[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:55

dierenartsen zijn wel op de hoogte...het komt alleen niet zo heel vaak voor.
Mijn fries is met hetzelfde middel behandelt en reageert er prima op.Ik stond natuurlijk wel op scherp.
Geerke heeft in 10 jaar 3 van dat soort kuren gehad met een prednison erin(dexamethasone,wat ze ook gebruiken voor de cushingtest)
Alleen bij Geerke was het niet voor een dexatest maar 1x vanwege een open plek bovenop zijn kont van 30 bij 3o cm,zonder haar en vel.
De andere 2x vanwege de tekenziekte.

Pablo is met hetzelfde middel jaren ervoor behandelt,werd na 4 dagen hoefbevangen en de da kwam toen en heeft er nog een carbesia spuit bovenop gegeven,omdat hij dacht aan tekenziekte...wat hij niet had zo bleek uit de bloedproef....en toen ging het pas echt dramatisch mis.

Je kunt ook op cushing laten controleren zonder de dexatest.
Het bloed op cortisol en de urine op cortisol.Een stuk veliger.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:01

Dank je, dat klinkt een stuk 'aangenamer' :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:02

geerke schreef:
bij pablo is het wel ooit begonnen door cortico's...bij Isabella van Isapaardje ook...

kunnen jullie je nog herinneren of na gebruik van de cortico's de nek begon op te zetten ?

romeorowan schreef:
Toen Indiana in 2005 hoefbevangen speelde vrij snel daarna het verhaal van Poetin. Ik heb me toen extra gerealiseerd hoeveel geluk we hadden dat Indiana het gehaald had, terwijl juist bij een paard van die prijsklasse alles uit de kast gehaald zal worden. Hoewel, misschien hebben ze ook wel eerder de handdoek in de ring gegooid omdat de verwachting toch is dat de beweging nooit weer wordt als voorheen (of verzekeringsgeld?).

Uit de verklaring is gekomen dat Poëtin al direct bij aankomst in Frankrijk tekenen van laminitis vertoonde en dat ze haar hebben laten inslapen omdat ze op beide voeten zooldoorbraak kreeg en begon te ontschoenen.
de nieuwe Franse eigenaar (Xavier Marie) heeft destijds nog wel een proces opgestart tegen de ING om zijn geld terug te krijgen, volgens hem had ze nooit op de veiling voorgereden mogen worden met Cortico's en pijnstillers in het bloed.
Poëtin is door hem niet aangeschaft als sportpaard overigens, ze zou als fokmerrie de rest van haar leven gaan slijten. Vlak voor haar dood heeft hij nog genetisch materiaal afgenomen en daar is een kloon uit geboren.

Poetin's Death:

Poetin was a world-class German Warmblood mare (Sandro Hit x Brentano II) who won the 2003 World Young Horse Dressage Championships and was also double Bundeschampion. She was the best of the best, and was called "one of the most unique and talented horses of this decade." In 2003, she sold for a world record price of 2.5 million Euro. In August, 2005, she was treated for an irritation of the right front tendon sheath at an equine clinic in Kerken, Germany, and shortly after was sold at an executorial auction for 900,000 Euro. Observers noted that the mare did look a bit off in the walk. (http://www.eurodressage.com)

Poetin passed away on December 12, 2005 - but the story of her death was not released to the public until a press release in late January, 2006. Here is the press release, as quoted on eurodressage.com:

"The Brandenburg mare Poetin arrived at Xavier Marie's Haras de Hus in Petit Mars, France, on the evening of September 3, 2005. On December 13, 2005, the eight year old world class mare was put down at 16.05h at the farm.

From the moment she descended the lorry at De Hus in France, the Sandro Hit x Brentano II daughter showed clear signs of laminitis on both front legs. From this point onwards everything was done at Haras de Hus to cure this mare. With the help of French and German veterinarians, farm managers Peter and Manuela Stuber and Xavier Marie combined forces to save the life of Poetin. One of the therapeutic measurements was hanging the mare in a trolley system to relieve her from pressure in the legs.

All help to cure the 2003 World Young Dressage Horse Champion failed. On the basis of a severe case of laminitis, which developed into the beginning of the shedding of both front hooves ("Sohlendurchbruch" and „Ausschuhen“), it was decided to put down the mare.
Those who have known Poetin, know what it is to lose such an extraordinary world class horse."

Maar goed mijn vraag blijft staan...
moet een paard (genetisch gezien) al aanleg hebben om HB (IR of EMS) te krijgen en in hoeverre voert dit dan door in directe bloedverwanten.
(ik praat nu even niet op rasniveau maar echt op familiebanden binnen een ras of foktype)
Daarnaaast de vraag, zou deze aanleg aan te tonen zijn (bijvoorbeeld in het bloed) voordat er cortico's gespoten gaan worden, waardoor je inderdaad het risico op het krijgen van HB kunt voorkomen ?

Er worden jaarlijks duizenden paarden behandeld met cortico's die geen HB krijgen en ook wij hebben hier een merrie staan die in het verleden een aantal keer cortico's ingespoten heeft gekregen als nabehandeling van een operatie en deze merrie heeft ook niks geen last .

Tug, Esther ea hebben jullie hier al eens wat over gevonden ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:10

moeilijke vraag geen idee of het genetisch is bepaald.
Pablo had geen opgezette nek,zal voor de zekerheid eens in mijn archieven kijken,pablo is altijd een redelijk 'slank' paard geweest.

Maar er zijn toch ook paarden met cushing die NIET hoefbevangen worden of zijn geweest?
Daar is het cortisol gehalte ook te hoog van.
Bij sommige is juist het te hoge cortisol de trigger.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:22

JP, geen probleem ;) Maar het gaat dus voornamelijk over het feit dat je die luzerne mengt met de F4F ?
En dan zit daar te veel calcium in of niet ?
Ik heb hier geen idee van, kunnen er hier door lichamelijke letsels of zo komen ? :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:29

DubbelDun schreef:
Handig om te weten. Hoe kom je erachter wat wat is trouwens??
Missy heeft ooit wel eens een cushingtest gehad en de DA zei toen dat ze er HB van konden krijgen, ik zit dus niet echt te wachten op weer zo'n test.

Bij Bjork is er niets ingespoten, de kans dat ze HB worden van die test met inspuiten is er wel maar is erg klein volgens Philip.
De dex suppressietest. In het heel kort: hierbij wordt bloed afgenomen, dexamethason gegeven en dan na een x aantal wachturen weer bloed afgenomen. Van beide bloedjes wordt de cortisolconcentratie bepaald. Het idee hierbij is na te gaan of er een ACTH-producerende tumor zit in de hersenen of niet. Bij een paard zonder ACTH producerende tumor zal nl de dex een negatieve terugkoppeling geven waardoor de cortisolproductie omlaag gaat. In geval van een tumor, zal deze niet 'luisteren' naar die negatieve terugkoppel-signalen en worden de bijnieren ondanks de hoge concentratie aan dex toch nog steeds aangezet tot het produceren van cortisol en blijft de bloedspiegel hiervan dus hoog na de test omdat de ACTH-productie gewoon onverminderd doorgaat.

Bij Björk is het via herhaalde urinetesten gegaan, hoe die test precies gaat weet ik niet, is me wel uitgelegd maar is niet helemaal blijven hangen. Bij herhaling was Bjork ook steeds weer positief. Volgens mij moest die urine opgestuurd worden op een bepaalde manier (in ijs geloof ik, maar pin me er niet op vast) naar Utrecht.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:47

lolclub schreef:
Tug, Esther ea hebben jullie hier al eens wat over gevonden ?

Het is wel bekend dat er bepaalde rassen gevoeliger zijn. Pony's bijvoorbeeld. Zelf denk ik ook wel dat juist omdat deze rassen uit hele schrale gebieden komen ze daar genetisch op zijn uitgerust, dit is wat ze het thrifty gen noemen. Zie het hoofdstukje thriftiness uit artikel Johnson

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf

een kleine quote uit dit artikel

Citaat:
Some animals, by virtue of the impositions of natural selection, have inherited genetic traits that have facilitated their survival through periods of environmental harshness. These animals are said to have inherited “thrifty genes

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:54

geerke schreef:
bij pablo is het wel ooit begonnen door cortico's...bij Isabella van Isapaardje ook...

Ja klopt. Isabella had een schilferige uitslag in de manenkam door onbekende oorzaak (ik vermoed toch van een smeerseltjes achteraf gezien), en dat ging ontsteken. Dierenarts besloot daarop een zgn. antiallergie-injectie te geven.
3 Dagen later kwam de hoefsmid haar ijzers voor de winter afnemen en liep ze gevoelig, maar dat was logisch werd mij verteld omdat ze toch al weer een paar maanden op ijzertjes had gestaan.
Toen ze na 5 dagen helemaal niet meer liep, vond ik het minder logisch, dierenarts erbij, maar hij was er zeker van ... geen bevangenheid. Gewoon blijven wandelen want was spierpijn in de achterhand.
Ik ben blijven wandelen en maandje later reden we al weer met de wagen rond op blote voeten over de harde weg. Toch kregen haar hoeven al snel een rare deuk, en verder onderzoek toen wees uit dat ze wel degelijk bevangen was geweest MET hoefbeenkanteling. Dat ze zo goed liep over de harde weg, mocht toen een wonder heten volgens zowel hoefsmid als dierenarts.
Helaas begon jaren later het gesukkel pas echt, toen ze veel was afgevallen, toen ik veel meer begon te letten op voeding en bekapping; eigenlijk toen ik meer wist en dus oplettender was om ooit nog een bevangen paard te krijgen, heeft ze het diverse malen terug gehad.
Nu is het ook niet goed, ontstaan deze winter ... en suikers/koolhydraten kunnen het niet zijn. Ze krijgt nauwelijks nog iets te eten, is eerder te mager dan te dik.
Dus schiet mij maar lek .. maar ik weet het niet meer.

Soms had ik gewild dat ik nooit wat meer te weten was gekomen, want nu zie ik door de bomen het bos echt niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:03

pablo had een bultje onder zijn kin....als je alles van te voren weet waren ze beter af met wat schilfertjes in de manen en een bultje,toch?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:31

Ja, helemaal waar, maar wist ik toen veel ... zelfs de dierenarts waarschuwde niet voor bijwerkingen.
Later pas, bij navraag hoe het zo gekomen kon zijn. Toen gaf de dierenarts zelfs toe dat hij een standaard dosering had genomen, en die zijn voor normale paarden; niet voor kleine robuuste pony's. Maw: Ze had maar de helft van die spuit mogen krijgen.
Maar dat was toen ...
Toen liep ze overigens toch anders als nu. Destijds bij die eerste bevangenheid schuifelde ze echt voetje voor voetje naar voren.
Nu hapert ze ... ze lijkt haar achterbenen niet mee te krijgen naar voren.
Dacht eerst even dat haar knieën blokkeerden, wat ook wel zou kunnen (is ook erfelijkheidsafwijking in haar geval), maar begin nu steeds meer en meer aan iets echt ernstigs als spierverval, -kramp, oid te denken.
Na rust loopt ze heel wiebelig, met veel inspanning om haar coördinatie te behouden.
Eerst liet ik haar dan maar met rust, uit angst dat het iets van spierbevangenheid was, maar het leek eerder erger te worden dan beter.
Nu doe ik het halster om en ga niet omkijkend met haar 'wandelen'. Na een tiental meters loopt ze meestal al naast mij, en ben ik nog eens een paar honderd meter verder, dan stapt ze goed mee en moet ik haar af en toe zelfs in houden om te voorkomen dat ze in een drafje gaat.

Maar nadeel is; met haar bevangenheid- en hoefzweerverleden, dat alle vingertjes van de experts, zelfs van de osteopaat, gelijk daar naar toe gaan.
Mijn gevoel zegt me dat het heel wat anders is. Mogelijk zelfs een ernstig tekort in voeding.
Maar of dat zo'n enorme stijfheid teweeg kan brengen is natuurlijk de vraag, want kan dat niet echt goed ergens vinden.

Zal er nog wat beeld bij doen; jullie kijken er misschien toch anders naar dan ik nu doe.

Eerste is direct na langere rustperiode:
http://www.youtube.com/watch?v=uirglARTsIg

Volgende is bijna gelijk erna gemaakt vanaf het moment dat we al een 50 meter aan het lopen waren (en ja ze gaat hier het gras op inderdaad, maar dat sluit ik uit als mogelijke oorzaak, aangezien het juist begonnen is toen ze helemaal geen gras had gehad) (normaal mag ze niet eten ook, maar dat lukte me nu niet met 1 hand een camera ... zet geluid maar uit, want veel wind te horen).
http://www.youtube.com/watch?v=HAJZfyKWhQw&NR=1

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:47

Auw dat eerste filmpje loopt ze echt niet lekker, is dat een harde bodem dat kan ik niet zien op filmpje.
Krijgt Isabella enkel hooi als rantsoen of ook iets van vitamines erbij?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:57

De bodem is zand op het eerste filmpje en ze heeft zelfs haar hoefschoenen aan. Oh nee ; edit: op dat filmpje niet trouwens :o

Ze kreeg eigenlijk alleen hooi, van schraal bemest land, maar verder wel goed hooi (zonder kruiden).
Daarbij ongeveer 100 gram Safe en Sound (kan iets meer of minder geweest zijn).
Vorig jaar was ze ook zo vaak wat aan de stijve kant.
Ik durfde haar niet goed meer op het gras te zetten, maar omdat de andere pony weg ging, heb ik Isabella toch het stuk van de bemeste wei gegeven (begin augustus). Eerst 10 minuten, later opbouwend tot ongeveer een half uur. Ze was zo gek als een deur; dus het gras leek mij eerder het 'probleem' op te lossen dan een probleem te geven.
Maar dat stuk gras was in oktober weer kaalgevreten en vanaf dat moment weer gewoon op hooi verder (of af en toe een stukje wandelen/eten op het veld op het filmpje, maar dat was nooit langer dan 15 minuten).

Vandaar mijn idee dat ze een mogelijk te kort heeft, maar of dat zo'n enorm effect kan geven in stijfzijn, kan ik nergens vinden.

Eerdere dierenartsen dachten 2 jaar geleden al aan een hersentumor of zoiets.
Ergens zit ik mede om die reden ook te denken om eens op cushing te laten testen, hoewel ze een prima en prachtig vachtje heeft, wat net ook weer blauw/zwart blonk in de zon.
Ze begint ook al weer keurig met de verharing.
Wel plast ze veel, en de urine is erg licht.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-01-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 14:59

Jemig Ingrid.. zijn die filmpjes recent? Ik vind haar erg moeilijk en stijf lopen... vind dat er helemaal niet goed utizien.. |(
Overigens: je zult het wellicht niet meer voor ogen hebben, maar ik heb van Pauli ooit ook een filmpje geplaatst waar zij bij het wakkerworden| opstaan heel erg slecht liep en na een paar uurtjes weer nauwelijks wat te zien was. Op de een of andere manier lopen ze zich na verloop van tijd toch 'los'...

Wat betreft DA's en Cortico's.... ik denk dat je sowieso altijd je DA moet melden| in herinnering moet brengen dat je paard HB (geweest) is ! Ik zeg het altijd omdat hier verschillende artsen over de vloer komen voor behandelingen anders dan HB. Ze geven dan altijd andere medicatie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:05

Jannepauli schreef:
Jemig Ingrid.. zijn die filmpjes recent? Ik vind haar erg moeilijk en stijf lopen... vind dat er helemaal niet goed utizien.. |(

Nee ik ook niet ...
Alleen ik heb dus geen idee hoe ze hier nu weer aan komt.
Schraal voeren is in ieder geval in haar geval niet meer de oplossing.

Ik heb samen met oa Tug en Maris een berekening gemaakt van haar voer.
In sporenelementen een tekort in koper, kobalt, selenium en jodium.
Zink was net aan.
Vitamine E was ook een duidelijk gebrek aan.
Fosfor en magnesium waren minimaal, maar op zich wel voldoende.

Dus ik ga nu toch maar voor het bijvoeren ipv nog meer voer weglaten omdat ze mogelijk HB is van 'te rijk voer' ... kan die optie niet meer plaatsen in ieder geval :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:16

Natuurlijk mag ik die helemaal niet openlijk zeggen en ik noem er maar meteen bij dat het absoluut niet aanvallend bedoeld is maar.. welke kwalificaties hebben tug en maris om deze adviezen te verstrekken? Hoe kun je - zonder uitgebreid bloedonderzoek, en zonder het paard "in persoon" te kennen zo in detail bepalen wat een paard of pony nodig heeft? Omdat het 'theoretisch' moet kloppen? En waarom verander je zo vaak van voersamenstelling dan?
Een tijdje geleden liet je toch beelden van Isabella zien waarop ze er hartstikke goed uit zag, en ze fijn liep en opgewekt was. Nu doet 't m'n hart pijn haar zo te zien, zo treurig..

Ik denk ook aan een uitspraak ooit van paars .. niet veranderen of blijven puzzelen als het goed gaat .. don't try to fix what isn't broken!

Misschien zie ik het helemaal verkeerd en doe ik de genoemde adviseurs onrecht - bij voorbaat dan maar excuus, maar het gaat me echt aan het hart op dat moppie zo te zien!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:21

Door vitamine E tekort kunnen ze erg stijf worden, maar ik vind het er echt niet lekker uitzien. Misschien is het haalbaar om een bloedtest te doen via gezondheidsdienst voor dieren http://www.gd-horsecare.nl/horse+care/bloedonderzoek
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt als ik de filmpjes bekijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:23

Sorry JP, maar dit klopt niet wat je zegt. Ik heb (tot 3-4 dagen geleden, het moment dat die filmpjes zijn gemaakt) niets veranderd aan haar voer.
Dat filmpje eerder van in de sneeuw was inderdaad van 3 weken geleden.
Enige wat er is veranderd in de tussentijd is dat het is gaan dooien !!!

Geen gras, geen andere voeding, niets.
Het is dus slechter geworden door de weken heen, vandaar dat ik ging kijken wat ze aan voer krijgt, heb gewogen en heb ingevuld.
Tug en Maris zijn medebokkers, meer niet ... ik zeg ook niet dat zij gelijk hebben, ik zeg alleen dat ik er zo achter kwam dat ze mogelijk tekorten heeft en mijn vraag is hier alleen maar of het mogelijk is dat een paard zo gaat lopen door een tekort.

Ik hoef verder geen commentaar dat het er niet uit ziet, want dat weet ik zelf ook wel dat dit niet normaal is. Morgen komt de hoefsmid kijken, de dierenarts bel ik regelmatig op maar hij kan niets doen, ik heb contact gezocht met Steffi vd Laarse, ook met mijn osteopaat, maar niemand kan haar op dit moment helpen en raden me toch aan vitaminekorrels bij te geven om te zien wat dat doet.

Wat ik nu dus sinds 3 dagen ongeveer bijgeef is een olierijkvoer vanwege vitamine E en omega 3-6-9 vetzuren, maar het is nog te vroeg om nu al te zeggen of dat verschil uitmaakt.

En verder ach .. laat maar weer zitten ... ik had het eigenlijk hier ook helemaal niet neer moeten zetten ... :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:28

Mijn hemel Ingrid, ik val je toch niet aan en als ik uit medeleven met jou en Isabella zeg dat het er niet goed uitziet, dan is dat toch niet als verwijt bedoelt of om het jou nog 's extra in te wrijven?
Uiteraard ben ik niet op de hoogte wat er 'achter de schermen' gaande is, ik kan dan ook niet weten dat dit een recente ontwikkeling is en kan me alleen maar baseren op de info die je geeft.

Hoe dan ook - sorry als je je (in mijn ogen toch onterecht) beledigd voelt, da's niet de bedoeling geweest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:44

Ik zit er gewoon mee in mijn maag en reageer om die reden misschien ook wat kortaf :o
Maar geloof mij maar dat ik op de achtergrond alles aan het doen ben om het in orde te krijgen, alleen heb ik hier te maken met een ernstige bijwerking van 'chronische hoefbevangenheid' ... experts willen niet eens verder kijken dan die hoeven (lang) zijn.
Volgens hen zit het daar en ben ik 'gek' ... en dat is zeer frustrerend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:38

@isapaardje :(:) balen, dat gepuzzel is zo frustrerend. Ondanks dat ze niet lekker loopt, oogt Isa wel attent en tevreden op de filmpjes.
Wij puzzelen met je mee hoor. Eens zullen wij de puzzel leggen. Tot die tijd: houd moed :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:44

begrijpelijk dat je er doorheen zit.
Als idd de oorzaak van HB niet het voer is, en men wordt geadviseerd te minderen met voer, lijkt mij dat er idd een tekort aan voedingsstoffen ontstaat wat juist zo belangrijk is.
Ik zou zeker blij zijn met het advies van de medebokkers, helemaal als de da en anderen al niets voor je kunnen doen.
Ik vind het juist goed dat je daarin je gevoel blijft volgen en doorzoekt.

Als je zwaar ondervoede mensen bv ziet, zie je ook vaak dikke opgeblazen buiken, ze zien er doorvoed uit, maar eigenlijk komen ze zwaar bouwstoffen tekort, en dat uiteindelijk ten koste van de spieren en beweging.

Heb je wel eens overwogen naar Eric Laarakker te gaan?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:57

@ isapaardje, zeker de moed niet opgeven ! Maar blijven zoeken, als je lang genoeg zoekt vind je misschien de oplossing.
Heeft je da haar bloed al eens onderzocht naar mogelijke tekorten ? ( Dan zou je datgene kunnen aanvullen wat ze eventueel tekort zou hebben ?)
Het moet idd verschrikkelijk balen zijn als je haar zo ziet lopen, ik zou ook kortaf worden, maar blijven posten hé, misschien herkent een medebokker jullie probleem wel.
Sterkte ! :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:00

@ Isa, ziet er raar uit, zie het toch niet helemaal als bevangen. Spierbevangen heb ik (gelukkig) geen ervaring mee, dus dat zou ik niet weten. Hoe zijn de hoeven zelf verder, kort lang, warm, pulsatie?

@Nombrado: een vriendin van me is met een gelijksoortig geval naar E.L. gegaan, paard heeft daar zelfs maanden op de kliniek gestaan, helaas zonder resultaat.

@JP, ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar ik gok maarzo dat Isa niet aan genoemde personen heeft gevraagd: wat is er met m'n peerd, en wat zal ik eens gaan voeren, maar dat ze heeft gevraagd: willen jullie het rantsoen wat ze nu krijgt een doorlichten en zien of er misschien tekorten zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:07

Ik snap heel goed hoe je je voelt Ingrid - ik neem je ook totaal niks kwalijk, ik voel heel erg met je mee.

Wat ik me afvraag: wat heeft de keuze voor olierijk voer en omega ingegeven? Olie geeft over het algemeen heel veel energie - voor een paardje wat niet werkt is dat wellicht teveel van het goede?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:22

Isapaardje ...niet opgeven...mijn vriendin zei ooit een dat Pablo nooit oud zou worden en dat ik nooit erachter zou komen wat hij precies mankeerde.
Hij leeft nu al vijf jaar gezond in zijn 'reserve tijd'.Ik ben er wel achtergekomen...zelf. ;)
Bij Isa is het heel wisselend,dat vind ik zo vreemd.
Je bent bevangen of niet...maar niet de ene dag wel en de dagen erna niet.