[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tjee

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:33

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:44

oei,dat zijn best wel redelijke kantelingen.
Je paard loopt nu wel goed?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:52

Ja de Da en de hoefsmid waren erg tevreden. Ik stap alleen nog maar met hem, en mag pas opbouwen als de hoef volledig afgegroeid is. Heb vorige week een kort filmpje geplaatst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:58

heb de filmpjes even opgezocht...hij loopt inderdaad niet slecht,wat kort maar dat is normaal als je net lang hebt stilgestaan en beslagen bent.
Zijn hoefstand lijkt op die van een hackney ;) maar als hij het er goed op doet,dan is het toch goed?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:00

Voor de 'nieuwkomers'.
Isabella heeft dit vaker gehad (helaas), en ondanks al mijn gezoek en ook ondernomen actie, heeft het wel tot bevredigend resultaat geleid, maar dus nog nooit tot blijvend resultaat, want ze krijgt steeds wel weer een keer een terugval.
Ze is in zo'n zelfde situatie onderzocht door meerdere dierenartsen, bloedonderzoek laten doen op zoveel mogelijk dingen (laatste keer was vreemd genoeg zelfs 'schoolvoorbeeld' uitslag volgens dierenarts. Alleen ureum gehalte veel te laag, maar moest ik zo houden; want was teken dat ik goed sober voerde). Leverwaarden ook niet helemaal goed, behandeld met levercompositum.
Ze is nog wat langer geleden eens behandeld door een veterinair homeopaat die haar vanaf 'haar jeugd' heeft 'aangepakt' zeg maar. Alternatief diergeneeskundige (opgeleid bij Erik Laarakkers) is er al meerdere keren bij geweest, heeft ook haar voer (van destijds) doorgemeten en goedbevonden.
Oh ja en nog warmte-onderzoeken, röntgenfoto's van de hoeven en zo tussendoor.
Nee kan niet zeggen dat ik er geen geld in gestoken heb.
Alleen voeding is een wat ondergeschoven kindje. Shetlanders hebben tenslotte niets nodig, is het bekende liedje. Vitaminekorrels blieft madame niet, dus dat is nooit een optie geweest. Af en toe gaf ik haar wel eens een kuurtje opkikker van de paardendrogist, maar dat was het dan wel.
Maar vandaar dat ik nu eens beter naar de voeding wil gaan kijken; mede ook omdat ik al vaker het idee heb gehad dat ze opknapt als ze wat langduriger mag grazen van mij.

Vet en olie ... ja geeft energie, maar verzuurde spieren kunnen beter met vetten overweg dan met suikers en zetmeel. Omega olie helpt sowieso ook wat ontstekingsremmend en wordt vaker bij spierproblemen gegeven, mede ook omdat er veel vitamine E in zit. Dus vandaar liever die keus, dan een poedertje vitamine E op basis van dextrose oid als vulmiddel.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:04

geerke schreef:
heb de filmpjes even opgezocht...hij loopt inderdaad niet slecht,wat kort maar dat is normaal als je net lang hebt stilgestaan en beslagen bent.
Zijn hoefstand lijkt op die van een hackney ;) maar als hij het er goed op doet,dan is het toch goed?

Dat steile deel gaat de hoefsmid er ook nog uit halen zei hij. Als de hoef helemaal is afgegroeid wilt hij dat gaan aanpakken.
Dat filmpje van van de week is op 6 weken na beslaan en daar heeft hij dus hele lange tenen.
Volgens de DA en smid moet hij over een half jaartje weer lopen met dezelfde gangen als voor deze hele ongein.
En dat wil ik heel graag geloven haha.
Dit was rechtsvoor vorige week:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NBAPKAM.jpg

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:25

janouk schreef:
Wij puzzelen met je mee hoor. Eens zullen wij de puzzel leggen. Tot die tijd: houd moed :j

Dat is fijn te horen. Er hoeft er soms maar eentje op zijn plek gelegd te worden hè.
Overigens, door de jaren heen zijn er al wel velen op hun plek gelegd, maar de puzzel is nog niet af zeg maar ..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:05

@Isapaardje kan me voorstellen dat je er doorheen zit. Het is moeilijk om je pony zo te zien. Ik kan me je machteloosheid goed voorstellen.

@Nombrado vraag voortaan eerst even wat iemand allemaal al gedaan heeft voor je met je 'adviezen' komt. Vraag je in ieder geval even af of iemand is gediend van alternatief en dwing dat niet. Isapaardje verdient dit niet, ze doet enorm haar best en probeert alles in haar vermogen. Zoals je al zag heeft ze ook de alternatieve weg al bewandeld. Ik vraag je nogmaals lees eens deze hele draad door. Echt lezen zal je tot de conclusie brengen dat het allemaal niet zo simpel is, dat alle mensen die hier schrijven al door het diepe zijn gegaan, ze wachten niet op het opgeheven vingertje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:15

@Tjee: nieuwe foto's laten al zien dat de hoefwand weer parallel loopt aan 'nieuwe' stand hoefbeen.
Dat ziet er dus goed uit.

Ik vergelijk foto's ook altijd gelijk even met die van Isabella. Kanteling van jouw paard is wat groter, maar mij valt de mooie dikke zolen op. Die heeft Isabella dus niet (vandaar ook vaak gevoeligheid bij sneeuw, oneffen en harde bodem en bij langdurige nattigheid; iets wat we dus afgelopen tijd volop hebben gehad en zeker heeft meegespeeld bij de huidige situatie hier.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:19

@isapaardje Wat vervelend voor jullie! Maar toen je over vit E begon moest ik hier aan denken, misschien heb je er wat aan, maar ik dacht dat allroundgoods vit E +selenium op basis van zemelen heeft (durf dit niet met zekerheid te zeggen) maar daar kun je altijd over informeren denk ik. Zal dan ook wel wat suiker in zitten denk ik, maar minder dan in die van pavo oid? Maar ook dat kan ik verkeerd gedacht hebben....
http://www.allroundgoods.nl/?page=product&id=41

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:30

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen als mensen advies geven waar je niets mee kunt of waar je niet achter staat om dit eenvoudigweg te negeren.
Als jullie dit soort discussie niet willen moet je er ook niet op ingaan. Mocht je vinden dat een bericht echt niet kan dan is het verstandiger om op de Tem knop te drukken, dat voorkomt dat het topic een negatieve en grimmige sfeer krijgt.
Alvast bedankt.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:22

Isapaardje; Ik schrok van je ponytje, maar er ging mij ook een lichtje branden. Heb je haar bloed laten testen op Vit.E en Seleniumtekort? Mijn vriendin haar paardje liep precies hetzelfde (al een half jaar), na weer een periode van hb. Flinke opstartproblemen, verkrampt lopen. Maar de hb was dus overgegaan in verkrampte spieren. Ze trekken hard de spieren aan de achterkant aan voor een lange tijd, om de pijnlijke voorkant te ontlasten. Die spierverzuring gaat niet zomaar weer over. Dit paardje kreeg alleen nog oud hooi en vitaminekorrels. Ze bleek een tekort aan Vit.E en Selenium te hebben. Na het toedienen van dit suppl. ging ze wonderbaarlijk vooruit. Dat is nu 3 maanden geleden en ze galoppert pijnloos in het rond.
Ik ben geen veearts, ook geen allesweter. Maar je hoopt op een bruikbaar advies en misschien heb je hier iets aan. Sterkte met je beestje!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:57

Isapaardje schreef:
Alleen voeding is een wat ondergeschoven kindje. Shetlanders hebben tenslotte niets nodig, is het bekende liedje. Vitaminekorrels blieft madame niet, dus dat is nooit een optie geweest. Af en toe gaf ik haar wel eens een kuurtje opkikker van de paardendrogist, maar dat was het dan wel.
Maar vandaar dat ik nu eens beter naar de voeding wil gaan kijken; mede ook omdat ik al vaker het idee heb gehad dat ze opknapt als ze wat langduriger mag grazen van mij.

Misschien is dat gras idd wel goed voor haar, in wat jij zegt omdat je dan juist verbetering ziet
Daar zou zo maar dat stofje in kunnen zitten wat ze net tekort komt met de voeding zonder gras.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:02

Isapaardje schreef:
. Vitaminekorrels blieft madame niet, dus dat is nooit een optie geweest.

Wil je anders mijn Ultimate Balancer eens proberen? Geef maar even een gil, ik wil je gerust een proefzakje sturen. Misschien vind ze die korreltjes wel lekker!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:10

trollenranch schreef:
Isapaardje; Ik schrok van je ponytje, maar er ging mij ook een lichtje branden. Heb je haar bloed laten testen op Vit.E en Seleniumtekort? Mijn vriendin haar paardje liep precies hetzelfde (al een half jaar), na weer een periode van hb. Flinke opstartproblemen, verkrampt lopen. Maar de hb was dus overgegaan in verkrampte spieren. Ze trekken hard de spieren aan de achterkant aan voor een lange tijd, om de pijnlijke voorkant te ontlasten. Die spierverzuring gaat niet zomaar weer over. Dit paardje kreeg alleen nog oud hooi en vitaminekorrels. Ze bleek een tekort aan Vit.E en Selenium te hebben. Na het toedienen van dit suppl. ging ze wonderbaarlijk vooruit. Dat is nu 3 maanden geleden en ze galoppert pijnloos in het rond.
Ik ben geen veearts, ook geen allesweter. Maar je hoopt op een bruikbaar advies en misschien heb je hier iets aan. Sterkte met je beestje!

Helaas is dit ook niet altijd het antwoord, al is het een goed begin om er naar te kijken. Mijn pony vertoont hetzelfde als Isabella, nu al een paar weken niet, maar ook steeds wel goed en daarna weer ineens slecht, heel stijf, achterbenen hoger optillen, voorbenen tonen als HB. HIj heeft bloedonderzoek gehad. Zowel vit E als selenium waren goed. Maar die spierverzuring is denk ik zowel bij mijn pony als bij Isabella zeker een belangrijke factor.

Ingrid, ik hoop zo dat voeding bij jou het antwoord is!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:47

Zou het kunnen dat Isa een hoefzweer aan het ontwikkelen is? Dat geeft soms hetzelfde beeld als HB. (althans, dat was bij Appie zo)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:16

Simpele uitleg om Isapaardje een hart onder de riem te steken met haar vreselijk moeilijke puzzle.

Korte uitleg over vers gras.
Vers gras bevat E en B caroteen,B caroteen wordt vit A, door drogen van gras lopen deze vitamines terug. Heel oud hooi bevat deze vitamines helemaal niet meer of echt veel te weinig. Hooi is zeg maar geconserveerd voer. De oogstdag bepaalt ook de hoeveelheid suikers. De suikers gaan niet verloren maar door schudden met oogsten en conserveren gaan er wel vitamines verloren. Het oogstijdstip bepaalt ook de hoeveelheid suikers, hooi dat s morgens vroeg wordt geoogst heeft minder suikers dan hooi wat pas s' middags wordt geoogst, schaduw en temperatuur, bodemsoort zijn factoren die daarmee hebben te maken, ook bemesting heeft invloed. Zelfs de soort gras maakt uit. Mineralen blijven er wel in, vitamines kunnen verloren gaan.
Paarden kunnen veel vitamines zelf maken maar dat gaat niet vanzelf, een paard kan bijvoorbeeld geen B12 maken zonder dat het paard kobalt heeft, gras heeft geen boodschap aan kobalt gras kan wel zonder.
Als er een voedingstof mist dan kan dat dus invloed hebben op het 'zelf vitamines maken'
Gaat lang goed in de natuur, als er een voedingstekort bijvoorbeeld in de winter is gaan paarden wel schors eten, of wortels opgraven, paarden trekken verder een echt tekort zal in een natuurlijke situatie niet heel snel optreden paarden maken wel een buffertje, Gras is afhankelijk van boodschappen doen op de plek waar ze staan, gras wandelt niet, ze moeten het van hun voeding hebben uit de bodem waar ze verblijven, paarden trekken verder als er schaarste is en hebben keuze in een 'wilde situatie' paarden zullen echter nooit chocola kopen.

Onze paarden zijn net als een grasplant, ze kunnen niet verder trekken en zijn afhankelijk van de plek waar ze staan. Hoefbevangen paarden hebben het nog lastiger, vaak krijgen ze geen vers gras omdat juist dat verse gras de problemen verergert. Een tekort oplossen door te beweren zet ze maar op gras want daar zit E in en B caroteen is dus geen oplossing dan is het middel iets erger dan de kwaal. Dan moet je dus bijvoeren met......en dat is echt puzzelen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 00:56

De pitamientjes voor Isabella zijn onderweg!
De vraag is echter... is het wel de HB? Hoe oud is ze inmiddels? Kan het niet iets anders zijn? Artrose bv? Dat laatste hoeft niet constant pijn op te leveren, maar kan wel verergeren bij koud|nat weer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 11:17

Ik schreef hierboven 'artrose', maar bedoelde eigenlijk 'artritis' ( 't was ook een beetje laat!). Ik weet niet of het wat is, maar ik bedacht me het volgende....... ik meen te begrijpen dat je geen glucosamine wilt geven omdat dit meestal in suikerachtige dragers aangeboden wordt voor paarden.
Dan even het volgende verhaal: ik heb een tijdje geleden echt veel last (pijn) in mijn heup gehad - en omdat ik zo'n type ben van 'meten is weten' heb ik m'n huisarts overgehaald me te verwijzen naar 't ziekenhuis voor foto's van dat gebied. Nu bleek dat aan één zijde mijn S.I.gewrichtje in de heup wat 'rafeltjes' vertoonde: minimaal, maar net genoeg om me bij lopen,zitten,rijden last te bezorgen. En als je pijn hebt, ga je compenseren en daardoor wordt je op andere plaatsen ook stijf en omdat je je forceert gaat dat ook weer zeer doen. Buiten opereren is aan zoiets niet veel te doen en je krijgt het advies om pijnstillers te slikken, en meer te bewegen .
De pijnstillers heb ik afgewimpeld, bewegen hielp wel, Dat zie je ook bij Isabella, die loopt zich ook los.

Nu ben ik een fan van de vitamine-fabrikant SOLGAR - dat is toch wel een van de allerbeste producenten van dit soort preparaten ter wereld, mede omdat ze voornamelijk gebruik maken van niet-chemische, maar natuurlijke grondstoffen. Hardstikke duur, dat wel, maar supergoed spul dat ook echt werkt. Van deze producent heb ik voor mijn heupklachten een pot Glucosamine MSM complex gekocht en ja hoor.. het werkt! Na twee dagen slikken had ik geen pijn meer en heb ook sindsdien geen pijn meer gehad.
Zou deze 'mensenpil' misschien ook iets voor Isabella kunnen zijn? Iemand die goed kan rekenen zou wellicht kunnen berekenen hoeveel ze daar dagelijks van moet krijgen. Een mens moet 3 tabletten per dag. De inhoud van drie tabletten levert:
Glucosamine Hydrochloride 1500 mg, waarvan 1425 mg Glucosamine
MSM 100 mg
Vitamine C 100 mg
Gember extract 108 mg
Witte wilg 100 mg
Draagstof & Conserveringsmiddel: Gellulose Gum en microcrystalline cellulose, Manganese en plantaardige glycerine

Bij een indische Toko kun je van die leuke vijzelpotjes kopen en daarmee zou je een pil mooi fijn kunnen wrijven om over voer te doen. De vraag is natuurlijk hoeveel je er van zou moeten geven en wellicht kan Solgar je daar zelfs mee helpen: ze hebben een vestiging in NL en zijn erg behulpzaam. Hoe dan ook zou je met zo'n pil wel Glucosamine kunnen geven om de beweeglijkheid te bevorderen maar dan zonder de suikers die meestal in de paardenproducten zitten.

't is maar een ideetje.. wie weet! http://www.solgar.nl/

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:50

EstherHegt schreef:
Onze paarden zijn net als een grasplant, ze kunnen niet verder trekken en zijn afhankelijk van de plek waar ze staan. Hoefbevangen paarden hebben het nog lastiger, vaak krijgen ze geen vers gras omdat juist dat verse gras de problemen verergert.

Duidelijk verhaal Esther en met bovenstaande leg de vinger op de zere plek.
Soms is gras een medicijn, soms juist de ziekmaker.
En dat het ene tekort met het andere samen gaat (of een teveel van het een een tekort van het ander kan leveren), kan ook zorgen voor kettingreacties. En dan hebben we het nog altijd over een verder gezond paard. Een paard dat ook nog een probleem heeft met zijn darmen, lever of andere organen, kan sneller last hebben van een tekort dan een paard met een goed werkend lichaam.
Zelfs gechloreerd water schijnt al een vitamine E tekort te kunnen geven, las ik pas.
En dan hebben we het nog niet eens over luchtvervuiling, elektromagnetische velden, enz.

Maar heel veel heb ik in de loop der jaren toch al wel laten bekijken, bevoelen of laten meten.
Zowel regulier als alternatief.
Daarmee kan ik wel een aantal dingen (gelukkig) uitsluiten. Oa rugletsel en artrose horen daarbij.

Glucosamine (van Glucohorse) heb ik haar vorig jaar in zo'n periode gegeven, maar ik zag na lange tijd geen echte verbetering, dus naar mij idee deed dat spul niets.

Nu is net de hoefsmid geweest en hij vond eigenlijk een kleinigheid, wat mogelijk al een deel van het probleem oplost. Achterhoeven waren scheef en nu is ze binnendoor gezet waardoor haar knieen niet meer kunnen vasthaken. Mogelijk was dat een probleem dus, te samen met te weinig getrainde spieren, waardoor ze zo uit balans was. Oplossing is (mogelijk) veel stapwerk op rechte gelijkmatige bodem om de spieren en banden sterker te maken. En proberen voorhoeven zoveel mogelijk in te pakken met zacht materiaal, zeker nu de bodem weer zo hard is.
Gaan we maar eens proberen (naast iets meer voeding), en anders zoeken we weer verder.
Wil haar dan laten testen op schildkierwerking (denk aan Pablo en Nado) en op cushing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:02

zo weer een ander puzzelstukje op zijn plek gelegd. :j Ik ben benieuwd of Isa hierop verbetert.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:05

Ik heb toch liever een puzzel waar het voorbeeld op de doos staat ;) Wat een ellende toch allemaal, terwijl we het zo goed proberen te doen! :(:)

Als het goed is, heeft IKEA ook vijzeltjes

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:31

@isapaardje,ik heb via pb contact gehad met je tijdje terug. :-)
Hier idd ook na HB een extreem vitamine E tekort,hij staat nu nog steeds op een suplement maar is zoeel verbetert.Beterschap!

Ik heb de marstall force maar eens besteld om te proberen,mengen jullie deze nog ergens mee?
overigens blijft mijn exhber nog even op de d&H

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:42

Moeder van Isabella had ook van die zwakke achterknieën, dus probleem was mij wel bekend. Ook fysio en osteopaat hadden al geconstateerd dat beide achterknieën wel heel makkelijk met een druk ergens op de rug vast te haken waren en weer te onthaken. Dat hoort niet zo, maar is een veel voorkomende shetlanderkwaal en normaal hebben die beesten er geen last van.
Spieren nemen de taak van te zwakke kniebanden over het algemeen over.
Dus nooit echt als mogelijke oorzaak voor de wiebelige achterhand gezien.

Maar tja ... als de spieren in verval zijn door of verkeerde voeding, of verkeerde beweging, of te weinig training (en te veel stilstand), want hier allemaal aan de hand was, afgelopen periode, dan kan ik me inderdaad best indenken dat dit wel een pijnlijke situatie wordt. En minder spieren, geeft ook nog sneller kans dat juist die dan weer sneller verzuren door de verkeerde voeding(sstoffen) en te veel spierinspanning.

Dus voordat ik nu van alles ga uitproberen, eerst dit een kans geven.
Iets beter voeren (met de nadruk op iets), en dan met name vitamines en sporenelementen, en meer gericht bewegen dan toch maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:48

tja....jij kunt er niet veel aan doen dat het drie weken ijs en sneeuw is geweest...dat heeft er natuurlijk ook niet aan mee geholpen.
Ik vermoed dat je haar best wel veilig iets meer kan geven,ze is mooi slank!
Over het dubben of het nu wel of niet bevangenheid is....als het bevangenheid is of ze recentelijk bevangen geweest moet zijn,zou je toch op z'n minst en ring bij de kroonrand moeten zien?
Is daar iets te zien?
Ik heb z'on idee dat het echt alleen de spieren zijn,misschien door een tekort ,misschien door een te trage schildklier werking.....of net als Nado...beiden.

Was ze gevoelig met haar voeten toen de hoefsmid ze deed?