Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:52

HJ , ik doe de opleiding Natural Balance Hoofcare , we kijgen een x aantal lessen verdeeld over een x aantal weken ... Beginnend met Theorie , en die is behoorlijk pittig ;)
Verder uiteraard uitleg over hoe de paardenvoet werkt en waarom een paard zijn stralen en zolen nodig heeft om op te lopen , hoe een paard zijn voeten neer moet zetten . Het herkennen van afwijkende standen , verkeerd lichaamsgebruik etc etc .
We zetten ook lijnen op de onderkant van de voeten om zo te zien en bepalen of het allemaal klopt het less/more verhaal !!!
Het is in elk geval niet zomaar een snelle cursus maar een gedegen opleiding .

Wat ik daarstraks bedoelde met dat de stralen van je paardje nu weggesneden zijn is inprincipe niet de bedoeling ook niet volgens NBHC , maar je zal ergens moeten beginnen om zijn straalweefsel weer gezond te krijgen ... Ook de NBHC is er niet voor om zomaar straal weg te snijden hoor ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:59

Ik heb vorige week tekst en uitleg gekregen :j Het is mijn mening dat ziek weefsel eraf moet, zeker als paard er last van heeft. Bekapper heeft uiteraard niet gezien hoe het er 2 weken geleden uitzag maar als er weer wat is wat dringend is moet ik 'm bellen. Fijn dat dat zo kan, ook al woont hij een flink eind weg. Smid woont ik gok 20 meter bij paard vandaan vandaar mijn beslissing eerder deze maand.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de theorie die je krijgt bij NBHC. Wat voor studiemateriaal gebruik je daar bijvoorbeeld? Het is een methode waar ik weinig van af weet, bedenk ik mij.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:01

hestejente schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de theorie die je krijgt bij NBHC. Wat voor studiemateriaal gebruik je daar bijvoorbeeld? Het is een methode waar ik weinig van af weet, bedenk ik mij.

Ik ben ook benieuwd! Natural Balance werkt ook met ijzers toch? Of gooi ik weer dingen door mekaar?
Ga morgen maar eens googlen denk ik. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:05

Ik denk in elk geval meteen aan die "gekke" ijzers :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:14

JA NBHC werkt ook met ijzers !
Het idee is wel dat alle paarden op blote voeten lopen , maar er zijn gevallen waar je er niet onderuit komt en daarvoor zijn ijzers dan wel weer een oplossing eventueel tijdelijk of voor altijd !
Sinds kort is er ook de vereninging waar gecertificeerde NBHC smeden aangesloten zijn .
IK ben nu zelf begonnen met het bekap gedeelte omdat ik niet weet of ik straks paarden in mn klantenkringetje krijg die ijzers nodig hebben , en vindt het zonde om daar dan veel geld in te investeren .
kijk bv eens op de site van www.filipa.nl
Zij heeft een heel uitgebreide site en daar staat heel duidelijk uitleg , ook over de vereniging .
De vrouw die de lessen geeft is Joke Nibbelink .
Mijn smid ( Theo ) heeft eerst bij haar lessen gevolgd en is daarna bij Gene zelf geweest in de USA omdat hij nu dan ook alles maar dan ook alles wilde weten ....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:22

Welke regio werk je zinzi?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:29

IK woon in het zuiden des lands , de brabantse kempen ...
Maar weet al van mijn smid dat er behoorlijk wat km,s gereden wordt ...
Hij zit in Genderingen en komt naar mij gereden ..

IK werk overigens nog niet ... Ben nog in opleiding ;)
Over een aantal weken examen , zoals het nu uitziet in mei al ...
Flink aanpoten nog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:33

Spannend, examen :j Ik denk ook wel dat je, als je een niet-standaard manier van bekappen hanteert, je wat verder zult moeten rijden naar je klanten. Ik heb een beetje de indruk dat heel veel mensen nog een "gewone" smid hebben (niet vervelend bedoeld naar SB want haar vind ik niet gewoon) en dan is de klantdichtheid natuurlijk groter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:59

Ach weet je , ik ben straks allang blij als mensen in gaan zien dat de traditionele manier niet de manier is ...
Een paard hoort niet op de hoefwand te lopen ( al beweren de van Nassau,s dat nog steeds ;) ) Elk paard wat ik straks kan helpen met het in een natuurlijke balans bekappen van de voeten is er een .
Daarom heb ik nu voor dit vak gekozen , zal er niet mijn volledige broodwinning uit kunnen halen , maar wel voldoening , zeker omdat er hier in het zuiden wel vraag is maar eigenlijk geen aanbod , mijn as collega,s komen allemaal van verder weg , midden of nog hoger in het land ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:01

Ik vind het knap dat je 't doet :j Haha, je toekomstige collegas zullen wel blij met je zijn dan als jij het zuiden des lands voor je rekening gaat nemen :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:13

Dat hoop ik HJ ... Mijn smidje niet misschien ... Hij is mijn dames kwijt dan :)
Maar heb m beloofd als merrie ivm haar artrose achterbeen , beter op een ijzer zou kunnen lopen dat HIJ de man is ... :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:16

Toch zijn er ook traditionele smeden die mooie voeten afleveren. Heb op de (achter) voeten van mnaard hier ook positieve reacties gehad en die wordt gewoon traditioneel bekapt.

Daarnaast denk ik serieus ZJ dat je het sterkste staat als je andere denkwijzes niet veroordeelt. Iedereen heeft zijn eigen manier en iedereen denkt dat diegene op de juiste manier bezig is. De sterkste persoonlijkheden in de paardenwereld zijn zij die respect hebben voor collega's met andere zienswijzen en hun mening zullen geven zonder te veroordelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:29

Een andere manier dan je eigen hoeft natuurlijk ook niet slecht of nadelig voor het paard te zijn. Even zuiver theoretisch en in het kader van de discussie want ik denk niet dat dit mijn mening is. Ik bedoel: het is ooit allemaal met de beste bedoelingen (ga ik vanuit) bedacht.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:48

klopt ook , het is ooit allemaal met de beste bedoelingen bedacht !!
Maar waarom ik de Nassau,s noemde , ach gewoon omdat zij ook het nbhc en nb afkraken ...
Beetje kinderachtig van mij !! Ook traditionele smeden kunnen netjes bekappen ! Zelfs Rob Reiniri , bekende traditionele smid heeft gezegd daar NBHC methode waterdicht is .. ;-)
Mijn bedoeling is niet om andere manieren af te kraken ! Niets is heilig , overal zijn wel min en plus punten te vinden !
Het NBHC ( mijn bedachte afkorting , om duidelijkheid te hebben omdat het anders NB en NB zou zijn ) is nergens wat mij en mijn paard het beste pastte ... En nu maak ik mijn eigen dromen waar , wilde als Pennymeisje al hoefsmid worden echter werd me dat toen en afgeraden ivm zwaarte beroep en toen ik eens meeliep met en smid zag ik dingen die me niet bevielen !!

Edit : had in vorige post moeten zetten niet de ENIGE manier ...
zat nl wel zo in mn hoofd ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:51

Zinzi_jewel schreef:
Mijn bedoeling is niet om andere manieren af te kraken !

En daarom vind ik het zo jammer dat je die link naar de pagina van die Jill hier vanavond hebt gepost, want het afkraken van andere methodes gebeurt daar wel degelijk. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar meer informatie :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:53

Nobel streven dan toch :)

Ik vind het sowieso knap dat je het wilt doen. Het lijkt me razend interessant, maar de paardenwereld lijkt me een moeilijke wereld om in te werken. ZJ denk maar zo je maakt jezelf niet wit door een ander zwart te maken. Als mensen jouw methode afkraken zegt dat meer over hen dan over jou. Laat je er alleen inderdaad niet in mee slepen.

Persoonlijk luister ik liever naar mensen die hun argument goed uiteen kunnen zetten zonder daarmee naar een ander systeem te wijzen. Ik kom er voor mezelf steeds achter dat ik van verschillende stromingen steeds iets leer en dat weer toevoeg aan mijn eigen pakketje. Zo is dat mijn persoonlijke samenraapsel van ideeën over huisvesting, training enz geworden. Denk dat dit voor veel mensen zo werkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:21

De hoeven, stand en beweging van 1 van mijn paarden is in 1 keer verprutst door een natural balance bekapper.
Hielen eraf en met een cm werken..vervolgens beweren als het paard moeilijk en kort hierdoor beweegt, dat het paard aan de stand moet wennen. Duurt zeker 3 weken.

De hele theorie klopt geen snars van.
Je hoort te kijken naar de voetas, beenstand en hele paard. Niet alleen onder de voet.
ik hou mijn hart vast...

De theorie van van Nassau klopt heel wat beter
die kijken namelijk naar het hele paard.
kheb toch mijn leve lang al paarden, altijd traditioneel smeden bij gehad. Maar nooit ellende gehad als met 1 keer een natural balance bekapper.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:41

Wij als natural balance bekijken ook het hele paard eerst in stilstand , dan in beweging , stap , draf en de wendingen !
nadat geobserveerd is, kijken we onder de voeten ... Hoe het paard zelf groeit doet straal en zool mee , vervolgens bepalen we zorgvuldig of de straallengte ed klopt of het afrolpunt is waar hij hoort te zijn of dat het paard daarmee geholpen moet worden ....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:43

EN daarbij en NBalance smid zal nooit in en keer de verzen inkorten als die erg lang zijn , laat staan dat het 3 weken mag duren !!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:04

Ik denk dat jij erg veel pech hebt gehad toendertijd nombrado, en dat is niet goed te praten, maar er zijn nu eenmaal smeden, van welke 'stroming' dan ook, die prutswerk afleveren, helaas..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:07

natural balance bekapper @work geweest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit paard kon echt nauwelijks meer lopen nadien.
Heb nog gevraagd of ze het op konden komen lossen. maar helaas, zo was het hoe ze het geleerd hadden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:09

Wat een pech zeg als het zo in een keer fout gaat. Hoe gaat het nu met paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:09

Gimli_ schreef:
Ik denk dat jij erg veel pech hebt gehad toendertijd nombrado, en dat is niet goed te praten, maar er zijn nu eenmaal smeden, van welke 'stroming' dan ook, die prutswerk afleveren, helaas..

klopt, maar ik heb degene die de opleiding gaf maar ook de link die hier geplaatst werd benaderd om dit op te lossen. Je wil niet weten hoe ik toen als idioot bestempeld ben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:14

Sansje schreef:
Wat een pech zeg als het zo in een keer fout gaat. Hoe gaat het nu met paard?

ik zie dit niet als pech hoor.
als je vervolgens maanden niet kan trainen met je paard.
we zijn nu 1 1/2 jaar verder bijna, en nu gaat het beter. Hielen kweken kost nu eenmaal tijd.
hij heeft 1 keer op ijzers met wigjes gestaan om hem wat te helpen.
dit is een foto van een paar maanden terug
gaat gelukkig beter , maar heeft er wel een peesblessure toen door opgelopen aan zijn achterbeen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:17

@nombrado: heb je ook fotoos van vlak vóór die bekapbeurt ??