00u buiten. Hier is momenteel echter geen plaats dus zou ik tot die tijd met beperkte weidegang moeten doen.

Oeps...dit wordt echt een moeilijke voor een hb-patientje...
Mijn merrie stond voorjaar 2012 erg hoefbevangen en pas sinds deze zomer heeft zij weer de beschikking over 2 uur gras per dag en verders beperkt droog hooi....en dat gaat tot nu toe heel goed, maar meer is pas voor volgende zomer ;)
Eens ze hb geweest zijn, luistert het echt heel erg nauw met de voeding en de opname van suikers...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:21

Denise04; ik zou haar sowieso niet terug zetten hoe ze stond toen ze bevangen werd.. Dat werd ze niet voor niets.
Dus dan maar liever iets meer op stal zou ik zeggen.. Vind halve dag in de wei al eng na HB, maar dat zul je zelf uit moeten proberen..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:37

Het zal ook met opbouwen gaan hoor, en waarschijnlijk met graasmasker en meer rijden. Begin dit jaar heb ik wegens lichamelijke klachten ruim 7 maanden bijna niet kunnen rijden, wat ertoe heeft geleid dat m'n meisje veel te dik is geworden en zodoende hoefbevangen. Wel in lichte mate en gelukkig, nu, na ruim 4 weken paddock met uitsluitend hooi, gaat het al veel beter. Alles kan opgebouwd worden, ook de weidegang, maar mijn angst is vooral het bijvoeren van kuil in de onbeperkte weidegang..... Met graasmasker kan ik de inname van gras nog beperken, maar het kuil kan ze er prima mee eten :(

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:21

Ander vraagje, nu staat ze zo'n 4 weken stil, hoe kan ik het beste weer op gaan bouwen volgende week? Mits ze goed blijft natuurlijk...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:27

Zelf heb ik mijn paard nog 1 maand met rust gelaten nadat ze hersteld was en zonder pijstilling. Juist om zeker te zijn dat alles goed is. Het eerste jaar is ze helemaal niet meer op gras geweest.
Ik ben mega voorzichtig, en het is heel moeilijk om de juiste balans te vinden

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:34

Ik kreeg advies van de Da om haar juist zo snel mogelijk weer op te bouwen i.v.m. haar overgewicht....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 23:33

Opbouwen ivm overgewicht doe je niet door je paard weer op gras te zetten. Een goed uitgebalanceerd dieet lijkt me beter. En inderdaad, zodra dat wat de hoeven betreft weer kan, meer bewegen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:59

Ik heb niet echt ruime keus Jannepauli, vandaar ook mijn vraag welke manier van weidegang beter zou gaan, evt. in combinatie met een graasmasker.
Ze staat nu op een paddock maar kan daar niet eeuwig blijven staan, die is nl. niet zo groot én speciaal bedoeld voor zieke paarden of paarden die ingeschaard moeten gaan worden....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:49

Ik zou je aanraden je paard dit jaar niet meer op het gras te zetten. Eerst het hele spijsverteringsstelsel weer in balans zien te krijgen en de schade laten herstellen. Het weideseizoen is toch bijna afgelooen. Volgend jaar zie je wel weer verder.

Je zal het toch per dag moeten bekijken. Ieder paard reageert anders en iedere aanval is anders. Het herstel verschilt per dag.

En als de gelegenheid er niet is voor langer paddock gebruik, zou ik uutk5ijken naar een andere stal met meer mogelijkheden. Alles nu om een nieuwe aanval te voorkomen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:00

janouk schreef:
Herkenbaar. Als image haar hoef vol klei zit, loopt ze gevoelig. De druk op de zool is te hoog.Ze heeft dunne zool en gekanteld hoefbeen.

Hier ook dunne zolen en een licht gekanteld hoefbeen. Hoe is jouw paard verder? HB verder wel over?
Ben jij al wel op gaan bouwen met beweging enz of wacht je tot de gevoeligheid helemaal weg is, ook wanneer er klei in zit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:05

Sommige verliezen die gevoeligheid als hun zolen vol zitten nooit.
Ik heb er een die 4 jaar geleden bevangen geweest is, die is daar nog steeds gevoelig op. Op t harde loopt hij ook niet als voorheen (kon er zonder ijzers rustig 5x per week mee naar buiten voor de wagen, gaf altijd de voorkeur voor de weg ipv berm, nu andersom).

Maar op t zachte doet hij alles weer en is verder gewoon heppie.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:32

@denise04 ik zou voor de optie gaan met beperkt weidegang en hooi. 24/7 lijkt mij nu veel te veel voor haar. Ik weet niet hoe je paardje nu is na haar dieet? Maar mijn pony was nog meer op eten gericht en zn 'stopknop' was volledig weg. Met rustig opbouwen merk je vanzelf wat ze aankan.

Ik zou het juist nu proberen, dit gras aan het eind van het seizoen, in combinatie met beweging en natuurlijk rustig opbouwen. Ik snap dat de meeste zeggen wacht ermee, maar soms heb je weinig keus. Goed op je paardje letten en op je eigen gevoel afgaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:03

@flavlip
ik denk gevoelsmatig dat je eind van het grasseizoen nu niet kan vergelijken met een normaal grasseizoen. Het is warmer dan normaal en veel droger dan normaal. Het is nog 20 graden overdag: het gras groeit gewoon nog steeds. Soms koud s nachts en soms niet.

We hebben hier nog veel gras staan in verhouding tot andere jaren. Ik zou het zelf niet aandurven met een nog niet hersteld paard.
En je opmerking "soms heb je weinig keus"; dat begrijp ik. Niet veel mensen hebben een stal uitgekozen met het oog op ooit eens hoefbevangen paard te hebben. Daar word je door "overvallen".
En natuurlijk zijn niet alle stallen geschikt voor het opvangen van een hoefbevangengevoelig paard. Daar moet je naar op zoek. En dat kan betekenen dat je zal moeten gaan uitkijken naar een andere stalling.
Zoals het paard van Denise eerst gehouden werd, is dus voor dit paard niet geschikt en als het niet aangepast kan worden, blijft het een risico.
Dat vraagt aanpassing van het denken van de eigenaar. Dat herkennen we hier allemaal. Je hoopt dat de aanval voorbij is en je weer verder kan zoals vroeger. Maar we komen er allemaal achter, dat je zaken moet gaan aanpassen, afhankelijk van het paard en zijn gevoeligheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:05

_suus19_ schreef:
janouk schreef:
Herkenbaar. Als image haar hoef vol klei zit, loopt ze gevoelig. De druk op de zool is te hoog.Ze heeft dunne zool en gekanteld hoefbeen.

Hier ook dunne zolen en een licht gekanteld hoefbeen. Hoe is jouw paard verder? HB verder wel over?
Ben jij al wel op gaan bouwen met beweging enz of wacht je tot de gevoeligheid helemaal weg is, ook wanneer er klei in zit?

Image haar hoefbeen is gekanteld in 2007. Wij zijn nu 7 jaar verder. Ze heeft dunne zolen en een fors gekanteld hoefbeen. Ze loopt op break over beslag. De gevoeligheid met klei gaat bij haar niet meer weg.
Ze is nu 24 en loopt in de paddock of op de wei met graasmasker en ze wordt 4 x per week getraind onder het zadel in de bak. Dan loopt ze prima. Maar ik laat haar niet meer op het harde lopen: dat is te gevoelig.

dit was vorig jaar zomer; zoals je ziet, loopt ze graag en fijn
Afbeelding

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:17

Janouk, heel even als reactie en wellicht ter verduidelijking; door een beknelde zenuw in mijn elleboog heb ik van december t/m half juli niet kunnen paardrijden, waardoor Dante eigenlijk 7 maanden nagenoeg niet gereden is (hooguit 2x per week). Ik heb ook nog steeds het idee dat dit grotendeels de oorzaak is geweest in combinatie met het 24/7 "vreten"....
Het plan van aanpak is dat Dante straks 6 dagen in de week aan het werk moet, sowieso om haar gewicht onder controle te houden. En in combinatie daarmee ben ik op zoek naar welke optie het best is. Verhuizen is (zeker op dit moment) geen optie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:29

Ik spreek alleen uit ervaring met mijn paard. het is een heel management. Het is niet 1 ding, maar juist de combinatie van dingen en daarin de balans vinden.

Image kon de eerste jaren na de aanval niet langer dan 1 uur per dag op de wei: zodra ik haar een half uur langer op de wei liet lopen, kreeg ze een harde manenkam (ontstoken vet), vetopslag op de verkeerde plekken.
En Image zat toen dagelijks goed in het werk. Maar alleen hard werken was niet genoeg om haar uit de problemen te houden. Ik had speciaal voor haar de wei gehuurd, de bomen voor haar box weggehaald, zodat ze de wei kon zien, etc................en toen kon ze er niet meer op :o ik vond het zo verdrietig voor haar. Uitkijk op de wei en de andere paarden en zelf in de paddock staan.
Maar ik moest hard zijn om haar gezond te houden. Soms is het niet anders. Sinds ze Prascend krijgt voor PPID (Cushing) kan ze in combinatie met het graasmasker dit jaar 4 uur per dag op de wei. 7 jaar na haar laatste aanval.

Denise, ik wens je veel succes in jouw zoektocht naar de balans. Ik hoop je met mijn ervaringen denkrichtingen te geven; staar je niet blind op 1 oorzaak: het is namelijk de combinatie van verschillende trigger punten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:15

denise04 schreef:
Janouk, heel even als reactie en wellicht ter verduidelijking; door een beknelde zenuw in mijn elleboog heb ik van december t/m half juli niet kunnen paardrijden, waardoor Dante eigenlijk 7 maanden nagenoeg niet gereden is (hooguit 2x per week). Ik heb ook nog steeds het idee dat dit grotendeels de oorzaak is geweest in combinatie met het 24/7 "vreten"....
Het plan van aanpak is dat Dante straks 6 dagen in de week aan het werk moet, sowieso om haar gewicht onder controle te houden. En in combinatie daarmee ben ik op zoek naar welke optie het best is. Verhuizen is (zeker op dit moment) geen optie.

Het lastige is dat wat ook de oorzaak geweest is, te dik, teveel voeding, of iets heel anders dat niet voeding-gerelateerd is zoals bij Image, het gevolg is dat je paard altijd gevoelig zal blijven voor HB. Maatregelen die geholpen zouden hebben om de eerste HB te voorkomen, zoals wat jij nu voorstelt met regelmatig werk en graasmasker + hooi, zijn (bijna altijd) niet meer voldoende om een tweede HB te voorkomen. Eenmaal HB geweest heeft je paard een overgevoeligheid voor triggers, veel meer dan een paard dat het nooit geweest is.

In jouw geval zou ik proberen te regelen dat je paard op de paddock kan blijven of dat er eventueel een deel van de wei omgezet kan worden zodat je daar een extra paddock van kan maken. Zeker niet na 4 weken je paard al weer op gras zetten. De herfst staat er berucht om dat er veel HB-gevallen bij komen, dus veilig is het gras nu ook niet te noemen. Wat Janouk zegt, het is een heel management om een HB-paard (en dat is die van jou nu helaas ook) gezond te houden en dat is niet altijd makkelijk. Ik wens je veel succes.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:56

Het paard van denise werd, zoals ze zelf ook aangeeft, 24/7 op gras/kuil gehouden en daarnaast kreeg ze te weinig beweging. Ik denk dat het zeker het proberen waard is om bij deze stal de andere optie te doen (beperkt weidegang/hooi) met meer beweging. Natuurlijk is het een risico, maar dat is verhuizen naar een andere stal ook.

Ik heb mijn pony ook geprobeerd te houden op dezelfde stal, met beperkt weidegang en meer beweging. Dit is helaas niet gelukt, maar aangezien ik zo alert was op elk mogelijk symptoom en dan meteen weer een pas terug deed kreeg hij geen terugval. Dec/jan werd hij hb, het eerstvolgende weideseizoen ging ik de weidegang opbouwen, maar dit bleef steken bij 1-2u en dat vond ik te weinig.

Verhuist naar een andere stal en daar kon hij (halverwege t weideseizoen) van 8.00u tot 20.00u het land op. Weer een (paar) verhuizingen verder en nu krijgt hij strookbegrazing. Ik merk dat dit voor hem het beste werkt.

@denise04 heel veel succes, ik hoopt dat het gaat lukken, hou je paard goed in de gaten en onderneem actie bij elke verandering/symptoom. Ieder paard is anders, wat voor de 1 haalbaar is kan bij een ander misschien niet.

Ik vind weidegang heel belangrijk, omdat ik weet hoe dol mijn pony op gras is, maar ik snap ook dat sommige het zekere voor het onzekere nemen en hun ex-hb paard geen weidegang meer geven. Dit is een afweging die ieder voor zich moet maken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:31

Goed te horen dat die gevoeligheid op de zolen niet heel raar is. Dit is de 5e keer dat mijn pony bevangen is, maar eerder hield hij niet zo lang last van de modder in z'n hoef.. Op het harde loopt hij overigens wel gewoon goed, alleen niet op grindpaden, dan loopt hij in de berm.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:28

Mag ik hier ook binnenvallen?

Mijn Tinker is midden juli licht HB geweest door haar overgewicht na weken/maanden bijna nietsdoen en 24/7 gras. De hoefsmid is vorige week weer geweest en hij zegt dat het er veel beter uitziet. Nu vind ik wel dat mijn merrie erg kort blijft lopen. In stap loopt ze goed maar met name in draf is ze erg kort. Is dit normaal?